LL: Exakt, just därför tror jag det är vettigare att möblera om lite. En bänkning knäcker dem oftast ännu mer i ett läge där de faktiskt försöker, och i och för sig har kunnandet, men självförtroendet är noll och intet.
Portello: nja, att bänka spelare för att "väcka" dem funkar i stort sett bara om det dåliga spelet beror på dålig inställning, och nog tycker jag att det ser ut som om Hasse kämpar (i de matcher jag har sett i) men självförtroendet verkar vara någonstans på minus hundrafemtio procent, ungefär.
Kickan: Få se, det kanske var det jag menade. Äsch, tröja eller inte tröja, det viktigaste för mig är tre poäng till MoDo och om Portello sedan råkar vara iklädd en pingvinkostym under matchen så får det väl vara en bonus!
Paddan: Jag kan nog ordna så att han plockar av sig tröjan när Skrbek INTE är med på värmningen också. För jag gissar att det var det du menade, MooDooistskrälle.
Portello: Det är väl ändå bättre att bara byta plats på honom och Kapus än att bänka honom. Husse kanske kommer igång om han spelar i gammal välbekant omgivning. Att Nordan och Kamil producerar är ju inget skäl att låta den tredje länken vara orörd, särskilt inte om vi har fått ett nyförvärv som nog på flera sätt skulle passa bra ihop med Kamil.
Kickan: Att Husse är i oform är dagens sanning. Kanske det vore läge att bänka honom i en match eller två? Kanske det som krävs för att få igång honom?
Portello: Det är just det jag tänkte. Förutom att Kamil kan ta defensivt ansvar för två och Kapus därmed skulle kunna köra på som han vill har det ju en språklig fördel. Dessutom har ju Hasse varit lite i oform och man bör väl ändå sträva efter att göra de två första kedjorna så bra som möjligt. Kamil och Nordan bör ju dock få fortsätta ihop men jag anser att Husse kan bytas ut. Kanske skulle det till och med vara bra för Husse och innebära att han kommer igång på riktigt.
Kickan: När Skrbek medverkat och jag haft tröjan=vinst. När Skrbek inte medverkat= förlust. Så om bara Skrbek är med så vinner vi alla resterande matcher jag ser. Sådetså!
Portello: Hmm, du kommer väl ihåg att ta med dig Skrbek-tröjan när du ska ner till Kempis. Det gick ju så bra för tröjan i SA, så jag tänkte att den kunde ge oss en seger ;) Ska i varje fall bli intressant att se denne man som LHC ratade förra säsongen.
Portello: Mmm. Fast ju mer jag har tänkt på det, desto mer övertygad har jag blivit om att det enda rätta vore att låta Kapus och Husse byta kedja med varandra. Jag tror att det skulle kunna bli hur jävla bra som helst med Kapus tillsammans med Kamil och Nordan.
Kickan: Det kanske blir Kapus som tunnlar Frasse. Fatta vad härligt det skulle vara om Kapus gjorde en riktig kanonmatch mot LHC.Iofs får han göra kanonmatcher mot alla lag.
Larionov: Ingen kommer att tunnla Kapus, sådeså : P
Ja, nog är det ju konstigt med alla dessa förklaringar. Poängproduktionen lär det ju som sagt inte ha berott på. Språket? Möjligt, fast nog kan han göra sig förstådd på engelska liksom han själv kan förstå. Fast det kan ju iofs ha förbättrats efter hans korta provspel hos er eftersom han har spelat i Ryssland. Hur det ligger till med operationerna vet jag inte, men det är ju knäppt att Helber inte berättade om dem tidigare utan skyllde på språkförbistringar isf. Hur som helst så struntar jag i vad det berodde på. Han verkar då trivas bra med killarna i LHF och jag tror att han kan bli verkligt nyttig för oss.
Kickan: Kan nog varit så. Samtidigt, när man radar upp anledningar varför man inte behöll honom blir ju misstanken att den VERKLIGA orsaken till att han ratades var något helt annat... Whatever, det får man förmodligen aldrig reda på. Hursomhelst, skall bli kul att se vad han går för. Som sagt, ser gärna att Frasse tunnlar honom när vi möts... ;)
mike66: Nattinatti. Jag tänkte kolla junishockey i helgen för att slippa vara helt hockeylös. Dessutom är det ju kul att kolla junismatcher när man väl har tid.
