1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742161 inlägg · 7967 ämnen

Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?

Sv: Sloven ersätter Holmqvist i Brynäs?
Poffa: du kommer säga anorlunda vid jul.... Oskar Steen är en betydligt bättre spelare än Green och han kommer bara bli bättre nu när han slipper sin sopa till bror

MorganaLefaey:

Det där var en rätt elak beskrivning av den spelare som försökte och ville mest av alla i MODO efter jul. Aldrig en lugn stund på skridskorna, han tacklades mer än någon annan i MODO (vilket iofs inte är någon bedrift) och han var faktiskt helt strålande.

Tyvärr har allt för många MODO-fans valt att blunda för de enorma framsteg han gjort sedan han kom till klubben, man vill i stället minnas honom hur han var första säsongen.

Jag hade hellre behållit Green än Gästrin och Micke Pettersson och även velat ha honom kvar istället för värvningen av Oscar Steen.

Db_04: Morten har väl inte direkt imponerat i modo men den gågna säsongen så vaknade han till liv på slutet och hade dessutom riktigt bra +/- statistik. Men hur man än ser på det hela så kan jag inte vara annat än glad åt att han lämnar oss, då han inte har någon form av närkampsspel och skall man få nytta av hans innebandy handleder så skall han spela i de 2 första formationerna och vill man komma någonstans så bör man ha bättre spelare där än Green.

AD: tror inte Morten Green är så dum värvning i alla fall nu när ja kollat hans stats...han gjorde än 20 poäng vilket var hans bästa notering i ES...

claesw:
Ja, etablerade spelare låter bättre...
Hit räknas Esa Pirnes, Andreas Johansson, Riku Hahl m.fl
Tyvärr har vi ej möjlighet eller vilja att knyta till oss
etablerade namn.
Hade vi haft tunga pjäser i organisationen, typ Mats Näslund, Börje Salming, Jan Reander, så hade det blivit åka utav med etablerade namn som sökte sig till Brynäs IF:-)

Allt är ej ekonomi. Timrå har lyckats införskaffa sig etablerade
namn under ett par år, okey, de drar iväg till NHL, men de
lyckas i vart fall knyta till sig spelarna.
Har alltid sagt..bättre att värva med en "Nubbe" i glaset...

Tillägg:

Dessutom är det så att NHL dammsuger hela marknaden, vilka kända nyförvärv har du då tänkt dig till klubben? Namn tack!

88Lindkvist:
Du uttrycker dig som att det enbart är upp till Brynäs vilka man kan köpa, intresset måste nog finnas även hos de storspelare du önskar dig till klubben.

Tänk innan du slänger ur dig saker ; )

GävleLasse:
Bitter och långsint som få.... Det vet jag inte.:-)
Tycker nog att de flesta inlägg på debatten ser
likartade ut, dock med olika teman,
o samma personer hugger på varandra.
Jag är väl en i mängden:-)

Clubsport:
är ej bitter, snarare bekymrad över att en såpass trevlig man som Selander stödjer Nätverk Brynäs.:-)
Vad som känns bittert är att ej fler supporters känner till vad som döljer sig bakom fasaderna:-)
Nätverk Brynäs är/var inte till för den enskilde supportern.

Skulle vilja säga att denna gruppering enbart körde för eget syfte.
Detta står jag för till 100%.
Var finns Nätverk Brynäs idag.?

Någon bitterhet känner jag inte. Två av våra namn som diskuterades kom in i styrelsen föregående år, så vi var relativt nöjda, då!:-)

AD: Tror du inte han avsåg Linus Stensson?

Så tydde jag inlägget i alla fall...

88Lindkvist: Ärligt talat har du aldrig hört talat om Morten Green?

Db_04: Jaaa :D en spelare man inte hört nått om :P vi får väll nån sån typ en "gröning"! när hade brynäs sin senaste KANON värvning? :) kunde vart daniel widing eller jonas almtorp denna säsong! men just nu vet ja inte! månsson va bra men ja menar en riktig kanonvärvning? har vi haft nån :S

88Lindkvist: Linus Stensson från bajen är ledig :) han är dessutom hyfsat bra

GävleLasse: han är ju ett av de "större" namnen ju! TÄNK! de är brynäs! alltså här ska vi bara köpa spelare som ingen hört talas om!

