1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742000 inlägg · 7967 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Ja i Radiosportens podd så säger han att han har kontakt med alla målvakter olika mycket. Så att Bz inte skulle veta om hans kontrakt håller jag för omöjligt.

Zappaholic: Precis, offentliga löner är en variabel som jag faktiskt tror skulle öka intresset för SHL i stort! Det skapar en dimension till för fans och media att diskutera och debattera! Och folk är ju generellt väldigt intresserade av vad andra tjänat😄!

bradberry: "Tror snarare att Rautio varit ett långsiktigt huvudspår på önskemål från Bulan som man också involverat Pecka i så klart... Man har gått så långt att man lyckats landa honom så dyker Jocke upp. To late tyvärr... Lite klantigt och dessutom synd att man inte har bättre koll på utgående kontrakt hos brynäsfostrade spelare i så fall... En av nackdelarna med sportchef/huvudtränare utifrån. Sen finns det fördelar oxå..."

Återigen ett meningslöst resonemang där du drar säkra slutsatser utifrån nåt du inte har en aning om.
Helt Ok att spekulera i hur man resonerat och ev agerat oavsett vad det gäller, men att i både här och i allmänhet utifrån rena gissningar påstå att man klantat sig, känns ju inte speciellt seriöst.
Du riskerar ju att stå där med byxorna nere och dumstruten på huvet om det nu visar sig att man agerat klockrent och lyckas eller redan lyckats landa ex Jocke E.

moment22: Håller med dig. Följer ju NFL benhårt sen många år och där är lönerna och kontrakten offentliga. Där har de ju iofs lönetak också, men man förstår på ett helt annat sätt varför lag släpper stjärnspelare och heller inte kan värva vilka dyrgripar som helst då de skulle slå i lönetaket omedelbums. Ett intressant pusselläggande, med andra ord.

Zappaholic: Smotherman är säkert helt ok. Frågan är ju vad han kostar och hur övriga nyförvärv ser ut. Som många konstaterat så är det förjävla tråkigt att lönerna inte är offentliga, då skulle man kunna värdera spelare på ett helt annat sätt. Och alla som hojtar om att den och den sportchefen är bäst skulle få lite faktiska underlag för sina påståenden.

Skrubben: Håller med...luktar sur gammal mellanmjölk över en sån värvning.

moment22: Frågan är hur bra Smotherman egentligen är? Jag har ingen aning. Älskar att Granis förhoppningsvis kommer tillbaka. Vi har verkligen saknat den spelstilen han har. Han är lika irriterande som en mogen hemorojd mot sina motståndare...Nu har jag ju själv inte haft sådana kulor i röven, man jag antar att det är för jävligt oskönt :-)

...men Pecka borde ju å andra sidan ha järnkoll på Jocke. Han har ju också uttryckt kommande målvakt som "ett scoop vi skall vänta med".

I Svenska akademins ordlista förklaras "scoop" med: "En uppseendeväckande nyhet som en tidning är före alla andra med. En vinst, ett kap."

Om scoopet då är Rautio får vi snarare slå upp ordet antiklimax...

När Pecka tog ordet scoop i sin mun fördes tankarna till Jocke eller möjligtvis Lindbäck... Rautio känns som "Okej grå. Hyggliga stats men ingen vinnarmålis"

Pettisbif: Kan det bli mer mellanmjölk än att värva Fälth som vår fösta PP-back till nästa säsong?

bradberry: Men Pecka har ju kontinuerlig kontakt med alla brynäsmålisar och man tycker ju då att sådan information borde ha kommit upp på bordet...

Peja: Mycket bra iakttagelse! Bara spelaren har ett häftigt nordamerikanskt namn så är han ofta hur bra som helst! Lex Modo, men jag tycker även samma fenomen inträffat i diskussionen kring Smotherman.

