Wayne Gresky: För örat är det ingen tvekan för min del, då är orginalet bäst. Jag är ju rätt såld på 80-talsmusiken, med tanke på alla minnen man har till den. Okej, -81 är lite tidigt för min del, men den här låten hängde ju med ett tag.
För ögat måste jag väl erkänna att den sista är rätt okej. :-)
Nån dag ska jag sätta mig ner och göra en tre från en, eller liknande, kring 80-talets musik.
Sen min favoritversion som kom året efter. En cover som känns legitim eftersom en av låtskrivarna, Terry Hall (tidigare the Specials), är med i gruppen: Fun Boy Three www.youtube.com/watch?v=brTsA0Sq2_0
Avslutningsvis en riktigt crappy version som kom häromåret (och nådde andraplatsen i Hongkong!) med: Hilary Duff och Haylie Duff www.youtube.com/watch?v=IUZ74YteAz4
I sommartid brukar ju trubadurjävlarna dyka upp och förpesta tillvaron genom att spela Tomas Ledin och våldföra sig på diverse 60-talslåtar. Därför tänker jag posta tre akustiska låtara av en annan sort. Artisten heter Andy Kerr och låtarna kommer från hans skiva (kassettband egentligen) Once Bitten Twice Removed.
Måste väl ta upp det här med AC/DC då. Deras bästa platta genom tiderna, den som fortfarande ligger som Nr. 5 av mest sålda skivor, trots att den gavs ut 1980.
Back in Black has sold 42 million units worldwide, including 21 million in the U.S.,[6] making it the second-highest-selling album ever internationally, and the biggest-selling album by any band.
Skivan är outstanding, jag har den i bilen och lyssnar på den dagligen i över 2-3 år.
20 Lindgren: Nä du... Gammal må jag vara men något Tomas Ledin har jag aldrig ägt och jag tror inte jag kommer äga det heller... "Knivhuggarrock", då när den gode Tomas var lite cool, den skulle jag kunna tänka mig använda som frisbee, resten duger inte ens till det, enligt mig då da.....;-)
Hehe, ja vad faan det är ju sommar och då bjuder ju den gode Tomas på lite lysande lyrik i "En dag på stranden" ju...
Det blir en dag på stranden Morgnarna drar förbi Vi sjunker ner i sanden Låter dagen gå som den vill Det kanske blir en lunch i skuggan En siesta, vad vet jag? Det blir säkert ändrade planer Hur som helst, det blir nog bra...
Det är ju klokt, tänkvärt, fint och vackert.....kanske????
Det var fan vad stopp det blev för mig när jag skulle komma på låtar med ordet sun eller sol. Fast nog borde Black hole Sun ha varit med. Det är en grym låt, fast jag tycker de börjar avsluta den för tidigt. Efter halva låten börjar de med en sån där ”avslutningsgnuggning”. Och på tal om solen, nu drar jag till Turkiet…
NuMo:
Underbart med den där Foppa-potpurriet, otroligt snyggt när man blandar Colorado, Sverige, MoDo, TV-pucken, sen är det också en passande låt. Bäst är det ändå när 21:an passar, som det det där passet till Macke framför mål.
Krigsmicke låter som Sollefteås första bokstavsbarn…
hellge: Jag bjuder på tre gånger kärlek, ur olika synvinklar.
Ojojoj! Gick man inte och drömde att hon skulle komma förbi Sollefteå en vacker dag och bara...upptäcka en liksom och bli dånadne kär i en. I alla fall fantiserade jag och "kricksmicke" om det när vi var tio-elva år gammla, men inte hände det....heller.
En skiva där min mor lyckades förstå min något märkliga och knapphändiga information, per telefon, när hon besökte Stockholmen. Hon hittade faktiskt och köpte singeln (maxisingeln) till mig.
Ja, bättre så här kan man inte få musik och föremål för musiken kompatibelt. Påstår ändå att jag är den som gjorde kopplingen först på officijälla. I ett långt inlägg förde jag lobbyism för just den här låten till vår gudaktigaste hemvändare för några år sedan. Ändå glad att någon gjort slag i saken. Fast lite bitter å. Fick det sagt nu i alla fall.
