HV71

7183 inlägg · 782 ämnen

Grundserien 09/10

1262259 · » Till forumet


Sv: Grundserien 09/10

Olle:

Var bara tvungen att bumpa den här...eftersom du tyckte det var så roligt med Liv och Skåningar.

Sv: Grundserien 09/10

Et tu Brute: Det roligaste är väl meningen. "Stefan Liv vill till KHL/NHL."?

Han kanske får ett "Backlund" till Flyers...annars är han väl rätt död, va? Skåningar....
Olle Kommentera 2009-09-22 04:54
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

För övrigt noterades Martin Thörnberg för 20 mål i grundserien. I och med det har han nått 20 eller fler mål, tre säsonger på raken.

Det har bara två spelare till lyckats med senaste decenniet. Juha Riihijärvi (99/00-01/02) samt Per-Åge Skröder (06/07-08/09).

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Sådärja! Tredje seriesegern de senaste 5 åren. Något annat lag har inte varit framgångsrikare under en femårsperiod i ES-historian. Faktum är ju också att man vunnit serien vartannat år sedan 03/04. Det ger fyra seriesegrar senaste decenniet. En mindre än vad FBK mäktade med 81/82-90/91.

Dagens största glädjebesked var väl annars defensiven. Kanske årets bästa, när det som mest behövdes. Stefan var oerhört stabil och lugnet själv när det blåste som mest. Också ett gott tecken eftersom han inte varit lika vass "efter jul" som han varit de två senaste säsongerna. Många individuella insatser känns fortfarande betydligt blekare än "normalt". Får väl hoppas att man som så många gånger förr, höjer sig väsentligt när allvaret börjar.

TIK eller VF? Rent statistiskt, sett till SM, så är ju det här önskemotståndare. Man har tidigare i SM stött på båda lagen två gånger och har avgått med seger i samtliga serier. Men som alltid, har man som seriesegrare, oerhört mycket att förlora i kvartsfinalen, beroende på vilket lag man väljer. Därför känns det här valet bekymmersamt. Det skulle vara otroligt roligt om man väljer Frölunda, det garanterar en feststämning och rolig hockey, så är det ju alltid lagen emellan. Men...jag tror inte att man gör det. Domen lär bli hård om man fallerar i kvarten när man gjort valet Frölunda. Oavsett lag lär ju tongångarna var lagom muntra vid en fadäs, men det skulle nog upplevas som ett större felval om det blir mot just Frölunda.

Därför blir det TIK för tredje gången på lika många år. Och här skall det väl inte vara några problem med motivationen heller. Många minns nog lagens tidigare möten i SM med ett visst obehag, även om det räckt ända fram. Jag ser ingen som helst oro för att man inte skulle veta vad som krävs även denna gång. Den största motståndaren HV har i kvarten är ingen mer än dem själva.

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
73Sjöbba: de va inte de jag sa heller.. jag sa bara att han var feg som slogs med de.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
lu93rowa: Jag tror knappast att han moffsade upp sig pga att han hade helvisir. Han spelade på som han brukar.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
det är kul att se att ni spelar så fin hockey :) per ledin= världens fjolla slåss med heltäckande visir.... och kallios utvisning... crosschecking i ryggen av niniima(eller hur de stavas) aja 7-3 så himla fint :)
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Tack Och Hej!

[url=hv71.hockeyligan.se/?contentid=33644009473]20 År Med Pelle G.[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: -Wtf! Vad håller ni på med? SSK vändning finns inte.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
jaha . då tackar vi huskvarna för en fantastisk match mot södertälje då
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

zigge:

Han är underbar den goda Åseda-Karlsson. Vassare tunga har nog aldrig tidigare hörts i HV:s bås. Inte minst när det gäller att ge det egna laget en känga.

"- Vi satte oss själva i den här sitsen. Det positiva är att vi tog så många dumma beslut att det räcker för en tid framöver. Plus att matchen är över, sade Janne Karlsson till Canal+."

Det var väl två?

