Luleå HF

SHL · 117847 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Efter två perioder:

Schtaan-Lakers 1-0 bara. Annars är det mer målglatt:

MooDoo-HV 2-2 nu tyvärr

Pungen-Timrå nu 3.2 och tvärtom

Pölsan-Warulfven 2-3, också tyvärr.

Röglarna mycket nära att kvittra efter fint PP med många skott men JG är riktigt alert och tar för sig idag; håller nollan.

Andra perioden slut nu, 0-1. Känns precis som väntat: Luleå har det allra mesta men får inte in puckarna. 

Det som förvånar idag är att man haft så jäkla många solklara chanser med öppna mål m m.

Gunnarsson i intervju, riktigt glad över målet. Känns som att den här 20-årige killen håller på att lyckas nu och mycket väl kan slå igenom i år. Då kan han mycket väl leverera ett backspel offensivt som vi behöver. Men vi måste ha fler bra skottbackar ändå.

Skotträning!

NEJ MEN FÖR FAN ZEBRA! 

PYÖRÄLÄ STÅR EN METER FRAMFÖR MÅLGÅRDEN - GERBER ÅKER PÅ HONOM BAKIFRÅN OCK TACKLAR OMKULL PYÖRÄLÄ SAMTIGT SOM HAN SJÄLV KASTAR SIG BAKÅT I ISEN OCH BLIR LIGGANDE KVAR.

EN SOLKLAR FILMNING ALLTSÅ.

MEN ZEBRAN TAR UT PYÖRÄLÄ. SKANDALZEBRA!

Nu börjar det lossna. Fabbe fri tre ggr till, 0 mål, men lule svärmar och röglarna lite mer missmodiga tar utvisning.

PP för Luleå. In med Pyörälä-Klasen nu för tusan och sätt matchavgörande 0-2!

Och för att variera konfekten: Fabbe + Sandell + Hirso kommer 3 mot 1 i en kontring och har all tid i världen vilket Fabbe utnyttjar genom att glida fram tiull Gerber och skjuta pucken på honom...

Vanligen är som sagt få chanser orsak till låg målproduktion men här har vi haft ett gäng högkvalitativa chanser och...

PYÖRÄLÄ!

Mika står i Holmaläge, plockar ned en puck som är två meter över isen och passar den bakom ryggen till Gunnarsson som glidit in och klappar in den utan snack!

Luleå leder 0-1!

Hirso-Pyörälä-Klasen m fl fick lira 15 sek av PP nyss. 

Lite lite kan man tänka.

0-0 efter PP.

Nu känns väl som att Röglarna kan peta in 1-0 när som helst...

Halva andra spelad, och Röglarna har haft mer spel än Luleå i 4-5 minuter nu; har 9-5 i skott i andra.

PP för Luleå nu. Koivisto-Olle-Persson-Vikho-Frallan hela tiden. Det är tydligen de som ska göra det i PP?

Hade varit intressant att hårdköra Pyörälä-Klasen med andra i stället.

Men fan, zebror, vakna nu! JG blockerar en puck under benet men en Röglare slår till med klubban på den blockerade pucken som därefter nästan glider i mål! En lulespelare petar dock bort den och en meter framför situationen står zebran och tillåter allt!

Herregud! En Luleåfemma är plötsligt alldeles slutkörd och står på raka ben medan Röglarna lirar runt som de vill; plötsligt har de ett anfall och ett långt sådant..  Abbotten blir tvungen kroka klubba och åker ut och nu får vi köra box.

Rätt bra TV-kommentator från Ängelholm. Han kan namnen på spelarna, och kommenterar så där mittemellan - inte allt som en radiokille - men sitter inte heller tyst, som en inkallad "expertkommentator" - utan lagom, bra det.

Fan, fortsatt övertag från Luleå men utan att ettan kommer. Väldigt snarlikt det som vi sett tidigare mellan lagen alltså. 

Det känns inte som att Luleå spelar 5 mot 4 hela tiden, men åtminstone som 5 mot 4,5. 

