hellge: Jag river av några gamla favoriter Det fick bli Prodigy och den första videon är inget för känsliga. Tänka sig det är redan 11 år sedan, man börjar bli gammal.
Förutom att Ozzy stödde Bushs presidentkanpanj så är han en perfekt människa. (-; Jag älskar Ozzys tidiga soloplatter.
Scorpions sångare heter Klaus Maine. Min moster heter Maine... i förnamn. Jämt när hon ringer säger jag: Hej Klaus Maine!
U2 är ju U2 (ska uttalas på svenska tycker jag) De som inte tycker de är bra är ungefär som att säga att Beethoven är omusikalisk. The fly är min favorit bland U2-alster
Undra om inte Lundell är bäst som författare? "När jag kysser havet" är nog min favorit, speciellt texten. Robert Gustavsson gjorde en fantastisk imitation av den.
Varje gång jag ska tända eld i vår öppenspis brukar jag imitera sångaren i Prodigy från videon Firestarter. Familjen brukar sucka djupt och titta bort. Ingen känsla för feeling, säger jag...
""Äger fortfarande en vid Mano Negratröja av exakt den sort som syns i videon.
Jag och min dåvarande flickvän satt och myste på en bänk i stan på eftermiddagen före konserten då en mystisk fransman med gitarr dök upp och spelade för oss. Piiiinsamt tyckte vi då. Sen var det visst Mano Chaou""
Ja, det ger en jävla massa stilpoäng, må jag säga.
När jag ska impa på brudarna. KAn jag då säga att jag känner en snubbe som känner Manu Chao?
Nu har jag en ny. Först skulle jag göra en med tre artister jag vill se live, men efter de första två var jag bara tvungen att tänka lite extra för att komma på en tredje som riktigt passade in.
Var tyvärr svårt att hitta bra livevideos, ni får nöja er med detta och tro mig på ordet när jag säger att alla tre grupperna är väldigt trevliga att lyssna på liveinspelningar av (riktiga sådana, inte digitalkamerafilmade liveinspelningar.
hellge: Monsters of Rock på Råsunda 23/8 1986. Först på scen Def Leppard med en enarmad trummis. Sen en oerhört hes och troligen jätteförkyld Ozzy och till sist Scorpions.
Friman SR: Haha, vi kanske klev på varandra då, jag var också där. Jag kommer speciellt ihåg hur man kunde hålla upp händerna, lyfta fötterna utan att man tog i marken, man liksom svävade. Det var så jävla trångt på innerplan.
Sen var det ohyggligt snyggt när ACDC spelning började med att en två-tre meter stor kyrkklocka hissades ner och Brian Jonsson startade Hells Bell genom att med en enorm slägga slå inledningskyrkklockeljudet. Kärlek!
Sammy Hagar - Känner mig lite som Beavies n' Buthead när jag ser den videon.
Depeche - Riktiga trummor
America Ventura Highway - De skäggprydda har jag aldrig hört.
Kanske hade "Speedking" och "Highwaystar platsat" eller den "Blå vägen hem med wilmer. Fast det skulle var tre låtar. Hmm, ett väg och biltema får det bli någon dag.
hellge: Börjar med 3 crowdpleasers från Detroit, men någon annan får ta kissemiss-sminket och tungrullarna. Garagerock och techno kan jag tänka mig att hoppa på imorgon om ingen hinner före mig.
Men hur hör de ihop? Jag tänkte också ha med Moneybrother och Brännö serenad, men jag hittade inte tillräckligt många videos för att knyta ihop mina tankegångar.
Detroit är väl numera mest känd för att man inte kan göra bilar. Om detta är bra har jag svårt att bedöma då Motown är lite av en blind fläck rent musikaliskt för mig. Den sista låten du lirade hette ”One step ahead” vilket får mig att tänka på Madness låt One step beyond. Jag är svag för brittisk Ska-musik som den såg ut kring post-punken. Annars kommer väl ska-musiken från reggaen, tror jag.
hellge: Jag satt just och funderade på det. Jag har inte någon lista 1-10 men det är några konserter som man minns extra utöver svarta handen. Stort och smått utan inbördes ranking och mycket svenskt såklart
- Första gången jag såg Soundtrack of our lives - U2 i madison square garden - Oasis på Sjöhistoriska precis när de peakade - Bo Kaspers Orkester på firmafest strax innan de peakade. Nu hånler alla åt lattehjältarna men det var värsta rackarns jazz n rollen så svetten sprutade. - Di Leva i Tonhallen i Sundsvall 1988. Jag har sett honom flera gånger men den måste vara med för samma kväll spelade Sverige mot Kanada (?) i Timrå isstadion med Börje Salming just hemflyttad inför 8000 åskådare. Och jag valde alltså Di Leva. Och det var en bra konsert. Men vette fan om jag inte borde gått på hockeyn. - Ett par Bangragrupper jag inte kommer ihåg namnet på under orientfestivalen - Moneybrother på CBGB. Skön kille och bra låtar i larvigt klassisk lokal - När jag såg Mando Diao och kom undan oskadd. Verkar svårt numer - Orup ska förresten också med. Jag såg honom i Sundsvalls folkets park 87 eller nåt på den första "riktiga" utomhuskonserten i mitt liv. Det var cowboyhatturné och jag har bara regn hos mig och jäääättebra! - Jens Lekman också i New York med amerikanska polare som naturligtvis inte kände till honom men köpte upp alla hans skivor efteråt och blev värsta fansen. Snackade med honom efteråt (större var inte stället än att han gick av scenen via golvet) och han lovade att spela på mitt bröllop för tvåtusen spänn, mer om han skulle ta med någon som ackompanjerade. Jag gjorde aldrig allvar av att boka in honom. En till sak jag ångrar men inte lika mycket som hockeylandskampen för det var en väldigt lyckade bröllopsfest i alla fall enligt min åsikt. Andra som vill ha en privatkonsert, ring Jens, han är nog inte särskilt dyr. - Aymee Mann när hon turnerade med filmmusiken till Magnolia
Alltså, det är kul med konserter. Kanske ska trycka upp Mano Negra topp tre ändå.
[url=www.youtube.com/watch?v=KL7FY7rwVtQ]INXS - Need You Tonight/Mediate[/url]
[url=www.youtube.com/watch?v=ua6za_Jacjk]Johnny Diesel & The Injectors - Looking For Love[/url]
[url=www.youtube.com/watch?v=UBAGDpICWtw]Baby Animals - Early Warning[/url]