GävleLasse: Bara att ringa, men som jag tolkade så kan han kosta lite men han kan ju iaf lägga assist iaf

GävleLasse: snackas om allsvenskan , tyska ligan och tillåme danska ligan runt han

65selander: Morten Green lämnar Modo. En ganska bra center som producerade ganska ok. Det kanske kunde vara nåt för sundlöv och boork att titta på.

Clubsport: Bitter å långsint som få ;)

dysterkvist:
Det är inte så att du är lite bitter...?

dysterkvist: Varför skulle jag tjafsa om det när det var kvartsfinal?

Du och jag lär aldrig komma övverens så vill du mig något mer så finns jag på mailen.

65selander:
Supporters blahaha... vad menar du?
Skulle vi med en annan syn på saker och ting vara en grupp som du ej accepterar i föreningen o som ej är önskvärda på läktarna.?

Öppet motstånd! Vad menar du? Bakom datorn i så fall.
Mötte dig på Scandinavium vid kvartsfinalserien. Du sa inte ett ord..
Vidare bjöd jag in dig på ett möte föregående säsong. Du ville ej komma för du ansåg att när supporters skulle göra något så blev det bara blaha..blaha...Du lät andra sköta detta.

Förstår att du redan då stöttade Nätverk Brynäs:-) Måste kännas kanon för en grupp att få med sig JA-sägare som ej tycker eller bidrar med något:-)

Själv är jag relativt nöjd med vad personer i den den nuvarande styrelsen har åstadkommit under året. Förde direkta och bra samtal med några av dem under föregående år, och det känns skönt att personer med fria åsikter, även kan göra ett gott arbete i en styrelse med personer av annan åsikt.

Se, ett litet positivt omdöme om föreningen, Selander:-)

Gusten: Det är ju inte det som är det värsta. Det allra värsta är väl att vi fortfarande betalar lön till Boork ;D

GävleLasse: Sen tror jag att vi fortfarande betalar lön till Sandlin,Nokelainen,Persson,Fleming och kanske även Staffan Tholsson :)

Gusten: Ja tänk om det vore så lätt...Då hade man än en gång kunnat använda Wahlberg som syndabock när saker och ting inte gått Brynäs väg ;)

Gusten: eller så han Sundlöv rådfrågat masken när han signat lirare :)

GävleLasse: Det är nog Wahlbergs slutspelsbonus som är boven i dramat ;)

Enaranger: ja det är en hel del "dribblande" med siffror spm gör att resultatet blir positivt. Men rsultatet av intäckter och utgifter för året hamnar på - 7 500 000 jämfört mot förra årets vinst på 482 353.

Om vi gick 7,5 mkr back, hur lyckades vi då med att klara elitlicensen?
Räknas Läkerol Arena in som "kapital"?

GävleLasse: "Sperrle hade 88.78 % i räddningar förra säsongen, Honken hade 94% Man kan få en ganska klar bild om hur det gått för Brynäs om vi kört med Korhonen hela säsongen då han hade 88.23 %. Både Honken och Korhonen hade 690 skott på sig och följdaktligen så släppte Karhu in 24 fler mål. Det är alltså i den storleksordningen som vi pratar."

För att utveckla resonemanget en smula så kanske jag ska tillägga att Honken och Korhonen stod hälften av matcherna. Så med 24 mål mer insläppta blir detta runt 50 mål, alltså ett mer insläppt per match...

