Café

Grupper · 49842 inlägg · 1046 ämnen

Viktigaste Valfrågan

Sv: Viktigaste Valfrågan
Lumber Jack: Menar du på allvar att Borg föreslagit att man skall slopa det gamla "straffsystemet", till förmån för det här? I övrigt håller jag med dig om nackskottt och så där.

NuMo: Nej för fan, vi kör lite stalinistiskt istället. Nackskott mot hunger, arbetslöshet, opositionella uttalanden och ynkligt försvarsspel.

NuMo:

Jo men jag söker dagligen ringer tom runt till företag och åker ut och frågar men i Borlänge där jag bor är det svårt !! Men tror mig ! Jag vill inget hellre än att ha ett jobb! Sedan är man ju i den åldern också där man längtar efter Familj och Barn m.m och då måste en stabil ekonomi finnas där !!

NuMo: Bidragsfusk, det är klart man sysslar med sånt. Har du en aning om hur svårt det är att klä på bina klänningar inför varje föreställning av The Beehive after dark.

Själv vägrar jag att söka jobb. Jag finns ju i telefonkatalogen, så är det någon skola i Sverige eller någon annanstans som vill anställa mig får de helt enkelt ringa upp mig. Svårare än så kan det väl inte vara.

Lumber Jack: Varför skall vi ha en förmildring. Kan du förklara det?

mattias - 74: Själv tycker jag nog att ska ta och skaffa ett jobb i stället för att hålla på fördriva tiden med att söka och vänta och puscha lite. Titta på mig. Jag har jobb.

NuMo: Få se nu, här föreslår Borg en mildring av dagens regler om hur du straffas om du inte aktivt söker jobb när du upprätthåller ersättning från A-kassan, och vänsterflygeln går i taket. Är systemet där du helt stängs av från A-kassan bättre?

mok:

det brukar jag göra även om man kanske innerst inne vet att tjänsten är tillsatt så brukar jag alltid stressa på dom lite !!

mok: Nu börjar du ju närma dig mina takter. Kapa av några kropsdelar på dem. Inte nog med att de är ruttna soffliggare som inte vill ha jobb. De är bidragsfuskare också, vilket en arbetsvillig arbetare aldrig är. Människor som saknar kroppsdelar skulle alltså hjälpa arbetsgivaren att direkt se att det är en arbetsskygg parasit han har att göra med. så då slipper han anställa honom, samtidigt som det svenska folket kan se hur en sån ser ut, vilket ger en energikick som arbetgivarna har nytta av.

mattias - 74: Det e ju så som du säger därför får man ju slå en pling själv ibland om man e extra intresserad.

mok:

tro mig, de som känner mig vet att jag inte gör annat än att gå hemma på att fundera om att man skall få ett jobb, nackdelen är ju det att de flesta av arbetsgivarna är dåliga på och höra av sig. Hur svårt kan det vara att skicka iväg ett mail eller ringa liksom!!

mattias - 74: Söker man jobb aktivt så kan man ju inte göra mycket mer liksom då försöker man ju allt vad man kan men att bara ligga hemma o få lite cash varje månad utan att anstränga sej för att få ett jobb... dom skall dom som sagt sätta åt. men fan fuskar dom dra in pengarna en hel månad istället för bara en dag.

NuMo:

hehe kanske det !!

Men fortfarande ställer jag mig frågande till Varför AF vill att en del måste flytta mot sin vilja, tänk om du har småbarn tex och nyss blivit a lös! Jobbig sits!

Dragan 2k:

Fick bara ett sommarvikariat nu som slutade sista september, det finnsbara massa vikariat, svårt att få en fast anställning inom tex kommunen om du inte har tillräckligt med LAS dagar !!

Men som sagt så söker jag massa jobb och hoppas få ett snart , jag är en man som lever på hoppet!!

mattias - 74: kapa av ett ben och sparka sen ur dem ur a-kassan. Det ger dubbla tydliga budskap.

mattias - 74: Vad fasen är du utan jobb nu igen Mattias?

mok:

Jag söker ju aktivt jobb iaf så jag går säker dessutom redovisar jag alla sökta jobb för AF.Tror jag sökt 4 st bara idag!

Däremot finns det dom som bara går hemma och inte bryr sig om att söka och där håller jag med om att det bör stramas åt lite men böter kanske är lite väl drastiskt eller!! Fast annars vet man inte vad de skall göra åt soffliggare!!

mok: Det bästa blir då att den som ligger ner söker jobbet som finansminister, så att rätt person direkt får se vilka som inte ligger ner.

