Lumber Jack: Vem förlorade på dessa då?
[url=www.val.se/val/val2006/slutlig_ovrigt/handskrivet/R/index.html]övriga Handskrivna partibeteckningar[/url]
Man skulle ha blivit politiker. Nu är väl chansen att roffa åt sig en del av den här tårtan inte så otroligt enkelt, men skrämmande system.
Det verkar ju bli maktskifte som sagt. Undrar om Persson sitter kvar efter förlusten, eller om han väljer att pensionera sig nu ?
Och om han avgår, vem ska då efterträda honom ?
För mig som är tämligen oinsatt verkar den socialdemokratiska nomenklaturan bara bestå av grå massa. Den enda för mig tänkbara kandidaten, Wallström, verkar trivas ypperligt i Bryssel och har ju tidigare förnekat att hon är intresserad av partiledarposten.
Jag har pinsamt nog suttit på jobbet några timmar ikväll. Dags att gå hem och kolla på den där skäggstubbsmannen från Göteborg förklara trenderna på teve. Vägg i vägg till kontoret sitter Vänsterpartiet och vakar, ska bli intressant att se minen på rökpausande Ohly om han är på plats.
Jag tror att du är inne på helt rätt tankebanor, en 50-årig retorik om att Sverige är världens bästa nationalstat och en 10-årig retorik om att Sverige ska lära resten av EU saker sätter såklart sina spår, när påståendena/löftena inte infrias.
Det blir intressant att se hur integrationen hanteras under de närmaste 4 åren, lyckas den nya regeringen att skapa några hundratusen nya jobb i, idag icke-existerande, branscher inom den privata tjänstesektorn så kommer de att sopa undan mycket av grogrunden för (sd). Får man dessutom fason på skolorna i några hundra problemområden i Sverige är de nog nere under 1% till nästa riksdagsval.
Men som jag sagt tidigare (med viss annorlunda formulering); att skånelänningar kan rösta på ett parti som vill ställa sig på knä inför en stark centralmakt i Stockholm är inget annat än kulturförräderi. Skönt att Skånefederalisterna åtminstone verkar ha ökat sina röster till landstinget med 200%. En positiv utveckling, även om man inte ska nämna det absoluta antalet röster för dem, i relation till (sd). :-)