1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743536 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
ellis: Om Salmela lämnar så är det för att han fått ett fett erbjudande från KHL och inget BZ kan göra något åt. Men det ska fortfarande in en back till och backsidan är väl den som i dagsläget ser bäst ut. Så där är jag faktiskt inte orolig. Än så länge ser laget ok ut. Inte KATASTROF eller KANON utan ok. Det finns ju som sagt andra nyanser än svart och vitt i livet.

Chris11:
Så fick vi äntligen nåt att spekulera om, vissa ser endast besvikelse o missmod medan andra ser en rutinerad, spelande back med en färsk guldmedalj runt halsen.
De flesta värvningar som görs har en livslängd på 1-3 säsonger, är det unga talanger så är det mer regel än undantag att dom försvinner inom två år. Jag förväntar mig att Elias får lite mer speltid i Brynäs och är övertygad att han kommer göra ett bra jobb två vintrar framöver.... efter det då? Tja, två års framförhållning räcker bra!

{7720}: Vad har Jensen och Thorell gjort på shl-nivå som gör dom så mycket bättre än Lööke och Brodecki då?

Chris11: Andrakedjan (Om det blir Lindblom-Pw-Pw) kan göra rätt bra med poäng. Tredje (Om det blir Thorell-Granis-Jensen) ser rätt bra ut och kan bidra hyfsat offensivt men framförallt kriga på bra över hela banan och sen en fjärdekedja med tre spelare som är riktigt bra defensivt.
Jag ser en mycket bredare trupp än förra året.

Mattias Karlsson, är han avförd nu då förresten?

Skrubben: jag tycker det ser klent ut. Bara en leading line som förra året.
Motståndarna kan kasta in tre grisar mot den kedjan så är den ich hela Brynäs offensiv stoppad...

HitTheLights: Jag reagerade på hur du formulerade dig, att Elias Fälth som 36-åring nog håller för en kvartsfinal.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg är Fälth mina ögon en ok värvning. Men jag tror det sker på bekostnad av Anssi Salmela jag.
Han är f ö inte uppsatt längre i Brynäs truppuppställning på eliteprospects, vad nu detta signalerar?

{7739}: och målvaktssidan:

Sandström (Rautio)

Chris11: Om vi får in två bra förstakedjespelare så ser forwardssidan ganska så mycket bättre ut än förra säsongen. Sedan kan man ju flytta upp Blomman i andrakedjan.

Chris11: Och backsidan:

Fälth - Kilström
Carlsson - Zanetti
Pudas - Bertilsson
NY

(Sunken på läktaren)

I intervjun på AB så säger BZ att detta inte betyder att Salmela sticker. Alltid något...

OM Salmela drar så behöver vi få in ytterligare en (supervass) back.

ellis: Nej Ellis det gör jag inte och det gör nog inte Fälth heller. Skiner solen hos dig idag kanske du ska ta och stänga hockeysnack och gå ut och njuta en sväng! Innan regnet kommer förstås...

{7720}: Vart har du läst att han kommer få spela mer i Frölunda?

Tittar man på Frölundas trupp från den här säsongen så tar han inte plats bland 6 backar. Man kan räkna med att de kommer ha ungefär lika bra backar nästa säsong med.

Skrubben: vad tycker du själv? Ska vi spela med en förstakedja och tre brunkarkedjor bakom det?

Forwardsbesättningen ser svag ut om man tittar på den såhär:

NY-NY-Johnson
Lindblom-Westerholm-Westerholm
Thorell-Granström-Jensen
Alcen-Blomqvist-Enterfeldt

HitTheLights: "Ja 35 räckte ju iaf till att göra en riktigt bra insats i årets SM-final då borde rimligtvis 36 funka för en kvartsfinal. :)"
Kvartsfinal ja? Då nöjer du dig - eller...?

Chris11: "Vad är det för fel med Nörstebö? Han hade kunnat vara 8:e back så hade BZ kunnat lägga de stora slantarna på forwards.. "

Varför skulle Nörste själv välja att spela i Brynäs och vara 8e back när Frölunda hört av sig tidigt och där han förmodligen får spela mer? Klart som tusan han väljer Frölunda då.

