Luleå HF

115825 inlägg · 887 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

« · 1371885 · » Till forumet


Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Nån som tror på en fällande dom?
Att åklagaren gör det hon är satt att göra, nämligen utreda ett brott känns väl inte så värt uppmärksamhet?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Mm ser att det tog två veckor att hitta en kvinnlig åklagare som var beredd ta upp fallet, Kudos till henne för det.

Så antar att vi får reda på om det blir åtal eller inte framåt midsommar och om det blir åtal lär vi få vänta till i höst eller så. Då har Osten redan hunnit värva ihop nästa års guldlag så det är lugnt.
Kommentera


Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Jesper Jonsson: För att inte tala om mammas enögda pojke Calle eller en 39-årig Åkerman. En hel sommars träning till och vi kommer åka åttor runt clubben :)
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
mattias - 74: Måste bli det som lyfter Cluben till nya höjder i slutspelet :)
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Portello:

Arlbrandt klar för Linköping.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: allstar är visst torrlagt nu.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
KniveN: Störst chans att få se den har du förmodligen på antingen
www.thecornerlule.se
eller
allstarbar.se/Default.aspx?ArticleID=10

I övrigt finns det väl kanske nå halvsunkigt pizzahak eller kinakrog med TV.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Vilka ställen finns det som kan tänkas visa Modo - SSK på fredag i luleå? Något hak med buffé?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Det är vackert hur du vinklar allt så att det ska passa din världsbild. Ditt förmodade huvudvittne blir direkt i ditt huvud en 'klassisk batikhäxa' som inte är van att gå på hockeymatcher. Det är därför hon hittat på det där med Osten. Hon tycker ju att män över 50 som skriker på hockeymatcher är otrevliga! Och då blir det i hennes värld svårt att skilja på om någon skriker 'din sopa!' eller 'svinjävla neger'!

Vad ska vi gissa att dom andra (förmodade männen) som återgav Ostens mustigheter hade för fel? PK-muppar? Invandrarkramare?
Sen är det intressant hur du lyckas tolka det som att 'en del personer i hans närhet får fundera lite i efterhand om det kan tänkas att han sagt något olämpligt'. Anar jag att du sniffar lite hittepå?

Om du tar av dig dina FB-brillor kanske du kan kontemplera följande istället: varför säger inte Lulehöjdaren som satt bredvid Osten 'nej, Osten sa absolut ingenting rasistiskt'?. Låter inte hans 'Nä, jag kan inte erinra mig att jag hörde något sådant' lite...vagt? Slingrande?
Och varför reagerade inte Osten så som vilken oskyldig person som helst i hans sits hade gjort? Dvs genom att direkt säga: 'Lögn och förbannad dikt! Den som påstår detta ljuger, och jag tycker att dom ska träda fram och möta mig öga mot öga och upprepa dessa falsarier' ?

Men varför bemödar jag mig att skriva det här. Du har ju redan din åsikt klar. Kommer det fram via utredningen (nej, inte den 'utredning' som Luleå själva gjorde) att han ställt utom rimligt tvivel faktiskt suttit och skrikit 'negersvin' till Hagos så ändrar det knappast något för dig. Du har ju redan deklarerat att du tycker att det är i sin ordning med såna tillmälen (Hagos 'är ju neger'), och jag gissar att om Osten skulle tvingas avgå till följd av denna 'icke-händelse' så skulle du bara bli än mer förbannad på det här jävla PK-samhället?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Portello: Men var går gränsen då? Hur många gånger får jag kalla dig, eller någon annan, för "bonnjävel" innan jag kan förvänta mig att folk försöker misshandla mig? Alltså när blir det ok?

Eller för att försöka hålla mig till ämnet: Hur många gånger kan jag anklaga någon för att vara rasist innan jag förtjänar att bli fysiskt misshandlad?

Jag drar det lite mot det extrema nu men som utomstående så tycker jag att hela historien väcker en sur magkänsla. Ungefär som när utomstående hotar målsägande i misshandels- eller våldtäktsmål. Ord står mot ord och istället för att låta rättvisan ha sin gång så lägger man sig i med både fysiskt och psykiskt våld. Kännetecknet av en primat mao.

