Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
björn power och M.Lemiux: Tänk om vi vore en tjolahoppförening, vilken som helst; en sådan som det fanns tretton av i dussinet, en förening som ingen annan bryr sig i, som pysslar med meningslösheter som de bedömer saken, som ingen annan blir irriterad över, blir glad åt utan bara helt enkelt...skiter i?
Jag är säker på att det finns sådana föreningar. Och jag är lika säker på att vi inte är en sådan.
Och man undrar varför.
I begynnelsen var IFK Luleå och Luleå Sport. Och man var antingen det ena eller det andra och aldrig kunde de två förenas och se att vi var en och samma förutom då den lilla skillnaden att vi antingen hade en stjärna eller ett stiliserat L S K till vänster på bröstet ovan hjärtat.
Men så skådade vi ljuset och i nådens år för snart 37 år sedan förstod vi att fortsatte vi det lokala käbblet skulle vi bli vid det. Men om vi insåg att vi båda var Luleå... så fanns det inget hinder för hur högt vi skulle kunna flyga.
Vi skådade ljuset. Vi blev ett och samma. Och vi lyfte, levde våra drömmar och flög högre och vackrare och vi nådde till högsta höjd.
Jag tror att det är det all avund beror på.
Första åren och under lång tid var det norrbottniska lagen, speciellt Boden, i nästa hand Piteå och så Kiruna-lagen. De hade ju alla varit vana vid att de dominerade Norrbotten och ägde ned residensstaden Luleå år efter år efter år.
Men nu var det över och Luleå blev för varje år bara bättre, lämnade norrbottenslagen efter sig och tog upp kampen med andra lag för att avancera till Elitserien och där år efter år nå allt högre till dess att vi, efter att laget under sommaren bestigit Kebnekaise, besteg toppositionen i Sverige 1996.
Kiruna har väl något accepterat det därsedan länge - det är ju ändå bara kystlag det gäller, men Boden har fortsatt sett oss som det onda genius som också flyttade garnisionssjuhuset halvvägs söderut och som plockade bort A8, I19 och de två andra; på något sätt blev vi i Luleå Hockey symbolen för att Boden tappade så mycket.
Lite ilsknare har pite varit. Eftersom pitegrabbar gick till Luleå och vissa blev världsstjärnor fick de för sig att DE, Piteå, skulle haft det plats "vi stulit". Så därifrån har ilskan flödat så länge. Först skrev de avtal att vara farmarklubb till AIK i Fjollträsk, allt i syfte att se till att pitespelarna i fortsättningen skulle gå, inte till Luleå, men till Fjollträsk. Ett exempel var landslagsjanne som drog ned till Gngaet några år innan han skådade ljuset och blev vårt ankare. Men hela det där med AIK gick förstås åt helvete.
Och i detta Apans framgångar skådar man piteavund, kanske och t o m troligen mer än Apavund. Pitbor har befolkat Apan på alla möjliga positioner från bästigaste Lasse Bagdad-Bob J och ut i alla språng där de kan driva på med den grundläggande målsättningen att skada Luleå Hockey - som någon sorts hämnd: får inte Piteå vara bäst ska inte Luleå heller vara det.
Den här inställningen är ju sjuk och naturligtvis är den döende och försvinnande från Piteå där de flesta nu växt upp med ett normalt förhållande till Luleå Hockey och norrbottens hockey. Det finaste närliggande exemplet är ju Asplöven med vilket vi har ett strålande samarbete som gynnar båda våra lag - unikt fint för landet och något som hjälpt oss båda på ett remarkabelt sätt.
Men några surnissar har tagit fram linjalen och promenerande efter E4an mätt upp att det inte är så mycket längre till Apschtaan från Pite än till Luleå. Så denna gnällminoritet odlar nu Apan vilket är en s k vendetta transversale från pite i riktning och syfte att sänka lulehockey. Som en del av detta har de dammsugit norrbotten på talanger i femtonårsäldern senaste 10 åren och raggat dessa till stan - där har vi "hemligheten" bakom Apans fina juniorer och framgångar på senare år. I somras t o m satt Apledarna och ringde upp 15-åriga talanger i Luleå Hockey för att lura ned dessa, skammen har tydligen inga gränser!
Där har vi historien och där har vi bakgrunden. Nu säger jag inte att alla Apanslutna som ägnar sig åt att jävlas med Luleå i själva verket är från pite. Men pitegiftet har vällt ut likt en uppvärmd smörbrunn ur en skadad palt och det har stimulerat ett antal apor som t ex Fehlman / SS-apan att göra till sin livsuppgift att förfölja och hata lule på det sätt de förmår.
Jag tycker att det är sjukligt, en åsikt jag förstås delar med alla oss andra normala som bara vill älska hockey.
Sven.Savage:
Sen bara enj liten reflektion över tacklingen på Fabbe i CHL-finalen.....att det är ett solklart matchstraff på Fantenberg är inget att snacka om då han hoppar in tacklingen med hög armbåge mot Fabbe, och reglerna säger så nu, för att stävja dessa idiotiska hopp-tacklingar, så får man 5 min+game vid dessa typer av tacklingar. Sen blev utgången så att Fabbe får, om det är han egen, klubba i munnen men har får det pga av den fula hopptackling som Fantenberg gör.
Sen skulle förmodligen jag också ligga i smärtor på isen om jag får en klubba i käften som gör några tänder snea, det är väl inget konstigt med det.
Min poäng är att domarna dömde helt rätt efter boken och den samlade sk expertisen i Tv och tidningar håller med att det är korrekt dömt och att det är bra att dessa regler kommit till för att förhindra höga armbågar inhoppade i skallen för att förhindra hjärnskador men ändå är det skrämmande att se på tex Aftontramsans sida på en del Frölunda-fans kommentarer som prompt hävdar att det är en domarskandal, skämmes på dom....
Men ännu mer skrämmande är det att läsa SS-apans och hans alter egos kommentarer....nä, där som vanligt är det hatet mot Luleå som styr vad som skrivs, och han hävdar att vi vunnit på fusk och sprattlar-Fabbe bara filmar, men han ser konstigt nog inte tilltaget varför Fabbe får smärtor och tilltaget varför domarna helt korrekt visar ut Fantenberg på 5 min+game.
Hade det vart tvärtom att det varit Fabbe som gjort det tilltaget så gade det vart att Fabbe skulle stängas av för gott och se vad detta Fuleå gör, nä hans hat gör att han tyvärr inte kan se nyktert och istället hylla domarna som dömer helt rätt efter reglarna för att hindra dessa skall-skador.
Heder till dig Sven som skrev nedlåtande om Holzapfel när han skall-tacklat OchApa Möller på ett vidrigt sätt, och det är precis detta vi ska ha bort oavsett vilket lag den tacklade spelaren och oavsett vilket lag den spelare som tacklar tillhör.....sedan finns det givetvis komplikationer som gör att spelaren som tacklar går fri, men absolut aldrig höga armbågar och hopptacklingar...
Skulle SS-apan tänka på samma sätt som du och jag och andra seriösa hockey-älskare?? Svaret är NEJ, och det är skrämmande istället för att håna Fabbe inte hellre väljer att skicka en känga till Fantenberg som gör denna farliga tackling.
Ps...Joel Lundqvist hade en jävla tur att inte han råkade ut för samma straff....han kommer ju som en projektil i luften med armbågen riktad mot Cam Abbotts skalle, tur för Cam att han upptäcker en flygande hopptacklande Joel i sista sekund så han hinner undan med huvudet, annars skulle det ha slutat mkt illa...synd att inte domarna såg det :(
Redigerad kommentar
björn power:
Hehe, jo...visst är det så :) ....det gick dock inte hela vägen med SKAIKs CCCP hockey :)
Jag kan förstå att det kan finnas någon rookie som första gången tar del av vad SS-Apan/Fehlman skriver och tänker: Ojdå, det där var väl att ta i. Men ingen rök utan eld, sägs det ju? Luleå måste ha gjort något fult som blir så hatade.
