Luleå HF

SHL · 117720 inlägg · 890 ämnen

En otråd på Hockeysnackiska

Sv: En otråd på Hockeysnackiska
Linkan: Men jag har för mig att en "vis" Hv supporter vid namn Gustav sa det till mig sist han var här men det kunde man ju ge sig attan på att det inte stämde tyckte det låter konstigt om man byggde så :-)

Linkan: Skojjar du. Framförallt efter förnedring senast mot VF. Vi har revansh att fodra!

Linkan: Tror inte han har dirket någon järn koll. Men han tycker ju Luleå borde bygga läktare runt i COOP så lite vishet har han ju :)

Lövva: vilka??

Lövva:

Fråga t.ex. chief eller gud, båda har varit där.

Sen håller jag med om att det har blivit mycket *sämre* än det var, men det är inte särskilt konstigt när man bygger bort ES bästa(?) bortastå. Anledningen till att det gjordes är som bekant att när det var tomma platser i KA så var det ALLTID på bortastå dom fanns. Är det så konstigt att man då väljer bort just den biten när man ska ge plats för fler egna supporters att gå på matcher? Att bortastå behövdes byggas om, och minskas, är helt klart. Det gör väl ingen glad att ha massa tomma platser? Bortastå fylldes väl bara (av bortasupporters) mot Leksand, och i någon enstaka match mot FBK och LHC. Att som HV gjorde släppa in egna supporters där var inte heller uppskattat, det har iallafall gnällts en hel del på den detaljen i t.ex. VFs gästbok.

Personligen tycker jag att det var en rätt korkad lösning som blev, det hade varit smartare att lägga bortastå där det ligger nu, fast bara längs halva kortsidan och sen dubbelt så "hög", vilket hade gett en bra mycket mer sammanhållen klack på den sidan. Att bortastå har sämst platser är väl som i alla andra rinkar? Det finns trots allt sittplatser i exakt samma läge på andra sidan som brukar vara sålda. Alltså, det jag ser som ett problem med nuvarande bortastå är att det är så utdraget, och att bortaklacken blir så spridd. Svårt att skapa tryck då.
Jag ser däremot inte alls vad man skulle kunna göra nu för att lösa det problemet. Lagt kort ligger, liksom..

Exakt hur vill du (och gärna andra som klagar) att man ska lösa problemet? Att bygga om för dyra pengar för att glädja 50 bortafans per match är inte särskilt troligt. Vad finns det för billig lösning? Det är lätt att vara efterklok, men läget är nu som det är. Tyvärr.

Lövva: Nu blandar jag om mig själv med dig! kanske dags att ta helg från datorn, jo vi vart pissade på som jonte skulle ha sagt!

Linkan: kan man skriva om annat än hockey här me?? om man startar nya ämmnen asså?

jonne:

Det finns en gästbok som är bara för just icke-sport. Kolla i "Café" ..

Dysso: En lösning vore ju att göra som du skrev. För nu är det alldeles för utdraget. Jo visst är bortastå alltid på arenas sämsta platser. Men gränser bör ju också finnas för hur dålig en borta stå får vara. I fotbollens värld gnäller alla på bortastå på Gamla Ullevi. Då ska man veta att den ändå är betydligt bättre än den i Kinnarps.

Tycker det är en självklarhet att man skall behandla bort fans väl. Men med en sådan läktare så sjunker ju helhetintrycket radikalt.

Lagt kort ligger. Det lät väldigt deprimerande. Om så är fallet betyder det ju i sånna fall att allt som är dåligt är bara å låta vara...

Lövva:

Nej, allt som är dåligt är inte bara att låta vara, men i det här fallet är väl frågan om det är tillräckligt dåligt för att motivera en dyr ombyggnad. Om den lösningen jag föreslog inte är för dyr så visst, det vore kanon. Frågan är dock om många av dom som klagar hade nöjt sig med det? Att flytta bortastå helt känns ytterst tveksamt och väldigt dyrt.

Sen vadå behandla bortafans väl? Jag uppreprar, platser i EXAKT SAMMA POSITION på andra sidan rinken säljs till "vanliga" supporters. På vilket sätt behandlar man bortafansen sämre än dem?

Sen förstår jag fortfarande inte hur du kan vara så bombsäker på hur dålig ståplatsen är utan att ha varit där.

