Luleå HF

SHL · 117728 inlägg · 890 ämnen

« · 1717270 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.



Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Och tyvärr är det ex-Norrans Lars Lindberg, ap-supporter, som kommenterar matchen. Som Apa är han ju konsekvent mot Luleå, iofs kanske han är mot MooDoo också, men f n ser han nog Luleå som farligare konkurrent till Apan och man kan väl vänta sig att han därför vill att båda lagen ska förlora men mer att Luleå förlorar.

Den vanliga tekniken att koppla bort kommentatorsljudet är förstås möjligt, men då tappar man också ljudet från publiken och från is och bås. Kan de inte fixa en sådan funktion - plus logga av vilka kommentatorer som folk väljer bort.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Och inte att förglömma länsförädaren Ulf-Ture, Älvsbybon boendes i Pite, som iklätt sig Marklundsfjädrar. *urk*

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gudars skymning! Zebrorna nere i den Kempiga hallen kommer från Älvsbyn och Boden. Björk kliver alltså in och kompletteras av Öhlund, som fick tuppjuck mot Luleå under matchen i Delfinen i förrgår!

Spontant kanske man kan tänka att det synes obra för MooDooismen att Luleå får med sig två zebror från närområdet. Egentligen, förlåt igen-kligen, är ju fyrklövern Luleå-Piteå-Älvsbyn-Boden en stadsbildning som skulle kunna innebära ett nära samarbete som förstås föreligger, men också en konkurrenssituation där exempelvis det finns pitbor som Apans GM som aldrig förlåtit Luleå för att vi vi gick upp i Elitserien; ja detsamma gäller ju också ett antal bodensare varav vi har en att sköta båsdörren i kväll...

Så med tanke på vilka de är och var de kommer från samt historiken...det känns som att MooDoo redan säkrat upp två rejäla hemmadomare!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ojdå. Lagacé har tydligen fått kliva av under eftermiddagen så följande uppställning ändras genom att Mastomäki ersätter honom i tredjelinan, medan PiteFoppa centrar fyran där Toolanen går in som vinge.

Forwards
Johan Harju – Jonathan Granström – Peter Cehlarik
Jacob Micflikier – Lucas Wallmark – Anton Hedman
Toni Rajala – Jacob Lagacé – Emil Sylvegård
Karl Fabricius – Christopher Mastomäki – Johan Forsberg
Anton Toolanen

Ändras alltså till:

Forwards
Johan Harju – Jonathan Granström – Peter Cehlarik
Jacob Micflikier – Lucas Wallmark – Anton Hedman
Toni Rajala – Christopher Mastomäki – Emil Sylvegård
Karl Fabricius – Johan Forsberg – Anton Toolanen

Hur ska det gå?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
zigge: Hej, zigge! Saknade dig under JuhlÖhlPrövningarnas tid!

I år blev oväntad Jämtlands JuhlÖhl klar vinnare! Det något billigare Mariestad var också godkänt. För övrigt lyckades jag komma över en låsa av Kozel och ...barambambambamBAM - 42 flaskor Zeunerts Julmust! MUMS!

Håller med om att ungefär ingenting talar för MooDoo idag.

Så självklart vinner ni!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, nu har jag kollat in målen från nattens match Edmonton-Los Angeles.

Inom parentes sagt hade Oilers många chanser speciellt i första perioden men Jonathan Quick i LA-målet var för jäkla bra och inte oväntat blev han ju utnämnd till matchens stjärna.

När det gäller Oilers vakter är Talbots första sil just en sil nämligen släpper han in ett skott helt från kanten vid närmsta stolpen och Talbot har ju släppt en minst 3-4 stycken sådana under säsongen. Mycket underligt, vad gör karln? Gissningsvist blir han knäckt av det där för 1,5 minut senare har han släppt in två mål till och även dessa är silar, mål som en normal vakt inte ska släppa in.

Nilly släppte ju in två mål men inte något av dessa var hans utan snarare utespelarnas.

Vid första målet kommer tre LA-forwards och Oilers lyckas bara markera två av dessa medan den tredje kommer helt fri snett ut. Kings klappklappklapp samspelar snabbt till den frie som klipper in mål innan Nilly hunnit över helt. Inte hans fel.

Vid andra målet närskott av LA som Nilly räddar men omedelbart en gröt framför mål där några LA-spelare är aggressivare än Oilersspelarna och de får slå, slå, slå på pucken och till slut gå den in. Inte Nillys fel.

Schultz var faktiskt inte inne på något av målen på Nilly. Däremot på samtliga tre på Talbot, dvs på 1,5 minut var Schultz inne på tre mål i baken. Han håller nivån...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Hej Sven, de e la lugnt!! MoDo får Fredspriset i år, för sitt icke-spel! Btw , vart tog Dec vägen??? Har DU o Busen hunnit testa Julölen i år? Inte jag! Omstart av Dec,tack! Må BÄSTE lag vinna , bara de e hemmalaget!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Känns som ett svärd etiketterat JINXET hänger över oss. Hur ska vi INTE förlora mot MooDooismen idag? Jag vet inte. Brrrr.....

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Champions Hockey League?

Ja, jag vet. Cmore motarbetar evenemanget, media håller helt käft och påstår att det inte finns intresse eftersom media inte intresserar sig för det har de förstått av Cmore att man inte ska.

Varför är det så lite publik? Ja, men för fan. Du som tänker så: skärp dig för fan. Hur ini helvitte skulle det se ut på annat sätt? Det TAR tid att arbeta in ett intresse. Varför skulle folk springa man ur huse för att se på en nystartad turnering där motståndet förstås ÄR sämre än mot våra egna bästa lag, mot vilka vi dessutom har en lång historia och tradition. Samtidigt som vi redan har en j-a massa matcher i tid och otid i SHL samt det kostar redan som fan att gå på egna hockeyn. Så det är klart att det tar tid men för varje år arbetas konceptet in, folk lär sig känna andra lah i Europa, traditioner och historia etableras. Och intresset ökar.

Mest pinsam var Mikael Renberg som betald av Sveriges Television, som hedrande nog satsat fint på evenemanget, stod på betald arbetstid och snackade skit om CHL eftersom han instruerats att göra så av Apor, som snarast gjorde så av pur avundsjuka.

Av de som gnäller och hittar på "argument" mot är alla lätta att svara på men gnällspikarna bryr sig inte om fakta utan vill bara gnälla.

Ett av argumenten är att "om inte KHL är med är det inget Europamästerskapet"...

Ja, men va fan. CHL arbetar hårt för att få in europeiska KHL-lag men hittills spjärnar de emot. Bl a eftersom det vore förnedrande för KHL om deras lag fick stryk av de andra europeiska. Och eftersom det är KHLs vilja att CHL inte lyckas eftersom det ökar deras egna chanser att lura in fler Europeiska lag i KHL. De lyckades ju lura in Jokerit, de har haft in slovakiska och tjeckiska lag och det är bara Sverige som stått emot. Än så länge.

Tidigare rapporter har ju varit att Jokerits inträde varit en dundersuccé med sportsliga framgångar och >10 000 åskådare i Helsingfors på varje match.