Jo visst är det något vi gjort, men knappast fult. Förklaringen till SS-Apans och Fehlmans hat mot Luleå är betydligt enklare och mer tragiskt än man kan tro. Det är mycket lätt att förklara det. Genom att visa hur det gick i Elitserien under de första trettio åren för de två lagen:
Säsong | APAN | Luleå |
1975-76 | 4 | Ej med |
1976-77 | 6 | Ej med |
1977-78 | 2 | Ej med |
1978-79 | 6 | Ej med |
1979-80 | 9 | Ej med |
1980-81 | 1 | Ej med |
1981-82 | 5 | Ej med |
1982-83 | 8 | Ej med |
1983-84 | 6 | Ej med |
1984-85 | 9 (kvalspel) | 5 |
1985-86 | Ej med (kvalspel) | 6 |
1986-87 | 9 (kvalspel) | 3 |
1987-88 | 11 (kvalspel) | 9 |
1988-89 | 10 (kvalspel) | 4 |
1989-90 | 12 (kvalspel) | 3 |
1990-91 | Ej med | 3 |
1991-92 | Ej med | 4 |
1992-93 | Ej med | 6 |
1993-94 | Ej med | 10 |
1994-95 | Ej med | 3 |
1995-96 | Ej med | 1 |
1996-97 | Ej med | 2 |
1997-98 | Ej med | 8 |
1998-99 | Ej med | 6 |
1999-00 | Ej med | 4 |
2000-01 | Ej med | 6 |
2001-02 | Ej med | 7 |
2002-03 | Ej med | 5 |
2003-04 | Ej med | 7 |
2004-05 | Ej med | 7 |
2005-06 | Ej med | 5 |
En vanlig tänkare skulle förstås dra slutsatsen att orsaken till att Apan inte fick vara med är att Apan helt enkelt inte var bra nog.
Men en sådan sanning är svår att acceptera om man har svårt med tänkandet och emd självkritik och realism. Då är det lättare att skylla på någon annan "Apan är ÍGEN-KLIGEN bra nog men det är någon annans fel att vi inte får vara med!"
Vems fel kan det vara?
Ja, för den som fastnat på en uttalat naiv för att inte säga pueril nivå är det bara att se på tabellen ovan och tänka: nu vet jag! Det är Luleå Hockeys fel!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
M.Lemiux, Forsberg 1978, DansbandsWolf: Nu läser jag visserligen inte Apsidan här - och sedan jag slutade slösa tid på det dravlet mår jag förträffligt:-)
Men jag ser ju att det uppdateras frekvent och antar att SS-apan har en svår attack av den grandiosa megalomani han befläcket nätet med i åratal. Att pensionären nått ett sådant stadium innebär väl att hans ålderskrämpor eller mentala destruktionsprocess nu är på väg att sätta stopp för honom.
För jag inser att såväl Luleås fortsatta triumf i Europa - efter att ha sparkat ut Apan från tvävlingen - som informationen att det kan bli positiva effekter är hockeyälskare med 100% Luleåhjärta agerar, förstås driver på honom än värre mot den ättestupa dit alla med sådant hat, förklätt till hockeyintresse, strömmar likt flugor mot en sockerbit.
Längre tillbaka på Svenska Fans, undrade jag vad som drev honom. Han skrev aldrig någonsin på Apsidorna, men när olika ideellt arbetande redaktörer på Svenska Fans skrev artiklar, matchrapporter och annat för att bidra till gemenskapen oss lulesupportrar emellan; då var SS-apan där, vanligen under nicket Sten-Georg, för att skriva skit, skit och åter skit om Luleå. Under en vanlig artikel kunde det finnas kanske 15 kommentarer, varav >10 av Apan.
Så småningon upptäckte jag också att han skrev detsamma varhelst han kom åt. Under artiklar i Kuriren, i NSD, i aftontrasan, på hockeysnack - överallt var denne SS-Apan och spred sitt hat mot Luleå.
På SvenskaFans började vi kopiera över hans "inlägg" ograverade till Apsidan för att visa andra apsupportrar vad han höll på med. Först försökte folk försvara honom. Den vanligen vettige BGJ som skriver här ibland menade att han hade poänger och rätt att uttala sig. Men så småningom upptäckte alla, även apsupportrar, vilket destruktivt troll det handlade om. Och han blev utkastad, avstängd o s v.
Nu har han dragit in här för att fortsätta sin Don Quijote-strid mot väderkvarnar och nu börjar hans hat blomma ut till fullo. Visst är han i första hand ute efter att hata oss men jag såg ju att nu börjar han hata även andra för det de inte - som apan vill - hatar oss.
Plus detta att han reggar olika signaturer genom att låna olika datorer, använder dessa för att applådera och beundra sig själv.
Det är inte friskt.
Vore det bara för honom skulle man ju skita i det. Och kunna gilla Skellefteå AIK som man alltid gillat.
Men tyvärr finns där fler. Då syftar jag till den vidrige lögnare som i det falska skenet av att vara "journalist" under ännu längre tid hatat allt som har med Luleå att göra; i synnerhet Luleås sportchef och Luleås supportrar. Först jagade han Chrunack med ljus och lykta med tillrättalagda "sanningar" för att inte säga rent ut ljug och påhitt och sedan gav han sig efter Osten. Den s k "rasist"-härvan ser ju för alla i efterhand ut att vara ett ytterligare sådant påhitt inklusive att en hel del av det som denne Fehlman då gjorde kunnat visas vara fabrikationer, lögner och påhitt av ärekränkande valör. Sedan trummade han ihop en "bok" där han intervjuade Jonte, vars mest uppmärksammade innehåll var att Osten vill bli av med Jonte som kostade bortått 200 000 i månaden men var sämst i laget: en åtgärd för vilken Fehlman framställde Osten som en hemskt mycket hemsk farbror. Och i intervju visakade Fehlman "jag vet mycket, mycket mer illa om Osten, massor av illa".
Men Fehlman nöjer sig inte med våra sportchefer. Han har gång på gång med lögner och rent lagstridiga ageranden försökt mobilisera hat mot lulesupportrar och då och då har han lyckats; lulesupporterbuss överfallen med stenkastning, glaskrossning och skador på Luleåsupportrar som följd. Och Fehlman är också ute efter Luleås ledning, Luleå som stad och Norrbotten.
Det är i sanning en tragisk historia man tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att ta del av. Dessa båda dårars ageranden är så lika varandra att många är övertygade om att det kan inte finnas två så likt agerande och sjuka människor så nära varandra utan att det måste vara en och samma person.
Jag vet inte hur det är med den saken och har inte brytt mig i att efterforska sanningen. Däremot har jag - som en ren bisyssla - under någon tid roat mig med att här på snacket - parallellt med att jag följer mitt lag och hockey i allmänhet, med jämna mellanrum analysera och lyfta fram sanningar om Apklubben i syfte att markera att den bild de vill sprida av sin klubb inte ska gå okritiskt accepterad utan att granskas. Målgruppen för det jag skriver är förstås inte den sjuke SS-apan utan alla andra och normala Apsupportrar för att medvetandegöra att sådana elakartade troll måste man ta ansvar för att själva stoppa. Ungefär som hade vi en helt rabiat psykotisk patient mitt i Luleåklacken. En sådan måste vi stoppa, en sådan kan inte i vårat namn få svärta ned oss och smutsa ned den klubb vi älskar.
