1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 738567 inlägg · 7967 ämnen

Följande fel har inträffat:

Inlägget finns inte

2914209 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A proposito de nada
Erat:
Är 99% säker på att Soda snart är hemma igen.

Hörde att Jack ådragit sig en ledbandsskada.
Vet inte sanningshalten i det. Men det skulle ju inte vara bra alls. Rätt svårt med just ledband.

Iofs bra med bred trupp. Kanske Bellows/Jägarn/Svrcek kan komma loss mera.

Sv: A proposito de nada
Bratwursten : Intressant!
Jag trodde men kanske mest hoppades på att det borde finnas mer offensiv potential att få ut av Kinnvall. Jag tyckte därför att det var märkligt att man inte provade honom i PP tidigare med tanke på hans fina skott och att han dessutom är en rightskytt.
Sen är jag den första att erkänna att jag inte såg den matchen komma som han gjorde igår då han agerade med stor pondus och övertygelse. Sen är det som nån annan skrev att det kan komma nåt mindre lyckat pass emellanåt men att man får ta det också med nån som försöker vara kreativ.

Jag är också tveksam till att han ska fortsätta få lika mycket speltid i BP för där har han varit mindre lyckad vilket även statistiken säger då. Nu är han naturligtvis inte ensam i det och det beror ju också på hur övriga har agerat i boxen och vilka direktiv man har fått men där har han ofta hamnat på mellis tycker jag.
Lite lika med Hägg egentligen men han borde ändå ha storken med sig för att kunna vara mer rejäl framför mål och kan nog fortsatt växa in i det. Jag tror även att det är lite av ett systemfel i hur vi har valt att ställta upp också som skapat en passivitet och osäkerhet. Förhoppningsvis kan vi få ordning på det nu.

Nu kanske vi inte har jättemånga alternativ i dagsläget om vi pratar 4 backar i BP men när Berra är tillbaka borde Kinnvall kunna avvaras i BP-spelet. Kan Kinnvall fortsätta på samma sätt så är det verkligen en offensiv kraft vi behöver få ut så mycket som möjligt av och framförallt om han även ska spela i PP.

Sv: A proposito de nada
Kinnvall har blivit åtminstone 100% bättre under de senaste 3-4 matcherna. Var inte så länge sedan som jag tyckte att han skulle skickas till Strömsbro, men nu är han bättre än vad han någonsin varit tidigare i Brynäsdressen. Tur att jag inte har ett jäkla skit att säga till om! 👌

Sv: A proposito de nada
Gavve:Såg du inte Hockeykväll på SVT igår? Kinnvall borde inte få en minut i BP enligt Jonas Andersson och visade sekvenser och statistik för att underbygga sina argument. Sen framgick de att han å andra sidan är en av SHL:s bästa backar 5vs5 just nu.

Sv: A proposito de nada
Jugge: kinnvalls hoppas offensiv håller i sig. Dock är hans defensiv bedrövlig.
Var på plats i Skandinavium och vet inte hur många indianare han slog.
Sedan ska han inte spela BP.

Sv: A proposito de nada
Modano: han filmade, blev ej skadad, tränade för fullt idag, och ölund blev ju inte anmäld till diciplinnämnden, och ölund själv säger att han inte tror att han ens träffade honom.

Sv: A proposito de nada
Modano: Varsågod! Här får du några punkter att använda: . . . . .

Sv: A proposito de nada
Modano: Återkom när du är nykter, tack!

Sv: A proposito de nada
Haha patetiska många är inte ALLA många trevliga men det är fan i mig hur efterbliven vissa är antar det var snorungar som gapa ang Svensson låt han dö filmare mm i publiken. OBS var där och hörde skiten men så jävligt sjukt bete vart med om sånt när spelare blivet skadad på många arenor och fått bryta då har man applådera visa stöd för skadade spelare

Sv: A proposito de nada
Peja: Man kan nog bli lite extra prestigelös av ett par bedrövliga säsonger där kvalet mot Malmö var grädden på moset.

