Café

Grupper · 49842 inlägg · 1046 ämnen

Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.

Sv: Metal Guru's tråd med Udda Hårdrockscovers.
Volume 29.
Subject: Staying Alive (BeeGees).
Warning: Fladdermushuvudavbitarn och Zappason i unison diskokiller.
"I AM . DISCO MAN!!!"

Det var nån som tyckte man kunde vända på konceptet, och onumrera dem. Jag bryter mot en konvention, och numrerar ändå.

No More Mister Nice Guy gillade jag.
Nu har jag dessutom en svärm att lyssna ikapp.

Samt, var inte blyga. Ni är välkomna att diskutera gudfruktigheter i min tråd.

Volume 30.
Subject: Never Ending Story (Limahl).
Warning: Allmänheten varnas. Dragonland kör över Limahl i 180 knyck. Och har skoj under tiden.

Robban:

Vilken underbar cover på covern de gör Judas. Han sjunger mäktigt så att glasen spricker den gamle Halford på den lugna Diamonds & Rust.

Tack tack!

hellge: Hela konserten från Memphis ´82 är riktigt tung och de låtar som från början karaktäriseras som Priest-klassiker upplevs förstås som ännu tyngre. Victim of Changes blir inte tyngre än såhär..

Exempel 1:

[url=
www.youtube.com/watch?v=qytyndZ-3u4]Judas Priest - Metal Gods - Live Vengeance '82[/url]

Exempel 2:

[url=
www.youtube.com/watch?v=2s-cBPn31ys]Judas Priest - Sinner - Live Vengeance '82[/url]

Också avrundar vi förstås med exempel 3:

[url=
www.youtube.com/watch?v=hXqb_3fR6Ok]Judas Priest - Victim of Changes - Live Vengeance '82[/url]

Synd att de inte låter lika tungt numer. Ja, detta live alltså. När jag nu äntligen fick chans att se dom live (i Scandinavium, vårvintern -05), så var det förstås en Priestkonsert precis som en Priestkonsert ska vara. Med alla klassiska delar inkluderade. Men lika tungt som under slutet av -70 och fram till mitten av -80-talet blir det aldrig. Inte undra på att man fastnade som man gjorde för bandet som liten grabb då man hörde plattan "Unleashed in the East" första gången.

Volume 31.
Subject: Eye of the Tiger.
Warning:Tidiga Jagger/Richards wannabees
www.youtube.com/watch?v=HHWS0H2JqSU&mode=related&search=

Volume 32.
Subject: Eye of the Tiger.
Warning: Nope knappast men riktigt bra jobbat: Return to Sender
www.youtube.com/watch?v=2-lOZZGogDM

Utom tävlan, originalet:
Subject: Eye of the Tiger (Survivor).
www.youtube.com/watch?v=zVsyEzpKiKo

(Hävdar envist att detta är den bästa hokky-introlåten, riktigt mäktigt att lyssna på dom ca 45 första sekunderna dånande ut ut högtalarna samtidigt som ens favoritspelare "flyger" in på arenans is...)

Dream Team:

Det där lugna partiet på Victim of Changes är lite av en favvo, han sjunger som en gud där, en metallgud, a Metal God. Just 1982 hade nog denna genre sin absoluta höjdpunkt, än fast den fortsatte långt därefter och rockar än i dag. Screaming for Vengeance är nog den mest heavy metalliska platta jag känner till. Jag tror att farbror E-type rankar den som sin bästa platta. Inledningen med Hellion över till Electric Eye är lysande. Det finns inget svagt spår på den. Dock blir det lite löjligt med alla flygande drakar och sånt.

En kompis tillika gitarrvirtuos som bor ett kvarter bort här brukar hävda att Victim of Changes är världens roligaste låt att spela. Problemet är bara att hitta en sångare som klarar att sjunga den.

Volume 310.
Subject: Silver Machine (Hawkwind).
Warning: mp3:a av The Ukelele Orchestra of Great Britain.

Den här låten är fanimej mer våldtagen än Knockin on heavens door.