Detta ensidiga hat riktat mot Luleå har på senare år galloperat och som följd av Apans framgångar vidgar de nu området till att stöddigt och föraktfullt förklara allt och alla för okunniga, usla, dåliga, ....ja, med SS-apans egna ord för "undermänniskor".
Det är inte speciellt svårt att känna igen terminologin från en hatbrottsling när han känner sig hotad.
Nu börjar ju hallucinationerna nå den grad att snart är det bara Apan som är värdig att möta Apan och ibland tänker man att hoppas att hans dröm slår in. Så kan han som ensam publik sitta och titta på när det "egna" laget Apan, till lika delar bestående av inköpta färdiga köpespelare samt av spelare som de presenterar som sina "egna utbildade juniorer" fast alla numera har klart för sig att det handlar om stölder av 15-åriga pojkar som utbildats i andra städer och föreningar, innan de lurats till Apan några år för att sedan lyftas upp som "egna produkturer" med värdegrunnnnnd (läs: i tragiska fall hjärtvättade i sekten).
Det vore väl fint om Apan fick möta Apan i Apserien.
Så kunde vi andra nöja oss med att fortsätta älska hockey och älska våra respektive lag:-)
Forsberg 1978, DansbandsWolf och Sven:
Nä, nånting allvarligt i hans liv måste ha hänt för att han ska kunna sprida sånt hat och lögner utan att ens blinka. På sista tiden tycker jag att han börjat rikta mkt hat även mot er Brynäsare Forsberg1978, kanske det beror på att just Luleå-Bulan anlänt.
Min misstanke är att hans trauma blev till när han fick veta att hans mamma och syster var samma person, vad fan skulle det annars vara som gör honom till så hatisk???
Forsberg 1978: Lemiux och Sven: Nej inte är SS/Barbro riktigt riktig, stalkervarning big time. Själv gör jag fom idag som Sven och vägrar gå in på sajksidan. Låt stackarn hovera för döva öron, vi har roligare framför oss till muppens förtret.
Vi vet ju hur han fungerar, minsta motgång för sajk eller medgång för oss och hans hat exploderar. Just nu har han en jobbig tid och värre kommer det bli så han skrika utan att någon lyssnar, det kommer ta honom hårt :)
M.Lemiux: Det hatet han verkar ha mot Luleå ger mig kalla kårar nått måste ha hänt? :-/
Inte normalt någonstans...
M.Lemiux: Jo, om trollet och jag tror att han sjunger på sista versen. Han fick ju inte näring förrän Apan började gå längre i slutspelet än Luleå men försvann som regl i dagar när vi vunnit mot Apan.
Jag tvivlar faktiskt på att Apan går långt i slutspelet i år. I kvarten kan de mycket väl få möta Luleå och efter andra semin mot Luleå tror jag Apan tappat initiativet mot Luleå för gott. Och nästa år tar de inte ens serien.
Härligt att vara Europamästare. Och nu funderar vi ju på förstärkningar framöver. Tänker i Ostens anda att vi vill att i första hand ha Luleå-spelare och Norrbottningar i Luleå och inte i andra lag.
Men nu har ju Harju kommit och utöver han är det väl faktiskt bara Omark som skulle förgylla laget. Anders Nilsson är ju också en riktigt stor stjärna men vi kan ju bara ha en vakt med spaden i taget och så fenomenal som Lassie varit räcker det ju mer än väl.
Lite ont om norrbottningar att leta efter just nu, i alla fall har jag ingen koll på fler. De norrbottningar som är lovande/på G tillhör ju generationen som Apan elakt varit uppe och snott av oss och att fylla laget med Apor på det viset, nej det är inte så lätt att tänka sig.
Linus Klasen var ju sagolik hos oss, egentligen inte Luleåspelare förstås. Och sådana som han finns det ju många med Luleå som viktigt lyft för karriären t ex Enterfeldt, Feldt, Arlbrant, Olausson, Hjalmarsson. Och så har vi NHL-spelarna NIKLA Hjalmarsson och Dennis Everberg, båda med en fantastisk karriär i Luleå som tog dem till NHL.
Oskit åsido. Omark har nog givit NHL på båten nu men är ett stort namn i KHL. Hur mycket skulle han vilja ha tro för att matcha KHL eller åtminstone inte betyda alltför stort inkomstbortfall för att få vara hemma med kompisarna och slippa kuska över den ryska Sibirien för matcher?
Sven.Savage:
Fan vad skönt det känns att vara Europa-mästare.....och oj vad hatet flödar hos ett visst troll på en viss sida :D
Måste kännas oerhört surt att förlora mot ett värdelöst tråkigt gnetlag utan anor då sitt egna lag är det bästa nånsin i Elitseriens historia och bästigast i världen och spelar Sovjetisk hockey som tom får The Big Red Machine att bli avundsjuka :)
Fy fan vilken trångsynt värld han måste leva i :D
björn power: Hej Tony:-) Ja, appselut - Man blir glad! var ordet, sa Bull, och jag tycker den ska vara och förbliva hos oss. Igen-kligen är den ju vår för tredje året i rad.
2012 vann vi den innan den ens blivit buckla.
I fjol var den vår men vi åkte i semi mot blivande vinnaren JYP på övertidsstraffar av ett enda skäl; att gnomen Mårts tvingat Linus Klasen då i peakform att åka till koskenkorva fast förbundet lovat att ET-spelarna skulle fredas. Så informellt vann vi i fjol också;-)
Och nu i år gjorde vi det igen.
Bucklan är där den ska vara. Vi kan lika gärna bygga en glasmonter utanför Delfinens ingång för den. Så kan den plockas ut en gång åröigen för att skriva in ett uppdaterat årtal samt det vackraste av klubbnamn - igen!
Och vilken härlig resa det varit!
In lågrankade men med bästa resultat i gruppspelet - som vanligt. Lågrankade ändå i slutspelt men fortsatte vara bäst och till slut topprankades vi och tog hemmaplan i finalen.
Miraklet i Salzburg blir ju en klassiker. men med hänsyn till att Daniel stod i hemmamatchen samt i Salzburg till Red Bulls hade 3-0 efter 12 minuter kanske det är dags att byta beteckning till Miraklet Lassie?
Och starka Rauman Lukko som grymt kvitterade läget ocg tog gruppseger efter matchen i Finland ägde Luleå sönder totalt i kvarten.
Och så styrkan att med tre matcher mot Apan tappa första i SHL, oavgjort första CHL i Apschtaan och så trots att vi i stort sett bara spelade box från senare halvan av första ta över helt och komplett plocka ned Apan som kom ingen alls.
Och så förstås tredje perioden i finalen.
I årets CHL en lång rad insatser av Luleå som platsar bland våra finare, t ex när världens vackraste tandlösa leende hade pangat in suddenavgörande i sjunde matchen inför en rödklädd Delfin:-)
Elitserien SHL 2015 - upplösningen!
Ja, jag skiter i toppen och dessutom räknar jag bort eventuella möjligheter för oss att nå över strecket för direktplats i kvartsfinalerna, sedan vi släppte två pinnar till Öret. Annars skulle vi bara varit 4p efter, dvs ett avstånd vi kunde hämtat in på en dryg match. Men nu är det - med målskillnad inräknat - hela 9 poäng på 11 matcher. Så det kan vi lika gärna räkna bort.
Jag är rätt övertygad om att vi hamnar i åttondelsfinal mot Pölsan, Djurgårn eller Trottoarkanten och att vi vinner den varefter vi får möta Apan - eller eventuellt andraplacerade laget i kvartsfinal.
