Pssst! Säg inget, men nästa inlägg från Dysso innebär att han blir tresiffrig och når mäktiga ettusen inlägg här! En riktig prestation - långt mer imponerande än andra s k sekunda trophies de delar ut över där. Var beredd att gratta!
I stället för att öppna en ny tråd, tar jag denna eftersom rubriken är snarlik, även om den borde lyda alldeles precis tvärtom:
Ograttis!
Dagen som igår var, var en dramatisk hockeydag som kommer att få stor betydelse framöver.
Jag tänker på det faktum att Pölsan blev klar för nästa års elitserie. Ett hjärtligt ograttis till den gävligaste av städer! Samtidigt blev även linkpingarne i praktiken klara. Ett ograttis även till dessa pajaser, som trissar upp lönerna på ett sådant sätt att vi alla kommer att förlora på det.
Hörde att blixtlåset slog warulfven med 4-0 i matcher också. Således den mest ojämna, av de sju bataljer årets slutspel innehöll, endast i konkurrens med den lätthet, med vilken Lallarna slog ut sin semifinalsmotståndare...men jag har redan glömt vilka de mötte.
Vem hade kunnat tro att Warulfven skulle bli en sådan munsbit? Hur braiga än Zippers har förefallit, har man ändå haft på känn att warulfvarne hade mer att lugga fram ur ulfvapälsen, när det verkligen gällde. Men icke. Årets Zippers var från början till slut fyllt av spelare som kunde och ville vinna. Var väl trevligt att de lyckades, för första gången sedan 1965; i synnerhet med tanke på hur usla de nästan alltid varit i slutspel. Finns väl inget gäng som så dramatiskt alltid och totalt tappat formen när det vankats slutspel, som just blixtlåsen. Men så icke i år.
Warulfven kanske är slut? Så hyllade som de blivit för sin fina organisation och sitt oemotståndliga spel, så kanske de segrat ihjäl sig, och nu finns inte mer att hämta? Man kanske får den stora glädjen att se dem i streckstrid nästa säsong?
Synd om Schtaan. Igenkligen, verkar de alls icke så bra att de ens skulle varit med och slagits om elitserieplatserna. Men när det nu började så bra, hoppades man ju.
Återigen, och sammanfattningsvis: ett hjärtligt ograttis till pölsan! Dem oleve:
Frisco: Tycker du att det är särskilt konstigt att jag tycker det är kul om ett lag lite närmare Luleå än Dövik vinner över just Dövik? Det tycker inte jag. Snarare är det väl fullt naturligt. Precis som jag tycker det är kul om det går bra för vilket Norrbottenslag som helst eller för Schtaan.
Lulekickan: Det är helt naturligt. En Tottenhamsupporter gläds hur mycket som helst om Arsenal vinner eftersom det bara är 4 kilometer mellan dessa klubbars arenor. En AIK-supporter (ja det riktiga AIK födda 1891) tycker det är jätteroligt att Djurgården vinner. I Istanbul håller fotbollsklubbarna supporterfester tillsammans. Allt är naturligt.
Sverige är ett avlångt land, scim. Med olika dialekter och språkbruk. "Asplöven pissade" kanske längre ned skulle uttryckas annorlunda, t ex "Asplöven hade turen att inte förlora".
Skall man förklara något har man ofta nytta av att visa fram mer tydliga exempel. Låt oss gå till utrikiska. I den bortre plantskolan är det vanligt att man fyller meningarna med "fuck" som vart och vartannat ord. Personligen tycker jag det låter rätt obegåvat, men än svårare att bedöma blir det, om man direktöversätter ord för ord till svenska.
Så kan det också vara när det gäller språkbruk i norrbotten och sydbotten. Det vi tycker betyder en sak i norrbotten, kan i sydbotten uppfattas annorlunda, eller inte alls. Här nere i fjollträsk är det exempelvis sällan någon riktigt förstår vad jag menar, när jag kommer in i ett hus och hävdar att "här var det ostökigt.".