Nu gissar jag att det var mest barnungar som kastade mynt mot journalisten men som jag blev uppfostrad så krävs det lite mer än ett verbalt ofredande för att man ska börja ta till handgripligheter...speciellt då den "ofredade" parten inte ens är mig själv.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Olle: Självklart är inte dödshot ok. Det är en självklarhet!
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Så mynten är ok men dödshoten då?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Olle: Ja min åsikt är att när det gäller incidenten i SKA så är han i högsta grad själv delaktig i det som inträffat.
Fahlmans provokationer mot Luleå som förening och dess fans går längre tillbaka än "Osten-artikeln" och det är han själv fullt medveten om, skulle inte ens bli förvånad om det är en utstuderad strategi från hans sida för att hamna i strålkastarljuset.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Jodå men jag får det inte riktigt att gå ihop. Du skriver:

"Har du snart förstått ~80% av oss här har ståndpunkten att det var fel att kasta saker på Jonas "jesus" Fahlman men att han som offer ändå har en stor del själv i vad som inträffat"

Och lite senare:

"Ja för fan utred på, sånt gillar vi här i landet."

Om jag har förstått dig rätt så tycker du att Fahlman "till stor del" får skylla sig själv över det inträffande och, med din kommentar till TT, fortfarande tycker det även om Osten skulle fällas?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Olle: Lulefansen kanske tyckte han behövde pengar till rättegångskostnaderna. Eller bara till bussen hem.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Olle: Det har väl redan avhandlats tidigare i denna tråd.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Jag hänger inte med. Vad tycker du egentligen om att man kastar mynt på folk och ringer in dödshot? Är det befogat i det här fallet?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: När jag läser det där känns det bara som att ev. bevisning mot Osten blir allt svagare. I ursprungsartikeln Fahlman skrev så framförde han ju att Osten skulle gastat hemska/rasistiska saker oavbrutet under en och en halv timme.
Nu skulle vi alltså vara nere på att om en del personer i hans närhet får fundera lite i efterhand kan det tänkas vara så att han sagt något olämpligt.
Huvudvittnet verkar vara en kvinna som inte verkar vara van vid att gå på hockeymatcher och tycker att män som är över 50 år och skriker från läktaren är allmänt otrevliga typer, förmodligen en klassisk batikhäxa.

Wests resonemang om att ingen över 50 år kan hantera funktioner på en mobiltelefon som bara kräver några få knapptryck känns också minst sagt långsökt som ursäkt att det det inte skulle finnas några vettiga bevis att ta del av.

Fahlman chansade och gjorde en höna utav en fjäder men nu står han själv där utan kläder.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Vad tycker ni om Pettersson då? Är det samma skrot och korn som Fahlman eller?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: jag skulle tom kunna sträcka mig till att det finns en massa idioter.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
spud: Ja, dom där exemplen var ju väldigt grova. Nästan så att man tycker att lulefansen var lite mesiga mot honom. Gatstenar nästa gång någon ser honom på stan?
Du tror att han utsatte sig för det i syfte att få vara martyr. Jag tror det inte.

Faktum: lulefans kastar saker på folk som dom tycker skriver dumt om dom. Faktum: detta är patetiskt. Faktum: företrädare från Luleå tycker också att det var Fahlmans fel, eftersom han kanske 'såg nöjd ut' när han gick förbi.

Slutfaktum enligt mig: det finns en jävla massa idioter inom hockeyn. En del är t o m våldsamma.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: Att leta rätt på inlägg i Fahlmans blogg tar timmar, men som exempel på att han inte var mr popular innan denna händelse kan man ju ta dessa exempel.
www.folkbladet.nu/247245/2011/03/22/tack-for-sangen-lulefans
www.svenskafans.com/hockeyzon/Luleabloggen-Mailkonversation-med-Jonas-Fahlman-377360.aspx

Ne naturligtvis är det beklagligt att man inte kan gå nedanför en supporterskara oavsett vilket lag man har sympatier för. Men att han gör det, men den historia han har, med den kunskap han har om supportrar så får jag enbart en bild av att han eftersökte denna effekt. Och det skulle inte vara förstå gången han väljer att flytta in sig själv i fokus samtidigt som han får svartmåla lite.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
spud: Ok. Länka gärna till några av dom mest illasinnade inläggen, så får jag se hur denna kampanj tilldragit sig.
Den andra biten av ditt inlägg förstår jag inte alls. Vad är det vanliga att en journalist gör? Och med 'konsekvenserna av sitt bloggande' menar du också att han får skylla sig själv?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: Jag ser inget absolut samband mellan ostens uttalanden och Fahlmans fiasko. Fahlman har varit illa ansedd i Luleå en längre tid. Och det känns som rätt ovanligt att en journalist som bedrivit en kampanj mot luleå på sin blogg hoppar in och gömmer sig bakom sin journalist stämpel när han söker upp konsekvenserna av sitt bloggande.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Nej, jag fattar inte att han själv 'har del i det som har inträffat' - dvs att han fick flaskor och mynt kastat på sig. Du får bestämma dig: är det ok att bemöta ord med våld eller inte?
Att säga 'det var fel att kasta, men han får skylla sig själv' är ju totalt retarderat.
Det är samma logisk andas barn som säger: 'det var fel att våldta, men samtidigt...vad skulle hon gå där för, med så lite kläder på sig?'.
Skylla sig själv = själv bära skulden.