Kampen om nedre strecket
Tänker att det gäller fyra lag
8. Luleå 61p
9. Djurgårn 59p
10. Trottoaren 54p
11. Pölsan 52p
Och nu återstår 10 februari - 5 mars hela 11 omgångar på 24 dagar. En intensiv period med match nästan varannan dag då alla lag ska möta alla en sista gång innan agnarna säras från vetet.
Har letat upp sexpoängsmatcherna och de kommer
12 feb Pölsan-Trottoarn
14 feb Trottoarn-Luleå
20 feb Luleå-Pölsan
25 feb Luleå-Djurgårn
27 feb Djurgårn-Trottoarn
3 mar Djurgårn-Pölsan
Det blir att följa upplösningen. Extra spännande att se vilket lag som råkar på Europamästarna i åttondelen redan:-)
Jaha. SHL gör två ändringar till nästa säsong:
1. Varje lag möter övrigag 4 ggr: 2 hemma och 2 borta. Nu skippas skiten med 5 möten.
2. Back-to-back påhittet där ett lag ofta tvingats att <24 timmar efter match möta ett utvilat lag försvinner. Möts man två dar i sträck ska båda ha samma förutsättningar.
Det här kan man kommentera på två sätt.
Långt tillbaka hade vi 10 lag i elitserien och 4x9=36 matcher per lag i serien. Med tiden blev det fler, med fler lag men så kom man på att bli inärnasjånälla och skapade derbygrupper.
Luleå, vill jag minnas fick möta Djurgårn, AIK och var det MooDoo eller Pölsan extramatcher. De där derbygrupperna var ett feltänk redan från början och till slut visades att av fem topplag i serien fick fyra möta varandra, dvs svåra tuffa matcher, inte lätt att ta poäng av de andra. Medan det femte laget fick möta seriens tre bottenlag i "derbymatcher". Det innebar förstås väldiga orättvisor när det gällde att kämpa för serieseger; laget med enklare matcher fick förstås en massa gratispoäng vilket var sportsligt åt helvete.
Så alla var överens om att dessa grupper måste skrotas. Alla utom ett lag vill säga - det som gynnades. Och eftersom det laget hette Warulfven och man dessutom beslutade att i hockeyligan skulle lagen ha vetorätt så blockerade Ulfven förändringar.
Till slut övertalades Ulfven men detta genom skapandet av de fem matcherna, vilket då skulle ge fler hemmamatcher och inkomster och då accepterade Ulfven. Så det där eländet har vi haft som följd av Ulfvens osportsliga uppträdande.
Vidare satt Ulfven i samma position i åratal och blockerade utvidgande av Elitserien till fler lag än 12 lag. Ulfven sket i att det sportsligt var ett riktigt beslut och ville behålla TV-miljonerna på så få lag som möjligt: därför föreslog Ulfven att man i stället skulle stänga hockeyligan. Man gärna kasta ut "onödiga norrlandslag" som MooDoo, som man uttryckte saken.
När det gäller den andra förändringen är det stora mysterier hur ini helvitte man överhuvudtaget fattade ett sådant beslut till att börja med. För Luleås vidkommande hade vi åtminstone inledningsvis fler s k bäcktobäck-matcher än andra och alltid mot lag som vilat - och alltid förlorade vi andra dagen. Så man undrar vem faruln som kunde komma på en så urbota dom sak.
Nu tar jag det på andra sättet. BRA FÖRÄNDRINGAR!
Jesper Jonsson: Ibland snackar jag bara skit.
Var just vid föregående inlägg/svar i tankar om kan det bli något bekymmer och därför skrev jag som jag skrev och missade dessutom femminutersgränsen att ändra det.
Kan ju bättre se det från en positv vinkel och sanningen är ju den att verkligheten blir det man gör den till. Så en positiv inställning är den rätta, som alltid.
Slutligen inser jag att jag inte tillräckligt hyllat han som jag kallar Myllys arvtagare.
Joel Lassinantti.
I går blev han INTE utsedd till MVP för hela CHL trots att han var en av tre kandidater. I stället blev det Lustan Olimb.
Jag tror att det var så här: det skulle nog bli en i det vinnande laget och när ansvariga konfererade inför period tre för att besluta sig så att man var beredda kändes Lustan som självklara vinnare och Olimb därmed som MVP.
Skulle de ha konfererat EFTER matchen hade det nog blivit Lassi.
Om honom har jag sagt mycket men faktum är att på CHL-hemsidan fräschades mitt minne upp.
Kommer ni ihåg förlustmatchen hemma mot Red Bulls Salzburg, 2-4?
Daniel Larsson hade spaden.
Kommer ni ihåg returen i Salzburg.
Daniel Larsson hade spaden.
Till drygt 12 minuter in på första perioden. Då ledde Salzburg med 3-0 och sammanlagt alltså 7-2.
Då böt Fagervall in Joel Lassinantti.
Och resten är historia...
Jesper Jonsson: Javisst är det imponerande och glädjande:-) Men samtidigt sorgset. Hade förstås varit väldigt bra om han kunnat vara anonym men nu är det som det är.
Ju mer jag tänkt på saken, desto mer tror jag att han blir tvungen att lämna den virtuella H-läktaren och även de vanliga läktarna t ex A6/7 på Hovet. Det vill han nog inte, men det blir nog så ändå av randiga skäl och rutiga orsaker. Och det är trist.
Vi får vara glada över den tid vi haft eller som jag alltid vill hämta från konungarnas språk, iriska: We knew the days.
Men ska det gå åt helvitte ska det gå med musik och det gjorde det senast på Hovet när vi spöade upp gårdarna ungefär lika effektivt som Lustan kontrollerade oss i två perioder igår: jag har ju beundrat DIF-klackens förmåga att få med sig hela arenan i ett väldigt tryck men i torsdags gick det inte: vi var helt enkelt alldeles för bra.
Redigerad kommentar
Dagen efter kvällen före.
De flesta kommentarer är relativt vettiga och hyllar Luleå Hockey för vinsten och för en magnifik folkfest som en värdig avslutning av 2014 års Champions Hockey League. I detta ska vi förstås också hylla Värsta Köplustan som gjorde sitt bästa för att vinna vilket bidrog till att ge alla en strålande underhållning, där Köplustans skicklighet ägde de två första perioderna men där Luleå höll sig kvar genom en strålande målvakt och kämpade sig in i matchen i tredje, då Köplustan fick svårt att stå emot, gissningsvis också som följd av att de sjönk ned något, som man lätt gör när man tror man har greppet vilket alla vi som kan hockey ...just kan. I Delfinen var Luleå förstås åskådarnas favorit och när en "underdog" som vi var efter två perioder kämpar sig in, utjämnar och tar över blir det förstås strålande vackert. Som en Rocky eller som en Muhammad Ali mot George Foreman i Rumble in the Djungle.
Man skulle önska att det stannade där men så gör det inte eftersom det finns en minoritet, i synnerhet med gulsvarta åsikter, som är så jävulskt avundsjuka att de slår knut på sig för att förminska det hela.
"Kalle Anka-turnering. Plastigt påhitt av Mammondyrkare. En turnering där man köper sig in är värdelös. Man ska inte ens nämna Europa när inte KHL "får" vara med. Plötsligt är hela Ryssland mer Europeiskt än det någonsin varit: från speciellt västerbottniskt håll får man inte spela en Europaturnering om inte Vladivostok - som ligger längre österut än Japan! har chans att delta.
Vad gör man åt sådana pulver?
