Luleå HF

SHL · 118100 inlägg · 891 ämnen

« · 1601875 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Men vad har hänt med vårt tidigare så bombsäkra försvarsspel? Ingen ids plocka bort Ryno och Blomkvist som får åka runt som de vill. De borde låtit Hedman gå in och tackla ner Trottoarkanten IFs förstalina när nu försvarsspelet är så j-a mycket under isen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Känner mig riktigt frustrerad och arg. Saknar ord men inte känslor. December verkar bli en fortsättning på movember. Antar att tränarna är nöjda, Luleå var nog jobbiga att möta ikväll.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt j-a sjukt!

Luleå fortsätter att då igen efter en stark förstaperiod dö, vad fan också!

Luleå drar sig tillbaka i tredje, spelar Leksandshockey mot Trottarkanten för att stänga match vid 2-1. Och låter trottarerna få chanser, men inga överlägsna och mot slutet äger Luleå ned Trottoarkanten utmärkt. 

Men så får trottoarerna en chans med uttagen vakt. Slår in en puck framför mål, en myra typ och där ska backarna bara rensa undan förstås. Men Gunnarsson som står närmast står just bara. Och tittar på. Så får Mikael Johansson stå bredvid utan att någon hindrar honom. Och kvittera med 24 sek kvar.

38 sek in på förlängningen sätter Trottoaren 2-3, tycker jag. Blokvistaren igen, får puck fri framför Berguven, återigen slött försvar. Så lobbar han över David och pucken går in, tycker jag. D vs den går över Rautio, ned på isen, och på isen är den i mål, tycker jag, innan Rautio lägger handsken på och river ut den. 

Men det döms bort, och de bilder vi fick se var helt klart inte avgörande. Hoppas matchdomaren hade bättre bilder och dömde rätt. Vi vill ju inte ha ett Rögleuppträdande..

FAN också! En kopia av 2-2-målet och Gunnarsson åker på domaren, tappar fart, glider i stället för att ta Ryno som får gå in och göra likdanat mål som Blomkvistaren tidigare.

Jag tycker fan att att Luleå vann matchen under tre perioder med 2-1 men Gunnarsson förlorade den på tre minuter med 0-2 genom att han var så jävla slö! Hur kan han vara så lat, direkt orsaka kvitteringen och några minuter efter det göra samma j-a usla insats en gång till och förlora matchen!

Fyfan! När jag var liten skulle han riskerat lagstryk efter matchen om det varit mitt lag som kämpar en hel match men förlorar 2 poäng för att han står och latar sig!

Ett sådant beteende har varit bannlyst senaste tre åren i Luleå. På senare tid har vi tappat jämna matcher pga dumma försvarsmisstag av oerfarna spelare, men att se Gunnarsson stå och slöa bort - TVÅ GGR SAMMA SAK! PÅ TRE MINUTER - 2 poäng, det var för jävligt!

Skönt ändå att vi fått tillbaka våra skadade spelare. Nu fattas bara att få tillbaka spelet. Vi känns ju inte som något "Luleå" just nu, snarare som något typ Södertälje.

Trevlig avslutning ändå, i form av att Trottoarkanten IFs asstränare intervjuas och det är den gamle guldhjälten Johan Rosén som är åter i Delfinen:-)

PS. Min oro att domarnas fega uppträdande under första perioden då de blundade för ett antal självklara trottoarutvisningar och hela perioden slutade 1-1 isf typ 2-0 eller ännu bättre; att det skulle kunna få avgörande betydelse, besannades tyvärr. Jag hatar att så ofta få rätt. 

Får dock gratulera Trottoarkanterna som spelade efter sina förutsäyttningar och gjorde det utmärkt.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage: Skicka dom där gnettränarna som endast går in för att försvara 2-1 mot ett träskgäng som Leksand.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Lång dags väntan på glasmästaren men nu är matchen på gång igen. 11 minuter kvar, och "bara" 2-1. 

Känns förstås eländigt farligt. Ett flytmål bara så står det 2-2. In med trean i stället så vi kan slappna av lite.

Kollade lite MooDoo-Köplustan under tiden. Läget var 3-1. Lustan i PP och MooDoos box - som är bäst i serien, står liten och stilla framför mål, medan Lustan spelar runt runt, 0 effekt. Kommentatom beundrar Lustans PP men det förstår jag inte, det var ju snarare MooDoos box som såg slut ut. Strax därpå PP för MooDoo - som är sämst i serien på det - men på 10 sekunder smäller det. 2-3. 

Fint, MooDooister, in med trean också!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, nu såg jag 1-1-målet igen och inser att David Rautio redan stod i fjäril när Blomqvist fick pucken. Klart han inte kunde gå ut fråmn den positionen för att täcka av. Duktigt av Tottoarkanten att hitta luckan.