Satt och lekte lite med statistik. Om alla lag fortsätter på exakt samma sätt som de har gjort tills idag (8/1) så kommer sluttabellen att se ut såhär:

1. Frölunda 113p
2. Linköping 97p
3. Timrå 96p
4. Färjestad 82p
5. Mora 75p
6. Djurgården 73p
7. Modo 71p
8. Hv 61p

9. Södertälje 61p
10. Brynäs 56p

11. Luleå 56p
12. Malmö 35p

Tråkig läsning för oss Luleåiter... Men som vi att vet brukar vi rycka upp oss några snäpp på våren. Det är bara att hoppas på att vi gör det iår igen, det har ju börjat bra!

nappen: Det skulle ju inte förvåna om ni slutar 11:a, men jag skulle hellre se att Södertälje gör det.

Lövva: har du verkligen varit på Gamla Ullevis bortastå? Det har jag - man ser praktiskt taget inte ett skit av av som händer bortanför mittlinjen eftersom man står i stort sett i nivå med gräset ett par meter bakom det ena målet. Jag har inte varit på bortastå i Kinnarps, men jag har stått precis ovanför den sektion det rör sig om och så förbannat dåligt ser du inte därifrån. Det stora felet är väl egentligen att bortafansen får hemmapublik bakom sig och att man vad jag förstår inte får använda flaggor.

Jag tycker i alla fall att det känns lite överdrivet att dra igång en hel kampanj för det här. Jag instämmer i Dyssos retoriska fråga - ska HV ha flera hundra tomma platser varje match för att 50 bortasupportrar ska kunna se lite bättre?

LL:
Jag har stått både på Kinnarps bortastå och Gamla Ullevis
bortastå och man ser klart bättre i Kinnarp...Det enda igentligen
man kan klaga på i Kinnarpsarena är dessa rullstolsbundna idioterna
som spyr galla och kastar saker på en..Och det är alltid samma människor som gör det..

Självklart så blev det en "försämring" efter ombyggnaden men
inte så kraftig som en del människor gör gällande...

LL: Självklart kan man förstå att inte HV vill ha flera hundra platser tomma när övriga arenan är fylld till sista plats. Men ett sådant problem finns det ju enkla lösningar på. Ett sätt att lösa det på är ju att göra som dom gör i Gävle vid utsålda matcher. Där tar de reda på hur många bortasupporters som har köpt biljett - och baserat på de "gränsar" de av läktaren, så att de rymms, med ett vanligt enkelt band. Övriga läktarn stor ju då till förfogande för "almänheten". Liknande gjorde dom även i Timrå förra säsonge å jag tyckte i alla fall att det fungerade alldels ypperligt.

Självklart är det ju inte bara i Jönköping man bör göra någonting åt bortastå. I Ö-vik är det ju också ett stort probelm och det är ju inget annat än en stor skandal att man inte ser bägge målen från alla platser på läktaren. Men det problmet försvinner ju när Modos ny arena blir färdig. (Vet ej hur bortaläktaren i den nya arenan kommer att se ut, men jag förutsätter att den är mer genomtänkt än den nuvarande i Kempehallen).

Lövva: Kempehallens bortastå är perfekt för då kan ju inte bortapubliken kommentera matchen efteråt. I alla fall inte det som händer nära.

NuMo: Jag stod på Kempehallens bortastå andra perioden i torsdags. Perfekt utsikt därifrån. Jag såg ett mål för varje lag.

NuMo: Jasså, men då var det ju en miss att montera upp jumbotronen

Lövva:

Annars kan man ju göra som i Lule och blanda fansen hur som helst, där de som inte ville stå nära MoDoklacken stod och blockerade trappan medan det var gott om platser uppe på läktaren. Jag antar i alla fall att det var anledningen till att de stod i trappan...

Utöver det kan man sedan sätta en handikappläktare, de rullstolsbundnas assistenter på höga stolar, publikvärdar och en ismaskinsförare (som iofs bad om ursäkt och flyttade på sig) på den lilla "scenen" framför bortastå - så torde det hela vara fulländat.

knaskamilla: Jag förstår inte varför man skall bidra med bortastå öht. Det bästa vore att erbjuda ett antal sittplatser lite här och där. Det räcker om det finns en hemmaklack. På det sättet vinner alla. Bortapubliken kan se och vi kan tjäna några kronor till.

NuMo:

Tja. Sittplats är skönare, så varför inte?

knaskamilla: Felet med Luleås ståplats, både hemma och borta, är ju att det egetnligen inte finns någon trappa. Därav blir trängseln alldeles för stor trots att det egentligen inte är så överdrivet mycket folk.

Vad gäller scenen så kan dom ju lika gärna tas bort. Det enda, vad jag kan komma på, den används till numera är ju studio åt Canal+. Därefter kan de ju bygga ut läktaren så att liknande problem inte uppstår.