KOM IGEN NU, LULEÅ, IN MED ETTAN!

Kung Kenny intervjuas inför andra perioden, ger intrycket att vara rätt fokuserad på något:

Fråga: Hur ska ni spela i andra perioden, Kenny?

Kenny: Naj, vi ska försöka hålla pucken inom laget.

Fråga: Är ni nöjda med spelet under första?

Fråga: Hänger du med på en bira efter match, Kenny?

"...Inga-Britt Ahlenius har själv bett om en ny tjänst..."

Och där kommer Olle också i friläge och glider närmare och närmare men lyckas inte avlossa något skott utan gliiiiider förbi?

Salcin:Håller med du. Ibland har vi ju varit målfattiga eftersom vi bara lyckats vispa puckar långt från sidan men med sådana lägen; när det nästan inte finns att missa? Man hade ju varit berett att satsa hur mycket som helst (även vid Oddsen 1:1.001 dvs man skulle ha vunnit en tia men riskerat förlora 1000:-) på att man själv målat där. 

Och därefter Perssons påminnande läge i PP, där han lurat bort Gerber och får in pucken prescis några decimeter framför det öppna målet. Han försökte ju själv då stöta in den men fick inte träff bakifrån målet, men vi hade ju omedelbart framför två lulespelare och en röglare,men den sist nämnde lyckades spela ut puck. Samtidigt som man är 100% övertygad om att i vissa lag, i vissa matcher, hade det varit otänkbart att ingen av två forwards hade ätit puck för att få in den. 

He he, MooDoo har 2-0 efter första på HV, som darrar ihop när Wesslau inte står. Är det fortfarande så att HV vunnit allt när Wesslau stått och förlorat allt när han varit borta?

Warulfven har 0-1 ledning mot Pölsan i första, när de två kaffefärgade lagen gör upp. Tänk att jag var i Karlstad för någon månad sedan och tvingades dricka Lila Kaffe hela tiden - bläh! Tacka vet jag La Pavoni.

Pungen 1-0 på försvarsstarka Timrå efter första.

Slutligen 0-0 efter första mellan Schtaan och Lakers. Låter som att Schtaan har svårt att tända, de börjar väl räkna hem GLUDet redan nu?

Sven.Savage: Luleå måste vara helt unika att missa som koivisto gjorde var 10ggr svårare missa mål än att göra mål.

Hm, Röglarna är lite underliga: de åker och de försöker spela fysiskt men det känns som att de inte riktigt är på sin nivå och inte heller starka nog. 

Gissar att det här gänget skulle behövt Kung Kenny på isen för att våga vara ett riktigt lag.

Kan förstå att Schtan hade 3-0 efter första, det borde vi också haft. 

Samtidigt kan det förstås sluta hur som helst när det står 0-0 och ju längre det är så, desto större risk att röglarna plöstligt inser att de har chans och börjar spela hockey.

0-0 efter första, alltså, och 4-14 i skott. Mycket obra, målen måste in.

HERREGUD!

Koivisto får ett "läge" bestående av att han har puck tre decimeter utanför ett helt öppet mål medan Gerber är på utflykt.

Det är nästan omöjligt att missa målet men Koivisto lyckas lägga pucken förbi...hur lyckades han?

Annars är spelet precis som väntat och som tidigare matcher. Luleå har puck och trycker på vilket ger ett helt gäng fina chanser. Det är pinsamt att vi inte redan leder, men vi är ju "bra" på det. 

Nu har vi PP och...Rönken testar Olle-Vikho-Koivisto-Persson-Frallan och....fan, Person får friläge från kanten, drar Gerber och har puck i samma läge som Koivisto nyss: tre decimeter från öppet mål men - lyckas även han! Lyckas misslyckas alltså...

Ojoj, vilken start för Jacobsson. Efter det ovan beskrivna är han nära att tillåta en kontring från bortre blå när de stöter på honom och bara flytstuds hindrar det. 10 sekunder senare felpassar han grovt och efter ytterligare 10 lägger han en icing.

