1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 743498 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
{7739}:

Vad är det du pratar du om nu? Finns det inte spelare som utvecklas i positiv riktning i Brynäs? Ärligt talat?

{7739}: Spelare går dit de får bäst betalt. Gäller alla sporter. Undantagen ryms i ett utvisningsbås.

Chris11: Pihlström imponerade faktiskt inte alls på mig när han spelade i FBK. Everberg känns intressant dock.

{5915}: Djurgården har höga ambitioner, sitt geografiska läge och en erkänt bra publik. När man pratar om Gävles geografiska läge är det ju ofta närheten till Stockholm som nämns, publiken är sämre och ambitionerna är oklara. Möjligheten att spela i en klassisk förening står nog inte särskilt högt upp på dagens spelares kravlista.

{5915}: Ponera att cash is king, hur kommer det sig då att Skellefteå kan mönstra i det närmaste en B-landslagstrupp när deras spelarbudget ligger i nivå med vår? Jo, de får en viss substansrabatt medan vi kastar pengar på brunkare.

Efter supporterträffen idag kan man konstatera några saker.

1 De kritiska rösterna och kommentarerna man är van att läsa i de sociala medierna hördes inte. Antingen orkade man inte åka dit eller så våga man inte yttra sig i skarpt läge.

2 Representanterna från supporterklubben hade inte en enda fråga att ställa.

3 Erik Sandberg som varit kritiskt till det mesta i sin blogg på sistone dök inte ens upp.

4 Mötet var till min stora förvåning inte särskilt välbesökt.

Chris11:

Bengtzen sa på mötet att om det blir spel i Sverige för Salmela så blir det i Brynäs. Hotet är anbud från något KHL-lag.

Johan Norrström: Det är lättare att kasta skit anonymt på nätet, det tydliggörs om inte annat vid tillfällen som detta.

Var du där?
Sa de något matnyttigt?

Chanzone: nja men något i den stilen skulle vara bra att kasta in i andrakedjan.

Örebro ser ut att förstärka med Ryan Lasch (!).. De var mycket sämre än oss men kom ändå 8:a förra säsongen.
Ska vi undvika botten nästa säsong så måste det in tre spetsspelare av hög SHL-klass. Varför är inte bengtzén med i jakten på Lasch? SHL:s poängkung. Om Örebro har råd så lär ju vi också ha råd?!

Johan Norrström:

Det är alltså inte bara då det är
hemmamatch som gävleborna
struntar i Brynäs.

Verkar faktiskt inte bättre än att
folk i Gävle inte bryr sig ett skvatt
om Brynäs.

Kanske dags att någon lägger in en
motion på årsmötet om att flytta
Brynäs verksamhet från Gävle.
Åtminstone för att provocera
folket i Gävle lite för att se om
de överhuvudtaget skulle reagera.

{7739}: Sedan när började klubbarnas pensionsåtaganden redovisas i spelarbudgeten? Det räcker med att jämföra klubbarnas värvningar de senaste 20 åren för att se att Brynäs aldrig haft samma ekonomiska muskler som topplagen.

Skellefteås framgångar grundades på lika delar skicklighet, tur och kommunalt stöd. De förtjänar en del beundran. Där är det fler klubbar än Brynäs som står i skuggan.

Chris11: Vem har sagt att Bengtzén inte är ute efter Lasch?

Skrubben: jag har inte läst det någonstans, så utgår från att han inte är det. Tidningarna brukar vara duktiga på att snoka fram sånt

Enaranger: När lokaltidningen bedömer att det går att sälja lösnummer på att bedriva klappjakt på ledarsidorna på föreningen inser man att Brynäs ligger risigt till.

Lunkan:

Det var ett väldigt bra möte där framför allt Stark klargjorde vad som gått snett ekonomiskt. Kort sagt så är det de utblivna sportsliga framgångarna som gjort att klubben sladdar ekonomiskt. Laget måste börja gå längre i slutspelet helt enkelt. All press på Stefan Bengtzen med andra ord. :)

Enaranger:

Nu ska vi inte måla fan på väggen helt och hållet. Publiksnittet ökade ju med 500 personer den här säsongen. Det värsta är ju att nästa säsong spelar Leksand i SHL. Det blir en utmaning för klubben att locka publik till matcherna innan och efter ett derby. Vill det sig illa sjunker publiksnittet igen.

Johan Norrström: Bengtzén och Bulan ska inte åka och kika på AHL va? Såg det i GD. Sa SB det på mötet?

{5915}:
Pensionsåtagandena finns iaf i årsredovisningarna.

