Luleå HF

SHL · 118196 inlägg · 891 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
Hannu Neimi: Visst det måste man väl säga, men hur som hellst så är det väl bättre än detta alternativ. "hej genom sponsring av oss exponeras ert namn och ni måste låta OBOL förvalta ert kapital"

MorganaLefaey: Tror även att ÖSK drog sig ur ett avtal med OBOL på grund av liknande skäl som LHF:s gamla ledning. Lite småknepigt ändå för LHF: "Hej genom sponsring av oss exponeras ert namn och ni får möjlighet att låta OBOL förvalta ert kapital"
Hur skall Janne Damberg sy ihop detta?

MorganaLefaey: Det beror väl mer på hur deras kollektivavtal ser ut. Har man dessutom en lön större än 10 basbelopp bör man se över sin individuella placering. Men problemet var att den tidigare klubbledningen inte ville släppa lös Obol bland sina sponsorskontakter...

Hannu Neimi: Var det inte Obol som tidigare erbjudit sig att sponsra om lagen gick med på att lägga sina pensionspengar i deras företag istället för hos andra? Jag kanske minns helt fel, men kan fallet vara så nu också? Man kan ju tycka att det borde vara upp till spelarna vars de skall spara sin tjänstepension.

Pessimisten: Vill det sig illa skrämmer OBOL bort LHF:s övriga sponoret. Avtalet går ut på att Obol skall få tillgång till LHF:s nätverk.

Positivt? Bara rakt ned i svarta hålet istället... 500 nu 500 senare och 1 mille/säsong i tre säsonger, dvs i storlek med LKAB.

Bolivar: Äntligen något positivt.Hoppas att det är på måmga milijoner.

Och nu verkar LHF och OBOL vara överens om en 3-årig satsning. På kuriren och NSD finns just nu ingen info men det kommer nog under kvällen.

Aliline: Klubbarna står med nya arenor, ja inte vi natrurligtvis. För att dra in pengar måste de ha andra arrangemang i dem än hockey och under hösten krockar de. Det skall vara förklaringen till varför tabellen haltar.

Fan va snyggt. Synd bara att bildkvaliten var så pass dålig

Portello: Jag som trodde det var en Stålnacke, men det visade sig ju bara vara en Plate in the Head

Mindre än en vecka till då Lubos Bartecko gör sin första match i Luleå för säsongen.

I Propad har Bartecko på 12 matcher gjort 6 poäng(3+3).

Och i Skellefteåmatchen förväntas också Chabada göra come-back.

Hannu Neimi: Till vem? Loob?

Pessimisten: Han kanske går ned på knä för att bedja

65selander: SILO var en usel värvning redan när de gjorde den.

Hela Sverige skrattar.

Pessimisten: Det vill vi nog inte veta.

Vi nöjer oss med att den som kastade in puckar för oss efter att han under pågående säsong blivit klar för Ulfven visar prov på samma sak för de tidigare lilagula hororna. Möjligen är han redan nu klar för... Fan vet vem, någonstans i Ryssland? Eller skiter han ner sig av det faktum att Gusten - som skötte sig bra sedan Hento börjat slänga in puckar för att gynna Ulfven - nu konkurrerer med honom?

wap.hockeysnack.com
SALO: The rise and fall

Kickan: Fast jag undrar nog vad han vill göra när han bara går ned på knä hela tiden... ;)

Lövva: Kan inte tolka det (Hento + 6 = SIL) som annat än graviditet : )

Troligen poppar det upp en helt ny målis hos Warulfven snart, till följd av Hentos graviditet. Kanske den av Köplusta panikvärvade och lika snabbt dumpade finnen, som omöjligt kan vara sämre än Silo?

För att ekvationera kvällens omgång:

Hento + 6 =SIL

Fan, jag skulle göra en uppföljning på fjolårets tråd om tabellen efter tio omgångar i relation till hur den ser ut efter avslutad grundserie, men som tabellen ser ut i år med olika många matcher för lagen går det ju för fasen inte att få ut något vettigt ur den. Helt kasst tex att LHC har spelat bara sju matcher när Skellefteå har spelat tio.

