1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 742255 inlägg · 7967 ämnen

Värvningar inför 15/16

Sv: Värvningar inför 15/16
alwenm: Skulle det vara så så är det isf en rejäl bomb! Jag tror mer på Mario Kempe.

Bratwursten: fått för mig att nicke bergfors är klar för bif, kan det ligga något i det?

StefanMedS: tack !

Skrubben: någon som har lust att länka till podden med BZ , vore oerhört snällt :)

Carl Lejonkräk: Bz säger i podden med Stisse att han vill bredda spetsen på forwardssidan. Henrion är ju knappast en spelare man kan sätta i det facket.

Carl Lejonkräk: förvisso sant, det är lätt att leka EP-scout och FM. Jag utgår från att en sådan värvning är välscoutad. Broc Little hade likartade meriter innan AIK tog honom. 33 mål i Allsvenskan säger ju såklart något. 

h4llon: tveksamt om Henrion är redo för SHL. Det är ytterst riskabelt att värva producerande spelare nedifrån, men det är klart på sikt kanske han kan bli nåt även i SHL. Frågan är om vi har plats för honom eller endast plats för att värva spets?

Huge: Rubrik eller uttalande? Du väljer beroende av hur det passar dig. Det var ett direkt citat. Vad HAN menade är irrelevant för det är vad han gör jag baserar mitt omdöme på, inte vad han kan ha tänkt. Och om han inte gjort något fel varför skriver du då att han sagt att han "borde ha uttryckt sig bättre"? Ditt snack om intentioner hit och intentioner dit faller platt; ty det är ointressant. Jag skulle bara putta dig men råkade knäcka näsbenet. Intentionen var att putta dig men det i realiteten slog jag av dig näsbenet. Går jag fri från misshandel? En putt renderar inte i fängelsestraff. Dålig analogi. Men tydlig! Det känns som om det behövs här. Nu lämnar jag CZ. Om du läser mitt första inlägg kan du se att jag är nyanserad och inte ute efter att hata.

Jag drar till med ett långskott på nyförvärv: John Henrion från Asplöven. Hoppas innerligt att det stämmer. 

bradberry:
Svär du i kyrkan, Brad? 😆

h4llon: CZ förklarade klart och tydligt att han inte alls haft för avsikt att nedvärdera Brynäs på nåt sätt, att han borde ha uttryckt sig bättre och på ett sätt som hade eliminerat alla risker för missförstånd kring vad han ville ha sagt.
Ja, det var ett klumpigt uttalande, men eftersom ha förklarat vad han menat så faller ju kritiken om att han ev har bashat Brynäs platt till marken.
För det är väl ändå det han velat ha sagt som är intressant, och inte vad en rubrik säger och som visat sig vara vilseledande?

Huge: när det här skedde var rubriken "Czarneckis passning till brynäs". När han säger att Färjestad är ett lag som kan vinna sm-guld, vad säger han implicit då? Finns ju ingen som helst anledning att säga det. Han sade också att Färjestad är det största tränarjobbet i Sverige, vilket kanske stämmer. Det hade räckt där.

Ponera att sweatt går till SAIK och säger samma sak. Undrar om du verkligen är lika lugn i båten då som du är nu med 4 års distans. Han hade kunnat uttrycka sin glädje över att få träna FBK smidigare. Att Aftonbladet inför första mötet mellan FBK Brynäs den säsongen också väljer vinkeln med hans idiotiska uttalande i fokus stärker det jag säger. Vet att du kmr skrika om att kvällstidningarna överdriver allt. . .  :)

Redigerad kommentar

h4llon: "fast att glädjas över det och basha den gamla klubben  är olika saker. inferenser. . ."

Om CZ nu verkligen gjorde det, det är ju mer du och andra som tolkat det som så.
Jag uppfattar det mer som att han är realistisk när han säger att han är glad att ha fått ett erbjudande från ett lag som ofta är i final och därmed få chansen på ett guld.
Ett guld som han realistiskt sett kanske inte hade kunnat få med Brynäs och det material han då hade till förfogande.
Finns alltid magsura brynäsfans som i det läget automatiskt misstolkar hans uttalande som att det var riktat mot Brynäs och att den föreningen aldrig kommer att ta nåt mer guld.
Fanns ju heller inget motiv till att han isf skulle vilja kasta skit på Brynäs, han valde ju själv att kliva av när erbjudandet från FBK kom.
Vore skillnad om han känt sig orättvist behandlad av Brynäs och enligt honom själv helt omotiverat fått sparken eller i övrigt blivit behandlad på ett sätt som motiverar en känga till den gamla klubben.