Från en stad 13 mil söder om Luleå, som senaste åren peakat nationellt, vet man att man vet bäst om allt och alla när det gäller hockey. Med tre minuters erfarenhet kliver man nu in och förklarar myndigt att "Alla länder i Europa ska få delta med sina mästarlag och motsvarande! Inklusive KHL! Annars blir det ingen EUROPA-turnering!
Och därmed inbillar man sig ha kommit på något på Nobelprisnivå; man har skådat ljuset, medan alla andra är okunniga och hajar noll.
Fast när mästarlag från England, från Frankrike, från Danmark, ja även från Schweiz, Norge, Tyskland, Österrike, ja vad fan även Tjeckien och Finland deltar - då är det blåbärsgäng i ett Mammon-plastturnering, som bara är ute efter att skada riktiga hockeyspelare från enda riktiga hockeylandet Sverige, från riktiga Hockeyligan SHL varifrån iofs de allra flesta inte heller borde få delta - för de har betalt pengggggar! Fy! Egentligen är det väl bara Apan och Läjkers som är värdiga deltagare. Resten är skräp. Om man frågar någon i Apschtaaan, där man KAN sånt här.
Så. Nu vet vi alla hur det ligger till.
För alla vi andra som vet annorlunda rekapitulerar vi väl.
2008 startade internationella hockeyförbundet Champions Hockey League. Den turneringen var helt korrekt upplagd med bästa lagen från de största länderna, inklusive förstås Ryssland/KHL. Man lirade turneringen precis som den borde och det slutade med att Zürich Lions blev Europamästare, efter att ha slagit KHL-mästarna Magnitogorsk i final.
Vidare hade man planerat ett världsmästerskap för klubbar, kallat Vicoria Cup och Zürich fick 2009 möta Chicago Blackhawks och vann med 2-1. Chicago var visserligen inte NHL-mästare men skit samma, de kom ju från andra sidan världen iaf. Så Zürich blev på något vis s k världsmästare och eftersom det inte upprepats är de fortfarande regerande. På något vis.
Hela j-a champions hade varit sponsrad av KHL-bossen Alexander Medvedev, men 2010 hoppade han av. Var det för att KHL-mästarna lyckats så dåligt eller? Nja, Medveded meddelade att han och KHL hellre ville att alla nationer skulle slänga in lag i KHL och avveckla ned sina nationella ligor till B-ligor att fungera som farmarligor a la AHL.
Därav blev intet, de andra Europeiska nationerna ville ha sin egna hockey, men Medvedev och hans bolag vägrade sponsra CHL. Som ersättare hittade man en annan skurk, denna gång från Ukraina, men när CHL skulle starta hoppade även han av, med kortast möjliga varsel.
Internationella förbundet la turneringen på is. Litade sponsorer i två år, fick inga, och la ned hela skiten.
I samband med det tog European Trophy steg för steg och lyckades själva, sponsrade genom att 26 klubbar från olika länder satsade av egna miljoner för att bygga upp en stabil turnering. Det här var en satsning på drömmen om ett hockey-Europa på klubbnivå, satsningar som var ett väldigt risktagande och de flesta trodde det skulle gå åt helvete och pengarna skulle förloras. Många lag - bland annat ett icke nämnt men som kommer från en schtaad där de är duktiga på banjo snålade och vägrade gå med: andra får riskera sina pengar, våra spar vi för att köpa spelare, resonerade man där.
Fortsättningen känner alla. European Trophy kämpade sig fram och lyckades. 2013-2014 förhandlade man med alla nationella förbund och internationella förbundet och förklarade att man var villig att låta det vinnande European Trophy-konceptet tas över där tidigare Champions Hockey league hade misslyckats. De 26 klubbar som satsat de pengar som ledde fram till den lyckade föreningen fick som ersättning några % var av aktierna i det bolag som bildades för att det hela skulle drivas eknomiskt sunt och marknadsmässigt, med kunskapen om hur fort det annars kunde gå åt helvete om en rysk oljeskurk drog sig ur. Dessutom fick klubbarna som gav bort sin egen turnering som tack även A-licenser som innebar att de fick vara med i kvalen fem år framåt. Det där var inte speciellt konstigt. Vi talar om klubbar som tillhörde eliten i varje land. Och sådana system med fri entré som det kan tyckas har vi exempelvis för sparkbolls-VM och vem ifrågasätter det?
Jag skrev att alla var med på det. Vilket är en sanning med modifikation. KHL sa nej av politiska skäl eftersom man hade sin egen vision om ett "Stor-KHL" som tog över hela Europas klubb-hockey för att bilda en motvikt till NHL. Men med de ryska oljegangstrarna som bossar.
Så där är läget.
Avveckla våra nationella hockeyligor, bli del av Stor-KHL, spela matcher mot lag i Vladivostok och allt möjligt?
Eller satsa på Champions Hockey League?
Vi vet alla vad samtliga valt. Ändå är det en självklarhet att man vill ha med de bästa KHL-lagen i CHL. Det är i själva verket prioritet ett, den helt överlägsna målsättningen för nästa steg för CHL och man bearbetar kontinuerligt KHL för att lyckas. Förr eller senare går det nog om man är envis eller om politiken a la KHL luckras upp. Men en viktig draghäst för att det ska gå är att CHL hyllas, blir en vinnare och att alla unisont sluter upp.
Det är i den belysningen man ska förstå hur vidrigt eländiga alla avundsjukas elakheter ska uppfattas; hur motverkande för Europahoppet det är att ett antal skitklubbar snackar skit, skit och mer skit om CHL och hur motverkande det är när media av olika slag hoppar på det tåget för att hitta konflikter, för att få det att raaaasas, för att så smolk i glädjebägarna.
Och med denna bakgrund förstår alla också hur extremt korkade är de apsupportrar som stöddigt påstår sig veta bästigast hur en Europaturnering ska organiseras för att deras fiiiiina lag ska vara intresserade att delta.
Sven.Savage:Det var som tusan. Var tvungen dubbelkolla uppgiften.
Vi får hopppas på lite hamsterdance efter smfinal då :)
Anders Klang: Gissar på stöd för de tankar Osten hela tiden fört fram; att jobba för att Luleåbor och Norrbottningar spelar för Luleå och att långsiktigt utveckla junisverksamheten att talangerna från norr kommer till oss:-)
Tittade också på tabellen idag och insåg att efter de två elakt tappade pinnarna mot Öret har vi - med målskillnad inräknad - 9 pinnar upp till strecket för direktplats i kvarten samt + 10 pinnar ned till strecket för kvalmatchserie; och bara 11 omångar återstår.
Det betyder väl att nästan säkert hamnar vi i sociala slutspelet som Robert P kallar det, eller Playin som ligan vill kalla det för att vara intärnasjonälla.
Så bara att ställa in sig på det. Informell åttondelsfinal mot Trottoarkanten, Djurgårn eller Pölsan gissar jag alltså. Det borde vi förstås vinna. Och med största säkerhet därefter Apan i kvartsfinal. Det...blir intressant. Då möter vi ju regerande nationella mästarna.
Men vi är Europamästare...
Vår vän FruktHamster:-)
Jag skrev ju för några dagar sedan att jag inte visste något, vilket jag inte gjorde, men nu är ju allt offentligt och kommenterbart.
Hr Hamster är en av oss. Som följt, analyserat, diskuterat, lidit och deppat, glatt sig och blivit lycklig med hockeyn, i vårt fall i form av Luleå Hockey. En helt vanlig människa.
Och ändå inte. Som en följd i första hand av eget hårt arbete men också av att ha haft lyckan att vara på rätt plats i rätt tid har han nått framgång av en sådan omfattning att man inte ens kan föreställa sig det.
