Sven.Savage: Nu käre Sven, får du hitta en annan infallsvinkel än att ironisera över att ni är "trååååkiga" och har "tur". Du som är så påhittig kan säkert komma på något nytt :-)
Den målfabrikation kommer ju inte fortsätta, så jag förstår om du njuter i fullo nu. Ingen kommer komma ihåg 8-1 och 6-0 om ni inte levererar i ett slutspel. Så, jag försöker bara plocka ner dig på jorden lite...
För övrigt ser ju ert klubbemblem ut som en spya, vårt eget är ju bra mycket snyggare ;-)
Så här i efterhand kanske vi gjorde en bra match mot er. Vi är ju trots allt bara ett halvdåligt lag...
Salcin,SvenS: GRATTIS! Så härligt att ert """Tråkspel""" ikväll gav 10, ja nästan 11 poäng - dvs målskillnad räknas nästan som 1 pinne. Ger alla proffstyckare på nöten.
För oss gick det som vanligt mot Schtaaaan - även om flera junisar var med o gav ett hyfsat bra intryck, kul för dem att känna på hetluften. Vår Linus på Linjen fick hålla nollan ( West, får vi börja räkna??), kanske slog Schtaaan av en aning i 3:e, men MoDo hade behövt ALLA friska o hela en sån här kväll, för att schlå dem.
Nåväl, ingen större fara, än - må en Steen snart falla från vårt bröst med alla skador?
Hm, det stannar vid 6-0, bara ren flax att vi vann förstås.
Helt klart börjar det gå åt helvete för oss nu. Vi har ju råtappat leveransen framåt. Räknar man på senaste två hela matcherna först 8-1, sedan 6-0 talar ju allt för att det nu blir 4 mål, sedan 2, därefter 0 och konsekvensen blir i fortsättningen att vi går minus.
Pölsan var en mycket svårare motståndare. De vann ju en första del av matchen mot oss med 1-0; sedan hade vi tur. HV var förstås sjuka eller något, satte inget mål, men det förstås eftersom vi hade sådan tuuuur.
Nu skulle jag vilja möta Skellefteå AIK:-)
Utan att leta upp tidigare inlägg i denna tråd - missa inte rubriken - vill jag påstå att jag trott på Luleås Hockey hela tiden och att hittar vi bara nyckeln så att det lossnar framåt blir vi mycket farliga. Har väl sett löite överallt hur många inte haft samma åsikt, men en som ordentligt hållit med är Albert Hall. Vi kan extra gratta varandra ikväll men jag nu är vi i gott sällskap med alla andra som håller på laget med den vackraste klubbdräkten.
På den virtuella H-läktaren har vi varit med om en kväll som vi inte kommer att glömma. Men oj vad roligt det skulle varit att vara hemma i Delfinen ikväll och i detta nu vandrat över Mjölkuddsbron för att diskutera vårt lag över en och annan pilsner:-)
90Steen_: Det måste vara pga att vi är så trååååkiga. Det vet ju alla, att se Luleå är som att se målarfärg torka. Folk stannar nog hemma och målar vägg, det blir billigare också.
Nu sätter Luleå 6-0 i 4 mot 5. Nu får du hålla dig, Linus, ingen pump nu. Se trååååkig ut.
Precis som vårt spel.
He he, under några år har Luleå spelat oerhört juste och varit minst utvisade lag i elitseriens historia. Andra lag som Djurgården och Warulfven har utnyttjat det och spelat extra fult mot oss eftersom vi inte givit tillbaka.
Tror inte att folk kan vänta sig andra kinden till från Luleå längre.
Elitseriens bäste boxare Fredrik Svesson visade mot Snygg-Mats senast vad andra kan vänta sig om de går över gränsen mot Fredriks medspelare.
Jämtin har ikväll sedan första bytet bett om bråk med i första hand Abbotts men också andra. Nu i tredje perioden ger Luleås stora spelare Hedman och Jacobsson igen genom att satsa på tunga tacklingar på Jämtin:-)
Trååååkiga Luleå sätter 5-0 nu på roooliga HV.
Nu får vi hoppas att inte trååååkiga Frallan lägger av en Pump igen.
Då blir Robert P på hockey-Sverige lessen i ögat. Han bevisade ju nyligen att Luleå bara skulle vara trååååkiga i fortsättningen, efter 8-1 på Pölsan, då Luleå bara sätter storvinst en match per säsong.