Original från 1966:

www.youtube.com/watch?v=-j4XSAX7bWg

Helloween:

www.youtube.com/watch?v=-v5aEB4iN-Y

Judas Priest:

www.youtube.com/watch?v=iivWt0uKMoY

Gob:

www.youtube.com/watch?v=mK1GChv_Zlg

Et tu Brute:

Förbannat snygg video den där orginal-Stones, dessutom gillar jag Jaggers kavaj. Synd bara att han inte upptäckt att det har gått 41 år.

Märkligt också att att se hur 1000-tals unga band fortfarande härmar dessa stilbildare.

Men det där du påstår vara Priest är nog någe annat, åtminstone är det ingen Halford på sång.

Volume 32.
Subject: Whole Lotta Love (Led Zeppelin).
Warning: Sjusst bensprattel till bleckblåsarrangemangs-orkester.

Trivia: Detta är kanske det mest kända introt till Brittiska 'Top of the Pops'.

Länken Metal Guru, länken

Volume 32.
Warning: Sjusst bensprattel till bleckblåsarrangemangs-orkester.

Trivia: Detta är kanske det mest kända introt till Brittiska 'Top of the Pops'.

(meh, länka då trögsmock...)

hellge: Nja, men det är Priestinfluerat så det räcker. Skillnaden är att det är Glenn Tipton på sång och inte Halford. Tipton släppte ju en soloplatta, "Baptizm Of Fire", där den här låten finns med. Gitarrspelet på låten andas dock Priest långt ut i fingerspetsarna.

hellge:

Då är det nog så. Wikipedia listar en del covers.

en.wikipedia.org/wiki/Paint_It,_Black

hellge: Mer om Tiptons soloplatta [url=en.wikipedia.org/wiki/Baptizm_of_Fire]här.[/url]

Ett rätt så gediget gäng musiker här:

Glenn Tipton - guitar, vocals
John Entwistle - bass (urspr. The Who)
Robert Trujillo - bass
Cozy Powell - drums
Don Airey - keyboards (Deep Purple)
Whitfield Crane - backing vocals (founder and leadsinger of Ugly Kid Joe)

Dream Team:

"Cozy Powell - drums"

Brors-son med Magnus Powell och tvilling med Ronnie Powell från Husum.

hellge: Oj, där ser man. Husum har alltså fått sin dos fylld av rockgener, härligt. I april i år var det nio år sen Cozy Powell tragiskt nog körde ihjäl sig.

Håller någon av gossarna Powell på med musik i nån form? Hur gamla är dom?

Dream Team:

Magnus har väl lagt träbenet på hyllan. Trakterar förmodligen såg.

Volume 33.
Warning: Nina Persson på Polarprisutelningen. Gillar verkligen hennes/Cardigans tolkningar av Sabbathstuff, men här föredrar jag utan tvekan Volume 32, dvs instrumental blåskatarrs-jazz.

Et tu Brute: Oh boy, man kan få träsmak för värre. Man undrar om förebilderna är [url=sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6derna_Djup]dessa herrar?[/url]

Volume 34.
Subject: Planet Caravan (Black Sabbath).
Warning: En synnerligen bekymrad flicka spelar gura och sjunger.

Lägger med Pantera som referens:
youtube.com/watch?v=nVvoEYBFJpc

Et tu Brute: Kommer du i håg denna version?
youtube.com/watch?v=P5BOf-8vHoY&mode=related&search=

Lite annat motför Sigge Ernst i Rockfolket.

Et tu Brute: Glömde säga att den låg med som ett livespår på Hendrix in West.

en.wikipedia.org/wiki/Hendrix_in_the_West

( Den ligger i amerika kofforten ( c : )

Helg Ernest:

Jag är väl ett halvt decennium för ung, för att ha några samtida expirience av detta geni.