Zappaholic: Tror snarare att Rautio varit ett långsiktigt huvudspår på önskemål från Bulan som man också involverat Pecka i så klart... Man har gått så långt att man lyckats landa honom så dyker Jocke upp. To late tyvärr... Lite klantigt och dessutom synd att man inte har bättre koll på utgående kontrakt hos brynäsfostrade spelare i så fall... En av nackdelarna med sportchef/huvudtränare utifrån. Sen finns det fördelar oxå...

Skrubben:
Sjukaste profilbilden

Peja: Speciell de som är i en nedåtgående spiral i karriären och bara vill casha in lite pengar och få ett äventyr i ett främmande land innan pension.
Bättre då att värva transatlanter som inte platsat i NHL men som vill spela på så hög nivå som möjligt likt Bissett, Sweatt, Scott, Gunderson, Johnson eller Zanetti.
Jag ser absolut inte transatlanter som överskattade, de dominerar ofta i vår liga men att värva avdankade trötta gubbar likt Modo fungerar inte då hockey kräver hunger och passion.

Pettisbif: En del verkar ju inte förstå att man måste vara väldigt klok som sportchef och försöka bygga det bästa laget man kan. Det betyder nödvändigtvis inte att man har de bästa spelarena. Kollektivet ska fungera, laget ska ha tydliga rollspelare.

Vad gäller Jocke Ericsson tror jag alla kan enas om att han inte väljer Modo, om det nu blir så, på sportsliga grunder. Svartvadet har väl erbjudit en lön BZ inte ville eller kunde matcha. Alla spelare har ett marknadsvärde, och möjligen är Ericsson pris högt över hans värde.

Titta i PL och Leicester. De tar förmodligen hem serien i år. Vinner de för att de har de bästa spelarna på varje position?

Visst, jag hade också gärna sett Ericsson i laget, men inte till vilket pris som helst.

{7225}: Jag tycker att nordamerikaner är överskattade, generellt sett. Många som går igång på deras "häftiga namn" innan de har sett spelaren. Broadhurst fick väl massvis med lovord här inne... innan han satte på sig Brynäströjan. Det hade knappast varit lika positiva tongångar om en svensk allsvensk spelare.

moment22: minns ni vad många blev arga på BZ i somras när han inte bjöd över Svartvadet på de där transatlanterna?

SnowKing: Sunken är nog tyvärr inte billig alls, enligt ryktena ligger han på 200k / månaden.

Johan Norrström: Ja det blir väldigt intressant att se om Skellefteås påverkas negativt av Lasses avhopp likt Brynäs gjort av Sundlövs. BZ börjar förhoppningsvis bli varm i kläderna och kan leverera en grym silly och hitta fler fina spelare likt Zanetti, Salmela och Nick J.

Dubbelpost.

{7225}:

Handlar väl mycket om tycke och smak, men jag skulle nog förorda Lasse Johansson som den bäste. Han kliver för övrigt av sitt uppdrag efter den här säsongen. Får se om det påverkar Skellefteå på något vis.

Pettisbif: Svårt att ersätta Sundlöv, Sveriges bäste sportchef men BZ har gjort det helt ok.

Pettisbif:

Vet inte om jag orkar, men vad svamlar du om nu?

Pettisbif:
En sak är att va missnöjd med BZ... men vad skulle han i första hand gjort för att lyckas bättre än vad Sundlöv gjorde?
Att han fick tre landslagsmeriterade spelare skadade långa perioder verkar du inte vilja kommentera?
Med sviktande publiksiffror så tror jag att BZ har fått rätta sig efter vad plånboken tillät.
Men alla ni som ville satsa mer o ersätta de skadade med klassvärv... för det är väl så man får tolka ert missnöje?
Ni tror alltså att BZ har en kista med pengar som han vägrar att använda?
Då undrar jag... varför gör han på detta viset? För att ha pengarna själv?
Eller tjuvhåller han på dem på rent jävelskap?

Svara på dessa frågor från en nästan naiv supporter!

SnowKing: Läs punkterna 1-6 där jag framför mina egna missnöjen med Bz. Då kanske du ser hur jag tänker och resonerar. För dom är rätt logiska!

