Luleå HF

SHL · 117531 inlägg · 890 ämnen

Ishockey - Förr och nu

Ishockey - Förr och nu
Idag tittade jag på Tre Kronor i TV. Jag måste erkänna att trots att jag själv anser mig var en hockeydåre så är det ytterst sällan jag lyckas hetsa upp mig på eller för Tre Kronor. Annat var det förr. Ju förr dess bättre. Därför blev jag mycket lycklig när man i en av pauserna hade lyckats pressa in Anders Eldebrink och intervjuade honom om hans debut-VM, 1981 i Göteborg. Samtidigt visade man den turneringens finalmatch Sverige-Sovjet i sammandrag. En klassisk match. Ett svenskt fiasko nästan jämförbart med OS 2002. Sverige blev totalt utklassade och förlorade med 1-13. Fast detta visste jag ju sedan tidigare och hade faktiskt vaga minnesbilder av denna match.

Men, och nu kommer mennet, tiden har gått, hockeyn har utvecklats och framförallt, målvakterna har blivit mycket, mycket fetare! De målvakter som jag idag såg hämta ut puckarna från buren bakom sig (av naturliga skäl mestadels svenska) i VM 1981 såg närmast anorektiska ut! Vad har hänt? Har dagens målvakter viktproblem? Eller har skydden utvecklats så att dom blivit, större, smidigare och därmed ökat volymen på dagens keeprar? Har detta något att göra med att allt mindre mål görs i hockeyn över huvud taget?

En annan sak jag tyckte mig se var att ALLA spelare hade mycket mer tid att behandla pucken på. Ibland trodde jag faktiskt att spelet var avblåst trots att det senare visade sig att det pågick. Detta tror jag dock inte har något med målvaktsskyddens utveckling att göra konstigt nog, utan är helt enklet en utveckling av spelet. Alla jobbar mycket intensivare över hela banan numera. Därmed har mycket finlir försvunnit, lirarnas plats har tagits av grovjobbare. Trist men sant.

Jag vet att jag redan postat det här inlägget i Tre Kronors gb. Men eftersom jag vet att mina luling kompisar sällan engagerar sig i Tre Kronor så postar jag det här också. Ok?

Sv: Ishockey - Förr och nu
Albert Hall: Då är det ok, trodde ett tag att du blivit senil. :-)

Albert Hall: Räcker väl att kolla på benskydden. Jämför Pelle Lindberghs av modell bandymålvaktsbenskydd med extra vaddering och t.ex Henkes benskydd som ser ut att kunna täcka upp halva målet bara de.

Jäkligt roligt, förresten, att få se tv-bilder på Drutten och kompani. Mindre roligt kanske för Pekka och Reino i den matchen.
Har för mig att Druttens son, var det månne Alexander han hette, ska vara en halvhyfsad hockeyspelare. Men jag har säkert fel, som vanligt.

Hälge: Så du tror alltså inte att jag är senil? Kul att jag har nån på min sida...

Albert Hall: Nää, det tror jag inte, och skulle jag tro det så skulle jag inte tala om det. :-)

Albert Hall: Ska vi införa större rinkar o mål, tex Bandy-planer o mål, så spelarna kan åka oattackerade längre??Blir isf trångt i en viss Hälsinge-hall, om alla matcher förläggs där...

zigge: Jag vet inte. Jag har väl egentligen inte uttryckt nån åsikt med det jag skrivit ikväll? Möjligen med undantag av att jag tyckte det var trist att lirarna försvinner och att grovjobbarna kommer.

Albert Hall: De svenska landslagen når ingen större framgång just nu. Fast man får väl glädjas åt det lilla och se till lulingarna. Frallan noterades för en assist igår och en idag för Team 20, och Marcus Nyberg och Johan Harju för varsin assist igår för Team 18. Våran Daniel Larsson har dessutom stått båda matcherna för Team 18 och såvitt jag förstår skött sig helt ok.

Hockeyn har blivit klart målsnålare de senaste åren, precis som du säger. Det lär nog förbli så, om inte utvecklingen tar ett steg bakåt, men nog skulle det vara kul att då och då se fullfartframåtochskitaidefensivenhockey ibland. Hellre förlora med 6-7 än 0-1.

Kickan: För 10-15 år sen var resultat som 0-1, 1-1, 1-2 och liknande något som inträffade någon enstaka gång under en hel säsong. Nu är det mer regel än undantag. Ändå tycker jag att spelet i sig blivit mer offernsivt sedan red line offside togs bort. Fast målen blir färre och färre... Tror jag?

Kickan: PRÄXIS som MODO va, innan nån Booork kom o krävde strikt 'backa hem istf full fart framåt'...Sen dess har vi aldrig haft nån målkung, de har alltid farit iväg västerut..
Hall-Abbe: Ingen åsikt? Nehej, men man kan välan alltid hojta till med 1

A V G Å H A R D Y / elr nåt annat genomtänkt...