Nu får vi höra annat. Publiksiffrorna beror på dumpade biljettpriser och Jokerit har gjort dunderförluster: 64 miljoner kronor under första säsongen, dessutom ska Jokeit ha underskott 120 millar 2013-14 påstås det. Orsaken lär vara ekonomiska sanktioner mot ryssarna och rubbens djupdykning. Sanningen är ju också den att bakom ligan och lagen i KHL ligger i många fall ryska oljegangstrar och hur pålitlig är en sådan grund? Tydligen sponsrar KHL nya Europeiska lag med massor av stälar första 1-2 åren men sedan måste de bära sig själv. Var det inte ett KHL-lag från Prag som kånkade någon vecka före säsongstart i fjol exempelvis?

Nej.

Stöd CHL.

För fan.

12 januari har vi semifinaler Lukko Rauma mot Oulun Kärpät samt Davos mot Köplustan; returer en vecka senare. Jag tänker titta på matcherna. Definitivt ja.

För fan.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Småkronorna ska strax möta Danmark i junis-VM. I går lyckades Schweiz, efter att ha skämt ut sig och krossats av Sverige och därefter torskat mot Danmark, överraska mot Kanada och förlorade först på straffar.

Den poängförlusten för Kanada som tidigare förlorat mot US of D innebär att småkronorna vinner gruppen om man slår Danmark - även om vi får stryk av Kanada i sista gruppspelsmatchen. Därigenom undviker vi att få möta Ryssland, Tjeckien och Finland, troligtvis, i kvarten och får i stället Slovakien.

Slovakiens lagkapten är vår egen Christian Jaros från Luleå Hockey. Vilka ska man hålla på i en sådan kvart;-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Laget som möter MooDoo idag:

Forwards
Johan Harju – Jonathan Granström – Peter Cehlarik
Jacob Micflikier – Lucas Wallmark – Anton Hedman
Toni Rajala – Jacob Lagacé – Emil Sylvegård
Karl Fabricius – Christopher Mastomäki – Johan Forsberg
Anton Toolanen

Backar
Brendan Mikkelsson – Craig Schira
Jan Sandström - Jonathan Sigalet
Ilari Melart – Marcus Oskarsson
Linus Nässén

Målvakter
Joel Lassinantti
(Daniel Larsson)

Som vanligt tittar jag efter Bill Sweatt men han saknas. Före jul pratades det om att han kunde vara tillbaka tidigast 26 dec, senast 7 januari, men jag vet inte.

Bill har ju tidigare varit oskadad hela karriären men denna magmuskelskada har varit elakartad, på en kille som bara 27 årig gammal ska vara på karriärens höjdpunkt.

Det påminner om vår tjeckiske back Vaclav Burda som spelade för Luleå för runt 25 år sedan. En alldeles utmärkt back, oskadad hela karriären men som efter första säsongen i Luleå - vid 27 års ålder - skadade magmuskeln och blev borta länge. När han till slut kom tillbaka gick tyvärr magmuskeln sönder igen och han fick lägga ned karriären.

Naturligtvis är magmuskeln av stor betydelse för en hockeyspelare men man vill ju tycka att den liksom en muskel i en extremitet ska kunna läka med vanliga ortopediska knep: immobilisering och avlastning medan den läker. Fast en magmuskel är ju svår att immobilisera, den används ju mest hela tiden och svårt att se hur den skulle kunna immobiliseras helt och hållet. Konstigt att inte någon operativ åtgärd etablerats för magmuskelskador. Man kunde tänka sig att vid öppen kirurgi sy ihop proximala oc distala delar av muskeln för att rupturstället inte skulle kunna belastas samt kombinera det med ett rörelsemönster där man inte ansträngde muskeln aktivt heller. Och så vänta in att det läkte följt av att man öppnade igen och plockade bort det man sytt ihop muskeln med för att återigen tillåta användning men då ta det steg för steg medan muskelstyrkan tränades upp. Känns lite stenålders att en hel karriär ska spräckas för något egentligen banalt som en partiell muskelruptur.

Detta om detta. Hur går det idag då? Ja, Luleå har ju gått bra länge nu medan MooDoo haft problem och vi har ju dubbelmötts back-to-back där Luleå vann båda och verkade en nivå bättre. Så gissningsvis BÖR det tala för Luleå men svuret är alltid bäst speciellt med tanke på jinxets väldiga kraft.

Men OM vi vinner finns det chans att vi avancerar i tabellen eftersom det är så tätt mellan lagen i klungan. Warulfven ligger 2p framför oss och de möter Apan hemma. Pungen också 2p framför oss, har Öret hemma. Och Läjkrarna 1p före oss, har Kronan hemma. Iofs kan samtliga tre nämnda lag vinna sina matcher och vi kan förlora så det kan bli att de drar ifrån i stället. Men vi hoppas!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm. Matchen rann ut och slutade 2-5 vilket inte var förvånande. Divisionssuveränen LA Kings går bra nu och att Oilers skulle torska var ju väntat - laget utan backar räcker inte till trots att man gick fint ett tag i november-december med många vinster i rad.

Cam Talbot har kommit tillbaka rejält trots att han silade tre puckar på drygt 1,5 minut idag men jag undrar om inte Nilly får ta spaden nästa gång. Jakten på vem som säkrast får grepp om förstaspaden i Oilers kommer nog att fortsätta.

I övermorgon - svensk tid blir det 2016 faktiskt - möter Oilers ytterligare ett lag från den egna divisionen. Då blir det "bottenfinal" mot Anaheim. Gissningsvis med Nilly vid spaden mot de mäktiga ankorna. Men det borde vara en fin vakt för en vakt - ankorna gör i särklass minst antal mål i hela NHL. Men de gjorde förstås hela tre mål på Nilly i November när Oilers mötte ankorna; dock vann Oil med 4-3 ändå.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Drygt sex minuter kvar av tredje nu och ställningen 2-5 till Kings dvs Nilly har spelat 2-2 sedan han kom in, med c:a 20 skott per lag. Sammanlagt 41-32 i skott för Edmonton men Quick - ja, Enroth fick inte ta spaden - har 95% medan Nilly har 90% och Talbot hade <80% idag.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Andra perioden slut och sedan Nilly tog spaden har det blivit 1-1 dvs 1-4 totalt.

Ytterligare matcher i stilla havs-divisionen: Arizona lugger under med 2-5 mot Cago, Anaheim leder 0-1 mot Flames.

Antagligen skönt för Nilly att få ta spaden. Talbot har ju fått hoppa in för honom två gånger och tydligt är att om målen börjar rulla in på en vakt byter McLellan spadhållare. Iofs vet jag inte om Talbot är att lasta för något av målen - när Nilly blivit utbytt har det ju varit utespelarna i Oilers som varit mer skyldiga - men McLellan använder nog vaktbyten som en väckarklocka plus att det är orättvist mot en vakt att stå kvar när utslaget slöar.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jahaja. NHL-natten rullar på. Florida spöade Montreal med 3-1 och professor Schrivens fick inte den succé han och vi hoppades på. Columbus lyckades hålla ut mot Dallas och vann hur överraskande som helst med 6-3.

Och Cam Talbot stod emot Kings i matchen Edmonton-Lakers i 24 minuter drygt men vid ställningen 0-0 då fick han släppa in tre mål till 0-3 på 1.36 och nu fick han för första gången i år känna på att bli utbytt mot Nilly som fick ta över spaden. Nilly har nu hållt spaden drygt sex minuter och Oilers har reducerat till 1-3. Kör hårt nu, Anders!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Florida-Montreal 1-1 efter första; Montreal tog ledningen 0-1 i PP, men därefter svarade Florida med 1-1 också i PP. 13-12 i skott efter första perioden och professor Schrivens håller jämna steg med etablerade förstaspaden Luongo. Way to go, Schrivens!