Sv: A proposito de nada
Peja: håller med. Gästrin skulle kunna ta nästa steg i Brynäs precis som LP gjort.

Elton Hermansson är också intressant på sikt. Men han kan få spela vidare något år i farmarligan. Hoppas bara 0-8 förluster mot Oskarshamn inte hämmar hans utveckling för mycket.

Sv: A proposito de nada
Peja: absolut 👍🏼

Sv: A proposito de nada
Peja: Kinnvall har fortfarande en ganska defensiv roll i år sett till att han äter tid i BP. Han har över 2 minuter i BP per match (bara Hägg har mer i Brynäs). Säsongen han spelade i HV och gjorde massa poäng hade han i stort sett 0 BP-tid över hela säsongen.

Sen är det klart att han fick stå tillbaka i offensiven förra säsongen i och med D'Astous och Söderström. Men det är ju inte så att han slutat ha en defensiv roll denna säsong bara för att han har en större offensiv roll i år.

Även om han varit inne på många mål bakåt i BP så är det ju ändå imponerande att han producerar massa poäng framåt också. Jämför man med de andra backarna som ligger topp 10 så har många av dem i stort sett ingen BP-tid alls.

Topp 10 poäng bland backar och deras istid i BP.
Kinnvall: 2:02 (5+4)
Quenneville: 0:07
Pontus Johansson: 0:08
Rafferty: 0:00
Allard: 0:02
Pudas: 1:42 (2+5)
Axel Bergkvist: 0:16
LaLeggia: 0:00
Egli: 0:24
Tömmernes: 2:27 (1+5)

Sen kan man säkert argumentera för om Kinnvall verkligen är rätt person att spela i BP då siffrorna där inte direkt är bra. Det låter jag dock andra som kan det avgöra. Jag pekar bara på att han fortfarande har stor del i Brynäs BP denna säsong så ingen tror något annat.

Sv: A proposito de nada
Peja: Ja, det är väldigt roligt att se Kinnvall spela hockey just nu. Man ser att hela killen strålar av självförtroende. Han sa ju i intervjun efter matchen att han bestämt sig för att skjuta mer den här säsongen. Med tanke på hur mycket han älskar Brynäs har han säkert känt att han själv behöver ta ett större offensivt ansvar efter att vi tappade Söderström och D’Astous.

Sv: A proposito de nada
Kom hem Soda och bli en legendar
Uppladdat:

500x0-screenshot2025-10-03-21-20-32-678comtwitterandroid-edit.jpg


Sv: A proposito de nada
Farsang: Kinnvall är inne på sin fjärde säsong i Brynäs den här sejouren. En av säsongerna (förra) hade han en mer defensiv roll eftersom Brynäs hade ligans två bästa offensiva backar och de spelade 25 minuter per match. Kinnvall måste vara väldig prestigelös.

Sv: A proposito de nada
Peja: själv tycker jag att jag tyckt att Kinnvall gått över mer i en defensivare backroll efter hans fotproblem och att han fick börja lira ihop med Bertilsson. än att gå stenhårt på offensiven.

Och det är absolut ingen dålig grej av han. I det läget han hamnat i med 3 degraderingar och skador så behövde han bygga upp stabilitet och självförtroende igen.

Så underskattar? Kanske lite. Men man vet ju hur bra skott han har, det som vart problemet är ju knappt att han skjutit innan eller vågat ge sig in i skottet helhjärtat.

Oavsett våra åsikter så älskar jag karln just nu💪🏼 älskar också hur bra han alltid pratar om klubben och lagkamrater.

Sv: A proposito de nada
mattiask: Man glömmer lätt bort att Kinnvall gjorde 40 poäng en säsong i HV71 och att han fortfarande bara är 28 år. Om det hade varit en importspelare hade man ju garanterat pratat om hans offensiva uppsidor inför säsongen. Blir lätt att man underskattar de som har varit här ett tag och tar de för givna. Spelare som Kinnvall och Rödin har hamnat lite i skymundan bakom högre profilerade spelare det senaste året, men de tillför ju massvis i det här laget.

