Nu har DN beslutat om straff för Craig Schira, som tydligen rapporterades till DN av "referensgruppen". Såvitt jag förstår är det då inte matchdomarna som rapporterat Schira utan Lärling et al (läs: Cmoregänget).
Schira döms till avstängning 3 matcher samt 21 000 i böter.
Det betyder att han har en månadslön på 160 - 200 000 kronor. Då vet vi det.
Jättematch av vakterna Trump och Lundqvist när bufflarna tog emot rangrarna i natt. 37-44 i skott, 1-1 efter tre perioder innan NY Rangers vann i sudd.
Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:
2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3% 2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9% 2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2% 2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%
2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7% 2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7% 2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%
2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4% 2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4% 2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1% 2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0% 2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%
2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%
2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2% 2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%. 2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%
2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%
2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5% 2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%
2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7% 2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%
2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9% 2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%
2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%
2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3% 2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9% 2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%
2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%
2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3% 2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%
2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%
2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0% 2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9% 2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%
2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96% 2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%
2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%
2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5% 2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4% 2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%
2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9% 2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8% 2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%
2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7% 2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%
2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%
2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7% 2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5%
Strax dax för Buffalo. Nu ska de upp mot NY Rangers igen. Tidigare har ju Anders fått spaden vid dessa möten och vunnit matchen i matchen mot Henrik Lundqvist båda gångerna.
Men idag blir det Trump Lehner. Visserligen silade han fem baljor, <90% senast men för en gångs skull var alla överens om att det var Buffalos utespelare som orsakade rasket.
Nästan som jag förutspådde hur det skulle sluta...Brynäs, Luleås egen Nemesis :( Än en gång fungerar inte försvarsspelet framför egen kasse och en h-vetes massa dåliga beslut tas där...bara hoppas att det blir bättre.
Daddeh: Yep. Jag var osäker på hur Skuggan skulle lyckas men var som du beredd att ge honom chansen och under hösten tyckte jag att han lyckades bättre än jag trott. Men på senare tid har det blivit mindre av den saken och kanske är det eftersom han är medveten om Luleås kommande plan för laget, vem vet?
Jag hoppas ändå vi kan sluta som sämst topp 10 för att hålla fin historik i form av att få lira slutspel. Ja. Om man nu flyttat strecket från plats 8 till 10 så är det slutspel, anser jag. Konsekvenserna vore annars att "laget slutade på plats 7, men åkte ut på en avgörande puck i avgörande match därefter". Nej. Plats 7-10 spelar åttondelsfinal.
Sven.Savage: Ja herregud vad säger man. Åter igen ger vi bort en "stensäker" trepoängare. Skuggan tar en timeout EFTER 4-4, exakt 2 mål efter att jag började gapa om att han skulle ta en med tanke på hur spelet såg ut. En idiot såg vart det hela började ta vägen och jag har verkligen noll förtroende för tränarna nu. Jag var högst skeptisk inför säsongen men tyckte ändå att de, framför allt Skuggan, skulle få en vettig chans att visa vad de går för. Osten har självklart viss del i det hela också med tanke på våra nordamerikanska forwards, Sweat undantaget som var helt lysande idag, men det är tragiskt hur dåliga vi är på att hålla våra ledningar. Nä blä, nu vill jag bara att den här säsongen kan ta slut så man får börja på ny kula inför nästa.
Filip imponerande INTE på straffarna. Släpper in första i femte luckan, andra på lågt distansskott.
Sweatt lägger första för Luleå och precis som jag hoppas ett distansskott men den j-a Berguven plockar den i krysset! Duktigt, David. Och sedan kommer Forsberg och avstår sin patenterade dragning-backhand; skjuter distans i stället, precis som man ska på Berguven, men slår pucken över.
Trots Bill Sweatts makalösa prestation - första gången sedan College som denne målskytt gör hat trick en period - kommer Pölsan tillbaka och plockar till slut två pinnar genom överlägset straffskytte. Bara att gratulera Pölsan.
Själva missade vi att ta pinnar på Kronan, som också tog pinne ikväll. Däremot torskade gårdarna.
Varje gång jag ser sudd - och det har blivit väldigt ofta på senare tid - undrar jag hur hockeyn skulle se ut om man spelade så även under period 1-3?