OJ där kom äntligen 2-1! Och det är Frallan efter ett underbart PP av Luleå! Definitivt ett mycket starkare PP nu, när vi har Frallan på backen, han har saknats. Inte bara för skotten utan också för att ha en fin PP-deltagare, övriga backar räcker inte till på samma sätt.

Så , vårt PP blir äntligen bättre - och innan dess hade vi bäst PP-stats i serien:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Otroligt skönt att se frallan, olle och ledin med igen. Och j-rs vad Luleå dominerade ett tag. 

Och David Rautio är kung sedan länge. 1-1-målet var mer pricksäkert av Blomqvist än silat av Rautio, men OK medan Blomkvistaren tog god tid på sig att sikta in sig kunde Rautio avancerat utåt för att stänga av. Fast då hade han blivit vidöppen för passning och passage av någon Trottoarkant på höger sida och David litade nog inte på försvaret tillräckligt att gå ut där, med hänsyn till hur de agerat senaste månaderna. 

Men ändå är vi lite slarviga bakåt och exempelvis var det obehagligt att se hur vi i box inte pungtar Hersley bättre. Även om de då får lira 4 mot 3 tror jag det mindre farligt än 5 mot 4 utan bevakning av Hersley.

Tror vi har landets bästa domare i dagens match - vilket är en relativ nackdel: de vill man ju helst ha när man spelar borta, inte hemma - men de har faktiskt blundat för en hel del klara utvisningar på Trottoarkanter; speciellt under tidiga delen av perioden när Luleå dominerade fullständigt. 

Lite illavarslande det där. Efter den period vi sett och om domarna tagit ut korrekt borde vi haft ledningen med många mål och 1-1 känns inte OK. 

Luleå har tappat farten efter första perioden i många matcher på senare tid och det vore riktigt osnyggt om det sker idag igen. Trottoarkanten har verktyg att ställa till det för oss och vis av erfarenheten uteslutar jag inte att det kan ske.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

mattias - 74: Mattias, alla vi som kommer från mindre städer - vilket är de flesta av oss - kan definitivt förstå hur betydelsefull hockeyn är för Leksand. Vi inser också att så litet som Leksand är och hur förutsättningarna för hockeyn förändrats sedan rikeklubbarna från Sydbotten klivit in med ambitioner att köpa det de behöver, är det oerhört svårt för oss från norrlandsstäder på 50-100 000 invånare att hålla oss kvar, och problemen för Leksand är mycket, mycket större. Så i princip är vi beredda att applådera när ni lyckas på samma sätt som vi människor i allmänhet applåderar när David slår Goliat.

Men från vår synvinkel finns det gränser för vilka åtgärder vi accepterar att ni tar till för att försvara er plats i finrummet.

Inte så konstigt att klubben försöker komma undan sitt ansvar genom att påstå att det är ju kommunen som felat så kan kommunen utse en syndabock om de ids, även om de t o m tycks ha skitit i det liksom man skitit i hur skamligt denne (i samverkan med andra) uppfört sig.

När nu Uppdrag granskning fälldes för granskningen slår sig kommunen för bröstet "vi visste ju att vi hade rätt hela tiden" medan klubben säger att "vi är ju inte inblandade men vi är glada att kommunen fått rätt" blir man väldigt bekymrad och min inställning att efter dessa uttalanden blir jag ännu mer sur på kommunen+klubben än tidigare.

För vad fälldes UG för? Fär att de typ påstått att en uppskattning av ett aktievärde var 30 miljoner utan att presentera underlag för det. De kunde lika gärna påstått 20-40 miljoner så hade de inte fällts. Så var det en till sak av samma slag.

Att kommunen/förening nu går ut och hävdar att "de blev friade" är ju på ren svenska alldeles för jävligt! Allt jävla mygel för att inte säga rena lagbrott som man lyfte fram har man INTE fällts för eftersom det var väl dokumenterat och belagt!

Att kommunen/föreningen inte ens kommer ut med en pudel av något slag och ber om förlåt och lovar att inte göra om det - utan i stället hävdar att de "vunnit" - innebär förstås att man fortsatt absolut inte går att lita på och gör skäl för alla tänkbara förnedrande bedömningar. Vissa brukar hävda att vi talar om "landets mest älskade lag" vilket är en grav missuppfattning, det är bara "David mot Goliat" menar jag. Men i vilket fall solkas ryktet ned ordentligt när de här affärerna blev kända och när man därefter inte skärper sig utan de facto menar "vi hade rätt, vi fortsätter på dte här viset"... 

