Café

Grupper · 50036 inlägg · 1048 ämnen
« · 2900933 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Zon för politiska diskussioner
Costanza: hur ska vi konstatera det?

Genom godtycklighet?

Uppvuxen i ett konservativt hem, MAGA fanatiker och Trump suppar runt sig hela vägen…

Långt över medel intellektuell.

Krisar och hoppar av utbildning på college som han har stipendium till.

Hoppar på utbildning för att bli elektriker.

Det är vad jag uppfattat…

Skippa slutsatserna än.

Är han tok radikal vänster så är han det!
Ganska lite är känt om motivet än så vänta…

Tids nog kommer du säkert kunna dra mer underbyggda slutsatser.

Medan vi väntar kan vi titta på när riks letar desperat efter radikala vänster kvinnor eller sossar som säger idiotiska saker om Charlies mord!
Kuuuuuul!!!

För nu! Exakt i denna stund!

Har det för konservativa höger profiler blivit väldigt viktigt att man uttrycker sig korrekt i det offentliga rummet!

Det gäller inte när kulsprutor ska avfyras hejvilt på bron mot människor som vill söka asyl.

I Nynäshamn välkomnades en ny Hitler

I Östersund döms SD politiker för hets mot folkgrupp.
Och det är inte så jäkla lätt då yttrandefriheten faktiskt är ganska förlåtande…

Vad vill jag ha sagt?

Ja jo…

Vissa handlar med regeringskortet när det gäller barnpassning och äcklig choklad

Endel framför fina ord om kommunistiska system.

Endel öppnar dörren för en elmarknad som kostar vanligt folk så jäkla mycket pengar att det nästan är sjukt!

Endel öppnar för ett skolsystem som hittills endast visat oss sämre konkurrenskraft mot omvärlden,

Endel roffar åt sig bostäder som var tänkta att bli skyddade boenden för kvinnor,

Det är människor.

Ingen är perfekt.

Har man gjort sig skyldig till brott ska man stå till ansvar,

Har man varit korkad och uttryckt sig illa kanske man får gå hem,

Men det finns människor på alla sidor och ingen är perfekt.

Att andas in luft, försöka acceptera sin omvärld med alla brister och kanske fokusera på det man kan påverka på ett bra sätt räcker ganska långt…

Rulltårtan : fel menade jag inte gå!

Costanza: Det dom håller på med på Gasa kan väl INGEN försvara! Politiskt måste man vara eniga om att detta är gå!! Folkmord är aldrig okej, eller?

Rodrigo: Vänstermuppar skjuter mot kristen höger kan vi väl konstatera. Sen hatar jag Israel in i benmärgen då de är från Satan. Värsta vidriga personerna på denna planet. Zionisterna ska till Nurnberg imorgon. Fruktansvärd slakt de håller på med!!

Gavelo: Läst rätt hårt vad gäller geopolitik och inser att USA är helt korkade, bankrutt och förvirrade. Israel spelar på känsliga USA-pianot så länge det går.

Costanzavet inte om USA går åt rätt håll men Trump är helt fel väg att gå!!:

Gavelo: Du påstod ”USA är millimeter från ett inbördeskrig och det är väl den sämsta tänkbara utgången, men vad finns det för val när vänstersidan , trans sidan väljer att agera domare och bödel när man känner sig kränkt.” Vilket får det att låta som att det politiska våldet främst kommer från vänstersidan. Den slutsatsen borde också vara omöjlig om det nu inte finns någon heltäckande statistik.

”dina påståenden tar en normalt tänkande människa med en stor nypa salt”, tackar för mig där.

Gavelo: USA går åt fel håll, så många fina män och människor dör i USA och Ukraina. Trump kan stoppa men fortsätter mata idioter.

Gavelo: Är du inte stor nog, att inte förminska andra skribenters åsikter. Då polariserar ju du, vilket du inte gillar?

Costanza: Haha

Ja du lyfter upp den annars så trista vardagen.

Vart är du blockad och av vem ?

Costanza: Såg inget, så du är nog blockad

Gavelo: Vill bara testa att jag får skriva, Blockad annars,

Rodrigo:
Det finns än idag ingen heltäckande statistik över det politiska våldet i usa så dina påståenden tar en normalt tänkande människa med en stor nypa salt.
Däremot visar många studier på ett ökat polariserat våld och att runt 28% anser att man kan behöva ta till våld för att bevaka sina intressen vilket per automatik leder till våld.