GävleLasse: Du har helt rätt i ditt resonemang. Alltså att lägga stordelen av tillgängliga medel på hallen när man i stort sett är tvungen att lägga det på spelartruppen. Se på Leksand för att ta ett närliggande exempel. Under sommaren -05 var jag där o snackade med några personer som är insatt i styrelsen göranden o låtanden. Den jag snackade med (ett mycket känt hockeynamn) sade redan innan försäsongen riktigt kommit igång att han tyckte att truppen såg tunn ut. Och han var skeptisk till hur det skulle komma att gå under seriespelet. Sedan när de första vänskapsmatcherna spelades då gick det ju bra. Då glänste måltjuvarna från allsvenskan och det var frid o fröjd. Tillförsikten lyste o kinderna var röda. Men sedan gick det snabbt och handlingsförlamningen vart som ett ok. Man sparkade tränarn o försökte kompensera med bristande ekonomiska förutsättningar.
Vilket självklart var dömt att misslyckas.
Du ska inte tro att Leksand har ekonomiska muskler även fast man försöker göra sken av detta. Man har en hall som till största delen är det ekonomiska kapitalet.
Brynäs har heller ingen ekonomi att skryta över. Vilket snart sagt är ett måste för att kunna göra sig gällande i den svenska hockeysociten.
Med den nya hallen bör åminstone början av säsongen som kommer kunna bli ett tillfälligt ekonomiskt uppsving. Då under förutsättning att det kommer mer än 5000 pers i snitt på varje hemmamatch. Gör det inte det så går det åt pipsvängen. Frågan är också om det räcker med 5000.
Sedan om man ser på snittet av publikinvasionen ett par år bakåt i tiden.Vad får man då?
Intresset är dessutom kopplat till hur det går för laget. Alltså hur pass många matcher Brynäs vinner.
Vinner man inte tillräckligt mycket så svalnar ju intresset.
Sedan är frågan hur man har bundit upp sig för hallen. Hur mycket man måste stå för och hur mycket man kan i stället använda för att stärka truppen. Det senare är klart mycket viktigare. Då kan det vara klart bättre lösning att försöka få bankerna att gå emellan på ett annat sätt för att klara hallfrågan.

Huge: Du utgår alltså från att laget blivit bättre utan att ha sett någon av nyförvärven spela. Vi får se och framförallt HOPPAS att du får rätt. Annars kan det bli en tung säsong. Visst ligger det ekonomiska skäl bakom budgetsatsningen. -7 500 000 är ju inte nåt vidare resultat direkt. Istället för att stärka truppen så har man valt att lägga pengarna på arenabygget som verkar bli dyrare än väntat. Detta på grund av att man flyttat kansliet mm.

Man kan ju undra varför de inte räknat på det tidigare.

Vad gäller Sperrle så kan vi endast spekulera som du skriver. Men jag vill nog få medhåll om att en målvakt som blir bäste målvakt i VM samt god tvåa i Elitserien efter Krizan ÄR en världsmålvakt. Man ger inte medelmåttor evägskontrakt i NHL, så enkelt är det. Krizan förresten, som hade en i det närmaste osannolik säsong i Modo. Man kan undra om han kan få till en likadan säsong även i år. Det troliga är så INTE blir fallet. Den han hade i år kan liknas med den säsong som Kiprusoff hade i AIK för ett antal år sedan. Jag vill även minnas att Kapanen hade nåt liknande första året timrå spelade efter lång frånvaro o "finrummet"

Sperrle hade 88.78 % i räddningar förra säsongen, Honken hade 94% Man kan få en ganska klar bild om hur det gått för Brynäs om vi kört med Korhonen hela säsongen då han hade 88.23 %. Både Honken och Korhonen hade 690 skott på sig och följdaktligen så släppte Karhu in 24 fler mål. Det är alltså i den storleksordningen som vi pratar. Nu får vi förhoppningsvis bättre backspel, det är många som vill tro det i alla fall. Vi får se hur der blir med det.

Hur som helst så måste Brynäs höja sitt målsnitt med minst ett mål per match för att vi skall vara med och fajtas om slutspelsplatserna, det är var jag TROR i alla fall.

GävleLasse: ""Tycker du fortfarande att Brynäs blivit bättre som lag? Även fast vi blivit av med en världsmålvakt?"

