Kickan: Tja, det där rubbade beteendet ger ju i varje fall en del pengar tillbaka till föreningen. Det kan ju vara bra också att veta vilka souvenirer det är ni har i sortimentet till den dag du övertar souvenirshopen. Fast, det är klart, då vill du väl inte sälja några souvenirer på grund av den anledningen att du då riskerar att sälja bort er tur. Det vore ju oturligt.
Paddan: Se där, jag måste vara väldans olättlurad eftersom jag inte betalar för något av det du nämnde : )
Däremot har jag den ovanan att jag MÅSTE köpa minst en tursouvenir varje match, men det beror inte på att jag är lättlurad på något sätt utan på att jag MÅSTE köpa en tursouvenir för att LHF skall vinna. Att sedan vissa souvenirer visat sig vara turigare än andra är ju en annan sak. Behöver jag ens nämna att jag har i princip hela souvenirsortimentet hemma, och att det mesta bara är använt i samband med en enda match?
Rubbat? Nejdå, men jag kan ju inte svika en vana som visat sig vara framgångsrik.
Kickan: Jodå, den där tanken om hur lättlurad man kan vara dyker upp på en gång som man öppnar ögonen, eller var det tidningen... Sen blir det ännu tydligare när man betalar 10 kronor i en av kioskerna för något rävgift som ska föreställa kaffe. För att inte tala om hur lättlurad man är som varje säsong betalar dyra pengar för en många gånger halvtaskig underhållning i 3 gånger 20 minuter. Så, då har jag avverkat hockeyn. Då var det resten av de gångerna som man blir lurad som återstår. Men de är nog alldeles för många för att nämna ;)
Paddan: Jag förstår det eftersom tanken kanske inte har slagit dig tidigare.
Visst är det underbart. Hur kul hade det varit om man inte behövde genomlida alla känslopendlingar och nära-döden-upplevelser man upplever under en säsong? Jättekul, kanske, fast kanske inte ändå. För att verkligen uppskatta en framgång behöver man ha upplevt lite motgång också, så när vi tar SM-guld till våren kommer jag att vara mycket lyckligare än vilken Warulfv som helst hade varit om Warulfven vunnit SM-guld.
Fast att vara MooDooist kan aldrig vara vare sig underbart eller härligt. Det är äcklitt. Äcklitt! Huga.
Kickan: Tja, där blev jag allt svarslös en stund. Det kanske är så jäkla illa att jag är lättlurad. Eller så har alla andra inte upptäckt hur underbart härligt det är att vara MoDoit. Man får ju konstant kastas mellan ljusare och mörkare stunder av ångest. Är inte hockeylivet underbart så säg ;)
Paddan: Annars har jag nog fått uppfattningen att du är extremt lättlurad med tanke på att din pappa lurade dig att bli MooDooist. Hur dum får man vara utan att det är straffbart? Hur kan man bli MooDooist när det finns något så vackert och underbart som LHF? ; )
Kickan: Jag vet inte om jag faller för det där. Precis samma argument kan jag höra från andra klubbar. Men det finns säkert mer lättlurade personer som faller för sånt prat ;)
Paddan: Jag kan skvallra vad om händer. Man blir en mycket bättre människa. Man blir snyggare, bättre, smartare, vackrare, starkare och trevligare än någon annan, förutom andra med lulingtröjor förstås, som är lika bra. Nog har du väl sett att våra spelare är mycket snyggare, bättre, smartare, vackrare, starkare och trevligare än alla andra spelare?
För landets bästa borde det vara lag på att alla skall klä sig i lulingtröjor, dygnet runt. Jepp, så får det bli, från och med nu är ALLA lulingar. Tjoho! 12 x LHF i ES. Nu kan inget hindra oss från att ta SM-guld varenda år.
Kickan: Av någon anledning så tror jag att jag får hålla med dig där. Men man kan ju aldrig riktigt gardera sig mot vad som händer med en människa när de får på sig en LHF-tröja!
Paddan: Jag har svårt att se Portello ge någon stryk över huvud taget. Förmodligen är sannolikheten större att jag ger någon stryk, eller försöker, eftersom jag i vart fall har lite hetsigt temperament även om jag aldrig har varit fysiskt våldsam.
Kickan: Det är ju så jobbigt att ständigt vara gravallvarlig, så ibland försöker jag att vitsa till det. Men det faller, likt Eddie the Eagle, ganska platt till marken.