De höll på att ranka den sämsta svenska låttexten på P3. Ledin var inte med men han borde vara det. Däremot var Tommy Nilsson och en viss Stenis. Själv skulle jag vilja ha med Tomas Ledin.
Här är de fyra sämsta:
Martin Stenmark - Sjumilakliv
”Jag vill kasta loss, och lära mig slåss. Raka av allt hår, och bäras ut på bår”
Tommy Nilsson - Vill du ha sex med mig?
”Vi kan blunda bort allting trist och grått med en erotisk dos Inget annat nu, inga spår av tid och rum Får jag komma in när du öppnar dig som en vildros? Kan du visa mig runt ditt vackra land en stund?”
Martin - Fiskar som viskar
”Vi är som blommor, blommor som blommar Vi är som svanar, svanar som talar Vi är som ålar, ålar som vrålar Vi är som fiskar, fiskar som viskar”
Friend In Need - Alla vi
”Sommar och stränder, det vill alla ha. Brun utan ränder, så ska det va’. Gin tonic på stranden, ohlalalala. En flicka i handen, det vill alla ha”
Jag genre:ar min skivsamling med VisiTrax. Jag sätter alltså mina inköpta skivor i någon genre som jag tycker passar. Nu är detta min bedömning men följande artister, och CD:s jag har med dem har jag genreat under rubriken "Fjant"... gud vad jag skäms att jag äger CD's med följande artister alltså...Här är det jag skäms över och detta är faan i mig fjant enligt mig då da...;-)
Slash Snakepit... Känd gitarrist startar egen grupp, dock verkar kokain och alla andra droger gjort sitt... www.youtube.com/watch?v=6zmrUbDET1w ... dock kan jag ge Slash lite förlåt för Velvet Revolver som kom senare är enligt mig rätt OK...
UB40... Tramsreggae...Vad har man denna till???? På fest??? Den har aldrig önskats och jag anser ju att man ska ha allt, suck... Kan det bero på att mina vänner är för smarta för att vilja höra detta joll???? www.youtube.com/watch?v=fYwXOoKs_A4
Sen , hupp, har jag ALDRIG köpt en CD med Tomas Ledin för han är för kass, han skulle inte ens platsa under rubrikem "Fjant"... Oj, bäst jag spring, spring, spring, släpp hästarna fria, nu......;-)
Thunders so alone... www.youtube.com/watch?v=oAhIs_DV0KA&mode=related&search= inte helt drogfri...men brann det i mitt hem och jag fick rädda en endaste skiva bland mina ca 950 CD:s så skulle jag tveklöst välja att rädda Johnny Thunders "So Alone" platta för den är så jävla bra, enligt mig...
Första gången jag hörde den var på en kufisk film om en radiopratare som hade sin studio ute i buchen i USA någonstans. Hela filmen gick ut på att spela just Layla, han riggade mikrofoner för att även få med regn och åskväder. Förmodligen var han hög som ett höghus.
Nu till frågan, har någon annan sett denna film, och vet någon vad den heter? Själv har jag inte en aning. Men den handlade alltså om en radiostation, kanske pirat?
Samarithian: Ditt D-A-D-klipp fick mig osökt att tänk mig tillbaka till när jag började digga dessa danskar. På kassettbandet med "Riskin It All" på A-sidan hade jag dessa gossar på B-sidan. Att dessa 3 inte var från "rätt" skiva för just den kassetten är bara en parentes.
Dådet kan även få en följd att han blir ersättningsskyldig till Danmarks fotbollförbund eftersom landslaget kan straffas med spel inför tomma läktare. Då handlar det om skadeståndskrav i miljonklassen.
Otroligt snygg, bra, cool och alldeles, alldeles underbar den är Black Hole sun när Chris Cornell sitter där ensam på scen endast ikädd sin akustiska gitarr och sin röst.
Bara för att du sa't så måste vi väl gunga lite tungt dårå.
[url=www.youtube.com/watch?v=6l19Vv_6UsU]Mustasch - Black City[/url]
[url=www.youtube.com/watch?v=0k_w4nYXlRE]Mustasch - Down In Black[/url]
[url=www.youtube.com/watch?v=z77Fspd5hlg]Mustasch - Double Nature[/url]