Vi kan summera HS-Cupen efter två speldagar. Följande deltagare är klara för åttondelsfinal: SuperElMaco elbistrofinno Stigsson2 Alisandali MGuru difzi JimmyJoe
Wayne Gresky: Är det nån idé att felanmäla en fråga och få rätt i efterhand? Jag torskade på tid mot Knaskamilla och det är iofs ingen skam. ;-) Men problemet är att jag fick fel på en fråga där man skulle namnge en kvinna ur världshistorien. Kvinnans namn (enligt facit) är Imelda Marcos. Jag svarade Emelda Marcos och fick fel för det. Googlade direkt efteråt på hennes namn och där fick jag 14400 träffar på namnet Emelda Marcos.
Ska facit gälla trots att man uppenbarligen har fel?
Metal Guru: Ja, det har jag gjort och där blev det betydligt fler träffar. Men poängen är ju att båda stavningarna verkar vara korrekta. Och bör därför också godkännas. Big deal, men det känns ändå lite surt att man får fel när man har rätt...
Metal Guru: Precis. Sen är det väl egentligen bara när det gäller just bokstäverna I och E som det i de flesta fall verkar vara accepterat med båda stavningarna i egennamn.
Metal Guru: Nä, inte i just det här fallet, som det verkar. Det känns som att det är alldeles för många träffar på Emelda för att det bara kan viftas bort sas. Vore skillnad om det hade varit typ 10 träffar eller nåt sånt.
I det här fallet känns det som att man kan likna det med jämförelsen mellan stavningarna Helena och Elena.
Själv duellerade jag mot Portello idag. Vi fick en fråga om vad det första kommentatorn sa efter Foppas straff -94 var. Det rätta svaret var "Vilken fräckis", men jag är ganska säker på att han sa "Vilken fräckhet". Nu gjorde det ju inte så mycket då jag fick rätt ändå, men...rätt ska väl vara rätt?
Är det du som har gjort frågan på Vetgirig? =) Det kan vara han som har en dialekt jag inte förstår också, jag har hört det där klippet mååånga gånger och aldrig tvivlat på vad han säger.
knaskamilla: Absolut. Det lustiga är ju att svaren i Duellenfrågorna kan skifta rätt mkt vad gäller kraven på exakthet i svaren. För det mesta kräver dom EXAKT rätt stavning på framförallt egennamn. Men ibland släpper dom igenom ex en stavning med w istället för v. Lite frusterande ibland. Ngt annat som man numera har lärt sig är hur man bör skriva ex kunganamn och deras ordningssiffra sas. Skriver man ex Gustav den femte, så får man fel. Det fick jag erfara häromdan. Svaret var ju korrekt, men det skulle ha skrivits: Gustaf V.
"Så där kunde Ulf Sterner göra på sin tid" är det första kommentatorn (Arne) säger efter straffen. "Vilken fräckis" sägs av bisittaren/ experten (Ankan).
Nä, det där med Sterner kommer senare. Det är jag ganska säker på. Fast nu har du kanske lyssnat på klippet och hört att du har rätt...jag orkar inte kolla igen.
Jaha, NU förstår jag. Det låter i alla fall mycket bättre om man tänker att han säger fräckhet än om man tänker att han säger fräckis, så jag fortsätter nog att höra det jag hör.
knaskamilla: Ja, "fräckis" på stockholmska borde väl bli nåt i stil med "freckis".
Nej, det var alltså inget debattforum som jag länkde ifrån Det var ju bara en frågeställning med den aktuella frågan som tema. Dock så har du helt rätt enligt den här sajten...
Men åh. Du skrev ju att det hade diskuterats tidigare. Fel ordval, med andra ord.
Det låter mer som att han säger "fräckhes" med lite läspande s än "fräckis", tycker jag, därför jag alltid har hört fräckhet. Kanske man måste ringa och fråga honom vad han egentligen sa?
Metal Guru: Det ska till att alla resultat går min väg för att det ska inträffa. Lite fler sportfrågor skulle hur som helst inte skada. Kamilla utmanade mig att göra en egen kategori och så kan det bli.
Ibland är det kul med frågesport, som när jag som 9:e och avgörande fråga i duellen fick en tom rad att fylla i den som avgjorde VM-finalen -90.
Hmmm, får jag inte möta bistrofinno eller har jag bara inte fått någon kallelse? Eller räcker det att vi båda vann våra första matcher och är vidare, ingen inbördes uppgörelse?
Gidde: Jag har också satt min (välförtjänta) plats i Div1 under hasardliknande former för en utlandsresa. Vi får se om jag lyckas betvinga mattias, i en direkt avgörande match om KS eller inte.