Zappaholic: Jo, det var det jag menade. Jag tror vi har chans i år. Men vi har gått bort oss av helvete förr. Kommer ihåg på nittiotalet då vi efter att ha åkt ut mot Pölsan i slutspel, vann 8-10 matcher i rad i serien mot Pölsan, varefter vi åkte i slutspel mot Pölsan och förlorade igen,sudd i varje. När Fusklunda valde Luleå i slutspel hade vi vunnit i stort allt mot dem...men åkte ut direkt i kvarten mot Fusklunda. När vi mötte Gnaget senast...samma visa.
För några veckor sedan tippade jag chans att ta över efter Pölsan som mästare: Skellefteå 60% HV 30% Luleå 10%. Nu har nog våra chanser ökat lite.
Men det beror på olika saker. Tänk att Luleå vunnit snart senaste sex mot HV. Vi opassar HV rejält.
Samtidigt har HV vunnit senaste åtta hemma mot Skellefteå.
Och så vidare.
Största hotet mot Luleå kanske är att vi lirar slutspelshockey under serien och möjligen inte har mer att ta fram när slutspelet börjar. Vilket alla andra lag kan ha.
Degersig.
Zappaholic och Huge: Yep, tackar tackar. Om vi är med till slutspelet?
Jo, det tror jag. När det gäller fjolåret föll vi i första hand på att vi hade flera spelare som inte kom upp till normal klass och det drog med sig hela laget i en nedåtgående spiral där Gnaget - som lirade Rönkenhockey men bättre än originalet - utmanövrerade oss hur enkelt som helst. Pinsamt för oss.
Pölsan gjorde ju imponerande tvärtom och blev bara bättre och bättre när det gällde som mest.
De spelare jag nämner var de som redan hade skrivit på för andra klubbar utan bestämt sig av andra skäl. Det var i första hand Harju och Hjalmarsson som bättre skulle suttit på läktaren. Fälth kom inte heller upp i klass, medan Enterfeldt var bra som vanligt.
I år har vi ju som det ser ut inga spelare alls som drar ned oss. Linus Klason går på vatten. Pyörälä kommer in och levererar omedelbart. Olausson-Koivisto har fått snurr på spelet ordentligt. Abbott-Abbott-Vikho har blivit bara bättre och bättre. Våra backar har ju varit riktigt bra att försvara men nu börjar de få det att lossna även framåt. Och våra vakter är ju på topp...
Nej, just nu ser jag ingenting som talar för att vi inte ska gå bra också till slutspelet. Om vi nu inte får skador, formdalar eller så. Ett visst frågetecken kanske för vakterna som visserligen går jäkligt bra, men helt klart beror det till stor del på att laget hjälper vakterna så bra. Ett lag som har en vakt som vinner matcher även när laget är klart sämre är alltid farligt och den kvaliten har inte våra vakter visat än: blir de tvungna till det i slutspelet vet vi inte om de håller.
Men även fast vi vann serien i fjol kändes det inte som att vi då hade ett lag som kunde gå långt i slutspelet.
Det tror jag vi har i år.
Jämtin-Ledin går på Luleås bur efter blockerad puck. Vill väl varna oss så att inte Frallan laddar för en pump;-)
När linjezebran serarerat Jämtin från Robin Jacobsson passar Robin på att sätta några smållar på Jämtin som är fasthållen. Där borde förstås Robin ha haft extra tvåa men han slapp. Tror Jämtin väljer lite fel som retar Robin som kan ta för sig rätt bra. Antagligen tröttnade Jämtin på att Abbottarna bara skrattade när han försökte mucka.
Jaha, Abbottlinan kör musten på HV som blir tvungen ta utvisning.
Våra PP-formationer har ju varit skitbra så det här blir kul:-)
Redigerad kommentar
Huge: Grattis till en stark vinst, Huge! Måste vara sköntv att tvätta bort det där förra resultatet mot seriens trååååkigaste lag enligt den självutnämnda expertisen i Fjollträsk:-)
4-0 för Luleå!
Gunnarsson målar vi ännu snabbare på! Dahlén får byta in Wesslau igen;-)
Redigerad kommentar
He he, HV försöker hitta sitt spel men Luleå skiter i det och sätter i stället 2-0:-)
KULEÅ!
Det ska ju bli intressant att höra alla pulver som - utan att se Luleå spela - hävdat i månader hur tråååååkiga vi är.