Sv: A proposito de nada
Peja: Rent av lika bra att lira Bengtsson, Melwin Larsson och Tvillingarna med, så laget får spara lite energi. Samma mot Belfast också kan jag tycka.

Sv: A proposito de nada
Jugge: Klockren analys!
Skrev till en kille på X just om detta med tex Hägg.
Båda målen enligt mig är Häggs.
Han är en tuff spelare som gärna smäller på, men problemet är oftast i BP att han blir alldeles för mjuk/svag/statisk. Jämför med en spelare som Kempny som är otroligt aggresiv i sitt BP-spel.
Här måste Hägg höja sig väldigt mycket.
Vill även minnas att minst två av målet i BP i premiären är Häggs då han helt missar passningen och spelaren bakom sig.

Sen är en sak som är väldigt intressant gällande Kinnvall.
Nu tar jag upp det (inte specifikt till dig) men det är verkligen ordentliga kastvindar här inne.. :)
För ca en vecka sedan, minns dessvärre inte vilken match men gissar mot Malmö så spelade Kinnvall ca 26-28 minuter.
Väldigt många här inne i gruppen var helt oförstående hur Kinnvall kunde få den speltiden osv.
Nu ska ja inte klappa mig själv för bröstet för mycket, men har vid upprepade tillfällen tagit Kinnvall i försvar.
Älskar verkligen hur han spelar hockey, oavsett vi vinner eller förlorar.
Jag vill att Brynäs ska spela med ett högt puckinnehav. Ha backar som inte kastar iväg puckarna utan vågar hålla i den och vårda den. Sen kan det komma något misstag här och där men det måste man ta när det handlar om kreativa spelare.
Kinnvall har den spelstilen och för mig är det givet att han med den spelstilen är en väldigt viktig kugge i dagens Brynäs.
Han kanske inte är den spelaren som kommer vara Brynäs "1e offensiva back" utan snarare en back för andra backpar tillsammans med tex Berra där Kinnvall ska snitta kanske runt 18-20 minuter per match.
Men hans spelstil är enligt mig ovärderlig för oss och otroligt kul att fått den utdelning som han fått hittills denna säsong.

Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Högerfattad allround-back. Var skadad hela förra säsongen så väldigt överraskande att han draftades. Kommer säkert bli bra på sikt men det är klart att man måste ha en annan typ av tålamod med någon som har hans skadehistorik.

Milton Gästrin med femte målet för säsongen. Blir en bra Brynäsvärvning till nästa säsong.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: ser fram emot det👊🇩🇪😂

Sv: A proposito de nada
BIF Kungen: Får köra en till runda framöver. Lägger in mig själv då också 🤡
För övrigt skål Brynäsbröder och systrar!
Först nu känns det som att vi kör igång säsongen. Gnabbas lite med FBK på lördag men på tisdag har vi besök i arenan av en av mina favoriter Mads Hansen. Där snackar vi legendar. BP-kung.

Sv: A proposito de nada
Peja: väldigt tråkigt för hans skull 😓😮‍💨hoppas för hans egen skull att han försöker ge det en extra chans! Annars är han väldigt välkommen hem!

Sv: A proposito de nada
Jugge: Kinnvall är ett praktexempel på vad självförtroende kan tillföra. Därför jag tycker det är viktigt att aldrig klandra någon spelare för mycket om man gör ett enstaka passnings misstag eller missar markering. (Upprepade Idiot utvisningar bortsett)


Bästa är om man kan hålla sig tyst när dem gör något mindre bra, men hylla dem när dem gör något bra!

Lite samma som att man inte skäller på sin hundvalp som kissar inne, men ger den godis när den kissar ute🤣

Sv: A proposito de nada
Söderström också placerad på waivers.

