Café

Grupper · 49932 inlägg · 1048 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru: Jag hittade siffran här. Huruvida den är helt korrekt garnterar jag inte.

"Svensk kärnkraft producerar årligen cirka 70 TWh el. Den spillvärme som bildas i processen uppgår till 140 TWh, vilket kan jämföras med att den årliga uppvärmningen av alla svenska byggnader kräver 100 TWh."

Metal Guru: Det kan jag utan tveka skriva under på, är dock tveksam till att man har en realistisk möjlighet att tillvarata värmeenergi och förmedla den till konsumenter i den utsträckningen.

Vad det gäller storleksmåtten på elproduktionen som du länkade till hoppas jag att du har koll på att elproduktionen trots allt är en bråkdel av energiproduktionen i Sverige?

Björn W:
Vad jag vill ha sagt?

Om våra kärnkraftverk - som tillsammans producerar 50TWh till elnätet per år - skulle släppa ut spillvärme motsvarande 130TWh i havet, så har vi exakt

1

sak att åtgärda i Sverige, före allt annat.
Fuck snåla på ström. Fuck vindkraft. Fuck solpaneler. Fuck utveckla nya metoder att utvinna energi. Fuck rubbet.

Sprang just över denna fina "limerick", tycker den var rätt finurlig faktiskt...

Det var en ung man ifrån Prag

som gav ut dikter på eget förlag

men han blev besviken

ty den breda publiken

gillade inte orimmad vers

Metal Guru: Ärligt talat så vet jag fortfarande inte vad du har tänkt att säga - att en kommande högkonjunktur är ett skäl att stänga mer kärnkraft?

Att du gillar att betala för industrins produktionsbortfall med din skattsedel?

Redigerad kommentar

Länk som vidimerar vad jag säger.

Dock gäller som vanligt att allt man läser på Internet verkligen inte behöver vara sant.

Salle:
Helvete! Så mycket spillvärme som 130TWh!
Detta måste vi genast göra något åt!!!

Under 2009 nådde kärnkraften i Sverige nästan 50TWh i produktion.
Nu förstår jag vad ni ylar om!

Salle: Kanotister och roddare också, det har jag sett i Sportspegeln.

Wayne Gresky: Spelar ju inte så stor roll vart det inte får forskas när lagen säger att allt sånt riktat mot själva kärnreaktorn är off limit...

Sen kan man ju i förbifarten nämna:
- den oanvända spillvärmen från dagens reaktorer (ca130 TWh) som idag "bara" gynnar sjöfåglarna i området.
- Övriga Europa bygger/vill bygga nytt för att byta ut gamla reaktorer samt rusta inför framtida industrisatsningar. Istället sätter vi upp vindsnurror (på 1.5-2 MW) runt om i landet...

Sen var ju de skatteregler, kan vara borttagna nu, som gjorde det dyrare att direktproducera el i sopförbränningsanläggningar odyl som tvingade dom att gå omvägen via vatten/ånga och därmed tappade ca 30% av effekten direkt, inte särskilt lyckade.

Salle: Jag syftade på universitetsvärlden.

Meta Guru: Precis!  Och tänk vad billlig el vi alla hade haft.

Wayne Gresky: ASEA Atom (ABB Atom) i Västerås forskar visst på kärnkraft men den FÅR ju tyvärr inte användas i dom svenska verken.
Men som det är nu är alla uppgraderingar som görs i dom svenska verken jämförbart med att trimma en gammal 240 för det är ju sån teknologi i de svenska "fyrtornen".
Och eftersom man inte får nyttja de forskningframsteg som gjorts så får inte "motorn", reaktorn, uppgraderas utan bara turbinsidan (växellåda för att fortsätta bil.liknelsen).

Nä borde göra som flera industriländer och bygga nya effektivare, bränslesnålare och säkrare kärnkraftverk och inte köra på med den gamla "bilpark" vi har idag.

Salle: Nej, jag vet av förstahandskälla att Stora Enso är helt nöjda med avtalsvillkoren så länge som det inte handlar om långvariga eller högfrekventa stopp, då kommer självklart framtida investeringsbeslut i produktionskapacitet i Sverige att påverkas. Frågan är ju bara var tillväxten i produktionen av säsongssäker energi sker någonstans? Sedan vårt sista kärnkraftverk startades har vi väl snart blivit 1,5 miljoner invånare till, som dessutom har några datorer och storbildsskärmar som går några timmar per dag.