Det enda tid han ICKE utfört extremt usla/farliga insatser hittills var när han satt utvisad. Tala om osedvanligt usel start; kan han skärpa sig efter allt detta?

Salcin: Lite förvånande att de fortsätter testa Fogström med Klasen-Pyörälä. Det hade ju sagts att Hirso skulle in där, men tydligen inte. Hoppas de inte envisas med Fogström alltför länge om det inte fungerar. Väldigt viktigt att hitta rätt tredjegubbe för de där två.

Synd att Berguven blir borta fortfarande för hjärnskakningen. JG har absolut varit godkänd, även om medspelarna "hjälpte" honom till 80%SVS senast. 

Länge sedan vi gick in i match med bara sex backar. 

Matchen har börjat. Robin Jaconsson lägger en klassisk indian och följer upp det med att visas ut. PP för röglarna nu.

OBS att vi har två rookiezebror vilket brukar betyda hemmazebror.

Kämpa på nu, Luleå!

zigge: He he, så där blir det när man skriver på Iphone;-) Det irriterade mig förstås;-)

Lycka till mot HV - hörde att Wesslau var borta vilket innebär att HV sätter in sex målvakter och inga utespelare förrän de hamnar under med 1-0: så var det mot oss senast så vi passade på att slå HV. Nu vet du hur - bara att upprepa!

Sven.Savage: Lineupen på swehockey

Abbott-Abbott-Vikho
Gunnarsson-Fransson

Koivisto-Olausson-Persson
Kilström-Jonsson

Pyörälä-Fogström-Klasen
Jacobsson-Svensson

Fabricius-Hirschovits-Sandell

Extra: Jakobs och Hedman

Fogström fortsätter alltså i 3de femman.
Persson som inte alls verkar funka med Olle och Koivisto får fortsatt förtroende där.

Skulle vilja ändra en hel del, Hedman in med Abbotts, Sandell istället för Persson.
Vikho-Fogström-Fabricius i 4 de
Hirscho in i tredje, Persson och Jakobs som extra.

Sven.Savage: Hmmm.."Ängelholm var ju länge försvunna, vilket irriterade mif",

Det är väl NU som MIF är verkligt irriterade, då de blitt lillebror i Nord-Danmark?

En rent Jantsk felskrivning kanske?

Nä, spöa dem Ni, så ger vi dem än mer smörj på Lördag! Verkar som åtm 2 Sydbottenlag turnerar här nu, Rögglarna i Norr, sen i Y-län, där HV har häckat sen i tisdags. Bara HOPPAS vi kan hjälpa Er, att komma närmre 1:a platsen!!

MOT BlåTjurarna!!!

MOT RÖGLE!

Jaha, då var det dags igen: Mot Rögle. Denna Malmö IF:s akilleshäl från Ängelholm var ju länge försvunna, vilket irriterade mif. Eftersom Rögle, under enstaka gästspel i Elitserien i början av nittiotalet faktiskt hade plusstatistik på Luleå Hockey! Dels vann de hemma, dels hade de lyckats vinna någon match uppe i Delfinnen trots typ 100-10 i skott. 

Men nu är de tillbaka och numera spöar vi dem alltid. D v s matcherna är sig lika: Luleå har ett förkrossande övertag och det känns som att det handlar om två helt skilda nivåer. Tycker att matcherna mot Rögle varit sådana att vi borde vunnit med tvåsiffrigt men målen har inte ramlat in motsvarande spelet. Med den kunskapen i ryggen räknar man ju med att kallt bara hämta tre pinnar men samtidigt när det varit målmässigt så jämnt som vinster med 1-3 respektive 1-0 för oss är det så nära att det alltid finns en risk.

Det är alltså upplagt för JINXet. Men mot det talar att så jäkla mycket hybris har vi inte för vårt lag efter förlorade matcher och näst intill obefintligt målande. 

Kan det iaf vara så att Röglarna känner att de inte har chans mot oss, att det blir en enkel munsbit? Nja, tyvärr inte. Sedan Schtaan krossade Rögle i en match som stod 7-0 efter halva matchen innan AIK la av och tog hem den med 0-0 andra halvan insåg ju Röglarna allvaret och redan nästa viktiga match mot Växjö vann de borta.