Precis pga av detta jvla segande som vi har svårt att nå toppen.
Spetsen ryker snabbt och när vi väl ska hugga blir det för dyrt - och sen " finns inga spelare kvar"

Johan Norrström: Troligen denna kampanj med 600 fribiljetter/match som varit en bidragande orsak till det höjda snittet

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/brynas/article21026680.ab

Gratis är oftast gott

eltifoso: Det slutade med drygt 100/match.

Chris11: Det blev nog för dyrt att åka och titta på AHL, vi får lita på agenternas rekommendationer och EP istället.

Chris11:

Han sa att man förmodligen inte behöver åka över och kolla närmare på några AHL-spelare. Underförstått så förhandlar han med två spelare av spetskvalite och hoppas få positiva svar av dessa.

{7225}:

Nja det hänger knappast på det. Stefan antydde att resan fortfarande kunde bli av. Fast det nu är lite av plan B.

Johan Norrström: Jasså, spännande. Du skulle frågat om det var Derek Ryan eller Bud Holloway ;)

Chris11:

Nja jag antar att svaret i det fallet skulle vara ganska svävande. :)

Johan Norrström:
Klokt
Också övertygad att Lif inte höjer vårt hemmasnitt, kanske sänker rent av...?

tjugo8: Det beror mycket på hur spelschemat ser ut. Har vi hemmamatch på torsdagen och leksand hemma på lördagen så lär det inte komma många på tordagsmatchen...

Johan Norrström:

Det är ju väldigt konstigt att vilka
vi möter har så pass stor betydelse
för om det ska komma många eller
få åskådare på matcherna.

Man kan ju tycka att gävleborna
borde gå på matcherna för att de
vill se Brynäs spela. Men det verkar
som att många går för att se motståndarna
i stället.

Ett stort problem är ju att det kommer
så väldigt få åskådare på matcherna
som spelas på vardagar. Oftast bara
runt 4000. Det drar ju ner snittet rejält.

Vet inte om det är så att de extra åskådarna
som kommer till arenan på lördagar är
folk utanför Gävle. Och att det därför inte
finns mer än ca 4000 personer i Gävle
som kan tänka sig att gå på matcherna?

Men det är nog få lag där befolkningen
i hemstaden och lokalmedia är så
negativt inställda till sitt lag. Och det
antar jag också avspeglar sig i mängden
åskådare och sponsorer.

Det tog inte många säsonger för t.ex.
Växjö att passera oss sportsligt och
ekonomiskt. Även Örebro är väl på
väg att passera oss. Om de inte redan
gjort det.

Sen har vi Karlskrona där alla på
hemmaplan vill laget väl. Och det
lär ju resultera i att de snart också
är förbi oss främst ekonomiskt men
kanske även sportsligt.

Gävleborna lär väl inte vakna förrän
Brynäs åkt ur. Och då inse att det här
med ett lag i SHL. Det var nog inte
så dumt ändå. Men då är det försent.

Se på Modo. Inte ens de "egna" spelarna
stannar när de åkt ur. Det är viktigare
att tänka på sig själv och sin egen framtid
än att hjälpa laget man varit med om att
spela ner.

Om vi skulle åka ur tror jag vi kommer
att drabbas lika hårt. Om inte hårdare.

Johan Norrström:
Ang besökare på mötet på Gavlerinken... var det många utanför Gävle som dök upp en tisdag eftermiddag med typ en veckas framförhållning?

Tarasov: Inte som ett mått på årets spelarbudget.

Auchinleck:

Ingen aning! Jag förhörde mig inte om alla besökarnas hemorter. Min stolsgranne var dock från Bollnäs. Han prata faktiskt om god framförhållning. Ja och om att arenans utskänkningsställen måste få bättre snurr på ölförsäljningen. :)

Johan Norrström:

Realistiskt sett är väl en timmes resväg enkel ungefär vad som funkar med mötestid halv sex en vardag om man jobbar dagtid då. Bollnäs inom det avståndet om man inte tar traktorn då... 😃

{5915}:
Om en spelare tjänar 100 tkr och väljer att göra 50 tkr pensionsavsättningar, menar du att endast 50 tkr med tillhörande kostnader räknas mot årets lönebudget?

Auchinleck: Finns det många Brynäsfans ute i landet som hade åkt flera timmar för en kort "frågestund" med Bengtzén och Stark? Jag tvivlar... Särskilt i dessa tider när man kan följa så mycket online.

Peja:
Ang resa...

Nä, det är ju det.
Gäller nog en hel del matcher också med den stora konkurrenten See more i soffan.
Således utökad bearbetning av sponsor och publikmarknaden i närområdet. Men speciellt många 4 mille per år sponsorer kan man nog inte förvänta sig...
Däremot lite mer folk på matcherna om det är spelare från orten/upptagningsområdet/via juniorerna som spelar hockey på Brynäsvis: Snabbt, rappt och vinnande...
Brynäs IF är de bästa. Heja heja hej Brynäs!
Typ hitta den tappade tråden...