Och i allt detta har han fortfarande ett hjärta som klappar för Luleå Hockey och vill gott. Har läst det han berättat nu och allt han säger är lika klokt som som det han alltid sagt.
Jag inser naturligtvis att hans liv nu tagit en vändning som är så omvälvande att nästan ingen människa är, har varit eller kommer att vara med om något ens i närheten att likna det. Och jag önskar att det bara blir gott och intet ogott. För mitt i allt detta bryr jag mig faktiskt väldigt lite i vilka eventuella konsekvenser detta kan föra med sig för Luleå Hockey men väldigt mycket vad det kan betyda för Hr Hamster och hans familj, nu i en position som är omöjlig att överblicka och förutse. Hoppas ni får fortsätta vara riktiga och lyckliga människor:-)
Och det var också en annan sak som speciellt slog mig i det som Hr Hamster berättade. Om uppväxten i Luleå, flytten till Stockholm och det då förstärkta hjärtat för Luleå Hockey. Jag förstår detta eftersom det också är min historia. I mitt fall inifrån Luleå men med släkt i Sandnäset var jag där samtidigt som FruktHamster. Och jag är säker på att detta är en historia som vi delar med många av oss som lämnat, men som är ändå är kvar, och som möts på den virtuella H-läktaren för att på nätet, framför dator/TV följa vårt lag, eller när det är möjligt sluta upp på Hovet eller på andra arenor.
För 126 år sedan skrev Heidenstam "Jag längtar marken, jag längtar stenarna där barn jag lekt."
Han visste vad han talade om även om han inte visste hockey.
Vart livet och världen än tar oss är vi ändå alltid lulepojkar och kommer alltid att bära med oss vår längtan till marken och stenarna där barn vi lekt. Liksom alla andra, från andra platser.
SJälv räddade jag ju min tid från meningslösheter genom att i höstas ta det kategoriska beslutet att inte öppna det avskräde som Apans snack-sida utvecklats till.
I vanliga fall har ju den pensionerade SS-apan vanan att försvinna helt från nätet när Luleå lyckats med något eftersom han då inbillar sig att det aldrig har hänt. Men har nu sett att det uppdaterats flitigt där så jag gissar att hatbrottslingen för långa invecklade och obegripliga transpirationsteorier med sig själv under diverse signaturer. Jaja, det håller honom i alla fall borta från torg och öppna gator;-)
zigge: Jag har undrat hur vi kunde vänta på matchen men inte förstått - men nu skådar jag ljuset! Jag ska omedelbart kontakta CHL och förklara att de måste kompletta information på inskriptionen på bucklan European Trophy till "Champions 2014 Luleå Hockey plus zigge"
Stort tack:-)
Jo, bisittarexperten var försenad i kopplingen: det han sa stämde utmärkt för period 1-2 då Lustan helt raderade ut oss och vi kom i stort sett aldrig fram till chans. Kanske har var göteborgskt smittad, hade suttit nära sekretariat där klockor brukar "glappa festårru"?
Ja, det känns som att vår säsong är lyckad nu. För er ser det ju säkert ut att det blir kvalserie - mot västerås, bofors eller något. Men ni går ju dit förberedda och fixar det för ett SHL utan MooDoo är inget SHL!
Lindberg Råkkar: Ja, verkligen.
Näkyväs skott verkade ju gå i femte luckan på fyra spelare i skottriktningen innan den gick in vid stolpen och sedan en till som ramlade in vid stolpe samt en femte lucka på vakten som precis orkade över linje.
Samtidigt som två rejäla skott på Joel träffade stolparna.
Ibland kan hockey vara så orättvis, så chansfull, så osportslig så....alldeles underbar:-)
Håller med du. Fantastiskt skönt att vi fick denna seger.
Nu hoppas jag att CHL-gänget håller löftet från i fjol och ser till att segrarna från 2010, 2011, 2012 och 2013 också ristas in i bucklan.
Då står det redan för två år det vackaste av namn - Luleå Hockey - på bucklan för all framtid.
Och du - B.S.T.L.
Jag trodde det handlade om Le Mat - men det var European Trophy:-)
Sven.Savage: Nu har vi i alla fall fått något med oss den här säsongen.
Dock var man nära att gå hem redan efter 2 perioder, känns bra att man stannade.
Det var riktigt kul stämning på läktaren från 1-2 och framåt, inte så ofta det är sånt drag i Coop nuförtiden.
Känns härligt att knäppa Rönnberg på näsan :)
Den enda spelaren som jag tycer lite synd om i Frölunda är deras målis som verkar få en hel del skit. Trots att det bara handlar om att han haft maximal otur vid målen.
Alla 3 målen trillade på något magiskt sätt in som om det pucken vore radiostyrd.
Några kommentarer jag inte hunnit med.
Per Ledin. Lika bra som han vanligen varit, lika usel var han idag. Helt klart att han tappat massor av frånvaron och han var inte sig själv idag. Det sätt på vilket han märktes var genom att konsekvent förlora den puck han fick. Han var inte färdig men ändå ville han in och kämpa och gjorde med all säkerhet allt han förmådde, även om det inte var bättre än så här. Starkt, Per, har han gjort sitt bästa kan ingen kräva mer.
Robin Jonsson. Satt länge och kom först i slutet in. Tyckte också att han såg sorgsen ut. Min gissning är att han inte alls var spelduglig men även han gick in i Luleås svåra situation med många borta. Heder till en sådan insats och hoppas för allt i världen att Robin inte har alltför svårt utan att han kan komma tillbaka. En sådan hjälte är glud värd och inget att Köplustans två mål hade blivit mål om trygge Robin varit på isen då.
Kukan. Som jag har skällt på honom under åren och som jag skulle skällt på honom om han chansat mot den tomma buren, missat och givit Köplustan tekning i vår zon samt - som de lyckades med i SHL i höstas mot oss - att de kvitterat med 3 sekunder kvar av match. Men Kukan lade årets längsta lobbskott pricksäkert in i målet och med 4-2 var vi Europamästare. Kyligt, Kukan:-)
Steenm: Javisst. Vid sidan av att inte åka ur SHL. Vi visste ju att det jämfört med senaste åren skulle bli ett mellanår och hoppades framför allt att slippa hamna i botten. Det gick ju bara tyngre och tyngre men Osten förstärkte med Sigalet och Billins när det som mest behövdes och nu tror jag att vi inte borde riskera att hamna under strecket. Gott så.
När det gäller slutspelet om Le Mat tror jag inte vi kan utmana i år. Når vi kvartsfinal är det godkänt. Det ska mycket till för att vi ska lyckas bättre än så.
Men när det gäller Europa har vi alla år gått starkt och hoppades att kunna fortsätta i år, även om man aldrig i h-e trott att det skulle nått ända hit. Jag trodde vi var borta efter en match och en period i åttondelen, jag trodde vi var borta när vi skulle få starka Lukko Rauma i kvarten, jag trodde inte vi skulle kunna utmana Apan i semi coh jag trodde att vi var förlorade efter två perioder i finalen.
Men laget och spelarna ville annorlunda och efter andra perioden i Salzburg har vi varit otroligt starka fram till två första i dag.
Mot Apan i semi fick vi hjälp av att Apsevc fick ett psyksammanbrott och idag fick vi hjälp av att Lustan försökte svara fysiskt men inte var tillräckligt skickliga på det.
Men sammantaget är Luleå Hockey synnerligen värdiga vinnare.
Bara att njuta:-)
Svanru, Blister och Huge, Forsberg 1978 och Bratwursten: Massor av tack, hockeyvänner, för gratulationerna. Vårt stora mål denna säsong och nu är vi där!