Chris11: Kräver du verkligen att det ska komma tre enorma bomber på forwardsidan? Det bör komma en center och en forward som ska spela i förstakedjan. Men det är en utopi att tro att Bengtzén smäller in en tredje bomb. Han har ju också sagt att man kanske förlänger med Alcén. Det är ju inte direkt rimligt att tro att Bengtzén just nu väljer mellan Alcén och en 30/40-poängsspelare. Det måste du själv förstå?

{7720}: En klasspelare Fälth som kommer va otroligt nyttig, en ledare på och utanför isen med som kommer va en spelande back och ta ansvar.

En back till ska in och så här bra backar tror jag knappt nåt annat lag har, så där ser det grymt ut.

Kul se sista backen och 3 forwards som ska in=)

dAVydov: precis, Brodecki och Lööke måsta bort. För de platsade helt enkelt inte. Där har vi uppköp i Thorell och Jensen.
Men Nörstebö-Fälth gillar jag inte. Där hade vi en framtidsback som såg lovande ut. Visst är väl Fälth mer komplett, men han är för gammal och dyr.

{7739}: Ja 35 räckte ju iaf till att göra en riktigt bra insats i årets SM-final då borde rimligtvis 36 funka för en kvartsfinal. :)

{7720}: Ja man kan ju inte behålla junisar/unga spelare bara för att. Har dom inte presterat eller visat tillräckligt mycket så ska dom inte vara kvar, så enkelt är det. Lööke och Brodecki, det är ju inga supertalanger precis.

{7720}: Ja, det roligaste är ju att det är samma personer som tidigare klagat på att man inte satsat och värvat tillräckligt som nu våndas över att vi värvar för mycket.

Jag håller för övrigt med om att det kan tyckas märkligt att man släpper Nörstebö och värvar Fälth - både löne- och framtidsmässigt. De andra juniorsläppen svider inte alls.

mattiask: Okej, men Frölunda som är experter på att snappa upp framtidsnamn tror på honom, de kanske ser något annat i honom än vad du gör? Vi får väl se nästa säsong hur bra han kommer bli... Jag tror på succé.

Vad är det för fel med Nörstebö? Han hade kunnat vara 8:e back så hade BZ kunnat lägga de stora slantarna på forwards..

Kommer det inte tre enorma bomber på forwardssidan nu så ser det MÖÖÖÖÖRKT ut.

Folk pratar om att de vill att Bengtzén satsar. Men när egna juniorer som inte är tillräckligt bra skickad iväg så är det helt fel. DÅ helt plötsligt ska vi behålla dessa spelare som inte är tillräckligt bra. För ingen kan säga att Lööke, Brodecki och Nörstebö är bättre än Jensen, Thorell och Fälth.

HitTheLights: Till nästa säsong är Fälth 36, otrolig potential framöver!

Chris11: Jag kan köpa att man ifrågasätter långsiktigheten när man släpper Torstenbö och byter mot en 34(?) årig Fälth. Men Fälth är ju en betydligt mer komplett back och en klass bättre i dagsläget. så det är definitivt ett uppköp till nästa säsong. Kortsiktigt bra men kanske sämre ur ett långsiktigt perspektiv.

Chris11: Föddes du negativ? Jag gillar Nösterbö - absolut. MEN jag ser ingen framtida storback i honom. Varför då behålla honom? Bara för att?

Ove Myling: Vi ska alltså ha 5-6 juniorer i truppen varje år?
I vilken värld lever du i?
Säg till, där vill jag oxå bo😄

{7739}: Du måste ju lita på vad vår proffsiga och initierade yrkesman till sportchef säger. Han har ju koll på alla variablar som vi läktarcoacher inte har en aning om.

Konstigt förresten att Växjö och Frölunda vill ha våra "rejects", deras sportchefer måste vara helt snurriga som tar in sånt dökött.

Att tålamodet med Brodecki trutit har jag full förståelse för, varför man väljer Fälth före Nörstebö förstår jag däremot inte. Lika märkligt som att man har sådant tålamod med Sandström att man tar Rautio istället för Eriksson för att Sandström inte ska bli uttalad tvåa. Tänk om man hade struntat i Salmela för att inte Carlsson eller Nörstebö skulle hamna i skymundan... Sandström har en hel del att bevisa! Tror för övrigt att Fälth tar Salmelas plats, någonting annat vore obegripligt med tanke på konkurrenssituationen på backsidan kontra forwardsidan.