Alfs uttryck "pissade på" blir lite äckligare när man vet att han som junior (pojklagsspelare?) faktiskt ägnade sig åt att pissa på sina lagkamrater i duschen efter träning.
knaskamilla: Och? Det är väl ingenting konstigt med det. När vi duschade i skolan efter gymnastiken var det vanligen så kallt vatten att enda chansen att överleva var att värma varandra medelst strålning, och detsamma är ren rutin i alla sporter. Ibland var det brott på ledningen och det kom inget vatten alls ur duscharna. I sådana lägen fanns bara möjligheten att duscha varmt och naturligt.
Men jag har inte helt klart för mig hur det går till bland kvinnliga idrottare. Jag misstänker att det där finns såväl anatomiska som fysikaliska skäl till att de får frysa, stackarna.
scim: Var så artig! Känner du för att låta vatten, symboliskt eller bokstavligt, är det bara att lätta på trycket. Helt naturligt. Som när Timrå-Kent hade varit på lokal i fjollträsk, ren rutin bara.
När första snön kommer i lule framåtr augusti-september springer vi inte ut och gör änglar i snön. Däremot brukar man som regel finna hyllningar på drivorna av typen:
knaskamilla: Vi är överens. Ren välgärning av jonte att värma upp kompisarna. Men det finns gränser. I filmen "Stilla dagar i Clichy" förekommer en scen där en man badar med två kvinnor i kar. Lenande ljus, vin, ost, bagetter, ja du vet - hela paketet, hur romantsikt som helst. Plötsligt rusar kvinnorna upp ur badet och lämnar rummet. Vad hände? frågar kamraten den badande mannen.
-Jag förstår ingenting, svarar han. Jag bara passade på att kissa lite.
Där går gränsen även för mig. Fransmän är lite eljest.
Vi är nog inte alls överens. Du är luling, jag är MoDoit. Naturligtvis är vi inte överens. Jag tycker däremot att man borde kunna erbjuda varmt vatten i duscharna, om man vill att det ska bli något av spelarna. Eller är det ett sätt att tidigt gallra ut de veka, de som inte vill låta sig pissas på?
Jag menade så klart att vi är överens, om att vi inte är överens.
Men den där utgallringen låter obehaglig, tycker jag. Var det så ni fick fram näslund och forsberg? Låter nästan lika otäckt som fotbollsgrabbar från AIK med galgar och annat vedervärdigt.
Själv talar jag bara om naturliga vägar att acklimatisera den yttre miljö som kroppen möter.
Fast jag tänkte lite längre på det du tog upp i ditt tidigare mezz, och i än mer allmängiltiga termer:
"Det är synd om hockeyspelarna" sa Kamilla.
Det påminner starkt om "Det är synd om människorna" sa Indras dotter.
När Strindberg skrev "Ett Drömspel" fanns naturligtvis inte hockeyspelare, än mindre Kamilla. hade han skådat in i framtiden skulle han naturligtvis uttryckt sig annorlunda. Jag skall omedelbart lämna in förslag om att man återkallar alla utgivna exempelar av boken, för att byta ut Indra mot kamilla och människor mot hockeyspelare.
Naturligtvis blir det på så sätt mer begripligt och titanen själv skulle säkert velat ha det så.
Om det ska vara riktigt så var de exakta orden "Det är synd om människan". Ska det isf bytas ut mot "Det är synd om hockeyspelaren"?
Det var nog inte så vi fick fram Macke och Foppa. Jag är ganska säker på att de fick duscha i varmvatten. Däremot verkar det vara så Alf gallrades ut, eftersom min kompis som vägrade delta i pisslekarna inte längre spelar hockey.
knaskamilla: Det är klart att det skall vara riktigt. Och då heter det
"Det är synd om människorna."
Fullkomligt självklart, ett av de tre teman som "Ett drömspel" tar upp. De andra två är "Världsgåtans lösning" samt "Kärleken besegrar allt!"
Antagligen blandar du ihop med något annat. Häromåret skulle någon köra dramat med egna förändringar och kallade det "Drömspelet" för att symbolisera att den skulle ändra lite här och där. Kanske därifrån du fått den där singulära uppfattningen?
Eller så blandar du ihop med brechts goda människa?
"Ett drömspel" anses, med rätta, vara ett av de verk som verkligen förde dramatiken framåt. Dessförrinnan var det mer buskis. Den förtjänar man att kunnas korrekt. Du får skaffa boken, Kamilla. Bli inte överraskad om den redan uppdaterats och förklarar att
Jag har faktiskt inte läst boken. Däremot är jag väldigt säker på att jag såg Ett drömspel, och inget som hette Drömspelet. Blanda ihop Brecht och Strindberg? Tss.