Jaja, dagens I-landsproblem... :-)

tk75: Skulle bli ytterst förvånad om inte Modig får fortsatt förtroende mot Linköping. Sen vem som står på måndag är väl svårare att sia om...

Albert Hall: För många backar tar det ju ganska många år innan de blir stabila elitserie backar. Kolla bara på Janne Sandström....
Förmoldigen var Fransson just det "största backlöftet" som har någonsinn kommit fram i Luleås verksamhet. Kolla bara hur han dominerade i J20, detta trots att han var ett eller två år yngre än de övriga. Tror fortfarande han kommer bli något riktigt stort, liksom Nagander men man bör nog ge bägge två några år på sig att bli jämnare, å då framförallt i defensiven.

Att Frölunda har panik råder det ju inga tvivel om. Men de värvningar de gör är ju ännu mer häpnadsväckande än de i vanliga fall så kallade panikvärvningar som förekommer i elitserielag då och då. De söker en stabil och spelade back, då plockar de in en anfallare som har kommit på kläm med Leif Boork (dessutom så tillhör ju fortfarande Frölundas J20 den absoluta toppen i Sverige. Några spelare därifrån borde man ju kunna hitta som håller samma klass som Malmström).

Och när Salo blir skadad (endast två veckor, borde ju inte påverka så mycket, inte minst med tanke på att Salo inte direkt tokdominerat) då värvar de Myllyniemi från andra sidan Atlanten när de har en fullgod ersättare i de egna leden. Efter en kortare tid beslutar de sig för att låna ut Myllyniemi.

Försöker finna någon som helst logik i deras agerande, men icke. Påminner lite om Maskens bravader som sportchef i Leksand.

By the way så sägs ju Myllyniemi vara påväg till Malmö. Intressant...

tror ni modig står i helgen med ?
eller låter domTero få chans att vissa vad han kan ?

LL: Det kan faktiskt vara en nackdel att hamna i en kris och ha gott om stålar. Det värvas hött och mött och sparkas till höger och vänster. Sånt skapar ju inte kontinutet direkt. Så har vi ju aldrig haft råd att göra när vi legat risigt till i tabellen och till sist ändå lyckats slingra oss med när slutspelståget gått. Det ska bli mycket intressant att följa Frölundas vidare äventyr denna vinter.

Att Fransson misslyckats är ju inte direkt förvånande även om man trodde att han kunde få ett lyft igen. Minns ni hur bra han var och att han spåddes en lysande framtid bara för ett par år sen? Bland annat av mig: "Det största backlöftet som någonsin kommit fram i Lules verksamhet." Fast än är det inte för sent. Kanske.

Vad jag förstått så är väl däremot Fabbe ungefär som han var i Lule ifjol. Det vill säga hårt arbetende men så mycket mer blir det inte.

Lövva: jag förstår precis vad de gör - de agerar i vild panik. Svårare än så är det nog inte.

...å så länge blev Myllyniemi kvar i Frölunda. Han lånas nu ut till någon annan klubb (klubb ej faställd) så hur länge han han vara i Göteborg? två veckor?

Väntar samma öde för Malmström? Förstår inte riktigt vad Frölunda håller på med ju nu...

Enligt swehockey.se så har Modig hållt nollan 1 gång, det kan väl inte stämma. Hur många minuter måste man stå för att det ska räknas som en match? Modig leder målvaktsligan. Kul. :D

Oj, en assist för Brendl. hehe.

LL: Skulle tro att dom vill han in ngn som liknar Joel Lundquist i spelstil.
Dom saknar nog dragkedjan rätt mkt just nu. Men som du är inne på: det är backarna som hittills inte levt upp till förväntningarna. Koivisto och Odågan var två stora förluster: rörliga och spelskickliga backar.
Vilket är ngt dom just nu skulle behöva...

