M.Lemiux: Yep. Fläskberget ligger ju runt 300 000 vilket blottades när han blev avstängd efter att ha fått för sig att slå in huvudet på liggande spelare. Zachrisson ansågs ju ligga på halvmiljonen och Mr Holloway har säkert något liknande; numera ska han ju försörja medföljande fästmö också. Ovanpå underhållen;-)
Intressant det där att kunna härleda månadslöner genom bötesbeloppen.
Man måste dock påpeka att spelare från utlandet ofta får en s k sign-on bonus. Denna betals ut till spelarens "bolag" i utlandet och är därför helt befriad från svensk skatt. Exempelvis påstås det att Apan gav Zahrisson en miljon under bordet på så sätt. Jag tycker att det är mycket tveksamt. Om Skatteverket skulle föra en sådan sak upp i domstol är jag säker på att de skulle vinna målet. Man behöver ju knappast vara en Einstein för att inse att den där miljonen betalar Apan ut för att spelaren ska lira i Apan kommande år.
Men pinsamt att så måste ske eftersom det enda vettiga vore offentliga löner.
Letade lite och fann att Jonathan Sigalet i Frölunda har samma som Schira. Chad Billins i Pungen ifjol hade bara 70-90 000 kronor.
Lite överraskande. Jag hade trott att de fått betala mer för att sno våra backar.
Några andra exempel på månadslöner: Sylvegård Pungen 40-80 000 Engsund Frölunda 40-80 000 David Åslin Rögle 40-80 000 Alexander Falk, DIF 40-80 000 Viklund, Kronan 40-80 000 Ilari Melart 80-120 000 Viksten, Öret 80-120 000 Mouillierat 80-120 000 Anton Hedman 120-160 000 Hillding (Växjö) 120-160 000 Sweatt 150-170 000 Tollefsen FBK 160-200 000 Matt Anderson DIF 200-250 000
Mest anmärkningsvärt är dock Hermes Mena som tjänar 10-25 000 kronor.
Vem han är?
Han är massör i Karlskrona, eller rättare han var det februari 2016 då han dömdes av Disciplinnämnden sedan han anmälts av ingen mindre än herr höldhoppare med följande ord.
"Domaren säger i anmälan att Hermes Mena kommit emot honom utanför Karlskronas omklädningsrun och att han då satte ihop sina läppar och blåste ut luft mellan dem så att det skapades ett ljud av de fladdrande läpparna. Detta ska han ha gjort både närgånget och flera gånger trots att domaren bett honom att sluta. "För mig som domare och person kändes det väldigt förnedrande och med detta beteende upplevde jag att han förlöjligade rollen som domare inför andra ledare, press, tv och övrig omgivning," står det i anmälan."
Jafyfan. Hade det varit någon stake i DN skulle de ha stängt av och bötesbelagt herr höjdhoppare i stället. För en j-a okynnesanmälan.
Nedanstående bild visar den för läppfladdring straffade massören.
Sven.Savage: Fast jag kan lova att Billins fick lite pengar under bordet också av Linköping, samtidigt som jag fått för mig att Osten inte riktigt trodde på honom heller efter tiden i Luleå, så det kan vara så enkelt. Men angående Sigalet så fick han en betydande löneökning i Frölunda mot vad han has oss, har för mig han låg på 120000/månad hos oss. Men fy fan vad överbetald Fläskberget är, måste ju vara Elitseriens mest överbetalda spelare mot prestationen. Som matchen igår, då Malmö krossade SKAIK, såg man aldrig till Fläskhögen, däremot har han lärt ut allt vad han kan, dvs att köra över målvakter, då ett av SKAIKs mål blev bortdömt eftersom Lindholm åker in i Ahlsenfeldt. Lite skillnad att se på Forssell som iaf leder sitt lag Malmö för en betydligt billigare penning :) Nåväl, det bästa var iaf att få höra Ap-Lindberg ledsen i ögat, inte att SKAIK i sig förlorade...jävla skönt att tysta den tomten.
