Luleå HF

SHL · 117506 inlägg · 890 ämnen

Kvalserien

Sv: Kvalserien
Robert P: Det verkar ha varit lite Toporowski över "finnfan" idag dårå. Han har ju iofs ett rykte om sig som slagskämpe men höll sig lugn under grundserien. Kanske blir han frustrerad när han inte gör mål och blir komplett tokig istället.

"Finnfan" crosscheckade Norrena i bröstet efter avblåsning för att han tyckte Norrena var elak som slashade Nordström i knäväcket.

"Finnfan" var för övrigt lyckad under hela matchen. Lyckades slå till sig en tvåa ensam i ett FBK-PP i slutet av andra perioden och crosscheckade sedan Jens Karlsson efter avblåsning och åkte ut för det också.

Lulekickan: små flygfält finns i stort sett överallt.

Jag såg inte vad Hyvönen gjorde. Jag satt och flippade lite mellan hockeyn och fotboll på Canal+ så jag bommade själva situationen och hörde bara att han fick en femma för crosschecking.

LL: Tydliigen finns det en massa små flygfält man inte känner till. När jag åkte till Göteborg förra veckan fick vi inte landa på Landvetter eftersom det var en sådan ruggig dimma. Efter att vi cirklat i en timma och de pratat om att vi skulle få landa i Jönköping istället och åka buss därifrån till Göteborg fick vi slutligen landa på ett litet flygfält som heter Sävre, och som var närmare centrum. Jag hade då aldrig hört talas om Sävre innan dess och visste knappt i vilken del av landet vi var när vi hade landat.

Vad gjorde Hyvönen? Jag fick ett SMS från Jesper när jag var ute på stan och han skrev något i stil med "Go VF. FBK suger och finnfan måste bli avstängd".

Lulekickan:

Första matchen vann de efter förlängning.

Andra matchen vann de med 1 mål.

Och nu vinner de med 2-0.

Verkar som att överlägsenheten blir allt tydligare.

På måndag blir det fest i scandinavium, när blixtlåset skall defilera hem första guldet på 35 år. Vinst med 8-1, typ?

Att blixtlåset så totalt pulvriserar warulfven får en att förmoda att warulfven knappast är värda att bli kallade för tvåor i sverige. Jag har just räknat med en oomkullrunkelig satsetik och funnit vackra, logiska och självklara bevis för att årets riktiga ranking skall vara följande:

1. Blixtlåset
2. Lallarna
3. Lulehockey

Själva var vi ju ytterst nära att slå ut Lallarna, någon felstuds som skiljde bara, igenkligen, även om siffrorna kan få den oinsatte att tro annorlunda. Och troligen hade vi slagit blixtlåset om vi fått chansen....vetefan om det inte är vi som är tvåa?

Fast nu drömmar jag och hittar på. På riktigt är det ju vi som är bäst. Som alltid. Hurra för oss!

LL: Redan under serien och i slutspelet har man trott att "Warulfven kan bättre än så här". Men, det verkar inte så. Som har de vunnit så mycket att de inte har viljan längre.

Blixtlåset kan, och Blixtlåset vill. Jag har inte sett mycket av matcherna men det jag har sett är villiga och kunniga blixtlås. Så måste ett lag se ut, för att bli svenska mästare. Warulfven, däremot, spelar så att man tvekar på om de kan, och hursomhelst ser man att vill, det vill de inte.

Nu kommer det iaf att bli sex mot fyra för Warulfven sista 65 sekunderna. Men det räcker ju inte.

Grattis till mästerskapet, Blixtlås!

...och där gjorde Ronnie Sundin 0-2. Ridå och rullgardin ner för FBK?

Lulekickan: det finns ett flygfält en liten bit utanför Piteå, där de brukar köra dragracing på sommaren. Men den sammanlagda körsträckan med bil till Kallax och från flygfältet utanför Piteå blir nog minst lika lång som att ta bilen till Piteå på en gång. Det lär i alla fall inte gå fortare från dörr till dörr :-)

Lulekickan: ja, jag har svårt att se hur FBK ska kunna ta fyra raka om Frölunda lyckas få sig en 3-0-ledning i dag.

LL: Frölunda leder fortfarande över Warulfven. Grejar de matchen idag är Warulfven nere för räkning.

