1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 736257 inlägg · 7967 ämnen

Slutspelet 2022

Sv: Slutspelet 2022
Blå grottan: Ja, vilket drev avses? Anti-krigsbrotts-drevet? Tacka gudarna för att det fortfarande finns många människor som reagerar när militärstyrkor åker runt och avrättar civila på gatorna.

{8399}: "Nu går drevet" säger du med en negativ klang, du tycker att det är helt ok?

Kanske sent ute… men de blir ingen Lööke till Brynäs (skönt), han drar till Finland

Jan Grismöbel: "Det värsta är att det finns risk att JA är tondöv å inte lyssnar på vad Manner å pekka menar behövs"

Det finns även en risk att månen ramlar ner i skallen på dig när du är ute och promenerar så håll dig inne för fan, vad du än gör.....

Peja:
Det förstår jag inte hur djurgårdens lönekostnader på 50miljoner kan vara störst i shl. Är det innan skatter och sociala avgifter ska läggas på? Eller gick man det i minus som resultat?
Enligt tex bifogat rapport tycker jag 50milionr känns lite!
För nog måste väl majoriteten av lönekostnaderna ligga på sporten/shl-lagen!
Jag måste ha missuppfattat något här..

Jan Grismöbel: Haha varför skulle JA göra det? Sånt trams!

Blå grottan: Det värsta är att det finns risk att JA är tondöv å inte lyssnar på vad Manner å pekka menar behövs . Å kör sitt race . Då lämnar Manner å Pekka . Dom vill inte träna ett bottenlag då dom inte behöver det .

Pettisbif: Håller med, han var ju direkt oduglig i Rögle. Så jäkla fladdrig i målet.

KulaShaker: "Att spelaren väljer att stanna kan väl bero på att ett fullföljande av kontraktet innebär ett antal miljoner i sign-off bonus. Ett personligt val helt enkelt, är det värt det?"

Exakt så menar jag!!
Dom är endast lojala mot sin plånbok, resten skiter dom i.

mk: Det är väl troligtvis pengar det handlar om. Familjen skickar man hem eftersom det blir allt svårare att leva där med tanke på alla sanktioner, hur lätt kommer det att vara att lämna Ryssland.
Att spelaren väljer att stanna kan väl bero på att ett fullföljande av kontraktet innebär ett antal miljoner i sign-off bonus. Ett personligt val helt enkelt, är det värt det?

Peja: Det kommer inte vara en käft i KHL nästa år

mk: Tror du att KHL 22/23 kommer innehålla lika många svenskar som KHL 21/22? Eftersom alla bara alltid tänker på pengar?

mk: På nåt sätt kan jag tycka att idrott och politik inte skall höra ihop men nu går drevet och då är det inte lätt att stå emot och de som går sin egen väg får skit.

Peja: "Om man redan är där kanske det inte är så konstigt om man skickar hem famljen till Sverige och fullföljer slutfasen av säsongen, spelare har ju agerat lite olika där. Inte bara av ekonomiska skäl utan också av lojalitetsskäl mot lagkamrater, tränare, andra inom klubben och supportrar"

Hoppas man att man ska komma tbx nästa säsong då och spela som inget har hänt då eller?

Om det nu är säkert. Varför skickar man hem familjen?
Bullshit är det..

Jan Grismöbel: Jag är rädd att det kan bli så, Alcén och Co. har mycket att bevisa nu.

Nu ska vi se om "Brynäs kan bättre" eller inte.

Jobbocop: tror BIF kommer före Clubben och Mif

Jugge: Ryssland har varit i krig sen 2014.
Så vad är skillnaden egentligen?
De startade inte kriget nu utan för 8 år sen.

Men folk glömmer det.
Även jag, vem pratade om det innan Coronan?
Är som grodan som man sätter i i kallt vatten som inte reagerar förrän den är kokt.
Till skillnad om man kastar ner den i kokande vatten.

Peja: Någonting som jag ser otroligt positivt på är att vi inte går in i nästa säsong med en ny tränare. Vi slipper inkörningstiden och osäkerheten som kommer med en ny tränare.

mk: "Pengar bestämmer. Alltid, och kommer alltid att göra så."

