HV71

7178 inlägg · 782 ämnen

Finalserien HV71-DIF 2010

1261748 · » Till forumet



Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

[url=www.jnytt.se/nyhet/31955/guldhjaltarna-i-hv-hyllades-infor-25-000]Guldhjältarna I HV Hyllades Inför 25 000[/url]

- Alla här hemma vet vad ett SM-guld innebär för alla jönköpingsbor. Det finns inget i idrottssammanhang som kan toppa det här, säger Petrasek.

Kommentera


Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

För ca tre timmar sedan inleddes det officiella guldfirandet, med Hjältarnas Parad hos huvudsponsorn Husqvarna AB. Sedan blir det den sedvanliga kortegen genom Huskvarna och Jönköping, som i år kulminerar på Atollen runt 18:45.

http://www.youtube.com/watch?v=CWON9EKF1lk

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute: Den tackar vi för. Kul. Hugg ner salo bara.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

distanserad:

Tackar! Som en fin gest tillbaka bjuder jag på finsk kortfilm.

Pussen Hem - Specciiallii

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute: Grattis. Ha en skön sommar nu så tacklas vi till hösten igen!
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:

Tack själv! :)

Finns ingen anledning till att inte hålla en god sportslig ton. Ser ingen anledning till det. är faktiskt inte ens besviken. Som jag har skrivit i Djurgårdens forum, det kanske inte har slagit mig att vi förlorade? La mig igår rent ut sagt jävligt nöjd. Vi har gjort en toppen säsong och ett ännu bättre slutspel. Men man kan inte få allt i livet ;)

Ganska skönt att finalserien är över. Slippa alla nervsammanbrott..

Återigen stort grattis, hoppas firandet blev lyckat i natt.

Trevlig sommar och på återseende till höst igen, men först är det VM :)
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

– "Vi väntar tills vi kommer hem till fansen. Det var lite stelt där ute på isen, man var lite rädd för att få något i huvudet. Vi ska hem och fira med fansen, det är de som har ställt upp hela säsongen, säger Thörnberg."

http://www.youtube.com/watch?v=ON_1801iVSY

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

Guldskytten höjer bucklan mot Hovets tak.

Fler bilder på: http://blogg.hv71.se/

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Grattis ni är värdiga mästare om dock halvvägs mot de som är mesta segrarna  i ES :)
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:Grattis Brutus och alla andra HVfans , snygg bild på hundarna .
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

En bild säger mer än tusen ord...SM Golden =)

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

difzi:

Tack för din och alla andras gratulationer. Få se om DIF lyckas hålla ställningar och utmana även nästa säsong. Det har varit lite nostalgi, kring det här i Vätterbygden, att DIF väcker känslor igen. Det har varit lite si och så med det, för Rosenlundshallens/KA:s tidigare kassako. Men nu verkar allt vara som vanligt igen :-)

Har precis varit nere på stan en sväng. Ett jävla liv är det på amatörerna. En annan, lite mer rutinerad, väntar in bussen vid KA senare i natt. Skall enligt tillförlitliga källor anlända mellan midnatt och 01:00. Skall visst bli ett hejdundrande fyrverkeri i rondellen också.

Det kan bli spännande att berätta för barnbarnen, om finalserien 2010. Den kommer inte att glömmas.

För övrigt vägrar HV att förlora match 6 på bortaplan i en finalserie. 2004 vann man med 1-0 uppe i Karlstad. I Linköping 2008 avgjordes SM i just denna match, som vi sedan fick en repris på idag.

Det är märkligt att inte ens vara nära att vinna SM-guld, när man inte förlorat en enda match under ordinarie matchtid i finalspelet? Du har min största sympati i din besvikelse. Kul att VI kunde hålla en så god ton här inne. Det var väl sämre ställt med det på andra håll.

Tack än en gång för din fina sportsliga attityd.

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
mangan:

Det var väldigt fint sagt av honom. Förstår honom. Men tyvärr är detta inte möjligt, HV var lite bättre och hade puckarna på sin sida. Då vinner man.

Åter igen GRATTIS det har varit en underbar finalserie. Ganska glad att den är över, tror inte mina nerver skulle klarat av en match till...
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Man får väl gratulera och samtidigt hålla med i det som Liv sa i tv: "Egentligen borde det delats ut två guld här idag." Skål!
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

Hur skönt som helst! Vilken pärs den här serien har varit...

