1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 740096 inlägg · 7967 ämnen

2890833 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly Season 2025-26
Bredd har vi iallafall, den saken är klar. Ställde upp laget och råkade bänka den där skäggiga snabba killen som gör mål hela tiden

Silfverberg Larsson Rödin
Lindblom Pettersson Trivigno
Bellows Ölund Scott
Svrcek Vesel Fjällby

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: tänk på att jag har neuropati i alla fingrar. Blir lätt att något faller bort……”som en fjortiis” var det nog menat :-)

Sv: Silly Season 2025-26
Lite smaklöst att skriva ”äntligen tillbaka” kan jag tycka 😬
Uppladdat:

500x0-img0584.jpeg


Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Yes!

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: antar att du har lyssnat på ”uppe på Sätraåsen”?

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Vad spelar det för roll? Det var ju helt rätt.

Sedan all cred till honom efter uttåget.

Sv: Silly Season 2025-26
Finns det någon hockeypodd som inte har semester el dylikt? Måste ha något att stilla min abstinens

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Jag förstod, jag skojade bara 🙂

Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : På ett sätt vill man ju ha in en spetsback, men hur får man till rollfördelningen när Bertilsson kommer tillbaka? Ok att man kan köra på 7 backar, men 8 går ju inte. Eller ska man helt enkelt ”kalkylera” med att 1-2 kommer gå sönder?

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Bertilssons skada har en tydlig tidsplan med rehab efter operation och som jag förstår det kommer alla elitidrottare som får den typen av skador år 2025 tillbaka om de vill, och det gör ju Bertilsson. Det är egentligen inga konstigheter.

I Bäckis fall vet han nog inte ens själv om det kommer att funka. Att han bara skulle kliva in med en helt skadefri kropp känns ganska långsökt, tyvärr.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: ”I motsats till Bäckis, så VET vi ju trots allt att Bertilsson kommer att kunna spela så småningom.”
Hur kan vi veta mer än Bäckis om huruvida Bertilsson ska spela?

Tommy: ” jag hade mest emot hans sätt att prata som fjortis.”
Jag har aldrig hört nån intervju med Alcen när han var 14…

Sorry, hittar ut själv 🙂

Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : Ja ekonomin finns i föreningen, frågan är om man är villig att utöka spelarbudgeten mer.
Det kanske finns utrymme för antingen en spetsback eller en toppcenter men känns väl mer tveksamt med båda.
Tror man inte på en till center så kan det bli en toppback eller vice versa:)

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo:
Pengar finns.
Har vi möjlighet att plocka en spetsback så ska ekonomin inte vara ett hinder.

Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Ja, men det är nog irrelevant nu. Det är omöjligt att veta hur den kalkylen såg ut där och då. Mycket har hänt in och ut sedan dess.

Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Kommer inte ihåg hur det var med Bengtsson men det var väl i ett väldigt tidigt skede i så fall. Samtidigt pratade han ju senare om att det helst skulle ersättas med en rightback om Söderström försvinner om jag inte minns fel.

Nu kanske Kempny blev den toppback som man slutligen gick på och då kan det ju vara mer en breddback som man går på nu.
Sen kan ju den vara en rightare även om det är mer en breddback.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: jag hade mest emot hans sätt att prata som fjortis. Snabbt, avhugget o nästan sluddrigt
Men jag tycker han lugnat ner sig och ger ett väldigt tryggt intryck numer
Eller så har jag bara vant mig :-)
Jag vet inget om hans kontakter o vilken hjälp han får men han bygger fina lag numer

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Ville inte Alcén försöka fortsätta med Jacob Bengtsson? Tyder inte det isåfall på att man vill försöka hitta någon billig som kanske kan blomma ut?

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Vi får väl se vilken profil den nya backen har. Vi drömmer om en Söderström-ersättare, men det skulle också kunna bli någon av mer breddkaraktär. I motsats till Bäckis, så VET vi ju trots allt att Bertilsson kommer att kunna spela så småningom.

Sv: Silly Season 2025-26
Berge: Ja, andra året är som bekant det svårast för en nykomling. Även som SC….
Att lägga all skuld för det andra årets sämre resultat enbart på sportchefen, är också lite väl enögt…

Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsgubbe: Lite gulligt hur du nu i efterhand försöker skönmåla de initiala och tvärsäkra sågningarna av Alcen till bara lite ”tvivel”, när han tillträdde… 😁

Sv: Silly Season 2025-26
Brynäsgubbe:

Hans första år som sportchef slutade med slutspel.