Och den här vapenlagen kan dom skrota för vad hade man förvänta sig skulle ske när bland annat mentalt instabila människor lagligt får bära vapen offentlig, det är ju som upplagt för skolskjutningar och som den på Charlie.

puffe2: 100%

Oppositionen varje mandatperiod har som enda uppgift att uppvigla och smutskasta, det går numera så långt att man även letat fel hos motståndarnas vänners vänners granne för att kunna dra igång ett drev där man paketerar den personen som svans och dömer därefter ut hela partiet/regering eller vad man nu vill åt.

Sunt förnuft finns inte längre

Gavelo: Det finns ett flertal andra, liknande studier om detta. Slutsatsen är likartad. Det går att ha en diskussion om politiskt motiverat våld utan att försöka förvrida saker till att göra den ena eller andra sidan värre.

Gavelo: Polariseringen känns väldigt osund för alla. Minns X och Y från gamla hederliga riksorganet MAD. I dagens politik är det viktigaste att smutskasta motståndarna, inte att driva en politik för folks väl

ursäkta långt inlägg

www.youtube.com/watch?v=onR7PD3Grc0

puffe2: Där hittar du folk som tar till våld för att man är oförmögen att förstå att det finns 2 sidor på ett mynt.
det är bara tragiskt men uppenbarligen helt vanligt numera.
Nu är jag inte aktiv på X direkt men när jag loggar in så är det bara massa trams om Hamas, Sossarna och Stegerud, våld, mord och misär.

Gavelo: Vad enkelt(och enfaldigt) livet vore om man inte hade några nyanser mellan svart och vitt

Rodrigo: Du refererar till en studie från 2021 som ägs och drivs av en demokrat som jobbat i vita huset under Obama!

Som att be en Miljöpartist ta fram en handlingsplan huruvida vindkraftverk är lönsamma eller ej.

Rodrigo: jo extrema finns ju hos alla…

Det blir sällan sunt…

Psykvård är dyrt så det backar man på och då sitter folk utan hängslen och gaskar upp sig och dunkar ryggar…

Jag tycker också att det är frustrerande när förändringar tar lång tid och går för sakta…

Fördelen med den ”tröga byråkratin” är att saker hinner bli lite svalare.. åsikter hinner bemötas och ev missar (juridiskt) hinner tas hand om innan folk börjar fara illa…

Det är tråkigt men mer safe.

Detta firande av avlidna är jäkligt ovärdigt…

Diskussionen i det offentliga rummet borde beröra medmänsklighet och etik men istället handlar det mest om -MEN NI DÅ! MEN HAN DÅ! MEN HON DÅ! Och MEN DOM DÅ!

Lite sorgligt.

Gavelo: Jo, det är tragiskt vilket håll det än kommer ifrån. Men också rent felaktigt att påstå att vänstersidan är värre.

www.congress.gov/118/meeting/house/115286/documents/HHRG-118-GO00-20230208-SD008.pdf
75% högerextrema, 6% vänster mellan 2012-21.

En beskärd del högerprofiler behandlade knappast mordet i Minnesota respektfullt, dessutom. För att inte tala om hur det såg ut efter Pelosis heminvasion.

Rulltårtan : Ja USA mår ekonomiskt bättre än på oerhört länge, det är såklart inte bra.
Kvinnohatare, tjena, enda presidenten som tidigt förbjöd män att tävla i kvinnosporter bland annat.

Men jag tänker inte fortsätta diskutera Trump nu då ursprunget var att ytterligare en vänster och transaktivist mördat en oskyldig människa för att kräket inte klarade av att någon annan hade en annan åsikt och kunde därför inte föra ett samtal utan tog till geväret.

Klassiskt helt hjärndöda människor.

Skytten är för övrigt tagen och står mest troligt inför avrättning.

Rulltårtan : Haha
Ännu ett mentalt kalhygge. 😂

Vill tillägga att jag har väldigt många moderatkompisar som alla skrattar åt Donald Trump och tycker han e en jättepajas men en livsfarlig en!

Gavelo: Trump sa: Vi slåss som fan och om vi inte slåss som fan så har vi inget land kvar!! Jag vet inte om det uppmanar eller inte men jag vet vad jag tycker! Och släpp det där med höger och vänster nån gång det är så jävla tröttsamt! Trump är en våldsman och en kvinnohatare utan dess like, helt enkelt en parodi på sig själv! Skrämmande att ett av världens mäktigaste länder styrs av en sådan människa!!

Rodrigo: Ja det är tragiskt, oerhört ofattbart jävla tragiskt.
USA är extremt 2 delat och vad man anar så börjar det bli så här i Sverige och i synnerhet Europa.

Frågan är om det kommer lösa sig eller om vi har ihjäl varandra ?