Då kan man inte annat än att fortsätta trakassera er. 

Att föreningen påstår sig vara oinblandad spelar ingen roll. Köper du en ny Porsche för 2000 spänn blir du fälld. Och det är ungefär vad Trottoarkantens IF gjort. 

Du tog väl bl a upp Timrå. Hur juste är det att bl a Timrå kastas ur elitserien för att Trottoarkantens IF ska ta deras plats?

Att ni - med lätt överdrift - myglat till er alla dessa pengar för att i stort sett inför varje säsong köpa in ett nytt lag år efter år till dess ni kom upp igen gör att ingen kan applådera den lilla stadens egna pojkar som kämpar på naturis medan mörkret faller för drömmen...

För allt detta har era nuvarande spelare och Salo inget ansvar och man kan uppskatta det de presterar. Men föreningen är rejält nedsolkad och faktum är att jag har svårt att se någon förening i hockey-Sverige som förtjänar ett så uselt rykte som Trottoarkantens IF numera. Du själv är förstås oskyldig - såvitt jag vet - och jag beklagar ditt läge. Vore det mitt lag skulle det vara en för jävla trist situation.

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

KulaShaker:

Klart att regelverket är åt helvete men Kommunen är lik förbannat den stora boven i det här. Klubben valde mellan rekonstruktion eller konkurs? Hur hade era klubbar gjort tro ni?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
mattias - 74:Hmm, kan väl påpeka att flera av gubarna, rentav majoriteten, har hoppat mellan stolarna, elr nån kanske tom sitter på både kommun o LIF-stol, så att lämna LIF "utanför" vore att lämna stora delar av LIF-styrelsen ( nuv o fd) utanför. Väldigt många har haft fingrarna i syltburken, lite väl länge.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
mattias - 74: Problemet är väl regelverket som tillåter en förening att avancera i seriesystemet på det sätt LIF gjorde

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang:

Kanske skall påminna dig också att det är inte klubben som agerat fel utan kommunen så lämna laget utanför det här är du snäll, förstår om det sticker i ögonen på folk att kommunen ställer upp så för sitt lag men glöm inte att alla lag i SHL mer eller mindre är beroende av sin kommun , senast i raden ( MoDo )

Sedan vill jag gratulera redan nu till 3 poäng, finns ingenting som talar för att Leksand skall åka från Luleå med 3 poäng ikväll ( seriös )


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Wallin har jag jävligt svårt för. Vet inte varför men det är två spelare jag har svårt för. Den ena Wallin. Den andra en hånleende Fredrik Olausson när han lirade.

Däremot gillade jag en sak som Petrasek gjorde för några år sedan när proffsdomare infördes. Vid en utvisningssituation så stod han vid Thomas Andersson eller vad han heter (Gävledomaren) och hånapplåderade och sa "Bra där proffset".

Vips en 10 min misconduct på det. 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Då var det trottoarkanten alt lyxfällan etc, namnen på myglarna är många. Vänder det ikväll eller blir det 1-2 på ot? Hoppas man slipper uppleva en sådan här typ av presskonferens från någon i LHF:s tränarstab eller spelare. Har varit mycket sådant på slutet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
TV visar lite situationer för att illustrera hur Rickard Wallin är ganska borta på isen. Men det som de inte kommenterar är att han under 10-15 sekunders potpurri sätter av tre rejäla hakningar som samtliga skulle lett till utvisningar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

PÖlsan vinner med 3-1 efter att i tredje perioden skjutit 1 skott och gjort 3 mål. Bra utdelning får man säga. Nej, nu har swehockey uppdaterat siffrorna. 16 skoyt, dvs inalles 53-28 i skott. Det var annat det. Hur fan kan Pölsan gå så bra med två femmor borta? Nu uppe på tredje plats.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan exploderar! Efter att ha pumpat 37 skott på vesslan första perioderna utan mål släpper det nu i tredje och huxflux har de vänta till 2-1. Intressant för kvalstrecket nu när Öret har 4-1 på Lakers, men Gnaget har släppt Pungen till 3-5, vore ju häftigare om Gnaget tagit matchen eftersom Pungen då bara varit skillnad från kvalplats och bara tre pinnar före Öret. 

Nu når i stället Pungen nästan ikapp Ulfven, bara pinnar efter låga Luleå och Trottoarkantens IF.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

0-3 nu för Schleffte, och Molgansören har fortfarande inte visat ut en enda schlefftespelare, fegisarna, fastän de borde känna till att Schleffte har nästan flest tvåminutare av alla SHL-lag. Men Bert har tydligen ringt och berättat att gruvarbetarna blir ledsna i ögat om de tar ut Schleftingar bara för att de fulspelar mot reglerna.