LL: Nej, jag flyger från Umeå till Luleå helgen innan. Sträckan Luleå-Piteå kan jag nog greja utan flyg. Faktum är att det nog skulle vara lite svårt att flyga till Piteå om jag inte har tänkt landa på någon gata mitt i stan. Alternativt kunde jag ju be dem landa någonstans där man får testa flytvästen : )

Lulekickan: fast du ska väl inte flyga mellan Luleå och Piteå? :-)

LL: Det känns tryggt eftersom jag tycker det är skönt att flyga. Det lär ju bli en hel del flygande de närmaste veckorna i vilket fall som helst med tanke på jobbschemat. Luleå, Umeå, Luleå, Umeå, Piteå, Bryssel/Strasbourg, Luleå, Umeå...

Man kan förresten kika på www.flygtrygg.nu, vilket är flygbolaget Britannias hemsida för flygrädda. Där hittar man många intressanta fakta även för den som inte är flygrädd.

Lulekickan: jo, det är faktiskt betydligt vanligare att du överlever en krasch än att du dör. Rent statistiskt är det farligare att åka bil än att flyga. I genomsnitt måste du flyga dygnet runt i 86 år innan du råkar ut för ett allvarligt tillbud. Jag minns inte de exakta siffrorna, men siffrorna är något i stil med att du har 75% chans att överleva en krasch.

LL: Fast det är väl inte så många som överlever en krasch överhuvudtaget? Det borde finnas statistik på det någonstans.

Sven Savage: Visst lirar de i en helt annan division rent ekonomiskt, liksom Warulfven som är "värst" på det området. Det gäller för de klubbar som har en mer begränsad ekonomi att hitta fler inkomstkällor för att inte halka för långt efter. Enbart de traditionella intäkterna från t ex matcher, sponsorer och souvenirer är inte tillräckligt utan klubbarna måste hitta på något annat. FBK anordnar en hel del annat i LLA, något som LHF nu också skall försöka sig på i Coop Arena. Slår det väl ut lär det bli fler arrangemang i framtiden. Hur som helst har den nyrenoverade arenan med loger, restaurang och sportbar betytt mycket för föreningen.

NuMountain: Katapultstol på var plats? Kunde också vara nyttigt om någon beter sig i sin stol, typ vill knyta skosnören, eller nyser på grannarna.

Strax börjar tredje finalmatchen. Blixtlåset låter Lundquist vila, och släpper in Norrena i stället. För några månader sedan köpte de kallio, en spelare vi själva drömde om. Jättenödvändigt för blixtlåset, serieledare och så. Verkar handla om ett lag som lirar i en annan division, ekonomiskt, men gissningsvis får de några barkbrödsår nu efter guldet, för det blir ju guld. Även om warulfven är warulfven, men nu nog en mätt warulfven.

LL: Jo då slipper man ju dessa jobbiga köbildningar.

NuMountain: hmm, ja, det kunde kanske tänkas att alla hade var sin nödutgång intill stolsraden så kunde man välja att ta den i stället?

LL: Men borde man inte få möjligheten att välja att hoppa i alla fall, om situationen är sådan att man måste nödlanda. Eller blir det orättvist? Jag tänkte om man tar med sig en egen fallskärm i handbagaget utifall att.

Lulekickan mfl: flytväst i ett flygplan är inte så långsökt som det kan låta. De största riskerna är vid start och landning, och då hjälper inte fallskärm eftersom man är för nära marken. Skulle däremot tex alla motorer lägga av när man är uppe i luften så har man rätt bra odds för att klara sig - ja, då ska man faktiskt ha en hel del otur för att det ska gå illa. Trafikflyg av lite större modell kan glidflyga ungefär 20 gånger sin höjd (normalt går motorerna faktiskt i det närmaste på tomgång när man går in för landning), så i ett sådant läge är chansen, på de flesta ställen i Europa i alla fall, rätt stor att du antingen har ett flygfält i tillräcklig närhet eller att planet kan ta sig ut till en större sjö eller till havet. Flygplan är relativt vattentäta och håller sig flytande ganska länge, så vid landning på vatten hinner man därför ta sig ut i de uppblåsbara livbåtar som finns på planet, alternativt att man hoppar i vattnet och väntar på räddningshelikoptrar mm.

En fallskärm skulle man bara ha nytta av om planet tex skulle gå av på mitten, fast troligen skulle bara någon enstaka passagerare ens hinna få på sig fallskärmen innan det var för sent.

