1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 739656 inlägg · 7967 ämnen

2889951 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly Season 2025-26
Mattson: Tänker lika där med Bäckis typ av skada och med tanke på hur länge sen det var som han spelade match så är det inte bara och ställa ut skridskorna igen.

Även om det nu blir så att han ritar på så ser jag det som osannolikt att han kommer att stå på is i premiären den 13:e september.
Nu vet vi inte (inte jag iaf) vilken typ av träning han kan ha bedrivit själv men han kommer som tidigast börja vara med mer organiserat med laget i månadsskiftet juli/augusti när dom startar upp efter semestern och då är det bara 1,5 månad till premiär.

Det känns då mer troligt att Bäckis premiär snarare blir efter landslagsuppehållet i början på november.

Blir det tidigare så ser jag det bara som en bonus, och ja egentligen är det bara en ren bonus om Bäckis kan spela igen över huvud taget.

Sv: Silly Season 2025-26
Mattson: P Kane fick väl förnyat kontrakt nyss

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Är inte Landeskog och Axelsson undantagen? Måste vara unikt att göra en seriös comeback efter en avancerad höftoperation.

Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : Landeskog är också ett bra exempel

Sv: Silly Season 2025-26
Mattson:
Kan Dick Axelsson som flyger privat ner till Båstad för en festival och är lite ”komiskt” av sig komma tillbaka till HA efter sin paus och faktiskt leverera. Så tror jag nog att en frisk och motiverad Bäckström kan bli en ”Silfverberg” på steroider säsongen 25/26.

Sv: Silly Season 2025-26
Lenn: Fantastiskt om vår största spelare blir en del av laget 25/26. Hypen kommer bli magisk. Biljetterna till premiären säljer slut på nolltid. Men stora reservationer för vad en stjärna som inte lirat på 2 säsonger kan bidra med på isen.

Sv: Silly Season 2025-26
Mattson: tror det finns nån video där han latchar på isen med Ovie när denne också var skadad?
Det som fått mig att tro att han kommer är att brynäs pausade nedräkningen i Chandla streamen på 19...
Är det inte en inofficiell kommunikation från brynäs blir jag riktigt besviken :/

Sv: Silly Season 2025-26
Lenn: Nån som vet om Bäckis åkt grillor på 2 år?

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62:
Jag var tvungen att att skapa ett konto för jag kände mig tvungen att kommentera :D
Han kan ju inte presenteras för brynäs innan han blivit avtackad av Capitals, sen är det väl bra att låta kontraktet och sjukförsäkringen löpa ut?

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: leffeburk loggar in och sabbar kalaset.

Sv: Silly Season 2025-26
leffeburk: Exakt så skulle jag också ha svarat dig om han var klar - men ännu inte presenterad av nån anledning.
Nåväl vi får se.

Sv: Silly Season 2025-26
Nicho: dagens sanning. Fick till svar att om han nu skulle vara klar så är det inget man skulle sitta och trycka på. Sen får du tro vad du vill

Sv: Silly Season 2025-26
leffeburk: Som att Alcen skulle stå o droppa en sån bomb lite casual med grannen? xD kom igen….

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Hoppas ni får en fin kväll, men kan ingen visa Peje o Huge enkelriktad gata till Gävle?

Sv: Silly Season 2025-26
leffeburk: Då vet vi.

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: bäckström kommer tyvärr inte. Bor granne med Alcén. Snackade lite löst med han imorse. Lät inte övertygande..

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: CAPS skriver man ju 🙂

Sv: Silly Season 2025-26
nittontolv: Håller med! Det jag tycker är skumt är att Caps inte har tackat av honom ännu...

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Då skulle det nog ha hintats om det. Tror som andra att om han ansluter så blir det nog med pompa och ståt.

Sv: Silly Season 2025-26
Det är liiiiite pirr inför klockslaget 19 ikväll. Tror inte det sker, men lite spännande är det.

Sv: Silly Season 2025-26
ellis: svårt att kalla Söderström för NHL kåt(som om han skiter i Brynäs).

Var väl väldigt tydligt att han kom hem för att han inte fick chansen i Utah och valde spel i Brynäs tills någon annan klubb skulle ta hans rättigheter. Så ärligt mål av han.

Sv: Silly Season 2025-26
Jonjo: absolut, en center ska in.. det jag säger är att vi inte behöver en ny förstecenter.

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Brynäs visste det och tog det med i räkningen. Dom hoppades förmodligen

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Fanns inga ursäkter då

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Johan Alcén var en del av den truppen och fick uppleva honom som spelare. Man är nog inte så förtjust i Peters ledarstil, då faller det naturligt att inte placera spelare där heller.

Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62:
Eller tvärtom. Att Alcen o Co bland annat inte ser PA’s spelidé/coachstil som någon gynnsamt för våra junisar.

Sv: Silly Season 2025-26
Fofi : Sidokommentar: finns det någon kvar i Brynäs ledning sedan Peter Andersson fick sparken?
Varför skulle det finnas ont blod nu liksom.
Vem skulle Peter vara besviken på?

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp:
Brynäs för samtal med flera allsvenska klubbar om att låna ut spelare. Hör att Västerås är en av klubbarna men att det nog inte blir där. Det är fortfarande inte klart än, men Peter Andersson lämnade ju inte Brynäs på bästa sätt.”

”Men där i Brynäs finns en tänkbar topp-6-ytter i Västeråssonen Hugo Lejon (inledde urstarkt i Karlskoga men tappade dock och bänkades) och breddytter i Leo Sundqvist.

Sv: Silly Season 2025-26
Era: Tror det snarare är ett uttryck för frustration över hur systemet fungerar än någonting annat. Svrcek förlängde i maj, att Brynäs då riskerar att förlora honom i juli är tröttsamt. Sen får vi väl se om det faktiskt blir så eller inte, mycket talar för att han blir kvar trots allt.

Sv: Silly Season 2025-26
ellis: Nu ska vi nog inte vara, så lättkränkta. Jag har full förståelse för Svrcek. En färderunda (eller så) måste ju få en attans utveckling i Sverige för att bli intressant. Framförallt om man inte är stor. Det är nog betydligt lättare att göra sig ett namn där borta om man spelar där. Man blir helt enkelt mer sedd. Dagens spelare gör allt som kan för att komma till NHL. Det är deras dröm.

Sv: Silly Season 2025-26
Några officiellt bekräftade övergångar av intresse:

- André Pettersson till SCL Tigers i Schweiz
- Martin Frk nytt kontrakt med Calgary Wranglers.
- Oskars Cibulskis nytt kontrakt med danska Herning.

+ ECHL-centern Connor MacEachern klar för Mora enligt Hokceynews.

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Jag tycker nästan unga Brynässpelare är NHL-kåtare än andra. Söderström, Svrcek...

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Ja vi har Larsson men jag tycker att man spelar väl högt om det är så att man lägger alla ägg i samma korg med Bäckström. Det både hoppas och tror jag inte att man gör. Sen får vi se vilken nivå på center som slutligen kommer.

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Ja, men när Schroeder värvades så kallades han för ”förstecenter” men den nivån höll han som bekant inte.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: jaha du menar så, det har du rätt i. Då får nog brynäs mindre. Tänkte att du menade att det är nog bra att han tar chansen i NHL nu för att brynäs får pengarna. Jag syftade på att hans NHL-chans kommer komma senare om inte nu.

Sv: Silly Season 2025-26
atilla: Är du säker? Det baseras ju på klubbarna som spelaren har representerat de 4 senaste säsongerna innan NHL-avtalet. Nu har han kört 3 år i Brynäs. Om han kör 2 år i nordamerikansk juniorliga får väl Brynäs mindre?

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: dom pengarna kommer komma senare oavsett

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Han kan skriva NHL-kontrakt men inte därefter placeras i en juniorliga, eftersom han är draftad i en senare runda än första + SHL-kontrakt. Intervju med JA om detta kom precis.

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Kan inte Svrcek skriva NHL-kontrakt och därefter placeras i en juniorliga? För Brynäs vore det ju inte helt fel att få NHL-pengarna om han ändå ska dra...

Sv: Silly Season 2025-26
Apropå Svrcek, efter viss undersökande, så kan inte Svrcek lämna för en juniorliga enligt NHL-avtalet, eftersom han har ett gällande SHL-kontrakt. Sen kan Brynäs givetvis bryta det gällande kontraktet, och därefter är Svrcek fri att ta steget, men valet är inte så fritt som det framstår av honom och hans agent.

Sv: Silly Season 2025-26
Anders Berg: vi har vår förstecenter redan i larsson, sen så kommer Bäckis in.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: En förstecenter som faktiskt är det också, dvs. inte en ny Schroeder.
En ersättare till Söderström, dvs. powerplayback.
Forward likt Granström men med poängkapacitet. Säg en Huss-typ.
Å sist men inte minst en RIKTIGT bra målvakt. Typ en Persson men utan svackor.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Håller med.

Sv: Silly Season 2025-26
Center, ytterforward, back ska in. Vilka spelartyper vill ni ha?

Jag lutar åt playmaker center, powerforward och spelskicklig back men känns inte helt hugget i sten.