Annorlunda, den saken är klar.
Kassörerna skulle glädjas. Trupperna skulle reduceras rejält och kostnaderna minska. Dessutom skulle vi i alla lag spela med genomsnittligt betydligt skickligare spelare.
Men annorlunda skulle det bli. Mer Europahockey än Nordamerikahockey,
Nå, nu blir det straffar.
Berguven är duktig på straffar. Bäst chans att måla på honom har man om man skjuter bra skott på halvdistans. Men har vi någon som är duktig på det? Tveksamt.
Hur är Filip på straffar? Jag har ingen bra koll på det faktiskt.
Oavgjort efter tre perioder och trots ledning 3-1 och 4-2 samt tre vackra målskott av Sweatt i en och samma period blir det nu sudd. Tydligen är det 19 november senast vi tog tre poäng.
{1570}: Det var ju imponerande att du lyckas lyfta en enda sak - namnet Pölsan - och med detta enda drar du hur långt gående slutsatser som helst. En sådan logik kanske imponerar på din omgivning. Mig lämnar den helt kall.
Lycka till själv. Med Luleås trend lär ni få minst en pinne nu, och troligen två. Kanske t o m tre som det ser ut.
Sven.Savage: Yes. Och jag har tittat in och läst dina drapor också, och om man konsekvent på en 5-årings vis kallar Brynäs för "pölsor" (vad nu det ska betyda) ska man nog inte snacka så mycket. Om vi är besvikna på laget är det väl vår sak. Dina inlägg kan knappast kallas "kloka" iallafall. Men lycka till i vilket fall, det är ju bara hockey! ;-)
Vi testar att ta ledningen med två mål i matcherna och sedan släpper vi det. Så tror de att vi är kassa. Men väl i slutspelet ger vi fan i att släppa ledningar och spelar fullt ut. Kanske en vinnande taktik?
Tänkte det kunde vara intressant att se vad som skrivs på det pölserliga planket. Så jag kollade igenom senaste tre sidorna och det var ingen trevlig läsning. Inga supportrar kan vara så besvikna som pölsor.
Målen lastar man Rautio för, spelet lastar man Bulan för, laget lastar man Bengtzén för och enskilda pölsor är det fel på.
Det enda inlägget som jag uppfattade som sansat och klokt var följande:
Haha, ja bara att skratta åt eländet. Luleå har i princip ingenting framåt, vi har spelet och skapar tillräckligt för minst 3 mål. Vad händer? Jo, DOM gör 3 mål istället. Inte mkt för Rautio att göra på nåt av målen. Ettan är ett kanonskott i krysset, dock lite turligt iom att Rautio är på den. Tvåan går direkt upp i första krysset, inte mkt att göra. Trean maxflyt, Zanetti försöker blocka, Sweatt lyckas hitta en liten lucka och pucken styrs via Zanettis ben/fot upp i krysset. Ska det jävlas, så ska det.... Ett snabbt mål nu i sista, sen vänder vi på det här. Många verkar redan ha gett upp, men att den här sidan till stor del består av gamnackade medgångare visste man ju redan....
M.Lemiux: Jo, tack. Bästa egenskapen att hantera fel är att erkänna att man gjort fel.
Ungefär som Crocodile Dundee på frågan vad gör ni hemma i din by, om ni har ett personligt problem? Ja, vi berättar det för bartendern, så berättar han det för alla andra, och sedan är det inget problem längre;-)
Med mindre än tre sekunder kvar rycker Sweatt in i den pölserliga zonen och klämmer iväg ett skott förbi en pölsaspelare som skymmer och stackars Berguven hinner inte se skottet som innebär att Bill Sweatt sätter 3-1 och ett äkta hat trick i en och samma period.
Joel Lassinantti slänger in kepsen på isen för att hylla Sweatt.
Jaken: Hej Jakan och välkommen till Luleå Hockeys Forum. Jag är inte säker på att du skrivit här förut, men trvligt att du dyker upp.
Men ditt inlägg "Inte mer att begära av neandertahlar mentaliteten hos Luleå spelarna. Usch !" var mindre trevligt.