Ja, jag tycker nog ändå att vi blivit snäppet bättre som lag betraktat, trots att Honken dragit. Tror att vi bör vänta med att utnämna honom till ngn världsmålvakt, innan han ens fått chansen därborta.
Har aldrig påstått ngt annat än att det kan bli problem på målvaktssidan och att det kan straffa sig att inte ersätta Honken med en mer etablerad målvakt än Sperrle, som ju i dagsläget måste anses vara förstemålvakt.
Detta är fortfarande min grundidé, men jag är bara lite mer sansad i mina bedömningar om hur pass bra Sperrle kommer att klara sin roll.
Jag stöttar väl knappast idén, utan snarare accepterar den, eftersom dom har valt den linjen och tror på densamma.
Det här med självförtroendesnacket tror jag beror på att hela förloppet kanske varit lite annorlunda än vad många tror.
Min teori:
När Sperrle värvades var han klart medveten om att Honken skulle bli kvar i Brynäs, och sade sig då acceptera en andraspade. MEN ifall Honken nu skulle dra, så är det väl inte helt otroligt att Brynäs gentemot Sperrle klart deklarerat att man isf skulle satsa på denne som förstemålvakt. När detta läge sedan uppkommer, så måste man ju stå vid sitt ord och att i detta läge då bryta sitt löfte till Sperrle och ändå plocka in en ny etablerad förstemålis, hade väl om ngt varit en grej som kan anses knäcka hans självförtroende eller åtminstone nagge detsamma rejält i kanten.
Andra alternativ till lappkastet kan ju vara ex ekonomiska.
Det här ju som sagt enbart spekulationer, men spekulerar gör vi väl alla härinne i olika grad....

Db_04: Ja det är det här med speltid.
Sjödda, Johansson, Sunken, Hulken, Angell, Lavins... de tre första backparen kommer nog att utgöras av dessa herrar.

Det blir Johansson, Morin, Ström, Nolander, Andersson och Casselståhl som får slåss om en plats i den sista backduon. Fast jag hoppas givetvis på att man spelar med 6 backpar och har en 7:e på bänken.

Hulkkonen Angell
Sjödin Sunken
Lavins X

X= Det står i första hand mellan Johansson och Nolander.

Huge: Som vanligt så är du fruktansvärt selektiv, men d e klart, du har ju hamnat i argumentativa tomrum den sista tiden!!

GävleLasse: ja tror Nolander kan bli bra för er... om han får speltid ....Herr Rindell trodde inte alls på han

Db_04: Jag håller med men nu har man "bestämt" att man förstärkt på backsidan så man får väl vika sig även fast förstärkningen är högst marginell. Visserligen är det en förstärkning i sig att inte ha spelare som Öhrstedt och Kuparinen i laget ;)

Jag utgår från att spelare som Sunken och Lavins kommer att fortsätta att utvecklas som de gjorde hela den föregående säsongen. Men det finns som du säger en hel del orövade kort som man inte vet om de blir en förstärkning eller inte.

Det lilla jag såg av Nolander ifjol såg lovande ut. Han var bra i positionsspelet och gick inte bort sig defensivt. "But it's more too it" om man säger ;)

GävleLasse: Av era backförvärv är det väll endast Hulken som är en riktig klassvärvning... Angell kan bli det men han har en del å bevisa...

Nolander var till stor del bänkis i fjol....kanske lyfter sig i BIF...

Stöm är det väll stort frågetecken om han får nått kontrakt?

Huge: Det jag ställer mig lite frågande till i ditt resonemang gällande Sperrle är följande: Innan Honken drog så hade du inga som helst problem med att vi hade Honken som uttalad #1. Sperrle var i stort sett "ett utmärkt komplement och en man för framtiden" men fortfarande en målvakt som i första hand var båsöppnare. Detta var baserat på vad du läst och hört från Brynäshåll.

Honken lämnar och Brynäs värvar en riktig chansning...Byter genast grundidé och Sperrle blir genast en målvakt som man vill satsa på. Man vill inte ens ha en målvakt som är i klass med Honken för man vill inte knäcka Sperrles självförtroende utan man värvar en målvakt som i Sundlövs och Boorks ögon är likvärdig med Sperrle. Även detta stöttar du...

