Jocce: 9-2 till Schtaan. Jag har beslutat att Schtaan får använda några av målen från idag för att vinna den match mot er de redan har spelat. Det betyder att ni åker ur ES. Bra va? ; )
har inte haft sådan koll på Schtaan tidigare. Nu har jag kollat igenom deras säsong, och det är ett fantastiskt fint hemmafacit. Under säsongens allsvenska, superallsvenska, playoff och kvalserie har de bara förlorat två hemmamatcher, med uddamålen mot nyköping och Moora. För övrigt några remier, men vanligen vinster, och ofta med krossarsiffror.
En sådan sats som vi i lule gärna skulle få åter.
Kul vore det om gnögle orkade vakna. Så här blir det inte spännande. Skärpning nu, gnögle! *griiiina*...
Robert P: Nej, förmodligen inte. Kvällens mest undrhållande läsning hittar man i Brynäsgästboken. Det är till och med värre än forum efter en förlust. Fast å andra sidan är det väl inte direkt varje dag ett ES-lag förlorar med 2-11 mot Skellefteå.
Lulekickan: Märkligt att dom ändå inte är mer förstående. Ram har lirat sin sista match av betydelse för laget och bryr sig säkert sådär lagom. Sex juniorer finns med bland de 17 utespelarna i matchen och till råga på allt är 3-4 av deras bästa juniorer på landslagsuppdrag för tillfället, så de juniorer som är med är inte ens nödvändigtvis de man kört med om man varit ordinarie ens på juniorsidan.
Jag är inte förvånad att Skellefteå vinner. Men visst, storleken är ju överdriven. Men storleken ska ju inte ha betydelse, sägs det.
Tänk att Schleffte öppnade med vinster fram till bortamatchen mot pölsan, då de lär ha varit chanslösa. Men att kunna plocka fram 11-2 hemma tyder på att laget är berett på större uppgifter. Undrar om de kan hålla ihop och bli än bättre kommande säsong? Kanske Schtaan i eliten 2004-5? Mer troligt än boden som dansade en sommar...
Robert P: Tycker du då inte ens att det är märkligt att sex juniorer är med när det egentligen bara är 1 ordinarie spelare som behövt stå över pga skada, men att denne ersatts med en tidigare skadad ordinarie spelare...
Nu har jag läst av Pölsa-sidan, mycket stimulerande läsning! Har också kollat satsetiken och schleffte har gått sämst borta i serien, medan linkping och pölsan gått bäst. Serien avgjordes på bortaplan. Synd om Schtaan.
Schleffte pissade på pölsan. Men pölsan menar nog att pissar bäst, som pissar sist, och de har redan pinkat in sitt elitserierevir. Fast Schtaan hade mycket större. De byter nog serie med pölsan nästa år.
Så var det mesta schluut för denna säsong. Bara ännhåäll och silly season nu. Och sparkboll.
LL: Inte för att verka vara någon paragrafryttare, men man har enligt tävlingsregler inte full rätt att experimentera med laget hur som helst.. "§ 5:12 STARKAST MÖJLIGA LAG Förening är skyldig att i tävlingsmatch ställa upp med starkast möjliga lag och fullfölja tävlingen. Förening som inte fullföljer tävlingen eller bevisligen inte ställer upp med starkast möjliga lag kan i första hand bötfällas och i andra hand uteslutas enligt TB 9 kap. Föreningen kan även bli skyldig att ersätta eventuella kostnader för andra lag i tävlingen."
Bagarsmurfen: Varför då? Dom saknade ju som sagt de fem spelarna jag nämnde och saknade utöver det Patrik Rönnqvist, Nicklas Danielsson, Stefan Svanbom och Jim Engström.
Dom har ju inte speciellt bred trupp från början heller.
Floberg och Mattson har iofs varit med i alla matcher tidigare men nött bänk hela tiden. Nu ville Persson lira med alla tillgängliga spelare.
Sven Savage: ÄnnHåÄll är ju inte ens hockey så det är jätteschlut för den här säsongen. Bara att se fram emot försäsongen. LHF spelar förmodligen cuperna i Brunflo, Tampere, Umeå och Boden. Det blir ingen turnering i Uleåborg eftersom de har håller på att bygga om arenan.
Bagarsmurfen: visst, men vad är det som säger att "bästa laget" i det här fallet inte är ett antal motiverade juniorer tillsammans med ett par etablerade i stället för ett par gamla, halvskadade och trötta spelare på +35 bast?
Notera också att det står KAN bötfällas eller uteslutas. Inte SKALL. Det är en gigantisk skillnad.