Jag undrade lite varför du skriver på det viset när du första gången besöker en annan klubbs hockeybok. Så jag kollade upp ditt CV. Läste igenom dina senaste femtiotal inlägg, dvs vad du skrivit på Pölsasidan senaste året.
Det var ingen trevlig läsning. I stort sett inget positivt utan väsentligen bara att du sågar Pölsan jäms efter fotknölarna, i första hand Bengtzén som du tar heder och ära av. Inte ens under Pölsans framgångsrika höst skriver du något enda positivt om laget och spelarnaoch ledarna, nu senast är det Bulan som du hänger.
Jag inser då att ditt motiv för vad du skriver är att du är en rejält ilsken typ - antagligen pga något som händer dig IRL utanför hockeyn - och du använder hockeysnacket bara för att vara förbannad.
Så, jag bryr mig inte om neandertalsnacket.
Hoppas det ordnar sig för dig. Vad än ditt problem är.
Pölsan lirar PP och nu är det La Moulle och Sweatt som kontrar. Lika snyggt som La Gace frispelade Sweatt, lika snyggt frispelar La Moulle Sweatt nu. I båda situationerna kommer Sweatt fri lätt snett till vänster. Förra gånger pangade han in pucken exakt i bortre krysset. Denna gång gör han detsamma, men väljer främre krysset.
Sweatt spelar helt plötsligt som han gjorde när han lirade med Pölsan. Kan det vara eftersom han kör gammal stil när han är på isen med Pölsor igen?
2-1 till Luleå.
Eller rättare: Sweatt-Pölsan 2-1.
Mycket trevligt dessutom att frispelningarna kom av La Gace och La Moule. Samspel och leverans av nordamerikaner - jo, jag tackar, jag!
Hmm. Noterar att jag är ensam om att vilja "fria" Schira för tacklingen. Kollade även av Urkenhockeyforat där många lulesupportrar matchkommenterar, och likadant där.
Sammanfattningsvis de aggraverande omständigheterna: 1. Jensen är låg längre tid innan och Schira har chans inse att tacklingen kommer att träffa huvud. 2. Schira har lyft armarna högt och träffar Jensen med armarna i ansiktet. 3. Schira tar i så hårt att han lyfter från isen.
Jag får se om på repriserna, med era kommentarer.
Och då erkänner jag att jag hade fel, ni hade rätt.
Det var dumt av Schira och det var korrekt dömt. Och lär rapporteras och leda till avstängning. Och jag hade rejält fel.
Sven.Savage: Det är en helt onödig tackling. Schira kan vika av då Jensen ändå spelar ifrån sig pucken. Ja han är låg men inte fan måste Schira gå in med den där kraften och hoppa in tacklingen...lär bli 5+2 eller nåt liknande på den.
I förrförra matchen vi spelade hade Paille chansen att nypa en kille på liknande sätt men vek av och tacklade inte. Det syntes tydligt på reprisbilderna att han gjorde det på grund av sin spelintelligens. Han såg vad som var på väg att ske, och tog ett snabbt och riktigt beslut därefter.
Även om Schiras tackling inte är medvetet ful så är den våldsam och onödig, med en förmodad hjärnskakning som resultat.
Sven.Savage: Men Schira hoppar dessutom in tacklingen så det blir en ganska stor uppåtrörelse samt att jag tycker att Jensen är låg ett tag innan tacklingen utdelas. Detta kommer nog att rendera i några matchers avstängning. Jag säger inte emot.
Dock med några få skillnader...Schira är normalt en schysst spelare och detta var en dåligt avvägd situation av honom medans Ölvestad aktivt letade skallar att krossa. Dessutom håller Schira armarna lågt medans Ölvestad alltid högt, gärna med en armbåge utpekande.
ZEBRORNA HOLM OCH LINDE BEGÅR ETT FRUKTANSVÄRT ÖVERGREPP PÅ CRAIG SCHIRA SOM FÅR MATCHSTRAFF FÖR NÅGOT SOM INTE ENS ÄR EN UTVISNING. OCH DEN F-E KOMMENTATORN NJUTER IHJÄL SIG FÖR ATT FÖRKLARA HUR FULT SCHIRA AGERAT. VILKET HAN INTE HAR.