Nu undrar jag om man hållit samma linje rakt igenom eller om man har bytt linje fundamentalt? Varför var man inte lika mån om Sperrles självförtroende innan Honken stack? Jag kan inte annat få det till att Sundlöv och Boork har gjort ett rejält lappkast i målvaktstänket, ett lappkast som oroar.

Man försöker lugna supportrar med att man har skaffat bättre backar så det skall inte bli någon större skillnad mot det vi presterade förra säsongen. Endast Mora släppte in fler mål än Brynäs av de lag som gick till slutspel så jag tycker att det fanns ett stort behov av att förstärka backspelet rejält, utan att för den skull tycka att det var befogat att försvaga målvaktspositionen. Hur det sett ut förra säsongen om vi inte haft "elitseriens bästa målvaktspar" vet ingen, men något säger mig att vi hade släppt in många fler mål.

Nu till den del du kan citera och besvara: (jag lägger in citationstecken så slipper du)

"Tycker du fortfarande att Brynäs blivit bättre som lag? Även fast vi blivit av med en världsmålvakt?"

70 Rodrigues: "men jag förstår att det blir jobbigt för dig när du inte kan svara på inlägg, både jag och Lasse hade inlägg riktade till dig som du medvetet/omedvetet valt att inte svara på!"

Har scrollat tillbaka för att försöka hitta det du yrar om, men hittar inget som jag medvetet skulle ha avstått från att svara på. Min fråga ifall du kunde precisera lite närmare vad du tänkte på, borde väl tyda på att det isf är omedvetet.
Det enda jag kan hitta är frågan om ickedraftningarna av Månsson och Malmström, men det har jag ju redan svarat på och svaret var adresserat till Lasse. Mkt möjligt att du medvetet/omedvetet valt att inte förstå det svaret, vad vet jag?

65selander: av dom klubbar som har NEH är det bara 2 som har ett sortiment att prata om.... LHC och Hv71

Brynäs har iof mycke småplock men knappast i klass med vad man hade förut

Dom som har neh är
AIK Hockey
Brynäs IF
HV71
Linköping HC
Luleå Hockey
Mora IK
Timrå IK

GävleLasse: Skulle vara kul att få veta vad som var oförutsedda utgifterna ang flytten. Eller har dom haft samma projektörer som vi hade när jobbet flyttade från Valhallavägen till nybygget på Drottning Kristinas väg, dom glömde lite väl uppenbara grejer som ventalition i vissa arbetsrum :-))

Ang Souvenirintäkter så beror det väl både på att butiken låg i Valbo samt att NEH är inblandat. Kasta ut dom och ta hand om allting själv.

Blir intressant på årsmötet om dom går in djupare på dom oönskade kostnadsökningarna. För någon lär väl fråga om det iaf.

Ang marknaden så blir det också kul och se om Sven Engwall kan förbättra siffrorna när han nu är med från början på en säsongsstart samt den nya arenan.

Nej nu skall jag ut och se om min mage :-)

65selander: Helt sant så skall det finns pilsner och andra förfriskningar att tillgå på matcherna. Men som fallet var så var det omöjligt att få tillstånd till att pöbeln skulle kunna förfriska sig med nånting starkare än läskeblask. Det var ju ett bygge och vi skall vara glada för att de lättade på kravet på flourent väst och skyddshjälm, som normalt krävs på en byggarbetsplats.

Men nu när siffrorna är offentliga så finns det andra saker som man kunde ha putsat till bättre.

Matchintäkter - 967401
Reklamintäkter +1033116
Kioskintäkter - 159514
Souvenirintäkter - 192844
Medlemsavgifter + 259561
Övriga intäkter -1730323
Omsättning restaurangen -3885699

Vad gäller sponsorintäkterna så är den ökningen väldigt liten rent procentuellt och vi måste kunna ställa högre krav på vår marknadsavdelning.

Kul att medlemsavgifterna ökade. Jag vet inte med hur många medlemmar det ökade men slutsumman talar ju för en ganska bra ökning.

Som synes så är "förlusten" störst på restaurangen men den täcker ändå inte hela förlusten.

Resultatet föra året var + 482 353 mot årets - 7 534 479. Är denna förlust planerad och "något man fick räkna med" på grund av arenabygget? Troligen hade man räknat med vissa förluster men inte denna storleksordning.

