Café

Grupper · 49842 inlägg · 1046 ämnen

Viktigaste Valfrågan

Sv: Viktigaste Valfrågan
Lumber Jack: Den dag jag blir diktator kommer jag att sätta upp ryttarstatyer i varje rondell, odla en mustasch och låta bygga en pyramid.

El Maco: Tro fan det, ett land där hembränning är lagligt. Den sista fria nationen!

knaskamilla: Så du tror inte alliansen bara smäller upp 200 000 jobb bara sådär? =)

knaskamilla: Att man faktist har gjort ett val.

knaskamilla: Jobben ploppar ju redan upp, alla tecken har väl visat på att den trenden håller i sig.

NuMo, tillägg:

Eller börja sno.

NuMo: ungefär 7

Salle:

Vad betyder den?

NuMo:

Nejdå. Skulle man inte få någon arbetslöshetsersättning eller annat bidrag om man inte jobbade skulle man förstås måsta jobba för att få pengar. Vad jag INTE förstår hur alliansen har tänkt det är var alla jobb helt plötsligt ska ploppa upp.

Salle: Hur mycket mer?

NuMo: Det är enklare med demokrati i vitryssland

NuMo:

nej kanske inte då! Men jahg menar att de räknas ju på nåt sätt så het ogiltiga är de inte !!

Dream Team: Blanka röstsedlar ogiltigförklaras på samma sätt som en felaktigt ifylld valsedel mm.
Men i och med att man aktivt lämnat en blank röst så betyder den mycket mer än att man stannar hemma och soffröstar.

(se röstredovisningen längst ner på [url=www.val.se/val/val2006/valnatt/R/rike/roster.html]ww.Val.se[/url])

El Maco:
Just nu är det Ogiltliga röster blanka 83315 och Ogiltliga röster övriga 10421

mattias - 74: En blindröst utan engagemang eller mening är alltså lika mycket värd som en röst som är gjord av en som verkligen menar det?

Dream Team:

Blanka röster räknas som ogiltiga. Ogiltiga röster redovisas också.

Dream Team: "De borde räknas väl" ska givetvis vara De borde väl räknas.

knaskamilla: Även ogiltiga röster räknas i alla fall så man vet hur många de är.

Ett fynd i vallkokalen: En röstsedel med Sund Hjort på! Dock ingen för Linda Rosing.

NuMo:

men jag skrev kanske otydligt då men om jag skriver igen då! Jag tycker man skall lagstadga det!!

mattias - 74: Nej, så är det ju inte. De borde räknas väl som röster men eftersom de inte stödjer något alternativ så blir de ju betydelselösa. Men de blir ju inte ogiltiga. Det vore ju samma sak som att den som röstar aktivt genom att röstar blankt faktiskt inte får sin röst räknad.

mattias - 74: "också" ?

Själv tycker jag att kvinnor skall bli av med sin rösträtt. Det kan väl vem som helst räkna ut att de inte kan ha energi över att skaffa sig en rättvis bild över vilket håll de skall rösta. Med alla orättvisor som kvinnor är utsatta för så kan det aldrig bli annat än en missnöjesröst.

Knas kan ju t.ex. inte ens räkna ut hur hur det kan komma sig att folk tvingas jobba om de blir av med sitt skyddsnät.

Dream Team:

Jag tror att de blanka rösterna delas opp mellan partierna!

knaskamilla: Är du säker på det?

NuMo:

Tycker också man skall lagstadga det!

Knaskamilla: Oräkna Blanka röster verkligen ? Är du helt säker? Det är inte jag nämligen !

mattias - 74: Ja, men då säger du ju att vi skall göra det till en plikt. Det finns bara ett sätt att göra det på. Genom att lagstadga.

Att skylla på folket för att politikerna och det svenska systemet inte lyckas intressera folk är att skjuta på fel mål.

Eller förresten. Kanske har du kommit på något. Jag tycker nämligen att alla människaor skall vara aktiva Modoiter. - Inte bara innerst inne.

NuMo:

Nej men jag menar det att det är bättre att rösta blankt om man inte vet vad man skall rösta på ist för att skita i det. för hur man än vänder och vrider på det så är det en skyldighet vi har som svenska medborgare. tycker det borde vara alla människors plikt att rösta!

mattias - 74:

Nej, man har inte röstat om man röstar blankt. De rösterna ogiltigförklaras nämligen.

mattias - 74: Ja, det går ju lätt att ändra på soffliggarfenomenet. Det går ju att lagstadga en röstplikt, om du tror att det blir mer demokratiskt så.

Per HApps:
Den dagen du blir sjuk kommer du att märka vad du kostar samhället.

NuMo:

röstar man blankt har man iaf röstat. så ser jag på det. sedan brukar det i regel inte va så långt till valllokalerna. jag hade 200 meter till min!!

mattias - 74: Och en viktig indikator på att blankrösten inte är enda sättet att visa sin demokratin fungerar, om man inte är engagerad i politiken.