Detta har hänt: 1. Pölsan Jenssen kommer efter sargen med puck. 2. Schira går emot honom för att leverera en open-ice tackling. 3. Tacklingen lyckas perfekt. Ett strålande exempel på en korrekt tackling. 4. Men. Under sista 0,3 sekunden innan träffen sträcker sig Jenssen framåt för att spela en puck med följd att hans huvud trycks framåt och nedåt. 5. Följden blir att lille Schira träffar Jenssen först i huvudet och sedan i hela kroppen.
Det är ingen svår träff, även om det är huvudet först, men Schira är en skicklig tacklare som så liten han är ändå träffar bra och är en skicklig tacklare. tacklingen ÄR helt rätt anlagd, men Jenssen har inte koll på att han kommer att bli tacklad, fastän Schria kommer rakt framifrån och dessutom går han i tacklingsögonblicket ned och blir låg.
Jag vill ju gärna göra gällande att den som tacklar har ansvar för var han träffar men allvarligt talat. Om nu tacklingar är godkända i herrhockey måste detta vara ett läge då tacklingen ska vara godkänd.
Att det blir en utvisning är en skandal.
Att det blir matchstraff är en megaskandal.
Luleå lyckas hålla 0-0 under fem minuter. Men, i 5 mot 5 med 1.12 kvar sätter Pölsan 0-1.
Sven.Savage: Ååååh, vilken korkad tackling av Schira...bara att vänta många matchers avstängning på honom med tanke på att Hedman fick tre matcher för en liten knuff. Schiras är inget att snacka om, det ska vara avstängning. Lite Ölvestad-varning på den huvudtacklingen.
Undrar om Cmore vet om hur mycket jag gnäller på dem? Nu har de hittat på att sändningen med jämna mellanrum hoppar 2-4-60 minuter bakåt och plötsligt får jag se indolent Cmore-reklam under lång tid om jag inte vaktar noggrant.
HV behövde inte ens tre minuter för att ta ledningen 2-0 mot Rögle.
Personligen tror jag Eldebrink kör en Södertälje med Röglarna nu. De har ställt in sig på kvalet, skiter i fortsatta SHL-resultaten. Tränar ned sig, kopplar av, scoutar Mora och Bofors. Kommer till kvalet med 110% satsning.
Blir nog svårare för Öret eller Trottoarkanten om de först i slutskedet åker ned på kvalplats, mentalt paralyserade.
Ja, personligen är mitt hopp för resten av säsongen att vi tar oss till PlayIn. Och då är det inte så många andra lag som är intressanta.
Närmast är ju Djurgårn, men trots att de torskat lite på sistone tror jag de är så starka numera att de definitivt slutar högre än oss i tabellen.
Vår riktige konkurrent om PlayIn-platsen är ju Kronan, och vi har i detta nu samma poäng.
Kronan tar emot Öret hemma, igen-kligen ett av de enklare motstånden, om nu inte Öret är på väg att skärpa till sig?
Så spontant hoppas man se Öret spöa Kronan.
Å andra sidan. Om Öret tar tre poäng idag är de bara 6p efter Kronan och Luleå (om vi nollas idag) och fortsätter de så med tolv matcher kvar kanske Öret också passerar oss? I så fall missar vi PlayIn även med Kronan bakom oss?
Ja fyfan.
Snart kanske man börjar räkna på huruvida Trottoarkantens IF också kan nå oss. Men de har 16p att hämta in. Det måste väl ändå vara omöjligt. Eller?
Fem minuter spelade och Luleå har varit på gång på gång med tryck på Berguven. men fortfarande 0-0. Då har vi väl snart 0-1...
Vi har sluppit vidundret på senare tid men nu är han tillbaka. Sitter prime time live TV och förklarar att det gått dåligt för Luleå på senare tid. Och inte oväntat kan han inte hålla sig utan ler skadeglatt när han förklarat det.
Varför måste Cmore sätta en malign Apsupporter att "kommentera" Luleås matcher? Liksom de plockade in brännvinsjournalisten att kommentera Luleå-Apan när vi spelade semifinal för några år sedan?
Finns det någon ansvarig där som njuter av att jävlas med oss?