De "enda" som egentligen har anledning att fråga sig vad de får för det här köpet av effekt från industrin är ju de svenska skattebetalarna.

Redigerad kommentar

Björn W:Nu går väl inte skogsindustrin på full fart heller pga konjuktur och massapriser så det kanske inte spelade ENSO så stor roll. Men visst nog lär det varit lite pinsamt att ringa dit och be om detta.

Kan minnas fel men jag har för mig att Husumfabriken fick göra nåt sånt här när dom låg på max kapacitet och inte alls ville backa. Pga detta, det tar ju tid att köra igång efter såna här stopp, missade man en order och fick böta ordentligt. Det gjorde att man investerade i nya turbiner för att inte bli lika stora energislukare.
Och nu köper man nytt igen för att inte följa samma öde som vissa andra bruk.

Metal Guru: Felet är ju att man under årtionden totalt bannlyst ordet kärnkraft. Ingen forskning på området har tillåtits, inga nybyggnationer har kunnat diskuteras. Givetvis hamnar man i ett läge förr eller senare då säkerheten i existerande anläggning inte längre är tillfredsställande.

Salle:
Så om inte miljömupparna hade haft något att säga till om, så hade vi kört kärnkraftverken för fulla muggar utan att bekymra oss om säkerheten..?

Salle: Det roligaste är ju att det här är Uppdrag Granskning-material, men journalisten (som f.ö. är en av de första att skriva om det) missar potentialen och nämner ersättningen i en bisats.

Björn W: Fel tråd. Borde platsa under "Viktigaste valfrågan"

I övrigt är det helt j-a galet. Vi stänger ner kärnkraftverk och tvingas importera kolkrafts-el från Polen och Tyskland ner det var som kallast. Och dessutom stänga ner inkomstgivande industrier.
Så här går det när miljömupparna får för mycket att säga till om. Och dom skall arbetarpartiet S gå hand i hand med inför nästa val. Gud bevara oss.

Överskott i elproduktionen, modell Sverige - stäng ner industrin och betala den med skattepengar. Det är pravda, det.

Stor jordbävning i Haiti (7.0), med epicentrum nära huvudstaden.

Lumber Jack: Hans soloskiva är faktisk helt ok.

www.youtube.com/watch?v=it4Da19M7pI

Salle: Sil och kass före stil och klass.

Frisco: Det är nog första gången jag sett den mannen förknippas med stil. :-)

Lumber Jack: En del killar har stil och går på Kvarnen.

svtplay.se/v/1842558/abc_moter_artisten_peter_doherty

Och detta gör kanadensarna och kanadensienorna när de inte spelar hockey om ni inte visste det..... Keep on rockin' in a free world...

www.youtube.com/watch?v=0J72nLOClV0&feature=PlayList&p=88FEE53BB4D575E2&index=19

Rock on...

Grym site...

www.flightradar24.com/?#

Om man ser ett plan så kan man kolla vart det ska och varifrån det kom.

Oavsett det så måste ju plan starta eller landa så därför....

www.youtube.com/watch?v=SU5buMgoj

Rock'n'roll det med.......

Poffa: Shazam var faktiskt den första app som ja lade till. Har iäven lagt till rockklassiker och Doodlejump (otroligt vanebildande) men yr.no är inte så tokigt då man kan få bättre info där än via SMHI. Spotify skall man kanske överväga också. Vore inte fel att ha all denna musik hela tiden. 99:- är ju inte speciellt mycket. PaperToss måste jag kollla vad det är för något, men låter som ett enkelt paperboy spel. :O

scim: ja, plug-and-play på den tiden var ju mer plug-and-pray...

LL: Det är en ren brandinggrej, men i:et står väl fortfarande (så vitt jag vet) för internet. När iMacen (den första i-produkten) lanserades så var ju försäljningsargumentet att det var en dator som du bara behövde koppla in så var du ansluten till nätet, något som var långt från det normala på den tiden.

Apropå iPhone - betyder i:et framför alla namn (iPhone, iTunes, iMac osv) någonting eller är det bara en klurig marketinggrej som någon kom på?

MorganaLefaey: Facebook, Spotify, Shazam, tv.nu, DoodleJump, PaperToss, TV4 Play, Rockklassiker, Yr.no.

Det är några av de Apps jag kör. Spotify kräver Premium, vilket kostar 99:-/månad. Några av de jag skrivit upp kostar att köpa, men ingen är så dyr att man inte som normalbetald klarar av att köpa dem.

