Victor-robin-burra Checking line och victor och burra funka ju på försäsongen och mot fbk. Och Robin är väl en av få postiva saker om än han inte är ngt i anfallson direkt.
Omark-isaksson-lavander Omark-isaksson är ju experter på snurra i hörnen och generera utvisning och så lavande rpå mål. Blir lite som bulan nobbe och rosen.
Chabada-harju-larose Harju måste ju spela i en av de 2 första linorna. Vem som centrar är väl oklart men larose får väl teka iaf. Är ju det enda positiva han har att komma med.
Kerman-Tommy-bartecko. Kerman förtjänar en chans där han får lite smörpass. Han har ju ett snabbt skott som träffar mål och åker mycket skriller.
Tarvainen får vara reserv. Kanske spela boxplay eller PP-back men jag tycker hans skott är alldeles för missriktade för det senare.
Jesse om man inte hittar ngt ställe att ha honom så sätt han längst ut på bänken och matcha hom bara i PP och på straffar. För poäng gör han ju.
Sen kan man ju alltid fiska efter Radevojevic nu när wild verkar gett upp på honom.
Men det är ju målvakt och kanske backar som vi behöver. Men Ejdepalm börja rju komma igång. Även om han gör misstag i egen zon. Måste ju paras med ngn som rensar i egen zon.
Jesper Jonsson: Jag också, men med Chabada på skadelistan lär det ju inte hända.
Tycker kedjorna ser väldigt intressanta ut. Tror Bartecko kan må bra av att spela med Lavander. Larose lär må bättre av att spela med Bartecko. Nu behöver han inte bry sig om något annat än göra mål.
Lövva: Säger väl rätt mycket om våra tränare när man 21 matcher in i serien inte hittat några femmor som funkat mer än i någon enstaka match.
Angående Bulan så vet jag inte om det skulle bli så mycket bättre med honom. Det man kan säga om hans J20 är att han i alla fall har gjort något med laget som ger resultat på isen, även om det bara är med den primitiva "tuta-och-kör"-taktiken.
Bolivar: Intressanta kedjor imorgon. Larose och Lavander får sällskap av Bartecko och finnkedjan är återförenade. Precis vad jag ville se. Hoppas på en trea nu!
Själv tycker jag att Rönnberg skulle ta över som 1:e tränare med Bulan som assisterande. Det förutsätter ju naturligtvis att Rönnberg vill ta det ansvaret men jag tror att det skulle lyfta laget.
JanT: Efter senaste matchen börjar ju vi LHF-are tvivla men samtidigt finns inte KS inne i hjärnan ännu. Själv tycker jag att vi har ett lag för slutspel men det gäller ju att spela på den nivån också. Det lär bli nervöst i morgon. Själv kommer jag att beskåda matchen ihop med 2 brynäsare. Kom igen nu LHF, svik mig inte!!
Nu är goda råd dyra. Krisen är total. Vi har vunnit 4 av 11 hemma matcher. De fem senaste hemma matcherna har vi lämnat isen utan en enda trea.
Det börjar vara dags att det händer någonting inom föreningen. Något radikalt. Nu gäller det att kämpa för våran överlevnad. För en sak är säkert - åker vi ut går vi aldrig upp igen.
Att tränarna ljuger alla supportrar rätt upp i ansiktet är ju beklagligt. För inte fan är Gusten skadad, det är bara något dem hittar på så att det skall låta klokt att stoppa Modig i målet. Och klokt, det är väl det sista det är. Hur många puckar har han inte silat in den här säsongen, hur många returer har han inte släppt rätt ut?
Vet inte vad som är värst, att Modig får stå gång på gång eller att Rönnberg går ut i tidnignen och verkar vara nöjd med spelet efter uppehållet, "vi är fortfarande obesegrade efter uppehållet".
Senaste hemmavinsten kom mot Timrå, när vi låg under med 1-4 och vände till 7-5. I efterhand kanske det var det värsta som kunde hända Luleå Hockey. För det var efter den matchen raset har börjat. Vi vaggades in i någon falsk trygghet att hur vi än genomför matcherna kan vi vinna, vilket fallet själklart ej ser ut.
Vad ska hända då? Att sparka tränarna och ta in en supermålvakt känns föga troligt. Vi får nog jobba med det matriallet vi har. Men om vi ska göra det tycker jag att The Rogers skall sätta sig ner och fundera hur de vill att var och en av spelarna skall användas på bästa sett. Just nu saknas kemin i kedjorna. Spelarna är för lika varandra. Krävs en klart tydligare roll fördelning.
Men viktgaste av allt, ska vi vända på detta kan vi inte ha Modig i målet.
Nu är det kris, krisen har nog aldrig varit större. Vi måste uppåt i tabellen, kom igen nu Lule!
LHF kan greja krisen men det kan även gå åt skogen. Scenariot allsvenskan/egen arena låter inte roligt. Inte för att Allsvenskan/kommunal arena är så mycket bättre men fallet blir då bara halvfritt istället för helfritt.
Aliline: Gusten har varit relativt bra dom senaste matcherna fast klarar inte av att göra matchavgörande räddningar.. Modig börjar med en prakttavla och ett halvdant ingripande vid 2-0 målet. Ny målvakt är ett måste bara att inse, kvalserien känns annars oundviklig.
Skall vi undvika kval är det 3or hemma som gäller. Och för 3or hemma krävs ett PP som fungerar.