Kickan: Vi är en del som är rörande överens om Lahtis nivå i sitt dömande. Nu ska jag däremot hoppa jämfota ner i hörnsoffan, matcher med sönerna i möra. Tyvärr så kan man inte klona sig så det blir till att missa den enes match, trist men sant. Ha de och
Nattinatti och ZZZZZZZzzZZZZäta på dig ZZZZZzzZZZZZZZzzzZzZZZ
mike66: Vi fick iofs färre utvisningar än Pölsan, men han släppte så överjävulskt många situationer som rimligen borde ha medfört Pölsautvisning att det finns inte. Tydligen är det okej att hålla fast hemmaspelare i minuter även om Lahti står en halvmeter därifrån, eller att trycka ner dem på isen och hålla fast dem där hur länge som helst, liksom att agera konstant ryggsäck eller trippa någon på väg mot mål.
Jag hade blivit tokig om någon höll fast mig på det sätt som Pölsingarna gjorde åtskilliga gånger, och förmodligen tandreglerat dem med klubban.
Tragiskt att han sedan skiter helt i att skicka ut pölsingar och lyckas hitta en tveksam interference på JJ i slutskedet, och det för något som sker minst 200 gånger i varje match. Fast jag visste att han letade en LHF-utvisning för att jämna ut statistiken. Det faktum att Pölsan fick göra hur som helst fick mig att förstå, och sekunden innan han plockade ut JJ sa jag att nu plockar han snart en luling bara för sakens skull. Jag hann inte ens säga klart hela meningen innan det var dags, och det blev naturligtvis helt matchavgörande. Tvi! Pessimisten har rätt. Lahti är universums sämsta domare.
Kickan: Prexis. Har man hemmaplan så ska givetvis domarjäveln begripa detta också. Självklart så ska alltid hemmalaget ha ett par tvåor mindre på botbänken, såärebah. Men trots allt så vann vi ju vår match mot er så jag ska kanske inte klaga för mycket på Lahti ändå fast han är en råsopa.
Kanske är Lahti nuförtiden alltid bortafavoriserande? Igår var han ju definitivt det. Ungefär som han tänker att han inte alls skall favorisera hemmalaget och därför gör tvärtom istället. Att hålla samma nivå åt båda hållen kan ju tydligen inte komma i fråga. Jag hoppas innerligt att jag slipper se fanskapet på fler hemmamatcher den här säsongen. Kommer han hit fler gånger kan jag inte lova att jag kan ansvara för mina handlingar, för jag kände redan i torsdags att jag var på väg ut på isen för att tala om för eländet vad jag tyckte eller göra något ännu värre. Så arg var jag. Han verkade ju inte höra när jag och minst 95% av övriga åskådare protesterade så det enda som återstod då var ju att gå lite närmare honom. Och då måste man nog stå jävligt nära för han tvärblundade ju för allt som pölsingarna gjorde om än han så stod 50 cm ifrån.
Kickan: Säg så här; Den som tycker att en orgasm är jävligt skön har aldrig varit riktigt skitnödig. Förrseten så var det väl dumjävla Lahti som dömde senast när vi mötte er hemma. Skulle vara skoj om han fick döma igen på tisdag. Maken till bortafavoriserande domare har då aldrig jag skådat på en vit lite lagomt uppåkt ispist.
Liam Devlin: Visst är det så. LHF är kärlek och laget är Älsklingarna.
Med tanke på tabelläget är ju valet mellan en orgasm och en LHF-seger jävligt enkelt, om man måste välja. LHF-segern går före i 11 fall av 10 resten av säsongen.
Larionov: Jo, Larionov, samt Paddan, Scim, Kickan, och andra som, enligt ett snabbt tjuvkik, nu är här hos den finaste av böcker. Dags att inta båset nu. men kom ihåg, om det där väsentligaste: Vi tillåter det helt enkelt inte! Gonatt!
Larionov: Eran klubbdirre sa när det begav sig att det berodde på att han var så dålig på engelska och att det blir jobbigt när det inte går att kommunicera. sedan tillkom att han "inte var den de sökte eftersom de letade en förstecenter". Vet inte exakt vad han menade. Poängproduktionen kan han väl inte ha avsett då han väl ändå snittade ett mål/match i träningsturneringen, så kanske ansågs han vara mer av en ytterforward än en center - fast jag tycker tvärtom. Hur som helst plockade ni väl Felsner efter det?