Chanzone: Det var liksom över hela 10 år sedan Antti var i FBK. Han var då inte en finsk landslagsspelare men det är han nu titt som tätt. Han har utvecklats enormt. Kanske Salmela skulle bli glad om han fick en finsk lagkamrat..?

Pettisbif: Anssis gamle polare Toni Rajala är ju ledig (även om han ryktas till NLA), han kanske vore nåt?

Pettisbif: Han spelade i FBK för 6 år sedan och spelade i landslaget samma säsong, till och med VM om jag inte minns fel.

Tarasov: I de totala lönekostnaderna ingår kostnader för pensionerna. Men där ingår även vaktmästarens, kökschefens och sportchefens (m.fl.) lönekostnader.

Totala kostnader för varje spelare känner bara sportchefen till. Inte ens Helber fick enhetliga och sanningsenliga besked när han frågade sina gamla kollegor.

Den enda objektiva redovisningen av spelarlöner finns hos Skatteverket. Och där redovisas inte pensionsavsättningarna.

{5915}:
Jo det stämmer men man kan ändå få en bra fingervisning av årsredovisningarna tkr jag.

Om exv två klubbar har lika många anställa och de total lönekostnaderna är ungefär desamma så birde rimligen inte skilja så mkt i lönebudget.

Jobbar man på SKV så kan man se vilket lön spelarna inkl pensionsavsättningar. Det löneuttag som redovisas i diverse kvällstidningar som de tagit från SKV blir som du påpekar i princip värdelöst att använda

{7225}: Känns som Rajala kan bli dyr om NLA drar i honom, men visst hade det varit en förstärkning för samtliga lag i SHL.

Emil Molin är ett namn som det var länge sen det nämndes (vad jag har uppfattat). Fostrad i föreningen och har en gigantisk potential, dock har det inte lossnat överhuvudtaget för honom på seniornivå och en flytt hem till Sverige skulle nog inte vara en omöjlighet. Är han tillräckligt bra för SHL är ju dock frågan? Eller kommer han hamna i HA? Spelar han i SHL så borde ju Brynäs vara och hugga direkt, med konkurrens från KHK. Vad säger ni, skulle Molin kunna vara en del av Brynäs trupp?

{7225}: Att ens folk vill ha in Rajala i vårt lag är skrämmande.
Absolut en bra spelare, men i mina ögon väldigt ensidig. Bra med puck och samtidigt snabb. Men jag vill ha in en spelare till första kedjan som har båda de delar men som samtidigt är mer stor och stark.

Rajala är mer dyr än vad det smakar.

Mittnamn: Haha Emil Molin har nog ingen koll på?
Men han platsar inte i Ahl utan spelade bara 11 matcher där i år och resten i Steelheads=)

och 2014-15 spela han 50 matcher i Allsvenskan och gjorde 0!!! mål.

{7780}: Jag sa inte att Molin ska spela i Brynäs kommande säsong, och jag ser nu att jag rörde till det ordentligt i mitt eget resonemang. Det jag försökte säga är att om han kommer hem och spelar HA en säsong så kan det vara aktuellt från Brynäsperspektiv att hålla ögonen på honom för om han lyckas blomma ut så skulle det vara jobbigt att se Molin spela bra SHL hockey i en annan klubb än Brynäs? Framför allt när diskussionerna här inne den senaste tiden har hoppat snabbt mellan att ni ska ge fler egna produkter chansen till att ni bara ska ha etablerade spelare där stats är viktigare än hjärta för föreningen. Född 93 i Gävle och draftad i 4:e rundan, gör att det borde finnas potential även om han som jag skrev har fullständigt misslyckats på seniornivå hittills. Men det kanske är bättre att värva stommen från Bofors än att hålla ögonen öppna på egenfostrade spelare med potential som på sikt (inte kommande säsong utan om kanske 2-3 säsonger) kan utgöra stommen i Brynäs.

mattiask: Rajala vore en dröm, en fantastisk målskytt och poänggörare som dessutom är snabb och borde kunna passa bra med Bulans hockey. Ensidig? Det skall ju vara fem på isen (plus målvakt) och de skall komplettera varandra så ina problem där.Han vore en dröm, lön vet jag ingenting om men det är en annan sak.

Nu finns inspelningen från supporterdialogen uppe

Anders Berg: Känns som en spelare för någon av de två första kedjorna med tanke på hans profil och det känns inte bra, milt sagt.

{7739}: Det är den här typen av värvningar vi har att förvänta. Tyvärr!

« · 1747602 · »