Andra året var sämre dock.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Hur slutade hans första år som sportchef?

Ja, alla tvivel var verkligen ogrundade...

Förnekar inte att han gjort en bra jobb sedan dess. Innan folk blir rabiata.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Tilltänkta PP spelare bör ju inte spela BP, eller åtminstone marginellt. Vill minnas att både Silfverberg, Larsson och Rödin spelade en hel del BP i slutspelet. Med match varannan dag tar nog istiden ut sin rätt till slut, om man lägger till lite skavanker också.

Kommande säsong borde Scott-Vesel och AJF-Ölund vara forrwardspar i BP när samtliga är friska.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: "får jag fel så är det bara en bonus för alla"

Som vanligt alltså 😉

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: man vill ju se Kempnys hästsparkar i PP

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Fjällby och Hägg blir nog förstärkningar i BP. Har inte koll på Kempny men rent spontant borde han kunna göra ett rätt bra jobb i alla spelformer.

Kanske ligger en del av lösningen att få till PP i att inte belasta så många spelare i samtliga spelformer. Att få vissa spelare mer utvilade när det är dags för PP.

Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Några saker som ställde till det för oss i finalen (ej i rangordning):
1 Berra och Ölund borta
2 Två halvskadade målvakter
3 Bristfälligt spel i special teams
4 Oförmåga att komma mer in på kassen

Några åtgärder:
1 Fler tuffa backar nu i truppen samt allmänt större bredd
2 Tre målvakter som kan steppa in framåt vårkanten (om Clara kommer)
3 Bäckis skulle åtminstone lösa PP, BP får vi träna på
4 Bellows skulle vara en förbättring där

Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Vi tappade även Svrcek inför finalen (landslaget har jag för mig). Så klart inte allting hängde på honom men hans frånvaro i kombination med allt det andra du nämner gjorde det ju inte bättre.

Sv: Silly Season 2025-26
Aaaa: Pirrar fan i magen av bara tanken att kolla på Brynäs nästa säsong.

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Fjolårets trupp var ju, med handen på hjärtat, inte byggd för att ta guld. Ambitionen, att ha 2 lag bekom sig, var naturligtvis helt rätt som nykomling. Sen var ju laget betydligt bättre än förmodligen alla trodde och visade över 52 omgångar att vi var bäst i landet.

Men den tunna truppen ”avslöjades” i slutspelet och frånvaron av Berra och Ölund, 2 viktiga BP spelare, var nog det som fick det att tippa över till Fuleås fördel. Andra fick ta dom minuterna vilket kanske gjorde att den sista energin inte fanns där i offensiven.

Men kommande års trupp är något annat. Vi har både större bredd och en bredare spets. Får vi in en ”hyfsad” ersättare för Söderström så säger jag att kommande säsongs trupp är betydligt bättre än föregående, och då tog vi silver.

Med Berra tillbaka till slutspelet så kommer vi ha en backsida som är betydligt bättre lämpad för slutspel än senast. Med Kempny, Hägg och Berra där bak kommer det göra ont att åka in framför Brynäs mål.

Kan inte september komma snart?…

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Ja det är väl det som är den stora ”tiotusenkronorsfrågan”. Hur säkra är man på att Bäckis gradvis kan varva upp och därefter hålla för spel.

Håller med om att vi har många centrar idag och det var lite därför som jag var inne på att man kanske är beredda på att ligga lite lågt om man tror mycket på Pettersson.
Annars är det väl främst centrar för 3:e och 4:e formationerna. Där kan ju både Scott och Ölund gå som ytter också så det behöver inte betyda att vi har centrar över.

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Appropå det, brukar ju finnas isrinkar där man kan hyra skridskor inne i större shoppingcenters i USA. Har själv gjort det i Texas och just i Washington DC. Bäckis kunde ju gått dit i december och testat att åka skridskor - iförd tomtemask för att undvika uppmärksamhet 🙂

Sv: Silly Season 2025-26
bradberry: Du och Peja kan tagga ner nu.
Det var bara en liten svarspik till munkas, som svar på den "dumstrut"-stämpel han satte på mig. Inget annat.
Dessutom en mer allmän poäng om att man ska vara försiktig med tvärsäkra uttalanden om saker man kanske inte vet så mkt om....