Han hade ju en del sidor som folk nog inte riktigt har hört. En av mina favoriter är nedanstående ballad:

youtube.com/watch?v=PNCGvWL7Nlw

En av hans lärjungar är inte heller att leka med:

youtube.com/watch?v=1RhlnvQWs7o&mode

Et tu Brute:

En av dom bättre Hendrix tolkarna heter även han Randy i förnamn , fast Hansen i efternamn .
Har ett par kanonlpn med honom , tyvärr brukar dom kosta åt h-e för mycket om man nu lyckas hitta dom .

Randy Hansen - Foxy Lady :

youtube.com/watch?v=lgLHcyoZVMU

"I Don't Live Today" performed by Randy Hansen & Buddy Miles:

youtube.com/watch?v=a4kdMn96lyg

youtube.com/watch?v=bgRYleaWZuM

Och vi avslutar det hela med en litenbonuslåt :

youtube.com/watch?v=-HRftBlEfg0

Alisandali:

Det här hade vi egentligen kunnat köra i tråden "Döda gitarristers sällskap".

Fast det är klart, Randy Hansen lever väl.

"Randy was born into a musical family in Los Angeles, and spent his early years studying varied styles at the family's Hollywood nightclub, the Ash Grove. He was fifteen years old when they moved to New York and he met Jimi Hendrix in 1966. He played in Hendrix's band Jimmy James & the Blue Flames that summer. The stage name "Randy California" was given to him by Hendrix to distinguish him from another Randy in the band (who Hendrix dubbed "Randy Texas"). When Hendrix was invited to come to England by Chas Chandler, Randy was not allowed to go (by his parents) and so missed out on what became the Jimi Hendrix Experience.

Together with his stepfather Ed Cassidy, California founded the band Spirit in 1967 and wrote their biggest hit, 1968's "I Got a Line on You". Spirit's other big hit was "Nature's Way." The band's music still stands as a unique sound mixing ethereal notes, hard beats, and a satirical view of the world. Jimmy Page plagiarized Randy's guitar part from "Taurus" when he wrote Led Zeppelin's 'Stairway To Heaven'.

Randy California left Spirit in 1971 to begin a solo career, but periodically returned to various reincarnations of the group over the years until he was lost in the ocean January 2, 1997 while rescuing his twelve-year-old son from a rip current near their home at Molokai, Hawaii."

Såg dessutom att Hansen var från Seattle liksom Hendrix. Det kan väl ändå inte vara den Randy som figurerade i Jimmy James & the Blue Flames?

en.wikipedia.org/wiki/Randy_California

en.wikipedia.org/wiki/Randy_Hansen

Metal Guru: Man vet ju aldrig om saker blivit postade tidigare i såna här trådar, men den här tål väl att upplevas igen i så fall.

Volume xx
Subject: The Lady Is A Tramp (Musikallåt från 1937, insjungen av bl a Frank Sinatra)
Warning: Alice Coopers peruk.

www.youtube.com/watch?v=f3Wq9MODw4U

Wayne Gresky:

På tal om mer Sinatra, Cole Porter och Iggy Pop. Fanimej om jag inte får med två covers på en samt att min anarkistiska ådra firar stora triumfer i kväll:

www.youtube.com/watch?v=OluPhEKyckU

Robban : Jag tycker att Gov't Mule passar bättre under den här tråden , för mig så är dom bara ett skapligt coverband .
Fast dom har ju blivit bättre med åren .

War Pigs
www.youtube.com/watch?v=K5M47DBu6nA&mode=related&search=

Mississippi Queen
www.youtube.com/watch?v=JuXhAfcnhYQ&mode=related&search=

Just Got Paid
www.youtube.com/watch?v=twl8bINw6DY&mode=related&search=

Alisandali:

Sabbath, Mountain, ZZ Top?

Volume 30.
Subject: Hair of the Dog (Nazareth).
Warning: Ripp-rappad intill oigenkännlighet av svagsinta hip-hoppare. Yuck!

Volume 36.
Subject: Stairway to Heaven (Led Zeppelin).
Warning: Grand Mother of all Power Ballads blir lustmördad av Frank Zappa och anhang. Notera hur eländet går alltmer överstyr i the Grande Finale, hur saxofonisten på podiet börjar göra samlagsrörelser i tomma luften, hur allt avslutas i Helan och Halvan.