Columbus-Dallas mer kontrollerat i andra perioden. När drygt fem minuter återstår 7-9-skottfördel Dallas och 0-1 i mål vilket ger oss 2-3 totalt. Tror inte bottenlaget Columbus kommer att stå emot topplaget Dallas hela matchen men vi får se.

Själv har jag just nu sett "Any Given Sunday", visserligen om amerikansk fotboll men en av de bästa sportfilmerna och jäklar vilken känsla: "I just sign Steamin' Beamen for my quarterback."

Eat that, bitch!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kvällens överraskning - än så länge: Topplaget Dallas möter bottenlaget Columbus och efter första perioden har vi skotten 14-17 för Columbus - samt ställningen 3-1! Gissar att Dallas blir förbannade nu och kör skiten av motståndet...

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Florida-Montreal har börjat. Man har spelat drygt tolv minuter av första perioden och skotten ligger på 10-7 för Florida, men Montreals vakt professor Ben Schrivens håller ställningarna mot Floridas Roberto Luongo och ställningen är 0-0.

Kör på, professorn! Vilken härlig comeback detta kan bli:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Det stormar i Läjkers. Dvs mellan klubbledningen och supportrarna.

Det började väl genom att klubben återinförde klapparna på publikplats, något som hela hockeysverige ogillar och ogillandet delas av läjkrarnas egen supporterklubb.

Och nu ger sig klubbens PR- och eventansvarige Elisabeth Anderberg ut i heltluften genom att på officiella hemsidan i en artikel rubricerad "Påstående vs fakta om Växjö Lakers" bemöta en del av de påståenden som görs på nätet om läjkrarna, dvs det är påståenden av klubbens supportrar.

Vem är Andersberg? Som jag förstår det har hon en undanskymd position i klubben men var t ex den som man skickade fram att bemöta media när deras fenomenale värvarboss skyltade i media när han slogs skjortlös på stan efter SM-vinsten. Hon förefaller alltså vara en som gärna står fram och tar obehagliga lägen. Tuff tjej. Och gissningsvis är det inte enbart egna åsikter hon skyltar med utan företräder även andra i ledningen men de andra vill/vågar inte offentligt säga vad de tycker.

Nå. Agerar hon rätt?

Nej. I helvete nej. En klubb ska INTE offentligt gå i strid med egna supportrar. Der är förbannat omdömeslöst och det spelar ingen roll om man har rätt i sak. Nu vill eller kan jag inte ta ställning i sakfrågorna men jag är så erfaren och har så mycket omdöme för att lätt begripa att så här gör man inte.

Har man en konflikt med supportrarna kontaktar man dem och löser detta utanför offentligheten. Så enkelt är det. Men om nu klubbens ledning har en annan åsikt än supportrarna? Ja, vad fan. Begrip detta: supportrarna ÄR klubben och även om en supporterklubb av unga människor inte representerar alla äldre som dominerar slipsplats spelar det ingen roll. En hockeyklubb MÅSTE ha ett gott förhållande med lagets supporterklubb och den klubben ska bete sig riktigt jävla illa för att man ska äventyra det.

Häromåret började Luleå hockey segla iväg och avsåg att presentera en ny lagsymbol - en futurisk björn - för att man gillade det och inledningsvis skett man in att supporterklubben var definitivt emot det. Så kom ett möte till stånd och då förklarade supporterklubben att man vid kommande årsmöte avsåg att rösta bort hela ledningen och sätta in en egen, som skulle ta den första symbolen - Kent Sundén med lyftat klubba kallad stålmannen - till enda symbol. Väl där insåg ledningen allvaret och man kom till en kompromiss.

Det verkar som att Läjkrarna borde ringa upp Luleå Hockey och be om råd. Min gissning är att Anderberg ryker.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
När det gäller Lustans 3-0-mål på Apan diskuterade jag faktiskt endast formalin dvs hur hanterar hockeyns rättskipare detta och jag passade på att förklara att det är otillständigt och förändrande att man inte offentliggör materialet och bedömningarna.

Men jag tog inte ställning till huruvida jag själv tycker att det var rätt att godkänna målet eller inte.

Min åsikt är följande: jag tycker att målet borde ha dömts bort och anledningen är att Petterrönnqvist i TV visade repris där det ser ut som att en Lusta med klubba trycker till Svenssons vänsterfot så att han tappar balansen och denna vänsterfot åker in i målet. Jag tycker att rönnqvist för en gängs skull hade rätt, alltså, att vakten stördes.

Är jag säker på det? Nej. Men det såg ut så på den repris rönnqvist visade. Däremot kan jag tänka mig att från andra vinklar kanske film visar att klubban inte ens nuddar Svensson, fast det såg ut så, utan att svenssons tappade vänsterfot är helt och hållet hans eget fel. Kan t ex tänka mig att kameran rakt uppifrån tydligt visar en sådan sak.

Men det bara förstärker min åsikt: offentliggör filmsekvenserna så att vi alla kan bedöma vad lärlingen bedömt.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
I NHL går det undan!

Professor Ben Schrivens, som Nilly och Talbot konkurrerade ut fick gå till AHL-laget Bakersfield Condors, där han inte nått 90% ens och är utklassad av Oilers prospekt Laurent Brossoit, som väntas bli upplockad till Oilers nästa säsong.

Men vad händer? Senaste 24 timmarna detta: Oilers säljer Schrivens till topplaget Montreal Canadiens som tar över 75% av Schrivens lön samt ger Oilers ett problembarn, en aggressiv forward i utbyte. Synd att det inte var en back i alla fack.

Men nu om några timmar debuterar Ben Schrivens för Montreal i NHL. Montreal tar emot Florida hemma.

Grejen är den att Montreal ligger inne med en av NHLs bästa förstavakter Carey Price men han är för närvarande skadad (jag vet inte hur länge) och då har de bara Mike Condon - som bara går drygt 90% - att köra med.

Kan professorn komma tillbaka nu? Ja, han har ju en lång erfarenhet av att vara tvåa men stå runt 20 matcher och oftast hålla 92-94% så kompetent är han ju. Nu eller aldrig för Ben att fixa en fortsatt NHL-karriär!

Det blir j-t spännande att se hur det går för den sympatiske professor Schrivens i natt!

När det gäller Oilers möter man jävligt svåra Los Angels Kings hemma och det lutar åt att Kings tänker släppa in Jhonas Enroth igen. Kings har ju kört med Jonathan Quick i bortåt 30 matcher med 91,9% vilket förstås är starkt. Samtidigt har Jhonas fått 12 matcher och då levererat hela 93,9%! Ja, det blir spännande också.

Oilers kommer med all säkerhet låta Talbot fortsätta med spaden i natt. Svårt att tro annat, sedan han fått överta spade av Nilly i tredje perioden mot Calgary senast. Många spännande vaktinsatser att se fram emot inatt. Kings brukar ju iofs inte måla så väldigt mycket men har i stället ett av de absolut bästa försvaren i ligan.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Debatten om Lärling går vidare.

D v s de situationer där zebrorna beslutar sig för att ringa det s k situationsrummet för att fråga om ett mål är ett mål eller om det ska dömas bort pga att målvakten blivit störd på ett icke tillåtet sätt.

