Björn W:
Vad jag vill ha sagt?
Om våra kärnkraftverk - som tillsammans producerar 50TWh till elnätet per år - skulle släppa ut spillvärme motsvarande 130TWh i havet, så har vi exakt
1
sak att åtgärda i Sverige, före allt annat.
Fuck snåla på ström. Fuck vindkraft. Fuck solpaneler. Fuck utveckla nya metoder att utvinna energi. Fuck rubbet.
Sprang just över denna fina "limerick", tycker den var rätt finurlig faktiskt...
Det var en ung man ifrån Prag
som gav ut dikter på eget förlag
men han blev besviken
ty den breda publiken
gillade inte orimmad vers
Redigerad kommentar
Länk som vidimerar vad jag säger.
Dock gäller som vanligt att allt man läser på Internet verkligen inte behöver vara sant.
Wayne Gresky: Spelar ju inte så stor roll vart det inte får forskas när lagen säger att allt sånt riktat mot själva kärnreaktorn är off limit...
Sen kan man ju i förbifarten nämna:
- den oanvända spillvärmen från dagens reaktorer (ca130 TWh) som idag "bara" gynnar sjöfåglarna i området.
- Övriga Europa bygger/vill bygga nytt för att byta ut gamla reaktorer samt rusta inför framtida industrisatsningar. Istället sätter vi upp vindsnurror (på 1.5-2 MW) runt om i landet...
Sen var ju de skatteregler, kan vara borttagna nu, som gjorde det dyrare att direktproducera el i sopförbränningsanläggningar odyl som tvingade dom att gå omvägen via vatten/ånga och därmed tappade ca 30% av effekten direkt, inte särskilt lyckade.
Redigerad kommentar
Apropå iPhone - betyder i:et framför alla namn (iPhone, iTunes, iMac osv) någonting eller är det bara en klurig marketinggrej som någon kom på?
MorganaLefaey: Facebook, Spotify, Shazam, tv.nu, DoodleJump, PaperToss, TV4 Play, Rockklassiker, Yr.no.
Det är några av de Apps jag kör. Spotify kräver Premium, vilket kostar 99:-/månad. Några av de jag skrivit upp kostar att köpa, men ingen är så dyr att man inte som normalbetald klarar av att köpa dem.
Redigerad kommentar
Måste bara avsluta med en förlösande Betnér på Stureplan.
"Jag tror inte Tommy Zethreus var så fel ute..."
Wayne Gresky:
Tror jag ska bjuda ned Alisandali till
Festa med Stureplanseliten
Missa inte vår februarifest där vi bjuder in våra vänner och värmer upp inför sommaren.
"Mycket skriverier nu, vissa verkar tydligen tycka att det är konstigt att man använder sina kontakter för att skapa en business! Men än så länge är det bara vanliga löneslavar som tyckt och tänkt, ingen av rang. Vi firar på ändå för en lyckad launch!"
Redigerad kommentar
Poffa: Mycket tråkigt, men det blev i alla fall inte helt Postumt.
http://hockey.expressen.se/Sport/10fragor/1.1819643/jag-kan-sla-mig-for-brostet-nu
Bissett19: Verkligen tråkigt. En färgklick som inte var rädd att klampa i klaveret mellan varven. Sedan Rickard lämnade ifrån sig ordförandeklubban märker man knappt av förbundets existens. (Jag var tvungen att kolla upp om det fortfarande är Englund som är ordförande, och det är det. En onsynlig ordförande.)
Om jag inte missminner mig så tog han inte ut en enda krona i lön från hockeyförbundet under sin tid som ordförande, bara en sån sak visar hans kärlek till sporten.
RIP!
Bissett19: Jag gillade Rikard, han kunde vara en buffel och en som inte alltid uttryckte sig speciellt PK. Men, han gjorde ett bra jobb och har bidragit till en hel del inom svensk ishockey.
Tråkigt att han inte hann få uppleva ceremonin kring sitt inval i Hockey Hall of Fame.
RIP Rikard.
"Svensk kärnkraft producerar årligen cirka 70 TWh el. Den spillvärme som bildas i processen uppgår till 140 TWh, vilket kan jämföras med att den årliga uppvärmningen av alla svenska byggnader kräver 100 TWh."