Redigerad kommentar

Ekholm gjorde mål i natt när Predators säkrade en slutspels-plats. 👍

Brynäsgubbe: Förstår

Carl Lejonkräk: ja, och en av de senaste tweeten var till brynässpelare!

riggen: På Anderséns profil står det Severstal Cherepovets. I think you get my point.

Brynäsgubbe:Ändå kul att på gundes twitter så är det brynästrja som gäller.

Brynäsgubbe: Det förändrade lite ändå.

Brynäsgubbe: Jag förstår och tänkte något liknande, men känner rent spontant att ska den teorin stämma så kan ju punkten för 'nuvarande lag' inte ha blivit uppdaterad sen kriNg 2007? Tycker det låter lite väl länge innan någon inte ska ha kommit på att det inte längre är korrekt fakta.

Personligen så funderar jag om det inte är något som läckt ut ändå. Men kul att höra vad ni tycker och tror!:)

Carl Lejonkräk: Nja...

Gundersons profil säger Houston... Och Brynäs också...

Redigerad kommentar

riggen: Han kan ha skrivit på fast det inte kommit ut ännu!!!! Hoppas! 😉

riggen: Har sett det där med flera spelare, gammal info bara.

Måste bara få fråga om någon kan förklara nedan, mer än att det blivit ganska fel någonstans när man söker på Brendl? För det finns väll inge substans i det? 

"Nuvarande lag: Brynäs IF"?

1. Pavel Brendl
    Ishockeyspelare
  2. Pavel Brendl, född 23 mars 1981 i Opočno, Tjeckoslovakien, är en tjeckisk professionell ishockeyspelare. Wikipedia
  3. Född23 mars 1981 (ålder 34), Opočno, Tjeckien
  4. Vikt93 kg

Peja: vad är kontexten? Förklara.

Carl Lejonkräk: fast att glädjas över det och basha den gamla klubben  är olika saker. inferenser. . . 

Czarnecki ska hålla sig till små föreningar.

Peja: Det komiska var att han fick äta upp det å det grövsta. Kommande säsongen vann laget han LÄMNADE SM-guld medan han själv fick sparken...

Redigerad kommentar

Peja: precis

h4llon: Jag tycker att man sätta in det citatet i sin kontext, det var logiskt att säga så i den kontexten. Han hade dessutom riktiga budgetgäng i Brynäs så jag förstår faktiskt inte varför alla retade upp sig så mycket på det citatet.

Redigerad kommentar

Carl Lejonkräk: Vad var det nya tänket under Czarnecki? Att spela defensivt är ingenting revolutionerane. Betoningen på gruppen osv fanns redan innan men var givetvis lättare att implementera i spelartruppen när den var billigare och mindre. Det är alltid lättare att skapa en sammansvetsad grupp om du är en underdog, och med en mindre trupp var det givetvis lättare att få alla att känna sig delaktiga. Nä, Czarnecki gjorde ingenting storartat i Brynäs - men ja, han la grunden till framtida framgångar. En bra tränare i den övergångsperioden men ingen tränare som satte historiska avtryck i Brynäs.

Czarnecki är en tradionell svensk idrottsledare med betoning på stark defensiv och gruppen. Att kalla honom för nytänkande är så långt ifrån verkligheten man kan komma.  

Redigerad kommentar

h4llon:Inget fel i uttalandet, en spelare eller ledare som går till en mer framgångsrik klubb måste ju få glädjas åt det även öppet. Sen sved det ju i egot på oss brynäsare men NZ fick ju äta upp uttalandet och Brynäs gav igen på bästa sätt genom att ta guldet.

"Tänk dig att för första gången stå framför ett lag som kan vinna sm-guld."

Där tappade jag all respekt för honom. Tankegången kanske - där och då - egentligen inte var särskilt dum, så länge man behåller den för sig själv. Att säga det inför det första ispasset är förjävla illa. Vart är respekten för den klubb som gav honom möjlighet att växa som tränare och växa i FBK-kostymen? Nu visade det ju sig att han bar en mediumkostym där det hade behövts en large..