Albert Hall: Visst blir målen färre och färre, om det nu inte är ungefär som med sommar och vinter när man var liten. Vad jag minns var det soligt varenda dag under sommaren, och snö (inget slask) varenda dag under vintern när jag var liten. Dessutom var alla hockeymatcher roliga och målrika. Tror jag.

Fast kanske minns man bara det man vill minnas. Nog regnade det säkert på somrarna förr också och nog förekom det slask under det som kallas vinter, liksom det förekom målsnåla matcher, men nog har de målsnåla matcherna blivit fler liksom somrarna har blivit längre och vintrarna slaskigare pga växthuseffekten.

Rött eller svart? Rubiner eller guld? Jag har beslutsångest.

zigge: Jag instämmer nog i det sista du säger. Uttagningar som Finn-Olle känns märkliga även om förklaringen är en sådan som att Finn-Olle snabbt kunde ansluta till truppen. Dessutom finns det förutom den nämnda en hel del andra märkliga uttagningar under Hardys tid. Han har gjort sitt.

Kickan: Det har blivit färre och färre mål i elitserien. Det vågar jag påstå utan att vara nån satsetsetiknisse.

Albert Hall: Ja, visst är det så. Det satsas mer på defensiven, målisarna har större skydd och spelarna är mer kompletta - alltså bra både offensivt och defensivt - än tidigare. Fast jag skulle gärna se fler rollspelare. Jag skulle gärna se 10xKauppila som inte är så brydda om defensiven, och ett par defensivgnuggare som bara hade det till uppgift samt sämre motståndarmålisar.

Jag har börjat summera säsongen hittills, fast jag har inte tid att göra det färdigt idag. Jag postar det imorgon eler någon gång under veckan när jag har tid och ork att fortsätta.

Kickan: ...å andra sidan: VEM ska ta över?? Nån Curre?
Ingen kan 'trolla med knäna', i studion pratade de om 'naturliga målskyttar', har vi nån sån just nu i ES?? Vete fan, nån Kovalchuk skulle behövts i 1:20...Nästan ÄNNU mer skrämmande är ju ut (snarare AV-) vecklingen ibland Junisarna, låååång väg till nåt VM-guld där,tyvärr.
Va e felet? Är vi snart en B-nation?

zigge: Curre kanske vore värd ett försök. Annars tror jag Evensson kunde vara bra för 3:-, om han nu inte tar något annat erbjudande som jag vet att han har fått.

Naturliga målskyttar existerar nog, men bara på juniornivå och de presterar mest assists i juniorsammanhang att döma av hur det såg ut igår. Annars är t ex LHF:s Johan Harju en naturlig målskytt.

På b-jun nivå finns det faktiskt hopp, vilket betyder att vi nog får vänta ett tag på framgångarna.

Albert Hall: Vet inte om jag är allmänt oallmänbildad men har det alltså tidigare funnits mer än två mål i hockeymatcherna? Vore väl iofs intressant ifall man skulle använda sig av fyra mål men bara två målvakter. Då borde det väl förhoppningsvis bli fler målskyttar i varje match...

Paddan: Du är nog allmänt outbildad:-)

Frisco: Hmm, kan det vara så illa? Kanske därför jag tycker att jag passar hyfsat bra in i en högstadieklass.
De har det inte lätt de där eleverna. Försöker rita nidbilder på Whiteboarden, men de lyckas alltid få bilderna att se bättre ut än verkligheten...
Får nog ta ett snack med deras bildlärare.

Paddan:

Intressant, som alltid, det du tar upp. Nu hakar jag på det där om att spela utan målvakter. Jag funderade vidare på det där jag diskuterade med mig själv om härom kvällen. Dvs att straffar skulle tas bort. Hur vore det att istället spela en förlängning utan målvakter? I mina ögon vore det betydligt mera sportsligt än straffar i alla fall, och minst lika rafflande.

Paddan: Äh, ni får ju ingen allmänbildning alls.

Du borde ha mitt yrke. Utan det hade jag t ex inte vetat någonting om bonsaiträd, men nu vet jag allt om hur de ser ut, deras individualitet och hur man sköter dem. Det känns som en livsnödvändig kunskap. Typ.

Albert Hall: Nu verkar de skjuta fyrverkerier vid norra hamn. Varför?

Paddan: Förrexten hörde jag "Video Killed The Radio Star" nyss. Det fär mig att tänka "video killed the Luleå star" och MooDoo. Varför? Har det med fröken Britta och kärringen Hedin att göra tror du?

Kickan: I norra hamn? Hos mig verkar det vara i närheten av universitetet. Jordskalvet med 3,0 på Richterskalan häromveckan var rätt lindrigt i jämförelse...

Kickan:

Eh, dom sköt precis fyrverkerier här, p.g.a. lappfejden. Kan det möjligtvis vara det du såg?

Kickan: De kanske vill visa sin makt mot södra hamn?

