1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739431 inlägg · 7967 ämnen

STANNA BOORK!

Sv: STANNA BOORK!
GävleLasse: För mig har alltid Miettinen varit en hockey-turist. Kom till Sverige för att ha lite kul och spela hockey. Göra några snygga dragningar och något mål då och då. Ingen spelare som kämpar järnet och som ligger sömnlös på nätterna om laget sladdar i botten.

claesw: För mig har Miettinen alltid varit en "teamplayer", så OM han nu skulle ha blivit nåt annat så är det allvarligt...

Ove Myling:
Haha, ja kanske det. Jag har iofs, till skillnad mot dig, alltid GILLAT Miettinen..skit också, han var den ende som stod upp i Globen mot DIF härom året, när det var stor förnedring.

claesw: snarare en sista match...

lillovechkin:
Så enkelt är det nog inte tyvärr. "Sista chans" handlar det inte om.

Jag tycker då att vi ska ge Tommi en sista chans imorrn mot Luleå!

70 Rodrigues: "Boorken har ju tydligen problem med utlänningar och deras sätt att acklimatisera sig när det gäller svensk hockey o även socialt."

Jaså?
Vad baserar du den svepande anklagelsen på?
Utveckla gärna resonemanget....

Ove Myling: Det som främst skiljer den här säsongen med tex förra är att man fick inse att Brynäs inte hade samma ekonomiska muskler som de flesta andra lag, Kalle Anka säsong som det var...och året innan var det ju Nokelainen som försökte köra den här hårda stilen, men den gången backade ledningen och föll spelarna till föga...

Så det finns lite skillnad ändå

GävleLasse: tyvärr tror jag att Boork vill se mer än bara tendenser...

Jompe: Som jag skrev i mitt inlägg innan din frågan.. Nej vi ska inte kicka Boork. Brynäs har "Committat" för mycket till Boorks strategi. Man får helt enkelt hoppas att det ger effekt alternativt att andra lag som är i liknande situation hamnar bakom oss i tabellen...att vi är minst dåliga så att säga.

En sak som han kanske skulle ha gett chansen lite mer hade varit att sära på Lindkedjan och kört Miettinen och nån till... Kanske Dackell eller Malmström. Man har sett tendenser till att just Lind och Miettinen hittar varandra väldigt bra...

Busen: det hotet har vi väl levt med i flera år, vad gör den här säsongen så annorlunda?

claesw: så om miettinen spelade lhc skulle han vara poängkung i elitserien och med i finska landslaget? Skulle inte tro det va!

Pelle Borås:
Grattis! En ny aspirant har fötts!

Pelle Borås: Skulle di ställa dig annorlunda om vi åker ner i allsvenskan i vår?

Kräsna Brynässupportrar kommer att fortsätta gnälla på vilken tränare vi än har så länge vi inte spelar sm-final.
Som sagt, se det långsiktigt. De senaste åren har vi spelat för att undvika kval, tom för att hålla oss kvar.
Nu har vi i alla fall fortfarande en realistisk chans att nå slutspel. Boorken har konsekvent hållit sin linje vad beträffar spelidé och inställning. Okej att det inte är någon målfabrik, men det går inte heller att kräva med det utgångsläge som var.
Vi har trots allt en ganska begränsad trupp och ekonomi vilket gör att vi inte kan ha de spelare som HV, VF och andra topplag har.

I gengäld har Boorken givit talanger och andra hungriga spelare chansen. Alla dessa kommer inte att bli stjärnor, men bara några av dem blir rikitgt bra så finns det en hoppfull framtid för laget.
Tro det eller ej, men Salming, Mats Näslund, Tomas Sandström, Sjödda, osv har alla varit tunna, osäkra, ojämna talanger i Brynäs en gång i tiden. Men man måste ju börja någonstans.

Att Boork dessutom konsekvent har låtit många spelare vara med betalar sig ju längre serien går. Se på tex SSK som redan nu börjar tunnas ut på grund av skador. Även om vi får några spelare skadade så har vi i alla fall alltid 15-20 spelare som kan stå upp mot (nästan) vilket motstånd som helst. Det kommer som sagt att ge utdelning längre fram när andra lag har slitit ut sina nyckelspelare.

Det har varit mycket negativt i debatten på sistone.
Här kommer något positivt. Kolla tabellerna för J20 lagen där vi just nu ligger trea i landet sett över norra och södra serien.
Där finns den ljusnande framtid som är vår, även om det just nu ser ganska grått och trist ut.