Kickan: Tja, någon gång kanske han får besök, en annan gång kanske Nobbe äter mat och någon gång senare kanske det till och med händer att Nobbe betalar några räkningar via internet. Rena rama actionfilmen att följa Nobbe-TV.
nappen: Ja det enda vad jag har hört är att Kapus har visst fått ett kontraktsförslag av Luleå förra veckan, AB har rätt i sina komentarer kring lagen runt slut och kvalspelssträcket!!!!
Men det enda positiva är ju att Luleå har lärt sig en läxa i Obsut affären man ska vara tyst till allt är klart och spelaren landat på kallax i Luleå!!!
Kickan: Fast när man besöker obygder med anledning av vissa bortamatcher får man tungomålstalande bevis på att lagen inte nått hur långt in i de djupa skogarna som helst. En och annan rådbråkning hade absolut varit att rekommendera i de avkrokar där lömska lönskalägen upprättades när det var dans borti vägen och hjonen fick sin dutta vanhelgad av skyldskapliga dudlar: dudel i dutta, dudel i dej.
Kurt Steiner: Det är ungefär som boken svensk rättshistoria, fast i kortvariant. Skyldskap har funnits i svansk lagtext fram tills inte så länge sedan, och kanske finns det fortfarande kvar i någon rest från 1734 års lag som fortfarande finns intagen i lilla blå. Sex mellan folk som stod i skyld- eller svågerskap med varandra var nog inte heller tillåtet, utan bestraffades enligt andra regler.
Det är nog tur att annat gäller idag, då en mycket stor majoritet av folket annars gjort sig skyldiga till lönskaläge gång efter annan, år ut och år in.
Paddan: Kul att du länkar till Ugglan. Faktum är att jag just idag rensade bookmarks, och raderade Ugglan, men så har jag den ändå i hyllan.
Nejmen - skyldskap var släktskap, bara. Och förstår jag det där korrekt var lönskaläge mellan släktingar inte straffbart? Mycket konstigt, tycker jag. Å andra sidan förklarar det ju vissa moderna företeelser. Som warulfven.
Kurt Steiner: Den där anförvanten är nog en alldeles för obetydlig figur för att ha gjort något riktigt avtryck i litteraturen. Däremot har jag någon information någonstans i mina pärmar om en annan anförvant som blev avrättad i Sundsvallsområdet.
Kan väl i varje fall bifoga en liten länk med information om skyldskap, taget ur Nordisk Familjebok.
Paddan: Hmm, det där var ju riktigt intressant! Har du kollat av Paddans länk, Kickan, eller kunde du det där redan?
Jag skummade igenom allt för att finna paddanförvanten, säkerligen unik i svensk rättshistoria, men fann honom inte. Däremot uppgifterna om dödsstraff för såväl dubbelt som enkelt hor. Det var hårda bud, sa Moses, tappa stentavlorna på foten. Intressant att även se om lönskaläge, vilket innebar straffbart umgänge mellan två ogifta, vilket var fi donc till 1855. Men det var tydligen tillåtet om man stod i skyld- eller svågerskap med varandra? Vad kan det där betyda? Skyldskap, betydde det att husbonn hade rätt att fritt husera bland hjonen? Och svågerskap, avsåg man då att det var straffritt med brorsans fru? jag kanske skall skriva straff-fritt, för att vara tydlig?
Kickan: Nja, jag har faktiskt för mig att han var från Sundsvallsområdet. Fast iofs så kommer en del av släkten på farmors sida från de djupa Värmlandsskogarna, så det kanske inte var helt fel.
Kurt Steiner: Oj, det har jag inte tänkt på, men det har du ju rätt i. De där gatloppen kan vara riktigt förödande i många fall.
Har tidigare gjort lite släktforskning och funderar på att rota vidare och hitta vad släktingen som blev dömd till tre månader på fästning för "begagnande af lifsfarligt vapen" gjort sig skyldig till.
Paddan: Visst finns gatloppet kvar, med det har moderniserats. Så här går det till i sin nuvarande form:
Den till gatloppet dömde hängs upp utanför ungefär fyratusen försäljningsställen varefter han på vart och ett tilldelas en till tre dagsedlar, s k löpsedlar. Det hela upprepas dagligen under några veckor, varefter han eller hon vanligen erkänner sitt brott genom att begära time-out, avgå, avsäga sig bonus eller lön.