Nu när vi däremot värvade Kaus sades det från LHC-håll att anledningen till att Linkping inte gav honom kontrakt var att han nyligen opererat axeln (och ett knä?). Knäppt att inte säga det då på en gång kan man tycka om det faktiskt var så det låg till. Eller ville de inte säga det då eftersom LHC då kanske än en gång hade anklagats för pajasaktig scoutning? ; )
As simple as that. Ett skott, en period, en match kan gå åt helvete. men inte fan missar vi slutspel. Vi tillåter det helt enkelt inte.
Utan att läsa detaljer ser jag rubriker i onlinetidningaarna, det handlar ömsom om "så vill vi bli älskade på jobbet" och ömsom "här är den; orgasmmaskinen!".
Allt det där är ändå bara dravel. De vet inte vad det är, att Froza. Froza Älsklingarna. Finest kind!
Kickan: Har för mig att ett av problem senast det begav sig var just skillnaden i spelsystem, Till LHC var han påtänkt som center, men hans uppfattning om centerjobbet verkade vara att de skulle ligga längst fram, och lämna speluppbyggnaden till någon annan. Kan bli lite komiskt i mittzon då. Att han har kvalitéer i sig är det väl ingen större tvekan om, frågan är väl just hur man utnyttjar den bäst.
Larionov: Svårt att säga definitivt efter att bara ha sett honom i en match, men han visade prov på fin puckbehandling, bra spelsinne och skridskoåkning. J
ag tycker dock att han verkar vara en mer utpräglad center och borde få centra istället för att få spela ytterforward. Alternativt vill jag att Micke och Jesse byter plats på Kapus och Husse och att Kapus får spela i Kamils kedja. Förutom de rent språkliga fördelarna så vore det kanske lättare att låta Kapus spela lite hur han vill och bara köra på i den kedjan, då Brabenec kan ta ett stort ansvar defensivt.
Liam Devlin: Det var precis det jag trodde. Alltså att den inte finns och heller aldrig har funnits. Jag tror att Pölsan inte heller finns. I vart fall önskar jag ibland att den inte fanns. Nu finns den bara litegrann. Någon sade att den fanns igår, men det var nog bara lögn och förbannad dikt.
Favvokedjan är guld värd för oss. Se bara på Mange - tredje poängbäst, ett mål från målbäst och redan en bättre poängskörd än han hade under hela fjolårssäsongen, och Rönnqvist är ju inte helt oväntat poängbäst i hela LHF. Hoppas Fabbe dessutom får upprepa sitt trick, eller att åtminstone puckjäkeln går hans väg lite oftare än den gjort och hamnar i mål där den skall vara, men det kommer nog. Han skapar ju, kämpar, sliter och ger aldrig upp samt har bättre förutsättningar än många andra talangmässigt. De funkar hur som helst perfekt ihop alla tre och jag vill behålla kedjan orörd.
Fast jag skulle vilja att Jesse och Micke testade att låta Kapus ta Husses plats i Kamils kedja. Kamil och Nordan bör få fortsätta tillsammans men Husse borde inte vara helig. Dessutom tror jag det vore vettigt även sett till att Kamils och Kapus talar samma språk.
Hentos värde för oss kan aldrig överdrivas. Han är kung! Han är bäst! Han är Hento! Och vi har en andremålis som är bättre med klubban än Hento och bättre på frilägen, samt flera Mycket Lovande juniormålvakter. Är vi på väg att bli vad Kiruna en gång var när det gäller att försörja landet med målisar? Vi lär ju knappast kunna behålla alla för oss själva, även om man skulle vilja.
Visst är de älsklingar allihop. Backbesättningen håller faktiskt mycket hög klass, fast tyvärr har vi ju varit hårt drabbade av skador bland backarna inte bara i år utan under flera års tid. Extra stolt blir man ju över de yngsta när man ser hur moget de spelar och hur de har utvecklats. Tuffe JJ är den som överraskat mest, för Frallan visste jag ju hade allt det där redan. JJ har utvecklats något så otroligt i Piteå. Tack PHC för det! Och tack Freddy som gav våra unga chansen, vilket BIK kanske inte ville göra i samma utsträckning med dåvarande tränare. Sedan är ju Sandström lite av min backfavorit och var så redan i fjol.
Nog fan tar vi såväl Pölsingarna som MooDooisterna till sist. Allt annat vore osmakligt. Dessutom skulle det kännas så helvetes eländigt om vi inte gjorde det att det inte finns ord att beskriva det. Jag tillåter det helt enkelt inte.
