HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

FINAL

« · 1032606 · » Till forumet


Sv: FINAL
superfalle: Grattis HV!
Kommentera

Sv: FINAL
Cyklob: ja .. grattis till stefan liv .... vilken klippa ... och till rönnmark som måste ha satsat stora pengar på matchen ... t
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute:

Grattis till segern, ser mycket lovande ut för eran del nu :).
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Låter som ett safe bet måste jag säga. jag skriver under.
Kommentera

Sv: FINAL

Nu skall jag fanimej drar till med veckans hetaste stalltips. Det lag som vinner final no 5, kommer slutligen att stå som svenska mästare.

Så har det iaf sett ut de senaste 3 säsongerna!

Kommentera

Sv: FINAL
oscaaaar: Tja, eller om det är lhc som tror det är träning. Tragiskt.
Kommentera

Sv: FINAL
73Sjöbba: joo ;)
Kommentera

Sv: FINAL
oscaaaar: Ja, grisfarmen ångar på.
Kommentera

Sv: FINAL
distanserad: helvete vad hv är bra nu.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Det kallas terapi...
Kommentera

Sv: FINAL
distanserad:

Att du orkar. Jag håller som bäst på att försöka dressera mina fjärilar :-)
Kommentera

Sv: FINAL
Jahaja boys & girls. Min mage har allt som oftast rätt - tyvärr kurrade den oroligt som jag skrev här inför förra matchen och mycket riktigt så blev det en hv reducering. Idag däremot... så säger magen - lätt vinst till LHC.
1-4 blir tipset, men känner att det kan bli fler mål än så.

Ahhhhhh - hockeytarmen skriiiiiker. Snart är det match.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Ros bloggar och menar att HVs busar ska lära sig av denna kille. Tråkigt tokig man skulle bli som målvakt att ha en sådan framför mål.
Kommentera

Sv: FINAL
mattias - 74: ja .. hur ska man klara sej utan en sådan fantastisk hockeyspelare.. hoppas man behåller jämtin och thörnberg då ... man vill ju ha ett lag att avsky ...
Kommentera


Sv: FINAL
Måste bara avreagera mig på alla stendumma journalister. Trots 3 toktighta matcher (även om 1:a var ganska ojämn spelmässigt) så har väl lagen bevisat att det kommer bli 6-7 matcher där båda kan vinna varje match - oavsett hemma och borta plan. I serien - OCH i finalserien så har det varit fler bortasegrar än hemma.

ÄNDÅ - så hänger de upp sitt experttips på vem som har flest hemmamatcher. Att man nu målar upp HV som storfavorit igen är för mig otroligt konstigt. I denna matchserie bör man i stället lägga vikt i vem som vunnit flest matcher. Därför anser jag att LHC fortfarande bör vara knappa "favoriter" eftersom man leder med 2-1 i matcher.

Spännande match imorgon, HV är ju halft "tvungna" att vinna imorgon igen. Annars har LHC 3 matchbollar. 2-2 i matcher och... ja en öppen historia. Precis som det är just nu.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Samtidigt börjar frånfallen i LHC kännas lite nervöst. Hoppas nu att Melichar verkligen ärr 100% så det inte är en chansning och sju smärtstillande sprutor som gör att han kliver in på isen. Både Pihl & Melichar borta skulle vara minst en för mycket... Redan har ju Surovy's frånvaro gjort den femman betydligt blekare. Lite paradoxalt att hans ersättare, Vahalahti, hade ett par halvfrilägen i fredags, lägen som jag tror Surovy hade förvaltat betydligt bättre. Men, skador och annat elände hör ju till tyvärr.

Frågan är om HV kommer att spela mera "bortaspel" hemma i morgon. Den taktik man uppvisade i fredags med att stänga mittzon och tvinga fram risiga inspel var effektiv, LHC hade svårt att komma med fart och få till något bra tryck stundtals. Speciellt i PP, där MÅSTE LHC komma upp ordentligt för att ha en chans.

Hoppas man kan få något uträttat på jobbet imorgon, det här kommer att vara nervöst...
Kommentera

Sv: FINAL
250kg kärlek:

O'Learys höll på att välta i fredags, så nog var det häftigt.

Sedan vet jag inte riktigt vad du förväntat dig av HV. Kanske har du hakat upp dig på den så kallade överlägsenhet som målats upp av media.

