Café

Grupper · 49814 inlägg · 1046 ämnen

3 från 1 idag

Sv: 3 från 1 idag
Paddan: Visst är det första linan som är den gemensamma nämnaren.

L J från Friscos mansion.

NuMo: Förutom att du är en ovanligt trevlig prick med ett imponerade rättpatos, trots din sjuka grundinställning, så har du även en nästan sjuklig känsla för finkultir.

Här har du: 0.25, 0.38, 1.02. 1.14 och 2.04.

Lumber Jack: Jag håller med. Fina klockslag.

Lumber Jack: Synd att man inte är 41 år yngre.

I dessa melodifestivaltider har jag plockat fram mina favoriter från den European Song Contest.

Först ut är det Litauiska bidraget från år 2000 bidrag. En alldeles yppig låt som glömdes alldeles för snabbt. Detta var Litauens debut i dessa sammanhang och de chockade omvärlden med en kritikerrosad och ”britpop”-inspirerad låt. De sägs också ha samarbetat med Oasis. Snyggt som fan.

Brainstorm – ”My Star”
www.youtube.com/watch?v=Q8YhJSvcJLY

Nästa låt är kanske min absoluta favorit från alla melodifestivaler. Det är den Turkiska gruppen Athena och låten ”For real” från 2004. Är det något jag gillar mer än annat så är det musikaliska möten. Dessa turkbritter blandar de orientaliska turkiska tonerna med jamaikansk Ska och amerikansk hiphop och hårdrocksrefräng, jävligt bra helt enkelt. Jag antar att de skulle ha vunnit om inte Turkiet vunnit året innan.

Athena – “For real”
www.youtube.com/watch?v=7QtrfGCnueg

Sen har vi förståss de politiskt inkorrekta finska monstren Lordi. En bra låt med både trallvänlig vers och refräng samt i dessa sammanhang skönt distade gitarrer. Det kanske allra roligaste är att ”böglobbyn” trodde att de lagt beslag på hela melodifestivalen…trodde dom. Istället kom dessa monster som står för allt som bögarna inte står för.

Nu ska man inte missförstå detta och tro att jag är en homofob. Knappast, jag är en stödbög som gärna går i pride-tåg för att stödja dessa människor som har förtryckts i hela mänsklighetens historia och också fortfarande hånas bl.a. på hockeyläktarna.

Lordi – “Hard Rock Haleluja”
www.youtube.com/watch?v=7QtrfGCnueg

Sen vill jag också påminna om det de bästa låtarna som kammat hem noll poäng. Av dessa finns det två bidrag som sticker ut:

Magnus Uggla – ”Jonny the Rocker”
Kenta Gustavsson – ”Utan att fråga”

hellge: Gårdagens musikhändelse var nog nästan lika tragisk som vad som hände sammas dag för 48 år sedan.

[
www.youtube.com/watch?v=pQcRwvaWBgA]Buddy Holly - Oh Boy[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=0OAUWaWxFSQ]Ritchie Valens - La Bamba[/url]

[url=
www.youtube.com/watch?v=GLrOTMSpC-Q]Big Bopper - Chantilly Lace[/url]

ooops

Salle: Vad var det som hände då?

hellge:

[url=
www.youtube.com/watch?v=ZaVpPXJifWI]Clear Lake, Iowa. The Day the Music Died 1959[/url]

www.fiftiesweb.com/crash.htm

Ålrajt då,
lite lågtryck idag på HS, så jag frestar med en Youtube-gåta;

Vad är den gemensamma nämnaren här då?

FOGHAT - Slow Ride (9:57)

RAINBOW - Stargazer (4:00)

BLACK OAK ARKANSAS - Hot Rod
(3:43)

Metal Guru:
Det där blev ju nästan blasfemi.
Den klassiska verisionen på Slow Ride är här, också den 9:57...

FOGHAT - Slow Ride (9:57)

Metal Guru: Den där är inte helt enkel... DIO och BOA och FOG? Nääe.

El Maco:
Ja du, jag förväntar mig inte att nån ska klå den här - låt mig säga så här, lösningen är ett av det mest stilbildande banden i genren.

Men hur???

Metal Guru: Vilken är genren? South rock? Boogie? Hårdrock?