LL: Jag behöver inte notera att det står KAN - har ju inte påstått att de SKALL straffas på något sätt, MEN med tanke på denna regeln så är det visst märkligt att man luftar en massa junisar...vilket ju var precis vad jag ville påvisa...
Robert P: De lär visst ha haft ordinare spelare som inte var mer skadade än att de kunde spela, men visst - kvällens resultat berodde säkerligen på inställningen...i båda lagen.
Bagarsmurfen: Det är knappast ovanligt att spelare lirar trots att dom borde vila. Tror alldeles säkert att Brynäs hade haft ett annorlunda lag idag om matchen gällt något, men det gör inte att man bör spela med halvskadade spelare när man inte är i behov av det.
Klart man passar på att lira folk som är skadade när man inte har nåt att spela för.
Bagarsmurfen: Det är bara du och dina polare i Linköping som inte tycker att det är snyggt. Alla andra förstår exakt vad det handlar om. Man spelar inte med skadade spelare mer än nödvändigt. Man har alltid all rätt i världen att låta en skadad spelare stå över, även om han skulle klara av att hanka sig fram på isen under pistolhot.
Ska för övrigt bli kul att se om Cluben själva spelar helt ordinarie i sista matchen eller om Andreas Sundin och någon ytterligare junior rentav får chansen? Skandal isåfall va?
Dessutom har ju inte LHC ställt upp med bästa möjliga lag i vissa matcher dom heller. Andreas Kreü har ju trots allt gjort några matcher.
Robert P: Är du sann på riktigt? På vilket sätt tycker du att det är snyggt gjort av Gunnar Persson? De åkte ju på stordäng ikväll och även om det till största delen berodde på inställningen så kan väl fortfarande inte anse det vara snyggt gjort..
Minns du för övrigt ditt inlägg om att du tycker det är märkligt att inte BIF-supportrarna visar mer förståelse över förlusten då BIF bl.a. ställde upp med 6 juniorer.. Vad menade du i så fall med det - att en storförlust bara var att vänta, eller?
[ironilampa tänd] Ja, visst skulle det bli skandal om LHC lät ett par juniorer spela i sistamatchen som ju är så väldigt avgörande... Två spelare är ju dessutom nästan lika många som sex.. Kan du inte komma med fler löjliga resonemang? [/ironilampa tänd]
Man får tänka att det är bra att det är schluut. Så kommer man närmare början, igen.
Men smurfen hade en poäng där:
"Förening som ... inte ställer upp med starkast möjliga lag kan ... uteslutas enligt TB 9 kap"
Pölsan kanske kan uteslutas, från kvalet? I så fall är ju Schtaan klara för eliten, till hösten, på pölserlig bekostnad.
Jag vet! Vi letar upp någon som filmat matchen. Speciellt de två sekvenser där Schtaan short-handed petar in trissor.
Och så sänder vi dessa till förbundet. Inte för att vi menar att de där filmerna visar att Pölsan inte ställde upp med starkast möjliga lag, och därför bör schluutas ute. Utan för att fråga om förbundet anser att de där filmerna visar att Pölsan inte ställde upp med starkast möjliga lag, och därför bör schluutas ute.
Jag skulle verkligen önska att schleffte tog elitserieplatsen på pölsans bekostnad. Men det är tämligen otänkbart att någon döms enligt sådan regel, trots att reglerna finns, och trots att liknande hänt i hockey, liksom i andra sporter, och kommer att hända igen.
Du kanske får förlita dig med tanken att schleffte är bra på hemmaplan, bagarn. Hur många poäng tog ni själva däruppe?
Jag har aldrig påstått att BIF bör straffas pga den regeln - har däremot påpekat att de nog borde ha agerat annorlunda med tanke på regeln. Jag har heller aldrig påstått att BIF borde ha vunnit matchen - tycker däremot att denna förlust ger starka signaler av att redan på förhand vara "läggmatch" från BIF:s sida...
Jag har aldrig påstått att du har påstått att pölsan bör straffas, och troligen har du inte heller påstått att jag påstått att du påstått att pölsan bör straffas.
Men jag hoppas ändå att pölsan byter plats med schtaan nästa år.
För visst impar de, de från schtaan. Att de spöar pölsan när de kommer upp bakfulla och med C-laget, ja det är väl inget.
Men att de spöade linkping, som reste upp med det bästa de kunde plocka fram - det kallar jag rallarimpande!
Ha det och ha det...Jag har väl inte sagt annat än att Schtaan är bra, hemma i schtaan.