Allt talar för att denna match vinner Luleå Hockey. Och det är nog, trots allt, det faktum som oroar en mest och kan innebära risk för oss. JINXet kommer vi alltså inte ifrån tyvärr...

zigge: Håller med dig, många tongivande spelare var nedvärvade från den övre, vackrare delen av landet.

Det är synd att inte alla olika klubbars supportrar kan umgås före, under och efter match på någon plats på ett juste sätt. Men det skulle kräva ett klokt och känsligt modererande vilket kan vara nödvändigt 24/7 och dessutom alltid fortsätta eftersom rookies som behöver utbildning och troll som behöver avstängning dyker upp när som helst.

Var lite intressant när hickeysidorma var nya. Du var ju med på första dvs lules och från början var vi ju alla - från vilka klubbar som helst - bara tacksamma att ses. Men DIF var lustiga: direktinsläppte inte inlägg förrän nån Nisse godkänt dem. Min godkändes förstås aldrig. Då testade jag en taktusk finess. Jag skrev ett inlägg där jag inledningsvis bedyrade min kärlek till klubben DIF och slickade fotdulorns på varenda Djurgårdare o s v. Efter en massa sådant dravel gick jag över till min vanliga "handstil" och läste lusen av alla de mygelputtar som satt i lednungen för dåvarande DIF samt förklarade hur värdelösa Fjollträsks inbilska Stolthet var.

Min gissning var att Nisse inte skulle orka läsa hela inlägget efter de inledande puerila slickandet utan godkänna rakt av.

Jodå, den kom on ograverad:-)

Sven.Savage: Stanna här du, KAN vara utvecklande debattera mot andra fans ( i Pölseboken har man mer än fullt upp bråka med varandra, elr hur Huge?).

Lite trist tex att Schtaaaan håller sig helt för sig själv, de verkar leva i flock, på nåt stängt forum, likt DIF:arna alltid gjort. Minns att jag reggade mig på ett DIF-forum, men det allra mesta blev bara borttaget, ety jag inte i varje mening hyllade Mats Walltin ( elr hans efterföljare)...

Joo, nog ändras det här i hockey-världen: Jag minns ( nästan) hur många MoDo-spelare, som blev bra, lockades ner till Fjollträsk o nåt som hetter GIH - o då blev Gnagare elr DIFare . på den tiden for ju INGEN över pölen, jo frexten, Anders Hedberg. O Brynäs levde högt på Norrbottningar, "Brynäs-andan", det var väl Norrbottningar o en o annan WÖ...nej Timråit som ledde dem till framgångar?

Huge (och Zigge): Nej, Pölsan lär jag inte konvertera till. Jag erkänner att jag gillar den inrotade känslan hos Pölsan att "hata att förlora" men därifrån till att själv iklädas pölserlig dräkt är steget inte långt men gigantiskt;-) 

Minnen från samtliga gånger vi mött Pölsan i slutspel lever för alltid kvar, speciellt de nätter man vaknar i vargtimmen, inslingrad i lakan som likt tvångströjor och spännbälten väglett en under mardrömmarna medan man hört viskningarna "...och i sudden lyckades Dackel/Molin/annan..." ISCH!

Annars ser jag att den pölserliga boken är välbesökt, liksom den moodooistiska och timrås, medan jag här oftast för en inre monolog eller en dialog med mig själv. Iofs innebär det ju en del fördelar typ att man alltid får sista ordet liksom att man aldrig hamnar i dispyter. Men jag kör väl här ett tag för att se hur det utvecklas - fortsätter det som en egoblogg utan kommentarer tröttar jag väl ut mig själv eftersom jag vet vad jag ska säga;-)

Det ger sig. Just nu har jag så extremt mycket arbete att en ventil att pladdra ur sig om hockeyn känns nödvändig, speciellt att följa Luleå den här säsongen då det kan bli mycket intressant om vi får ordning på målandet. 