Kanske Black Sabbath? Rainbow är rätt tydlig och Fog Hat är engelska så de kan säkert ha kopplingar. Men BOA?

Nej, då gör jag en enklare gåta. Får man ihop två av tre behöver man inte fundera på den tredje, då har man redan svaret. Den tredje ledtråden är så långsökt att jag är otroligt stolt över att ha hittat den.

Beautiful South - Rotterdam:
www.youtube.com/watch?v=_PuRO33FwsQ

Gargoyles- Hemorrhage (In My Hands):
www.youtube.com/watch?v=S__XADLJvFM

Fatboy Slim - Sunset (Bird of Prey):
www.youtube.com/watch?v=f81_w8hGoA8

Och är man inte intresserad av gåtan kollar man ändå på Fatboyvideon, den är jäkligt snygg.

El Maco:
BOA har två kopplingar till Sabbath!

Metal Guru: Så jag har rätt men vet inte varför? Kanske flyttade Ozzie till Black Oak i Arkansas i något avsnitt i dokumentären?

El Maco:
BOA's trummis Tommy Aldridge efterträdde Uriah Heep-trummisen Lee Kerslake i Ozzys Blizzard of Ozz, och blev på så sätt deras andra trummis.

Men det finns en till, som länkar de tre banden till Sabbath.
Dio har du ju redan.

El Maco: Ha! I love Wikipedia:
"Tommy Aldridge is a journeyman drummer, pioneering heavy metal drumming, and noted for his work with Ozzy Osbourne, Black Oak Arkansas, Pat Travers, Thin Lizzy, Whitesnake, and Manic Eden."

Metal Guru: Du, jag var samtidig ju.

Visst, El Maco:
men sidospår...

Metal Guru:
Jag går till sängs nu. Om jag sovit gott kommer min lösning som ett inlägg i caféboken imorrn förmidda nån gång. För El Maco tänker väl inte lösa den själv...

Bob Daisley i Rainbow var förresten också och härjade i Blizzard of Ozz...

El Maco: jag vet i alla fall att Fatboy Slim egentligen heter Norman Cook och lirade bas i The Housemartins, ur vilka Beautiful South sedermesa bildades, och jag har för mig att Cook var med även där ett tag. Vilka Gargoyles är har jag inte en susning om men jag gissar vilt på att Cook har haft ett finger med i spelet där också.

LL: Housemartins hade ursprungligen Chris Lang på trummor. Han ersattes dock sedermera av Hugh Whitaker som tidigare spelat trummor i....The Gargoyles.

Dragan 2k & LL: Vackert! Whitaker och Gargoyles is thanks to Wikipedia för min del liksom det faktum att han suttit i fängelse för att ha gett sig på en snubbe med yxa. Han ser ju så snäll ut på bild.

Metal Guru: 70 tal är det enda jag kan tänkja mig är gemensamt ?
Fogats LP med just Slow ride har jag i min ägo.
Rainbow är väl en avknoppare frånb Deep Purple.
BOA har jag då aldrig hört talas om. BWO däremot ( c :

Paddan: Rick Rubin var min gemensamme nämnare...

Friman SR:

vad har dessa 3 gemensamt ?

Hur enkelt som helst men jag är så dålig på att komma på nåt annat :-)

www.youtube.com/watch?v=6txsNKxi9Mw

www.youtube.com/watch?v=wyt0H9pKZ88

www.youtube.com/watch?v=MT7V49hnsRQ

mattias - 74: Danmark ?

JD:

Svårare än så är det inte min vän!

Grattis hehe

mattias - 74: Jag trodde att det var Flemming Rasmussen, men han verkar förvånande nog inte ha jobbat med King Diamond. Märkligt.

Bråka aldrig med King Diamond. Annars bussar han hundarna på er...

www.hockeysnack.com/medlem/JD/filarkiv.php?showfile=kingpoms.jpg

JD: Scaarrrrryyyy!!!!!

Lumber Jack:

King Diamond är en av de Artister som jag vill se Live, har varit på väg flera gånger men aldrig blivit av! Hans Scenshow skall tydligen vara riktigt bra!

mattias - 74: Skulle ner till Göteborg och kolla in honom 1989, men så ställd han/dom in. Tråkigt.

Btw, så gjorde jag lumpen med en kille som delat replokal med honom. Han skulle tydligen ha varit väldigt konstig, för att inte säga knäpp.

