Luleå HF

SHL · 117664 inlägg · 890 ämnen

Gott & Blandat i hockeyvärlden

Sv: Gott & Blandat i hockeyvärlden
LL: Helt otroligt, vilken sanslös dramatik. Man tappar nästan andan...

Portello: hmm, om MIF avgör i sudden, tar både MIK och Rögle ut målvakterna då för att få in ett segermål? :-)

Portello: Få se nu, just nu, Brynäs helt klart. MIF till ES om de oavgjorda resultaten står sig. Gör Mora ett till mål blir det Mora. Gör Rögle ett blir det Rögle. Gör Leksand ett blir det Mora.... jösses...

LL: 4-4 efter full tid i Leksand. Så blir det ett mål i Ängelholm under ordinarie tid så går det laget upp till ES.

LL: Haha. Ja, det kan man ju fråga sig!

Men jag tror att Mora dänger in en till, och så blir det BIF & MIK till ES igen...
Måste ju hålla fast vid mitt tips.

Larionov: 2-1 Rögle!!!!

Larionov: Leksand 5-4 nu. RÖGLE I ES!

Portello: Och nu gäller att det lag som vinner i OT i Ängelholm går upp.
Solklara förutsättningar hela tiden! :)

Men jag tycker synd om Mora, det står jag för.

LL: Oh sheeez... en halv minut kvar. Det är inte riktigt mänskligt!

Larionov: HELT OTROLIGT SJUKT. Helt sanslöst. Är helt sluut, och då håller är jag ändå en sk neutral åskådare..

LL: Tycker också synd om Mora faktiskt.
Frågan är också vad det här innebär för Jönsson-brödernas ev. återförening med mera...

Portello: Har nog ALDRIG varit med om en upplösning med SÅ många lag och SÅ mpnga svängningar och SÅ mycket dramatik! Aldrig!

Då får man skicka ett stort grattis till Rögle. Välkomna tillbaka till ES.
Men precis som LL säger, man måste tycka synd om Mora.

Larionov: nej, en helt otrolig avslutning. Jag är snudd på andfådd, och då har jag ändå bara sett de sista tio minuterna.

Portello: Tycker också lite synd om Mora men kul med Rögle i ES. Då får man åka till Ängelholm kommande säsong

Portello: ja, Mora har haft ett enormt oflyt med skador i det här kvalet. De har haft fyra-fem spelare borta hela tiden och fick akut backbrist mot slutet.

Rögle är för övrigt det senaste lag som Luleå Hockey har gjort tvåsiffrigt på, det skedde hösten 1995 då vi vann med 10-3.

LL: Vad tänker man i Malmö? 3-0 ledning och allt klappat & klart. Och så bara utför... plus att lokalkonkurrenten Rögle av alla lag snor platsen!!!

LL: Vad har Rögle att komma med måntro? Det är alltid tufft att bli klara för ES efter en kvalserie, men är liksom tvåa på allt i silly season. Och de behöver nog värva ett gäng spelare...

Larionov: de måste ju ha nervat ihop fullständigt.

Larionov: Och dessutom var ju Malmö "mer eller mindre klara" för Es efter halva serien. Fem poängs ledning och Västerås hemma och tre "säkra" poäng.
Och som du säger, av alla lag är det Rögle som går upp.

Larionov: Rögle kommer att få de jobbigt om de inte värvar ganska rejält. Man ska ändå inte glömma att det största skälet till att de går upp är att Mora hade alla sina skador. Jag är övertygad om att MIK hade grejat det här med full trupp. En spelare som Yared Hagos har saknats rätt mycket.

Portello: de hade ju i princip samma läge förra säsongen och rasade ihop då också så jag är ändå inte så hemskt förvånad, men jag trodde ändå att de skulle greja det den här gången.

Och ska man se det rent egoistiskt så bör Rögle vara ett mindre hot mot LHF än ett storsatsande MIF med nya arenan i ryggen. Rögle har iofs också arenaprojekt på gång, men de har inte Percy bakom sig.

Portello: såg du förresten bilderna på besvikna MIF-supportrar från Leksand? Måste säga att jag förstår frustrationen, först leda med 3-0 och sedan 4-2 med lite mer än en period kvar mot ett lag utan något att spela för och ändå inte kunna stänga till. Och fy fan vilken jobbig resa ner till Malmö de har framför sig...

LL: Absolut. Med fullt manskap hela vägen tror jag Mora hade legat på rätt säker mark rakt igenom. Snacka om fel skador vid fel tidpunkt.

Och med LHC:s första avancemang i minnet, där man bara värvade några få ES-mässiga spelare med påföljande katastrof som följd, tror jag att Rögle behöver värva en riktigt BRA femma till att börja med, och dessutom komplettera med kanske en till att sprida utt på de övriga för att få ett lag som håller säsongen ut. Det är tuffta tt etablera sig, jag vet... ;)

LL: Undrar om det var Percy som varit med i budgivningen på Pesonen... Det var ju någon tidningsrubrik om att han hade ett par riktigt vassa finnar på väg in om de gick till ES.

Larionov: Skönt att slippa en aktör som skulle kunna göra rent hus på marknaden. Drakarna är fridlysta:-)

Dragan 2k: Kan ju alltid hoppas på att det var droppen för Percy och att han tröttnar på att pumpa in stålar i MIF.

Dragan 2k: Men vad gör Percy nu? Ny satsning? Han är ju mer eller mindre tvungen antar jag med den nya arenan. Malmö - Nybro i omgång 23 av allsvenskan lär inte fixa amorteringarna...