Så kan man ju uttrycka det, men som alla vet är det Lärling som sitter och har 100% makt över det beslutet.

Tror att alla dessutom vet att så var det i fjol också och följden blev en j-a massa uppenbara felbedömningar av Lärlingen. Denne zebra var ju känd för att snedtända i matcher och sedan jävlas mot ena laget resten av matchen för att visa vem som var maktfullkomlig och lika fruktansvärt kass var han i situationsrummet. Så, vad gör man? Plockar bort honom förstås. Nej, det var ju petterandersson som satt dit sin polare lärling och inte fan plockar han bort honom så i stället ändrade man reglerna för att det skulle bli färre samtal och lärlingen skulle kunna göra mindre skada.

SÅ har det tack och lov också blivit men när han fortsatt kontaktas fortsätter han att skämma ut sig och förstöra för hockeyn förstås.

Häromveckan plockade han bort ett helt regelrätt mål av Luleå då han "upptäckt" något han fick för sig vara störande, något som alla andra såväl spelare, ledare, tränare, supportrar, mediaexperter inklusive Kuben som tillfrågades ansåg vara helt fel.

Ja, Petterrönnqvist höll förstås med lärling men rönnqvist anser ju av princip att alla mål ska underkännas pga störning av vakt - ungefär som lärling - så honom bryr sig ingen om.

Nu hände det igen, men motsatt. Lustan satte 3-0 på Apan och zebrorna beslutade sig för att ringa. Vi som såg reprisen såg att

a) det där kommer lärling att döma bort
b) vakten var INTE störd

och vi väntade oss alla att det skulle bli underkänt. Mycket förvånande blev det INTE underkänt och som neutral åskådare uppfattade man det då som sportslig rättvisa men oväntat efter lärlings tidigare historia.

Så nu "griper Aftontrasan in" och vräker ut rubriken:

"FRÖLUNDA HÅLLER MED - BORDE HA DÖMTS BORT!"

När man sedan läser vad det handlar om citeras Roger Rönnberg: "– Jag trodde att det var mål när jag såg det live, men när jag fick se reprisen var jag helt säker på att domaren skulle döma bort det. Där hade vi tur."

Säger han att det BORDE ha dömts bort?

Nej!

Det han säger är det vi andra också kunde ha sagt: vi är vana vid att Lärling dömer bort allt om han hittar en chans och här såg det ut som att han skulle hitta en sådan.

Apropos Aftontrasans vidriga lögner. Men man får förstå att de har ont om resurser. De har ju satsat allt på Plusartiklar av typen "Han är det största svinet i SHL".

Det finns förstås bara en enda sak som vi alla borde kräva, nämligen att filmsekvenser och bedömningar offentliggörs. Skulle så ske efter match och man fick ta del av de (påstådda) ytterligare filmer från andra vinklar som lärling har tillgång till vore det lätt för oss att acceptera. Och samtidigt skulle hans bedömningar kunna granskas och skulle det - som jag förutsätter - visas att han gång på gång felbedömer situationerna vore det enkelt att få honom sparkad.

Att lärling med stöd av peterandersson vägrar att offentliggöra underlagen är en skymf mot oss alla som lägger massor av tid, pengar och intresse för elithockey.

En skam mot rättssäkerhet påminnande om när säpo anklagar och dömer någon utan att visa bevisen eftersom de är "hemliga".

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Zebror... Igår hade vi "nöjet" att dömas av göteborgaren Lindhe och Älvsbyfantomen Öhlund. De var väl inte bättre eller sämre en zebror i allmänhet vilket översatt innebär att de var inte imponerande bra eller med andra termer de var dåliga.

Att zebror missar en del kan så vara och det är inte så mycket att käfta om. Ingen zebra ser allt, vissa zebror ser mindre men de gör nog vad de kan när det gäller den saken.

Det finns en typ av missar, att de "inte ser" som dock ej är ursäktlig och det är när de står bara 2-3 meter från situationen och verkligen ser allt som utspelar sig men ändå inte "ser". Det vill säga de törs inte blåsa eller de faktiskt inte fattar allt det som alla andra fattar.

Sedan har vi förmåga att "upptäcka" det som inte andra ser, dvs missbedöma en situation och visa ut en spelare för något den inte gjort. Det är en typ av misstag som det är svårt att acceptera. En gång kanske men inte när det sker flera gånger.

Dessa zebror tappade matchen i Delfinen rejält i senare delen av andra perioden. När Luleå satt 3-2 brakade det loss genom att zebrorna tog en tvåa på Brendan Mikkelson i en vanlig kampsituation där motståndaren föll lätt och var upp direkt. Det innebar protester från publik och från hemmalag och när situationen spelades upp i repris blev det så otroligt tydligt att det var ett stort misstag av zebrorna varefter protesterna blev ännu större.

Hur reagerade zebrorna då, när även de borde inse att de dömt fel?

De lade till 10 minuter på Brendan för "misconduct"!

Den reaktionen var förstås icke ursäktlig. Att de missbedömer eller missar får man ta. Men att de visar dåligt omdöme genom att få ett tuppjuck och när de känner sig "hotade" då de gjort ett felbeslut svara med att leverera ytterligare 10 minuters utvisning...det var bara för jävligt.

Efter det tappade de matchen. Därefter vågade de inte ta en utvisning till på 1,5 period (förutom en dubbel på en luleå och en läjk när de stod och slet i varandra en stund) och det innebar att deras närvaro inte längre fanns. De blundade för en del klara och tydliga och när Läjkrarna märkte det - och eftersom de var tvungna få in ett mål för att komma tillbaka - sänkte Läjkrarna allt mer nivån på vad som var tillåtet och senare delen av tredje perioden begick de allt fler övertramp medan zebrorna blundade så de måste ha fått kramp i ögonen.

Till slut tar de ändå en utvisning. Med en minut kvar av matchen, i läget 3-2 för Luleå som spelar 5 mot 6 när Läjklers tagit ut vakten, är det tekning i Luleås zon och Grana faller knuffad på isen och remmar på pucken. Då slår läjkrarna på honom med klubborna där han ligger försvarslös och vrider sig och försöker komma upp och man är rädd att han ska bli skadad av klubbslagen och tack och lov blåser zebrorna av. För att skydda Grana, tror man. Nej - de VISAR UT honom för "delaying the game"!

Luleå får spela 4 mot 6 sista minuten och Läjkrarna får en utmärkt chans att kvittera men vi lyckas reda ut det.

Slutintrycket alltså att zebrorna gjort en fruktansvärt undermålig insats och efter slutsignalen diskuterar Fagervall detta med dem. Till slut slår han igen båsdörren och går därifrån och vad gör zebrorna då? Efter match?

De hittar på att efter matchen dela ut 2 min på Luleå för Abuse of officials samt 10 min Game misconduct!

Så jäkla sjukt.

Två zebror som totalt tappade matchen efter ungefär halva speltiden som följd av eget dåligt omdöme och som sedan därefter var nära att helt sabotera den och få till ett felaktigt slutresultat som följd av eget fortsatt dåligt omdöme. Nu fick vi ändå de tre poäng vi var värda, men detta inte tack vare utan trots domarna som var nära att leverera en fruktansvärd insats med horribelt resultat. Ja, fruktansvärda var de ändå, men tack och lov lyckades de inte påverka det sportsliga resultatet fast de försökte. Fyfan!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och...hur skulle då slutspelet bli?