Och för det krövs folk framför mål. snabba klockrena pass och skott från mitten inte vinkelskott i rundeln å ut. Dessutom måste iaf backen på pucksidan hålla blå.
Lindberg Råkkar: var det inte Chabada som sköt? Hur som helst så hade det varit intressant att se en repris på det skottet, för pucken fick en väldigt konstig bana ut från målet och det lät inte som en ren ramträff, i alla fall inte på tv.
Detalj i sammanhanget: Niklas Persson dömde bort Niklas Perssons mål - det hade Arne Hegerfors garanterat försökt säga något roligt om ifall han hade kommenterat matchen.
Gusten var förresten bra i går, har otur på båda målen med styrningar på backar precis framför honom. Annars var det väl inte så mycket att hänga i julgranen, men bra i alla fall att man inte fegar ur i slutet av tredje utan ändå går för tre poäng - fast nog hade man ju velat se i alla fall en tillstymmelse till power play. Usch så dåligt det var i går.
Lövva: Wow, årets sämsta match i elitserien måste detta varit. Verkligen trist att vi inte kan prestera något vettigt på hemmaplan mot ett lag som bara hade tagit 7p på bortaplan innan idag. Trots det får vi väl tacka domare Niklas Persson för att han blåste av istället för att han ge LHC 3-1 ledning som det skulle blivit.
Sen undrar jag om Viktors skott inte redan var inne i samma anfall som vi gör 2-2. I så fall hade det ju varit smart att videokolla, nu tappade vi ju 30-40 sek av matchtiden om det nu var så. Iofs kan man förstå att domarn hellre ville med flyget hem så uselt spel som det var.
Portello: Vill dock se Kerman med Bartecko. Men samtidgt så funkar väl hans lina ganska bra så man kanske skall passa sig för att ändra för mycket. Men jag tycker inte man skall byta plats på Larose och Harju. LaRose tycker jag man skall stoppa på bänken. Han visar på tok för lite och det är naturligtvis oroväckande.
Men jag hoppas att han kommer igång, men vad talar för det?
Lindberg Råkkar: Håller fullständigt med i allt du skriver.
Men som det verkar så har Rograrna bestämt sig för att köra på med nuvarande formationer.Trist att inte Harju får spela i en mer producerande kedja.Byt plats på honom och Larose.För Bartecko-linen lär dom inte röra.
Portello: Att Lidhammar lånas ut känns enbart positivt, att sitta på bänken eller spela 3-4 min/match i ES leder ingen vart. Hoppas man kan hitta en liknande lösning för Isaksson även om jag hellre ser honom spela istället för många andra i dagens LHF. Tyvärr har ju Roger unt Roger gått på en annan linje, detsamma kan väl sägas om Nagander som iofs fått spela men skulle kunna utnyttjas så mycket bättre om man också körde honom regelbundet i vårat förnärvarande usla PP.
Aliline: Enligt Ros på AB ska det inte vara någon fara med Saravo, trots allt. Vi får hoppas att det stämmer.
"Helgens skada: Luleå har problem med backskador. Obsut, Sandström, Skrbek och nu Pekka Saravo. Han fick ett skott på magen av Johan Åkerman. Pucken tog där man inte har något skydd och Pekka fick näst intill bäras av isen. Men finsk media rapporterar att inget är skadat eller sönder i Pekkas mage. Pekka har bara jäkligt ont. Kan troligtvis spela på torsdag."
Aliline: Inte nog med det. Idag utgick Saravo efter att ha täckt skott från Åkerman. Hoppas nu bara att det inte är allvarligt. Trist om vi ska börja om med våra 2 bästa backar borta. Skönt att Janne har förlängt i alla fall.
Albert Hall: Oj, råkade svara på mig själv. Jag har snog krivit för lite här senaste tiden och glömt bort en sån grundläggande sak. Mitt svar var såklart till Hannu.
Aha, Springsteen. Jag var för mycket inne i hockeytänk och associerade till Kenta Nilsson... Jodå, klart lyssningsvärd. Men jag tycker ändå att han blivit tråkig på nått sätt. Då gillar jag Fogertys nya bättre faktiskt. Men allra bäst just nu är ju självklart Tillbaka till samtiden.
Obol-Bosse har väl inte särskilt mycket med LHF att göra förutom att Renbom och ett par andra före detta lulehockeyspelare valde att placera sina pensionspengar hos honom. Att just Aftonbladet fick göra intervjun har nog en del att göra med att med att skjutjärnsstjärnreporter Thorneus är född och uppvuxen i Malmfälten. Jag har till och med för mig att han var en hygglig hockeyspelare i numera insomnade Kiruna AIF. Eller var det lika insomande IFK Kiruna?
(Om jag tvekat om vilken klubb killen lirat för för en Kirunabo för 20 år sen hade jag kanske åkt på stryk, numera är det ingen som bryr sig. Kanske dumt att slopa rivaliteten och hatet mellan klubbarna som hade politiska grunder i den staden? Det var kanske det som gav oss stjärnor som bröderna Salming, Tord Lundström, Pekka Lindmark och många, många andra.)
Jesper Jonsson: Intressant att just AB får en intervju när det var Kuriren och AB som startade stormen kring Obol. Det lär nog i alla fall dröja innan vi vet om någon får tillbaka något av det man satsat. Det är ny bortamatch i morgon. (varje förlust är ett steg närmare nästa vinst)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Han vägrade spela här när han var aktiv och nu spelar han med glädje oss ur högsta serien
Klart han är nöjd med alla bottenmatcher vi gör då.