Som referens medföljer en Foo Fighters-verision av samma låt, där sångaren uppenbarligen glömt att memorera texten.
www.youtube.com/watch?v=juCQ1BteSW4

Volume 37.
Subject: Stairway to Heaven (Led Zeppelin).
Warning: The Beatnix var väl före sin tid, och spelade in den här covern redan 1964. På den tiden blev niomiuterslåtar bara 2:40 långa.

(ps. kunde blivit en klockren 3/1:a...)

Metal Guru: Passar denna in i din samling... :-)

[url=
www.youtube.com/watch?v=6Df8RcBm6_Q]Ukulele KURICORDER / Highway Star[/url]

Salle:
Ukulele-godisar får ALLTID plats i samlingen.
Länkat är mer Kuricorder, för er som inte kan få og av japanska ukulele-orkestrar.

Bonus är inte en udda hårdrock-cover, men väl Händels Messiah - framförd av en Kazoo-kör. Hallelujah!
www.youtube.com/watch?v=yhlm232KRlQ

Volume 37.
Subject: We Will Rock You (Queen)
Warning: Primate Scream.

Metal Guru: Den här är väl inte en cover, men en aning udda eller kakafoniskt låter det när man hade något litet missöde med synthen hos Fann Haléns

Artist: Van Halen
Song: Jump

Usch, Paddan:
den var riktigt illa...

Den här kanske inte riktigt kvalar in i tråden, men vad f-n...
Slayers Angel of Death goes Nintendo.

http://uk.youtube.com/watch?v=wtZ1d6ovVNw

Den här kanske redan är postad, men AC/DC-covers kan man väl inte få för mycket av ?

uk.youtube.com/watch?v=FONt47Z0KZg

JD:

hehe vi tar väl denna också. Antar att grabbarna i Def Leppard vrider sig av plåga när de hör superdivan framföra den här.

Känsliga bör varnas. Detta är bland det sämsta jag hört.

JD:

Den där Celine Dion-vidon var väl inte mycket att uppröras över, värre var det då med den andra som Mattias - 74 postade. Mariah Carey som sjunger sånger från High & Dry. Det skulle jag vilja säga är direkt olämpligt. High & Dry rankar jag nog som en av denna genres och tidsålders absolut bästa och mest underskattade.

Slösåg Shrek 3 nyligen på ett nattflyg. Döm av min förvåning när först Immigrant Song dök upp, snart ihopvävd med Barracuda i en fighterscen.

Naturligtvis skulle en flygvärdinna utfodra mig mitt i smeten, så min uppmärksamhet var icke total. Har försökt hitta sekvensen på youtube, men nedan länk av bilder + Zeppelins musik är det närmaste jag kan komma.

www.youtube.com/watch?v=yc2_jUxIIuk

Den ylande damen i rött i öppningsscenen är autentisk, och passar utmärkt med inledningsylet i Immigrant Song. Annars är det various clipping orgy.

Här är sedan flickan Fergie, som försöker vara tuff live med Barracuda. Det är tydligen hennes röst som används i Shrek-scenen.

www.youtube.com/watch?v=4Wy3E2Aa6sw

===>You should to all cost avoid any live clip with mentioned girl performing Barracuda

Metal Guru:
"försöker vara tuff LIVE" var innan jag fann denna länk, tack gode gud.

Metal Guru:
Har denna verision av "Don't Fear the Reaper" varit med förr?

Metal Guru:
För er som gillar Maiden, så är Bruce Dickenson med.

Metal Guru: Jul om mindre än en månad nu och vad kan då tar vi och lyssnar på en jullåt tycker jag (även om det är liiite tidigt). Riktigt fint tolkad faktiskt, Christer Sjögren borde gå och dränka sig om han ser detta.

Jon Bon Jovi - Blue Christmas
www.youtube.com/watch?v=10OcvYB5f9g

« · 908957 · »