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Ibland är det stolpe ut (gånger två dessutom) och ibland stolpe in.

Grattis till guldet.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:

Det är bara att gratulera. Missade tyvärr matchen, men ni var säkert det bättre laget. Dock lite förvånad att ni ville vinna uppe i Stockholm :)
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

[url=hv71.hockeyligan.se/main.aspx?contentid=79072011265]Morgonens Värmning - Moraliskt Stöd Ända In I Kaklet[/url]

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:

haha, kanske inte sett ur den synvinkeln ;) Men tror absolut på en sjunde och avgörande match. Både klubbarna vinner på det ekonomiskt men det är absolut ingen bidragande faktor. Det är två bra lag, som har spelat en enormt rolig finalseire (räknar bort alla nervsammanbrott) varför ska det inte gå till en sjunde match? Sedan en annan fråga värd att ta upp, vill HV vinna ikväll? I en arena som inte är deras, endast många tusen djurgårdare.. det är väl inge roligt? Hellre låta detta gå till en sjunde och få avgöra på hemma plan.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

difzi:

Tror du att detta är en ekonomisk konspiration...är det möjligt att du mår sämre än mig?

Näää, nu skall jag träna in några bra tics inför morgondagens match. Alternativt inhandla någon olaglig centralstimulerande substans, paddla Vättern runt och försöka tagga ner lite.

Det mest irriterande just nu, är dessa ständiga primalskrik, som håller mig vaken dygnet runt. Det är mest bara läten ännu, så det är nog inte fullt utvecklad Tourettes syndrom.

Nu skriker Molgan också! Vad fan gör han uppe på vinden? Jag hittar inte ut? GPS? Någon?

http://www.youtube.com/watch?v=wk_aCAj75vs

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:


glädje, hopp, svordom, förtvivlan, mållöshet, glädje, tomhet... det är modernt att våra mångsidig (eller något?)


Jaa, det är bara att säga grattis.. tomt och irriterat är det att vi tappade 3-0 ledning, men ni var snäppet vassare så det är väl mer än rätt?

Nej, imorgon vinner Djurgården. Sedan kommer det gå hur som helst under den sista och 7 finalmatchen. Något annat vore väl inte ekonomiskt?
Kommentera


Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

difzi:

Förtvivlan, glädje, avgrundsskri, lyckorus, hjärnsläpp, harmoni, småflin...

Är det konstigt om folk utvecklar multipla personligheter i dagar som dessa? Är man bara lite bängalo, så har man ju klarat sig undan lindrigt.

I övrigt var din sista fråga besvarad. Nu är det istället frågan om HV gjort sin läxa och kan lyckas med samma uppdrag?

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

distanserad:

Det gör inget! Skönt bara att det finns någon där när man som bäst behöver.

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
1 min kvar, 4-4 en sak är säker, ovanligt målrik match.
Som vanligt går den till förlängning.. kan Djurgården klara av och vinna två bortamatcher?
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:Min axel finns alltid till förfogande, men det blir din gråt ackompanjerat med mitt hånflin i så fall. 
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

Alla:

Fy fan vad skitnödig man är nu. Har lite svårt att tänka klart. Det är alldeles för många scenarier som passerar revy samtidigt :-)

Trevligt skrivet av alla. Jag är inte van vid sånt, så jag är nog lite chockad också. Samtidigt orkar jag inte reflektera över era slutsatser, eftersom det här blev för mycket på en gång.

Kanske återkommer jag lite mer samlad framåt småtimmarna? Eventuellt kommer jag behöva en axel att gråta ut mot...distanserad? Fast i så fall tar jag det nog i morgon.

Så underbart hemskt det är ändå. Varför utsätter man sig för detta?

http://www.youtube.com/watch?v=iQE0pfBAYQ8

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
difzi:Eh... vem pratar om honom?
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Huge: Menade väl mer allmänt, men framför allt under slutspel. Speciellt Wesslau. Liv har sedan tidigare vissat vad han går för.