Det är väl skitbra att det blir en utredning. Jag utgår från att du kommer göra en fetingpudel om det visar sig att Fahlmans påståenden var korrekta, dvs att Osten satt och stänkte saliv när han fräste om Hagos negrighet. Även om jag har förstått att du inte tycker att det var fel gjort i sak kan du ju knappast onda på Fahlman längre för att han då rapporterat något som visade sig vara sant.

Och ja: visar det sig att Fahlman hittat på allting kommer jag att garva när han blir av med jobbet, och jag kommer personligen mejla Osten och be om ursäkt för att jag snackat obefogat skit om honom på ett internetforum.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: Har du snart förstått ~80% av oss här har ståndpunkten att det var fel att kasta saker på Jonas "jesus" Fahlman men att han som offer ändå har en stor del själv i vad som inträffat.

TT: Ja för fan utred på, sånt gillar vi här i landet.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Jag antar att alla välkomnar en utredning så att Osten kan frias om han är oskyldig.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
spud: Fast om du anser att han 'samlat ihop till det med råge' så får han ju bara vad han förtjänar, vilket så klart lämnar luleklacken utan skuld.
Äta kakan och ha den kvar, i argumentatorisk form.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Utan att försvara om någon nu kastade saker på den stackars Jonas, så är väl detta cresendot som han under en lång tid arbetat emot. Han har ju med ganska stor insats försökt få till en hat-kärlek alá SkAIK-Löven till SKAIK-Lule, dessvärre har han ju inte kapacitet till att skapa mer än hat. Han var ju ute i vintras här och provocerade för fulla muggar också.
Det är naturligtvis inte alls bra att saker kastades mot den så kallade journalisten, men detta har han samlat ihop till med råge, anser även en MODOit som bara följt denna debatt på håll under denna säsong.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
LL: Sure thing. Förklara bara vari trollandet består?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: fimpa trollandet eller håll dig härifrån.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Nej, ingen skulle nog gå framför stockholmsklackarna i ett sånt läge. Och nu har vi lärt oss att lulefansen är lika hjärndöda. Har ni stureplansstekare också?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: Det är väl ett ganska vanligt beteende att folk kastar saker bland läktarkulturen världen över så ingen skräll där. Jag tror ingen här påstår att Lulefans skiljer sig från övrig ståplatspublik i det här landet.

Jag tror inte Lasse Granqvist skulle ta och knalla framför DIF-klacken på Råsunda om AIK vunnit ett derby med 5-0 samtidigt som han dagen innan skrivit en artikel som gjort Djurgårdsfansen upprörda.
Ingen vettig person är så blåögd och naiv i sitt tankesätt utom Fahlman då.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Att inte vara bästa vänner och bli bombarderad med mynt och flaskor behöver nödvändigtvis inte vara samma sak. Hade han trott att dom skulle visa sig vara s å hjärndöda hade han förmodligen inte gått där, nej.

Jaja. Ytterligare en liten lärdom om Lules hockeykultur. Verkar fräscht där uppe.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden

OK, nu har jag raderat ett antal pajkastarinlägg samt försök till trollande. Debattera sakligt om ni vill få era inlägg att stå kvar.

Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: Är man sportjournalist som följt de stora lagidrotterna på nära håll så borde man ju faktiskt ha skaffat sig en någorlunda uppfattning om hur läktarkulturen fungerar idag.
Han behöver bara vända sig mot sina egna fans som hänger dockor över E4:an när en viss spelare går till en annan klubb.
Man behöver inte direkt vara medlem i mensa för att förstå att idag är nog inte Luleåfansen på plats i SKA mina bästa vänner.

