1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742938 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{6984}: Inte säker på att Rautio är bättre än Starkbaum på det hela taget. Dock är Starkbaum en målvakt som behöver vara tydlig etta för att vara bra. Brynäs spelade Sandström för mycket förra säsongen, han var inte redo, och det påverkade även Starkbaums spel negativt. Starkbaum är en kompetent målvakt. Jag tror dock Rautio passar bättre än Starkbaum i den situationen Brynäs befinner sig i, där det inte finns någon tydlig målvaktsetta. Detta har Rautio bevisat historiskt.

Huge:

1. Jo, det har med nedgång att göra. Han platsar tydligen inte i NHL längre och vill säkert inte harva i AHL. Du famlar efter halmstrån här.

Det betyder dock inte att han inte kommer göra ett bra jobb i SHL...

2. Jag sågar inte värvningen, försöker bara problematisera lite. Åldern ÄR ett problem men eftersom jag försöker visa på att 32 faktiskt kan vara ett problem för en hockeyspelare och du inte förstår det så är det ditt problem att det är obegripligt för dig. Det är dock inte ett argument på något sätt. Det är väldigt lätt statistik. Det finns otroligt mycket djupare saker. Börja här: www.habseyesontheprize.com/2014/6/26/5844716/hockey-analytics-advanced-stats-fancy-stats-corsi-fenwick-pdo

Sen kanske du kommer förstå mer om statistiken bakom poäng, +/- och liknande.

3. Fortfarande: Du borde förstå att bara för att du inte förstår något så är det inte direkt "fel". Det är inte ett argument någonstans. Det räcker inte.

Chris11:
"lite skillnad kanske. Hos Brynäs ska han inte vara en spetsspelare, här ska han vara sig själv bara. I Modo skulle nordamerikanerna bära hela laget!"

Ööööh...

Ove Myling: Det får stå för dig. Kollar man lite bredare så tycker jag,(min personliga åsikt) att laget har ett helt annat djup och en större trygghet mot föregående år. Vi kommer kunna mönstra fyra starka backpar & fyra starka kedjor. + en del spelare som kommer knacka på dörren ordentligt.

{6984}: Precis, kommer han taggad och står upp för laget blir det kanon!
Vi behöver lite känslor på planen som granis kommer bidra med också.
Det ska bli hett att möta Brynäs och då blir det kul att gå att kolla med=)

Huge:
"Finns ju massor av tänkbara anledningar till att han valt att flytta hit, utan att det behöver ha nåt med kraftig nedgång i karriären att göra och att ex åldern skulle vara nåt säkert bevis på att han både börjat tappa kraftigt kapacitet och/eller motivation."

Du är för rolig...

hockey_21: Tack för att du kommer in hit och skriver.

Här oroar man sig över Brynäs, sen tänker man - vi är iaf inte Modo!

Åsså blir man glad igen.

Ove Myling: Rautio bättre än Starky. Fälth Bättre än Porseland...

Agenten: Vi har INTE ett bättre lag just nu eftersom Scotts ersättare inte är signad (hoppas jag) och vi inte förlängt med Salmela. Utan dessa påskrifter har vi ett sämre lag än förra året.

hockey_21: lite skillnad kanske. Hos Brynäs ska han inte vara en spetsspelare, här ska han vara sig själv bara. I Modo skulle nordamerikanerna bära hela laget!

hockey_21: Bara i Modo... Bara i ALLSVENSKAN ;-)

{6984}: Jag tycker det här låter som en riktig världsstjärna som patrik dwyer

Agenten: Det återstår väl att se. Personligen känns det som om det finns många frågetecken som lär rätas ut först.

Huge: Visst kan det finnas anledningar att han byter miljö. Jag har inte påstått att han haft en kraftig nedgång i karriären. Bara att det finns ganska klara tecken på det. Och jag reserverar mig för att hissa eller dissa innan jag sett honom spela. Jag kikade lite på youtube och han besitter i alla fall EN egenskap som Brynäs saknat länge. Tuffhet och nån som STÅR upp för sina lagkamrater.