Nåja. Hade väl varit kuligt om Schtaan fått smörj men nu får man i stället glädja sig åt att Warulfvens marsch upp till övre halvan något haltar. Fan, om Ulfven vunnit i dag skulle de haft 41 poäng, lika som vi. Obehagligt är bara förnamnet.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Molgan och sörenhostan zebror för Warulfven-Schtaan. Såg ju bra ut, senaste de zebrorna hade Pölsan-Schtaan vann ju Pölsan 6-5 sedan de satt en massa PP-mål.

Men ikväll är de tysta. Kanske Bert ringt och gråtit? Idag visar de knappt ut men tar de tar de Ulfvar och följdaktligen 0-2.

Gnaget har 3-3 mot Pungen, når upp på samma pinnar som Pung om de vinner.

Öret-Lakers 1-0, Pölsan-HV 0-1. Sätter ytterligare press på Gnaget.

I morgon har vi Trottoarkantens IF i Delfinen, då tycker jag vi visar vad vi tycker om att via en trottoarkant ha bidragit till Trottoarkantens IF:s spelarköp, genom minskad intäkt för statsskatt.

Dessutom då också MooDoo-Köplustan; en viktig kamp om det ska bli kamp om andraplatsen: hemmavinst och bara 3p skiljer, bortavinst och skillnaden är hela 9p....



Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Jag ville bara kolla att du var med, zigge. Klart man jag menade Rocklunda/ABB-hallen.

Nej, det där var bara ett försök att mygla mig undan och i nästa steg avsåg jag gråta en skvätt och kräva att nu ska vi sjunga "We shall overcop-o-ome".

Jag erkänner, jag hade 0 koll och hittade bara på;-) Tack för uppdateringen:-)

Vi hoppas på bocken, men förstod jag rätt är det tredje gpngen de kör flamskydd och förra två gångerna blev den kvar obränd. Jag tycker det är feltänkt. Vem intresserar sig för en julbock som aldrig brinner? Själva brinnandet har ju inneburit att den gävliga staden blivit känd, berömd och uppskattad över hela världen. Varje gång den brunnit har folk över hela världen sett det brinna på CAM och snacket har gått. Det är ju snarare tvärtom - år efter det att bocken INTE brunnit hinner väl alla glömma staden? Min gissning är att år när inte de allmänna gävlarna varit beredd ta sitt ansvar och tända på har kommunalordföranden själv smygit fram, utklädd till stjärngosse, och gjort sin plikt. 

Adventstjärnor i fönstren, pappa går ut och köper tidningen, ganen står så görn och grann och tindrar, skinkdoften sprider sig, julölen korkas upp, TVn slås på inför kl 15 och julbocken brinner! Inte kan väl gävlarna ta på sig att sabotera jultraditionerna? Det skulle ju vara som att förbjuda julgranar!

Nä, vi håller tummarna för brand, flamsäkrad eller inte. Kom igen nu, geflar!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:Aroshallen? Där har de väl ändå aldrig spelat, gurkakrigarna? På den tid jag bodde där, o VIK ständigt kvalade mot Örebro för att komma upp i finrummet, hette den Rocklunda. Numera nått med ABB-hallen, inte att förväxla med ABB's montagehall på Finnslätten.

Molin Jr ja, utlånandet  blev väl först stoppat, pga för många pölseskador? Har han nu kommit ner t Rouägle? Istf Nyllet jr, som gör några matcher i Modo? Istf Possler, som är skadad, istf....

Nog får man eld på Bocken i den Gävliga staden nog, det får man ju alltid?

Redigerad kommentar


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Läser att man kastade in 26 000 nallebjörnar på isen sedan ett mål fallit i Calgary junismatch, en tradition tydligen, ungefär som de där fiskarna som haglar in på isen i NHL.

På den tiden Västerås var uppe i Elitserien propagerade jag varje år att vi skulle kasta in gurkor i aroshallen när Luleå satte första målet, men fick tyvärr aldrig någon med mig.

När man nu talar om traditioner läser jag att man skamligt och ohederligt flamskyddsbesprutat den gävliga bocken, ett ofog man prövat två ggr tidigare vilket inneburit att den starckars bocken blivit stående, obrunnen och deprimerad. Hur kan människor bli så elaka?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Warulfven har ställt Berglund ett tag och nu blir det Wallin som får uppsöka läktaren. 

Ulfven har upptäckt att gamlingarna inte tar i tillräckligt eller tar i fel. Shit, bara de inte kommer på att ställa Looben ockå; då blir de ju riktigt bra.