Play-In:

Läjkers-Malmoe
Pölsan-Djurgårn

Läjkers vinner naturligtvis. Men den andra är svårare, mycket svårt att gissa - låt oss kalla vinnaren X.

Då får vi dessa kvartar:

Lustan - X
Apan - Läjkers
Luleå - Pungen
Ulfven - HV

Lustan kan få bekymmer med Pölsan eller Djurgårn men fixar de det? Troligen. Hur går det för Apan då? Fixar de Läjkers? I fjol kunde de inte det.

Det kan bli semi Lustan-Läjkers samt Luleå-Ulfven.

Eller Lustan-Ulfven samt Luleå-Apan.

Svårt att veta men fortsättningen av SHL blir...intressant.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Har jag sagt A, får jag väl säga B.

Vad händer om lagen i SHL fortsätter att lyckas ta poäng, som de lyckats senaste tio omgångarna, under de avslutande 23 omgångarna?

1 Frölunda HC 121
2 Skellefteå AIK 112
3 Luleå HF 106
4 Färjestad BK 91
5 HV 71 91
6 Linköping HC 87
7 Växjö Lakers HC 86
8 Brynäs IF 84
9 Djurgårdens IF 80
10 IF Malmö Redhawks 65
11 Örebro HK 60
12 Rögle BK 46
13 MODO Hockey 42
14 Karlskrona HK 21

Nu vet jag förstås att det inte kommer att bli så, men uträkningen visar att Luleå har en realistisk chans att fortsätta resan uppåt och t o m utmana om tredjeplatsen! En sådan sluttabell skulle luta mot att om vi går långt i slutspelet får vi Apan i semifinal och Lustan i final:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Kvällens omgång är färdigspelad. 29 matcher spelade av samtliga lag nu och 23 matcher återstår av SHL. Tabelläget efter ikväll:

1. Lustan 68p
2. Apan 64p

3. Pölsan 52p
4. Pungen 50p
5. Warulfven 50p
6. Läjkers 49p
7. Luleå 48p
8. HV71 45p
9. Djurgårn 45p

10. Öret 39p

11. Malmoe 33p
12. Rögle 30p

13. MooDoo 24p

14. Kronan 12p

Öret lyckades besegra MooDoo i slutminuten. Var viktigt för Öret som torskat som fan på slutet och hade det varit MooDoo som fått det slutminutsmålet hade vi nog haft Öret indraget i streckgänget med de båda skåningarna och MooDooismen.

Lustan spöar Apan "som vanligt" och har tagit fin ledning i toppen. Tänk att om Apan i stället spöat Lustan i inbördes matcher i år skulle Apan lett serien med 14 poäng idag, men Lustan "kan" Apan tydligen.

Lite mer spännande i klungan som nu utvidgats genom att HV slagit sig in också. Bland de sju lagen har Ulfven klättrat och Djurgårn dalat, men det är fortsatt ganska små skillnader i pinnar mellan lagen:

3. Pölsan 52p
4. Pungen 50p
5. Warulfven 50p
6. Läjkers 49p
7. Luleå 48p
8. HV71 45p
9. Djurgårn 45p

Luleå har smygit uppåt hela tiden och skulle vi tagit Ulfven på annandagjul hade vi faktiskt legat fyra idag:-) Ska man tippa hur det kommer att fortsätta kan man kolla in hur många pinnar lagen tagit senaste tio:

7. Luleå 25p
8. HV71 20p
5. Warulfven 18p
6. Läjkers 16p
4. Pungen 16p
9. Djurgårn 15p
3. Pölsan 14p

Ser ut som att Luleå är i riktigt fin form och bör kunna fortsätta klättra. HV har också gått starkt och Warulfven har förstärkt och är nog ännu bättre nu. De tre lagen ser ut att hota speciellt Pölsan, Pungen och Läjkers om de översta platserna.

I övermorgon full omgång igen. Pölsan möter Djurgårn, Pungen har Öret, Ulfven har Apan, medan HV tar Öret, Läjkrarna Kronan och själva åker vi ned till Övik för att tampas med MooDooismen.

Warulfven-Apan låter lite intressant. Ulfven är ju nu svåra att möta men deras hockey kan nog tänkas passa Apan förstås. Om inte båda lagen överraskar, det ena negativt och det andra positivt.

Luleå är alltså bäst i serien senaste tio omgångarna med 25p, före Lustan på 23p och Apan på 21p.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tio minuter kvar i Fjollträsk där Djurgårn tar emot Warulfven faktiskt i Fjollbollen ovanligt nog och det verkar rätt fullsatt.

Men Warulfven har 0-2 och tydligen nye finnen Tyrväinen som satt båda; i första matchen mot oss var han ju inte så mycket att ha, kanske rostig efter sina knappt tio matcher avstängda i Liiga.

Lite småtjafs i senare delen av andra vid sargen och då rusar plötsligt Ahlén på Tollefssen med en monstertackling och vill slåss. OKT hänger på och de småfightas 30-40 sekunder; väsentligen rejäl seger på poäng för OKT som får av Ahlén hjälmen och petar in några krokar medan Ahlén inte lyckas alls. Lite oförklarligt påhopp där, undrar om det inte var planerat för att bli av med OKT?

Just nu har Sörensen först bommat en straff men strax därefter får Djurgårn äntligen sitt mål då en tät situation framför Ulfvamålet slutar med att Wallin vallar in självmål med pungen som det ser ut.

Nu pressar Djurgårn uppeldade av närmare 14 000 åskådare på för att kvittra. 6,5 minut kvar. Kan Ulfven stå emot?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Man blir galen på dessa zebror! 19.01 och så visar de ut Grana som efter en pek ramlat omkull på puck.

Läjkers får därför spela 6 mot 4 under slutminut i vår zon och de pressar på rejält men vi försvarar oss rejält och tiden rinner ut och vi vinner med 3-2:-)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Arton minuter spelade av tredje och Läjkers har i underläge 3-2 släppt på handbromsen och kör framåt full fart för att vända på detta.

Det har givit oss en helt ovanlig matcbild för att vara mot Läjkarna, öppna svängdörrar och böljande hockey fram och tillbaka. Läjkarna kommer in till oss och pressar på men Luleå lyckas väsentligen hålla läjkrarna borta från mållägen. Långskott med chans styrning etc men Lassi är med på allt. Läjkrarna har dock fått fram två helt rena frilägen, i första läget var det Rajala som snyggt hakade upp Hennessy bakifrån och denne sköt samt kastade sig för utvisning eller straff men fick inget. I nästa läge en helt fri Läjk som blev för perplex och lyckades inte hitta på något innan två lulespelare anlänt och manglade honom förstås.

Det vidöppna framåtsatsande Läjkers innebär att Luleå kommer gång efter annan i kontringar med 23 spelare mot 2-3 - ovanligt för att vara Läjkrarna som alltid har fem spelare mellan puck och eget mål i egen zon. Luleå har varit näs på så sätt många gånger men inte riktigt fått till värsta chansen.

Läjkrarna bhar också börjat falla lite enkelt gissa varför.

Mycket nerv i matchen nu - mycket hockey två starka lag!