Det fanns ju tider då det var otänkbart att lulingar drog till pölsan och de norrbottningar - vanligen från Kiruna typ Tord Lundström och Salming Brothers - Pölsan fick var man tvungen sno i förväg. Att man nu förfogar över en hel f d Lulelina känns...konstigt. Tänk om man dessutom lyckats plocka Omapk och fått ihop - i Pölsan! - en av våra mest lyckade linor i Luleå på många år. Snubblande nära, obehagligt. Förresten tycker jag unge Lindholm borde ses som Luleing pånågevis; luleinflytandet på gamle Lindholm var förstås avgörande för sonens utveckling.

Mest synd dock att inte Mattias Modig blev kvar hos Pölsan. det hade varit kul om han utbildats/utvecklats vidare hos Pölsan.

Blizzard: Håller med. Verkar ha blivit ordning på laget och fortsätter det så här blir det en slutspelplats. Gärna på bekostnad av Köplustan. Och ännu hellre om ni puttar ned Warulfven men så roligt får man väl inte ha.

zigge:Tre raka? Pölsan - ja, Köplustan - ja, men...aha, nu förstår jag! Du räknar med en säker vinst mot HV i nästa? Skitbra, det är jag med på.

Men du har ju helt rätt att MooDooismens nya giv verkar fungera bättre. Jag har ju inte sett något men av skottsats att döma lirar MooDoo nu försiktigare och utnyttjar kanske motståndarnas misstag?

Det jag byggde påståendet på var stats över en längre period, t ex senaste tolv matcherna. Under den tiden har MooDoo 10p vilket är sämst i serien. Räknar man bort sista två är det förstås ännu värre, bara 5p och hälften av näst sämsta lag under de tio matcherna. Men de pölserliga och köplustiga vinsterna tyder ju på att det är bättring på väg. Känns nödvändigt om ni ska hålla Timrå bakom er;-)

Huge:Haha! Ja den där G88 , vad har Du gjort honom för ont? Det grunnar jag på...

Att Sven ska konvertera till Pölsa?? Njaeeee, mer troligt då att riksdagen debatterar svensk flyktingpolitik o alla dess kostnader helt öppet!! O att svensk pk-press dessutom rapporterar.

zigge: Ja, i Brynäsboken lever man farligt, om man nu inte kastar skit på allt och alla. Då sitter man tryggt och säkert.
Nästan så man funderar på att konvertera till luling, härinne går det iaf att debattera normalt med nästan alla.
Alternativet är ju förstås att Sven konverterar till brynäsare, vi har ju redan ett gäng gamla lulingar i laget. Kanske räcker som dragplåster.....

zigge: Timrå är ju tydligen påväg uppåt än dom, fast dom har 3 förluster och 1 vinst sen nystarten.

Sven.Savage:MoDo på väg ned? Men min käre herre, 3 raka utan förlust! Det är annat det. Starka trädet verkar återfunnit formen, 3:e nollan, om än inte övriga laget hittat den fullt ut. Ahnelöv's första, RitOlas blott 2:a kasse.

Förstår att Köplustan har lite folk, ingen vidare underhållning hemmafansen bjöds på, utbuandet o visslandet tilltog i 3:e, så vaktmästarn fick dra på med den hästhoppningsmusik som de laddat Tandbergsrullbandspelarna med, för att överrösta.  Alla väntar på att Henke ska greppa spaden. Hur han ska kunna göra målen, har de inget bra svar på.

O i Pölsans bok är det som vanligt uppror, alla ska sparka allt o alla, utom Huge, som vägrar bli utsparkad ur boken.

Redigerad kommentar

Salcin: Ja, tyvärr, du hade helt rätt innan match. Pölsan är ju det lag som - tillsammans med MooDoo gått sämst i serien på senare tid. Så nu eller aldrig mot Pölsan, tänker jag!