Sv: A proposito de nada
Svensson_62: kul inlägg (noll ironi)😂

Håller med dig dock besviken på ingen ”analys”av mig, profillös? Det var ju ändå jag som döpte Katten till Katten😂

Det sist var på skämt givetvis👊

Trevlig helg till dig och alla Brynäsare.

Imorgon på plats i Karlstad för första gången någonsin 🇩🇪

Sv: A proposito de nada
Rallarn: din kommentar där Larsson blir tacklad i ryggen och far in i sargen med huvudet först?

Sv: A proposito de nada
Många spelare med Brynäskopplingar i farten ikväll.

Ikväll gjorde Hugo Lejon säsongens första mål, framspelad av Oskar Kvist.

Alexander Ljungkrantz fick just matchstraff för en bentackling mot Björklöven, som dominerar i spelet mot Karlskoga.

Sv: A proposito de nada
Peja:
Holmgren är en spelare som jag inte har nån kol på alls.. vad är det för typ av spelare?

Sv: A proposito de nada
Jugge:

G
Håller i stort med dig.. men tycker att det är jättesvårt att sätta ut linor iår.
Hur man än vrider och vänder på det så blir 4e lite felkomponerad.

För mig är nog Bellows det största frågetecknet. Han har potential att vara i topplinorna men inte fått ut spelet. Jag är nog inne på samma spår som dig att att han ska spela i formationer med bättre spelar. Annars kastar man bort potentialen.

Tror absolut du har en poäng i din uppställning men tycker scott sett för bra ut.

Är ju lättare att sätta Scott i en mindre roll än Bellows men som det sätt ut hittills så är jag tveksam.. Ska klura på uppställning och får se om jag har någon bra idé.

Vad tycker du förresten om att spela i juniorer likt förra säsongen? Jag personligen skulle vilja se det men förstår också svårigheten att göra det just nu då inledningen inte imponerat. Men tänker ju mer poäng vi får, för tror fortfarande Brynäs kommer vara bra, ju mer möjligheter kommer få att spela in fler spelare

Sv: A proposito de nada
ELFBIF: Tror också det blir så, men vore det inte på sin plats att ge många juniorer - inklusive målvakten Westman - chansen mot Storhamar?

Jag hoppas Westman, Dahlqvist, Raftheim, Svrcek, Holmgren, Sundqvist och Hillström spelar mot Storhamar. Vila nyckelspelarna.

Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Jag tycker också Bäckis och Rödda ska fortsätta ihop, där finns kemi och det kommer bara bli bättre ju mer ”bekväm” Bäckis blir med svensk hockey igen. På lite sikt så tror jag att Bellows vore ett bra komplement till dessa herrar.

Lindblom funkar dessutom bra med Larsson/Silfverberg. Det fick vi se i slutspelet om inte annat. Sakta men säkert börjar det hittas rätt i formationerna, även om det tagit längre tid än förra säsongen. Vi har haft mer skador/sjukdom än förra säsongen också.

Med alla friska skulle mina kedjor se ut så här.

Silfverberg - Larsson - Lindblom
Bellows - Bäckis - Rödin
Kopacka - LP - Trivigno
AJF - Scott - Ölund

Vesel (Svrcek)

Sv: A proposito de nada
Jugge:
Angående hur supportrar här inne agerar så håller jag med fullständigt.
Avgå alla!
Jag tror att vi alla här inne vill samma sak.. det bästa för Brynäs. Däremot tror jag att man kan se det på olika sätt. Fokusera på det som ser bra ut eller det som går att bygga vidare på eller det som ser dåligt ut.

Finns absolut saker att jobba på men allt är inte nattsvart!

Sv: A proposito de nada
Jugge:

Jag personligen tycker nog Ölund passar bäst som center. Tycker hans tvåvägsspel kommer till mest nytta där.
Men hålle håller med om att det hade vart intressant att se LP centra Kopacka och Trivingo.
Svit ser jag gärna fortsätta med Bäckis och Rödin. Tycker kemin finns där. Är främst i tredje och främst i fjärde det finns alternativ att kasta om.