Sv: Silly Season 2025-26
ellis: "Snart en vecka in i juli månad", skrivet kvällen den 3:e, ja... då har man bråttom med det mesta, tror jag. 😅

Sv: Silly Season 2025-26
Erat: Brynäs (ie Alcen) har ju uttryckligen sagt i en mängd intervjuer att man aldrig kommer att stoppa folk i sådana här skeden, utan alltid se till att låta de göra vad de vill. Hellre en glad spelare som kan tänka sig återvända än en förbannad spelare som tvingas spela fast denne egentligen vill dra.

I fallet Svrchk så var det väl ärligt talat inte hela världen. Visst, han gjorde det bra förra året, och skulle säkert kunna växla upp i år, men det är inte avgörande om han spelar i Brynäs eller inte för framgång i år.

Sv: Silly Season 2025-26
xxx BIF xxx: "Om han misslyckas där så kanske det inte är så hög kaliber och framförallt inte till under marknadsvärdet utifrån hur killen resonerat nu och förr. (Vad är bäst för mig.) NHL pengen kan ju vara något att jubla åt."

Svrcek skulle mycket väl kunna bli en spelare som inte platsar i NHL men som håller hög europeisk klass. Likt Anton Rödin och andra som har varit fantastiska spelare för Brynäs under många år. Eller så blir Svrcek inte så bra, eller så blir han faktiskt en NHL-spelare. Vem vet?

Om, med betoning på om, Svrcek hellre tar en nyckelroll i en nordamerikansk juniorliga istället för att vara en utfyllnadsspelare i Brynäs så är det ett högst begripligt beslut av både honom och NHL-klubben. I motsats till de Gästrikekillarna har Svrcek redan flyttat utomlands för hockeyn en gång och steget att åka över pölen blir antagligen mindre för honom både psykologiskt och socialt.

Kanske är det också precis den här typen av beslut som Brynäs tog höjd för när man hämtade in Lucas Pettersson från Modo. "You win some, you lose some", som man säger.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: ”om han misslyckas med att slå sig in där kanske man lyckas hämta tillbaka honom om några år. Då får man möjligtvis en spelare av hög SHL-kaliber efter några utvecklingsår i Nordamerika.”

Om han misslyckas där så kanske det inte är så hög kaliber och framförallt inte till under marknadsvärdet utifrån hur killen resonerat nu och förr. (Vad är bäst för mig.)
NHL pengen kan ju vara något att jubla åt.

Det är intressant att se hur man tänker här från NHL håll. Vad ska han bli bra på och hur skall han utvecklas utifrån där han står?
Det är egentligen inte så mycket konstigare än dataspel där man levlar upp utifrån utvecklad färdighet. Även om liknelsen ändå är i väldigt grova drag.
Är man bra så måste man levla förbi nybörjarniverna snabbt för att snabbt bli bättre, hoppar man för snabbt upp så kan det bli för svårt så man hinner inte med längre (även om man även då också blir bättre över tid.)
Men ska man bli så bra som möjligt i ett specifikt spel så bör man lira det spelet och inte ett snarlikt spel.
Vad är bäst, mycket istid i OHL med möjlighet att växa in i AHL eller begränsad i SHL? Istid är viktigt hur man än vrider och vänder på det. Träningar med tufft motstånd utan istid är förvisso bra men när matchning av laget är högt i SHL så blir den högsta träningsnivån troligen lidande hur som:
Generellt så anser jag att steget över för målisar kan ske betydligt tidigare än för offensivt tekniska forwards som inte inte fått chansen att lira en säsong som ordinarie ännu. Men jag skulle också invänta och lyssna på vad NHL säger om mina möjligheter om jag var i Svrcek (skrid)skor.

Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Som du är inne på blir det säkerligen en god investering ekonomiskt alldeles oavsett. Dock tråkigt att man inte ens kan få en hel säsong av en spelare man har fostrat innan han ska dra (om det nu blir så).

Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Jag tror att planen för slovaker som går hockeygym i Sverige eller Finland ofta är att komma åt själva hockeygym eftersom det är en högre nivå och mer professionellt än motsvarande hemma i Slovakien. Slutmålet är NHL och efter draften ligger spel i Nordamerika nära till hands.

Killen i länken var i en ganska liknande sits som Svrcek. Han lämnade nyligen Tappara för spel i OHL.

Man får tänka att Svrcek ändå kan visa sig bli en bra investering för Brynäs. Förmodligen får man NHL-pengar i framtiden och om han misslyckas med att slå sig in där kanske man lyckas hämta tillbaka honom om några år. Då får man möjligtvis en spelare av hög SHL-kaliber efter några utvecklingsår i Nordamerika.

Blir intressant vad som händer med de 3 draftade backarna. Kanske kan bli aktuellt med utlåning för 1-2 av killarna där om alla blir kvar.

2889951 · »