Fotboll

Grupper · 16851 inlägg · 42 ämnen

Allsvenskan

Sv: Allsvenskan
Lumber Jack: Haha. Strålande!

Lumber Jack: Haha, klockrent.

Lumber Jack: Någon fler än jag som får "konspiration 58"-känslor av det här?

T T: En intressant filmsnutt som Sportbladet knåpat ihop. Lite Seinfeldkänsla (spottloskan), men ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=NLgeGU5JPUM

Vi måste väl gratulera Syrianska FC till den historiska första allsvenska segern.

Jag tycker man fullständigt har missat att många 'goda' supportrar vet mycket väl vilka det är som gjort vad.

Det behövs ingen 1984-övervakning - det behövs ändras saker i supporterkulturen.

Wayne Gresky:

Förebyggande arbete skall självklart en arrangör göra i rimlig proportion till vad man kräver av andra arrangemang gällande säkerhet.

Men kriminalitet måste nog ändå staten och polisväsendet ta hand om när det väl händer.

Just nu så verkar det som att arrangören skall verkställa straff också.

Metal Guru: Inne på arenan tycker jag att det är självklart att arrangörsklubben ska ansvara för ordningen och betala för den. Utanför arenan tycker jag inte att det är lika solklart längre och på stan så skulle jag nog vilja hävda att det är svårt att ställa en klubb till svars för vad kriminella gör iklädda klubbens färger.

Åk fast för insmuggling av smällare/raket och du blir avstängd från all fotboll i 10 år. Bråka på stan och åk i fängelse ett år. Jag tror nog att det skulle få vissa att tänka efter en gång till.

mattias - 74: Det mesta.

Fast har de jobb så gäller det att identifiera dem och visa arbetsgivaren vilka fantastiska anställda de har.

mattias - 74:
Jag anser att det här inte är ett samhällsproblem. Jag anser att det är ett fotbollsproblem. Därför ska fotbollen betala.

Du kan ju fråga Peace And Love i Borlänge vem som betalar ordningsmaktens extrakostnader däruppe...

Redigerad kommentar

NuMo:

vad är det som säger att dom inte redan har ett jobb?

mattias - 74: Det är bättre om Borg och Reinfelt ger de här loosermänniskorna ett jobb så kan de betala skatt själva.

Metal Guru:

Niva är ju på helt rätt väg dock återkommer den ständiga frågan. Vem skall betala kalaset. Jag kan tänka mig att bidra med lite skattemedel om vi får bort skiten från arenorna. Tror flera är beredda att göra samma sak.

mattias - 74:
Då är det ingen bra lösning, om man inte ska sätta upp gratis pappkameror

Metal Guru:

Nej det är som sagt ett problem.

mattias - 74:
Vem skulle betala den Engelska modellen?

Klubbarna?
Eller du och jag via skattsedeln?

Metal Guru:

Sedan undrar jag varför inte Sverige följer den engelska modellen. Folk sitter i princip i knä på spelarna under match. Inga skandaler och inga inkastade föremål. Hur har man jobbat för att nå dit där ex osv. Sverige borde lära sig av den engelska modellen.

mattias - 74:
Ja du. Om man kunde få den fotbollsälskande delen av klackarna berätta vad de vet, vad de ser - så hade detta inte varit ett problem.

Därför måste man ge dem ett tydligt incitament att 'gola'.

Typ klubbarna tvingas stå för alla extrakostnader själva, och om de inte kan bära dem - så får det bli konkurs, och upplösning i molekyler.

sylf:

Synd att dom Aikare som verkligen vill se fotboll blir drabbade av dessa mongon. Fan vad less jag blir. Hur svårt skall det vara att identifiera förövaren eller förövarna och porta dessa på livstid från alla arenor?

Redigerad kommentar

agree, sylf:
Lite böter har ingen dött av, inte ens i molekyl-form.

Metal Guru: Ja, jag kanske var lite snäll där, vi kör på ditt förslag, plus att vi lägger till lite böter!

Du är mjäkig, sylf:
Upplösning av föreningen till molekyler, inför tomma läktare vore ett mer rättmätigt straff.

Lumber Jack: 3-0, böter, degradering och spel i superettan inför tomma läktare vore passande!

Lumber Jack:
Jag tycker absolut att samhället INTE ska stå för några extra ordningskostnader i sådana här sammanhang.

Om inte aktuella klubbar kan bära dessa kostnader, så blir det konkurs - och problem solved. 

65selander: Där bröts matchen. 3-0, något annat vore en skandal.

Lumber Jack: 3-0, annars så viker de sig ånyo!

Syrianska - Aik 3-0, eller forsatt match? Det är frågan.

mattias - 74: Jag antar att du inte menar Per.   ;)

mattias - 74: Varför förlängde dom ens med karln, han är ju oduglig???

70 Rodrigues:

Inte en allt för vågad gissning att Olsson får gå först av tränarna i allsvenskan.