Posten för "Övriga externa kostnader" har ökat med nästan 8 miljoner...Antagligen en följd av som de skrev i rapporten:

" Även kostnader till följd av byggverksamheten har belastat resultat. Flyttning av kansli och restaurang samt utrangering av restaurangtältet är något av de oförutsedda utgifterna"

Min fråga är: Trodde man att allt detta skulle vara gratis? Eller att det ingick i Arenabygget?

dysterkvist: Känns det bättre nu?
Ja sägare , javisst men det är inget jag lider för. Supporters blahaha...
Nätverk Brynäs var supporters och dom stöttade jag. Tror du hakar upp dig för att jag tog öppet motstånd mot eran grupp.

65selander:
som man bäddar får man ligga...
sagt från en man som ej vill engagera sig i frågor som rör Brynäs IF.
Du ansåg ju själv att det fanns andra lämpade personer som kunde föra din talan.
När supporters skall göra något blev det bara blaha blaha..enligt dig själv

Vissa av dina uttalande på diverse debatter är mycket märkliga Selander.
Vart vill du komma? För mig är du en JA-sägare och en person som ej vill stöta dig gentemot den stora gruppen.
Har dock själv inget problem med detta. Vet sedan länge var du står.
Allt är såååå mysigt och bra!

GävleLasse: Klart man vill ha en pilsner men det är inget understatement på att kringförsäljningen är en viktig punkt. Titta bara på andra arenor i Sverige och utlandet.

Brynäs måste hitta något nytt bokningssystem eller kräva att biljetterna är hämtade senast 1h före matchstart om inget annat anges. Tror att i år så var det säkerligen en massa företag som ställde till det eftersom platserna som gapade tomma var bredvid varandra

Huge: Lite kinkig idag tror jag, men jag förstår att det blir jobbigt för dig när du inte kan svara på inlägg, både jag och Lasse hade inlägg riktade till dig som du medvetet/omedvetet valt att inte svara på!

Dina frågeställningar handlar ju till 90% om rent gnäll och onyanserade överdrifter, så visst börjar det bli jobbigt. Tacka fan för det.

Vem fan har dött och gjort dig till kung att bestäma det?

70 Rodrigues: "Svara på frågeställningarna från igår istället, eller är d för jobbigt???"

Vad tänker du närmast på?
Dina frågeställningar handlar ju till 90% om rent gnäll och onyanserade överdrifter, så visst börjar det bli jobbigt. Tacka fan för det.
Om du nu inte får svar direkt och tycker det är jobbigt, så beror det på att jag har ett liv utanför HS, och har lite andra saker för mig idag.
Vi hörs...

65selander: "Men gnället om VIP-restaurangen och tältet så kunde de om de varit smarta fixat en ute servering med enklare tält med gasol värmare. Lovar att det hade inbringat Cash eftersom kreti o pleti hade också kunnat ta sig något läskande."

Det du är ute efter är förstås möjligheten att kunna dricka en massa öl ;)

Men det hade varit omöjligt att få tillstånd i och med att hela området kring Gavlerinken var klassat som byggarbetsplats.

Jag hade varit nöjd om man i alla fall sålt slut på biljetterna till slutspelet istället för att gå ut med att det var fullt. Det gapade ju tomt på sina stället under slutspelet och sånt skall inte få hända.

eltifoso: Det är ingen idé att ha åsikter om den dåliga ekonomin. Att 7 500 000 back är ju inte så farligt. Inte med tanke på att det inte funnits någon restaurang. För i år hade vi ätit dubbelt så mycket. Eller förresten, trippelt för det kom ju mindre folk på matcherna den här säsongen. Men det berodde ENDAST på att publikkapaciteten minskade på grund av arenabygget. För det var ju fullt varje match.

I övrigt så känns det kul att man har medhåll av Huge som tidigare sagt att han håller med mig i det mesta, annars skulle han bemöta det.. ;)

Huge: Svara på frågeställningarna från igår istället, eller är d för jobbigt???

« · 724821 · »