Metal Guru: Det är nog sant.

LL:
Möjligtvis kan Frölunda vara lösningen på Malmströms problem.

Lövva: värvningen av Malmström luktar panik. Visst, han är en rätt ok spelare - men inte kan jag se hur han skulle vara lösningen på Frölundas problem.

Jesper Jonsson: Har funderat en hel del över Frölundas värvning av Henrik Malmström. Geni värvning eller rena rama desperations åtgärden? Hittar egentligen ingen rimlig förklarning till det. Dessutom så ligger väl Frölundas största problem i backspelet å inte framåt.

Den är märklig denna hockey värld

Stackars Jussi.

Hursom. Nu är jag på. Och så är raggsockorna likaså. Hokkylivet kan börja.

(men forzabaka gör jag bara på torsdagar. Dom övriga veckodagars matcher får någon annan fixa häxkonster till!)

Lövva: ja nyström får nog omvärdera dem efter dagens match

Malmö ser ut att göra en Leksand, dvs 11 raka utan vinst...

LL: Och nu får vi lägga till ytterligare ett BP-mål.Skellefteå gör 2-0 mot Malmö.

Apropå mål i numerära underlägen som jag pratade om tidigare - jag kollade lite snabbt de fem föregående säsongerna och visst syns en tydlig ökning de senaste åren:

(Hittills den här säsongen: 18)
Förra säsongen: 77
04/05: 69
03/04: 52
02/03: 45
01/02: 53

(reservation för felaktig huvudräkning...)

Noterbart är att 02/03 var Luleå det enda laget som inte släppte in ett enda mål i numerärt överläge. Det är faktiskt till och med den enda gången under dessa fem säsonger jag har kollat som ett lag har lyckats med det.

18 mål hittills i år efter lite mindre än 20% av serien pekar, om trenden håller i sig, således på över 90 mål - även om vi utgår från att serien bara skulle innehålla 50 matcher.

Per Mårts blir tillfrågad:

Vad tyckte du om Robert Lahtis insats?
- Det beror på hur mycket böter jag vill ha.

Så var det med yttrandefriheten. En av demokratins viktigaste hörnstenar hamnar i graven.

Albert Hall: Ja, att vi skulle vara ett bra hemmalag är mycket riktigt endast en myt numera.
Ifjol högst ett mediokert hemmalag, iår har det varit rakt igenom dåliga insatser samtliga 3 hemmamatcher och inget tyder på att det ska bli bättre.

Nu fruktas hemmamatcherna mer än bortamatcherna.
Vi spelar som ett bortalag även på hemmais numer med tanken att ha snabba spelvändningar fast det fungerar inte alls då bortalagen är mer avvaktande. Blir ingen som helst hockeyunderhållande matchbild då 2 lag spelar bortaspel. Är nog en del av förklaringen till svikande publiksiffror, Luleå-publiken är inte vana att se Luleå spela den typen av spel på hemmais.

Brynäs läste sönder Luleå igår iprincip 0 uppspel hittade rätt adress.
Bäckström lysande märks att han kommer bli Sverige's nästa storstjärna. Klart rättvis seger för Brynäs.

Nästa chans till poäng på lördag då vi möter Mora borta, på torsdag blir det förlust hemma mot Modo.

LL: Säkra pengar. Nu åker jag och tittar på eländet. Masochist - javisst!

Albert Hall: hundringen på bortaseger är spelad på Lången...

claesw: Att vi är otäcka att möta på hemmaplan är numera en myt. Förra säsongen så hade till exempel vi ett högst medelmåttigt poängtal på hemmaplan medan bortaditot var mycket bra. Därför tippar jag en knapp men säker Brynässger ikväll. Lule-Brynäs 2-3.

Portello: Hmm, få se... "Chruken"... nej jag har ingen aning jag heller

Portello: Den e sned

claesw: Du har alltså ingen aning hur han fick det smeknamnet?

« · 780090 · »