För övrigt är det här en jävla pajassäsong som inte gett ES-lagen minsta chans att spela på lika villkor. Drar Runkarna igång nu är det enda rätta att förklara ES stängd för upp- och nedflyttning.
Sedan må jag hata Pölsan hur mycket som helst (vilket jag gör -- Pölsan är det äckligaste som finns och jag önskar dem allt ont) men den här säsongen är inte normal.
Portello: Jag tycker att samtliga ES-lag ska ha som utgångsstrategi att runkarligan kör igång igen inför nästa säsong. Jag är ganska säker på att så sker. Finns det spelare uten ÄnnHåÄllkontrakt kommande säsong så köp nu, annars inte.
Portello: jo, sticker NHL-spelarna så är HV mer eller mindre garanterade att klara slutspelet. Mora kan mycket väl gå rent genom de fyra matcherna, dvs inte ta en enda poäng till. Sedan står det väl mellan oss och SSK om vem som tappar rytmen minst (du glömde förresten Scott Thornton bland SSK:s tapp), och det är väl mer eller mindre omöjligt att säga vilket av lagen det blir.
Det som skulle vara positivt med om NHL drog igång den här säsongen är ju att ES-lagen får det lättare att lägga upp värvningsstrategin inför nästa säsong.
Portello: jo, det bästa hade väl varit om MIF hade snott tre pinnar av SSK, men det hade nog varit en lika stor överraskning som att BIF slog TIK med 6-2.
Sedan får vi väl se hur det går utan våra NHL-spelare. Jag är nu mer eller mindre helt övertygad om att vi inte ser mer av Williams och de andra i LHF den här säsongen. Holmström och Wallin kanske återkommer någon gång, men de andra har vi nog sett för sista gången i LHF-tröjan.
HV vann, 3-2 med 12 sekunder kvar av förlängningen. Det innebär att vi har samma poäng som HV och Mora, men vi har (om jag nu har räknat rätt) bäst målskillnad så vi är faktiskt kvar på slutspelsplats trots allt.
...och om HV vinner så är vi före både Mora och HV.
Måste dock säga att HV borde ha vunnit den matchen under ordinarie tid. Huusko och Skröder har missat flera jättelägen. Skröder missade öppet mål med en sekund (!) kvar av ordinarie speltid.
Hälge: sanningen om att Kipper och Berg inte får spela därför att de har kommit överens om spel i NHL. Jag vet inte var artikeln som refereras finns, men kika på
Hälge: ...vilket ju iofs också kan vara ett sätt att slippa säga sanningen. Varför skulle de helt plötsligt vara oförsäkrade nu efter att ha varit det hela säsongen?
Jaja, konspirationsteori, jag vet... men jag var bara tvungen ;-)
...och med 2-1 till HV efter två perioder och 5-0 till SSK så är vi nere på nionde plats igen. Men om någon timme har vi i alla fall lika många matcher kvar att spela som de andra lagen.
Lite besviken att inte TIK kunde vinna i dag. Det hade varit skönt att bli helt klara för nästa säsongs elitserie i dag.
Märkligt att inte Kenta Johansson har satt in Kipper. Brynäs har skjutit 14 skott och gjort fem mål på dessa. Är Kipper småskadad eller har han fått spelförbud bortifrån amerrkat därför att han ska åka över dit igen inom tämligen kort?
Karoliina: Aha, så det var alltså inte debutmatchen för säsongen. Då bör det väl inte vara comebackosäkerhet som gör att han släpper in tre mål på sju skott. Vi vet ju iofs inte heller hur målen har gått till, förstås.
Ska man tro det som någon skrev på Forum alldeles nyss så kan ju annars skälet till att Kipper inte står i dag vara att han ska sticka över Atlanten inom tämligen kort. Fast då borde väl iofs inte heller Zetterberg och Modin spela.
Nåväl, nu ska jag göra i ordning några tacos för att sedan äta upp dem.
LL: joo, han spelte väl en match. Och fixa det finfint, vill jag minnas. Men anledningen till darret kan ju vara insikten om att han ska snart stå där utan Kiprun. Om rykterna nu inte är helt utan rök och eld...
Karoliina: Jesper-besöket missade jag, men jag såg på Forum att han hade hittat hit.
Själv ser jag med ett öga på HV-Mora. Ingen vidare bra match, måste jag säga. HV borde ha varit i ledningen med minst ett mål.