Salcin: Man kan alltid hoppas men verkligheten är precis tvärtom skulle jag tro. Arenan måste kunna gå runt - det kommer satsas enorma belopp.

Salcin: Percy ger nog inte upp i första taget, han har ju arenabygget att försvara. Jag tror inte att allt står och faller med att MIF spelar i elitserien.

Leksand däremot vete fanken. Ejendal himself har antytt att det blir mindre pengar till nästa säsong.

LL: ...att MIF spelar i elitserien redan nästa säsong.

LL: En sak som slår mig är att dom utländska stjärnmålisarna vikit ned sig i alla lag. Pitkämäki har varit bedrövligt dålig, Hurme har vart rejält kass sista halvan och desamma gäller Belfour som inte alls gett Leksand chansen att vinna.
Istället har Nilstorp i Rögle och junisen Markström dominerat och hållit högsta och jämnaste nivån.

Om jag var MIF-fan skulle jag stå och vänta vid infarten redo att stena bussen, ett sånt lag med så mycket rutin ska bara inte vika ned sig i ett sånt läge.
Hade det varit Italien hade dom stannat och gömt sig i Leksand till midsommar.

LL: Vet inte om du ser bilderna från Ängelholm, men det är nog läge för dig att skrika: Sex man för H-e! ;)
Eller det är nog lite mer än sex personer på isen...

Lindberg Råkkar: hmm, om det där med målvakterna har du onekligen en poäng. Frågan är väl hur det har varit med motivationen på en del håll, Belfour hade väl tex knappast spelat elitserien med Leksand om de hade gått upp.

Portello: hehe, det får bli "SEXHUNDRA MAN FÖR HELVETE!!!" :-)

LL: Ja, var det inte något med att logerna i EA var kontrakterade i tre år eller något sådant. Under den tiden hade man en viss garanterad intäkt. Nu har den tiden gått ut, och frågan är om sponsorerna är villiga att betala ES-priser för att se allsvenska matcher.

Jag tror Leksand måste växla spår. Bygg laget från grunden igen. Strategien med legoknektar på artistkontrakt och föredettingar från NHL funkar inte.

Larionov: jo, du har nog rätt angående logerna. Det där med tre år låter bekant.

Ejendal sade förresten också ungefär det du är inne på i ditt sista stycke, så det kommer nog att bli något sådant framöver.

De intervjuade just Percy, han småskrattade lite och sade att det är bara att köra vidare. Han såg inte ett dugg knäckt ut, MIF kör nog vidare ännu hårdare nästa säsong.

Larionov: Arenan tror jag inte står och faller med ett elitkontrakt. Arenan är tänkt för så mycket mer än hockey. Tror säkert att Percy har täckning för att gå runt utan ES kontrakt i näven. Men för att bli lönsamt... ja där krävs det nog en plats i längden.

Lite sympatier för Malmö som är riktigt riktigt nära igen.
Roligt med Rögle - men fan, de måste bli riktiga slagpåsar nästa säsong... de lär ju inte direkt ha scoutat för ES - så även om de hittar ekonomin att värva för - så lär det inte riktigt finnas spelare på marknaden nu.

Jaja - den som lever får se!

Trist för Mora naturligtvis - samtidigt verkar alla bra spelare ändå fly laget, så frågan är om det ändå inte hade varit konstgjord andning en säsong. Kanske lika bra att starta om.

distanserad: gratis rögle synd om mora

Nu sägs Frank Banham vara påväg till Luleå. Vore en kanon värvning i så fall. Hoppas det kan bli klart väldigt fort, ju tidgare dessto bättre

Lövva: kanonvärvning? Det vete fan, det jag såg av Banham i kvalserien imponerade inte för fem öre. Ja, han hade iofs en rätt cool mustach, men så mycket mer var det inte.

LL: Man kan verkligen hoppas att Luleå är med och hugger på Lars Jonsson. Skulle vara ett bra tillskott tror jag. Men nu verkar det som att det är många klubbar som vill ha honom, så det lär ju kosta några kronor. Och då får man väl höra det gamla vanliga : " Det är en intressant spelare, men vi har inte råd"

Portello: Skrbek (tror inte att han förlänger) + Saravos löner borde räcka till att ge L.J det han vill ha, där även möjlighet att få spela i första backpar är ett +. Mest ett önsketänkande från min sida dock.

LL: Banham känns som årets Tarvainen om han värvas.

Salcin: Banham känns verkligen som 4-5 år för sent, hoppas vi lärt oss av våra misstag från ifjol.
Iofs sitter ju tränarna kvar som på 55 omgångar inte lyckades få ihop vare sig grundspel, powerplay eller boxplay.

Lindberg Råkkar: Ja, trist att det är så numera för Luleå att ekonomin inte räcker till att värva spelare som är "in the prime".

Senaste åren har det enbart handlat om spelare som spås en bra framtid om x antal år, och ändå byter klubb då dom väl slagit igenom.
Samt värvningar av spelare som var bra för X antal år sedan dvs "over the hill".

Lövva: Helt klart en bra värvning, till skillnad mot flopp finnar med undantag Kerman så är Banham en slitvarg och har ett riktigt bra skott, om man vill kan man ju kolla statsen, däremot är ju åldern gränsfall men samtidigt har vi ju bara snorvalpar i resten av laget, det behövs rutin.

Bartecko och Banham skulle kunna vara nått ändå.

« · 1028462 · »