Ungefär som tidigare när de bara sände en match per omgång och det förstås nästan bara blev från Hovet eller närområdet med följd att Luleå fick vi se någon enstaka match bara. Och vid förfrågan svarade de att "en marknadsundersökning visat att de sände vad folk ville ha". På följdfrågan om den marknadsundersökningen genomförts i Cmores fickarum bland dem själva svarade de att de inte hade tid att fortsätta kommunikationen...
Jaha, nu har vi Luleås linjering. Det är gamla uppställningen men eftersom falken är borta flyttar Skuggan om La Moulle mellan Swett och Lagace samt kör in Hillding mellan Foppa och K-Fab.
Känns som "enklaste" beslutet, tog Kan inte påstå att "19. Lagace, Jacob 40. Mouillierat, Kael 21. Sweatt, Bill" som förstalina har så bra förutsättningar att skrämma livet av Pölsan. Hur många chanser har den där linan fått tidigare igen-kligen? Och vad har den lyckats med? Nej, just det...
Pölsan kommer med bl a Rautio, Kilström, Fältherren, Mannberg, Granström. Hade inte Hedman som Warulfv haft sönder Enterfeldt kunde de ha kommit med en komplett Luleåuppställning och en väldigt vass sådan dessutom...
19.00 nedsläpp i Delfinen. Och vilket lag kommer Luleå med?
När det gäller vakter tycker jag att Filip ska få chansen ett tag framöver. Tycker att Lassi varit lite mindre intresserad, som har han ledsnat lite på att Luleå hackar och hackar. Jag förstår ju att visst finns den Lassi vi såg förra säsongen och säsongen innan med; den Lassi som tar allt som kan tas. Och när det gäller kan han kliva fram. Men nu kan han lika gärna få slippa ett tag för att vila och samla krafter till när de bättre behövs. Och Filip behöver få matchträning. Ser gärna Filip med spaden en tid nu.
Backarna har jag inga större funderingar på heller. Vet att de har vad som behövs, även om de inte visat det speciellt på senare tid. Men de behöver bara en kommunal skärpning, de med.
Men linorna! Där finns saker att göra. Senast lirade vi med dessa:
Fabricius-Mouillierat-Forsberg Einar-Mastomäki-Petter Junttila-Harju-Hedman Sweatt-Falk-Lagace Extra Lundeström
Och ungefär så har man kört ett slag nu. Men nu är falken avstängd så Skuggan blir tvungen att ändra något.
Enklast slash slöast blir väl att flytta in Lagace som center och lägga till Lundeström och så blir det väl. Eller slänga in Hillding på falkens plats. Även om det vore intressant att se några andra lösningar.
Eller kanske har jag fel? Kom ihåg att Skuggan under längre tiden av sin aktiva bana lirade i ett Luleå Hockey - som speciellt under Taavola lirade med samma linor match efter match efter match trots att vi förlorade och förlorade. Men man arbetade med de linor man bestämt sig för, rättade till bekymren, fick spelarna att fungera ihop och till slut framåt våren hade allt satt sig och Luleå lirade en helt annan och bättre hockey. Kanske är det så Skuggan tänkt sig?
Men ska det verkligen inte gå att hitta fram till något bättre?
Låt oss se på vingarna:
Sweatt Junttila Petter E Forsberg Einar E Lundeström Hedman och så Fabricius
Det är inga dåliga namn.
jag kan tycka att vi igen-kligen har väldigt bra uppsättning när det gäller målvakter, backar och vingar. En trupp som - om den hade kompletterats av bra centrar - skulle kunna fightas i toppen av CHL.
Debaclet har vi på centersidan förstås. Speciellt nu när falken är avstängd. Då har vi följande att välja på:
varav ingen rosat marknaden precis under säsongen. Känns snarast som en uppsättning centrar som kunde få fightas om att få plats i en s k fjärdelina.
Mycket tråkigt att vi tappade Jonathan Granström till Pölsan. Och att Kennedy visade sig vara en sådan Dixon.
Fick man fritt önska sig skulle man ju gärna sett att Luleå letat upp något eller några starkare namn nu under säsongen. Men vi är redan i början av februari så det börjar kännas i senaste laget för det. Annars hade man inte haft något emot att de förstärkt med den där Apcentern som inte verkar fungera utomlands; fast han brukar ju kosta skjortan.