NuMo: En del säger ju "sparka inte på dom som ligger ner"... men om man ligger ner borde man visa tendenser att rese sej upp självmant annars förtjänar man en spark i röva :)

Fick faktiskt denna frågan idag när jag var på stan o spatserade från en tidning som skulle publicera detta imorgon :)

mok: Jag säger som Borg: Blotta hotet om att man kommer att skära an en kroppsdel, innebär nog att man hellre söker ett jobb.

NuMo: Tycker dom lägger fram rubriken snyggt iaf "Borg vill ge arbetslösa bötar" det e ju inte riktigt så hemskt som det låter men jag tycler det e helt rätt. Är du arbetslös och inte söker jobb skall du f*n ha böter. Skulle dom kapa en kroppsdel blir dom ju bara förtidpensionerade :) Men klart då sjunker ju arbetslösheten....

Nu fattar jag ingenting. Vadan denna flathet. Är det inte bättre att t.ex. hugga av en kroppsdel, förslagvis ett finger av bidragsfuskaren?

www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c11%5c13%5c3565

Paddan: oj! Där steg Letterman i aktning med ungefär tio tusen procent hos mig. Skönt att se någon i hans position ta ställning så tydligt och dessutom våga tänka själv.

Lumber Jack: Det här trodde jag aldrig om David Letterman, men han tufsar till Bill O´Reilly ganska bra i detta klipp.

Per HApps: USA bygger en ny demokratisk stat i före detta Irak, vad svamlar du om? Dom hittade ju maskförstörelsevapen...björktrastar! Hans Blix hade fel, George W Hade rätt...igen! Jävligt synd att han inte fick Nobels fredspris, denne geniale myspropp!

Metal Guru: Jo, jag förstod att du menade det, fast tydligen framgick det inte av mitt inlägg. Märkte själv hur "bra" jag är på geografi när vi på en av föreläsningarna i politisk geografi fick en blindkarta över Sydeuropa och skulle pricka in länderna i forna Jugoslavien med mera.

Paddan:
En av mina poänger är att de amerikanska staterna är för en europe vad de europeisiska staterna är för en amerikan.
Jag har ännu inte drattat ned på county-nivå.

Paddan: Jag kan dom som var i forna Väst-Tyskland. Kommer du inte ihåg den fina Tage-ramsan...

Schleswig-Holstein, Niedersachsen, Hessen, Nordrhein, Westfalen, Saarland, Rheinland, Pfalz und Bayern. Baden-Würtenberg.

Paddan: Pröva Komvux

Per HApps: Trevlig informationskälla. Vidare så kan jag heller inte alla bundesländer i Tyskland, trots att jag har läst tyska på universitetet, jag kan inte alla counties i England, Skottland, Wales, Nordirland och Irland trots att jag läst väldigt mycket engelska och jag kan inte alla norska fylken trots att jag har släkt i Norge. Jäklar vad obildad jag börjar känna mig.

Paddan:
Träna på , gamla grabbis
www.50states.com/

Metal Guru: Självklart är det så att kunskaperna om huvudstäderna i Montana, Missouri och Kentucky, samt de stater som omger Wisconsin är sån information som är så enkel att besvara att ...den helt gått mig förbi, märkligt tycker mina kompisar som hävdar att som lärare i SO-ämnen ska man kunna allt

Per HApps:
Den där Youtube-snutten är inte snäll, då kartan har namngivit länderna helt felaktigt. Ni ser att Australien är poppis att peka ut - men på slutet ser ni också att det står 'North Korea' på den kontinenten. Tasmanien är markerad som 'South Korea'.
Som gjort för att få vridna svar, framför allt från de som inte är säkra på sin geografi.

Sedan lägger ni säkert märke till att eländet är klippt här och där. Fem spänn på att de 'män på gatan' som protesterat mot kartans riktighet är bortklippta, och bara de mest skruvade kommentarerna är kvar - och voilá, vilket skulle bevisas - jänkare kan nada om yttervärlden.

Filmen är värd absolut noll i bevissyfte.

Handen på hjärtat, kära Hockeysnackare, hur många av er kan - utan att googla eller slå i hemma-atlasen - namnge någon av huvustaden i Montana, Missouri eller Kentucky, eller säga vilka stater som omger Wisconsin?
Vilka jävla frågor, kan man tycka.
Men fundera på dem innan ni förlöjligar amerikanare som pratar om Stockholm, huvudstad i Copenhagen och blandar ihop Sverige och Schweiz.

(...känner inte igen mig. feber? har aldrig någonsin försvarat jänkare tidigare...)

Dream Team: Man har undersökt kunskaperna hos 1000 elever i åldrarna 6 till 14 år.