Ny hall, Boork, tålamod och långsiktighet är fyra faktorer som får mig att tro på en ny storhetstid för kära Brynäs.

en banderoll Älska Boork!!

claesw:
Problemet är att även denna kedja skulle underprestera i Brynäströjor...

claesw: OK, men när är ett bra läge? I ett winning streak under säsongen? Kanske inte så bra. Före säsongen? Mindre sannolikt--underprestationer komme rmest fram i skarpa matcher och inte försäsongsmatcher. I ett (eventuellt) slutspel? Definitivt inte rätt läge. Efter säsongen? Glöm det! Ingen effekt.

Alltså--när är ett bra läge?

Ove Myling:
De kan väl köpa LHCs 1:a line?

claesw: fast jag tycker inte att det krisar. som du läste i mitt gamla inlägg (som gävlelasse länkade fram) ser du ju att jag fått som jag vill.

Tycker dock att brynäs skulle sparkat lirarna innan säsongen coh då kanske kunnat ersätta dem på ett vettigt sätt. Fast å andra sidan fanns det väl inga spelare då heller...enligt sundlöf.

GävleLasse:
Äh ge Boorken chansen fram till jul!

Ove Myling:
Skönt att du vaknat till nu när det åter "krisar". ; )
Dyk gärna upp här när det går bra också!

I övrigt så håller jag med dig, bra av Boork, men lite fel läge...

GävleLasse: Tycker det är helt rätt att brynäs gör ett generationsskifte. som jag ser det är dagens gamlingar passé. och jag tror att boork är rätt man att leda detta skifte.
Tror att Boork vid ett tidigt stadium visste att några skulle vika ned sig. men att han ändå gav dem chansen att motbevisa honom.

Den dåliga tajmingen beror väl på att allt deta sker mitt i säsongen och inte innan eller före.

Ett bra beslut men vid fel tidpunkt.

Här är iaf en kille som kunde presterar när det behövdes.

GävleLasse: Jag har svårt att se hur en tränare skulle kunna lägga ner mer energi på att få igång de etablerade spelarna än vad Boork gjort.

Tycker Du att vi ska sparka Boork?

GävleLasse: Måste skaffa mig en bättre screen saver. Ser att textraden

GävleLasse Skriver ett inlägg hos Brynäs IF bränt fast

Abbans också ;-)

Jompe: Jag har aldrig påstått att vi skall sparka Boork.. Jag undrar bara varför Boork lägger ner mer energi på att jaga runt på AS matcher istället för att ägna sig åt att komma på en lösning på HUR vi skall få igång de etablerade spelarna i laget...

Det är för mycket fokus på de unga tycker jag. För mycket fokus på spelsystemet, för mycket fokus på att bänka vissa spelare och ge andra som producerat lika dåligt fler chanser... Lind för att nämna en...

GävleLasse: Men det är väl precis det handlar om. Något måste göras. Man kan diskutera tajmingen, men när är egentligen en bra tidpunkt för att göra det som måste göras? Problemen måste lösas nu för att laget ska fungera under andra halvan av säsongen. Om vi sparkar Boork, vad händer då? Vem ska då leda laget, och hur ska det ledas? Vem ska bestämma i Brynäs IF:s A-trupp?

Ove Myling: Allt hänger på OM Boork får med sig spelare i sina tankegångar. Jag tror att det finns en risk att "spelarmaffian" återigen kommer att gnälla och klaga och det är allvarligt. Jag vet inte men nåt säger mig att de annonyma spelare som pratat till pressen just består av den gamla "maffian.

OM det nu är så och Sjödda är direkt negativ till Boork.. kommer han att ge Boork fortsatt förtroende när Sjödda blir Sportchef?

Jag väntar fortfarande på åtgärder ifrån Boork som skall få igång resten av de som "underpresterat" i flera år nu.

Jag håller med dig att nåt måste göras men jag vet inte om tajmingen är vidare bra...

70 Rodrigues: LÄser på Afonbladets blogg om Rosens lilla scoop att Miettinen inte spelar imorrn,nähä Tomas!!

Vilken skräll!!!

GävleLasse: Jag blir riktigt nöjd med mitt inlägg. Och det som inte har besannats än håller Boork på att styra upp :) Sen är det sportchefs-frågan kvar. är ju ingen fan till sundlöf, vi får se om sjödin gör ett bättre jobb när han tar över.

vi kan ju glömma den första delen av gamla inlägget. lite väl mycket spekuleringar från min sida.

Vad tycker du själv? Vart är vi på väg?

Ove Myling: Men tanke på vad du skrev till mig i slutet på förra säsongen om vad du ville se så har jag full förståelse för att du tycker att läget är "bra" i Brynäs, eller att Brynäs agerar rätt.