Vet inte om det finns en tråd om det här redan så skriver i den här.

Har just införskaffat mig en iPhone och undrar vilka apps som ni andra iphonare använder. Vore roligt med lite info så man kan spana igenom lite och skippa den djungel som finns bland dessa apps.

Skills eller överskottsenergi?

www.youtube.com/watch?v=hpcYa1IeSAw

Björn W: Spadsälskapet hette Hej&Hå-partiet på "min tid".

Medlemskrav var att man ägde en hacka, spade eller ett spett. När man var tillräckligt många så skulle man rada upp sig på landskapsgränsen. På Hej skulle man slå ner och på Hå skulle man bryta loss Skåne från Sverige.

Salle:
Om du skulle satt nålen mitt i Percys Arena, skulle det blivit problem att spola isen till matchstart.

Salle:  Mellanskåne är väl ganska intressant rent geologiskt, fick vi jordbävningsdrabbade lära oss ifjol - det är ungefär där som Skåne håller på att spricka med en hastighet av 2-4 millimeter/år.

Spadsällskapet som gräver uppe vid Smålandsgränsen är alltså ganska onödigt i det långa loppet.

Redigerad kommentar

Björn W: Så mellanskåne är nånstans mellan Slovenien och Medelhavet då eller... :-)

Förresten fick jag lära mig att om man satte en nål i Malmö och vred på Sverigekartan så hamnar Kiruna på samma breddgrad som Rom.

Salle: Ångermanland ligger ungefär lika långt från Skåne som Slovenien gör, Kiruna motsvaras antagligen av en plats mitt i Medelhavet.

Skåningen gör det ganska klokt i att inte bry sig om vad som försiggår så långt borta ifrån han eller henne. Ett energiläckage skulle man nog kunna klassa det för om någon faktiskt gjorde det. :-)

Läste precis ut Heroin Diaries som skildrar Mötley Crues Basist Nikks Sixxs tunga drogmissbruk och kan starkt rekkomendera den till er som inte vet vad ni skal läsa här näst. Nu har jag börjat på SLASH !

Wayne Gresky: Den stora frågan som jag ställer mig är vart mellanskåne ligger?

Inte f-n är Skåne så stort att man måste börja sätta såna epitet på det.
Ångermanland är ju nästan dubbelt så stort och inte har vi nåt sånt. Ja kommunen Kiruna är nästan dubbelt i storlek och klarar sig gott utan såna fisförnämligheter.

Så kan det gå...

Måste bara avsluta med en förlösande Betnér på Stureplan.

"Jag tror inte Tommy Zethreus var så fel ute..."

Wayne Gresky:
Tror jag ska bjuda ned Alisandali till
Festa med Stureplanseliten
Missa inte vår februarifest där vi bjuder in våra vänner och värmer upp inför sommaren.

"Mycket skriverier nu, vissa verkar tydligen tycka att det är konstigt att man använder sina kontakter för att skapa en business! Men än så länge är det bara vanliga löneslavar som tyckt och tänkt, ingen av rang. Vi firar på ändå för en lyckad launch!"

För er som funderar på vad ni ska hitta på i sommar.

www.youtube.com/watch?v=eTOyPfvKE_w&feature=related

Redigerad kommentar

Poffa: Mycket tråkigt, men det blev i alla fall inte helt Postumt.

http://hockey.expressen.se/Sport/10fragor/1.1819643/jag-kan-sla-mig-for-brostet-nu

Bissett19: Verkligen tråkigt. En färgklick som inte var rädd att klampa i klaveret mellan varven. Sedan Rickard lämnade ifrån sig ordförandeklubban märker man knappt av förbundets existens. (Jag var tvungen att kolla upp om det fortfarande är Englund som är ordförande, och det är det. En onsynlig ordförande.) 

Om jag inte missminner mig så tog han inte ut en enda krona i lön från hockeyförbundet under sin tid som ordförande, bara en sån sak visar hans kärlek till sporten.

RIP!

Bissett19: Jag gillade Rikard, han kunde vara en buffel och en som inte alltid uttryckte sig speciellt PK. Men, han gjorde ett bra jobb och har bidragit till en hel del inom svensk ishockey.

Tråkigt att han inte hann få uppleva ceremonin kring sitt inval i Hockey Hall of Fame.

RIP Rikard.

Bissett19:
Det var som fan, tråkigt på något vis

« · 1227540 · »