Räkneorden – ett tydligt sätt att visa språkens släktskap
Nedan visas räkneorden ett till tio på ett antal språk. I räkneorden syns släktskapet mycket tydligt och det är ganska lätt att inse att det blir allt svårare att lära sig ju längre avståndet i det språkliga släktskapet är. Exempel på räkneorden 1 -10 från språk på de olika ’trappstegen i språksvårighetstrappan
Det råder väl ingen tvekan om att svårigheten för en svensk att lära sig räkneorden blir klart mycket svårare när man går över gränsen till de icke-indoeuropeiska språken. Det gäller naturligtvis också den motsatta vägen; för en irakier med arabiska som modersmål blir det svårare att lära sig räkneorden på svenska än för en iranier med persiska som modersmål.
(Källa: Amadeus Kultur- och språkmöten, Kjell Kampe)
Jag bara måste ta upp en sak jag tycker är märkligt. Att resa med tåg eller kollektivt i allmänhet förespråkas ju hårt av resebolagen för vi ska tänka på miljön. Jag bokade en tågresa idag till gävle, en biljett kostar i snitt 350-400 kr enkel resa, svindyrt, jag åker med min pegga diesel för ca: 200 lappen
Om man nu vill värna om miljön så kan man väl åtminstone ha biljettpriser som kan konkurera med kostnaden för att åka bil.
Jag tycker det är bra att man värnar om miljön helt klart, men jag tänker inte stå å betala 300-400 kr extra varje gång jag ska till gävle bara för att värna om miljön.
Dom har säkert uppsikt över sidan men dom kanske inte tar allting som står där på allvar, dock borde man tagit detta på största allvar anser jag. Jag är själv inne och läser ibland och även skriver. Finns idioter överallt. Tydligen var det vissa som hetsade honom till att ta livet av sig medans majoriteten försökte avråda honom.
Flashback har ju hamnat i fokus efter gårdagens uppmärksammade självmord. Är det bara jag som är lite förvånad över att polisen inte verkar hålla sidan under uppsikt?
Nedan visas räkneorden ett till tio på ett antal språk. I räkneorden syns släktskapet mycket tydligt och det är ganska lätt att inse att det blir allt svårare att lära sig ju längre avståndet i det språkliga släktskapet är.
Exempel på räkneorden 1 -10 från språk på de olika ’trappstegen i språksvårighetstrappan
1. En, to, tre, fire, fem, seks, syv, otte, ni, ti (danska)
1. Een, twee, drie, vier, vyf, ses, sewe, agt, nege, tien (Afrikaans)
2. Unus, duo, tres, quattor, quinque, sex, septem, octo, novem, decem (latin)
3. Odin, dva, tri, tjetyre, pjat, shest, siem, vosem, djevat, decjat (ryska)
4. Ek, do, se, chahar, panj, shesh, haft, hasht, noh, dah (persiska)
4. Ek, dui, tin, cha:r, pa:nch, cha, sa:t, a:t, nau,das (nepalesiska)
5. Go’o, d`id`-, tat-, nay-, jow-, joweego’o, joweedìd`, joweetat-, joweenay, sappo (fulani)
Det råder väl ingen tvekan om att svårigheten för en svensk att lära sig räkneorden blir klart mycket svårare när man går över gränsen till de icke-indoeuropeiska språken. Det gäller naturligtvis också den motsatta vägen; för en irakier med arabiska som modersmål blir det svårare att lära sig räkneorden på svenska än för en iranier med persiska som modersmål.
(Källa: Amadeus Kultur- och språkmöten, Kjell Kampe)
Redigerad kommentar