Sorry, uppgifterna var inte så bra presenterade i länktipset, men de finns iaf en bit ner...
"Allt är förvisso relativt. Men visst har LHC-spelarna goda löner. En jämförelse: LHC betalar 33 miljoner kronor i spelarlöner den kommande säsongen. Svenska mästarna Färjestad betalar 25 miljoner. Djurgårdens totala lönesumma är 21 miljoner. Backarna här ovan får således bra pengar, Jan Mertzig till exempel, tjänar 160 000 kronor i månaden, Thomas Johansson är i närheten och Andreas Pihl god för 100 000 jämnt. "
Bagarsmurfen: Ni sparade iofs in en del på att Mertzig, som väl knappast lär ha gjort Linkpingarna glada, blev skadad och därmed fick ut lönen på försäkringen istället. Men varför fortsätter Pajas-C att satsa lika huvudlöst? Den här säsongen borde väl ha fått klubbledningen att förstå att det inte är rätt taktik och att det kan komma att äventyra elitlicensen. Det lär inte ges några dispenser när det gäller klubbarnas ekonomi.
Lulekickan: Detta andra länktips är en artikel i DN inför SM-finalen. Uppgifterna har de inbädda i en "flash". Finn underrubriken "Grafik" i "faktarutan" till höger under artikelns ingress... Där finns även en länk (Titta) som tyvärr inte går att länka till direkt (annars hade jag ju gjort mitt läs texten kridet) och upplysning om hur man kan förstora popup-fönstret (som kommer upp när man klickar på länken).
Notera FBK:s lönekostnader och fundera vad du finner är rimligt.
Verkar vara lika bra att inse att LHC inte betalar speciellt höga löner utan att LHC helt enkelt lockar folk till laget för att man är en klassisk hockeyförening som alla vill spela i. En klubb i alla spelares hjärtan.
För vem vill inte bo i en stad där alla pratar östgötska och låter som Klas? :)
Lite tips med tankegångar: Vad tror du att dessa 72 har i snittlön? Visst, höjdare som Loob, Glennert och Bengt-Åke tjänar nog rätt skapligt, men de övriga då? Majoriteten... Tror du att de tjänar lika mycket som civilekonomer, eller? Räkna på det och jämför med siffrorna från SVD...
Bagarsmurfen: Vet inte vad en genomsnittlig civilekonom tjänar. Förmodligen mindre än jag tjänar och inte anser jag min lön vara någon fantasilön för det.
Grejen är väl att hur gärna du än önskar så kan du inte utifrån de där siffrorna få det till att FBK:s spelartrupp är dyrare än Linkpings.
Lulekickan: Vojne...nä, jag ska inte störa er mer.. Läs er Norrbottenskuriren och lev i tron att LHC:s trupp var dyrare än FBK:s... Ni mår nog bäst så.
Bagarsmurfen: Egentligen var det väl inte ens det diskussionen handlade om. Du bara vinklade diskussionen åt det hållet för att slippa diskutera Linkpings huvudlösa satsning.
Ingen har sagt att LHC:s trupp är dyrare än FBK:s. Det någon nämnde var att FBK och LHC låg på samma nivå, och att din länk knappast bevisade något annat.
Är det någon som lever i en märklig verklighet så är det ju du, som läser det du vill läsa, förstår det du vill förstå och tror det du vill tro. Och märkligt nog stämmer allt det du vill tro, förstå och läsa exakt överens med att Stora Stolta nog är bäst och att alla som tycker annorlunda hatar LHC.
Robert P: Ja, du lille Robert. En dag blir väl du också stor.
Tänk vad svårt matte kan vara när man har noll koll på saker i allmänhet... Hoppas du finner en flicka som kan ta hand om dig som din mamma annars gör...=)
Ja, och samma dag som jag hittar en flicka och lyckats bli stor så lär du dig säkert att vara konstruktiv. Men det där med ödmjukhet har väl aldrig varit Stora Stoltas adelsmärke.
Bagarsmurfen: Du är LHC:are och visar tydligt att du vill fly från verkligheten med din enögdhet och när det inte passar drar du till med LHC-klyschorna som jag tidigare nämnt.
Jag söker ingen verklighet via skvallerpressen. Var får du det ifrån? Att Melin får fem mille för sina tre år i LHC stämmer, vill du tro annat så bevisar det ju bara vad jag hela tiden suttit här och skrivit. Att du bara tror det som skrivs om det gynnar Stora Stolta.
Skvallerpressen är ju verkligen kända för sin pålitlighet.. Du har väl inte missat att samma tidning som du hänvisar till påstår sig veta var Saddam befinner sig? =/
Nä, du lille fjunis...ta och drick några folköl ikväll, va...