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Masked Singer-nivå på hemlighetsmakeriet...

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Jag tror att om man är någorlunda säkra på att Bäckis kan gradvis varva upp under säsongen (kanske skippa vissa matcher under hösten) för att vara i form efter årsskiftet - eller nåt sånt - så värvar man inte en ytterligare center i nuläget.
Vi skulle ju ha Bäckis, Larsson, Pettersson, Vesel, Ölund och Scott => 6 centrar redan plus Hillström.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Jag håller med, att vi behöver mer spets (för att vinna SM-guld) men även en bredare trupp med tanke på CHL känns givet.

Tror du att det finns budget kvar för att ta in både en spetsig back och center nu då?

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: Powerplay var inte tillräckligt bra för att vinna SM-guld förra säsongen och en playmaker var den pusselbiten som saknades där. Självklart kan inte den pusselbiten stå och falla med en (förvisso magisk) spelare som inte har spelat regelbundet på flera år. Det säger sig självt. Att inte ta in en till center skulle dessutom skapa en hets och press att matcha Bäckis hårdare, och det finns ingenting gynnsamt med att skapa de omständigheterna.

Att man har en till etablerad ytterforward i truppen (Indrasis vs Kieffer och Fjällby) är helt rimligt sett till att truppen var lite för tunn 24/25 och att man ska spela fler matcher nu med CHL.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: När Alcén tillträdde var vi många som påpekade att det var en korkad rekrytering på kort sikt eftersom han saknade erfarenhet men att det kunde bli en bra rekrytering på lång sikt när han lärt sig jobbet.

På kort sikt fick vi ett lagbygge där tränaren tilläts handplocka överbetalda och medelmåttiga landsmän, vilket inte hade skett med en erfaren sportchef och vilket ledde till degradering. Vart var din dumstrut då?

Lyckligtvis slöt sig alla bakom föreningen efter degraderingen och gav såväl många av spelarna som Alcén nya chanser - som de har tagit.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Samma dumma kommentarer återkommer…

Alcén gör ett grymt jobb. Han är 100% rätt sportchef för Brynäs IF 2025. Men var han det 2021…? Absolut inte… Ung, oerfaren och utan kontaktnät bland agenter etc. var det ett märkligt vågspel att rekrytera Johan som Sportchef . Det började ju i ärlighetens namn heller inte särskilt bra… Med åren har han fått lära sig den hårda vägen och nu är klubben på en bra plats med en sportchef som undan för undan bygger den nödvändiga erfarenhet han behöver för att komplettera sina övriga egenskaper med..

Men jag stör mig på besserwissrar som bara för Alcén är rätt idag hånar dem som ifrågasatte rekryteringen för 4 år sedan..

Det är som att prata äpplen å päron…

Sluta mästra!!!

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Jag håller med dig på alla punkter här och det mesta talar ju för att Bäckis kommer göra ett försök. Han borde ju då känna sin kropp så pass väl att han tycker att det är värt att göra det annars hade vi nog hört ett tack och hej och karriären är över.

Sen är jag inte lika övertygad om att Bäckis eller Alcén för den delen känner sig helt trygg med att det kommer gå smärtfritt och att det inte finns vissa risker med att Bäckis kan få bakslag när han utsätter kroppen för hård fysisk belastning under en längre tid.

Jag blev också förvånad att man gick så hårt på en ytterforward men jag blir även förvånad om man inte tittar på en till center. Jag tror likt Peja att man ser Bäckis som en bonus och det har väl Alcén uttryckt också i tidigare intervjuer.

Nu så väl Abris i sista artikeln att han även hade hört att juniorerna hade visat så mycket på försäsongen så att det kunde få en påverkan på vad man kommer plocka in. Det är väl möjligtvis om man har stora förhoppningar på Lucas Pettersson och att han kan axla en centerroll även om det känns lite skakigt.

Sen känns det kanske inte rimligt att det finns budget för både en vass back och en spetsig center nu så det blir spännande att se vad som händer med dom sista platserna.

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Abris skrev väl ungefär att Bäckis enligt uppgifter är alldeles för vältränad för att inte spela mer hockey. D v s han verkar ha hållit igång utanför isen i allafall.