Men det finns ju övervaknignsfilmer, gå igenom dom, stäng av alla personer som kastat något mot Fahlman från hockey resten av säsongen, ingen skulle bli gladare än jag
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: jag klickar av princip inte på länkar som har med Fahlman att göra, men givetvis är det oacceptabelt om folk har attackerat honom.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Självklart är det oacceptabelt beteende från klacken och rimligt är väl att man skulle stänga ute lulefans från nästa match i SKellefteå som straff.
Nu är det ju så att ingen bryr sig vad klackarna gör så inget kommer förmodligen hända, Djurgårdsfansen ställde till med rökbomber så coop fick utrymmas även om inte alla följde anvisningarna. Hände ändå ingenting och i canal+ försökte man skämta bort det lite så där och skylla på matchintrot som varit likadant i 15 år utan såna incidenter.

Sen visar det ju även prov på hur lite Fahlman har innanför pannbenet, det fanns säkert 10 olika väger han kunde tagit i arenan när han ska från punkt A till B ändå väljer han den just förbi Luleå-klacken. Trodde han på stående ovationer? Slängkyssar?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: inte för jag sympatiserar med idioterna som kastar grejer men han får väl lite skylla sig själv om han provocerar genom att knalla förbi klacken. Fanns väl säkert andra vägar att gå.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Jesper Jonsson: Jag tycker också att fyran gör skitsändningar från slutspelet men det var väl inte det saken gällde nu.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Oootroligt! Det är Osten som är könet i det här. Klart som fan att surlappen gapade på Yagos. Skoter, renkött och hemkokt är bra, men i lagom mängd.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Man kan ju undra varför de tagit in ytterligare en pajas på 4an.

Själv trodde jag att de starta match1 med en ske-å journalist som gäst för att sen gå över till en lulejournalist i match2. Men så var det tydligen inte utan man har tydligen bestämt sig för att se enögt på den här matchserien.

Så det blir att ignorera skitkanalen i fortsättningen.
Kommentera


Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Bragd-Birger: jag har redan svarat på det.
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
LL: Du såg säkert intervjun med Osten igår. Vad tror du själv? Betedde han sig som du skulle gjort om du blivit oskydigt anklagad för att skrika 'mongofitta' till en person med downs syndrom på jobbet?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Lindberg Råkkar: Märkligt hur man kan hetsa upp sig över knepiga saker. Du blir alltså förbannad över att Bengtsson konstaterar att a) det är få invandrare som spelar ishockey, och b) det är därför extra obra att sportchefer sitter och skriker rasistiska tillmälen till den ende mörkhyade personen på isen?

Vad har du för för nick på FB?
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden

T T: om inget har hänt händer väl ingenting? Tror du på den själv? Oavsett vad Osten har sagt så har Fahlman stämplat honom för överskådlig framtid. Och, om vi utgår från att han är oskyldig, hur ska han bevisa att han inte har sagt detta? Fahlman står där och öser skit över Osten och Luleå Hockey (märk väl att Fahlman försökte insinuera att det skulle ha funnits en hotbild mot de anonyma källorna från Luleå Hockey, det var inte förrän Lasse Granqvist ställde en direkt fråga som Fahlman lite sådär i förbifarten sade att det inte var LHF som skulle vara hotet) i direktsänd tv och oavsett vad Osten sade i det läget så är han nu bränd.

Har Osten sagt det han anklagas för? Inte en aning. Kanske, kanske inte. Osten är hetlevrad som få, men det är anonyma källor som presenteras av en person som inte direkt är känd för att älska LHF. Hade det varit i stort sett vem som helst förutom honom hade jag kanske trott på det, men i mina ögon har Fahlman ingen som helst trovärdighet förrän han presenterar konkreta bevis och/eller vittnen som inte är anonyma.

Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
T T: Bengtsson artikel är ju bara pinsam.
"Inom ishockeyn är rasismen särskilt otäck eftersom hockeyn saknar just de människor som omfattas av rasismen: invandrarna. Hockeyn behöver invandrarna, och uttalanden som "Ostens" gör inte sportens läge bättre."

What?
Så att få invandrare väljer hockey beror på den utbredda rasismen inom ishockeyn i stort?
Vilka belägg har han för såna slutsatser, såklart inga eftersom dom är totalt felaktiga.
Med "hockeyn behöver invandrarna" spär han sen i sann pk-anda bara på "vi mot dom" resonemanget som behövs för att kunna tillhöra den goda sidan mot rasism.
Hockeyn behöver väl alla för att kunna bli så bra och stark som möjligt i framtiden.

"Om inget har hänt så händer väl ingenting."
Den var kul den ...
Kommentera

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden

Portello: Om inget har hänt så händer väl ingenting.

Länken var mest avsedd för dem av er som bara tycks läsa NSD och Flashback. En ansedd och neutral sportjournalists tankar om saken.

Kommentera

« · 1371885 · »