Det har blivit ett litet, litet glapp nu från de tre sista lagen till oss andra som krigar där nere. Efter morgondagens match är det minst fyra poäng från Modo på nionde plats till antingen Leksand (och då är det fem poäng) eller MIF. Om TIK slår MIF så är det dessutom hela sju poäng från Modo ner till MIF på kvalplats, och SSK har nu hela nio poäng upp till Modo och tio poäng upp till oss.
Med andra ord är SSK inte helt avsågat för vår del, men tio poängs marginal på 14 matcher är ändå hyfsat mycket. Vi har kvar att möta såväl SSK, MIF som Leksand en gång, och i samtliga fall på bortaplan. Det krävs väl inget större matematiskt geni för att förstå att de matcherna kan bli enormt avgörande för var vi ska hamna.
Nå, hur som helst - enormt skönt att vi kunde knipa sex poäng på de här två matcherna. Nu har vi i alla fall en liten marginal till det nedersta strecket.
nappen: Det är Jocke som lägger in resultaten. Jag ska ringa honom om en stund i ett annat ärende ändå så om inte LL kan fixa det kan jag nämna det för Jocke.
Kickan: Oj, vad skönt med vinst. Tyckte laget spelade rätt stabilt idag, om man ska vara lite negativ så får det väl va att vi inte gjorde fler mål. Men så länge vi släpper in mindre mål än vi gör så är det ju inte så farligt.
Frisco: Äh, sluta nu Frisco. Det är klart du får skriva här, fast du får vara lite försiktig med ditt ordval efter förluster. Inte för att jag hann se vad det nu var som plockades eftersom jag lämnade datorn direkt efter slutsignalen i den matchen för att sura för mig själv, men rent allmänt är väl regeln att vi - liksom andra - måste få sörja efter en förlust utan att andra strör salt i såren.
Otroligt skönt med seger över Kringlorna. Åkerström gör enligt min mening en av sina bästa matcher den här säsongen. Ibland är gammal äldst. Fast ska jag rösta på en matchens älskling får det bli Mange i den här omgången. Fabbe borde ha gjort mål (lätt att säga för en läktarcoach) på båda de superbraiga lägen Mange skapade åt honom, eller åtminstone på något.
Ytterligare en relstivt jämna hemmatch som vi vinner. Idag tyckte jag dock att vi vann rättvist, om än knappt. Södertälje hade inte särskilt många målchanser på hela matchen. Vi gick runt på fem backar men lyckades trots detta oftast jobba fast dom nere i sarghörnen. Ett tag i andra så gick även Mäntylä av och vi gick på fyra. Då knäade vi lite i slutet av perioden. Det är rätt jobbigt att spela varannat byte...
Idag imponerades jag framförallt av pappa Åkerström. Han visade verkligen vägen matchen igenom. Dessutom gjorde han mål för andra matchen i rad. Annars var det hårt, mycket, mycket hårt arbete som gällde över hela linjen. Ingen gjorde bort sig idag. fast kedjan Nordquist-Brabenec.Huczkowski var nog ett strå vassare än resten. Oj, vilket jobb!
Albert Hall: Uppenbarligen har vi samma åsikt om pappa Åkerströms insats idag. Jag sa till Eje, att nu när hangjort 100 mål så kommer nästa 100 avbara farten redan den här säsongen. Idag bidrog han till segern genom ett jättejobb såväl offensivt som defensivt.
Skönt med en seger, men synd att det inte blev ännu fler mål. För att nämna några exempel så Fabbe borde ha satt någon, Husse hade ett läge han inte borde ha missat liksom Brabenec samt Nordan om han bara fått iväg ett ordentligt skott i det läget en meter från mål. Tror dock att en Kringla hindrade honom rätt burdust, så han gjorde nog vad han kunde av situationen.
Frisco: Idag är hockey riktigt kul. Skönt att slippa ha ångest fram till tisdag då vi bärgar nästa seger mot Gläfsers, och då med Kapus i laget.
Kul att ni vann också, om än jag egentligen hatar er och vill ha er så långt bakom oss som möjligt ; ) Starkt gjort utan Svarten i laget. Jag misstänker läggmatch från Linkpingarnas sida eftersom MooDoo egentligen är värdelösa.