Lulekickan:
Nej, nu tror jag att det är dags att släcka ner ett par timmar och ägna sig åt lite kuddbrottning, sömnforskning mm

God natt med dig Kicks och sov så gott!

Paddan: Jag har läst min sammanställning. Det var rätt kul eftersom så mycket faktiskt stämde.

Lulekickan:
Klart jag såg att det är ett horoskop.
Skulle vara intressant att läsa hela sammanställningen på 20-30 sidor. Kanske kan man få någon vägledning i den.

Paddan: Vilken undersökning? Det är ju ett horoskop. Allt är inte uttalat optimistiskt, vissa delar är skrämmande. Iaf om man är så jättemycket skorpion som jag.

Lulekickan:

Tyckte hela den där undersökningen lät lite väl optimistisk.
Lite pessimism vill man ju kanske också läsa om. Kanske vore läge för att försöka sig på en gammal idé: misfortune cookies...

Paddan: LHF såklart, allt annat tyder på dåligt omdöme. Fast du hittade säkert något sådant i rapporten så det visste du nog redan : )

Lulekickan:
Ojdå, riktigt imponerande det där.
Men det verkar inte svara på den viktigaste frågan: Vilket lag skall jag hålla på?

Paddan: Jag har på känn att du undrar vem du egentligen är. Här får du svaret i en lååång rapport om du så önskar, och det helt gratis.

Lulekickan:

Ja du, vet inte vad jag ska svara på det där. Men det var ju intressanta inlägg du plockade fram. Ser väl ut ungefär som merparten av inläggen på vårt forum.

Paddan: Hur kan så många idioter hitta dit samtidigt? Det är fascinerande. Möjligen finns det fler idioter i det området än i övriga delar av landet. Perlskogs är typexemplet för en MooDoohockey.se-skribent, liksom de MooDooister som var en starkt bidragande orsak till att Debattforumet på Svenska Fans stängdes ner.

Exempel på sånt de skrev på Svenska Fans:

modo kommer lätt att vinna sm guldet i år det enda hotet är färjestad. p.s modo kommer lätt att få samuel påhlsson!!!!!!!!!!!

LHC OCH MODO ÄR PRrroffs lagb

SAMUEL Pållson går till modo för att hans flickvänn bor i övik

MODO kommer att få samuel pålsson för han är så bra. Han Hatar ALLA Som hejar på frölunda och är göteborgare frölunda får bara dåliga spelare. så här ser Tabellen ut

1. FBK
2. hv71
3. Södertälje
4. MODO
5. Frölunda
6. DIF
7. Timrå
8. malmö
9. luleå
10 LHc
11 Leksand
12.brynäs Jag vet det haha

HATA ALLA LAG
ÄLSKA MODO
MODO DOMINERAR TOTALT I ÅR OCH
FRÖLUNDA PISKAR VI I SEMIN SEN VINNER VI MOT FBK I FINALEN ME 3-1 I MATCHER.
DÅ ÄR NI INT SÅ STOR I KÄFTEN ERA INDIANER FRÅN GÖTET.

______

...jisses.

Lulekickan:
Hehehe, jag förstår det. Det är så gott som alltid en skrämmande upplevelse. Det är där vi utbildar såna som perlskogs och har också intensivutbildning i oneliner-skrivandets svåra konst.

Paddan: Förresten läste jag nyss, för första gången på säkert ett halvår, forumet på MooDoohockey.se. Det var en skrämmande upplevelse.

Paddan: Nej, jag menar väl mer att man inte märker av Gusten överhuvudtaget. Ja, undantaget om vi råkar ha tvättid före/efter varandra dårå. Annars brukar det ju höras att de närmaste grannarna lever i alla fall.

Förresten kanske man skulle nämna förlängningen av Åkerströms kontrakt. Jag tycker att en förlängningen var rätt i sig. LHF står inför ett generationsskifte och byggandet av en helt ny stomme i truppen. Jag tror att Roger kan vara till stor nytta i "inskolningen" av den nya generationen. Dessutom var han enligt min mening en av LHF:s bästa backar under säsongen. Visst kunde han försiktighetsvis ha erbjudits ett ettårskontrakt med tanke på att han inte längre är någon ungdom, men ändå tror jag 2 år är riskfritt eftersom jag är rätt säker på att Roger på eget bevåg skulle lägga av och inte till varje pris klamra sig fast om han kände att han inte har mer att ge.