Sv: Silly Season 2025-26
munkas: Den värsta dumstruten sitter väl på dig och ALLA som totalsågade Alcen när han tillträdde.
Trevlig sommar på dig själv, av med struten i värmen så blir du inte så uppjagad och het när säsongen drar igång! ;-)

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: "* Skadeläge: Fysiskt vet han själv bäst vad som krävs på hög nivå och hur han känner sig, om han åtminstone kan ge det ett försök"

Ja, den punkten är nog det centrala för beslutet.
Vilket är anledningen till att det är helt tyst från både honom själv och Brynäs.

"* Sportbladet/Abris (som haft rätt om annat denna silly) skriver att det är klart"

Tja, exakt VAD skulle isf vara klart? Troligtvis bara att Alcen skrivit kontrakt "för säkerhets skull", inget mer.

"varför skulle man lägga så mkt krut på ytterforwarden om det inte redan är klart med något annat"

Därför att Alcen vill ha in ytterligare en ytterforward, oavsett om man räknar med att Bäckis kommer att spela eller inte.

Som sagt: många av punkterna går ju att tolka åt båda håll sas.
En konkret frågeställning idag är väl: har ngn som mer officiell källa sett Bäckis träna, oavsett om det är på is eller inte?
Om svaret är ja, ja då finns det iaf en chans att vi får se honom ngn gång under säsongen...

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: ” och då får jag väl stå där med dumstruten på för första gången härinne... :-))”

Haha! Den var bra.

Aldrig förr har en enskild hockeysnackare samlat på sig så många dumstrutar på så kort tid. :)
Trevlig sommar Huge!

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: En antijinx skadar inte

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Många av dom där punkterna går ju att övertolka åt båda håll sas.
Jag menar typ: "Flyttar hem till Sverige". Säger inte nånting om att det skulle bero på att han flyttar hem för att spela hockey.

Sammantaget kan jag dock sträcka mig till scenariot att Bäckis får känna sig för och att Alcen inte har nåt att förlora genom att skriva kontrakt "för säkerhets skull".
Personligen tror jag att han inte kommer att spela, får jag fel så är det bara en bonus för alla.

Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Plus is i B-hallen i juli

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Håller med dig, men tycker att de kedjorna jag satte redan är en tydlig uppgradering. 👍

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Kan rabbla upp ett gäng punkter, mer eller mindre tunga. Vissa bara små indicier och knappt det. Men sammantaget... om man vänder på det, vad talar för att han INTE ska spela?

* Vill inte göra intervjuer
* Vill på direkt fråga inte kommentera om det blir spel
* Har inte sagt att karriären är över
* Haft all anledning att säga att karriären är över/säga att det inte blir spel nästa säsong, för att inte äventyra försäkringsärendet, särskilt när det kom ut uppgifter om att han är klar för BIF nästa säsong och som spred sig till NA
* Sagt genom åren att han gärna skulle avsluta i BIF om det blir läge, typ
* Flyttar hem till Sverige
* BIF är hett nu, chans att vinna guld
* Har levt hockey hela livet men nu inte spelat på ett par år, troligtvis spelsugen, fortfarande i en ålder där det är möjligt, snart är det inte en möjlighet
* Är han osäker motivationsmässigt så har han haft mkt gott om tid på sig att fundera, borde i nuläget inte vara osäker längre
* Skadeläge: Fysiskt vet han själv bäst vad som krävs på hög nivå och hur han känner sig, om han åtminstone kan ge det ett försök
* Sportbladet/Abris (som haft rätt om annat denna silly) skriver att det är klart
* Flera polare från Capitals nu i BIF, Kempny säger att han hade hört om att Bäckis ev kunde gå till BIF
* Slump eller medvetet, nedräknaren i livesändningen stannade på #19
* Brynäs ska uttalat ha in en center till nu, men presenterar först en dyr ytterforward, trots att behovet av en back och en center kanske är större, varför skulle man lägga så mkt krut på ytterforwarden om det inte redan är klart med något annat (Bäckis lär inte kräva mkt i lön)

Sv: Silly Season 2025-26
Huge: Hade du lite bråttom där på sista raden, ja? Tusende första gången menade du förstås...

2890833 · »