Kickan: det är väl inte helt otänkbart att Roger självförtroende lyfte en del efter målet i förra matchen. Kul som fasen i alla fall att höra att han får beröm, för jag tycker att han har fått alldeles för mycket skit den här säsongen. Så jävla dåligt har han inte varit i de matcher jag har sett i alla fall. Tvärtom har han varit mycket bra i de flesta.
Kickan: Ingen läggmatch kan jag lova dig. Vi hade tur idag. Bara Söderberg blev skadad och fick utgå i början av matchen. Härligt med bara en skada under en match.
LL: Om det öär forum du syftar på när det gäller kritiken så ska man ju ta mycket av det som skrivs där med en nypa salt. Många är flockdjur som inte gör något försök att tänka själva utan bara hänger på andras kritik av spelare. Ibland gränsar det till personförföljelse, och det är långt ifrån alltid kritiken är riktigt så befogad som man skulle kunna tro om man inte viste annat än det som skrivs där.
Jag tycker heller inte han har varit så usel som vissa vill få det att framstå om. Endel verkar anse att bara för att en spelare är 30+ är han slut, fast Roger har som jag ser det gjort en klart bättre säsong i år än i fjol. I matcher som den här, när nerverna är på ytan hos många och spelat lätt kan bli lite krampaktigt (som i de 15 sista minuterna i den första perioden) behövs verkligen såna som Roger som har rutin och kan bibehålla lugnet och kylan när andra inte kan det. I kväll visade han vägen, och efter det började LHF spela lite mer avslappnat och började återigen ta de initiativ de tog under matchens fem första minuter.
Frisco: Du börjar låta som jag gjorde tidigare. Bara en skada till, tjoho! Länge har jag inte undrat om någon spelare ska bli skadad under en match, utan bara oroat mig för hur många och hoppats att ingen av nyckelspelarna blir långtidsskadade (ja, fler än Petter och Skuggan dårå).
Albert Hall: Jag förstod det. Ditt inlägg kom ju ett par minuter efter mitt så du satt jantagligen och skrev när jag postade. Fast eftersom vi båda anser att Ågi var kung är det ju sant, till skillnad från vad man kan tro om man läser vissa, icke publicerade på den officiella hemsidan, matchrapporter.
Måste få gratulera grabbarna idag igen, andra "måstematchen" i rad som vinns ! Full av beundran att med så många orutinerade och unga spelare klara av ett ENORMT tryck från en stentuff omgivning bl.a oss supportrar !! Spelet må ha varit fördjävla tråkigt MEN full poäng är ett faktum, heder å tack boys :o))) Det låter nog lite fjantigt att en karl skriver det men det skiter jag i: Jag älskar Luleå Hockey in i min minsta atom !!!
björn power: Det låter väl inte fjantigt. Klart man älskar dem och ska älska dem. Annars hade väl jag, Suz och vivix varit de enda som postat här om man nu måste vara tjej för att älska.
Förrexten vågar riktiga män älska och desutom tala om det. Det är bara fjollor som inte vågar säga att de älskar, och eftersom norrbottningar är riktiga män är ju det numera officiella namnet för LHF "Älsklingarna".
Visst är man stolt över killarna. Lite krampaktigt spel var det ju efter 5 minuters spel och fram till slutet av den första perioden, men det är förståeligt med tanke på hur läget ligger. Fast sedan lossnade det, åtminstone spelmässigt om än det kunde ha varit ännu bättre målmässigt just med tanke på spelet. Vi kunde ha vunnit med betydligt större siffror om bara millimetrarna varit på våran sida. I de två sista perioderna fanns det bara ett lag på isen. Kringlorna hade nada eget spel. De bara försvarade sig, slog i från sig och satsade på kontringar i de få lägen de fick tillfälle till det. Pirro, släng dig i väggen, i SSK har du mött din överman när det gäller defensivgnuggande. Det är skrämmande att en tränare får ut så lite av en på pappret mycket bra trupp.
björn power: Det är verkligen kul att se Frallan in action och då främst det faktum att han är så skjutglad och offensiv. Fast han gör inte bort sig defensivt heller. Lite oslipad är han kanske fortfarande när det gäler defensiven men han gör sällan några stora tabbar. Synd bara att han lär försvinna till ÄnnHåÄll om något år, en sådan kille vill man bara se mer, och mer, och mer, och mer av. Hur länge som helst.