Med det sagt.. tänk om vi får träff på allt. Då kan det bli riktigt bra! Det är fortfarande min övertygelse oavsett hur det har sett ut i inledningen.

Sv: A proposito de nada
ELFBIF:

Svarar både dig och MK nu i samma. Hade missat att det var CHL i veckan, är för att jag helt enkelt inte bryr mig där, men hålle med er. Hade vart perfekt att låte Delia stå där

Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Jag fattar inte varför Gällstedt fortsätter köra Ölund som center. Han är klappkass på tekningar. Tycker han gör sig mycket bättre som vinge då han har offensiva kvaliteter (som han oftast döljer väl). Jag ser gärna LP som center mellan Kopacka och Trivigno med alla friska. Som det ser ut idag får Vesel eller Scott vila. Jag älskar båda för vad de gjort för Brynäs, men det är ”hackordningen” idag som jag ser det.

Sen kan jag tycka en del Brynäs ”supportrar” här inne är för lustiga. Vi har haft 2 st oerhört framgångsrika säsonger som saknar motstycke i modern Brynäs historia. Men det tog bara en 5-6 matcher tills spelare, tränare, SC och KD ska sparkas… Avgå alla!… 🤪

Sv: A proposito de nada
Rallarn: Ni låg under rejält, sopan är endast nyttig i en ledning. Bidrar nada framåt, därav noll kostnad för Timrå att han klev av.

Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Det är väl CHL på tisdag, mot Storhamar?
Skyller ev fel på att jag tror jag hörde det i Nedsläpp

Då får nog Delia sista chansen.

Sv: A proposito de nada
PåveMolin: Min gissning, Clara står mot FBK och Delia står mot Storhamar.

Sv: A proposito de nada
PåveMolin:
Skyller stavfel och osammanhängande text på fredag och vin.

Sv: A proposito de nada
Jugge:

Jag har känt mig en aning trög när jag försvarat den här backuppsättningen och trött på den till 100%. Men kände i senaste matchen att det nog kanske är faktiskt helt okey ändå även utan superoptimistiska ögon.

Tror Brynäs (vi i medgång 😉) har hittat rätt i formationer nu. För mig är Bellows och LP svårast att placera i laget..

Jag tror (obs tror) att Delia kommer få en sista chans att spela in sig i laget. Skulle inte bli förvånad om han står mot FBK. Inga övriga kommentarer om det

Kinnvall tycker jag är superintressant. Skrevs ju rätt mycket om han här i början. Men tycker absolut det finns en uppsida i honom.
För mig är fortfarande Axel Andersson någon man ska satsa på och ge massor förtroende. Han kommer kunna bli riktigt riktig bra..

Sv: A proposito de nada
Lite tankar om gårdagens match så här när jag sett den en gång till i efterhand.