Dagsedlarna kombineras med upprepade slag i de alster som saluförs, gärna på förstasidorna, med rubriksnitt som får vanliga männiksor att tro att en jordbävning sänkt en kontinent i havet, att ett intergalaktiskt utrotningskrig utbrutit, eller vi har förlorat mot bulgarien i fotboll.
I faktadelen är det tillåtet att dra till med vad som helst, vilket presenteras som s k gatloppssanningar. Dessa är så finurligt konstruerade att de inte alls är sanna mot något utan mot kravet att vara så förolämpande och skandaliserande som möjligt. Vilket man arton veckor senare dementerar med fem rador på sidan arton . i form av en s k icke-ursäkt. icke-ursäkter lyder inte "jar är ledsen att jag felade" utan "jag är ledsen att du missuppfattade mig och trodde att jag felade".
Enligt brottsbalken är det enda accepterade sättet att undgå att löpa gatlopp, att man deklarerar visst pissade jag på golvet i en premiärbiograf i fyllan och villan. Men det var bara för att jag var i fyllan och villan. Varefter det är helt OK och gatloppet inhiberas.
Paddan: I min lagbok från 1877 finns inget sånt så du har säkert rätt. Fast där finns dödsstraff som skulle verkställas medelst halshuggning å fängelsegård. Det är noga beskrivet vilka som fick närvara och vilka man fick ha ihjäl. Gravida kvinnor skulle man t ex vänta med tills de "efter nedkomsten tillfrisknat". Tillfrisknat? Är graviditet en sjukdom?
Inte för att det hör hit, egentligen, men här kommer en beskrivning av gatloppet som straff:
Gatloppet är ett militärt straff som planteras in i det civila rättssystemet men med mycket dåliga resultat. Det främsta skälet var svårigheterna med att få befolkningen att ställa upp på att straffa varandra. Det problemet saknade militären som kunde kommendera ut sina soldater till att verkställa gatloppen.
Det militära gatloppet skulle ske mellan två led av 150 man utrustade med varsitt spö. Ett varv räknas fram och tillbaka och enligt förordningen skulle soldaten taktfast marschera genom denna gata av vinande spön. Två underofficerare skulle eskortera den dömde så att den ej ökade takten. Hela tiden skulle kompaniets trumslagare slå takten och vi kan nog höra för oss själva hur skriken blandas med trummornas taktfasta slag. Ibland förekom det att soldaten fick en blykula att bita i. För att försäkra sig om att soldaterna tog sin uppgift på allvar var det ålagt med straff om man slog för löst. Straffet var att genomgå samma antal gatlopp som den dömde. För att få lite jämförelse kan sägas att i Preussen var gatan 200 man och man kunde dömas upp till 30 varv (fast då uppdelade på tre dagar). Gatloppet försvann 1734 i den civila rätten men fanns kvar fram till 1812 i den militära straffkatalogen
Kickan: Det tror jag nog Portello blir glad att höra.
Tja, det beror iofs på hur tjocka kvistar/grenar som befolkningen får tillgång till och hur pass bra de är på att använda dessa. Men för de flesta brukar fyra gatlopp vara mer än tillräckligt.
Paddan: Ja, naturligtvis. Så många chanser han redan har fått är det egentligen för snällt att ge honom en till, men ok - vi testar Skrbektröjans inverkan nu när han bemödat sig med att köpa den för att bryta sina oturiga egenskaper.
Fyra räcker nog inte. I så fall måste det vara långa gator ; )
Kickan: Det var ju galant av dig att ge honom en sista chans. Jag antar att det bara måste bero på Skrbek-tröjan!
Tja, det är ju faktiskt inte alldeles omöjligt baserat på de bevis du tidigare lagt fram. Usch vilken hemsk människa jag verkar vara. Får nog be mig själv att löpa gatlopp fyra gånger för att försöka råda bot på mina beteendeproblem.
Paddan: Ja, det är faktiskt så, fast han får en chans till om han har Skrbektröjan på sig. Men förlorar vi den matchen, då jelar har han satt sin sista pot... fot i Coop Arena.
Jag misstänker att kloningen av mig också berodde på något du gjort. Säkert hade jag läst något du skrivit alldeles innan jag mångfaldigades på SpS. Därför var jag tvungen att oläsa ett tag för att komma tillrätta med problemen.