Pengar betyder allt och ingenting. Det kan kännas som att det betyder allt i en normal, bekväm tillvaro men om du hamnar i en situation där ditt eget och din familjs säkerhet och välbefinnande riskeras, så betyder inte pengar lika mycket längre. Särskilt då deras alternativ inte är att kasta alla sina ägodelar och fly barhänta till Västeuropa utan snarare en välbetald (men inte lika välbetald), säker och bekväm tillvaro i Västeuropa.

Det har varit väldigt bekvämt att bo i typ Moskva och St Petersburg. Ungefär som att bo i vllken storstad som helst, brukar folk säga. Och man har kunna rest lite hur man vill mellan Sverige (och andra europeiska städer) och Ryssland.

Det är väldigt mycket som har förändrats på kort tid och osäkerheten gör nog att väldigt få svenska spelare vill tillbaka till Ryssland igen, i synnerhet de med familjer.

Om man redan är där kanske det inte är så konstigt om man skickar hem famljen till Sverige och fullföljer slutfasen av säsongen, spelare har ju agerat lite olika där. Inte bara av ekonomiska skäl utan också av lojalitetsskäl mot lagkamrater, tränare, andra inom klubben och supportrar .

Läser man twitterkommentater kring Johan Larsson till #caps är de inte super positiva. Verkar som Larsson gjorde sin första match för dem inatt.10 minuter speltid och +1 i förlust med 1-5, helt okej ändå!
Har fortfarande en känsla av att om inte Larsson verkligen tar för sig i Capitals, så finns det nog en möjlighet att han vänder hem!

mk: För min del är det iaf stor skillnad att signa nytt i Ryssland nu mot att spela ut innevarande säsong. En jäkla skillnad.. Du får tycka annorlunda om du vill, helt ok.

Vad gäller Jerebko hade han kunnat välja vilken annan liga i Europa som helst för att komma i form. Han måste vara fullständigt tondöv..

Peja: Jösses vad alla kastar skit på JA.

Vi slutade spela förra veckan...

Jugge: Jag svara Tgl oxå.
Är det det?
I Jerebkos fall så gör han det för att spela i form för kval. Till EM? Annars så hade han inte vart där.

De andra som är kvar prioriterar pengar före att visa vad man tycker om kriget.
De som åkt hem, varför gör man det?
Finns bandyspelare som åkt hem.
Tjänar dom KHL pengar?

Ingen som klagar på Danielsson i fotbollen när han cashar in 60 mille i Kina..

Pengar bestämmer. Alltid, och kommer alltid att göra så.

KulaShaker: Djurgården får hoppas att HV71 går upp i SHL nu. Då slipper de slåss mot ett allsvenskt superlag nästa säsong.

Djurgården har fantastisk ungdomsverksamhet, men de kommer ju behöva stöd av sponsorer och partners för att skapa en budget som genererar i ett topplag. Men de kan nog köra på en femma med juniorer utan problem, särskilt första halvan av serien.

Peja: Djurgården har inte heller HV:s stora kudde av miljoner på kontot.
Men intressant att se vilka lag som kvalat de här två åren, inga snålbudgetar där precis. Bara Timrå som var ursäktade.

KulaShaker: Alcén har redan ringt till de sista numrena i telefonboken. Ett av efternamnen slutade på W.

Jan Grismöbel: Paniken lyser snart i Alcéns ögon då han snart nått sista namnet i sin magra telefonbok.

xxx BIF xxx: "Var det 50mille extra utöver budget (det laget initialt byggdes för) för att kunna mixtra om i laget med målet att hålla sig kvar när det gått dåligt (dvs det Brynäs gjort med chansvärvningar, bryta och värva nytt för att kompensera, kickade tränare mm) - eller var det summan av lagbygget inom budget, för då var det väl verkligen inget att lyfta på ögonbrynet för utan tvärt om kändes det riktigt lågt!"