Såg att Dallas flyttar Molin jr från Pölsan till Rögle, i syfte att ge honom chans att spela mer. Så kan det gå när inte haspen är på. Tänk att tio spelare borta och inte få tid. Där ser man. 

Robert Petterson om Pungens värvningar: man ersätter två usla spelare genom att värva två usla spelare. En från allsvenskan den andre kickad från österrikiska ligan.

Wikegård hänger på och menar att Pungen skulle lirat junisar i stället. Jaja. Wikegård tycker mycket. Nu har han dessutom deltidat för Djurgårn och hur går det? Förlust, förlust...vire intressant att se om TV-kompisarna de s k experterna är beredda att såga wikegård lika ordentligt som han sågar andra. Utom Bert, men det är ju en kompis till wikegård förstås. Då är det manligt att grina. Annars är det j-a kärringar som går ned på isen när de får pungpuck eller spearas. 


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

zigge: Håller med dig, om Falcon. Jag tyckte ärligt talat att den var vattning jämfört med de andra men jag har funderat i efterhand. 

När det gäller att ha en standardöl som generell måltidsdryck vill man förstås inte att den ska vara alltför mustig och smakrik. Kanske borde jag fundera om när det gäller Falcon, åtminstone testa den mot Mariestads? Kan inte utesluta att jag tänker om, om jag testar om, möjligen kanske Falcon i kombination med S kunde vara standard?

Plus att man skaffar några riktigt fina att njuuuta. Testade också några dyrare. Visby julbrygd har tidigare varit fin, men i år höll den inte kvaliten till priset. 

Men...jag testade också Nils Oscars a 49 spänn flaskan, det var t o m 2012 års öl. Ojoj, där har man en riktigt perfekt öl, smakrik och i perfekt balans och hade allt en perfekt julöl ska ha. Men kanske Falcon till 30% av Nils Oskars pris, är godtagbar. 

Mycket att fundera på, nästan som en Mike Hell-Beer i strecknära tider.

Nu kommer också nästa avgörande. Blir det Adderventskalender, som vanligt? Har ju de 24 avsnitten av Black Adder som standard adventskalender och ska jag köra den igen? Kanske, kanske inte...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sven.Savage:HellBeer o Loob - two of a kind!!!

Apropås 2, så blev endast 2 Julöl testade i helgen  - Three Hearts burk, vattnig, ogod, sämre än Eriksberg! Hoppas kvalite'n stiger. Förfärad läser jag din Falcon-sågning!?!? Brukar ju vara ett säkert kort? Lika säkert som Zeunerts Julmust. Har de sparat in på nåt, som ju är så poppis i dessa dar av fusk o BÅG?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Och nu föreslår Helber att kvalserien ska skrotas så att vi inte riskerar få upp Asplöven i SHL. Lite i samma riktning som Håkan Lobb, som för några år sedan förelsog att Elitserien skulle göra sig av med "onödiga" lag som MooDoo och helt stänga serien.

Man undrar över Helbers timing när förslaget kommer i samband emd att Pungen slickar kvalstrecket. Skulle han tänka detsamma om om/efter att Pungen har åkt ned i Allsvenskan?

Såvitt jag förstår handlar det i första hand om att SHL-lagen får 25 miljoner för TV-rättigheter medan de allsvenska lagen får en miljon eller något sådant. Visst, nere i allsvenskan får lagen ofta färre publik och sponsorer men väsentligen är det TV-pengarna det handlar om - för att man ska kunna planera budget.

Nå då så. Dela på pengarna då för fan så är problemet ur världen. Ge alla SHL-lag och allsvenska lag 10 miljoner var så är det klart och betalt och inga problem att planera nästa års budget. Lika för alla.

Men då börjar väl bottenlagen i Allsvenskan hymla om att stänga Allsvenskan. Ja, vad fan. Hur man än vänder sig har man rumpan bak.

Det mest eländiga i allt detta skitsnack är att man blockerar SHL från utvidgning - numera helt klart i syfte att vägra reducera den TV-peng man får. 

Kom över till 14 lag och 4x13=52 matcher nu! Eller 16 lag och 4x15=60 matcher. Och vägra acceptera splittrade omgångar och hängmatcher som spelas några veckor eller månader före eller efter då de skulle spelats. Se till att vi har fasta speldagar så att lagen kan boka arenorna i god tid och slipper begära hängmatch för att SM i pudelsvansfrisyrer bokat innan.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pungen agerar. Om två dagar anslutar forwarden Kent McDonnel och backen Mark Mathesson.

Jahaja. Speciellt HV värvade in friskt blod, delvis Warulfven likaså och nu hänger Pungen på. Tre lag med kulor agerar köpelag för att förbättra möjligheterna.