Läjkers börjar spela allt fulare när zebrorna blundar. Heikkinen står och slår vänsterkrokar i ansiktet på Toolanen exempelvis

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
He he, i pausen knäppte jag över lite på Apan-Lustan och det är alltså apsupportern från Norran Lars Lindberg som "kommenterar". Intressant stilstudie att lyssna på:-)

Dessutom tittar jag inledningen av tredje perioden och får se Köplustan sätta 0-2: ett långskott ända uppifrån hörnet vid blå av Joel Lundqvist, i princip bara en ytterligare spelare i zonen, en appabk som träffas av puck på ben och styr den vidare upp i bortre krysset. Men styrningen sker >10 meter ut och <
Sedan full lekstuga i apzonen, skotten haglar, fem apor i bisvärm framför målet men Fältherren klappar in 0-3. Då ringer de på målet eftersom det ligger en lusta i målgården men i reprisen ser vi inte alls att denne lusta överhuvudtaget rör vakten eller påverkar denna.

Men de ringer och ... vi vet ju vad Lärlingen brukar göra...

Men denna gång kan inte ens hans mygla bort målet.

0-3 till Köplustan.

När det gäller Lindbergs kommentarer använder han försåtliga val av adjektiv, substantiv och den sammantagna bilden av matchen, om man bara går efter vad Aplindberg säger, är att Svensson i Apmålet är felfri, de enda puckar som passerar honom är otagbara superskott medan Apans egna ej resulterande skott vanligen utanför mål eller rakt på Lustavakt Johansson beskrivs som fantastiska och borde nog räknas som mål på något vis fast det inte är mål. Ojoj, vilken snubbe.

Av det jag tittat på är Lustan skickligare och snabbare än Apan helt enkelt samt forecheckar Apans backar i egen zon vilket vanligen leder till att Apbackarna ger tillbaka puck. Att Lustan vinner varje gång mot Apan i år är ju knappast tur varje gång?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Pass av Micflikier - Läjkersdödaren - till Hedman och 3-2 till Luleå:-)

Så länge roligt. Men zebrorna tycker synd om Läjkers, som nu tappat 0-2 till 3-2, och hittar på att ta en utvisning på Mikkelsson för en helt normal situation vid sargen, eftersom Läjkraren är lite fysiskt inte så stark och går ner på knä men direkt uppe igen.

Checking from Behind hittar de på, vilket gör publiken rejält förbannad och Fagervall frågar zebrorna vad de dömt för. Då svarar zebrorna med att ge Mikkelson ytterligare 10 minuter personligt straff för "misconduct" och publiken blir av naturliga skäl ännu mer förbannad.

Np, vi redde ut boxen även om puckarna visslade runt och på Lassi, bl a snygg plock av honom.

Andra perioden slut. Luleå vinner perioden med 2-0 och har nu vänt underläge 0-2 till ledning 3-2.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Jo, som vi alla befarade behövdes det ett uppehåll för att ta formen av oss.

Nu ska vi ha andraperioden och jag tror att Fagervall menar att nånschtansch är vi för mjuka och behöver bli mer taggiga nånschtansch

Och äntligen får Micflikier till det 2-2 nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, detta är mitt inlägg # 10 207 vilket innebär att jag passerar MooDooisten spud och därmed är jag #16 på snacket i antal inlägg. Den närmast framför mig är Portello på 264 inlägg fler än jag. Det är alltså den ende Luleåskribent som ligger framför mig nu. Tänk hur det kan gå!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
känns verkligen som Julskinkan har tagit ut sin rätt ...spelet ser fördjävligt ut, ingen fart alls, dump and chase är tillbaka men förutom att ingen jagar puckarna som dumpas ned i zon.

PP ser ut att ha hamnat i samma "skugga" som tidigare, fy helvete.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
1-2 för Luleå!

Nihlstorp står perfekt och täcker till vid stolpen med Pistol Pete klappar in ett slagskott där ändå!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nej men va fan! 0-2 till Läjkrarna nu!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: OK, det var inte så lätt att gissa efter den smiley du lade efter första kommentaren.

Hmm, jag har för övrigt detaljstuderat ruta för ruta de fyra baljor Nilly släppte in under andra perioden mot Calgary.

ETTAN
Calgaryspelaren Brody sticker ner efter vänstersargen och kör hela rundeln för att passera bakom målet efter sarg. Tre olika Oilersspelare kan atteckera och stoppa honom men ingen gör det och om någon är extra ansvarig är det förstås högerbacken som har all tid i världen att gå på Brody för att stoppa honom mot planket. Men det är Justin Schultz som står där och vad gör han? Ingenting. Framför målet finns då sex spelare: fem Oilersspelare och Calgaryspelaren Gaudreau. Gaudreau har ställt sig oattackerad mitt i slottet3-4 meter ut från målet, ingen av de fem Oilersspelarna tycker att han är värd att markera, de står 1-2 meter ifrån honom. I stället för att passera målet passar Brodypycken rakt in till Gaudreau och eftersom den som är närmast ansvarig att hindra detta är herr Schultz, som är upptagen med att stå stilla och titta på – antagligen beundrande Brodys skridskoåkning – går pucken fram till Gaudreau som direktskjuter ett slagskott högt vid bortre stolpen. Låt oss fördela ansvaret för detta mål: Schultz 60%, tre andra Oilersspelare som kunde markerat Gaudreau 13% vardera, Nilly 1%. På ett sådant snabbt pass och skott i så nära läge finns det absolut ingenting han kan göra annat än att hoppas stå i vägen men hittar en duktig skytt lucka är det mål.

TVÅAN
Calgary har inte lyckats göra mål i numerärt underläge i år. Men Oilers vill ge dem chansen. Så man låter Calgary – när OILERS har PP – komma i kontring med inte en, inte två, utan TRE Calgaryspelare mot en enda Oilersspelare. Och för att det ska bli riktigt givmilt är denne ende Oilersback ingen annan än Justin Olyckan Schultz. De tre spelarna lyckas förstås lira fram en av dem som skytt och det kommer ett skott från höger men Nilly har gått ut en meter från målet och står i vägen, räddar, men pucken studsar tillbaka till skytten som passar den in framför målet – Anders är ju nu överspelad eftersom han gått till höger och räddat första situationen, och pucken blir direktpassad till Matt Stajan precis utanför målgården rakt framför målet. Stajan har bara att skjuta in pucken men då visar det sig att Schultz står på mållinjen och får skottet på sig, pucken går upp i en hög lyra och på väg ned klappar Stajan in den på volley på just under en meters höjd. Schultz står bara där och hans främsta insats då är att han står ivägen för Nilly som vill komma dit och måste mer eller mindre tackla bort Schultz men hinner inte. Hade förstås varit bättre om Schultz i stället för att prya som vakt skulle ha plockat bort Stajan direkt. Hm, vilka har ansvar för det målet? Ja, när ett lag har PP och låter motståndarna kontra 3 mot 1 måste det förstås bli kommunalt 90% på Oilers fem utespelare, därefter 9% på Schultz och 1% på Nilly.