Mrmadhawks bedömning är att Djurgårdens 50 miljoner är högst i hela SHL. Du tycker inte det är värt att lyfta på ögonbrynet att ett lag som kanske har högst budget i hela ligan åker ur?

Blå grottan: Denna sillyn kommer fylla Brynäsarna med frustration och undran . Värre en vanligt. Vi kommer undra varför inget sker med så många lediga platser. Sen kommer fölägningar på rad . Å dom vanliga ursäkterna . Känns inte rätt tomt på marknaden . Sen sitter vi i höst med ett lag som får kriga om överlevnad. Blir inte förvånad om Manner å Pekka då lämnat .
Nej jag har inte höga tankar om Brynäs ledning . Hoppas jag har fel .

Kom igen nu 5 till 6 nya toppspelare. Annars åker vi ut nästa år. Timrå lär vi inte ha efter oss

Samsung: Jag tror också att denna Silly kan bli utdragen till max.

xxx BIF xxx: Detta var den totala summan efter säsongen. Med den startande truppen, brutna kontrakt, nya spelare osv. Säg 60mil, det är säkert det dubbla(!) vissa av lagen i SHL, något att absolut höja på ögonbrynen för.

Räven:
Jonas Johansson ligger före Dansk i intresse.
Jag tycker själv att Dansk är en väldigt överskattad målis.
Tror mer på VV, Lindbäck och Johansson.

Tigerhjärta:
Var det 50mille extra utöver budget (det laget initialt byggdes för) för att kunna mixtra om i laget med målet att hålla sig kvar när det gått dåligt (dvs det Brynäs gjort med chansvärvningar, bryta och värva nytt för att kompensera, kickade tränare mm) - eller var det summan av lagbygget inom budget, för då var det väl verkligen inget att lyfta på ögonbrynet för utan tvärt om kändes det riktigt lågt!

Tigerhjärta: Fasaner i min brevlåda, det är riktigt mycket pengar!!

Enligt Svensson i Sanny & Svensson podden fick han höra att Djurgården bränt en bra bit över 50miljoner på spelare iår, herregud!
Det kommer nog ta några år innan vi ser DIF i SHL igen!

Räven: Dansk valde att vara kvar i KHL eftersom det kändes säkert...

mk: Jerebko hängs möjligtvis ut oproportionerligt lite🚮🚮🚮

lapad: Exakt!

mk: Det är väl ändå viss skillnad på att spela vidare på ingånget avtal än att signa nytt i Ryssland??

xxx BIF xxx: Vi har redan sett att massa spelare har brutit sina KHL-kontrakt. Det kommer bara vara enstaka udda icke-ryska-spelare som blir kvar i Ryssland.

Järnridån är tillbaka. Det kommer inte vara många som svenskar som jobbar i Ryssland framöver, varken idrottsmän eller civila.

xxx BIF xxx: Jerebko hängs ut oproportionerligt tycker jag. Kolla på KHL spelarna som är kvar.

De hör man inget om..

Är Oscar Dansk en målvakt vi borde sikta på? Eller är VV och Lindbäck era kandidater?

Peja:
Så länge inte KHL indirekt av sanktionerna kommer att behöva dra åt svångremmen så säger du alltså att enskilda spelare värderar politik, etik och moral högre än någon mille till i årslön under deras korta karriärer?
Kanske!
Tex svenska basketspelaren gick ju åt andra hållet, tror inte han är så unik egentligen när allt kommer omkring!

lapad: ” Ekvationen går inte ihop för min del.
Väljer man att inte rensa rubbet nu när chansen finns så bevisar man ytterligare en gång att vi saknar kompetens i klubben.”

Fast att rensa betyder ju inte att det blir bättre lag till billigare pris.
Sätter man lönerna fel pga normen/snittet ligger fel i laget/klubben och/eller man går för högt i budgivningar, och framförallt tar in chansvärvningar som slår fel som vi måste kompensera för genom att köpa ut (som då gör oss sämre) och sen värva nya spelare som inte lyckats på annat håll till dyr peng så blir ju följden dyra lönekostnader för ett bottenlag!