Pölsan har skaffat vakt, får snart tillbaka 10 (?) spelare. MooDoo? Har väl varit på lite, men har de någon invärvad under serien kvar?

Köplustan och Schtaan sitter förstås lugnt i båten.

Öret, Gnaget, Trottoarkanten har väl inte kulor att förstärka med om de skulle vilja? Lakers värvade väl värst av alla redan innan säsong.

Så har vi Luleå. 

Plockade stora nyförvärvet Oscar Sundh som fick lämna.

För övrigt kom Per Ledin hem men resten är väl hämtade från Asplöven alternativt junisar från närområdet.

Efter Ostens rejäla värvningar i flera år nu ser det ut som att vi blivit utan mer eller mindre i år. Och med några skador på viktiga kuggar har det varit riktigt tungt senaste månaderna. Samtidigt vet jag inte att vi har speciellt svår ekonomi eller annat som hindrar oss?

Kommer det några nya, Osten?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, hängmatch idag. Trottoarkantens IF möter Pungen, som opassat Trottoarkanten hela året och verkar göra det igen. 1-4 till Pungen 19.45 in på tredje, så vi kan väl räkna med att Pungen nu tar en efterlängtad seger.

Nu har de ju hängt matchen HV-Gnaget men för att få någorlunda balans där räknat jag med att HV tar 2p, Gnaget 1p, motsvarande hur de gått under formtoppen.

När jag då uppdaterar formtoppen, fr o m omgång 16 och framåt, med nämnda två resultat, dvs räknar med att Pungen tar 3p idag samt HV 2p i hänget mot Gnaget, ser det ut på följande sätt:

1 Skellefteå AIK 12 29
2 Frölunda HC 12 23
3 Färjestads BK 12 22
4 HV 71 12 22
5 MODO Hockey 12 20
6 Leksands IF 12 20
7 Brynäs IF 12 19
8 Växjö Lakers HC 12 17
9 AIK 12 15
10 Luleå HF 12 11
11 Örebro HK 12 10
12 Linköpings HC 12 8

De forna bottengängen Warulfven och HV går attans starkt numera, alltså, men de har avlösts av nya formgropslagen Luleå och Pungen.

Den aktuella ställningen, efter 27/55 matcher dvs halva serien blir, med dessa två inräknade, följande:

1 Skellefteå AIK 27 60
2 Frölunda HC 27 49
3 MODO Hockey 27 43
4 Brynäs IF 27 42
5 Växjö Lakers HC 27 42
6 Luleå HF 27 41
7 Leksands IF 27 41
8 Färjestads BK 27 38
9 HV 71 27 36
10 Linköpings HC 27 34
11 AIK 27 32
12 Örebro HK 27 28

Ojdå. Nu kan ju lag skärpa sig men så här långt in på serien brukar det någorlunda ha satt sig och de flesta lag fortsätter nu enligt den form de haft på senare tid.

Vad skulle det innebära? Låt säga att vi adderar resultaten senaste 12 matcherna till ovanstående efter 27 matcher - vilket blir fallet om de fortsätter likadant - så har vi läget efter 39 matcher dvs nästan 75% av serien:

1 Skellefteå AIK 39 89
2 Frölunda HC 39 72
3 MODO Hockey 39 63
4 Brynäs IF 39 61
5 Leksands IF 39 61
6 Färjestads BK 39 60
7 Växjö Lakers HC 39 59
8 HV 71 39 58
9 Luleå HF 39 52
10 AIK 39 47
11 Linköpings HC 39 42
12 Örebro HK 39 38

Ojdå.

Och fortsätter det i samma form ända in i mål får vi:

1 Skellefteå AIK 55 128
2 Frölunda HC 55 103
3 MODO Hockey 55 90
4 Färjestads BK 55 89
5 Leksands IF 55 88
6 HV 71 55 87
7 Brynäs IF 55 86
8 Växjö Lakers HC 55 82
9 AIK 55 67
10 Luleå HF 55 67
11 Linköpings HC 55 53
12 Örebro HK 55 51

Ojdå igen. Det enda glädjande i så fall är att SkAIKs påstående att de sätter serierekord genom högsta poäng för en segrare med 128 mot bästa någonsin Warulfven på 120 för några år sedan kan ifrågasättas. Ulfven satte rekoprdnoteringen i en serie som innehöll endast 50 matcher vilket omräknat motsvarar 130 poäng i en 55 omgångsserie.

Jahaja. I vilket fall som helst inte så smickrade siffror för Luleå. Visst kan vi räkna med att få tillbaka Olausson och Frallan, och kanske Forsberg med tiden, men spelar de verkligen så stor roll? Jämför med Pölsan som hade tio spelare borta igår när de spöade oss...

