Utdrag från artikel i Corren: "LHC har också anmält sitt intresse för förre landslagscentern Samuel Påhlsson som fått nog av spel i farmarligan i USA och vill hem till Sverige. - Vi har lyssnat med hans agent och när det löst sig med Anaheim ska de prata vidare med de klubbar som är intresserade, säger Mike Helber. Enligt uppgift har dock Påhlsson redan bestämt sig för Modo den dag han återvänder till elitserien."
Paddan: Konstigt att inte Linkping gett sig in i striden om Påhlsson på allvar. Dom behöver ju en center vad jag förstått. Inte kan dom väl tagit nått slags förnuft till fånga?
Albert Hall: Antar att det börjar rycka i värvarplånböckerna och kontraktsskrivarpennorna börjar att plockas fram när det finns möjligheter att "plocka hem" en svensk NHL-meriterad spelare. Hmm, plockad anka....
Nej, som sagt, tror inte att Påhlsson kommer att återfinnas i en svensk klubb den här säsongen. Enda resultatet torde väl bli att han fortsätter strejka hela den här säsongen och därigenom, vad jag förstått, förlängs automatiskt Anaheims kontrakt med ytterligare ett år.
Albert Hall: Jonte tillsammans med Sandström var faktiskt mina tvåafavvisar i fjol. Trots Jontes målsumpartendenser har han potential att bli riktigt bra, liksom Sandström.
Paddan: Varför tar (nästan) alla det som självklart att Samme ska spela i Sverige resten av den här säsongen? Jag fattar i alla fall inte varför Cincinatti eller för den delen Anaheim skulle låta honom spela i Sverige. Vad kan dom vinna på det? Är det nått jag missat? Inte ens Sammes lön behöver dom väl betala längre när han nu stack. Jänkare är enligt mina erfarenheter också otroligt noga med att skrivna kontrakt ska följas.
Dn enda orsak som kan få dom att släppa Samme är nog money.
Paddan: Jag tror inte heller vi får se pålsson i nån svensk klubb den här säsongen, men du måste hålla med mig paddan om att det vore en rolig knäpp på näsan för modo om nu mot all förmodan han skrev på för frölunda :)
Albert Hall: Sedan så låter det ju minst sagt underligt ifall Påhlsson skulle till Göteborg för slutförhandlingar under den tiden som han är avstängd av Anaheim och sitter med ett gällande kontrakt.
Men, men, räknar inte med Påhlsson i någon svensk klubb den här säsongen. Såna här saker brukar kunna ta en ordentlig tid och NHL-klubbarna brukar ju inte vara de som ger sig i första taget.
Paddan: Jo jag har följt debatten lite. Jag tror inte jänkarna river nått kontrakt utan vidare. Varför skulle dom det? Skapa nått slags prejudikat som lyder ungefär så här:
Trivs man inte eller tycker att det är för dåligt betalt är det bara att dra. Det ordnar sig.
Ska bli intressant att följa den här historien. Jag är tämligen säker att Aftonbladet svamlar i alla fall.
Albert Hall: Intressant att läsa medias spekulationer om Påhlssons framtid som hockeyspelare. Lika mycket spekuleranden och antaganden där som i gästböckerna på HS.
Lulekickan: Hehehehe. Jo, jag känner nog den hockeyintresseaktiga biten av dig rätt bra vid det här laget. Jag har väl följt de flesta av dina uttalanden på internet under ett par tre års tid nu. Jonte förvånar mig dock lite. Hade nog trott på Åkerström före. Eller Huczkowski. Eller kanske rent av Hento.
Albert Hall: Damnit, du känner nog mig bättre än jag trodde. Ganska många rätt faktiskt. Två helrätt och ett halvrätt eftersom jag velar mellan den och Jontes. Åsså har vi ju Kauppilatröjan förstås, men jag skulle ju helst vilja ha en röd eftersom jag har en vit redan. Attans Tobbe Köhler att han fyllde 50 och fick den röda #50-tröjan : (
Imorgon vinner vi. Eftersom vi borde ha haft 6 p på de 2 senaste matcherna av alla rapporter att döma så kan vi inte förlora hemma mot ett lag som är avsevärt sämre än de två senaste motståndarna.