Eftersom de knappast ser Luleå spela utan bara hittar på kommer de förstås att förklara att vi var trååååkiga.
Firma Klasen-Pyörälä 3-0!
Fan, så snyggt av Pyörälä, efter Klasens fina pass. Glider mot målet men inget jävla tjafs som man alltid ser i frilägen: Mika bara fintar bort Wesslau och lägger in den vid första stolpen samtidigt som den enorrrrrme Wesslau - enligt självutnämnda s k experter - har inte en chans att hinna med.
"Giganten Wesslau" lessnar efter att trååååkiga Luleå satt 4 mål på honom på två perioder:-)
Nu får vi hoppas att inte Frallan gör pumpen igen för då riskerar vi ju att Dahlén och kompani blir lessna i ögat;-)
Dags att kolla in lagens form.
Här kollar vi på en tabell över hur det ser ut från och med omgång 14 och framåt.
1 | Skellefteå AIK | 14 | 30 |
2 | HV 71 | 13 | 28 |
3 | Luleå HF | 13 | 26 |
4 | Växjö Lakers HC | 14 | 25 |
5 | Färjestads BK | 14 | 23 |
6 | Linköpings HC | 14 | 23 |
7 | Frölunda HC | 13 | 18 |
8 | MODO Hockey | 14 | 16 |
9 | Timrå IK | 14 | 14 |
10 | AIK | 12 | 14 |
11 | Brynäs IF | 14 | 14 |
12 | Rögle BK | 13 | 12 |
Den viktigaste slutsatsen är väl att Växjö går så bra nu att de är klara favoriter att passera Köplustan och så småningom kan hota MooDoo och Pölsan också om de inte passar sig.
Intressant att sätta den där formen mot den riktiga tabellställningen:
1 | HV 71 | 26 | 56 |
2 | Skellefteå AIK | 27 | 54 |
3 | Luleå HF | 26 | 50 |
4 | Färjestads BK | 27 | 45 |
5 | Linköpings HC | 27 | 45 |
6 | Brynäs IF | 27 | 42 |
7 | MODO Hockey | 27 | 41 |
8 | Frölunda HC | 26 | 35 |
9 | Växjö Lakers HC | 27 | 33 |
10 | Timrå IK | 27 | 28 |
11 | AIK | 25 | 26 |
12 | Rögle BK | 26 | 22 |
Vilket förstås föder frågan: hur var läget efter första 13 omgångarna:
1 | Brynäs IF | 13 | 28 |
2 | HV 71 | 13 | 28 |
3 | MODO Hockey | 13 | 25 |
4 | Luleå HF | 13 | 24 |
5 | Skellefteå AIK | 13 | 24 |
6 | Färjestads BK | 13 | 22 |
7 | Linköpings HC | 13 | 22 |
8 | Frölunda HC | 13 | 17 |
9 | Timrå IK | 13 | 14 |
10 | AIK | 13 | 12 |
11 | Rögle BK | 13 | 10 |
12 | Växjö Lakers HC | 13 | 8 |
Man kan ju säga att Växjö blivit nåååågot bättre medan Pölsan och MooDoo gått andra vägen.
Pölsan sätter 5-0 på Pungen! Helt uppenbart har man vaknat efter förnedringen mot Luleå. Verkar som att den pyskologiske konsulten Seger hade helt rätt som förmodade att Pölsan var på väg upp från formgropen efter 8-1 och krismöte för laget.
Kanske varv det Frallans pump som tände Pölsan?
SEX MAN FÖR HELVETE!
HV hade helt klart sex man på isen i spelet men domarna vågade inte ta den utvisningen efter att HV fått spela boxar redan - fegt!
Shit, Köplustan slår Timrå med 0-1. Men Växjö går för jäkla bra sedan länge och har nu vänt mot Warulfven och leder med 4-3 med sex minuter kvar.
Schtaan brukar vara svåra för MooDoo och så också ikväll, vinner med 3-1.
Pölsan studsar tillbaka - 4-0 på Pungen!
Jämtin går med klubban gång på gång på Abbott men domaren upptäcker det och plockar ut honom.
Abbott går INTE på Jämtin, däremot åker Hedman fram och pratar med honom:-)
Oj, Olle kör precis samma snygga PP-variant på HV som gav 1-0 men den här gången får Wesslau spaden emellan.
LULEÅ LEKER!