Pettisbif:
Även jag ville sett Nörstebö kvar i laget... varför Sunken? ja, förhoppningsvis är han ganska billig att ha några år!
Vet vi att Jocke var positiv att komma? dela spaden med Felix? Vad skulle det kostat?
Broadhurst... gjorde ganska bra intryck i flera matcher, hade han fått peta in ett mål eller två skulle det kunnat lossnat. Han kom som nån sorts frälsare när hela laget hade det trögt. Tacksam uppgift?... skulle inte tro det!

Jag tycker BZ värvade ihop ett bra lag, så länge de flesta var hela. Med den konkurrens som gäller i SHL så tror jag att man måste ha lite flyt med skadebilden i truppen.
Är det rimligt att kräva samma prestation av laget när Salmela o Rödin försvinner, dessutom Bertil borta? Det har sagts förut... plocka bort bästa backen o bästa forwarden i vilket lag som helst... då tror jag de flesta lag skulle fått problem.

Om BZ gått "all in" o verkligen försökt ersätta långtidsskadorna... vad hade det kostat? Med vilket resultat?... kanske äventyrat föreningens ekonomi för flera år framåt. Nu blev det en chansning som inte gick hem, men med nya fräscha pengar kan vi börja om mot säsong 16/17.

Skrubben: Det enda jag hela tiden sagt är att Jocke ÄR en bättre målvakt än Rautio. Och Bz får mer än gärna motbevisa mig. Men jag tycker bara att med en riiiiktigt bra stabil första målvakt så kommer själva laget spela betydligt mycket bättre.
Visst det kommer säkert gå bra med Rautio men det skulle/kommer gå mycket bättre med Jocke. Jag tycker det känns som om Bz och Bulan prioriterar helt fel. Men dom får mer än gärna motbevisa min tro till dom nu under sillyn. Förstår du vad jag menar nu då??

Skrubben: Men du förstår alltså inte vad jag menar..?

Det är just det! Varför förlänga med Salmela med den höga lön han har när vi kan värva Jocke OCH en annan bra (men inte i Salmelas prisklass) PP back. Jag och många tycker Bz agerar väääldigt konstigt! Det är det vi säger. Alla här inne vet eller borde åtminstone veta att Jocke är en bättre målvakt än Rautio. Dessutom är han Brynäsare från grunden! Men Bulan och Bz tycks köra sitt race. Bort med lovande talanger. Förläng med Mannberg, säkert Brödrosten med (skulle inte förvåna mig), ta in Rautio..... ser du inte mönstret?

Pettisbif: Varför tycker du det är ett luddigt svar om jag hänvisar till statistik? Det finns väl inget klarare argument som visar på faktiska siffror?

Vad hänvisar du till? En "känsla" av att Rautio har varit dålig? Förlåt mig, men vem är det som kastar sten i glashus?

Pettisbif: Spelarna du nämner hade hög lön, ja. Men Salmela säger att han och Bengtzén har diskuterat om en förlängning. Om du sedan lägger till att Andersén kommer hem, så ryker en stor del av lönebudgeten på dom två spelarna.

Då tror jag inte att man har råd med en toppmålvakt som ska tjäna över 200k i månaden och likaså en center och en ytterforward med kanske högre löner än så. (Detta förutsatt att Smotherman och Granis är klara)

Skrubben: Antar att du sett mer än 50 matcher dem 3 senaste säsongerna som Rautio spelat... annars känns svaret RÄTT luddigt! Stabilare? Och vet vad man får? Hur vet du det egentligen. Jag antar att du då också kikar statistik. Men den kunde ju ljuga!

Jag blir iaf inte klok på alla dessa "Luleå/Bulan värningar" att Mannberg fick förlängt och så länge dessutom är för mig en riktigt stor gåta. Aldrig bra när det gäller som mest. Vek, klen och alldeles för tunn. Finns bättre spelare. Framför allt junisar, typ Lööke, Brodecki, Boqvisy och Ölund!