Distanserad: du kan väl omöjligt påstå att Riddewall är bättre än Liv?
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
distanserad: Kan jag hålla med om.
Svarade väl egentligen på difzis ursprungliga inlägg där jag uppfattar det som att hon menar dom bästa målvakterna överlag under säsongen, och inte specifikt under slutspelet.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Huge: Nej. I slutspelet har dessa två varit bättre. Punkt.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
distanserad: Absolut dom 2 bästa.
Efter Markström.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

difzi:Inte två av de bästa - ni har de två bästa. 

Kul serie även för oss utanför. Funderade under matchen i går om man faktiskt inte njuter mer av en finalserie rent hockeymässigt när man slipper sitta med magsår matcherna igenom. 

Lycka till båda två. 

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010
Et tu Brute:

Ja, matcherna har varit riktigt bra, varit rolig hockey. Framför allt jämn, dock ska ni ha cred för gårdagens match tycker jag, även om segern gick till oss.

Det är som sagt inte varje säsong varannan slutspelsmatch går till övertid och 3 av 4 i bara finalen, otroligt roligt att skåda. Det ska vara tufft att vinna sm-guldet.

Men detta är målvakternas slutspel, vi har två av Sveriges bästa målvakter ute på isen. Ingen snack om den saken.
Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

Respekt DIF! Underbart motstånd, som ger kamp och vilja ett ansikte. Har det någonsin varit 3 sudden-avgörande i en finalserie, sedan bäst av 7 infördes? Jag är tveksam?

Nu är vi tillbaka till det glada 80-talet. En final som avgörs i bäst av 3 och där placeringen i ES är det som ger hemmaplansfördel i match 1 och ev. en tredje och avgörande.

Idag var det O'Learys som gällde, men i morgon bänkar man sig i KA.

Det här går nog till bäst av 7...på riktigt...jag är nästan säker.

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

J'ai vu l'equipe, jaune, bleu et blanc, gagner à encore!

http://www.youtube.com/watch?v=SLNCkVU7_RA

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

250kg kärlek:

Ja, underhållningsvärdet kan man knappast klaga på. Satt och svamlade med grabben om någon match i VM, i början av 80-talet, som slutade 1-1 eller 0-0 mellan Sovjet och Tjeckoslovakien. Också en riktig nagelbitare av högsta klass.

Dessutom kan det knappast råda någon tvekan om, att det är den moraliska finalen mellan Sveriges två bästa lag, 09/10.

Wesslau och Liv var helt felfria. Den enda som egentligen inte var felfri i denna match heter David Printz. Han sov nog inte gott i natt. En annan som reparerade ett "misstag" var Johan Davidsson som touchade pucken förbi nyss nämnde Printz, så att Thörnberg och Vouiti kunde avgöra matchen. Annars så satt ju Johan på botbänken när DIF kvitterade. Det är möjligt att detta var första gången som Johan var anledningen till ett pp-mål för motståndarna. Han har ju inte speciellt mycket pim i karriären.

Johan och förstalinen satte väl sin prägel på denna match omgående, vilket man haft lite svårt för i de två tidigare matcherna. Dessutom så anförde man kraftigast i förlängningen. Annars håller jag väl med dig om att andralinan var den som var bäst i HV för kvällen. Vilket kopiöst jobb dessa lägger ner, match efter match.

Laine var väl annars kvällens "Selke". Vilken klippa! Däremot undrar man lite vad Liket och Beech sysslar med ibland? Överallt och ingenstans, är väl en hyfsad diagnos. Det här är väl lite av HV:s svaghet, att man inte har den här defensivt orienterade tredjelinan, som brukar vara utmärkande för ett mästarlag. Tur att åtminstone Laine tar sitt uppdrag på största allvar.

Hur blir det nu? Vinner HV i morgon kan man nog ställa in champagnen på kylning. Tror inte att DIF då orkar mobilisera för torsdagens, med största sannolikhet, avgörande match.

Hade ju en diskussion med "distanserad" om det här inför LHC semifinal mot just Djurgården. Där jag menade på att DIF:s gamlingar, är för gamla och ungdomarna för orutinerade. Detta visade ju sig senare vara kvalificerat skitsnack, men jag håller ändå fast vid det här i finalen också.

Bland HV:s ungdomar är det bara Adam Almquist och André Petersson som är helt gröna, medans övriga har spelat både en och två SM-finaler. Känns lite som att HV "vinner" här också och att DIF hittills inte riktigt pallat trycket, just för att man kanske är lite oerfarna.