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: Ja man får väl gratulera till Davidsson!
Själv har vi ju bara 2 Gratis-spelare i slutet (eller tom efter slutet) av sin karriär. Så är vi heller inte ens på slutspelsplats.
Karlsson -på-taket (eller var det Karlsson-under-isen?) var ju iaf rolig på presskonferensen! 2 positiva saker hittade han.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: Någon måtta på lustigheterna får det vara. =)
Fan, nu var man avslöjad. Dags att byta infallsvinkel.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

73Sjöbba:

Shit! Du verkar vara avslöjad av geniet här under. En snål, girig jävel är du! Mycket har jag trott om dig, men aldrig det :-)

Kanske man skulle bumpa A Bucket Full Of Vo.....Känns nästan alltid aktuell, när det är titt in, titt ut, från vissa grupperingar på HS :-) 

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
purpleburn: Iväg till dagiset med dig.
Seså, på med galonbyxorna nu....
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
73Sjöbba: undrar hur fan HV har råd...men de e klart..ni e ju kända för att vara några snåla giriga jävlar..Davidson e en puzzy
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
73Sjöbba: Smakar det så kostar det. Men ärligt: jag tycker han är värd det. Så otroligt viktig han varit för HV71. Grattis får man säga.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
purpleburn: Tig!

En spelare som Davidsson vill varje normal supporter ha i sitt lag.
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: Davidson vågar inte spela i KHL...han e för rädd om frissan ...
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Et tu Brute skrev 090922: "Johan har ju erbjudits tvåvägs ett antal gånger och har väl också passerat bäst före när det gäller envägs. Tror inte att han är intresserad av KHL, men förmodligen ytterligare ett långtidskontrakt med HV. Han har redan feta bankkonton så en säsong eller två i Ryssland gör inte så mycket...till och från."

Så fick jag så jävla rätt igen. Varför har jag rätt hela tiden medans andra har fel?

http://www.hv71.se/Nyheter/Johan-Davidsson-stannar-i-HV71/

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=hv71.hockeyligan.se/?contentid=18152060929]J20:s Anders Olsson, Coachar Davos Under Spengler Cup[/url]

Kommentera


Sv: Grundserien 09/10

Et tu Brute: Eller så lyder HV under lagarna som tvingar dem att annonsera offentligt i riksmedia oavsett om de "redan har" en intern "klar" för jobbet.
Säkerligen mer troligt.

distanserad Kommentera 2009-11-10 09:18

distanserad:

Jag tror inte det. Det har varit rätt stor omsättning på de högre posterna inom HV71 under hela 2000-talet. Aldrig tidigare har man gått ut och annonserat på detta vis.

Tror snarare att den profilen som vi i Jönköping varit vana vid, är på utdöende. Det finns inte längre några spelare i 40-50-årsålder kvar, som också har visat sig vara ambitösa och driftiga inom näringslivet.

Det här är väl egentligen rätt väntat. Det finns ju idag inte många hockeyspelare under 40 år, som förutom att de spelat hockey, dessutom hunnit med att göra karriär i näringslivet. Det är ju det som en större del av spelarna som är födda på 50- och 60-talet klarat av och hade möjlighet till.

Så var det då klart. Och mycket riktigt så blev den ingen "redan klar intern", utan en extern förstärkning som jag förutspådde.

[url=www.hv71.se/Nyheter/Peter-Eklund-ny-klubbdirektor-for-HV71/]Peter Eklund Ny Klubbdirektör För HV71[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=jvm-bloggen.hockeykanalen.se/]Tedenby & Petersson Bloggar Från J20-VM[/url]

Kommentera


Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: OH-flaggan var jävligt snygg. Undra om sittplats skulle hjälpa till i LA, de skulle säkert klaga på att det låg flaggor, ark o.s.v vid sin plats. ;-)
Kommentera


Sv: Grundserien 09/10

8-0, 5-0, 7-1. Sammanlagt 20-1 på tre matcher mot de regerande svenska mästarna! Lägg därtill ett 6-0 resultat från NT och man kan väl påstå att man bytt fjolårets finalförlust mot ett visst psykologiskt övertag i dagsläget :-)

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=www.hv71.se/Nyheter/HV71-forlanger-med-Andre-Petersson/]HV Skrev 2-årskontrakt Med André Petersson[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10 Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=hv71.hockeyligan.se/?contentid=11797435393]18 Raka Segrar - Nytt Rekord För J20 SuperElit[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: Vi minns bara Slutspelsmatcher! :-)
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

För 20:e gången under 2000-talet var HV uppe i Ö-vik och spelade grundseriehockey och nu kan man summera det första decenniet av det nya milleniumet, då nästa match i Ö-vik inte går av stapeln förräns i januari 2010.