- Kinnvall har gjort saknaden efter Katten minimal. Killen ser ut som 2 runda miljoner och är verkligen ”on fire”. Fortsätter det så här är det nästan så man får börja undra vem Kinnvall bildar backpar med i OS… 😉 Det är inte bara mål och assist utan distinkt passningsspel kombinerat med fysiskt spel också. Tänk vad lite självförtroende kan göra för en spelare, det här var en kille som inte vågade spela kvalet mot Malmö..
- Jag tycker att både AJF och Bellows gör sina bästa matcher i Brynäs tröjan. AJF har en assist och en väldigt fin skymning på Kinnvalls mål och Bellows tar sig till lägen. Det kommer nog lossna för båda med lite mer tålamod.
- otroligt roligt att se Lucas Pettersson och hur han tar för sig. Killen har verkligen tagit chansen när han fått den och är enligt mig självklar på 12 forwards. Även med alla friska. Visst kan det hända mycket i den åldern men LP måste ju haft en magisk utveckling senaste 6 månaderna med tanke på att han inte platsade i ett klappkasst Modo förra säsongen. Han har ju åtminstone bevisat alla modoiter att det inte var ett felbeslut att dra på sig världens finaste tröja istället för att harva i HA.
- Hägg har oftast varit stabil de senaste matcherna och får ju mycket förtroende av coacherna. Men igår tycker jag han var anledningen till båda Timrås mål. På 3-1 är han alldeles för högt upp i banan och lämnar Kinnvall med 2 TIKare vilket gör att Genborg lämnas helt ostörd framför Clara. Sen på 2:an är det ju rena assisten.
- Roligt att Oskar fick göra mål igen, det var nog viktigt för självförtroendet. Ett klockrent hockeymål, skott från back och sen böka in returen. Det som brukar kallas ”enkla mål”.
- Som TIKare sitter man nog och håller alla tummar och tår för att Dahlén håller sig frisk och skadefri. För det ser oerhört trubbigt ut där bakom. Visst var dom effektiva igår när dom väl fick chansen, men utöver det skapades ju nästan ingenting.
- Apropå Ölas matchstraff. Jag har läst lite i Timråboken där det är en ”klockren huvudtackling”. När man ser det på dom TV bilder som kablats ut så har man nog dragit på sig det största cyklopet man hittade på ICA Maxi… Men vi får ju anta att Svensson inte filmar när han kliver av matchen. Tacklingen är vårdslös och oerhört klumpig av Ölund. Men domarna fattar ju beslut baserat på Svenssons reaktion och sen chansar man.. Nog om det, borde inte leda till något mer.

Nu hoppas vi att grabbarna bygger vidare på detta och ger ”hugg och slå” en j-a match imorgon!

Sv: A proposito de nada
Rallarn: Ölund själv säger att han inte känner någon kontakt och att han tycker han tacklar sargen, players safety group och disciplinnämnden verkar dela den uppfattningen. Jag vet iallafall vem jag tror på mellan Ölund och den förvuxne tomten…

Sv: A proposito de nada
Rödin1912: Så du menar att han klev av för att rättfärdiga beslutet och för att "bevisa" att den träffade, tror du man jobbar så i en SHL klubb eller tror du att man jobbar för att vinna hockeymatcher?
Nu fick jag iallafall svar på min fråga/påstående i mitt föregående inlägg.

Sv: A proposito de nada
Hittade också denna kommentar på GD av en läsare:
” Matchen mot Timrå den 30/12-25 så åkte Oskar Lindblom på matchstraff när han försvarade sig vid slutsignalen och Per fick en liten dutt på hakan och föll ihop. Ingen anmälan mot Oskar, igår var det samma viss.. Per ramlar ihop som ett korthus och Ölund får ingen påföljd från disciplinnämnden. Vad tusan är Per gjord av? Sån sjukt duktig back som bara skämmer ut sig.”
Ska ju dock vara 2024 ovan. Kommer själv inte ihåg händelsen dock men vissa har ju glaskäke. Eller skådespelartalanger.
Btw, kommer ihåg att man spelade ”Movie Star” i Gavlerinken förr när Brynäsare fick tveksamma utvisningar emot sig 🙂 Återinför detta snälla.

Sv: A proposito de nada
Måste säga att Kempnys två mål än så länge är exakt hur jag föreställde mig att han skulle göra sina mål. Han har ett bra skott.

Sv: A proposito de nada
Rallarn: Måste vara väldigt allvarligt nu när heffaklumpen klev av. Han lär ju hålla sig från träning i någon vecka i och med att han måste ha fått hjärnskakning! Nej juste, tomten tränade ju idag…

Sv: A proposito de nada
Rallarn: Sasse/GD uttryckte det bra. En anledning kan ju också vara att det inte skulle vara kul att åka ut på isen ”som om ingenting hänt” och bli utbuad och ifrågasatt resten av matchen.

Sv: A proposito de nada
Jag höll ett par extra ögon på Delia senast på uppvärmningen. Måste säga att han verkar vara på bra humör ändå, diggade till musiken osv. Det var kul och se

2914209 · »