HitTheLights: det är väl en rätt ok värvning. Men att man släpper Nörstebö och tar in honom låter lika korkat som att välja Rautio före Eriksson för att "Jocke är för bra".

Dallemas: Vad menar du?

splash.brynas.se/lagbygget/

Man får ju hoppas att de här inte stämmer för då blir de ingen Salmela

Chris11: Ska vi ge dig en timme för att samla dig och upptäcka att det är en ok värvning idag också? :)

Chris11: Din lilla komiker där😂😂😂😂

{7800}: Nej, han blev säkert så bländad av de utvecklingsmöjligheter guldfavoriten Brynäs har att erbjuda att han gick ner ordentligt i lön bara för chansen att vinna guld (igen).

{7800}: Han har säkert gått ner lite i lön men känslan är att han är riktigt dyr ändå...

{7739}: Skönt att du redan bestämt dig för att att nästa säsong kommer bli skit oavsett spelare som kommer in i truppen och vi är framme vid 2 Maj.. Ska vi inte ta och börja dissa säongen 17/18 när vi ändå är uppe i varv? lets rage! ;)

{5915}: Jo, jag klagade på Sundlöv - absolut. Men min invändning är egentligen tillsättningen av sportchef i båda dessa fall. Sundlöv var totalt grön och kastades in i hetluften och fick lära sig av sin misstag. Var väl inte schysst mot någon, och Sundlöv brände väl även ut sig. BZ blir tillsatt som sportchef i en förening som har (kanske) landets bästa juniorverksamhet och proklamerar att han minsann vill satsa på mer rutin och "boforsare". Ingetdera som BZ gillar förknippar jag med Brynäs.

Jag skulle vilja att man hade bland fw typ 3-4 egna juniorer och bland backarna typ 2 egna.

Sedan skulle jag vilja att man lade mest pengar på offensiv spets i första och andra kedjan och första och andra backpar. Inte som nu att ha Sunken och Blomkvist på dyra kontrakt som spelar i tredje backpar (om ens där) och Blomman i fjärdelinan.

Övrigt kan absolut fyllas upp med allsvenskt brunk.

Som det är nu har brynäs alldeles för mycket brunk och grovjobbae på dyra kontrakt i och med att spelarna är äldre och tjänar mer än vad juniorer gör.

70 Rodrigues: härlig utvecklingspotential, synd att man inte säkrade upp honom på 3-4år istället. Fälth är ett framtidsnamn!
Förresten ett fint byte, Nörstebö-Fälth. De får den där 20-åriga VM-backen som inte håller måttet och vi får 35-åringen som Karlskrona och Djurgården också ville ha. Kul att BZ vann budgivningen!

moment22:
Fast vad är det som säger att Fälth har samma lön i Brynäs som han hade haft i sitt optionsår i frölunda? Han lär ju aldrig ha fått lika mycket betalt av BZ.

Vilken tur att Brynäs slutar räkna med att gå långt i slutspelet för det lär vi inte göra kommande säsong heller.

Fälth är säkert helt ok men antagligen alldeles för dyr, det var ju därför Frölunda inte utnyttjade optionen på att förlänga med honom! Och Nörstebö går åt andra hållet, det var längesen jag kände mig så här besviken! Fy fan!

70 Rodrigues: Reagerade oxå på det uttrycket:) Känns ok, sålänge Salmela förlänger......:)

Det är ju tur att Fälth bara är 35 bast, han är ju en viktig pusselbit I det framtida lagbygget😉. Bara hoppas att han fortsätter att leverera som i slutspelet, annars kan det bli jobbigt😯

Chris11: Ett par-tre miljoner i sjön.

Forsberg 1978: Tror tyvärr att vi får ett negativt besked om Salmela inom kort."Hn är fortfarande aktuell" säger Bengtzén om Salmela i Sportbladets nyhet om Fälth. I min bok låter inte det positivt alls. Salmela är nog "inte aktuell" speciellt länge till...

Undra vad Fälth kostar? 200k? 150?

Det enda vi är överens om är att vi är oöverens om hur laget ska se ut. Skriver salmela på också så har vi väl en starkare backbesättning än på många år eller?

« · 1748919 · »