NuMo: Jag som trodde att bortastå i Kempis var belägen inne i MoDohallen. Så ni menar alltså att bortasupportrarna faktiskt får vistas inne i Kempehallen?
En riktig skandal måste jag säga.

Lövva: Scenen var hcp-läktare när jag var där på annandag jul.

Lövva:

Heh? Folket i rullstolar, då? Inbillade jag mig månne att de satt där? Nu känner jag mig lite förvirrad. Och angående trappan: den smala passagen är alltså bara...en smal passage?

Frisco: Jasså, såvitt jag vet så brukar den vara i normala fall vid kortsidan, vid hörnet.

knaskamilla: Stämmer, det är egentligen bara en smal passage, egentligen

Lövva: Så vitt du visste så visste du lite fel. Fast gången före jag var i Delinariet var det avstängt på balkongen. Virus härjade.

Frisco: Kollade precis upp det. Handikapp läktaren är nedanför OK/Q8 läktaren, där jag tidigare beskrev.

De släppte väl in lite extra hcp:are under annadags matchen antar jag.

Lövva: Jag ljuger inte. De stod/satt precis framför oss.

Frisco: Dessutom stod det oerhört barska farbröder med armarna i kors, på den passagen som var utformad som en trapp men som tydligen var en passage fast det ser ut som en trapp, och grymtade missnöjt när man försökte tränga sig förbi dessa längre upp på läktaren.

Paddan:

När man tänker efter borde väl folk ha vett att inte stå i vägen trots att det bara är en smalare passage av läktaren? Jag menar, när den smalare passagen är den enda utvägen för kaffesugna/toanödiga/svimfärdiga?

Oerhört snygg. Tänk att få lägga ett par ettöringar i den.
images.tradera.com/973/10379973_1.jpg

Frisco: Hmm, lustigt att alla lulingar har samma frilla.

Frisco: Snygg bössa. Kanske man borde buda på den. Den måste ha tillverkats, alternativt sålts, i väldans få ex med tanke på att jag aldrig har sett en sådan.

westerlind: Lulingar? Jag tycker mest det liknar LJ:s frisyr. Endast kvinnliga lulingar har lejonman. Resten är någorlunda kortklippta. Och av de du såg i VIP-baren var det bara jag som kan hänföras till kategorin "långhårig" eftersom jag var den enda kvinnan där, undantaget när jag bjöd in en Pölsingtjej (Andersson) dit lite senare.

Kickan: Det tror jag också. Vill man bli rik ska man nog inte sälja Luleå-prylar.

Kickan: LJ?
Sällan, så där korthårig var han inte ens när han föddes. Till hans försvar så är han dessutom alltid välkammad när det vankas kvinnor och annat frestande.

Frisco: Wow, en påtänd hackspett med guldnäbb. Varför blev inte det den nya logotypen?

Paddan: Sälen de har nu är väl en vidareutveckling på den kanske?

Frisco: Skulle väl i sådana fall förklara varför det ryker ur näsborrarna på det där sälhuvudet som de använder vid entrén...

westerlind: Bättre än att sälja Pölsaprylar ändå. Då skulle man ju vara tvungen att betala för det man säljer, och det ger ju ingen större vinst.

Förresten. Tygligen gillar Gävlingar att stoppa Pölsan i brevlådan hos folk. Är det för övrigt eran spelare som kvaddat spelaringången till arenan? Våra är det då inte å Mora ligger för långt bort för att man skall hinna hem till det klockslag det skall ha skett om man åker buss, vilket den skyldige tydligen gjort.

Som ni kanske ser så har jag tagit bort alla inlägg (inklusive mitt eget) som spekulerar i vem det var som körde buss på fyllan. Vad jag vet så är det inte offentligt vem det är så tills vidare så avstår vi från att spekulera här också. Alla inlägg i ämnet kommer att raderas, i alla fall så länge personen ifråga inte själv träder fram och erkänner.

LL:

Verkar som att det stått på ngn finsk sida i alla fall, om man kollar TIK-boken (tror det var där jag kikade nyss)... Därmed torde det väl vara officiellt? Fast det kanske bara är officiellt i Finland, iofs.

knaskamilla: Fast det intressanta är ju inte vem det är, utan vilka det INTE är, om du förstår vad jag menar...

orion:

Det förstår jag verkligen inte. Förklara gärna.

knaskamilla: Jag förstår, men jag tänker inte förklara.

LL: Det är ju ganska lätt att gissa vem det är.

Frölunda i Morgon.. :S:S

orion: Till exempel att det INTE är nån Timråspelare. Vi har haft våra blöta rubriker, så jag sitter uppenbarligen nöjd!

« · 484432 · »