Just nu börjar tabellen se lite äcklig ut:

1 HV 71 23 52
2 Skellefteå AIK 24 50
3 Luleå HF 23 42
4 Färjestads BK 24 40
5 Linköpings HC 24 39
6 Brynäs IF 24 38
7 MODO Hockey 24 35
8 Frölunda HC 24 32
9 Timrå IK 24 28
10 AIK 24 26
11 Växjö Lakers HC 24 25
12 Rögle BK 24 22

HV och Schtan håller på att dra ifrån rejält. Timrå och Växjö på väg uppåt medan Pölsan och MooDoo är på väg nedåt. Tycker väl ändå att Luleå - tillsammans med Warulfven och Pungen ska försvara plats 3-5 serien ut; har svårt att tro att något lag nedifrån ska kunna hänga på; lika säkert verkar att Schtaan och HV ska missa plats 1-2.

Gissar att Schtaans värsta mardröm är att bli tvåa och få Luleå i semifinal - det enda som kan hota finalen mot HV för Schleffte. 

Lite intressant att se hur det utvecklas nere bland strecken. Gnaget och Röglarna måste skärpa sig mer för att inte bli kvar där nere. Växjö och Timrå är bättre på gång och kan hänga på kampen om slutspel om något eller några av lagen ovanför inte passar sig. Köplustan, MooDoo och Pölsan får passa sig!

Sven.Savage: Rätt väntat detta, finns 2 sviter som verkar stört omöjligt att bryta. FBK borta och Brynäs hemma, som väntar på lördag usch.

Lindberg Råkkar: Nej, tyvärr. Brukar inventera förbundets hockeybas men de har den icke tillgängligt fungerande för närvarande sedan de la om sidan.

Men Salak har ju ett jävla rekord mot oss. Förrförra säsongen fick han iaf kämpa för det och la in en eller två fruktansvärt omöjliga räddningar per match men i år verkar han bara behöva stå där som en indianstaty utanför tobaksaffären i gamla westernrullar. För bedrövligt!

Jag tycker att Osten ska ta fram det finstilta i kontrakten nu; den text i varje gubbes avtal där det står att fixar man inte målskyttet tappar varje spelare 15-20 000 av månadslönen för att bekosta inköpet av Pavel Brendl.

Redigerad kommentar

Helvitte också. Luleå tar ut vakten, lirar 5 mot 3 i två minuter men lyckas inte skapa en endaste bra chans. Gång på gång tappar man puck i anfallszon och får börja om. Värst av alla Persson som attackerad inte ens kan styra puck utan själv skickar den mot eget mål där den nästan går in. Och får vara kvar på is bara för att nästa gång pucken är inne i 5 mot 3 hos Ulfven tappa ut pucken ur zon igen!

Inte för att jag har något emot Persson men en del insatser idag får en att undra om han redan gjort en Hento och säkrat nästa säsong på hemmais.

Vilket jävla facit för Salak-Luleå i Karlstad: 3-0, 3-0, 2-0, 1-0, 4-0! 

JG landar på 78.95% räddningar idag.

MooDoo spöar Köplustan 0-2 efter att ha förlorat skotten med 32-17. De har uppenbarligen lagt om spelsystemet.

Tyvärr vänder HV och vinner med 3-5; hade varit skoj annars att Timrå nått nästan fram till Köplustan.

Nästan slut i Växjö och Röglarna har fått 1-3 nu; en viktig seger för att inte vara hopplöst sist, nu har de lite häng på Växjö och Gnaget. Gnaget f ö fortfarande 1-1 mot Pölsa fyra minuter kvar.

Schtaan drar ifrån till 4-2 mot Pungen och nu är det nog avgjort.

Schtaan och Hv drar ifrån i toppen nu, inte oväntat kanske.

Schtaan och HV drar ifrån i toppen nu. Helt klart att Luleå tappat efter koskenbkorvauppehållet, som man av något skäl alltid gör efter vodkakupperna. Ja, iofs var den första matchen efter nystarten - den mot Schleffte borta - riktigt bra, men vi känns inte alls lika säkra som innan Vodkan. En ytterligare nackdel synes vara att vi haft Berguven borta. 

Nåja. Det går upp och det går ned. Få igång powerplay och få igång det offensiva spelet och målskyttet i 5 mot 5. Det är vad det handlar om i första hand. 