70 Rodrigues: det enda jag vet är att just nu ligger vi högre upp i tabellen än vi gjorde i slutet av förra. vi har legat på slutspelsplts i typ tjugo omgångar. hur serien kommer att sluta iår får vi se 2006.

Ove Myling: Ser det ut som om vi åker upp eller ner i tabellen just nu? Jag säger som Napoleon " Vi kan stanna när vi är på väg uppför men aldrig när vi är på väg nerför"

Busen:

Då är det bäst att du kollar på dom andra lirarna i brynäs och deras poängskörd så ser du nog att Tommi ligger rätt bra till där ..

okänd: Jag tycker han skall hålla käften tills allt är klart!!

Nä nu är jag trött på finnens gnäll!!

Busen: Ha ha ha. för en inte allt för avlägsen tid sedan fanns det ett lag som hette Brynäs som vann sm-guld.
Visst är hans stats helt ok...i brynäs som de säsongerna kom elva, tia och elva. få se en jämförelse med övriga spelare i elitserien.

men det är klart är man nöjd med att laget missar slutspel/hamnar i kvalserien då tycker jag att vi ger honom livstidskontrakt. Han kommer att leda oss dit varje år.

Busen: Ungefär som Micke Lind som också brukar ligga i botten ;-)

Bissett19: tycker det ser ut på samma sätt när vi släpper in mål. ingen blir förbannad. bara helt apatisk. Tycker brynäsarna skall visa lite känslor ute på isen. vägra att någon spelar fult mot dem och bli förbannade när motståndarna gör mål. Incidenten när Månsson blev förbannad på Malmström vid ett byte, är enda gången i år som jag sett någon bli förbannad i brynäs. skönt å se att det händer någonting iaf.

Kupparinen har ju blivit värsta mesproppen. Han behöver var arg och redo att kasta handskarna för att vara bra.

Ove Myling: Jag håller med dig fullständigt angående Miettinen. Tittar man på hans poängskörd så ser man ju direkt att han inte är nått att ha.

2002-2003 Brynäs IF 50 9 17 26 Tvåa i poängligan
2003-2004 Brynäs IF 50 13 21 34 Tvåa i poängligan
2004-2005 Brynäs IF 48 7 17 24 Tvåa i poängligan

Ove Myling: Ja det är ju inte bra,när inte ens Kupan blir förbannad!!!

Bissett19: Det är ju ingen i brynäs som visar lite stake ute på isen. Motståndarna kan köra över målvakterna och brynäsarna står bara och tittar. Aldrig att någon brynäsare tar en fight om någon motståndare gör något fult. Detta sänder ut dåliga signaler tycker jag. bortalagen kan komma till gavlerinken och göra lite som de vill och brynäsarna bara tittar på.

GävleLasse: Personligen har jag aldrig varit ett stort Miettinen-fan. har aldrig tyckt att det varit värt att skriva längre kontrakt med honom.

Samma sak tycker jag om en hel rad s.k. "stjärnor" Casselståhl, Dackell, Molin och Viitakoski. De är på sin höjd medelmåttor i elitserien. Tidigare tränare har varit så in i h-vete fega när de har behandlat dessa spelare. Det Boork gör är helt rätt. När sedan Miettinen snyftar ut i media om att han aldrig blivit bänkad så mår man ju illa. Han har hög lön och presterar inte, helt rätt att göra sig av med karln. Man ser aldrig att dessa petade spelare erkänna att de underpresterat eller ens att det gått tungt. Istället funderar de över varför de blivit petad. De har helt enkelt inte hållit måttet.

Tycker det också är bedrövligt att spelare som spelat i elitserien i flera år inte kan prestera bättre än nykomlingar. Det visar bara att gamlingarnas tid är förbi.

Hehe nä det borde vara nån av Ferdinand Blomqvist, Ture Ternström, Efraim Sundin, Erik Sundin och Nils Norin som bildade Brynäs IF.

Huge = General Svammelman? ;)

Gusten: O du går under benämningen Mort Walker eller?.........:-)

Verkar som om Boorken är Schassen och Månsson är Otto, Schassens lilla ettriga hund.
Knasen & Nollan = Walle & Miettinen?

Clubsport: Tyder på rätt inställning,men håller med kanske att han skulle visa lite mer sånt på isen!!!

Bissett19:
Det är ett jäkla spottande och fräsande när han kommer till båset efter ett visst byte. Gagnar ingen bortsett fran han själv får man hoppas.
Han kunde gott bli lite kaxigare på isen igen..

Clubsport: typ?

« · 623165 · »