Lumber Jack:

Nästan 1,4 miljoner soffliggare som inte fåttt arslet ur vagnen och pallat sig iväg till vallokalerna. Ganska hög siffra!

Lumber Jack:
För mig kvittar det vilka som sitter i regeringen, vi kommer inte att märka någon skillnad ändå. Men det jag pekade på som ett problem är att jag betalar mer än 1000 i skatt varje dag och inte får så djäkla mycket för det.

Mer än att jag får det tvivelaktiga nöjet att se miffona på torget i Timrå och dom runt Selångersån varje dag, men dom verkar kunna ha kul på min bekostnad i alla fall.

Per HApps: För tillfället leder vänsterkartellen enligt AB.

Per HApps:
Förlåt mig skall det naturligtvis vara.

Frella: "
röven av sig för 57 kr timmen dessa fyra år" är bara politisk retorik från din sida.
Jag betalar ca 400.000 kronor i skatt varje år, ja det är sant om man räknar med sociala avgifter, moms, energiskatt och skatt på bensinen.

Förlåt med så djävla mycket att jag vill behålla en lite större del av den summan.

Dream Team:

Tja. De vill ju inte att det ska gå bra för facket i alla fall, så jag undrar lite på vilket vis de tycker att de är bra för arbetarna.

knaskamilla: Det är ju det jag menar. Hur väl kommer det gamla moderata samlingspartiet kunna ikläda sig rollen som "nya" moderaterna", eller "den nya arbetarpartiet" - en liknelse som väl måste ses som ett av de större ljug som någonsin förekommit inom den svenska politiken sett till den grund som partiet ändå vilar på.

Salle: Nej, de kommer självklart att se till att de inte behöver kompromissa, nu då de har majoritet för sina beslut. Men frågan är väl vilken politik vi får och i slutänden vilket "nytt" Sverige vi kommer att få med en regering där kompromisser riskerar att bli det enda vi får ta del av?

Här kan ni kolla på hur det går/gick i er kommun, landsting mm

[url=www.val.se/val/val2006/valnatt/R/rike/roster.html]Valmyndighetens resultatredovisning[/url]

knaskamilla: Sist de borgerliga hade makten så hade dom inte majoritet utan var beroende av Ny Demokrati i sitt regeringsbildande. Sen var dom mycket mer oense än vad som verkar vara fallet idag.

Dream Team:

Ska bli spännande att se hur mycket de egentligen kommer att vara icke överens om, di där som skrutit om hur eniga de är (som om det skulle vara en anledning till att rösta på ett parti som helt plötsligt inte är sitt eget utan sitter ihop med tre andra).

Ang. alliansens politik fick jag just detta mess:
"tror inte på deras politik. sist dom hade makten blev mycket sämre för mig som ensamstående mamma. hade de skit tufft.."

Jag är så orolig.

Dream Team: Jag håller inte med dig. Varför börja bråka nu OM dom får makten. Det skulle ju bara leda till att man måste ta hjälp av de röda partierna i sakfrågor och troligtvis kompromissa än värre.

Salle: Återstår väl att se om jobben nu kommer öka så dramatiskt som den borgerliga sidan verkar tro. Lägre a-kassa men inte just några fler jobb kan bli väldigt förrödande. Det finns trots allt en hel del människor som inte får jobb hur mycket de än vill.

Salle: Vet vi ännu riktigt vilken politik vi kommer att få med alliansen som härförare för jobb och annat? Jag ser det som ett intressant läge, samtidigt som vi nog får vara beredda på att de skillnader som högersidan nog i mångt och mycket har tvingats lägga åt sidan alldeles säkert kommer mer i dager nu när valkampanj och samförstånd inte längre är lika viktigt.

Dream Team: Gjorde inte alla som röstade blått det?

Poffa: Du röstade på Reinfeldt, eller hur?

Frella: Än fler kommer nog att jubla åt de jobb som dom nu faktiskt kommer att få istället för att slussas runt i åtgärder odyl.

Salle: Klart jag är bitter då jag inte alls är med på den borgerliga sidans människosyn. Jag som röd tror ju att lönerna kommer att sänkas för nyanställda iom sänkningen av A-kassan. Men många unga jublar säkert över att städa hemma hos Reinfeldt och Maud.

Frella:

Men har du missat att alla som går arbetslösa helt plötsligt ska få jobb när de får lägre a-kassa? Trolleri, trollera... Anledningen till den lägre a-kassa är alltså att de arbetslösa ska söka alla tjänster som annars kommer att stå vakanta. Eller hur det nu är.

Frella:

Grejen är väl den att fler kommer få jobb, eftersom man ska underlätta för företagen. Det innebär att färre kommer leva på bidrag och staten kommer få in mer pengar i skatt (då arbetare betalar mycket mer än de som går arbetslösa).

« · 750162 · »