Nåja, du kan ha rätt. Du kan väl sms:a boken till mig, så kan jag läsa den?
Du behöver inte sms:a ngn bok, jag fick ett länktips av Albert. Ett tag funderade jag på att vara lite humoristisk (lulinghumor) och vägra erkänna att jag hade fel, men det är inte riktigt min stil. Jag är dock helt övertygad om att i pjäsen jag såg gick hon omkring och sa "det är synd om människan". Jag är dessutom övertygad om att den inte hette Drömspelet - men den konstnärliga friheten kanske tillåter sådana utsvävningar?
I vilket fall som helst tycker jag att det är synd om de hockeyspelare som inte får duscha varmt.
I det här sammanhanget betyder ju "människan" samma sak som "människorna", så det behöver man ju inte hänga upp sig på.
Och visserligen anser vi väl alla att, skall man citera, skall man citera korrekt. Men inte heller det behöver man mezzerschmitta om. Om det framgår vad vederbörande menar.
Roligt blev det först i den stund du ger dig på att rätta mig, och det därefter kryper fram att du försöker rätta mitt rätt med ditt fel.
Det var skoj!
För att du skall slippa känna dig eländig, skall jag galant nog dra byxorna av mig själv också.
När jag var ny på snacket skrev jag något om topplistan, och någon - jag tror det var Dysso - menade att den typen av inlägg var menlösa. Varefter jag hoppade på honom med påståendet att menlös betyder oskyldig och inte meningslös, som han trott. Med hänvisning till menlösa barns dag...28 december, är det väl?
Varpå NewMountain, med SAOL som stöd, påpekade att "menlös" numera uppges också kunna ha betydelsen "meningslös". Att tillräckligt många personer, tillräckligt länge, använd adjektivet felaktigt hade till slut lett till att betydelsen förändrats. Om ett antal år kommer kanske betydelsen oskyldig att försvinna? Redan nu har man svårt att tänka sig scenariot att en blåsande domare närmar sig en spritt språngande wernblom som, lutad över en fälld motståndare, förklarar "Jag är menlös!".
Så är det, med ord och språk. Dynamik och kommunikation är det viktiga. Annars skulle vi fortfarande "pratat" som apor. När jag tänker på saken...så gäller det där nog vissa lag, i kvartsfinala sammanhang.
Slutligen uppfattar jag att du tycker synd om de hockeyspelare som får duscha kallt?
Hmm, det håller jag med om. Personligen har jag ju aldrig uppmantas att duscha kallt, utan fått nöja mig med betydligt angenämare tillvägagångssätt att hantera saken. Men om det går till så i MooDooistiska kretsar är det inte bra!
Sannerligen. Jag undrar verkligen hur jag har kunnat vinna debatten om huruvida det sägs "människan" eller "människorna" flera gånger förut (mot andra människan än dig, alltså).
Jag tycker att man antingen ska döpa om Menlösa barns dag (eller har man redan gjort det? Jag vet att man pratade om att göra det...) eller också återgå till betydelsen oskyldig. Annars blir det ju jättekonstigt.
Oj. Jag slog upp den 28 december. "Värnlösa barns dag". Där ser man.
Ang. kallduschar så vet jag inte vad du pratar om.
Undrar du varför du flera gånger kunnat vinna en debatt där du har fel?
Enkelt. Du är omgiven av okunnigare människor än du träffar här, på lules hockeysnack.
Vi norrbottningar har alltid rätt, utom ibland, och i de senare fallen visar det sig alltid, i ett senare läge, att även då vi haft fel har vi haft mer rätt, än de som initialt verkade ha rätt.
Jättekonstigt är bara förnamnet, när det gäller menlöshet. Men så är livet för både människan och människor: komplicerat och fullt av möjligheter. Bara en liten ort i sydbotten där allt är enkelt, helt enklet.
Ang. kallduschar förstår jag, att du inte förstår. Jag skall förklara tydligare. Någon gång när jag har en timme på mig.