Huga var ordet, sa Bill.

Skit, sa Bull.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Blir väl tvungen att följa upp med uppdaterad formtopp. Så här har lagen gått från omgång 16 och framåt:

1 Skellefteå AIK 12 29
2 Frölunda HC 12 23
3 Färjestads BK 12 22
4 HV 71 11 20
5 MODO Hockey 12 20
6 Leksands IF 11 20
7 Brynäs IF 12 19
8 Växjö Lakers HC 12 17
9 AIK 11 14
10 Luleå HF 12 11
11 Örebro HK 12 8
12 Linköpings HC 11 7

Inte så kuligt för oss. Ännu okuligare för Pungen förstås.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

BusarnasBuse: Håller med du. De aspisfolk vi plockat in när vi haft skadade levererar för många matchavgörande misstag. Ser man till vad vi släppt sedan förra säsongen borde det finnas pengar att förstärka för. 

Som läget nu är tycker jag att Osten ska skickas över till AHL kommande två månader för att kolla läget.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Anders Klang: Håller med. tänk om t ex arlbrandt, hjalmarsson, enter, kihlström, feldt varit kvar? 

Hur man än räknar borde det finnas pengar i ostbörsen men öppnas den inte har jag svårt att se hur vi ska bli att räkna med till våren.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helt j-a sjukt. Nu gör Pölsan 3-2! Kontring av Pölsan och fint pass till Nordquist där Mannberg inte hunnit med, slänger sig men utan effekt och Nordan hänger den i bortre krysset på Rautio.

Var såg man denna match komma efter första perioden?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
BusarnasBuse: jo visst är de så. Pucken skall skjutas o mål och onte arbetad in. Nu ger Nordan pölsan ledningen. Uppförsbacke

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

HV fimpar Lakers bigtime, nu 0-4. Skulle Pölsan slå oss kan de gå upp till 4e plats i tabellen - med 9 spelare borta ikväll! Imponerande.

Tidigare i år har ju diskuterats Luleå eller Pungen som enda lag som skulle kunna utmana SkAIK om Le Mat men som det ser ut nu undrar man om inte Pölsan, MooDoo och Köplustan är allvarligaste konkurrenter?

Är Pölsan så här bra med halva laget borta så.

Och kan MooDoo få till ett PP så...

Medan Köplustan kan veva igång så inga andra hinner med som det verkar?

HV och Warulfven? Nja, kan de lyfta  i tabellen är de nöjda, konkurrera om slutspelsvinst finns nog inte på kartan.

Pungen? Nej, inte efter den här djupdykningen.

Växjö? Nja, nej det kan ju inte ske. 

Luleå? Hm. Det känns som att vi har alltför många just nu som bjuder på misstag, samtidigt som vi skulle behöva något eller några starka tillskott. Om inte Osten öppnar börsen känns det inte som att vi har någon chans till våren.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Problemet är bara att vi saknar spetsen som kan sätta målen vi har en jäkla massa trubbighete i laget!

Golde Cheese inser inte det eller så guppar vi vidare i båten där han sitter så lugnt!


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:Näe, väldigt många fd Luleåspelare som presterar bra i andra föreningar. Men sånt är livet med tanke på det geografiska läget. Bara att komma igen i tredje med första periodens spel 

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Anders Klang: Och fan också, Pölsan klappar in 2-2 på en Berguv som är komplett skymd av Enterfeldt! För tusan, Enter, inte sådär nu mot ditt gamla lag:-(

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
F-n vi var på väg att ta över igen

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

ante08: He he, tack, det var kul att se!

MooDoo skickar assisterande som ger sin syn på engelska, men ingen är intresserad och när han är klar kommer enda frågan:

Vaj isint ändärs fårsbärj hir ån zö präskånfäräns?

I don't know. He asked me to do it so I said I will.

Och inga fler frågor. 

Sedan förklarade Wallson att han var nöjd med SkAIKs spel och fick frågan:

Vaj isint bärt råbärtsån hir ån zö präskånfäräns?

Det verkar som att SkAIK-härvan kommer att rulla på...



Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Håll i det här nu, inga fler tappade ledningar tack!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, räknar man in insläppta mål i PP får man nya siffror för effektivitet. Här illustrerat med första perioden Pölsan-Luleå inlagd:

1 LHF 24,44
2 BIF 23,71
3 SAIK 18,64
4 LHC 17,83
5 HV71 16,22
6 LIF 15,53
7 FRÖ 14,95
8 AIK 13,64
9 ÖHK 13,13
10 VÄX 11,24
11 FBK 10,00
12 MODO 7,53

Luleå och Pölsan är alltså just nu i särklass i PP.