Ser på onlinerapporteringen att Timrå har Kapanen i mål i stället för Kiprusoff. Det kanske är en av förklaringarna till att Brynäs leder med 3-0. Kapanen har väl inte spelat en enda match tidigare den här säsongen på grund av skada?
LL: Följer Frölunda-Färjestad lite på distans. Skojmatch med mycket knytbävar och groll. Winneborg har svettiga stunder...(såg du att vi nyss hade visit här av självaste Jesper?)
Vad fasen, här ser man inte ut att ha mycket rätt... Mora leder över HV, Brynäs leder med 2-0 mot Timrå och DIF leder mot Modo. Fast där kvitterade HV mot Mora, så då är man väl lite närmare att gissa rätt i alla fall.
Portello: jag hakar på och delar med mig av vad jag tror och tänker...
HV-Mora: jag har väldigt svårt att se annat än att HV ska ta tre poäng här. HV är trots allt ett bättre lag än Mora (ja, jag hävdar ju envist att Mora inte alls är i en svacka utan att verkligheten har hunnit ikapp dem och att de flesta lag i elitserien är bättre än vad Mora är) och på hemmaplan med slutspelsplatsen i sikte så vinner nog HV med två-tre mål.
SSK-MIF: även om MIF vann med klara 4-0 mot Brynäs så tror jag inte att de har så mycket att hämta i Scaniarinken där SSK ger de flesta motståndare stora problem. 4-1 till SSK känns som ett ganska troligt resultat.
BIF-TIK: Förlorar Brynäs här så är LHF även i teorin klara för elitserien 2005/2006. TIK ska vara det bättre laget, och Brynäs har nu börjat sikta in sig på kvalet. Brynäs chans ligger i att TIK ska underskatta dem samtidigt som Brynässpelarna kanske spelar mer avslappnat nu när de själva har börjat prata öppet om att det blir kval för deras del (helt rätt taktik, för övrigt, att redan nu börja förbereda sig för det), men jag kan ändå inte tro att Brynäs ska ta några poäng i dag. Timrå har chansen att minska avståndet till LHC till två poäng och den chansen tror jag att de väldigt gärna vill ta.
Modo-DIF: Modo spelar alltid bättre mot lag som ligger lite högre i tabellen. Modo vinner troligtvis, men får DIF en bra start på matchen kan det mycket väl bli bortaseger.
VF-FBK: Vi får innerligt hoppas på att VF gör en kanonmatch, spelar ut FBK efter noter, vinner med typ 7-1 och får enormt mycket beröm i media och glömmer bort att fokusera på matchen på måndag... fast det där laget verkar ju vara helt opåverkade av hur mycket beröm de än får utan går bara in och vinner matcherna. Jag tror hur som helst att det här blir en jämn match, men är Frölunda bara motiverade för matchen så vinner de med ett eller två mål.
Och idag händer det.Vi har efter ikväll ingen mer match spelad som det har varit (nästan) hela säsongen. Och hur ska man hoppas att dagens matcher ska sluta?
Hv-Mora. Svårt att säga. Men jag tror att Hv tar hem det pga hemmaplan och att Moras form är minst sagt tveksam.
Södertälje-Malmö.Helt klart hoppas man att pågarna från söder kan besegra SSK och hjälpa oss lite på traven till slutspel.Men även om SSK skulle vinna så har vi ju allt i våra egna händer.
Modo-Djurgården.Spelar väl ingen direkt roll för våran skull hur den slutar men jag tror att Modo vinner.
Frölunda-Färjestad.Tror att VF fortsätter på den inslagna vägen och fortsätter att vinna. För att sedan inte alls vara motiverade på måndag ;)
Brynäs-Timrå.Brynäs är mer eller mindre klara för kvalspel och TIK jagar andraplatsen. Bortaseger.
En annan kul grej från dagens blaskor är ju den här tjejen som åkt från Minnesota för att kolla in Fernandez! Snacka om hockeyabstinens... Länken.
Poffa: Ok, jag är med. Fast jag hoppas innerligt att jag får gå ur igen med dumstrut på huvudet när jag överbevisats om att jag hade fel. En sån risk tar ju förståss inte du eftersom du ju aldrig har eller har haft fel.
Albert Hall: om jag får vara lite fräck så tror jag att du har lite för höga förväntningar på honom. Jag tyckte att han var bra mot HV och mot DIF var han kung på banan. Han ger ett helt annat lugn till försvarsspelet, och hans offensiva uppföljningar är oerhört bra. För min del är han allt annat än en besvikelse.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?