Det blir till att köpa en ny samlarpuck imorgon eftersom de tydligen är magiska. De jag fortfarande inte har av de som givits ut är Fagemo och två olika Hentomotiv - ett porträtt med autograf och en med en bild på hans målvaktsmask. Tror det får bli Fagemo eftersom det är de tänkta målskyttarna som behöver mest magi i dagsläget. Dessutom kommer såklart den magiska Kauppilatröjan att finnas på plats.
Lulekickan: Gissar på Skuggan, Janne S och Petters? Nått rätt? :-)
Lite helgstämning börjar man väl känna. Lite nervositet också. Viktig match imorron. Men lite nervositet sägs ju vara bra. Då är man koncentrerad på uppgiften. :)
(I mitt fall blir det ju då att göra diverse magiska saker i exakt rätt ordning och i rätt ögonblick. Jag funderar på att byta ut den låt jag brukar lyssna på i bilen på väg till match. Har inte gjort sitt jobb i höst tycker jag. Imorron ska jag prova nån riktig Ebba Grön rökare. Kanske Scheisse?)
Albert Hall: Ingendera faktiskt, råkade bara se tidningen när jag var ute och köpte "morgontidningen" på lunchen. Fanns inte artikeln på hemsidan då? Artikeln om Hedin fanns att läsa där i varje fall, inte för att jag brydde mig om att göra det.
Hmm, hittade artikeln om Hento, finns som länktips
Paddan: Ursäkten godtas har jag kommit fram till efter en stunds funderande, fast jag blev på väldans shoppinghumör så det var tveksamt om jag skulle kunna förlåta dig.
Hur kunde du gissa det? Njae, den spelare vars tröja jag på allvar är ute efter har egentligen inte särskilt mycket gemensamt med honom om jag ska vara uppriktig, och det har inte de två andra spelarna vars tröjor jag ska lägga ett bud på heller.
Äntligen fredag. Visst börjar man väl litegrann kunna ana att det är helg snart?
Lulekickan: Försök att hålla tillbaks shoppinbegäret. Tänk ungefär så här: Idag ska jag inte shoppa något. Kanske imorron. Sen tänker du likadant imorron osv.
Jag funderar också på att köpa en tröja. Jag har ett par alternativ men hemlighåller tills vidare. Det kan ju bli lite tjuv och rackarspel det här...... :)
Albert Hall: Förresten, apropå tidningar. Det där numret av tidningen Hockey där bland annat Hento intervjuas finns redan ute i handeln, tänk att de faktiskt håller sina utgivningsplaner.
Albert Hall: Ja, nu har Paddan fördärvat dagen för mig genom att prata om oemotståndliga saker så jag fick shoppingabstinens igen. Det finns bara en sak att göra, shoppa loss i eftermiddag och jobba söndag istället, annars hinner någon köpa klänningen som jag såg för ett par dagar sedan men inte hann prova då.
Jag sitter just och funderar över vilka matchtröjor jag ska bjuda på i tröjauktionen. Jag ska avvakta med buden tills vi närmar oss auktionens slut - annars trissar man upp priserna helt i onödan - och sedan kommer jag att lägga bud på två, eller kanske tre av dem. En SKA jag ha, de andra vill jag ha men släpper dem om priserna når alltför högt.
Paddan: Mmmmm..... härligt! Tack! Den här sidan ska jag lusläsa.
Ingen dålig meritlista den mannen har! Jag visste inte att han debuterade så tidigt som 1954, faktiskt. Han verkar ha lirat fram till 1993 så karriären sträcker sig över närmare 40 år! När han slutat (eller om det var därför han slutade?) så kraschade han oturligt med sin helikopter och var tvungen att amputera vänsterfoten som gjort så många snygga mål, smekt fram så många smörpassningar. Tragiskt.
Sedan tog en lysande tränarkarriär vid, självklart mestadels i Melchester Rovers men även en avstickare till AC Monza verkar ha hunnits med.
Paddan: Glöm inte Melchester Rovers med #9 och lagkaptenen Roy Race. Det var en spelare som hade allt.
Benny Guldfot var en rätt misslyckad lirare egentligen. Han var en aning beroende av att lira med rätt material, om jag minns rätt. Var det Kanon Keens dojjor han använde? Jo, det var det nog. Tänk så mycket värdefullt vetande man gömt undan i sin lilla hjärna!