MoDo måste vara outstanding i kategorin, "bortamatcher vi åker till med glädje". Förutom lockoutsäsongen, 04/05, då man förlorade båda matcherna i Ö-vik så har man bara ytterligare en förlust däruppe de senaste 10 åren!

Av HV:s 17 segrar av 20, har 13 kommit vid full tid. Fyra matcher har gått till ot/straffar och av dom, har HV vunnit samtliga.  

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

distanserad:

Jag tror inte det. Det har varit rätt stor omsättning på de högre posterna inom HV71 under hela 2000-talet. Aldrig tidigare har man gått ut och annonserat på detta vis.

Tror snarare att den profilen som vi i Jönköping varit vana vid, är på utdöende. Det finns inte längre några spelare i 40-50-årsålder kvar, som också har visat sig vara ambitösa och driftiga inom näringslivet.

Det här är väl egentligen rätt väntat. Det finns ju idag inte många hockeyspelare under 40 år, som förutom att de spelat hockey, dessutom hunnit med att göra karriär i näringslivet. Det är ju det som en större del av spelarna som är födda på 50- och 60-talet klarat av och hade möjlighet till.

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Et tu Brute: Eller så lyder HV under lagarna som tvingar dem att annonsera offentligt i riksmedia oavsett om de "redan har" en intern "klar" för jobbet.
Säkerligen mer troligt.

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

HV71 söker ny klubbdirektör i dagens pappersupplaga av DI. Internationellt erfaren ledare och marknadsstrateg, är vad man fiskar efter.

Är de tidigare urvalen numera uttömda eller håller dom inte måttet? Alla HV:s tidigare klubbdirektörer har varit begåvade med en kombination av framgångar inom näringslivet, samt att de också haft ett förflutet i klubben som spelare.

Detta är tydligen inte gångbart numer, eller också har någon/några tackat nej och man har funnit sig tvungna att söka externt.

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=www.hv71.se/Nyheter/HV71-skriver-kontrakt-med-Almqvist/]Adam Almqvist skrev på 4-årskontrakt[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Eksjös Egna Elaking Delade Ut Visitkort Nu I Natt:

http://www.youtube.com/watch?v=rm24DGSrNuM

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=www.hockeysverige.se/blogger_pettersson.html?id=8818894&showall=true]Och På Andra Håll Svämmar Det Över Helt :-)[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=www.gp.se/sport/1.229947-mats-hard-sasongen-tillhor-hv-71-]Ibland Blir Även "Motståndaren" Smått Lyrisk[/url]

Kommentera


Sv: Grundserien 09/10

Janne Karlsson är vidsynt och skojsig:

"Tränaren Janne Karlsson var förstås glad över Tedenbys insats.

- Han kan mycket den pojken, sade Karlsson och svarade sedan på frågan om Tedenby borde ha mer speltid än han har:
- Tyvärr spelar vi ju inte all hockey i anfallszon."

http://www.hockeysverige.se/news_show_tedenby-snurrade-upp-frolunda.html?id=8818716

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Ett litet tips som nog kan vara av ganska så objektiv art. Den som har tid och möjlighet kan kolla in HV:s tredje period mot Frölunda.

En period signerad Mattias Tedenby. Helt makalöst! Jag har inte sett något liknande sedan Huselius och Ivan Hansens glansdagar.

Höjdpunkten är när han inom några minuter först placerar Niskala sist i korvkön och sedan även placerar Bäckman där som moraliskt stöd :-) 

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Huge:

Och i KA måste man i så fall lösa det här med eluttagen. Dom måste bli infällda samt har något skyddande hölje av titan el. dylikt :-)

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10
Et tu Brute: "Skulle jag ta ett lag nu, så vore det enormt mycket jag skulle ändra på, kan jag väl säga"

Ja, det viktigaste för Wikegård borde väl isf vara att han kräver ett omklädningsrum som håller för ett rejält vandaliseringsförsök från tränarens sida.
Rejäla doningar ska nog till och inget djävla balsamaterial som dom hade i Boden...
Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Hihihi! Vem är egentligen roligast. Wikegård eller Robert Gustavsson? Näääää, jag ä inte bitter.