Detta är ju dock inget som ligger DIF i fatet i morgon. Man kan ju inte förlora något man inte har, så den mentala pressen på laget blir ju avsevärt mindre, än vad den varit tidigare. Däremot har man två chanser att vinna ytterligare en hemmamatch. Fast det är bråttom...iaf som jag ser det.

Kommentera

Sv: Finalserien HV71-DIF 2010

Et tu Brute: Huga, vilken match! Det är två riktigt bra lag som möts i årets final. Vilken kamp, intensitet och individuella skickliga spelare som finns. Det stod 0-0 långt in i tredje perioden men matchen var underhållande och inte alls tråkig (som en 0-0 match kan vara).

Klart att det är tillfälligheter som avgör matchen ikväll men det finns några saker som jag reagerar på och som till slut fällde avgörandet.

  • Stefan Liv kändes stabilare under matchen. Nu är han där igen. Bäst när det gäller. Det släpps inte in några skitmål och han står rätt hela tiden. Han får dessutom med sig ett par fantomräddningar, räddningar som inte finns när man inte har flytet.
  • HV hade i kväll en första och andra femma som presterade på toppen av sin förmåga. Jag imponeras stort av 13-9-17 som jag tyckte var er genomgående bästa formation. Sedan har ni 10-76-39 som liksom vet vad ett slutspel handlar om och som övriga laget kan luta sig mot. Avgör idag, avgjorde senast. Är det bra eller är det bra?
  • Dessutom har ni en spelare som kan tyckas vara underskattad. Teemu Laine var grymt bra idag och har vuxit under slutspelet. Det är en sådan spelare som får en att gå igång. Ettrig, sugen på spel och ett ständigt irritationsmoment för motståndarlaget. Jag personligen tycker den mannen var spelaren som tände övriga laget med sin intensitet.
  • Det är svårt att hävda att HVs överlägsenhet beror på den förkrossande PP-statistiken, i alla fall i slutspelet. Där har det vacklat betänkligt men detta till trots vinner HV matcher. PP känns som grädde på moset, inte något som HV står och faller med.

HV imponerar på mig. Laget spelar riktigt bra hockey. Även om jag unnar Dif en final-vinst så vinner det bästa laget. Och HV blir nog ett nummer för stort. Dif kröp på knäna i sudden då HV gasade. Fysiken tar ut sin rätt, det har tidigare kvartar och semifinaler visat.

Kommentera


Finalserien HV71-DIF 2010

Äntligen så är det igång! Kvällens resultat var väl ingen större överraskning, dock så blev det strid på strupen sista minuterna.

Liv står för en tavla, men kompenserar detta mångdubbelt om och är HV:s (och kanske matchens) bästa spelare?

Almquist och Torp får en mindre lyckad inledning av matchen, dessutom är ju Torp på villovägar även när Marcus Nilsson gör sitt gwg. Det blir inte lätt att vinna matcher i Sthlm med individuella misstag av den här karaktärren.

Åseda satsar ändå på Almquist och han matchas hårt i både bp och pp, trots en del tecken på gamnacke. Sedan växer han ju igen genom det fortsatta förtroendet. Rätt coachat!

En ny matchbild att anpassa sig till. Dom här matcherna kommer att ha en helt annan karaktär än vad vi sett i kvartarna och semin. HV hamnade på hällarna mer än en gång, på ett sätt, som dom inte riktigt är vana vid. 

Defensiven och oförmågan att få pucken ur zon vid rätt tillfälle, får ibland yra höns att framstå som elitorienterare. Men lever man på att backarna i första hand levererar kreativa förstapass, så är det tydligen svårt att bryta mönstret, när det som bäst behövs.

Trots schabbel från Liv och upprepade individuella misstag, så uppvisar man ändå en trygghet. Det vi känner igen från detta och de senaste årens slutspel är, att HV kommer mer och mer ju längre matchen lider. Så också idag där man tar hem tredjeperioden med 2-1. I årets slutspel har man hittills förlorat en tredjeperiod av 11.

Wesslau såg ut att ha jävligt ont i en ljumske. Det tror jag inte DIF har råd med över 7 matcher.

Kommentera

1261748 · »