Lulekickan:

Hmm...inte står du väl vid dörren och lyssnar för att försöka höra när Gusten kommer hem.
Låter som att det kanske är ute i korridoren som det skall hållas fest då!

Klart man får räkna med såna saker när man bor i pensionärsghettot Bjästa, men det får väl ändå finnas gränser. Ibland tror jag nästan att vävstolen är på väg in genom väggen, låter som så i varje fall.

Paddan: Jag höll mig nog till ett och samma ämne i inlägget, med någon enstaka utsvävning.

Nej, däremot har vi ljudisolerande mattor i korridoren, eller vad man nu skall kalla det, utanför lägenhetsdörrarna. Man hör knappt att man går ens när det är man själv som går, och ännu mindre hör man grannarnas fotsteg när man själv är i sin lägenhet.

Skyll dig själv när du bor i Bjästa. Klart att grannarna är i vävaråldern : P

Lulekickan:

Aha, där ser man, jag var inte helt fel ute där. Det är klart med tanke på ditt oskrivande på forum så har du väl en del att säga om både ditten och datten.

Kan inte vara så att de passat på att ljudisolera din lägenhet under tiden du varit i Umäää?
En liten ljudisolering skulle jag gärna önska mig, lagom kul att väckas av att grannen sitter och väver klockan 7 en lördag- eller söndagsmorgon.

Paddan: För något år sedan låg servern nere ca en timme varje natt, varför vet jag inte. Nu vet jag inte hur ofta den ligger nere eftersom jag så sällan surfar nattetid.

Ja, du hade nog fått scrolla endel för att läsa inlägget. Kortvarianten blir nog inte lika scrollig eftersom jag inte orkar skriva allt en gång till.

Jag måste ha världens lugnaste grannar. Ändå är de flesta som bor här i huset max 35 och har hyfsat bra inkomst (det måste man ha med tanke på hyrorna) och har krypavstånd till krogen. Eller är det därför de är så tysta nu? Gusten märker man i vart fall inte av överhuvudtaget.

Hur sjutton lyckas jag med de där felskrivningarna."...borde väl ändå..." skulle det ju vara.

Lulekickan:
Nej, det är klart. Tycker jag känner igen det där på något sätt.
En kortvariant, borde väl ändu betyda att man får skrolla en hel del för att läsa dina funderingar.

Tydligen någon som tyckte att det kunde vara bra att ha något att göra efter helgen också och passade på att stänga ner servern för helgen när han tog helgledigt...

Paddan: Nej, jag har inte sparat det, Man räknar ju inte direkt med att servern ska lägga ner just när man sitter och skriver något. Jag får väl posta någon slags kortvariant av inlägget senare istället.

Lulekickan:
Ajdå, hoppas du var så klok att du hann spara det du skrivit i varje fall. Upptäckte att servern låg nere, tänkte gå in och läsa lite på forum i brist på annat men så roligt ville man tydligen inte att jag skulle ha.
En bättre början på helgen kunde du ju onekligen ha fått...

Paddan: Jäkla skit. För en gångs skull hade jag skrivit ett långt inlägg på forum, vilket inte hör till vanligheterna nuförtiden, åsså ligger den satans swehockeyservern nere när jag är klar och skall posta det. Morr! Varför jävlas allt idag? Eller idag och igår kanske jag borde säga eftersom klockan har hunnit bli idag.

Kul att SAIK vann med 5-1, synd bara att förbannade LHC har sån jävla bonnröta och kvitterar med 16 sekunder kvar och dessutom avgör i sudden. Jaja man får väl hoppas att SAIK kan vinna nere i Linköping på måndag.

Lulekickan:
Kanske det, men kom ihåg den fina visselpipan som tydligen finns på flytvästen. Med den kan man ju påkalla uppmärksamhet.
Knepigt, räcker det inte med att skrika för glatta livet när man är i fritt fall genom luften...

Paddan: Jag tror man kan flyta rätt bra om man har en fallskärm också.

Paddan: Tycker att man borde ha en fallskärm istället för en flytväst under stolen. Ja menar, om man störta borde väl en fallskärm vara mer lämpligt.

Lulekickan:
En kombinerad flytväst och fallskärm vore vål i sådana fall det bästa, om det nu fanns något att välja på.
Tror annars att flytvästtillverkarna måste ha en väldigt stark lobbygrupp som lyckats prångla in västarna på flygplansmarknaden.

« · 259024 · »