{6984}: Nä precis. Vid succé blir det svårt att behålla dom såklart. Riskfyllt värre. Man kan ju tycka att en stomme av spelarna borde sitta på längre kontrakt.

Chanzone: Vi har redan ett bättre lag än förra året. Och då saknas det som sagt en första center.

Huge: Han tackade säkert nej till flera NHL-erbjudanden för att han var så sugen på att flytta till världsmetropolen Gävle.

Vad tidningarna diktar ihop är väl dock skitsamma, Bz har ju tydligt deklarerat att han inte tänker i termer av ersättare. Blir bara fjantigt.. kass journalistik.

Ove Myling: Nää, men dom har ju sällan nån koll!😉 Vi får hoppas på en riktigt jävla bra center nu, annars blir det en jobbig säsong. Var ju inte brist på kämpartakter som gjorde att vi förlorade så mycket på slutet av säsongen. Målskyttarna lös dock med sin frånvaro.

{6984}: "Att han gått FRÅN NHL till SHL via AHL är väl knappast ett tecken på att bibehållit sina kvalitèer som han hade för ett par tre år sedan."

Som sagt: har du också följt honom i NHL/AHL, så att du kan säga att han tappat så mkt i kvalitet att han inte skulle vara värd att satsa på i SHL?
Finns ju massor av tänkbara anledningar till att han valt att flytta hit, utan att det behöver ha nåt med kraftig nedgång i karriären att göra och att ex åldern skulle vara nåt säkert bevis på att han både börjat tappa kraftigt kapacitet och/eller motivation.

Ove Myling: Missade den.. Glasögon på,, Haha

{6984}: "Två av lagets bästa spelare, Anton Rödin och Greg Scott, lämnade klubben och Brynäs har länge sökt ersättarna.

Nyligen värvades den slovakiske landslagsmannen Tomas Zaborsky och bara dagar senare presenteras ännu en värvning.

En ännu tyngre sådan."

Ove Myling: Vart hittade du den antydningen???

Chanzone: En väldigt dålig strategi i så fall. För OM de gör väldigt bra ifrån sig så kommer våra SHL kollegor att locka över vederbörande med fetare löner osv.

Chanzone: Aftonbladet antyder att Paille är Scotts ersättare
Känns inte helt ok.

{6984}: BZ kanske vill ha hungriga spelare som kämpar järnet för nytt kontrakt. Eller så kanske han älskar att bygga nya lag varje säsong!? Eller så siktar han på kortsiktig framgång för att rädda sitt eget jobb?😉

mk: Jag tror att spelet är alldeles för snabbt idag för att många över 30 ska ha kapacitet/ork till att hänga med.

Sen finns det såklart enskilda fall där spelare klarar av att hänga med i NHL-nivån otroligt länge. Men för varje Jaromir Jagr eller Nicklas Lidström finns otroligt många som inte lyckas hänga med lika bra som dom. Finns ju vissa skräckexempel på det, Dany Heatley, Vincent Lecavalier, Wade Redden mm.

Riktigt spännande värvning. Tycker ändå det är ett häftigt namn att se i Brynäströjan. Sen kommer ju värvningen med några befogade orosmoln. Tiden får utvisa.

Ove Myling: Ingen koll alls på honom, men tar han Alcens lönepost så känns det väl helt ok antar jag. Ligger han i paritet med vad Ollas hade känns det mer svårbedömt. Har han liknande lön som Scott, då blir jag orolig på riktigt.

Rodrigo: Det finns någon mer artikel om det nånstans.
Men orsaken varför medelåldern sjunker är nog flera. En är säkert att allt fler spelare debuterar tidigare.
En annan att spelet är snabbare.
Mental "brinntid" på elitnivå är ju ca 10 år.
Därav orkar man inte på NHL nivå.
Sen är det säkert en trend oxå.
Börjar man elitsatsa vid 16 år, så är många trötta vid 30. Går inte karriären uppåt heller så kan det bli att man inte får tålmodet som man behöver få.
Men å andra sidan så vann Lidström Norris vid 42 års ålder.
Så vad stämmer egentligen😀

Zappaholic: Fast man blir lite fundersam över strategin över lagbygget. Endast TVÅ forwards med längre kontrakt än 16/17 Var finns kontinuiteten? Långsiktigheten? Hur ska man tolka det?