Kickan: Jäklar, aldrig kan de där kommunalarbetarna göra någonting rätt. Sade ju åt de att det var på tisdag ungefär vid den här tiden som de skulle fyra av det stora MoDoseger-fyrverkeriet.

Paddan: AHAA, så det är Du sitter o kväker?? Förstod väl det.
Du har missat en MODOistisk svensk-lektion, där vissa Gävleiter i vanlig ordning inte fattat ett smack.

Kickan: Fyrverkerier? Nu? För att man vunnit nån gång, kanske , men på Tirsdag blire inga fyrias, då får Ni göra som det intelligenta Madhawks: Vända ryggen till.

Hall: Intressant förslag, efter 5 min 'vanlig' sudd, 3 minuter utan målis, sen summering. Fortfarande inga mål, ger slantsingling o 50 armhävningar för alla forwards som spelat o inte lyckats måla.

Albert Hall: De skjuter väl över hela stan då. Det smäller som fan vid norra hamn i alla fall.

Kickan: Tja, inte vet jag vad du får för associationer till vissa melodier. Själv får jag av någon knepig anledning associationer till en form av fysisk aktivitet mellan personer som älskar personer av samma kön när jag hör en viss låt med Accept, eller två låtar när jag tänker efter.

zigge: Minst lika sportsligt som idag.

zigge: Jepp, det är här jag ger utlopp för mina knepiga funderingar. Den där fasansfulla motorcykelklubbens etablering har jag allt hunnit läsa om redan.

Funderar på om man istället för straffavgörande kunde ordna avgörande medelst ismaskinsrace. Då får ju också klubbarnas isläggare möjlighet att mäta krafter mot varandra. Skulle det inte gå att utse en segrare efter detta så tar man till det tuffa artilleriet, en korv och kaffeduell. På så sätt får man ju föreningarna mer inblandade i matcherna. Tänk vilken ära för personalen i kiosken att säga att vi avgjorde matchen genom en god smörja i frigolitkopp.

Paddan: Accept har jag inte lysnat på på väldigt länge. Fast det finns ju många låtar som ger inspiration till fysisk aktivitet. Lyssnar man på master and servant med DM så kan ju mina handfängsel som jag fick av häkteskillarna vara användbara. Bara att hoppas att nycklarna passar så man inte måste ringa dem i något känsligt läge : )

Paddan: Intressant förslag, men det faller ju på resekostnaderna. Klubbarna har ju knappt råd att frakta runt spelarna, ska man dessutom frakta runt ismaskinsförare och allehanda övrigt löst folk?

Paddan: Tror du Spoljansson frivilligt lämnar Dala-metropolen?
Ska vi måste duellera mot det Lila Extra?? Fy o tvi!!
Med tanke på Moset i Kempis , får vi nog lömna wo i Mos-kampen.

Elr, kan inte Lonken utmana sina kollegor i Wrestling som avslutning, med bar överkropp?
Den som först lyckas få den andre fastfrusen med axlarna i isen, tar X.tra-poängen.

zigge: Förresten, apropos någon tidigare debatt kring armmuskler och matchprograms flygförmåga så kanske man kan utse en värdig representant från slipsplatspubliken hos respektive lag och utkämpa en duell i matchprogramskastning.
Nominerar härmed min kompis som förste kämpe.

Paddan: Härmed anmäler jag mig som frivillig som matchprogramskastare. Ibland slulle jag helst vilja in på isen själv och antingen göra mål eller slå ihjäl någon, men jag har på känn att jag inte får göra det.

Kickan: Oj, det var ju en väldigt omtänksam gåva. Jag antar att du kanske fick en liten tår i ögat när de överlämnade presangen.
Hmm, trodde att du redan hade provat så att nycklarna funkade...
Om inte annat kanske det går att fynda designerskärbrännare.

Kickan: Bättre att kasta matchprogram än att kasta husdjur som de gör i Södra Europa. Förresten så kan Luleåspelare kasta ur sig ett och annat ord ibland.

Paddan: Nej, jag har inte vågat ännu. Fast jag är lite stolt över att ha ett par riktiga handfängsel. Nycklarna är ju deamma som polisen har så det är väl bara att ringa 112 om jag inte lyckas låsa upp dem.

Gåvan kom faktiskt på fråga. Jag åkte hem till Luleå med häkteskillarna (och buset) en dag efter att jag jobbat på annan ort ett par dagar, och jag frågade om jag inte kunde få ett par handfängsel, vilket de lovade att jag skulle få nästa gång jag träffade dem.

Frisco: Bulan ska kasta ur sig ett och annat ord, annars är han inte Bulan.

Kickan: Bättre att kasta ur sig än att kasta upp kanske?

Hej med er. Nu har jag läst Alberts lunarisering i MooDoos gb och orkar inte mer. Nattinati.t

Kickan: Ska Du ut på Max o proviantera?

« · 324781