HV börjar match två jämnare men successivt tar Luleå över och spelar samma hockey som i första matchen. HV tar en utvisning och Luleås PP är bara bättre och bättre!
Nu när Linus kommit loss drar det också Olle med sig och härligt PP-spel Olles PP-femma ger 1-0 till Luleå.
Men det är för jävligt hur mitt nät laggar hela jävla tiden. tre sekunder hockey 1 sekund laddar 3 sekunder hockey 1 sekund laddar fan. så störande!
Men 1-0 till Luleå efter skitfint spel. Ikväll har HV haft riktigt svårt att hinna med roliga Luleå!
Undrar vad den där skitkommentatorn från Jönköping skulel säga om sitt "intensivt högintensiva framåtspelande HV" mot "trååååkiga" Luleå idag? Jag antar att han skulle "se" att tråååkiga Luleå varit trååååkiga som satt två mål på HV, precis som senast när vi var så tråååååkiga.
Nope, JG står.
Andra matchen har börjat och Jämtin söker direkt upp Cam Abbott för att mucka. Men Cam bara skrattar ut Jämtin.
Helt klart att Jämtin fått order om att "neutralisera" Abbottlinan.
Vi kommer ju väl ihåg hur Dahlén satte Fredrik Äcklet Pettersson att punktmarkera Omapk i the Övertorneå Connection när vi mötte Fusklunda i slutspelskvart för några år sedan; det slutspel då Höjdhopparen Sjöberg myglade bort oss med påhittade utvisningar, stödd av "klockan glappar festårru"-sekretariatet, avlönat av Fusklunda.
Det ser faktiskt ut som att Rönken sätter in Berguven, av upplinjeringen att döma?
Blir det så, blir det att räkna ned 9.17 för att han ska ta rekordet.
557 röda skeunder?
Apropos ingenting.
Mycket trevligt att ha Arto Blomsten och Unger som kommentatorer på match med grabbarna grus i studion.
Mycket trevligt.
Jämför det med det jäkla pulvret till "kommentator" som sitter nere i Jönköping och förstör match; senast när HV slog Schtaan med 2-1 i en match där HV mest försvarade sig med handbollshockey medan skitkommentatorn påstod sig se "intensivt högintensiv match mellan två lag som vill framåt", jämfört när Luleå spöade HV i Jönköping med 0-2 varpå äckelkommentatorn inledde intervjun med random HV-spelare efter match med "Ja, det här var ju en riktigt tråkig match, hur känns det att spela mot ett lag som Luleå som agerar på det sättet?"
USCH. Jag gillar nästan allt med HV, väl värda respekt för det mesta, men den kommentator som sitter i Jönköping är helt värrrrdelös.
Det här var mycket intressant! Klasen-Olle samtidigt inne i 4 mot 3 och fyfan så de spelade bort HV.
Men inget mål, tyvärr. Man Luleå trycker på än mer och HV tar ytterligare en utvsining.
5 mot 3 nu!
OCH DÄR SÄTTER LINUS KLASON 2-1!
HELT RÄTT SPELARE OCH HELT RÄTT LAG SOM VINNER!
Pölsadödaren Luleå Hockey vann fullständigt klart!
HV kan vara mycket, mycket nöjda att de fick en hel poäng efter den här matchen.
Om jag förstår rätt har Luleå nu spöat HV-71 fem matcher i rad!
Dert ger en obehagliga associationer. Med tanke på att Pölsan hade slagit oss i Delfinen fem matcher i rad innan krossen senast.
Nå. Luleå mycket bra. Nu ska det bli spännande att se vad det här betyder för den match som följer efter denna paus.
Jag skulle tro att JG får fortsätta. Men skulle man sätta in Berguven får vi hålla koll på rekordnollan....
Shit!
HV har kommit igen och jämn match ett tag nu och plötsligt exploderar Luleå och har chans efter chans och Frallan sätter en puck i nedre delen av ribbkrysset!
Och fortsatt full fart av Luleå varpå HV tar utvisning men tyvärr bara 9 sekunder kvar följt av att matchen går upp i sextio minuter.
Fortfarande 1-1 men Luleå alldeles definitivt klart bättre i perioden. 1p till båda.
Och nu får vi spela 4 mot 3 första 1.51 av sudden om bonuspinnen.
Underbar genomåkning av Linus Trollgubben Klason. Han börjar verkligen få upp tempot och har funnit sig i Luleås Rönkenhockey!
SKITKUL!