IFK Göteborg-Helsingborgs IF 1-2. Det är väl själva fan att man bara håller på losergäng, sämsta starten på 30 år :-(

vad tror vi om premiären? Jag säger 3 - 0 till HBK Spanjorerna visar vägen.

T T: FCK har visst aldrig sparkat en tränare. Tror tränarna där snittat 3-4 säsonger. Du måste köpa klubbens tankar kring spelet, inte tvärt om.

bj21: Det har väl varit känt ett tag. Det snackades om nästa säsong men nu kan det nog bli tidigare än i sommar.

Och Roland Nilsson lämnar MFF!

Mutumba hos Don Björn:

bekräftat nu att det stod Heja Bajen och Djugården är bäst i pokalen.

Et tu Brute: *ASG* Känner igen det där......

Huge:

Norrland börjar strax norr om Tranås.

Det finns sånadäringa komplexa personer härifrån också. De brukar lägga sig till med treskor redan i trakterna av Gränna.

Min livskamrat pratar någon form av rikssvenska fast hon bott på gränsen mellan Småland och Västergötland i 36 år. Fast ringer det på telefonen "hemifrån" börjar hon jojka direkt.

Poffa: Allt är ju relativt och jag skulle tro att lulingarna isf anser att öviksborna inte är riktiga norrlänningar och att ni öviksbor i deras ögon också har stockholmskomplex. Allt beror nog på VAR i "landskapet" Norrland man bor vad gäller inställningen till övriga norrlänningar.
Just i Gävles fall så tror jag dock att du till viss del har lite rätt när det gäller snacket om stockholmskomplex, eftersom staden trots allt ligger väldigt nära Stockholm, med norrlandsmått mätt.
Men Stockholmskomplex förekommer ju även i Övik och andra norrländska städer, i större eller mindre utsträckning.
Den kanske bara är lite mer vanligt i städer typ Gävle, just pga den geografiska närheten.
Komplexet du talar om brukar jag kunna få bekräftat genom en relativt enkel sak att upptäcka: dialekten.
Möter du en norrlänning som talar stockholmska så har han/hon haft eller har fortfarande komplex.
Har han bibehållit sin dialekt så har han/hon haft eller har fortfarande komplex.
Själv har jag bott i Stockholm sen 1976 och talar fortfarande med bibehållen men ngt förminskad bred Gävledialekt. Iaf enligt närstående och bekanta samt via de gånger man hört sig själv tala på band e dyl.
Att man sen tycker att man själv låter som en riktig bonnläpp när man hör sig själv är en annan femma...    :-)

Greven: Sundsvalls 08-komplex bleknar i jämförelse med Gävles.

Poffa: Då gills inte Sundsvall heller för där råder också ett stort 08-komplex på vissa håll. Nä, Norrland börjar nog i ö-vik ;-)

Greven: Gävle må ligga i Norrland, men fick de skulle de gärna vara en förort till Stockholm istället för en norrländsk stad. Därför ser de flesta norrlänningar inte Gefle som ett norrlandslag.

Jag fattar inte detta med norrlandsfönstret en sån här gång.... Gästrikland ligger bevisligen i Norrland men ändå ska giffarna "öppna" detta fönster eftersom det tydligen är stängt nu? Vad är då Gefle, halvnorrland, blöjnorrland, oäkta Norrland eller vad? Räknas inte det sydligaste landskapet till landsdelen! Nähä, då börjar Norrland i Hälsingland då, eller räknas inte det heller? Fråga en upplänning det vill säga närmaste landskap söderöver om Gävle är norrland eller inte! Skulle tro att svaret blir ett rungande JA! Eller börjar "riktiga"norrland olika beroende på hur högt upp i landet man bor, ju längre upp desto högre upp måste man bo för att få kallas norrlänning hardcore? Ja så är det nog så alltså borde IFK Luleå eller vad dom nu heter däruppe gå upp i allsvenskan, först då har norrlandsfönstret öppnats så att alla kan acceptera det......

Jag som trodde man räknade att Norrland börjar norr om dalälven typ :-S
Klassisk älv och landsdelare.....

Wayne Gresky: Ja, jag var ju där då. Det gäller ju att välja sin enda hemmamatch för säsongen med omsorg... :) Synd bara att Gefle var bättre på precis allting! Ska till ett mirakel av rang för att GIF från Sundsvall ska vara Norrlands representant i Allsvenskan kommande säsong.

spud: Till spelarnas försvar ska ju sägas att de springer runt på en halkbana. Men de (fåtalet) svenska matcher jag sett tidigare i år har sett likadana ut...

Wayne Gresky: Ha just den kanalen har jag EJ =)

Wayne Gresky: Nu ser jag väldigt lite fotboll, men är verkligen detta vad man kan förvänta sig av heltidsproffs? Får man se 2 pass i rad gå fram till tilltänkt mottagare gör man ju vågen.

Berka: TV4 Sport.

« · 1380698 · »