M.Lemiux: Imponerande av Malmö att spöa Apan borta med hela 0-4. Laget är fysiskt och samspelt och i sina bästa stunder en svårhanterad motståndare - vilket inte minst vi själva fått veta - och med en kille som Alsenfelt - som nu blommat ut och är säsongens bäste vakt i SHL - kan de ta vilket lag som helst. Och Alsenfelts Malmö kan mycket väl överraska i slutspelet och ta bort ett av de övre lagen från semifinal. Åtminstone.
Blir intressant att se hur returen går i kväll.
Luleå i retur mot Pölsan.
Nu åkte ju Schrira men vi har ju sju spelklara backar så paren bildas självklart.
Mer intressant att det vaskas i linorna.
Sweatt med La Moulle och La Gace får fortsätta, efter insatsen senast. Tänk om de kan fortsätta nu och om La Gace målar?
Pojkarna Emanuelsson kör med Hillding ikväll. Kanske det fungerar? Hillding bör ju ha möjlighet komplettera pojkarnas snabba offensiv bättre än långsam center, men fixar de försvaret också? Igen-kligen handlar det om gåtan Hillding, var spel låst sig i flera säsonger känns det som. Kan han vakna nu, med grabbarna Emanuelsson?
Oväntat nog sätter Skuggan Isac Lundeström mellan K-fab och Foppas. Kan det fungera? Själv hade jag inte fått för mig det, men Skuggan bör ju förstå detta liiiite bättre än jag.
Och så har vi Harju återigen kvar på centerpositionen, nu med Juntilla och Rydahl bredvid sig.
Medan Hedman går som 13e forward utanför linorna. Och Masto på läktaren.
Jaja. Konstiga tider. Lite intressant dock att se om linorna med Hillding och Lundeström kan överraskande fungera.
Pölsan har inte - trots massivt stöd för sådana åtgärder i Apboken - sparkat Bengtzén och Bulan.
Min gissning är att Pölsan gör rätt och visar det ikväll också genom att inte släppa pinnar till oss.
När det gäller de två matcher jag diskuterar nedan noterar jag att Cmore har Lasse Granström och Arto Blomsten som kommentatorer uppe i Delfinen. Och det är vi naturligtvis tacksamma för. Gissningsvis får brännvinsjournalisten från Norran vila idag. Tycker jag är ett fint beslut. Ett beslut som Cmore gärna kunde ta varje dag.
Just nu har vi en live-tabell, baserad på lägen i de matcher som just nu pågår, samt bygger på ojämnt antal matcher för lagen. Men med dessa förbehåll är det ändå intressant att notera:
Imponerande hur HV smugit upp. Nu var vi ju 10-12 omgångar kvar men intressant att fundera på hur det kan se ut på plats 1-3 efter 52 omgångar. Intressant och kanske överraskande.
4. Pungen 41m 74p 5. Apan 41m 71p
Två lag som hänger lite i luften, gissningsvis kommer att sluta på just platserna 4-5 om nu inte jakten strax nedan innebär att lagen där hinner ikapp.
Det ena getingboet. Lag med kvalitéer men där Pölsan med skador ramlat rejält, Malmö kommit tillbaka efter lite segresultat och Ulfven blandar och ger.
Det andra getingboet och Öret måste nog räknas in nu. Det här ser allt ruggigare ut. 4 lag, varav bara 2 för lira PlayIn.
13. Trottoaren 41m 36p 14. Röglarna 41 29p
De två redan kvalklara. Trottoaren har ju gått allt bättre men att nu ta in en mer än pinne per match på Öret kan vi nog glömma eftersom Öret har skärpt sig och börjat ta pinnar igen. Och att ta 15-17 pinnar på de andra lagen i gruppen över? Nej, det går inte. Det ser ju tämligen klart ut; att både norra och södra Siljan får kvalfest senare i vår.
Och nu 2-2 i Jönköping: 2-2. Jag ser just den matchen och det är två för j-a starka lag med full fart och fr a imponerande offensivt spel där båda lagen snyggt vaskar fram chans efter chans.
Besynnerligt att vänja sig vid det faktum att båda lagen har ex-Luleå Hockey-spelare. Kristofer Berglund, Oscar Sundh och Pär Arlbrandt i HV; Kristian Näkyvå, Emil Sylvegård och Niklas Fogström i Pungen.