Läste en undersökning från 2002 där man frågat 3000 ungdomar i nio länder, däribland Sverige, USA och Japan. De svenska ungdomarna låg då i topp med ett genomsnitt på 40 rätta svar på 56 frågor.

Paddan: Vad är det för ålder på barnen i undersökningen, tro? Om jag får tala för egen del så minns jag tillbaka på min egen skoltid, och då främst högstadietiden, som ett enda tragglande av världs- och sverigekartor och dessa studerades i vill jag minnas total noggrannhet. Nu var det såklart inte alla i klassen som låg i fullt så enträget. Men det var inga 86% av klassens elever som misslyckades i geografi, det är en sak som är säker.

Det hela kanske är en generationsfråga. Kanske att nutidens ungdomar i den åldern inte bryr sig, alternativt att skolan misslyckas med sin undervisning.

Per HApps: Det är inte bara amerikanerna som har dåliga geografikunskaper, här en undersökning av National Geographic Kids om brittiska barns kunskaper i geografi.

"One in five British children cannot find the UK on a map of the world..."

"National Geographic Kids also discovered 86% of the children interviewed failed to identify Iraq and one in 10 could not name a single continent."

Samtidigt funderar jag på om svenska ungdomar är så hemskt mycket bättre.

willysson:
I en studie utförd av National Geographic var 63 procent av de tillfrågade ungdomarna mellan 18 och 24 år oförmögna att peka ut Irak på en världskarta - trots tre år av intensiv nyhetsbevakning om och från landet. Ännu färre kunde placera Israel och Iran - och bara hälften visste var i USA New York ligger.

Tänk att hälften inte ens kan peka ut New York på en nationskarta.
Undra på att man tycker att USA är det största hotet mot världsfreden.

Per HApps: haha det är fan världsrekord

Per HApps:
Till dom som tvivlar
www.youtube.com/watch?v=Hp4iI59BfpQ

Lumber Jack: Det var väl 71% som uppgav något annat land än USA? För övrigt tycker jag att de tubsockebärandebärande amerikanerna ska kyssa europeisk federalistisk stjärt alla sju dagarna i veckan.

Civis europeus sum.

Lumber Jack:
Det som skrämmer mig mest är att det tyvärr är sant.

USA är det största hotet mot världsfreden just nu. Inte fan är det någon pajas från Nordkorea eller några stackars Palestinier som är ockuperade av Israel, ickelandet Israel som Judarna fick som plåster på såren av vinnarmakterna för grymheterna som gjorde mot dom av tyskarna under WW2.

Dom lyckades ju väldigt bra med Irakinvasionen med att hitta massförsörelsevapen, målet att säkra oljeimporten till USA lyckades dom med i alla fall.

Läs på din historia ang CIA's inblandning hos bla Talibanerna är du snäll.

Sedan kan du ju passa på att läsa eftertexten till filmen Rambo 3 och se vilka filmen tillägnades.

I 90% av deras senaste krigen har dom blivit beskjutna av vapen tillverkade USA som just amerikanerna har försett dom med.

Lumber Jack: Det är nog dax att du drar huvet ur 5 litersdunken med mäsk och kommer in i verkligheten. Det är synd om dej, eftersom du verkligheten tycks va dig så fjärran i allt.

Här sitter man och läser på Text-TV om hur svenskarna anser USA vara det största hotet mot freden på jorden. Fantastiskt. USA ligger efter länder som NordKorea, Iran och icke-landet Palestina. Åsså finns det folk som påstår på fullaste allvar att vi har en fungerande skola och en public-service verksamhet i Sverige! Vojne, vojne...

Helg Ernest: Du, den här Saparmurat Niyazov, eller Turkmenbashi som han kallas, är ju en skön lirare. Nu har han kostat på 17 miljoner dollar på ett "House of Free Creativity". Hur pass fritt och kreativt något kan bli när alla medier kontrolleras innan något får skrivas, för att se till att inget Turkmenbashi-fientligt slipper igenom, är en annan sak.

Paddan: DELFINKLUBBEN, TJOCKAST PÅ MITTEN

På tal om tvlicens
bingolotto.tv4.se/qbrickbingo/player.aspx?id=192

Humor på hög nivå

Per HApps: Äh, han har ju tränat Aerobics hos Motionsklubben Elefanten fattar du väl

Helg Ernest:
" Det var grejer de" ??

Själv tycker jag att det var tragiskt hela händelsen, med strejken och skotten från militären.

knaskamilla: Det är klart, han kommer väl ihåg det som det var igår.

Poffa:

Det kan ju vara så att han tycker att året efter The big thing var ett underbart år också.

« · 784886 · »