Kickan: Hmm, men då måste det ju alltså betyda att Portello, med eller utan Laziotröja, är roten till allt ont. Jag förstår då inte att han fortfarande får röra sig fritt i Coop Arena, något måste tydligen göras för att begränsa hans rörelsefrihet. Ett annat alternativ vore iofs att Portello ständigt ska vara närvarande i Coop Arena. Det skulle nog faktiskt kännas mer bettryggande nu när jag tänker efter.
Oj, är det så illa. Men då kanske det är lika bra att jag avslutar telefonabonnemangen så att inget hemskt ska hända. Kanske lika bra att sluta använda internet också, för någons dator kan ju råka få allvarliga problem just när de händelsevis läst något som jag skrivit.
Paddan: Nej, LHF förlorade fler matcher än de vann när jag var i Umäää. Ett par enstaka gånger vann vi när jag satt i Umäää, men då var å andra sidan Portello inte och kollade matchen.
Man vet ju inte, mobilen kanske bara var början. Nästa gång tar du säkert kål på någon människa istället. Jag vågar då inte svara om du ringer.
Kickan: Har ändå för mig att Umäää var hyfsat turigt, för LHF bör väl ha vunnit en hel del av de matcher som du inte kunde se, av en eller annan anledning, förra säsongen.
Det är en himla tur att det där i sådana fall bara inskränker sig till döda mobiler. Vore ju riktigt obehagligt om personer skulle dö som resultat av att jag beslutar att ringa ett telefonsamtal till dessa intet ont anande personer.
Paddan: LHF brukar minsann oftast vinna när jag är på plats, sådeså. Det är bara Portello som är oturig, åsså är Umäää oturigt men där är jag ju inte någe mer.
Fast den däringa spelbutiken i Happis som jag besökte när vi var där och tog fiskemålen i november var turig. Till och med så turig att jag fick in min trippel (LHF-seger mot MooDoo, Kärpätseger och HPK-seger) när jag för första gången sedan jag flyttade från Sundsvall spelade på Oddset. Anledningen till att jag slutade var att LHF alltid förlorade när jag spelade på LHF-matcher. Se där, jag tar minsann mitt ansvar. Jag måste nog åka till spelbutiken i Happis inför varje match hädanefter.
Och det var du som dödade min mobil. Varför skulle den annars dö direkt efter ditt samtal?
Portello: Men närvarande då var ju istället en annan person, som fortsätter att framhärda att jag ligger bakom mobilens plötsliga död, och hon gjorde tydligen allt för att distrahera både publik och LHF-spelare med sin tomtenissaklänning. Men tydligen bet den inte på HååVeearna, himla knepigt...
Albert Hall: Jävlar! Jag skrev ett långt inlägg som sedan inte gick att posta. Morr!
Tomtenissaklänningen får stanna hemma. Jag blev så skärrad när någon kom fram och sa att "Iofs är jag nästan gift, men får jag titta lite på dig så har jag något att fantisera om". Dessutom är ju julen över nu så det skulle kännas knäppt att komma dit som tomtemor (mitt nya smeknamn, tydligen).
Såklart vi vinner. Vi SKA vinna, vi MÅSTE vinna och något annat varken godtar eller grejar jag. Killarna grejar det bara de visar tillstymmelse till samma vilja som mot Warulfven, och varför skulle de inte göra det? De vet ju lika bra som vi att en seger är ett måste om vi inte skall bli väldigt nerdragna i träsket, och hemmamatcherna är dessutom så otroligt viktiga då det verkar vara som fördömt att vinna på bortais.
Jag hoppas det slutar oavgjort mellan MooDoo och Kringlorna. Vem som tar bonuspoängen bryr jag mig inte om, bara ingen tar full pott och vi vinner.
Frisco: Ja, utan dessa skulle jag gett upp för länge, länge sen. En av dom lyckades till och med få mig att inse, visserligen bara för ett kort ögonblick, att livet inte enbart bestod av hockey och den därmed medföljande ångesten. Det var ett ett rätt skönt ögonblick.
Albert Hall: Du såg ju hur det gick sist då vi mötte Hv.Jag var inte på plats och inte fasen vann vi ändå. Det där snacket om att vi bara förlorar när jag är på plats är bs.
När det gäller Modo-SSK så vore väl ett kryss att föredra.Med SSK som vinnare av extrapinnen.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Det vore ju oturligt.