Att byta ut laget hjälper ju föga om man inte gör något åt grundproblematiken -> att värva/förlänga rätt spelare till rätt lön från start!
Ska vi på det sedan viga obligatoriska platser i laget åt egna produkter som inte håller måttet så blir det ju dubbelfel och matchboll till konkurrenterna!

xxx BIF xxx: Alla kommer vilja ha så mycket som möjligt i lön. Så är det alltid. Att en del spelare kommer få gå ner beror på utbud-efterfrågan, i slutändan är det marknaden som styr lönerna. Det är inte realistiskt att alla som lämnar KHL kommer att behålla KHL-lönerna i andra ligor.

xxx BIF xxx: Det är väl kanske så att fler spelare blir tillgängliga på marknaden både från KHL och från Nordamerika vilket kommer att ge lägre priser men det gäller nog inte de bästa spelarna, spets är spets.
Undantaget kan vara hemvändare som kan tänka sig lägre lön mot tryggheten i att komma till sin hemstad.
Brynäs lär kunna välja och vraka bland b-sorteringen av spelare med några landskamper eller NHL matcher i bagaget.
Förhoppningsvis så kan Manner locka några dugliga finnar att komma och kanske BoomBoom kan tipsa om någon som kört fast på andra sidan pölen men vi skall nog inte tro att vi får nåt topplag direkt.
Kan vi komma tia eller bättre så är jag nöjd.

Tgl: År efter år har våra konkurrenter varit före oss. Man har oftast gått ut och sagt ?Vi avvaktar tills vi får se om han får plats i NHL eller marknaden är död, eller vi får många namnförslag men det ska kännas rätt eller vi tror på att det finns utvecklingspotential så vi förlänger eller Vi ser att han har mera att ge och kan tänka sig gå ner i lön och då väljer vi att skriva 1+1, m.m.?.
Alltid samma argumenterar, samma ursäkter och ändå ligger vi i topp när det gäller spelarnas löner.

Ekvationen går inte ihop för min del.
Väljer man att inte rensa rubbet nu när chansen finns så bevisar man ytterligare en gång att vi saknar kompetens i klubben.

Jugge:
Hur vet man att legoknektarna som sökt högre löner utomlands kommer sälja sig till underpris nu på vårsidan i shl?

Det är ju inte direkt som vid c19 när man inte vågade värva pga risken för utebliven publik, utan nu bör det ju vara huggsexa på de som finns tillgängliga i vanlig ordning till normala ”shl-priser”.

Klart man inte kan räkna med NL- och KHL-löner i SHL, så på så sätt är det väl en form av ”lönedumpning”, men den spets som funderar på shl gör det väl bara för topplöner i jämförelse med vad andra spelare tjänar i shl!
Det är väl inte så att KHL (och europa) slutat använda svenskar som vill lira inkomstgivande hockey heller?
Så nog kommer budgeterna att tvingas utvidgas om man vill ha fler av dessa spelare i laget tror jag.

Ser klubbarna hur konkurrenterna ryktas värva och shl-kontraktet står på spel, så bör väl budgivningen spelare för spelare ske i vanlig ordning.. ..eller?
Sen kanske spelare är lite som patent för de rikare klubbarna också. Även om vissa av dessa spelare egentligen inte behövs för att fylla de viktigaste behoven i den egna truppen kan de ändå vara bra att ha för att missgynna konkurrenternas möjligheter att ta mark, så man tar in spets som breddspelare.

Däremot i höst om många dyrare spelare fortfarande är kvar på marknaden kan det bli tal om dump-priser.
Men jag är väldigt skeptisk till att vi kan få topp-backar/-forwards/-målisar till ett pris bara strax över medel utan jag tror toppspelare kommer att vara i topp på lönemarknaden även i år.

Så med det dåliga ekomiska resultat BIF har i ryggen,
och som är och har varit argumentet från vissa supportrar till varför vi ska titta på och värva oprövade chansspelare från tex HA,
så tror inte jag på några större mirakel i BIFs lagbygge till hösten.

Ffa inte då spetsspelare med ren brynäsanknytning minst sagt varit få i khl.

In Alcen we trust!

« · 2324850 · »