Abbottlinan har också varit väldigt pigga många matcher på sistone:-)
Shit! Plötsligt får HV chans och är nära att kunna peta in puck.
Men 1-1 fortfarande.
Trevlig gest från HV. Johan Davidsson skänker 10 lax till Luleås supportrar för att tacka för juste uppträdande under förra matchen när Oscar Sundh skadades.
Känns trevligt att se sådant.
Stor skillnad mellan alltid justa HV-71 - en klubb som alltid varit värd respekt - jämfört med ett antal andra klubbar och deras uppträdanden.
NU KÖR VI!
Vem tar spaden? Speciellt intressant är ju att David Rautio har hållit nollan i drygt tre matcher and the clock is counting!
2012-10-17 Luleå-MooDoo 3-2 10.31 Nolla
2012-10-25 HV-Luleå 0-2 60.00 nolla
2012-10-30 Timrå-Luleå 2-1PS 65.00 nolla
20120-11-03 Luleå-Rögle 1-0 60.00 nolla
Totalt 195.31 minuter hållen nolla och den fortsätter!
Salaks nysatta rekord – sedan han slagit Thomas Östlunds tjugo år gamla rekord att hålla nollan i Elitserien – ligger på 204.47 minuter.
1. | Alexander Salak | 2012/2013 | Färjestad | 204 minuter 47 sekunder |
2. | Thomas Östlund | 1992/1993 | Djurgården | 201 minuter 18 sekunder |
3. | Martin Gerber | 2004/2005 | Färjestad | 191 minuter 47 sekunder |
4. | Tero Leinonen | 2005/2006 | Luleå | 184 minuter 7 sekunder |
5. | Hannu Lassila | 1979/1980 | HV71 | 184 minuter 6 sekunder |
Räknar jag rätt betyder det att David Rautio Berguv behöver hålla nollan i 9.17 nästa gång han tar förstaspaden för Luleå Hockey.
Ikväll får ju inte Berguven stå från start – eller – visst får han ju det, eftersom han var fanns i båset när matchen spelades; Luleå kan ju välja att ge spaden till David.
Ett alternativ är förstås att man väljer att spela olika vakter i de ”två” matcherna. Gör man det, kan ju Berguven sätta rekord i vilken som helst av matcherna.
Konstigt det här. Har för mig att jag trodde att Berguven behövde hålla nollan längre, men räknar jag fel?
TILLÄGG: JG tar spaden i första matchen...
Redigerad kommentar
Äntligen visar de bilder från Delfinen.
Shit, vilken stämning det ska vara nu, att grunda och vänta en timme extra har säkert bara höjt stämningen. Tänk, om man var hemma och på plats nu!
I stället får man stå här på den virtuella H-läktaren och hålla stämningen.
Det kunde ju vara värre förstås, mycket värre.
Ah, nu hör jag att Sören Hostan Persson drabbats av vinterkräksjukan och ersätts av Ulf Rönnmark.
Det tycker jag är fina besked; alltid bättre att ha en domare än en zebra som inte kan se bra.
Jag har ju tjatat om att det är en orättvisa att spela de 13.33 inledningsvis - och menat att de bättre borde spelats efter den andra matchen ikväll.
Det beror på att när matchen spelades första gången var HV imponerande bra inledningsvis och hade helt klart varit det bättre laget första två perioderna men Luleå hade försvarat sig bra och höll 1-1 när tredje perioden började.
Redan i slutet av andra perioden ändrade dock matchen karaktär. HV hade kört hårt med sina bästa spelare och de började tröttna medan de femmor som fick spela mer senare inte alls höll samma nivå.
Luleå hade gått runt balanserat och var mycket starkare när tredje började. HV, som inte längre hängde med började ta den ena dumma utvisningen efter den andra (hakning, hakning, hög klubba).
Så här såg läget ut i tredje perioden:
00.00-01.58 Luleå PP 5 mot 4
01.58-03.12 5 mot 5
03.12-05.12 Luleå PP 5 mot 4
05.12-06.01 5 mot 5
06.01-06.27 Luleå PP 5 mot 4
....och avbrott sedan Oscar Sundh ramlat och blivit medvetslös.
Som synes var HV hårt pressat och efter att ha slitit ut sina box-spelare på tre raka utvisningar under snabb följd var det väldigt klart att 2-1 för Luleå låg i luften.