Albert Hall: Hmm, bra fråga. Det kanske är så. Robert åker nog bort ett tag och kinesar och sen så kommer han tillbaka till elitserien igen.
Buster, den gamla fina tidningen, ja du det har jag ingen aning om. En tidning med så fina sportserier som Benny Guldfot, Nobby Tåfjutt, Greppet direkt och allt vad de hette borde väl fortfarande ha en läsekrets tycker jag. Sen att det var något reportage ibland om någon hockeyspelare var inte heller fy skam.
Paddan: Det kan inte vara Leksands Robert som pendlar? I speedway har jag märkt att åkarna representerar en mängd klubbar från olika länder, så vaffö inte hockey?
Poohachoff låter som ett namn taget direkt från Buster. Finns Buster numera föressten? Där fick man lära sig allt man bör veta om sport.
Paddan: Nej, jag har inte koll på om och vilka Staropramen sponsrar. Fast om jag visste skulle det genast bli mit favvolag i Tjeckien såklart.
Staropramen är ett stort bryggeri med flera ölsorter som alla heter Staropramen och så något mer. Egentligen är det fel att bara säga Staropramen har jag fått lära mig av eran Modo Zigge som är en annan älskare och betydligt större expert av denna dryck än vad jag är.
Svenskkavalkaden fortsätter i den sydkinesiska ligan. Någon som av någon outgrundlig anledning tagit artistnamnet Robert Nilsson placerade sig som fyra i målvaktsligan.
Förresten, hur uttalar man efternamnet Poohachoff? Låter ungefär som ljudet av en tackling i sargen....
Albert Hall: Där ser man, de kanske har två varianter som de kör ut varannan dag så länge Hedström inte är friskförklarad och sen så stuvar de om lite meningar för att läsarna inte ska bli alltför misstänksamma.
Albert Hall: ....och kryllar av kineser gör det i den där hockeyligan. På plats 32 i poängligan finns en kines med det otroligt svenskklingande namnet Jan Persson. Måste nog ha haft föräldrar som är pingistokiga, därav detta försök till namnkorsning mellan Jan-Ove Waldner och Jörgen Persson.
Sportdrycksföretaget Budweiser har ett lag i alla tre divisionerna. Hoppas det är den Tjeckiska varianten på denna uppiggande dryck som avses. Den amerikanska borde förbjudas.
Hmm, nog för att jag är "gammal" , men tydligen har seniliteten redan satt in. Verkar som att det fortfarande är 2002!
Hur är det med Hedström idag då, förresten, är han fullt frisk idag eller? Verkar som att det pendlar väldigt mycket, eller så beror det på i vilken tidning man läser om ögonskadan.
På tal om potential till nyförvärv. Hittade en länk till en turnering från fjolåret med en hel uppsjö med intressanta lag. Skulle vilja se den klubbdirektör som skulle säga nej till en artistvärvning från klubbar som Tokyo Canadians, Kuala Lumpur Cobras eller Nissholwai.
Paddan: Wernblomvadförnågot? Nä fy..... då väljer jag nog att inte ha något alls. Attans att det ska behöva bli så pinsamt bara för att man ska åka på bortamatch.
(Schhhhhh.... nämn inte nått om såna där dyra märkesgrejjor. Kickan är shoppingmissbrukare och kan lätt få återfall.)
Albert Hall: OK, vi får väl göra ett undantag för dig då, men förresten, du får ju inte glömma Guccihandväskan! Äsch, om inte annat kan jag nog bistå med en fin Wernblomhalsduk ;)
Albert Hall: Jodå, den är inte alls dum. Kul att kunna se repriser på mål, utvisningar, tveksamma situationer mm nästan direkt efter de inträffade. Mycket bättre än de små monitorer i pausutrymmena som man tidigare var hänvisad till.
Skulle man sedan kunna få aktuella matchbilder från de andra arenorna också så skulle det vara helt perfekt.
Paddan: Om jag ska streaka i Kempis så lär nog hela Norrlands sportdrycksbestånd bli tömt. Fast jag vill nog ha skor ändå. Om jag får ha dojjor så kan jag hoppa över halsduken.
Paddan: Vad gillar du föressten eran jumbo nu när den är inarbetad? Säkert kul att titta på repriser direkt efter händelsen. Visar man repriser av tveksamma situationer och så?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Det där med förnuftet får bli en senare fråga då.