Peja: Absolut du har rätt men NZ införde ett helt annat tänk i A - laget.

honken21:

Man bör leva i nuet, men för att kunna påverka det som skall hända imorgon måste man ha järnkoll på det som hände igår.... det är väl därför det är så intressant med historia av alla det slag. Kan tillägga att jag inte hade samma åsikt när jag gick i skolan! :-)

Carl Lejonkräk:"Tillslut fanns dock ingenting av grunden kvar och allting rasade, men nu känns det spännande med BZ och Bulan som får bygga från grunden igen."

...i två år. Sen kommer Melin å tar SM-guld första året säsongen 17-18...

Carl Lejonkräk: Ja, Czarnecki gör det bra med små resurser. Men att få ut mycket av spelare och att genomföra stora sportsliga förändringar i en hel förening är två helt olika saker. 

Peja:Kolla Hästen, Peja kolla hästen. NZ gör mer än en vanlig tränargärning, förringa inte hans insats.

Så trött att se namn som Sundlöv, Boork och Czarnecki återkomma i inlägg efter inlägg i en här boken. Jag får bara en enda stor suck när jag surfar in här. Passé :-D

Carl Lejonkräk: Boork byggde om A-lagets strategi från grunden, Czarnecki satte 'bara' ett försvarsspel. Det är stor skillnad. Det som Czarnecki gjorde var en ganska normal tränargärning, men Boork gjorde så mycket mer än så. 

Peja: Både  Sundlöv, Boork och Czernecki bidrog alla starkt till att bygga grunden till det senaste SM-guldet är min känsla.Den stabila defensiva grunden som de lade var perfekt att applicera TJs hockey på. Tillslut fanns dock ingenting av grunden kvar och allting rasade, men nu känns det spännande med BZ och Bulan som får bygga från grunden igen.

Peja:Jo Boork var viktig, en mentor till Sundlöv.

Carl Lejonkräk: Boork präglade Sundlöv väldigt stark. Jag tycker egentligen att man bör dela upp Sundlövs tid som sportchef i före- och efter-Boork. Han var en helt annan sportchef före Boork. Därför var Boork antagligen den bästa rekryteringen som han gjorde.

alwenm: När man tänker tillbaka på Sundlövs tid så inser man att han var riktigt duktig att hitta bra spelare trots en mindre budget. Han lät massor av juniorer få chansen och detta har varit mycket viktigt. Tyvärr prioriterade han kanske anfallssidan för mycket och det var på backsidan och ibland målvaktssidan om var lite för tunnat ibland. Sen värvade han kanske lite för få "boforsare".

Vad sjutton kommer BZ att hittat på?

Riktigt rejält full, men kan inte släppa tanken på ett nyförvärv! Vem kan det vara? Spekulera mera!

Kempe vore fantastisk att få in!

bifhjärta: Var det ens någon utmaning för grabbarna? Jag menar, hur svårt kan det vara för SAIKs A-lag att prestera som de gör när kommunen pumpar pengar ända in kaklet åt dom? Men när det gäller ungdomsutveckling har de inte en suck mot Brynäs.

Någon överraskad?

Charles: Czarnecki ville inte ha kvar Brendl, lite som Bulan och Niinimäki. Det i kombination med att Brynäs hade taskig ekonomi och att man fick flera miljoner i övergångssumma gjorde att det var ett enkelt beslut att sälja honom. Jag vet med 100 procents säkerhet att Brendl inte var den som pushade på för att övergången skulle ske.

Redigerad kommentar

Peja: måste vara någon insider info du har isåfall, får vad alla andra har sagt är att han ville testa spel i KHL men hade ingen klausul, Sundlöv sa då i någon intervju att man ville ha kvar han men inte ville förstöra för han genom att tvinga han spela kvar, som Luleå gjorde med Fransson

Skrubben: Sundlöv var smart. Han erbjöd Brendl något som ingen annan hade erbjudit honom på många år. Nämligen ett flerårskontrakt och trygghet. Sen att Brynäs sålde honom mot hans vilja efter ett år var en annan sak, det visar väl att bristande lojalitet finns hos både spelare och klubbar.

Skrubben: ja hur många mål kan han ha gjort per säsong? 30?
Han var lite av en ovechkin. Grym i offensiven men nonchalant i defensiven

« · 1676370 · »