TREAN
Calgary har PP och Oilers försvarar sig med bl a Ryan Nugent-Hopkins som är helt borta i pallet och inte har någon idé om varför han är på isen. Han åker omkring centralt en bit ut och markerar ingen annan än sig själv. Calgary spelar puck högt uppfrån vänster över till höger och på den sidan finns ingen Oilersspelare alls eftersom RNH inte är där utan åker omkring lite lojt längre åt vänster där han gör ingen nytta alls, hindrar ingenting, blockerar ingenting, markerar ingenting. Det bästa med läget är snarast att han slipper vara inblandad i spelet annat än om Calgary skulle få för sig att lägga en indian till honom så att han ska kunna sticka på kontring. Varför de nu ska göra det, när det i praktiken lirar 5 mot 3 eftersom RNH inte deltar. På höger sida finns Calgarys lagkapten, den hårdskjutande backen Giordano, en snubbe som vem som helst skulle inse att den grabben måste markeras och han ger man inte fritt skottläge. Men eftersom RNH letat upp en plats där inget händer som stör frisyren på honom där han lojt glider omkring på hälarna, får Giordano en helt öppen chans att avlosa ett sjujäkla slagskott som går in precis under ribban nära bortre krysset.

Närmare målet har vi Sekera, vanligen en hygglig Oilersback, som tagit position 1,5 meter framför Nilly. Som regel en bra plats för att kunna göra nytta i syfte att hindra motståndare att styra puckar eller ta returer. Fast nu råkar ju närmaste Calgaryspelare vara 7-8 meter bort så det enda han gör just nu är att stå i vägen och skymma sikten för Nilly. Han skulle möjligen kunnat komma ut i skottlinjen, men är för långt bort, det jobbet var RNHs. I stället glider han åt höger, förhoppningsvis för att ge Nilly fri sikt mot skytten, men hinner inte undan så hans rörelse innebär bara att han ytterligare skymmer och hindrar Nillys försök att få syn på skottet, likaledes stoppar han Nilly från att komma ut några meter för att bli ännu större och gömma buren.

Jag kan förstås tycka att Nilly ska kunna ta det skottet, men om man ska förklara vem av Oilers spelare som får ta på sig målet är det förstås till 90% Ryan Nugent-Hopkins samt till 5% vardera Sekera samt Nilly.

FYRAN
40 sekunder kvar av perioden. Oilersforwarden gammelgubben Hendricks får ett pass vid egen blå, närmaste Calgaryspelare 8-10 meter bort. Men Hendricks sover, pucken tar i sargen och studsar ut mågra meter varpå Calgaryspelaren Gaudreau är snabbare dit än sovande Hendricks, som därefter blir tunnlad och omåkt på yttersidan medan han ser ut att köpa korv på läktaren. Calgary kommer 3 mot 2, men passar inte bättre än att pucken går till en Oilersback nere vid förlängda mållinjen. Denne visar sig tyvätt vara Justin Schultz som av alla tänkbara möjligheter att spela pucken tycker att den bästa idén är att lira den till en helt friställd Gaudreau 3-4 meter framför målet. Gaudreau har också Sekera som står en meter framför Nilly och han siktar in sig. Sekera stod här utmärkt placerad för att hindra Calgaryspelare att komma in i målgården men i det läge som nu uppkommit skymmer han återigen Nilly. Det Sekera kunde och skulle ha gjort är förstås att kasta sig fram i skottlinjen och avvärja skottet men han agerar som vid trean dvs glider bort något, krymper ihop, gör sig mindre. Vill man vara vänlig kan man ju tro att han här, liksom vid trean, vill bort för att ge Nilly fri sikt men det ser snarare ut som att han är rädd att träffas av puck i situationerna. Gaudreau skjuter lugnt in pucken vid bortre stolpen och Nilly, skymd av Sekera, ser ingenting alls. Ska vi fördela ansvar för det målet vill jag ge Hendricks 30%, Schultz 65% Sekera 4%, Nilly 1%.

Ja, va fan. Jag kan alltså inte anse att Anders Nils Nilly Grizzly Nilsson har ansvar för mer än 0,1 mål av de fyra mål han släppte in under andra perioden. Skulle en annan vakt kunnat ta fler? Ja och nej. Det finns ju alltid idioträddningar men typ trean och fyran där han blir skymd av egen spelare och ej ser skott, inte så mycket någon kan göra då. Kanske Anders borde ha kunnat skaffa sig sikt på trean iaf men det var en kanonskott och hittar en skytt ett sådant skott kan nog ingen vakt delskymd och hindrad att gå ut göra så mycket.

Varför böt McLellan ut honom och satte in Talbot i tredje? Svårt att säga. Jag har väl svårt att tro att han tyckte att Anders silat, snarast någon princip hos McLellan att när en vakt släpper in fyra mål på en period byter man ut honom om inte för annat än för att få utespelarna att skärpa sig. Och läget var 4-3 till Flames sedan Oilers haft ledningen med 1-3, McLellan önskade få till en ändring för att ta tillbaka matchen.

Men det illustrerar villkoren för vakter i NHL. Är du inte officiell förstevakt byts du snabbt ut om ”the force” inte är med dig. Trist för Anders att ha blivit utbytt två gånger under pågående match i NHL. Även om det vare sig förra gången mot Capitals eller denna gång mot Calgary var han som hade felat.

Är det något som skulle bytas ut är det förstås Justin Schultz som i match efter match är motståndarnas bäste målgörare. Denne Schultz skulle förstås omedelbart skickas till typ Antarktis Mighty Scrotums för att spela i Polar Bear League. Det skulle ju inte bli några matcher eftersom isbjörnarna finns vid nordpolen men på så sätt skulle Schultz göra minst skada. Han kunde ju stå där och berätta legender om sin tid i NHL, för pingvinerna.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nej jag hoppas han ska ta nästa steg, men det ser ju inte riktigt så ut just nu.
Henke sjunger ju på sista versen och just nu har Sverige ingenting efter honom.
Att behöva se Läck, Enroth eller Markström som 1:a val landslaget när det kunde vara Nilsson är ju inget vi vill se, den dagen den så kallade kungen är slut och lägger av.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
{Råkkarn}: I läget 1-3-ledning för Oilers efter halva matchen SKA de bara inte släppa det. Men 2-3-målet, när Oilers har PP, men Flames får stå med flera spelare och panga på skott efter skott i OPilers målgård är bara för j-a pinsamt. Sedan tycker vi förstås att 3-3 och 4-3 skulle vi väntat oss att Nilly tagit, men shit happends. Han fick ändå bättre stats än Cam Talbot men det är en klen tröst.

Visst behöver han lyfta för att rädda alla tagbara skott plus några otagbara för att ta förstaspade i NHL.

Du hoppas att han ska komma hem till Luleå för säsongen 2016/17?

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lindberg Råkkar: Yep, har också följt matchen. Calgary borta. Vi visste att det skulle bli en rackarns svår uppgift.

0-2 för Oilers efter första såg ju jävligt bra ut.

4-3 till Flames efter andra såg mindre trevligt ut.

Och sedan fick Nilly vila i tredje när McLellan satte in Talbot som bara fick 1/3 av de skott Nilly fick i andra, Oilers släppte in ett till och Flames vann med 5-3.

Man blir ledsen.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Nilsson gör sitt bästa för att slippa spela i NHL nästa säsong :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Svanru: Jo, i år har ni passat oss illa, att döma av tre raka förluster i SHL av tre möjliga.

Å andra sidan har jag varit med så många år när ni match efter match, år efter år passat oss illa, men då har ni säkert passat alla andra lag illa också;-) Men att hamna i underläge 3-2 i Karlstad - efter att ha förlorat typ 20 matcher i rad där nere med samma siffror - lade en förlamningens boja över oss - och det spelade ingen roll om det återstod två minuter eller två perioder - man insåg att nu skulle man knappast komma in i er zon igen annat än möjligen med ryggen mot målet två decimeter från sargen innan man klistrades fast där.