Kan tycka att man ska satsa stenhårt på Klasen-Pyörälä och testat spelare efter spelare med dem. Nu kör man Fogström men inga långbänkar nu, kör på lite och skifta runt snabbare för att "let the chips fall as they may". Jag kan tänka mig vilka varianter som helst med de där två.

Kanske Hedman skulle fungera? Kanske en Abbott? Kanske Koivisto? Eller t o m Olausson?

Sven.Savage: Haru kollat upp det där rekordet ännu?
Rekordet i att bli nollade i antalet matcher på en säsong.

Detta var väl 6:e, 7 om vi räknar in Eisbären Berlin som ju faktiskt spelade mitt under säsongen.

Fy satan! Det var värre än jag trodde när jag hävdade att Salak hade 97,77% räddningar mot oss. Här är fakta:

Warulfven - Luleå Hockey, resultat med Alexander Salak i mål:

3-0

3-0

2-0

1-0

3-0*

*fem minuter återstår. 

Den jäkeln har 100% räddningar mot oss i Karlstad! Strax har han hållit nollan mot oss femton jävla perioder i rad!

Något måste göras! Kan inte Hedman viska något om Salaks morsa?

Redigerad kommentar

Warulfven bevakar bara 3-0 nu i tredje. Luleå tillåts pumpa på men det slutar bara med att pumpa på. Några egentliga målchanser blir det inte. Oddsen låga på att Salak fixar ytterligare en nolla mot oss, usch!

Lindberg Råkkar: Mm, tycker att även Grizzly hamnade i sådana dalar ibland och silade. Kan ha att göra med att de är så unga att det inte är lätt att hålla fokus matcherna igenom. David i samma ålder hade ju ännu värre problem med det men nu har han mognat och är hur stabil som helst - hoppas han behållit det när han kommer tillbaka efter hjärnskakningen. 

Irriterande att Salak alltid ska få så fin stats mot oss. Nu har han visserligen inte ställts på svåra prov idag men säkert hade han - om han behövt - gjort några omöjliga monsterräddningar. Gissar att han har en räddningsprocent, i Karlstad, på typ 99,77% mot Luleå. Vidrigt!

Uppenbarligen har MooDoo ändrat taktik. Efter två perioder leder Kplustan skotten med 21-11m neb MooDoo matchen med 0-1. Tidigare Uffe-system skulle inneburit 21-31 i skott, men 3-1 i mål. Får se om det räddar kvar MooDooismen över strecket, nu när arvfienden Timrå kommer tuggande i full fart uppåt.

Luleå kommer in med tredjeperiodtempo nu, men har fortsatt svårt att nå ända fram till bra chanser eftersom Warulfven envisas med att vara tråååkiga och försvarar sig. Nu spelar det ju ingen roll sedan vi redan tillåtit 3-0. 

Sven.Savage: JGs utveckling har tyvärr gått flera steg åt fel håll den här säsongen.
Han har helt slutat agera i målet utan går bara ned i sin butterflyställning och hoppas på det bästa.

Å andra sidan är det ju en fullt naturlig utveckling för spelare i hans ålder att det kommer en hel del dalar, så det är inget att vare sig bli arg eller förvånad över. Men det hade ju gärna fått komma nästa säsong när han ändå skulle var på andra sidan pölen.

Jahaja, 3-0 till Warulfven efter tre perioder och Ulfven åker skridsko och försvarar sig hela tiden, Luleå lyckas inte ta fram några egentliga chanser.

Känns helt uteslutet att vi ska kunna göra något åt detta. Den jäkla Salak har varit ett jäkla spöke för oss i alla år. Linus Persson intervjuas i paus, svarar med klingande wermländska så att man nästan får transpirationsidéer.

Timrå vänt till 3-2 på HV, samtidigt som MooDoo har ledning 0-1 på Köplustan. Skulle dessa resultat stå sig innebär det att Timrå bara är en enda poäng efter Köplustan ovan strecket. Det ser ju trevligt ut:-)

81,25% på JG hittills idag. Inte bra. Men vad ska han göra när Robin Jonsson beslutar sig för att skymma JG när Ulfvarna skjuter på distans eller när Linus Persson snyggt styr puck i mål, låt vara fel mål, men snygg styrning?