Trepoängsregeln och 55 omgångar underblåser väl det här lite. Omräknat med den gamla tvåpoängregeln och 36 omgångar, så hade man varit lika överlägsna om man varit 6 poäng före tvåan.

LHC var i final förra säsongen och kom i år tvåa i grundserien. HV var tvåa i grundserien förra säsongen och vann i år.

På de tio senaste grundseriemötena lagen emellan så har hälften slutat med ot. Så jag är inte ett dugg förvånad att HV ännu inte lekt bort LHC efter bara tre spelade finalmatcher.

Sedan är grundserie och slutspel två skilda saker. LHC:s förstafemma har vida överträffat HV:s, förutom i senaste matchen. Dessutom har deras fjärdeline nått nivåer som de knappast var i närheten av tidigare i år. LHC har därmed haft två linor som producerat för ett SM-guld.

Detta syns ju också i statistiken för +/-. LHC har där nio spelare före främste HV-spelare som i dagsläget är Lance Ward. Att Lance Ward leder denna statistik, beskriver en hel del om de svårigheter laget haft att nå upp till sina offensiva kvalitéer. Något som man egentligen inte vågat på grund av den svajiga defensiven.

Det är ett måste att man plockar det två kommande hemmamatcherna om man är intresserad av ett nytt Hovrättstorget. Fast jag är inte speciellt övertygad om att det räcker ändå. Man behöver två linor som producerar bättre än LHC:s första och fjärde i återstoden av den här matchserien och i dagsläget ser jag inte att man ha det. Däremot kanske man kan mobilisera nya krafter genom att vinna de två kommande matcherna.
Kommentera

Sv: FINAL
FreddanVF: Vet inte om du/ni är rätt person och uttala dig...

Opps. You did it again...
Kommentera

Sv: FINAL
FreddanVF: Kan bara hålla med! Trodde på HV just när dom slagit ut Timrå, men tycker inte längre att dom förtjänar guldet...
Kommentera

Sv: FINAL
FreddanVF:

Thörnberg är tragisk att skåda,
Kommentera

Sv: FINAL
Ni är bäst - på att filma. Kan ni inte vinna med rent spel? Uppenbarligen inte.
Kommentera

Sv: FINAL
Häftig match igår. Roligt dessutom att HV lyckades dra det längsta strået. Nu lever matchserien allra högsta grad och frågan är om det inte vänder nu?

Hv krigade verkligen till sig denna seger. Även om jag trodde att Ledin helt själv skulle förstöra chanserna eftersom karln var rejält överhettad från start och såg ruskigt ovårdad ut till en början. Lyckligtvis lyckades Kenta tygla hans känslor och förmå övriga laget att kämpa sig till denna seger.

Annars är det anmärkningsvärt hur svårt HV har för LHC. Är det LHC som spelar ett sådant spel som inte passar HV eller ser HV-spelarna lite loja ut? Med semifinalen i färskt minne så tycker jag att HV-spelarna såg betydligt mer fokuserad ut. Någon med större hockeykunskaper kanske kan förtälja sanningen?

HV lär behöva de två kommande hemmamatcherna, annars kan det bli tufft. Matchboll redan i nästa hemma för LHC (med en förlust nu senast i Cloetta center) borgar för att det kommer bli oerhört tufft för HV att ta en till så tätt inpå.
Jag håller i alla fall en tumme för HV71. Om inte annat skulle det vara skoj för Kenta att visa att han gjorde ett bra val då han skrev på för er.

Lycka till!
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute:

Grattis till segern, bli spännande dom 2 kommande matcherna nu :).
Kommentera


Sv: FINAL
Tja, vad säger man?
Grattis.
Serien lever i högsta grad. 2 bortamatcher för LHC nu och Melichar med befarad knäskada. Helt plötsligt ser det väldigt mörkt ut. Men, hoppas grabbarna kan repa mod och göra match av det i alla fall.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Ja grattis då...!
Kommentera

Sv: FINAL
ni som supportrar måste var missnöjda med Ledin och Jämin, nu har jag inte Hv som mitt favoritlag men tycker ändå att ni slog ut oss helt rättvist..

Vad jag skulle säga är att, den Italienska fotbollen har krypit sig in i svensk ishockey,.... Det är rent ut sagt skit!!!

Fan det är ju pinsamt och se dessa två, från att vara elitseriens såkallade flåbusar till 2 ballerinor som kastar sig för minsta lilla.