Fast det har ju varit några år då vi lyckats mot er, medan ni gått lite sämre på sistone.

Fast nu kommer Tommy hem och Warulfvaspelet sitter där igen - dock inte med samma perfekta spelare som tidigare, men tillräckligt för att skrämma skiten ur oss, tycks det.

När vi möttes i CHL och lyckades vinna med 0-3 nere i Karlstad - trots att spelet absolut inte gjorde oss värda det - visste man att man hade en rysare att vänta i hemmamatchen. Och mycket väl blev det så. Vi var tämligen försvarslösa när ni kvitterade och det kändes som att ni skulle fortsätta till tvåsiffrigt. Men på något vis la ni av och vi fick vinna kvarten med en hårsmån.

I Elitserien SHL har vi alltså förlorat alla tre matcherna mot er - även om vi fick en pinne och nådde straffar senast. Jag kan nog tycka att vi är nära att komma ikapp nu, och om vi blir bättre framöver, borde vi kunna vinna.

Men...så inser jag sanningen. Hur man än tror och tycker och hur det än verkar kommer man till slut att drabbas av den oföränderliga sanningen:

Warulfven är Warulfven

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Lite kul att Lule har varit vår favoritmotståndare denna säsong och då även med ett skadeskjutet lag.
Vi fick 15 cm snö inatt och allt är borta under dagen nej nu är det dags för Norrland med lite riktig snö och inte minst renkött och bäverhojt.
Ha en go fortsättning och ett förtida Gott nytt år.

PS det ordnar sig alltid dvs ni fixar det :)

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-5 i öppen kasse och matchen är slut. Asplöven vinner bottenfinalen tack och lov.

Sundsvall är nu i praktiken 13 poäng bakom för att nå över kvalstrecket med bara 18 omgångar kvar.

Asplöven är 5 poäng bakom i praktiken att nå över kvalstrecket med 18 omgångar kvar och nu har man alltså vunnit 3 av 4 senaste, förlorat den fjärde i slutminut med 1-0. Det finns fina chanser att det här ska ordna sig, skönt.

Grattis, Aspis!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, 2-4 nu sundsvall-aspis med tre och en halv min kvar, och Aspis har precis fixat ett boxspel.

Kollade upp och Aspis skärpte sig faktiskt efter massa förluster i rad då de dalade genom tabellen. Tre sista matcherna i december vann de med 1-2 borta mot Oskarshamn, förlorade snöpligt med 1-0 borta mot Vita Hästen efter mål i slutminuten och sedan spöade man imponerande nog AIK hemma med 2-1.

Det här ska man nog fixa och kan man fortsätta som man gjort senaste fyra matcherna med tre vinster alltså ska man nog slippa kvalet.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Asspis hinner sätta 1-4 innan andra perioden är slut och hade många chanser att sätta ytterligare mål. Sundsvalls har inget försvarsspel alls, känns som att t o m jag skulle kunna snacka med spelarna en timme för att lyfta dem en nivå, men här har vi en massa backar där ingen vill göra något för att inte göra borta sig och Aspis får göra vad de vill.

Ska verkligen Sundsvall kunna vända på en match i en sista period, efter det man sett?

Det tror jag inte.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Och efter PP i 5 mot 5 lyckas Aspis sätta 0-3:-)

Som utomstående fortsätter jag att tycka att IF Sundsvall Hockey nu borde gå ihop med Timrå. Eller om de ännu bättre väljer att behålla Sundsvall som ett andralag för länet att köra junisar och reserver i, men satsar på att de bästa kör i Timrå för att laget ska stärkas att återkomma till Elitserien SHL där de hör hemma.

Förslaget alltså att Timrå och Sundsvall etablerar ett totalt samarbete med målsättningen att göra allt för att länet ska ha ett permanent lag i högsta ligan samt stödja att ha ett andralag helst i Allsvenskan.

Nu reducerar Sundsvall till 1-3 på en slumppuck. Kommentatorerna menar att Sundsvall ofta vänt matcher i tredje perioden - fast de har ju inte många pinnar? - så varning för Aspis. Håll i detta nu.

Varför vill jag ha upp Timrå?

Jag tycker att Elitserien SHL gärna får ha Luleå, Apan, Burkölen, MooDoo, Timrå och Pölsan. Sex lag från Norrland ett minimum. Några fler? Nja, det skulle ju i så fall vara från Norrbotten. Historiskt har vi ju Kiruna som helt klart borde ha kunnat etablera sig i högsta serien, men nu är det länge sedan man hållit den nivån. Boden var ju jäkligt nära flera gånger men det gick aldrig och nu är de ju tämligen borta. Piteå ger väl aldrig upp och Aspis var ju lite på G, men just nu ser det ju mer tveksamt ut. Ja, vi får se.

Mer närliggande har vi ju Leksand-Mora och där tror jag det är mer omöjligt tänka sig samverkan; vilket av lagen skulle då ge sig? Nej, det går nog inte. Samtidigt kan man ju tänka sig ett SHL med fler lag där båda dalalagen skulle kunna bli med, ungefär som Malmö-Rögle nu är uppe.

Puh. Sundsvall lirade 5 mot 3 i 1,5 minuter men Aspis redde ut det. 2,5 minut kvar. Fortfarande 1-3.

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sju minuter in på andra perioden och Aspis har gått fram till 0-2 och spelar dessutom PP nu, och hade nyss öppet mål för 0-3. Kör hårt, Aspis!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Just nu bottenfinal i Allsvenskan Sundsvall-Asplöven.

Vi har tabellställningen i botten:

9. Trottoarkanten 47p
10. Mororna 46p
11. Pantern 45p
12. Burkölen 43p
13. Asplöven 38p
14. Sönnschvall 32p

där Aspis och Sundsvall nu lirar sin 35e match, övriga har 34 medan Burkölen bara har 33.

Det finns alltså en hög risk för att Aspis ska bli avsågade tillsammans med Sönnschvall nu, speciellt om de förlorar idag. Känns alldeles nödvändigt att Aspis vinner denna match för att - inte hänga på - men ha kvar chansen att hänga på om man kan förbättra sig.

Ward får ta båsdörren som ofta tidigare i år och bara två spelare med Luleåbakgrund - Jonas Berglund och Bryggman - nu när Christian Jaros är lagkapten för Slovakien i junis-VM.

Det är ju förbannat viktigt på sikt för Norrbotten och för Luleå Hockey att länet har ett andralag så högt uppe som i Allsvenskan, och Aspis-Luleå-samarbetet har ju fungerat utmärkt, jämfört med tyvärr Pite och Boden tidigare. Så hur kan vi stödja Aspis? det känns som ett kritiskt läge där vi behöver ta chansen låna ut några spelare till Aspis för att hjälpa dem i denna stund.

Har för övrigt kommit på hur Aspis kan förbättra sin ekonomi. Men borde satsa på att ta emot par med relationsproblem för att hjälpa dessa par med kuratorer och kloka gummor och gubbar. Jag menar: vilken stad kan fixa sådant bättre än den, som redan i namnet, förklarar inställningen. Ha par-anda.

0-0 efter första perioden med skotten 14-4 för Sönnschvall, trots att Aspis fått lira 5 mot 3 ett tag. Vakna nu, Aspis!

« · 1717270 · »