Jag känner mig helt tom efter all urladdning, helt tom, lycklig med ett sådant där fånigt leende på läpparna som inte vill ta slut:-)
Helt ärligt var Frölunda inte bara bättre utan överlägset bättre under första två perioderna. Alla för hockey viktiga delar var de bättre än Luleå i, t o m rejält j-a bättre. Kändes som ett elitlag spelade mot ett lag i nedre delen av Division 1.
Och så kommer tredje perioden...
Jag tänkte ju att Luleå måste komma nu, men Köplustan är alldeles för bra och spelare för spelare är de bättre än vi på allt och vinner varje närkamp.
Men så började vi vinna närkamperna, så började vi tacklas och gå in hårdare och så började vi jaga fast pucken i deras zon.
Medan de inte kom upp och in i vår zon längre.
Jag tror inte att det enbart berodde på att Luleå tog sig i kragen. Jag tror att Köplustan med 0-2 och med den dominans de haft under första två perioderna började bevaka ledningen, började bli försiktiga, började stå emot i stället för att gå på. Och vi vet ju alla att i hockey kan det räcka med att spelare bara ger 95% av vad de kan, så börjar deras kamrater göra likadant, och så känner mosttåndarna att de bjuds in och då växer de. Luleå kom därför att Köplustan lät oss göra det och när de väl släppt in oss blev de aldrig av med oss.
En förutsättning för detta var att Myllys arvtagare Joel Miraklet Lassinantti låste igen buren i andra perioden så att Köplustan inte kunde gå ifrån ytterligare. En målvakt som kan vinna matcher är Glud värd och Joel vann denna match åt oss: hade han inte hållt tätt - med hjälp av stolparna där två skott hamnade - hade vi aldrig haft chans att nå ikapp i tredje.
Kan tänka mig att Köplustan, om den vill gnälla, gnäller för fem minuter och match efter överfallet på Fabbe och dessutom ville de haft en luleutvisning för bentackling i matchens slutskede.
När det gäller överfallet på Fabbe är det ju en inhoppad tackling mot sarg och då åker man för match. Och det är hela saken. Att det var Fabbes egen klubba som träffade honom på tänderna spelar ingen roll, hade inte Lustan hoppat in en axel mot skallen på Fabbe hade det aldrig hänt.Joel gnällgubben tycker att Fabbe låg kvar länge och dessutom att "han ska väl inte kunna spela igen" senare efter det där. Men det är bara dravel. Joel själv hade agerat exakt likadant. Om något får man väl beundra Fabbe för att han trots lösa tänder går in och ger järnet in i kaklet.
Och när det gäller knä? tacklingen visades ingen repris och det är svårt att säga säkert. Hade känslan av att Lustan svängde undan och Luleås spelare inte gjorde något medvetet, men som sagt jag såg det inte.
I vilket fall känns det oberoende av domarnas insatser som helt rättvist att efter de två första perioderna var Köplustan helt självklara vinnare - och att det inte var över kan vi tacka Lassi för - men när vi dessutom räknar in tredje perioden är det tvärtom Luleå som är klara vinnare - och det kan vi tacka Köplustan för eftersom de blev försiktiga, gav oss chansen och så kan man inte göra i hockey.
Ja jädrar i det:-)
Vi är Europamästare. Igen.
Vilken fantastisk rad vi har i Europa:
2011 Luleå Hockey #3
2012 Luleå Hockey #1
2013 Luleå Hockey #3
2014 Luleå Hockey #1
Och vilken härlig stämning på läktaren och när publiken kom ut på isen. Det här värmde upp i Luleå och Europas bästa lag är också Europas nordligaste lag.
Undrar om det inte är dags att byta namn på landskapet och länet nu?
Norrbotten är Norrtoppen!
Redigerad kommentar
Grattis Lule och denna gång kan inte inte ens Svenklaga på zebrorna.
Starkt jobbat och ett stort Grattis till titeln.
Och andra perioden lyckas Luleå inte heller under. Fortsatt kontroll på varandra från lagen men Köplustan skickligare att komma igenom och kunde haft fler mål men Lassi har säkrat upp sig - fast Lustan har haft två stolpträffar.
Luleå har igenntligen bara kunnat visa upp sin offensiv en gång nämligen när man lirade 6 mot 5 i väntan på utvisning men då kändes det som att Lustan sjuönk ner några % för att förbereda sig för boxplay och då tog Luleå chansen att sätta tryck. Men det är det enda vi haft i hela matchen - i vanliga matcher har vi haft 10-15 sådana lägen efter två perioder, i dag ett enda.
Lustan är starkare överallt. Kontrollerar nästan alltid Luleå när vi är i deras zon och har bara enstaka gånger tappat puck. Samtidigt som i motsatta lägen har vi svårare att hinna med att neutralisera Lustorna eftersom de spelar för snabbt, för skickligt, lägger perfekta pass till varandra.
Och till råga på allt har Lustan väldigt lätt att ta sig igenom mitt zon och etablera sig i vår zon, medan vi för motsvarande inte kommer in, inte har någon att passa och hamnar i att bara dumpa puck som då Lustan nästan alltid tar över.
En väsentlig del i allt detta är att Lustan vinner de flesta man-mot-man-situationer. Det är någonstans där matchen sitter, det är de lägen Luleå skulle behöva köra fysiskt, pressa ned Lustan och få dem att känna att det gör ont att gå in i kamp med oss.
Kan vi ta fram mer styrka, orka med i tempot bättre och köra hårdare fysiskt kan vi få den medvind (ja, jag vägrar "momentum" - varför använda utländska lånebord för de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär?) - vi behöver för att börja äga Köplustan och matchen. Men det känns inte som att vi ska kunna det? Kanske de petar in 0-3 i deras inledande 45 sek PP i inledningen av tredje.
Det hopp man kan ha bygger framför allt på kunskapen att Luleå efter svaga två första perioder kommit ut väldigt hårt och tagit över helt i tredje perioden i de senaste två SHL-matcherna. Och nu finns det bara en period kvar att spela i årets Champions. Det är nu eller aldrig. Tänder kan ersättas, benbrotta stabiliseras och blåmärken resorberas. Det är nu eller aldrig och nu gäller det att varje lulespelare kommer ut och är beredda att köra bortom kalket, framför allt genom att leverera ett starkt fysiskt spel för att klämma ned Köplustan.
Så känns det. Men samtidigt känns det att efter de två första perioderna är Köplustan tveklöst värdiga vinnare.
Kan vi ändra på det?
Satan också!
Köplustan är klart säkrare under hela första perioden. Uppe i Lustans zon neutaliserar de Luleå fullständigt och vi kommer ingen vart. Nere i vår zon håller vi oftast koll på dem men de kommer loss då och då och får vissa målchanser. Chanserna är inte stora men Joel känns lite nervös och Luleås spelare ger honom inte det stöd han behöver.
Köplustan har 0-2 och båda målen kommer när utespelarna står och tittar på puck i returliknande lägen i stället för att ta bort de lustor som kan klappa in puckarna, vilket lustorna då gjort.
0-1 redan efter 18 sekunder vilket verkar ha ökat på nervositeten bland Luleås spelare i stället för att ge dem j-r anamma.
Köplustan spelar smart och känns skickligare än Luleå spelare för spelare samt är snabbare och passningssäkrare medan Luleå inte får öppningar utan är blockerade av 1-2-3 Lustor så snart de har puck.
Än så länge kontrollerar Lustan Luleå ordentligt och med 0-2 nu kan de redan döda matchen om inte Luleå kan öka och spela bättre.