Nä skam för ishockeyn är det!!!
Kommentera

Sv: FINAL
bobbe: jag tyckte mig väl se domaren överfalla honom ja... usch stackars flicka. Får se hur länge han står upp ikväll. Nu dags att ladda för match!

Har en otäck känsla i magen idag och blir inte förvånad om det blir reducerat ikväll. Men men - bara hoppas vi kan upprepa match 1. Full fart frammåt!
Kommentera

Sv: FINAL
bobbe: är du säker .. det var inte fläktarna inne i arenan som sänkte han då
Kommentera

Sv: FINAL
distanserad: Jag har bildbevis på att det var linjemannen som sänkte Thörnberg... ;)
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Haha dom dök snyggt tycker jag :)
Kommentera

Sv: FINAL
distanserad:

Jag trodde dom skulle begravas tillsammans :-)
Kommentera

Sv: FINAL
johan_s: jaha, thörnberg ska vara med imorgon? Trodde han dog av Musses brutala överfall igår.
Kommentera

Sv: FINAL
superfalle: Ja, Thörnberg har snart meriter nog att söka jobb på dramaten.
Kommentera

Sv: FINAL
jaha hv ligger under... då blir det alltså ändå mer snack med domarna och mer filmningar än vanligt i nästa match då...
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: uppfattat. och korrekt analys.

väl mött på fredag igen
Kommentera

Sv: FINAL
Larionov:
 
Visst känns det en aning krystat. Men det skall ju vara antingen svart eller vitt. Fast och andra sidan så är ju kvalserien mer raffinerad än på länge och det är möjligt att jag sett lite mer KS-hockey än vanligt (hur man nu skall hinna med).

Fast man kan ju även se det här med ett tredje öga. ES-publiksnitt slog rekord i år. Snittpubliken i KS är den högsta sedan 1982 (fast då var det bara fyra lag).

Under omständigheterna torde svensk hockey stå sig ganska stark. Förmodligen starkare än någonsin, med tanke på rekordnoteringarna i arenorna och det allt bredare TV-utbudet.

Så nu väntar jag bara på nya krigsrubriker, där svensk hockeys snara sotdöd kommer att kungöras på helsideuppslag...Fast först skall LHC får sig en redig omgång i KA ;-)
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Jag läste också jämförelsen mellan KS och slutspelet, och hade samma tanke som dig. "Iskalla slutspelet" och "Glödheta kvalserien". När somliga figurer med rosa färg som kännetecken dessutom börjar yra om att slutspelet skulle göras om till ett seriespel blir man ju RIKTIGT mörkrädd. Först en grundserie, sedan en slutspelsserie??? Vilken fördel har man då av att hamna högt i grundserien?
Rubrikerna speglar, som vanligt, inte gemene mans uppfattning utan är, som vanligt, ett nytt desperat försök att skapa rubriker och kränga några blad till...

Nu skiter vi i detta och laddar för match igen. 2-0 i matchserien till LHC skulle smaka namnam, eller hur? :)
Kommentera

Sv: FINAL

Saxat från HV-fantasten:

"Linköping-HV71 i måndags sågs av 745 000 tittare. Det är Kanal 5:s bästa tittarsiffra i år, enligt Dagens Media. Finalen, som inte sägs beröra mer än de inblandade parterna, hade därmed en kvarts miljon fler tittare än TV4 hade när fotbollsallsvenskans sista omgång sändes i höstas."

"TV4 fortsätter att sura över att man tappade rättigheterna till SM-slutspelet. Igår påstods i ett inslag i sporten att SM-finalen var iskall, medan kvalserien (som TV4 har rättigheterna till) var glödhet och det som lockade hockeypubliken.


I förra veckan var HV71 dragplåstret nummer ett i Kanal 5. TV-kanalens i särklass största tittarsiffor var från den sjätte semifinalen mellan Timrå och HV71. 630 000 tittade på dessa "bonnalag" som ingen i övriga Sverige bryr sig om. Mer än 5 x Jönköpings kommun alltså.


Glödheta kvalserien då? Miljonpublik? Nej, bästa tittarsiffran i förra veckan var på hela 245 000."

Kommentera

Sv: FINAL
distanserad:

Det är rätt att han är protokollförd för 10 minuter. Fast det jag diskuterar här är mer eller mindre onödiga utvisningar. Naturligtvis kan man ju betrakta samtliga utvisningar som onödiga. Allra onödigast måste ändå de anses vara som resulterar i bp och baklängesmål.

För Wards del innebar i själva verket, hans 10 minuter i protokollet, att laget fick spela med en man mindre under 2 minuter och 9 sekunder.