Rulltårtan : Trump uppmanade ingen att storma , tvärtom , han beordrar att alla skulle hålla sig lugna, 2ggr innan stormningen skedde.
Oavsett är det fel att det hände.

Att hitta på saker som du gör nu Rulltårtan är
Precis sådan som vänstersidan sysslar med och det klär dom inte.

Gavelo: Bara för ett par månader sedan mördades en demokratisk politiker i Minnesota av en republikansk väljare. en.m.wikipedia.org/wiki/2025_shootings_of_Minnesota_legislators

Såhär såg det ut 2024: www.adl.org/resources/report/murder-and-extremism-united-states-2024

Gavelo: vad kallar du stormningen av Kapitolium? var det inte där någonstans det började? En oskyldig polis ( lika mycket värd som Kirk)!fick sätta livet till. En stor skillnad är väl att Demokraterna inte stöttar idioterna likt Trump som uppmanar dem!?

Finnförbud nu på MoDokansliet. Inga slöa fulla finska idioter in i detta lag. Mina 7 skator hemma i Själevad är smartare än en finne vi tarin.

Rulltårtan : Skillnaden som jag vet det är att vänstersidan är mer för våld och tysta meningsmotståndare än tvärtom i nutid.

USA är millimeter från ett inbördeskrig och det är väl den sämsta tänkbara utgången, men vad finns det för val när vänstersidan , trans sidan väljer att agera domare och bödel när man känner sig kränkt.

Rulltårtan : Håller med dig om störda figurer i alla läger. Sen ska vi kolla på dessa som skapat dessa läger. Globalistjävlar.

Gavelo: finns ju dumhuvuden i alla politiska läger men försök inte påskina att det skulle vara fler på vänstersidan! det är ju bara dumheter!
Som jag sa var det mängder av högerfolk i Sverige som firade Palmes död och då var det inte ens högerextrema!
Det är fel oavsett politisk färg!!

Gavelo: Du kan kreativitet på en höjd jag aldrig trodde!

Costanza: Den heter ”raketen i krysset”
Av David Bernhard
Melodi: Inse vimse spindel

Länge leve Berna
LLB

Gavelo: Kör en låt nu Gavve!!

Söderöver: Väl skrivet till att börja med!

Ser på X hur extremt många firar och hånar hans död, förskolelärare, sjukvårdspersonal, mm mm, alla med taskig frisyr, väldigt fult utseende och ring i näsan.
Frågan blir, Är man så allmänt dum i huvudet så att man blir ful eller är man så allmänt ful att man blir dum i huvudet? !

Sv: Puffes frizon för god musik
puffe2: Man satt i en skitig fåtölj i en sunkig lya vid Albert Hall och mådde mys.

NuMo: mm vart går gränsen för fredlig inställning till möjliggörande av folkmord…

Samtal kring detta leder väl fram till en svaghet i amerikanska systemet…

När saker inte har förankring i lag men staten ändå verkställer sin politik så måste mekanismer finnas för att stoppa.
Men när det juridiska systemens sist ord i spelet är politiskt utformat så är det ju inte särskilt säkert.

Alldeles oavsett.

Jag är inte positiv till radikala, extrema, absoluta filosofier…

Vart de än har sitt ursprung. Religioner eller politisk uppfattning osv…

Världen förändras ständigt och kurvbollar kommer från alla håll… att vara fast besluten att leva enligt en lära som inte är tidlös utan behöver tolkas in i det liv som nu levs är knappast särskilt felsäkert. Ändå är det absoluta uppfattningar som ska styra hur samhällen ska fungera…

Finns ingen hållbarhet i det…

Kirk var i stort sett endast upptagen med att föra samtal/predika hela dagarna.

Med den bakgrunden drog han runt på universitet och spelade in samtal med lika radikala uppfattningar som han själv hade fast tvärtom då…

Dom blev ofta ägda och lite förnedrade i sin affekt…

När människor hade goda argument mot Kirk så svängde han ofta in argument som inte fanns i ekvationen där samtalet började för att styra samtalet lättare. Retorik kan man också ha VM i…

Oavsett… enligt min uppfattning är inte mord en lösning för hållbarhet…

Människor som inte är öppna för samtal men säger sig inte vilja något annat än samtala väcker ju den här frustrationen dock.

Jag har ingen större förväntning på att vårt samhälle klarar av att ta ett steg tillbaka, fundera igenom hur vi ska föra oss och lugna ner allt…

Det är omodernt. Nu ska man vara rikast mest sedd mest hörd mest mest mest! Kan man inte vara det ska man säga det ändå…

Hysteriskt…

Då landar vi tillbaka i det härliga läget att starkast vinner…

Suck!