Lindberg Råkkar: Du kanske har rätt, det får vi se till våren. Men helt klart måste en ytterligare växel in och - finns den inte - räcker det inte. Jag tänker att spelare som Klasen-Koivisto-Pyörälä-Olausson m fl är tillräckligt skickliga om det lossnar. Men säker är jag inte.

Redigerad kommentar

FYFAN!

I 5 mot 4 släpper Luleå in förbannade jävla 3-0! En jävla flippuck fram mot mål bara och Linus Persson styr in pucken i eget mål - klumpigt! 

Tycker nog att Warulfven haft god hjälp av våra utespelare att få in puckarna. Samtidigt går JG ner på 80-85% igen, det känns inte bra. Undrar om Berguven fixat det bättre? Kanske, kanske inte.

Sven.Savage: Du verkar tro att dom här tränarna kan för laget till guld, själv är jag lika övertygad om att dom inte kommer kunna göra det.

För i Rönnkens spelsystem och sätt att coacha finns det bara en växel.
Luleå Hockey har numera inget eget spel, det enda man har är ett försvarsspel. Det håller förvisso tillräckligt bra klass för att man fortfarande ska kunna vinna mer än man förlorar. Men nå mycket mer ger det tyvärr inte.

Helt klart att Warulfven kör Rönkenhockey och nästan alltid är fem man mellan puck och eget mål. Lagen tar väsentligen ut varandra och det blir mest dumpa puck och ta chans få till något. 

Tråkigt? 

Nja, jag tycker faktiskt inte det. Men så imponeras jag inte av hockey där man bara tutar och kör och skiter om moståndarna får chans...och precis när jag skriver det sätter den jävla Ulfven 2-0 när 3 lulespelare inte hinner tillbaka varpå Ulfven blir 3 mot 2.

Fan också, det här blir tungt. Nu krävs det en jäkla vinstlust för att vända detta, finns den i november?

Lindberg Råkkar: Jag är nog tålmodigare än du, Råkkarn* Jag står ut med att Luleå försvarar sig bra medan vi letar fram fungerande linor. Om de är hopspelade och levererar till slutspelet köper jag det. Tror att Pyörälä-Klasen + lämplig trea kan bli ett vinnande koncept t ex.

*tänk bara på hur lång tid det tog för Torbjörn Lindberg innan han började räkka;-)

Ser att Timrå har 1-1 hemma mot HV efter första. Senaste 8 omgångarna är Timrå fyra i serien, snäppet före Luleå. Jag tycker det verkar som att Monthen fått ordning på Timrå nu och tror att de klättrar över strecket framöver. Då undrar man vilket lag som droppar under. Det kan bli Köplustan, MooDoo eller Pölsan, gissar ja. Och hoppas det blir Värsta Köplustan:-)

Redigerad kommentar

Sven.Savage: 13 periods and count, det borde vara 13 skäl för tränarna att se sig om efter ett nytt jobb.

Nu kommer det aldrig att inträffa men dom borde ju kunna agera på något sätt.
T.ex efter dagens match har man 20 lappar i en hatt med 10 X och 10 ringar, sen får spelarna dra varsin lapp, får man ett X får man se nästa match från läktaren. De tomma platsen ersätter vi med våra fantastiska J20 spelare, eller speciellt fantastiska är man ju inte då man redan nu i praktiken är avsågade från spel i Top10 serien.

Rögarna tar "sista chansen" att inte bli avhängda. Har 0-2 borta mot Lakers efter första. En match där Norrena-Gerber har spadarna, två gamla stjärnor som i år verkar vara - just - gamla. 

Vikho utvisas när han i offensiv zon väljer att haka i stället för att tackla.

PP för Ulfven med en dryg minut kvar av period 1. Nu gäller det att stå emot!

« · 1536508 · »