Det kommer att bli högtidstunder på lulesnacket framledes, klang och jubel. När Albert kommer ut med Redogörelsen, och jag med Förklaringen. Troligen blir det nytt publikrekord. rena COOPacabanastämningen, on-line.
Kanske kan vi framförföra det tillsammans:
Mina damer och herrar! Får jag be om störstssssta möjjjjjliga tyssssstnad.....Jag ger er.....Hall and Savage!
Jorå. Jag menar framförföra. Det var inget tyrckfel.
Själv är jag iofs inte så intresserad av redogörelsen, men jag ser verkligen fram emot din förklaring! Det blir innan sommaren, va? Sen har jag inte så mycket tid att läsa förklaringen, nämligen. Fixar du det?
Nja, nu är det ju så att du, som MooDooist, knappast har en åsikt som väger speciellt tungt på en sida för lulehockey. Så huruvida det skall redogöras och förklaras hemma hos den ene, eller den andre, eller var och en till sitt, avgörs nog av andra skäl.
Om jag tänker förklara för dig hur det står till när det gäller kallt och varmt innan sommaren? Det vet jag inte. Sådant bestämmer jag när jag får lust. Vill du boka in en timme i förväg får du betala, om du har råd.
Tills vidare rekommenderar jag dig att noggrannt studera det verk, som att författaren betraktades som "min största smärtas barn". Jag vågar påstå att bilder av dig, som redan idag är imponerande skickliga, därefter skulle kunna lyfta vidare. Talang och begåvning är lika nödvändig som slit, i konst liksom i hockey.
Men utan nyskapande och originalitet kommer det inte att få något bestående värde. Är du bara tekniskt skicklig. Eller kan du skapa?
Den dag någon kan förklara varför Lulingar hatar modoiter och vice versa... Man borde ha någon form av flagga på alla inlägg där dessa oerhört kreativa "diskussioner" bedrivs så att man kunde sortera bort dom utan att behöva börja läsa det.
Vad? Vill du på nätet köpa män med vilka du skall ta reda på hur det är att duscha kallt och inte duscha kallt? Inte visste jag att du var sådan.
Jag skrev fel. Det skall stå "som av författaren..."
Det syftar till ett drama som heter "Ett drömspel". Du har säkert hört talas om det.
Stackars och stackars. Det är din egen upplevelse av det hela, naturligtvis. Jag tycker synd om dig, när du nu upplever det som ett så pass stort problem. Men oroa dig inte - hjälp finnes!
Jag håller med. Det är verkligen ett gigantiskt problem. Själv skulle jag gärna se någon form av flagga på alla inlägg skrivna av professionella gnällspikar. Eftersom man inte längre sätter skepp i karantän kanske man kan låna pestflaggan, för att märka ut extra gnälliga inlagor.
...men å andra sidan, vad vet du egentligen om hur jag är? ;) Ska jag tolka det där som att man inte får något prisförslag att ta ställning till?
Jag kunde aldrig ha gissat mig till att du skrev ett att i stället för ett av. Aldrig.
Visserligen läser jag mycket böcker, men vad det gäller Strindberg är jag nog mer en teatermänniska. När jag läste igenom texten på Alberts länktips noterade jag att jag sett fler Strindbergpjäser än jag hade minne av att ha gjort.
Jag ser att du också har svårt för att sätta ett pris på dig själv.
Jag läser en massa olika böcker. Just nu en som heter Stjärnornas tennisbollar. Innan dess läste jag en bok som heter Aniarabarnen. Innan dess Bakom stängda dörrar. Innan dess Hon gick genom tavlan och ut ur bilden. Sen minns jag inte mer.
Sven Savage: Någon gång förra veckan hade jag samma problem som Dysso, fast då handlade det om att tvingas bläddra förbi flera sidor dravel som handlade om ingenting. Hittade dock ett par seriösa försök från några lulingar att skapa en meningsfull diskussion, dock utan att de fick något gehör för det.
Portello: Han dyker säkert upp senare. Tror han försöker begränsa modemsurfandet lite efter ett par förmodligen inte så väldans skojsiga räkningar. Tur man har bredband.
Lulekickan: Japp, skulle bli tokig om jag inte hade bredband. Kul att Emil skrivit på ett nytt kontrakt. Nu är frågan om han får spela i Luleå eller lånas ut .
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?