Vid sidan av detta övertag för Lustan har lagen väsentligen neutraliserat varandra >95% av perioden men de få chanserna som förekommit har varit Lustans. Och tyvärr är de chansern som Lustan målat på sådana lägen som inte blir mål mot Luleå i vanliga fall. Men med reservbackar, många spelare borta och andra som nyss är tillbaka från skador får inte Luleå igång lagspelet.
Redan efter första halvan av perioden började Luleåspelare åka själv med puck eftersom Lustan tagit ned alla Luleåspelare.
Var är det j-r anamma som vi visade mot Apan?
KOM IGEN NU, LULEÅ!
Sista två matcherna i SHL har vi sovit innan tredje perioder då vi totalt tagit över. Kan vi få det spelet redan nu i andra, tack?
KOM IGEN, LULEÅ!
Och för alla som börjat inbilla sig att Luleå har chans att vinna kommer här kvällens viktigaste information: De domare som dömde semifinal i Delfinen mellan Luleå och Apan - och tog S E X utvisningar i rad på Luleå under första-andra perioderna är...de som dömer ikväll.
Grattis på förhand, Köplusta!
Redigerad kommentar
På CHL:s hemsida presenterar man laguppställningarna och där har man placerat Bryggman mella Fabbe och Fogström medan Pitefoppa anges vara trettonde forward.
Det är säkert ett Chamiopniskt feltyrck bara.
Nu är det exakt 1 timme kvar till nedsläpp...
Behov av uppdatering här, ser jag:
1 timme 11 minuter 11 sekunder till nedsläpp...
Tänka sig stämningen i Luleå och i Delfinen nu....:-)
M.Lemiux: Jo, de flesta av oss kan ju vara hyggligt enögda under brinnande match men med tiden vill man ju ärligt analysera situationer för att bli trovärdiga och respekteras i disklussioner.
Mitt enda avsteg från den principen är nog den domarbedömning jag alltid erkänt gäller för mig:
• Luleå förlorade - domarna var usla, troligen köpta
• Luleå vann - domarna var utmärkta och ärliga
När det gäller tacklingen på Fabbe reagerade jag först inte och anta att Fabbes klubba inte träffat honom över munnen - då tror jag att han lirat vidare och ingen hade tänkt så mycket över det där.
Men i repris ser man ju tydligt hur Lustan anlägger en ojuste tackling. Han vrider kroppen för att träffa Fabbe med de hårda axelskydden och han lyftar armen-armbågen för att maximalträffa och dessutom hoppar han in tacklingen och lyfter en hel decimeter ovan isen.
Jag uppfattar det där som ett riktigt fult försök även om inte Fantenberg hade beräknat att träffa Fabbes klubba som träffade hårt över tänderna.
Men det var orent och fult och allt beror ju bara på en enda ska: Luleå hade i tredje perioden tagit över och lustorna var svårt pressade. De fick inte som under första-andra perioden åka runt oss i åttor och passa snyggt till varandra. I stället åt sig Luleå in i matchen och tvingade Lustan att försvara sig men vi kom bara närmare och närmare, hade nyss reducerat och kvitteringen hängde i luften. Lustan hade inget motvapen och desperata försökte de spela "fysiskt" men det var de inte tillräckligt kunniga på så i stället blev det fult.
Och det är hela saken.
Att Joel kvider i efterhand är bara att skratta åt för den där j-a nissen har ju sysslat med fult och farligt spel när han känt att annars förlorar de, så länge man kan komma ihåg. Det vackraste minnet man har i det sammanhanget var kvarstfinalen mot Pölsan 2013, då Joel och lustorna började spela fult eftersom de insåg att de annars var förlorade mot oss. Då sänkte Fredrik Svensson en lusta, som okunnigt nog hoppat på Fredrik, med den grymmaste raka höger som skådats utanför en fyrkantig boxningsring. Därefter...letade Fredrik upp anstiftaren, Joel, och förklarade att nu var det dags för honom att stå upp som en man efter en ful tackling Joel siktat in på Vikhos huvud mot sarg.
Och vad gjorde Joel? Han GÖMDE sig! Han ställde sig bakom domaren som skydd mot Fredrik och när Fredrik försökte går runt för att få tag på Joel smet Joel åt andra sidan fortfarande med domaren som skydd.
Allt det där utspelades inför öppen ridå i Scandal-I-Analium och sedan Joel en flagranti visat vilken liten feg kyckling han var, foh Lustan och dog Lustans publik och Luleå krossade Lustan i matchen:-)
Nej, att Joel gnäller gör bara att man fölorar den minimala respekt man hade för mannen. Vidare gnäller han på att Fabbe låg kvar en minut - det tycker jag var elegant av Fabbe. Det gav Lustan den rättmätiga utvisning de skulle ha för fult spel och felet var inte Fabbes - det var Fantenbergs. Vidare gnyr Joel hur uselt som helst över att Fabbe kom tillbaka från omklädningsrummet sedan han medicinskt bedömts och åtgärdats. Vad är detta för skitsnack? I VM-finalen England-Tyskland 1966 klev kejsar Beckenbauer in i slutet av matchen med en bruten arm i mitella och kämpade vidare. Ich hyllades för sitt mod och sin vilja precis som Fabbe ska hyllas för detsamma. Men Joel tycker nog att Beckenbauer filmade, gissningsvis bröt han armen på sig själv för att förstärka simulerandet;-)
Hur som helst. Det gläder mig att Lustan ballade ur så ordentligt och gnällde för det visade verkligen att detta var en match som båda lagen brann för att vinna.
Det var knappast någon "vänskapsmatch" där ingen brydde sig om resultatet i en Kalle Anka-turnering. Och det var utmärkt för CHL:s framtid, en framtid vi alla hoppas på, har satsat pengar på, vill se och vara med om att den lyfter och blir en institution, en folkfest för alla hockeyklubbar och hockeyälskare i Europa.
Utom då Apan, som gnäller vidare speciellt som vi sparkade ut aporna. men allvarligt talat borde de åkt ut mycket tidigare. Speciellt mot regerande Europamästarna JYP som i princip slog ut Apan från CHL redan i åttondelen, men Apan hade helt otroligt flyt i båda matcherna och räddades till slutb på straffar. Och likadant räddade de sig vidare på straffar även mot Pungen i kvarten. Men mot Luleå tog flytet slut och de förlorade mot en mäktigare motståndare. Och en av de viktigaste orsakerna till att flytet inte kunde ta dem vidare var att laget utan värdegrunnnnnd uppförde sig så extremt illa i slutet av hemmamatchen mot Luleå. Där först Apvakten Svensson la en oerhört ful tjuvben på Grana vilket ledde till kalabalik där speciellt galningen Apsevc var ute för att slåss och helt korrekt kastades ur matchen av domarna - Sevc hade väl tre utvisningar i matchen, så ful var han och då ska märkas att han redan tidigare skulle ha haft matchstraff men det missades av domarna.
Ja, och så fick ju aporna för sig att lägga satellit efter satellit:-) Vilket nöje det var att se och jag tyckte det kändes som en gudomlig rättvisa att Erik lade en sådan - med tanke på vilket otroligt flyt han annars haft mot oss genom att peta in helt vidriga turpucker i slutsekunder eller i sudd mot oss.
Nej till Joel. Den korta sanningen är att Lustan var så överlägsna under första och andra perioderna att hade de varit skickligare skulle de stängt matchen redan då, men Joel räddade oss till tredje med bara 0-2.
Och i tredje tog vi över och när Lustan insåg att matchen började rinna dem ur händerna tog de till slutspel och straffades för det och därför vann vi. Hade de INTE fulspelat skulle vi vunnit ändå för varje sekund blev matchen i tredje mer och mer vår match. Lustan valde sätt att förlora på och det får de stå för själva.