Nu har de fått vila sig sex veckor och kan börja de drygt 13 minuter som återstår med sina viktigaste spelare utvilade: Dessutom hade Luleå som sagt PP i ett läge då det var riktigt stor chans för mål, men nu blir det ju som att "börja match/period" i PP vilket alltid är svårt.
Så, visst är världen orättvis!
Hm, matchen således förskjuten eftersom HV har flygproblem. Extra störande för just HV med tanke på den sordin som låg över laget förra säsongen efter Stefan Livs dramatiska olycka.
Själv tänker jag på senast jag kommer ihåg sådan försening, runt 2000, då Luleå skulle möta Malmö i slutspelskvartsfinal i Delfinen. MIF-planet gich ned i Dalarna och de bussades upp till Luleå. Flytt av match diskuterades men Luleå gick inte med på det. Matchen startade jäkligt sent den kvällen och alla räknade med att MIF skulle vara lättknäckta - speciellt eftersom Luleå innan matchen hade vunnit/o-förlorat magnifika 24 matcher i rad hemma.
Hur gick det?
Malmö vann förstås matchen.
Men vi vann kvarten mot Malmö senare och en glad Jonte i intervju förklarade att "vi pissade på dem" varpå Mats Lusth, i svarsintervju, frågade "Sa han det? Sa han det?"
På den tiden fanns det värre saker än att göra pumpen efter 8-1...
Som hockeysupporter är man ju extremt ödesstyrd så naturligtvis blir man tyngd och nervis när det börjar pratas försening pga flyg...
Nu är allt förstås kört. Nu faller allt ihop. Nu kommer Murphy's andra lag att med obeveklig kraft ta 6 poäng av oss.
HUGA!
zigge, Huge och Peja: I andra bilder var min uppfattning den att Snygg-Mats dels kommer med träffen mot huvudet på en något nedböjd Robin, som strax innan varit rygg mot Mats - för att ta emot puck - och först när han vänder sig om träffas (vilket då blir blind side) av Mats som tagit fart efter sargen och i trättögonblicket då väger ett halvt ton rörelseenergi. Men det syns dåligt av ligans sekvens från långt håll. Vi får se vad nämnden tycker, de har ju bra bilder.
Fin bedömning av Loobens göranden, Zigge, allt stämmer, förutom då att inkubationstiden för cryptosporidum är betydligt längre. För närvarande har dock säsongstarten för norovirus och sapovirus slagit till med winter vomiting disease som följd. Naturligtvis ligger Looben bakom allr ofog av principip men vattnet hämtat från annat håll.
Sven.Savage:Ujujuj, matchstarten försenad, för alla båda matcherna! Pga flygproblem. De borde ju istället tidigarelagts, med tanke på hur länge det KAN hålla på, tex om 1:a matchen går till OT o straffar. Blir nattplenum detta , kanske...
Huge,Peja,SS:Mycket (konspirations-)teorier nu! DIFiplinnämnden dömer väl, sen får vi varoen tycka vad vi vill, om nämnden o om domslutet. Som tur va, blev det väl ingen hjärnskakning av tilltaget.
Här min teori, i ett helt annat fall: RBK har ju drabbats av magohälsa, EFTER att ha mött MoDo, MEN vilka SKA man möta? Jo just det, Warulfven! O eftersom en av Loob utsänd medarbetare, ändå hade vägarna förbi Ö-vik gick han in o fyllde de inte ont anande RBK:arnas vattenflaskor med de av Warulfven inköpta Östersund-vattnet, ( det räckte nästan, 5 flaskor blev utan) vilket man likt ett fint årgångsvin spar på i Karlstad. O se, samma verkan som förra året, då man i Finalserien praktiserade samma metod mot Schtaaan!!!
3 lätta pinnar för Warulfven på torsdag! Grattis Loob o c/o.
Redigerad kommentar
Hej Peja,
själv har jag ju hockeyn på nätet och kan se det gång på gång i repris. Har du detsamma är det ju enkelt, annars kanske det finns gratis någonstans.
Min uppfattning är att Mats medvetet, med stor hastighet och kraft riktar våldet direkt mot Jacobssons huvud. Han kunde valt att hålla ned armarna för att träffa axel mot axel men det hade inte förbättrat det speciellt eftersom det då blivit mer av blind side en meter från sarg, mycket farligt det också.
Var kanske bättre han sattsade på "bara" hjärnskakning då alternativet dessutom givit risk för nackskada.