Annars har jag läst att pölsasupportrar sedan lång tid förutsätter att Bulan kommer att "ta med sig tvillingarna Westerholm till Luleå". Vet inte varför, men då talar vi ju nästa säsong och vi har ju 13 matcher kvar för att söka ta PlayIn-platsen och försvara den mot Kronan. Det är väl vad man kan hoppas av årets säsong, som det känns nu.
Men nog är det väl ändå för j-t.
Först vinner vi mot Läjkers, serieledaren som har 11 vinster i rad.
Och sedan torskar vi mot Malmö.
Jaja. Idag känner man sig rätt förvirrad och pladdrig. Inte olikt Luleås hockey alltså.
Diskussionen går inför Luleås dubbelmöten med Pölsan idag och på lördag och fr a tycks det se ut som vi från båda håll kör hårt med anti-jinx med stöd av att vi från båda håll förklarar oss själva så värdelösa för närvarande.
Jag hade dessutom känslan av att Pölsan speciellt under Bulan opassat oss så väldigt att vi kunde räkna emd att nollas oberoende av allt annat.
Men jag kollade upp fakta och fann att känslan inte var helt korrekt:
Bulans Pölsa har mött oss vid sju tillfällen och det finner alltså bli nio efter de kommande två matcherna.
Vi har faktiskt fått "hela" 6 poäng, men Pölsan har samtidigt fått 15 poäng under dessa möten. Vid sidan av fyra uddamålssegrar - varav två först efter sudd/straffar - har dock Pölsan spöat oss mer rejält vid tre tillfällen.
Skulle inte alls förvåna mig om Pölsans inneboende styrka nu vaknar till liv när de får möte det Luleå som de haft så lätt för. Helt enklet, för att citera Jan T.
Sven.Savage: Ja visst är det underbart med våra stenhårda, vackra damer som tagit över helt i landet Sveriges damhockey. Ett statement som helt missats av uberledare PorkaBoork med förväntat resultat för landslaget. Men låt inte knäppskallen PorkaBoork lägga sordi på stämningen utan låtom oss glädjas över serievinsten och att även Luleås basketherrar stormar mot serievinst vilket torde vara unikt i idrottslandet Sverige med tanke på stadens storlek/sportsliga framgångar. I apschtaaan 13 mil söderut lär man inte se en serieseger på en mansålder nu när resan utför påbörjats för apschtaaaaans enda lag i högsta serien i någon idrott över huvud taget. Man blir glad!
Ja, nu är det klart. Efter Dampungens hemmaförlust 1-2 mot Damgården ikväll leder Luleå serien. Med 14 poäng då bara fyra omgångar återstår.
Ett stort grattis till våra härliga damer - seriesegrare 2015-2016 och seriesegrare 2016 -2017. I Luleå är vi stolta över våra damer och över att ge våra damer något sånär rättvisa villkor :-)
Forsberg 1978: Det brukar inte spela någon roll...även om Brynäs är i dålig form, har på papperet ett sämre lag än oss så vinner ni ändå....vårt nemesis lag som sagt :)
Sven.Savage: Man får hoppas att det blir samma trend denna gång också :) MEN, tyvärr möter vi våran nemesis Brynäs, så jag hyser inga större hopp. De måste nog vara ett av våra värsta boogie team nånsin. Och APropå Apboken så läste jag sidekickens inlägg om varför Växjö förlorade mot oss i lördags. Underhållning på hög nivå då man läser dessa "alternativa" fakta :)
Yep, Lehner har spaden och efter halva första 0-0 trots ett PP för vardera lagen samt 11-8 i skott för Habs BBufflarna spelar utmärkt, som laget gjort då och då på senare tid, iaf under vissa perioder. Men det finns visst hopp att lagets bättring tar Buffalo till slutspel om de klättrar lite till och lägger av med att konsekvent torska sexpoängsmatcherna.
Sven.Savage: Om 2,5 timme möter Bufflarna MOntreal borta. Det är ju bara 11 dagar de senast möttes i Montreal och då gjorde Robin Trump Lehner sin bästa match för säsongen krönt av minsterräddningen i sudd som ledde till vinst för Buffalo.
Lehner får naturligtvis spade i natt och frågan är om han kan upprepa sin insats mot nu säkert revanschsugna Montreal?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?