Samtidigt som MooDoo är extremt usla - vilket man som MooDooist kan se som en underbar möjlighet. De HAR ju spelarna, de borde kunna fixa det, ta fram ett bra PP. Och med tanke på att MooDoo dessutom har seriens bästa box ger detta väldiga utsikter framöver för MooDoo.

Nå, vi har fortfarande match och nu är det andra period och vad händer? Friläge swett som lufter in 1-2 ovanför Rautio.

Ska det bli match ändå?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Missade första pga julbord, låter som ni har en rättvis ledning iaf.
Reducering av vår speedkula nu, kanske blir match ändå?
Räkna aldrig bort pölsan... :-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, ser att Pölsan gick om oss när det gäller PP-effektivitet, sedan de öst in PP-mål mot Schleffte senast.

Men nu har de fått en chans och missat mot oss medan vi haft tre chanser och satt två. Därmed är skillnaden nere på 24,74% för Pölsan mot 24,44% för oss.

Och räknar man in att Pölsan också släppt in ett mål när de spelat PP, medan vi inte gjort det, så är deras effektiva PP egentligen på 23,71%.

Dvs Luleå har SHL:s bästa PP igen:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Hm, man borde ju sedan alla dessa år och matcher veta att man aldrig kan räkna bort Pölsan.

Men allvarligt talat känns det redan avgjort.

Det ser nog ut som att det är en hockeymatch men efter Pölsans imponerande hjältematch mot Schtaan senast och med NIO (!) spelare borta är det en nivåskillnad som innebär att man åker på utvisningar och väl där en riktigt änglig box vilket förstås är livsfarligt att bjuda Luleå på.


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Helsicke så stabil Berguven blivit i målet! Om man undantar "Bellissimo-silen" han släppte för några matcher sedan är han annars otroligt säker hela tiden numera och i stort sett bara omöjliga mål sitter. Faktum är att man är inte ens nervös när motståndarna får klappa till bara Rautio ser pucken. 

Jahaja, Luleå får PP igen. Med hänsyn till hur det såg ut förra gången tror jag Tommy Jonsson är nervis nu...


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Luleå lyckades döda Pölsan PP ganska väl, medan Pölsan såg väldigt oroligt ut när vi fick PP - de krympte ihop till säsongens minsta box och Luleå fick spela runt i PP som de ville. Till slut kom följdaktligen målet, även om det inte var imponerande vackert utan bara en flytpuck av Hedman på flytstuds Starkbaums benskydd.

Bara att tacka och ta emot. 0-1:-)


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Pölsan ska tydligen ha hela sex man på skadelistan! Kommer till match med i stort sett bara tre femmor. Otroligt stark vilja i laget ändå som plockade upp och spöade Schtaan senast på ett imponerande sätt.

Tyvärr inga domare ikväll utan de svaga zebrorna Sjökvistarn och Nord som omedelbart utmärker sig genom att ta ut Fogström för årets mest osynliga hakning. 

Får hoppas att de usla zebrorna lugnar sig eftersom Luleå och Pölsan har seriens bästa PP, annars finns det risk att de avgör matchen.

Luleå fixar boxen, strax därefter får Luleå PP. 

Jaha, det kanske inte blir så mycket 5 mot 5?


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Det var det jävligaste! Gnaget kämpade sig igenom resten av matchen och håller undan, slår Köplustan med 2-3 borta. Riktigt oväntat men imponerande!

Trevligt nog hänger Gnaget därmed på i streckstriden, passerar t o m HV, och nu har vi 

9. Pungen 31p
10. Gnaget 31p
11 HV-71 31p

Öret lyckades komma igen från 2-0 till 2-2 i tredje men förlorade bonuspinnen på straff mot Warulfven vilket innebär att i omgivningen har vi nu 

8. Warulfven 38p
.
.
.
12. Öret 28p

Synd, hade varit kuligare om Öret också hängt på, samtidigt som de inte tillåtit Ulfven fortsätta lämna bottenhalvan för att blanda sig i kampen om topp sex.

Men hur ska det gå för Pungen? Nu bara målskillnad från kvalplats!

SkAik vann 6-2 mot MooDoo, som tyvärr hade en Forsberg i målet som idag hade en riktigt dålig dag med 75% räddade. Med en någorlunda vaktform kunde MooDoo mycket väl tagit matchen, tror jag. Ska bli intressant att se hur bra MooDoo är till slutspelet. Det kan mycket väl bli ett lag som plockar Schtaan. I så fall får vi väl se MooDoo på frikort till European Trophy 2014, medan Schtaan får fortsätta matcha Byske och liknande under försäsong;-)


« · 1601875 · »