Dom övriga kvittades eller inföll när matchtiden gått ut och det tycker jag är riktigt bra utvisningar om man nu skall sitta i båset öht. Dessutom utnyttjade inte LHC det numerära övertaget under hans drygt två minuter i snickeboa.

I kategorin onödiga utvisningar kanske man annars kan placera Jonas Junland uppenbara holdingutvisning, när det endast gått 9 sekunder på Lance första tvåminutare. Där sumpade han ett pp för LHC.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: fantastiskt vilket drag det är på detta forum jämt ... hallå. hallå . hallå.. vilket eko........... tur att du finns .. annars så skulle det inte finnas något här att läsa . var är alla hv fans
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Jasså? Jag räknar till 10 minuter på Ward.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: ja de har du nog rätt i... Förhoppningsvis blir det en lång å spännande finalserie. Det är väl bara de att vissa spelare utmärker sej liksom, å jag uppfattar de som lite irriterande. Tycker att de stör mer än enskilda misstag, eftersom jag inte gillar den typen av spel.
Kommentera

Sv: FINAL
kryptonit:

Jag tycker inte att man skall beklaga förluster. Sådana yttringar hör till looserkulturerna, men det är ju möjligt att du hör hemma där. Däremot, om du nu har så stora sympatier, så skulle du kunna gratta LHC:arna i deras gb.

Klart att man kan bli irriterad på mindre begåvade utvisningar. Fast igår orsakade inte Ward och Jämtin mer än 4 minuters bp tillsammans. Det fanns andra saker som var betydligt mer irriterande och matchavgörande.

Exempelvis ett backpar som var inne på fyra backlängesmål varav den ena "bjuder" på två och den andre var något sparsammare.

Johan och Melin steg av banan med -3 i protokollet. Sådant håller ju knappast om man tänkt vinna borta mot LHC, även om nu Johan är förlåten för första målet.

Vad som visar sig vara onödiga utvisningar eller inte, är lite svårt att sia om i dagsläget, då en enskild match i finalserien, kan visa sig spela mindre roll.

Hur som helst. HV satte två i pp och en på straff. LHC utnyttjade bara ett pp. Både HV som LHC förfogar över ett vasst pp. Fast när vi kommer till bp spelar HV i en division för sig själva så här långt.

Så visst, det finns säkert all anledning att återkomma i ämnet onödiga utvisningar. Igår hade det dock ingen avgörande betydelse. 
Kommentera


Sv: FINAL
Et tu Brute: Man får väl beklaga förlusten, även om den var rättvis... Måste va tråkigt att ha typ Ward å Jämtin i laget som verkar ha nån lättare mental störning. Synd om övriga laget när dom skämmer ut sej gång på gång. Trots att Kenta är övertydlig om vad han tycker om "onödiga utvisningar" verkar de inte gå in liksom. Tråkigt för ett i övrigt jättebra hockeylag!
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute: Jag är väl bortskämd med Sanny som tog ev. diskussioner med domaren i pausen och inte i vart och vartannat avblås.

Men det är klart, ni har ju 97, 10 och 50 som måste försvaras.

Spela hockey och ge fan och surra så jävla mycket.
Kommentera

Sv: FINAL
Et tu Brute:

Davidsson är kapten och har all rätt i världen att snacka med domarna. Samma gäller ju alla andra lags kaptener. Man är kapten av många anledningar och sköta snacket med domare osv är en av dom. Förstår inte alls varför folk gnäller på honom.
Kommentera

Sv: FINAL

RINKENS RIDDARE

Av Dagens Nyheter skänkt hederspris, 62/63-77/78.

Av Hockeyjournalisternas Kamratförening och JOFA
skänkt hederspris, 97/98-

97/98, Patric Kjellberg, Djurgårdens IF
98/99, Frantisek Kaberle, Modo HK
99/00, Mats Lindberg, AIK
00/01, Mikael Johansson, Djurgårdens IF
01/02, Mattias Weinhandl, Modo HK
02/03, Johan Davidsson, HV71
03/04, Johan Davidsson, HV71
04/05, Johan Davidsson, HV 71
05/06, Fredrik Bremberg, Djurgården
06/07, Anders Söderberg, Skellefteå AIK

Det är ju lite märkligt att den som tilldelats detta gentlemannapris flest gånger, skulle vara något stort pain in the ass på domarkåren.

Kommentera

« · 1032606 · »