Lumber Jack: King Diamond ja. Han var med i en schysst liten reportoar när jag var nere i Gentofte för ett gäng år sedan. Övriga medverkande var Suicidal Tendencies och The Cult. Så var det ett band till ja - vad hette de nu igen. Mmm. har det på tungan - ja just det - Metallica var också med.

Dragan 2k:

Spelade inte Robert Truillio Bas i Suicidal Tendencies innan han gik till metallica ??

mattias - 74: I ditt spörsmål kan jag bara bekräfta i form av ett jakande svar.

mattias - 74:

Snackar man Danmark bör man nämna D.A.D tycker jag. Speciellt nice är deras hemtrevliga gitarrer med country-ljud.

I Juli 1990 när jag hade kommit hem från fotbolls-VM och öppnade dörren till lägenheten Där var det en hög med post och tidningar. Där låg den senaste DN öppnad så att uppslaget för konserter och andra nöjen visades. Jag satte mig ned på golvet, drog åt mig tidningen, kollade hur mycket pengar som fanns kvar i börsen och ringde en taxi. DAD började spela på Grönan om 30 minuter.

Deras platta ”No fuel left for the pilgrims” har jag spelar mer än lovligt. Två av låtarna är hämtade från denna.

D-A-D - Girl Nation
www.youtube.com/watch?v=UkEHLhHfh2c

D-A-D – Sleeping my day away
www.youtube.com/watch?v=FdDrDa9PGJg

D.A.D. - Grow Or Pay
www.youtube.com/watch?v=3ODiEJf8ODw

mattias - 74: Via Infectious Grooves och Ozzy . Dessvärre funkade han till ST, vilket min bror aldrig kommer att förlåta honom för. Det var bättre förr, när det var raka rör.

hellge: Ett fantastiskt band med underhållande texter. Har lyckats se dem en handfull gånger sedan slutet av 80-talet, alltid lika bra. Lite av ett favoritband faktiskt.

hellge:

D.A.D. Är rikigt bra speciellt skivan du nämner.

Ett annat bra nordiskt band som jag såg i Rättviksparken 91 var Return från Norge :-)

hellge: Jag var och kollade in D.A.D här i stan förra våren då de spelade på Sticky Fingers. Det var väl ingen så värst minnesvärd spelning, men några av de nya låtarna lät riktigt hyfsat, plus givetvis alla hits. De har väl inte precis rosat marknaden med höjdarlåtar på samma vis de sista åren som man gjorde med "No fuel.."-plattan. Den är å andra sidan riktigt vass. En av mina absoluta favoriter faktiskt. En av de LP-plattor jag har spelat allra mest genom åren, faktiskt.. ;-)

hellge: Var du inte på Öviks Parken och såg dom på Lollipop-turnen dårå.
Har för mig att det var 1995 (Helpyourselfish var släppt före turnen) och dom var sista akt före Brainpool och nåt annat svenskt popband.

Dragan 2k och Lumber:

På tal om Metallica så sprag jag elektroniskt på en schyst rulle med dessa. Det är en tribute till Sabbath. Sabba Cadabra, Ironman och den fantastiska Hole in the Sky.

www.youtube.com/watch?v=WIq4Ycccbug
www.youtube.com/watch?v=ETpKlF5CjRQ
www.youtube.com/watch?v=9ddj8j9jHFA

Och snälla ni, spana in detta underbara tal av James om hjältarna Balck Sabbath
www.youtube.com/watch?v=PIIjgIHqApE

Ozzy är dessutom på plats och kikar.

Salle: Vissa hemsidor säger att det var Kent som var det 2:a svenska bandet men det tror jag var på nåt gig söderöver under samma turne för jag borde kommit håg om man sett Kent innan dom slogs så att säga.

Salle:

Om jag sa att jag såg dem på parken så ljög jag. Mest för att impa på brudarna i så fall. MEn jag tycker om tanken att de spelat i Ö-vik. Det grämer mig en aning att jag inte fick bevittna dem där. Jag har likt som Lumber sett dem några gånger.

Den första var på Grönan.

Salle:

Har du sett Kent?

hellge: Tyvärr inte eller så kanske?!?! :-)

Men jag har sett D-A-D på Parken...

« · 829176 · »