Ove Myling: Går han in och gör sitt jobb så tror jag inte vi behöver vara så oroliga. Förhoppningsvis har han fina vitsord kring just sin inställning och tar han med sig den till Gävle blir det bra.

Rodrigo: Jag är lite tveksam till den här värvningen. En brunkare från nordamerika, då måste han vara något exceptionellt. Känns som man kan hitta brunkare i allsvenskan eller shl annars, som testats på svensk is iaf. Men BZ får antas ha följt spelaren och sett något i honom.

Bara inte, hemska tanke, han ska vara Scotts ersättare!

{7225}: Man är ju så jäkla rädd för en Modo-värvning alltså. Bara den frasen osar illa. "Modo-värvning", man hör att det är något dåligt.

Huge: Att han gått FRÅN NHL till SHL via AHL är väl knappast ett tecken på att bibehållit sina kvalitèer som han hade för ett par tre år sedan.

Eller?

Bara för att man inte förstår ganska enkel statistik som inte typ är +/- är inte det obegripligt svammel. Tycker det säger ganska mycket om vad för syn man har på saker och ting.

Huge: Det ÄR ofta ett stort bekymmer. Vad menar du är obegripligt svammel?

Rodrigo: Såklart att han inte är på toppen av sin karriär och att han har gjort sitt i NHL. Tur då att SHL är många klasser sämre än NHL så det handlar nog mer om inställning och motivation än klass. Hoppas nu bara att han ansluter vältränad alternativt tidigt på försäsongen så att vi inte har en gjort en modovärvning.

Gissar att han kommer vara i toppkondition och bra shape när han ansluter till laget.

Som någon annan också sa, Uffe Bodin har många poänger, är inte många alternativt ingen spelare med den rollen i NHL som lyckats riktigt bra i SHL, Burish, Dwyer, Fredrik Sjöström m.m, har fortfarande förhoppning att Paille kan visa att han är bättre att anpassa sig än dessa andra

Davydkin: Om man ska lita på detta så ja, Paille tar en plats. Så en forward kvar.

Agenten: Jag har aldrig menat att ålder är ett problem för alla.

Rodrigo: jag jämförde aldrig dom två spelmässigt. Konstaterade bara att enligt dig är han på dekis om tre år.

Rodrigo: "Pailles senaste säsong tyder ju på att han är på nedgång."

Vad baserar du isf det på?
Hans stats eller att du följt honom under ett par säsonger och utifrån det du sett kan se nån sorts trend eller indikation på att han är på nedgång?
Eller sitter du bara och gissar utifrån nåt obegripligt svammel om att åldern hos en 32-årig hockeyspelare ofta eller alltid är ett "stort bekymmer"?

Agenten: Det är stor skillnad på Crosby och Paille. Crosby klarar sig otroligt bra i NHL även om han tappar lite. Men spelare som ligger på gränsen klarar sig inte så bra.

Läsning om NHL-spelare och ålder:
nerdhockey.com/by-the-numbers/2015/8/7/when-do-nhl-forwards-regress

"The meat of NHL players seem to fall within ages 21-29, with a nearly normal distribution on the frequency, peaking at age 25. Which may lead you to argue that a player doesn't hit their prime at age 27, but may in fact already be on the downswing of his career. Prime seems to be more from the ages of 23-26. "

Skrubben: Uh, okej. Intressant. En forward och en back kvar nu då.

Zappaholic: Det är långtifrån peak-ålder och många spelare kan tappa ganska mycket av sin fart vid den åldern. Det finns såklart exempel på spelare som inte gör det. Men samtidigt otaliga exempel på spelare som gör det.

Paille lirar i nr. 16 till hösten.

Rodrigo: Född 1984, är man på dekis då? Bara hoppas att man inte förlänger med Salmela då. Han är också född 84.

Crosby har alltså bara tre år kvar på toppen. Hmm

Rodrigo: Åldern stort problem?? Han är
32. Sen när blev det ett problem för en hockeyspelare? Ovechkin är alltså slut om ungefär ett år?

« · 1751386 · »