Liam Devlin: OK, lär få se honom då. Kanske jublar jag tillsammans med dina släktingar när Frasse tunnlar Kapus i mittzon? :) Som sagt, den VERKLIGA orsaken till att han lämnade pingland med varsel kortare än ett Leksandsanfall vet jag inte, men skulle väldigt gärna vilja veta....
Larionov: Det kanske är så; du har nog sett honom mer än jag. Jag tycker att han länge haft kunskapen att hålla en nivå som passar spelet, och att få spelarna att förstå var nivån ligger. Men framgången och kunskapen om hans talang kanske stigit honom över huvudet. Synd, i så fall.
Portello: Är nog benägen att hålla med. Han vågar stå upp lite. Släpper svansjön, men tar för de fula prylarna som kanske inte alltid syns från läktarplats (men väl på den 3:e reprisen). Enda problemet är att han ibland står upp lite FÖR mycket, dvs han vill visa hemmalaget att han minsann inte kommer att falla för något hemmatryck, och därmed nästan blir lite bortadomare. Eller så är jag lite enögd... ;)
Larionov: Jorå, jag kan pingspråk. Förutom luleå och fjhollträsk finns min släkt numera just i pingland, hur konstigt det än kan bli. En del är faktiskt födda där, och har inte skådat sanningen och ljuset ännu, utan befolkar pingaläktare: tänk hur knepigt det kan bli!
Om Kapus: Jag vet inte mer än du. Han har spelat två matcher, varav jag sett ingen. Läser och lyssnar man på folks uppfattningar är de än så länge avvaktande. man måste ge grabben en chans att anpassa sig först. men om någraa träningar och matcher ytterligare hoppas vi förstås att han förstärker laget varje gång han går på is. Svarar gärna på frågan om ett tag, när vi möter Linkping;)
Liam Devlin: Rådbjer? mjaaaa... tycker alla guldpipor verkar ha stigit honom åt huvudet. Tycker han är lite nonchig nuförtiden... lite gudfader lixom, njaä, tycker han tappat stinget.
Liam Devlin: Urschäckta (som vi säger i ping-land) om jag bryter in, men återigen, hur ser Kapus (eller rättare sagt hans spel) ut? Lite nyfniken då han som sagt har en (må vara lite underlig, men ändå) historia från LHC?
Kickan: Om pengarna. 5-6000 per match, var det så? Förberedelser, resor, utsattheten. Jag gissar att de alla har vanliga jobb också. kanske skulle det räcka med en fördubbling för att de, dels skulle kunna släppa det andra jobbet, dels att det skulle enklare locka ännu fler, och precis som du tycker jag tidigare spelare skulle vara allra bäst. Exempelvis bulan, appselut. En hel del styvben också, men de synes mer upptagna med att glassa i tv och runt stureplan.
För mig, som åskådare, vore det skönt att kunna öka frekvensen förluster där man kan säga "de var bättre, bara att acceptera" och minska frekvensen "vete fan hur det gått, om rådbjär dömt". Fast helst skulle frekvensen av båda utfallen vara noll, förstås.
Ska vi hitta en devis för resten av serien? Vi bryter ihop igen och kommer?
Kickan: Låt oss stryka ett streck över gårdagsmatchen. Den finns inte.
Nu j-r går vi från scratch, d v s vi har tre träsklagen, samtliga hela fem poäng bakom oss! Och strax framför hägrar slutspelsplatsen, med knappt föreliggande dassiga lag av typen MooDooister och pölsor. De schabaraken skall vi ta, innan det här är över.
Vi har rönken, mange och fabbe! Och vi har hento! Och vi har mäntylä! Och vi har frasse! Och vi har....jag kan räkna upp hela laget! De här kommer inte att släppa taget. Vi spelar slutspel när de tolv matcherna avverkats. jorå, och appselut!
Liam Devlin: Ändå har de ju inte sååå jävla uselt betalt. Fast det beror ju på hur ofta de dömer förstås eftersom de har betalt per match, och under ohockeysäsongen är ju inkomsten desto lägre så det de tjänar under säsongen räcker ju knappast att försörja sig på året runt.
Hockeyligan kunde ju lägga pengarna. Det är samma sak som om klubbarna skulle göra det eftersom sponsorpengarna från Hockeyligan fördelas mellan ES-klubbarna.
Jag vill se Bulan som domare när han slutar med hockeyn. Han skulle vara perfekt.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?