Pettisbif: Statistiskt ligger Rautio oerhört högt till i SHL de senaste tre åren om man ser till räddningsprocent.

Starkbaum har högre toppar, men också djupare dalar än Rautio. Jag tror Bulan blev allergisk mot Starkbaums oförklarliga tabbar till slut. Rautio är, till skillnad mot Starkbaum, en målvakt som man vet vad man får utav match efter match.

Skrubben: Men tänk till nu...... snälla!

Hur mycket lön tror du Olden, Porseland, Starkbaum, Vrána, Rödin och Scott gick loss på??

Snälla svara vettigt nu och håll inte på att dadda kring hur Bz agerar/agerat.

Om vi värvar Andersén och tex någon som ligger i låt oss säga Elias Fälths prisklass och inte i Salmelas lön. Sen värvar vi två spets forwards istället för Rödin-Scott = +/- alltså.

Smoothie och Grana kommer förmodligen in och ersätter Olden och Ollas.

En andre center kommer in och ersätter Vrana.

Behåll Alcén. Boqvist ersätter Brodecki. Lucas ersätter Nörstebö. Om man lägger hela budgeten allt som allt, fansen värvning + Starkbaums lön så har vi råd med Jocke. Det är det vi menar. Jag och nästan alla andra här inne på forumet. Att Bz agerar väääääldigt konstigt.

1.Klagar på Sundlöv. När vi i år gick sämre...
2.Uttrycker sej klumpigt i media....
3.Säger blank nej till Jocke.... Enligt Chris
4.Brödrosten som fansens ihop samlade pengar...
5.Vart är han????
6.Deutch, Nörstebö, Brodecki och mycket tyder även på att Lööke inte får vara kvar. Sundlöv och Tomas Thelin måste gråta blod. Som dom kämpat för att få fram egna fostrade spelare från Gästrikland. Också kommer Bz och Bulan och vipps liksom.

Ser ni optimistiska fans något mönster kanske?

Eller är ni såna enorma, nästan naiva fans att ni tycker att Bz är en bra sportchef (hittils)????

Om ni svarar ja. På vilket sätt har han lyft Brynäs som förening och klubb???

Han har säkert myckey kunnande men jag diggar inte hans Bofors attityd. Så enkelt är det! MEN han får mer än gärna motbevisa mig under denna silly season.

Pettisbif: Fortfarande helt oförståeligt hur Sundlöv kunde förlänga med Sundqvist. Han verkar vara en riktigt schysst kille och allt och är antagligen en bra förebild osv. men han är 10 gånger sämre än Nörstebö. En rejält omodern back helt enkelt, den "defensiva" backen är rätt utdöende.

Och... Han har kontrakt till 17/18 och är 33 år gammal, han är riktigt seg just nu, hur kommer det se ut sista kontraktåret? Katastrof kan jag tänka mig.

Johan Norrström: Hockey minne/hockey kunnande? 😂

Skrubben: Jag var dock en av få som trodde på Zanetti inför säsongen och sa bla att han inte kommer bli någon 8e back som typ alla trodde här inne... Däremot målvaktsfrågan. Rautio är inte bättre än Starkbaum och framför allt inte Jocke, Svedberg eller Lindbäck... vi behöver lägga allt krut på två spetsforwards och en ruggig första målis! Så enkelt är det. Backar har vi oavsett om Salmela lämnar. Där litar jag fullt ut på Bz, dessutom är väl #9 i stort sett klar..? Däremot kommer vi få ångra att vi har Sunken istället för Nörstebö. Otroligt klantig hantering av en extrem talang!!

Chris11:

Det är inte mig du behöver övertyga. Jag hade gärna sett Jocke vakta Brynäskassen nästa säsong. Mycket på grund av att hans lokal anknytning och för att han är mycket duktig målvakt. Kanske för duktig för att acceptera en delad målvaktsyssla med Felix Sandström?