Nu förklarade jag ju för dig att jag inte sökte verkligheten via skvallerpressen, men har man inget konstruktivt att komma med så går det ju kanske att fortsätta dra till med det och komma med personangrepp. Brukar lösa det mesta när man har slut på argument.
Robert P: Japp, precis som dina generaliseringar och överdrifter... Att du säger dig söka verkligheten på annat håll än skvallerpressen, är typ lika egalt som allt annat du säger...
För övrigt skulle jag nog bedöma att jag är en av dom som är mest konstruktivt källkritisk när det gäller hockey i media. Jag kritiserar media då den har fel, klarar av att ge fan i att kritisera den då den inte har fel.
Du och dina polare däremot kristiserar ju allt som skrivs i AB och XP så länge dom inte skriver att en LHC-spelare fått ett kontrakt med 30.000 spänn i månaden som lön.
Är ju ett otaligt antal gånger jag på ett konstruktivt sätt tagit tag i medias felaktigheter, medan ni då hela tiden känner er manade att hetsa iväg ett mail där ni förklarar att journalisterna i fråga är dumma i huvet och inte har koll på nånting.
När du mailar nämns gissningsvis orden källkritik, moral, patetisk, pinsam och löjlig i samma mening.
Lulekickan: Jag erkänner...jag har sänkt mig till hans nivå. Det var dumt att ens försöka diskutera med någon som inte drar sig för att generalisera och överdriva, men så är det väl om man inte har hunnit bli så gammal...
Generellt kan man väl säga att den som börjar komma med personangrepp på regelbundet basis är en som känner sig underlägsen i debatten. Tänk på det till nästa gång du försöker dig på att föra en konversation med någon.
Lulekickan: Det märks på hans sätt att resonera... Ta bara hans tolkning av det jag menade med generalisering som exempel....=D
Beträffande LHC:s elitlicens så kommer det inte att vara någon fara - sponsorer (och, om ett par år iom den nya arenan, kraftigt ökade publikintäkter) grejar sådant.
Jag misstänker att alla dina sk. diskussioner, där du anser annorlunda än någon annan, slutar exakt likadant. Att du börjar påpeka att personen inte är gammal och att den är liten och finnig?
På det där viset agerar förlorare. Du skämmer bara ut dig själv. Ta det som ett gott råd. Lägg om din taktik i framtiden. När du känner att du inte har något att komma med - sluta skriva innan du börjar ta till dina personangrepp.
Bagarsmurfen: Varför grejade sponsorerna det inte den här säsongen då? Varför går LHC 5 mille back? Kan det bero på att budgeten saknat verklighetsförankring?
Jag mindes just vad LHC-fansen körde med för argument i debatterna i höstas, när det klagades på deras satsning: "Ni är bara avundsjuka". Jag undrar om de fortfarande tror det?
Bagarsmurfen: Jag kan ju tillägga att det är amatörmässigt att - vilket LHC som enda klubb har gjort - budgetera med slutspel och de bonusar man får från sponsorerna om man når slutspel, liksom det är amatörmässigt att budgetera med 8-9 miljoner från Hockeyligan när Hockeyligan har sagt 7 och vilket slutade på 6,någonting miljoner då Hockeyligan misslyckades att greja en ny huvudsponsor och inte lät klubbarna sälja mittcirkelreklamen istället. LHC handlar för pengar de inte har - det är farligt.
Robert P: Sorry, men du har fel...Detta har bara hänt med dig, så detta gäller nog snarare dig och din inställning till LHC:are..
Ta ett gott råd och lägg ner dina överdrifter och generaliseringar, så kanske folk som inte tycker som dig kan diskutera med dig.
Ditt sätt att avfärda Melin som en oproffsig tränare utan som helst belägg, sänkte dig åtskilliga steg i mina ögon. Det ÄR och kommer ALLTID att vara skrattretande att läsa sådana uttalande som i bästa falla bygger på en stackars sensationslysten "journalist" och dina allmänna åsikter. Tragiskt att intresse för fakta lyser med sin frånvaro.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
"Allt är förvisso relativt. Men visst har LHC-spelarna goda löner. En jämförelse: LHC betalar 33 miljoner kronor i spelarlöner den kommande säsongen.
Svenska mästarna Färjestad betalar 25 miljoner. Djurgårdens totala lönesumma är 21 miljoner.
Backarna här ovan får således bra pengar, Jan Mertzig till exempel, tjänar 160 000 kronor i månaden, Thomas Johansson är i närheten och Andreas Pihl god för 100 000 jämnt. "