Mats är en erfaren spelare. Han borde aldrig ha tänkt tanken.
Var de speciellt sura på Frallan för pumpen kunde någon utmanat Frallan på fight i stället.
Hoppas du hittar matchbilder någonstans, jag tror du kommer att bedöma det som jag.
MVH/Sven
Salcin: Ja, eller hur? :-)
Själv blev jag igår glad och lycklig som en lärka; det kändes som vi vunnit ett halvt GLUD pånågevis. Vilket jag idag kan fundera över.
Men det handlar nog om revansch. Vi motgångssupportrar måste ju hantera ömsom vin och ömsom vatten. Vi håller inte bara på vårt lag när det är bäst utan är självklart med alla de tider vi inte är bäst. Under sådana tider av motgång får man stå ut med det ena och det andra och speciellt att folk klagar på ens lag - och därmed på en själv - för det ena och det andra. Och är vi då ett lag som går dåligt, medan den som trakkar oss håller på ett lag som går bra, använder de lagens kapacitet som ett sorts bevis på att de vet och förstår allt bättre än vi gör.
Ser man i backspegeln fanns ju bara framgångar och glädje att vara supporter till Luleå Hockey. Från det att LSK och IFK kuppades ihop fick vi ett riktigt hockeylag som gick ikapp och passerade Piteå, Boden och Kiruna och varje år lyckades vi bättre vilket innebar att till slut fanns bara avancemang till Elitserien, och vilket triumf det var! För många som var med fortfarande den största triumfen, den härligaste revanschen av alla.
Väl i elitserien var vi år efter år bara härligare och härligare. Virvelvinden från Norrbotten, laget som bara öste på framåt, härliga och lyckliga spelare som blixtrade fram i en fart som ingen förr sett. Tomteblossen, Delfinen, snön och kylan drabbade Hockey-Sverige som aldrig sett på maken.
Och det stannade inte där. Luleå fyllde på och blev starkare och bättre än alla andra och tog oss hela vägen till GLUDet och firandet av hjältarna på balkongen av Stadshotellet. Och det räckte inte - vi var sannolikt ännu bättre året efter GLUDet och skulle hämta nästa, innan vi förlorade finalen mot Warulfven utan att ha förstått vad som drabbat oss.
Fram till dess var det bara uppåt, uppåt, uppåt under tjugo år.
Men sedan har det varit natta.
Man insåg det nog när vi enkelt krossades i kvarten av Warulfven året efter och när de ekonomiska problemen slog till blev vi ett lag som fick acceptera att år efter år slåss för vår överlevnad bland strecken. Men genom Tavves envishet och många spelare från Luleå som kämpade järnet fixade vi det och under senare år har det också blivit ordning på föreningen och vi börjar se framåt igen.
Under dessa år har vi ändå haft chanser, men utan att lyckas. Några år runt 2000 med Myllys och andra kämpade vi oss fram till semifinaler mot Djurgårn och med lite flyt kunde vi tagit oss hela vägen. Vid NHL-lockouten hade vi ett härligt lag men utan stor målvakt och åkte ut. Med Övertorneå Connection fick vi också ett fint flyt, men utmanövererades illa av mygel och annat.
Så sammanlagt är det en femton år som man som lulesupporter fått i stort sett kämpa i motvind. När nu Rönken kom med Rönkenhockeyn skapades förväntan och det har känts som att det funnits chans men det har inte riktigt lyckats. Vi har kunnat gå bra, men sedan tappat. Vi gick för första gången på länge förbi kvarten - efter den magiska vinsten mot Djurgårn - och var bara något mål från 3-0 i matcher mot Schtaan och därmed i final, innan det knöt sig. Vi vann serien, men sparkades direkt ut av lilla Gnaget. Och allt det vi vunnit har inte räckt - från håll och knater får vi höra att vi är så trååååkiga.
Samtidigt har vi haft hela det viktigaste i hockey - försvaret - löst och väl fungerande. Men vi måste också få det offensiva spelet och målandet att lossna.
Och...efter de senaste matcherna finns hoppet att vi kan nå fram.
Det handlar alltså inte om att man blivit glad senaste veckorna. Det handlar om att man har chans att äntligen se solen efter en natta som varit sedan vi förlorade kvarten mot Warulfven i tre raka med 3-0, 2-1 och 5-0 mars 1998.
Är vi där nu? Är det vägen mot SM-GLUDet vi befinner oss på? Vet ej. Men kanske.