Men linkping kanske inte gjorde sitt bästa, eller?
I senare delen av elitserien fanns det en uppfattning att linkping lagt av, och inte gjorde sitt bästa för att nå så gott resultat som möjligt i varje match, för att nå så många pinnar som möjligt. Utan att man spelade för att vara så bra som möjligt när kvalet började. Man gav upp elitserien, när man förstod att man inte kunde nå strecket, och spelade ihop ett lag som skulle vara som allra bäst, när serien avslutades.
Jag tror inte att det finns någon som invänder mot det. Snarare skulle man anse det tjänstefel av linkpingarna att handla annorlunda.
Men hårddrar du resonemnaget finner du att du kan plocka fram regelverket även mot ditt eget lag. Är du beredd till det?
Åh ja, nog ser pölsans förlust och laguppställning värre ut. Men schleffte är tydligen skitbra hemma i schtaan. Vilket bl a segern mot er visar.
Bagarsmurfen: OM Linköping spelar med juniorer i sista matchen ska dom bestraffas. Man ska spela med bästa laget.
Om det sen är två spelare eller sex är totalt skit samma.
Ingen har påstått att det är snyggt gjort av Persson. Ni däremot påstår att det är jättehemskt och bedrövligt att han vilar sina skadade spelare och låter juniorer spela.
Vafan skulle karln göra? Lira med TVÅ femmor för att slippa spela med juniorerna?
Lek för övrigt med tanken att Linköping hade mängder av skador och bara 11 utespelande seniorer friska (ja, jag vet att det är svårt med tanke på att ni har en trupp med 89 spelare)... och lek med tanken att ni hade era 4-5 bästa juniorer på landslagssamling (ja, jag vet, en extremt svår tanke att leka med. Men försök)... hur bra lag tror du då LHC hade haft när dom smällt in två juniorbackar och fyra juniorforwards i laget?
LHC föll väl med två mål mot Skellefteå borta. Att dom skulle kunna förlora med betydligt fler under rådande omständigheter ser jag som rätt naturligt. Väg dessutom in att tankeleken också innebär att LHC ska vara klara för Elitserien redan och inte har nåt att spela för.
Nu tror jag iofs att du vägrar leka med tanken och inse faktum, eftersom du vill hata Brynäs och tycka att dom är elaka fuskingar. Men ändå, för övriga folket framstår mitt resonemang åtminstone smart och det skadar aldrig att framhäva sin egen hjärna. Tänk på det.
Jag är fortfarande grymt imponerad av Schtaan. Tänk. vilket härligt gäng! Roligt när ett så pass nordligt lag kan köra på så starkt. Och att det är ett lag, som man har så positiva känslor för sedan tidigare också. De är ju nästan norrbottningar, juh! Iaf mer norrbottningar är burköl, medelpadingar, ångermanlänningar och sådant. Mycket mer! Sen må de heta lundmark och marklund hela bunten, bara charmigt.
Jag förstår att du blir mållös. Jag har ofta den effekten på folk. Ungefär likadan effekt som lule har på andra hockeylag. Räkna de nollor våra målvakter plägar hålla, så förstår du hur jag menar. Fast då talar jag förstås elitserie. Vi är bedrövligt oerfarna i fråga om kvalserier, vi lulingar. Sådant kan ni mycket bättre!
Sven Savage: Undrar om Smurfen ville skriva nåt, eller om han bara ville oskriva nåt, eller om han trodde att han skrev nåt och sitter och väntar på att någon ska svara på det han skrev, som han inte skrev?
(Jag slant på tangentbordet - skriver på en laptop, så sorry för förra inlägget....eller kanske rättare sagt: jag bjuder på det...)
Sven Savage: Om jag ska hårddra det en sista gång, så måste jag iaf bara...;-)
Nä, okej...jag överreagerade alldeles för mycket på dina inlägg än vad jag mäktade hantera efter noll sömn på över ett dygn..
Skellefteå är bra hemma, men enligt de rapporter jag tagit del av så presterade varken LHC eller SAIK någon propagandahockey i den matchen - SAIK var förvisso ruskigt effektiva i pp och hade därefter mer eller mindre bara att bevaka ledningen, medan LHC sumpade en massa chanser, tog onödiga utvisningar och mäktade aldrig få igång något ordentligt spel i sistaperioden, då SAIK mest spelade sarg ut (mer behövde de ju dock inte göra)..
Misstänkte att han ville symbolisera hur mycket hockey han ansåg att pölsan presterar. Där håller jag ju med honom, men jag menar ju att de gör så match efter match, år efter år...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?