"Dom har spelartyper som Davidsson, som är en liten hare i skogen, smårädd, men oerhört skicklig, oerhört smart i sitt sätt att spela. Och...som gör andra bra. Det är väldigt svårt att spela fysiskt på han. Han låter ju hellre puckrackarn vara, än att åka på en tackling, då hoppar han hellre undan. Och det är väl därför han kan hålla den här nivån också. Han har ju knappt varit skadad mer än i förra året, i slutet av säsongen."

"Det är bara att gratulera Janne Karlsson till att ha ett jobb som...hans jobb egentligen, är ju BARA att se till att vinna ett SM-guld. Det är det som det handlar om"

http://nyheter24.se/sport/blogg/niklas-wikegard/363210-hogsta-niva-galler

Allra sötast blir han när han försöker fiska nya arbetsgivare, i kategorin, "undrar om jag brännt alla mina skepp":

"Jag lär mig en jävla massa andra saker, som i och för sig. Jag känner mig mycket mer komplett som ledare nu än vad jag gjorde för fyra år sedan. Skulle jag ta ett lag nu, så vore det enormt mycket jag skulle ändra på, kan jag väl säga"

http://nyheter24.se/sport/blogg/niklas-wikegard/362520-tips-till-timra

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

10 matcher spelade och man har +20 i målkvot. Ytterligare 4 lag ligger på plus när det gäller målkvoten. +10...sammanlagt :-)

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=www.aftonbladet.se/sportbladet/article5960426.ab]Det är inte ofta som han får några rubriker alls. Idag har han fått en helsida i AB[/url]

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

[url=hv71.hockeyligan.se/?contentid=5397625857]No 16 Is Back[/url]

I och med detta så har man 15 forwards tillgängliga. Det är naturligtvis ett problem för de yngre spelarna.

Samtidigt så går Ferdinands som tåget. I laget finns bara tre spelare (minst i hela J20 SuperElit) som är födda 1990. Av dem har Johan Linnander utvecklingskontrakt med A-laget och han har också värmt bänken en gång i ES under hösten. Hade det inte varit bättre med praktikplats i AS för Johan redan från början?

Det känns som det börjar bli lite overkill på juniorsidan. Att man gör samma misstag som Frölunda gjort under åren. Att man kör för mycket och för länge i J20 SuperElit med egentligen överkvalificerade spelare.

De som är riktigt intressanta i årets J20-lag är 91:orna, Adam Almquist, Jesper Fasth, Jesper Thörnberg och Martin Olsson. Adam är ju helt outstanding och har svarat för 22 poäng från sin backplats på bara 7 matcher. En sådan spelare skall man inte har harvande i SuperElit.

Normalt så skulle flertalet av dessa spelare får prova på lite ES under säsongen, men det är ju stört omöjligt som läget nu ser ut. Tedenby, Ullström, Önerud, Torp, Petersson, Williamsson och Linnander är naturligtvis först i kön och i störst behov av istid på den högre nivån.

I dagsläget skulle man behöva låna ut en hel kedja till en allsvensk förening. Då har man ändå fullt lag och bereder inte mycket plats för 91:orna. Detta är något som man måste ta tag i till nästa säsong. Det går inte ha så mycket duktiga juniorer med antingen liten eller minimal istid i ES...eller som tokdominerar i J20 SuperElit. Waste!

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

Et tu Brute: Att ni kunde slå FBK är väl ingen nyhet men med 8-0 är fan beundransvärt. Och sedan en jädrans massa mål och poäng från era två backar också.

FBK skulle aldrig valt Sanny som Lagkapten ;-)

Kommentera

Sv: Grundserien 09/10

"Petrasek gjorde tre mål och spelade fram till tre. Han var dessutom inne på de två andra målen som HV71 gjorde mot Färjestad denna afton.
- Det var en sån där kväll då allt fungerade. En helt otrolig kväll. Det är helt sjukt att göra sex poäng i en och samma match. Och jag kommer förmodligen aldrig att göra det igen. En mycket speciell dag i min karriär.

Slog 19 år gammalt klubbrekord
Klubbrekordet för flest poäng i en match är just sex poäng. Tidigare har anfallarna Roland Eriksson (2+4), Mats Lööv (3+3) och Owe Thörnberg (4+2) svarat för bedriften att göra sex poäng i en match. Men av en back så är klubbrekordet fem poäng. Det var Arto Ruotanen som gjorde 2+3 i en match mot Malmö den 30:e september 1990. Nu är det rekordet historia."

Kommentera

1262259 · »