Chris11: jo jag vet att det är dina åsikter. Men om du inte kan backa upp dem så är de inte värda något. Min åsikt är att jorden är platt. Varför? För att jag tycker så. Oavsett perspektiv ska det underbyggas av fakta.

Chris11: Däremot tycker jag inte att man automatiskt blir en bättre målvakt bara för att man vunnit något.

Väldigt många håller Henrik Lundqvist högre än exempelvis Jonathan Quick, Quick har vunnit 2 Stanley Cup. Skillnaden är laget som spelar framför dom.

Däremot tycker jag som dig att Eriksson är en bättre målvakt än Rautio och av dom två hoppas jag såklart på Eriksson. Däremot tycker jag inte Rautio är ett så dumt val heller. Trots att Felix Sandström har varit högst ojämn denna säsong får man inte glömma hans ålder och att han faktiskt kan blomma ut rejält nästa säsong.

Undra var man har tänkt sig Johansson nästa säsong, utlånad igen?

Rodrigo: Ja precis det jag säger. En bra målvakt är en matchvinnare.

Chris11: "Matchvinnare", det är alla bra målvakter. Inte för att dom är just VINNARE utan för att dom helt enkelt är bäst på att inte låta pucken gå in i mål.

Jag tror också Rautio hade vunnit SM-guld om han stått i Skellefteå någon gång dom senaste säsongerna.

moment22: Ja eller Svedberg då? ;) Han är en riktig hjälte!

Chris11: Hur säkert är ryktet om Rautio? Kan ju också vara någon annan målvakt på ingång. En dröm vore ju Lindbäck, känns inte givet att han får nytt kontrakt i NHL. Men lämnar han tar han väl svängen förbi KHL först.

Chris11: Visst. Fattar din poäng. Men om Modo erbjuder honom 200 000 i månaden, så tror jag att han väljer dom före Brynäs, om Brynäs bud skulle ligga på ca. 150 000.

Då är frågan: Ska Bengtzén matcha Modos bud? Givetvis otroligt svårt för oss som utomstående att kunna värdera det. Men han har tydligen gjort bedömningen att det inte är värt det. Förmodligen för att han vill spetsa till laget med bra anfallare. Och då tycker jag att vi fans får respektera det. Det var väl lika gnälligt på detta forum när han dumpade Deutsch förra året, till förmån för Zanetti. Ett år senare är Zanetti en publikfavorit bland fansen :)

HitTheLights: Det är mina åsikter att Eriksson är bättre än Rautio. Statistiken backar även upp det. Eriksson har bättre statistik än Rautio.

Chris11: Jamen se där! Fortsätt så ;)

Rodrigo: ja Felix är för dålig. Han är ingen matchvinnare som ger laget en chans att vinna varje match. Det har alla Skellefteås senaste målvakter varit. Titta på Eriksson och Svensson, toppklass i SHL.

Chris11: " nu går jag inte efter statistiken utan hur bra målvakten är. Jocke E är en vinnare, Rautio är ingen vinnare."

Eeh!? Får jag fråga hur f-n det går till när du bestämmer dig för att han är en vinnare utan statistik till hjälp? Hur får du fram hans "brahet"? Kan du för en gångsskull utveckla din tanke till en full tankekedja?
Jag har inget personligt mot dig, jag vill bara att du backar upp dina tvärsäkra påståenden med lite substans. Det blir inte direkt trovärdigt annars.

Jocke Eriksson: 25 år. 3 raka SM-finaler, 1 Sm-guld och 1 J20-guld. Spelat i landslaget och VM.
Snittar ungefär 1,5 insläppta mål i SHL-slutspelen och hade senast 95% i räddningsprocent.

David Rautio: 30 år, 1 SM-final. Landslagsspel en gång i en träningsturnering, släppte in 5 mål. Snittar 3 insläppta mål i slutspelen och har aldrig kommit över 90% i räddningsprocent.

Vilken målvakt är bäst?

Chris11: Det är inte för att Felix inte är en "vinnare".

Det är för att han inte är bra nog, än.

« · 1738369 · »