Oavsett åsikterna: vila i frid Charlie Kirk! Jag beklagar innerligt sorgen!

Gavelo: Jag är precis lika mycket emot skjutningarna och sprängningarna i Sverige men bor i södra Sverige och det är inget jag märker av där jag bor! Att folk firar när någon blir mördad som tänker annorlunda än dem är tyvärr inget nytt, det var mängder av unga här som firade mordet på Olof Palme ungefär som nu! Det är riktigt illa oavsett vem!!

Rulltårtan : Säger inte emot, våld är bara hjärndött oavsett.
Men tyvärr är världen såhär, ingen klarar av att andra har andra tankar, känslor eller åsikter, då skall dom förgöras, dödas , tystas.
Personligen är jag överlycklig att jag bor en bit ut på landet långt ifrån södra Sverige och större städer där det är inte klokt hur det blivit, skjutningar , bråk, våld, krig, fan och hans moster!
Jag har till och med slutat titta på nyhetsmorgon på helgerna så det bara är våld, död, och misär.

Gavelo: yttersta högern som stormar Kapitulium är ju inte ett dugg bättre men jag kan fortfarande inte se att detta är värre än det som händer i Gaza och Ukraina mm! Folkmord är värre än enskilda mord hur illa de än är! Över 10000 barn är döda och världen bara tittar på!
Sen är det så att jag fördömer både extremvänster och extremhöger, Israel och Hamas! Hur kan det vara så jävla svårt!! De är ju galna allihop!!
Allt är inte svart eller vitt!

Rulltårtan : Jag tog rätt hårt på detta trots världsläget, Kirk var en person som hade som sitt mission att få meningsmotståndare att prata mer med varandra för hans övertygelse var att när man slutat prata med varandra så kommer våldet och just därför reste han runt för att prata med ungdomar som ofta har massvis med åsikter om allting men helt saknar kunskap till sina åsikter, samt att få alla att förstå att man kan prata med oliktänkande utan att ta till våld.

Detta är tyvärr ett mord på yttrandefriheten och mycket mer.
Yttersta högern kanske inte är frisk, men yttersta vänstern är farliga, våldsbejakande personer, som skytten idag som släckte en oskyldig 2 barnspappas liv för att han hade ”fel åsikt”
Sen att det finns personer som firar, skrattar och tycker detta är något bra är helt sjuka i huvudet och borde egentligen lobotomeras för dom kommer aldrig tillföra världen något bra.

Bad_Brett: Du vet mer än mig.

NuMo: Det är just den där taktiken som är så farlig. Vänstern har i åratal drivit "Trump är nya Hitler och kommer avskaffa demokratin om han blir vald". Charlie Kirk beskrevs som "högerextrem" i svensk media, när han i realiteten spred det kristna budskapet.

Detta är såklart en medveten taktik, och det är rätt uppenbart att många inom den hatiska vänstern blir genuint glada av sett se blodet spruta. Det är resultatet när man aktivt avhumaniserar sina meningsmotståndare och liknar alla som tycker annorlunda vid Hitler.

Rulltårtan :

Man skall inte döda andra människor, det är min bestämda åsikt. Men....Hrmm? Man borde ha gjort bättre försök att "rösta" bort t.ex. Hitler.

Gavelo: finns det ens en vänster i USA? Demokraterna är väl mer höger än Moderaterna?
Oavsett så är det ju inte okej att mörda människor som tycker olika men det händer ju tyvärr hela tiden!
Det är bara att beklaga men med all skit som händer i världen har jag svårt att riktigt ta till mig en sådan här händelse!
Sen är ju högern i USA inte riktigt frisk!

mattias - 74: Ja det är fruktansvärt!

Gavelo:

Han var en stor inspirationskälla till många unga som var intresserade av att börja med politik

" Det kanske värsta med detta är att se så många människor öppet firar att han mördats "

Det goda våldet slår till igen

Lämnar efter sig fru och 2 små barn. Fy fan så tragiskt :(

mattias - 74: Fruktansvärt!
Charlie var en utomstående god människa.
Som du säger så manade han till att människor med olika synpunkt pratar med varandra och på det sättet undvika våld
I debatterna.
Tyvärr blev det alltid personliga påhopp, skrik och hot från motståndarsidan när dom fick slut på argument i typisk vänsteranda.

Det kanske värsta med detta är att se så många människor öppet firar att han mördats , som att det faktiskt är något bra, hur mentalt efterblivet är inte det.

« · 2900933 · »