Kickan: mmmmmm... instämmer 100+% Hoppas verkligen han fortsätter och spela "sitt spel" med utmaningar, oväntade rörelser å pass även om han missar och försorsakar ett och annat baklängesmål för i slutänden så är det just en sådan back LHF och inte minst hokky-Sverige behöver !! Allvarligt tror jag han är Sveriges störste backtalang någonsin (hoppsan !) han kan bli hur bra som helst !!
björn power: Jag är nog inte rätt person att svara på det. Finns nog dom som är bättre lämpade att ge dig svar än jag. Martin S och Robert P för att nämna två.
björn power: På gränsen till iaf. I LHF är han i vart fall störst sedan Öhlund, och kanske kan han till och med bli bättre än så. Jag tror det, och jag hoppas det.
Jag är i vart fall oerhört tacksam för att han finns, liksom jag är oerhört tacksam för att övriga 80-talister finns den här säsongen. Hur skulle det annars ha gått? *ryyyysa*
Kickan: Klart större än Mattias Öhlund, han var/är stor, bra skott, defensiv men totalt sett- icke sa nicke tycker jag ! Niklas Liström och Börje Salming, jaa kanske ...
björn power: Ja, det är sant. Fast Öhlund fick med dåtidens mått mätt ett EXTREMT bra kontrakt när han åkte över till ÄnnHåÄll, och är alltjämt en MYCKET uppskattad spelare. Fast Frallan är bättre offensivt om man jämför när de var i samma ålder.
Åh, tänk att Öhlund mycket väl kan finnas i laget nästa säsong, liksom Holma och NoName. Underbart!
Portello: Plantis är Oplantis numera. Enström kan aldrig tävla med Frallan på de rinkar Frallan kommer att leka på om något eller ett par år. Enström blir kvar i ES.
Kickan: Jag har sett en massa hokky under en "masse år" och jag tror aldrig jag sett en spelare med större talang, killen har ALLT (psyke,storlek,rörelse,spelsinne,skott,handleder,timing) "you name it ! Nu kommer det an på honom själv hur långt han vill gå anser jag.
Jag glömde nog den största "konkurrenten" och det är vad jag kan komma ihåg Lennart "Lill-Strimma" Svedberg som fick åka över och träna med USSR och Anatoli Tarasov, detta är en liknade spelare !!
Kickan: Ok, får väl göra det då. Men nu är jag inget hockeyorakel heller. :) Tycker att frallan har gjort en kanonsäsong hittills och hoppas verkligen att det fortsätter så. Och det mesta tyder ju på det. Igentligen otroligt att killen är född -85.Ibland spelar han ju som värsta veteranen.Visst gör han misstag också, men säg den spelare som inte gör det.
Portello: Visst är det så. Frallan spelar oerhört moget för sin ålder och har dessutom en förmåga att läsa spelat som få andra har - till och med bättre än vi läktarcoacher :). Det i kombination med alla hans andra positiva egenskaper gör att han kan nå hur långt som helst.
Portello: Ang misstagen så är jag lite orolig att tränare kommer hämma honom i hans utveckling (hoppas innerligt jag har fel), "slå sarg ut istället grabben" och det vore förödande för både honom och hans framtid ! Johan Fransson SKA INTE bli en i mängden, han SKA BLI en "härförare" från bakplan som kan dra en eller 2 gubbar och slå det öppnande långpasset på en framskrinnande forward !!
björn power: Känns som varje år Fransson stannar i Luleå är ett stort plus. Fast jag är ändå inte orolig att han sticker innan han är mogen för NHL-spel.Han verkar vara en förståndig.Väntar nog hellre ett år extra än att åka över för tidigt.
Portello: Håller med till 100:a, se bara på förra säsongen då ALLA EXPERTERhaussade honom och VILLE se es-debut men han trotsade ALLA EXPERTER och lät ljumskarna hela i lugn och ro för att sedan .... Ja den sagan kan ju alla vid det här laget ;)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Nu får vi sluta prata sånt i den här tråden. :-)