Tänk, hur hockeyn förändrats när det gäller spelarnas rörlighet. Längre tillbaka var det väldigt ovant att se egna tidigare spelare i motståndarlag, men nu har vi massor.
Öret vann mot Trottoarkantens IF med 1-2. Obra för oss eftersom Öret nu är nära hänga på streckgruppen om PlayIn.
HV-Pungen slutar 2-2 efter en riktig holmgång där HV har 48-28 i skott.
HV har vunnit sina fyra straffläggningar tidigare, Pungen har 1-1.
Mycket fina straffar av Little och Christensen 1-1, suddstraffar missar little, arlbrandt, olimb, christensen, därefter målar Little igen medan Stenlund missar.
Och Pungen vinner "som vanligt" i Jönköping. Mycket imponerande insats av båda lagen.
Nu har vi visserligen - efter landslagsuppehållet - 10-11 matcher kvar av serien, men att döma av läget just nu finns det ovanligt många lag som har chans på SM så småningom.
1. Läjkers. Leder serien just nu och är alltid bättre på våren. Möjligen favoriter till SM.
2. Frölunda. Regerande svenska och Europamästare. Imponerat rejält tidigare under säsongen men hunnits upp av flera lag på senare tid. Har naturligtvis den styrka som behövs men kan de ta fram den?
3. HV-71. Kommit allt starkare ju längre säsongen pågått och är definitivt starka nog att bli mästare.
4. Pungen. Fått ihop laget överraskande bra och är en formidabel motståndare. Nu också med Högberg riktigt bra i målet.
5. Apan. Började säsongen uselt men har successivt växt rejält. Olyckligtvis tappat Möller, men har ett lag ändå som kanske kan utmana. Avgörande för Apans chanser är hur spelet kommer att visas fungera avslutande delen av serien.
FEM lag alltså, med rimlig möjlighet att vinna mästerskapet. Mer oklart än det varit på många år. Och då ska vi också komma ihåg att Malmö - speciellt om Alsenfeldt är så otroligt bra i målet - mycket väl kan slå ut något av ovan nämnda lag i kvarten, även om jag inte tror att de också kan vinna en semi. Men vem vet.
Min bedömning är att alla de fem lagen har vad som behövs för att bli mästare och det som kommer att avgöra är vilket lag som VILL mest. Vilket lag som går längre än in i kaklet, som ger tänder och blåmärken för att vinna, som tar tekningarna, som vinner man-mot-man-kamperna.
Det brukar vara det lag som dels a) har självförtroendet och b) är hungrigast.
När man tänker på att senaste tre årens mästarlag är Apan, Läjkers och Frölunda borde HV och Pungen vara hungrigast. HV, som tidigare bäst i landet, har ju åkt i kvarten senaste fyra åren, och vill förstås tillbaka.
Men Pungen har aldrig tagit ett svenskt mästerskap även om de flera gånger tidigare varit nära. Kan det bli avgörande? Kan detta bli Pungens år? Inte omöjligt...
Pölsan sätter in unge Felix Sandström med spaden. Vilket innebär att de "bara" har fyra ex-Luleåspelare på isen: Fälth, Kihlström, Mannberg och Granström.
0-1 för Luleå:-)
Luleå bryter en puck i Pölsans zon och Pölsan blir överrumplad. Hillding slår ett vackert pass nedifrån sargen upp framför mål där båda bröderna Emanuelsson står helt soprena. Petter är den som är närmast och han pangar in pucken.
Kul att ta ledningen och så. Även om vi är experter som det verkar att tappa ledningar. Arto skojar och menar att viktigast för Luleå nu att hålla ettmålsledning och inte hamna på tvåmålsledning;-)
Men det jag gläds mest åt är att bröderna Emanuelsson och Hillding målar. Den nysammansatta linan är ju intressant och om den lyckas vore det för j-a bra för oss:-)
Trist. Hillding lägger inte en indian, men i modern hockey närmast så. Han slår en blindpass bakom ryggen vid egen sarg varpå Jaros och Melart är oförberedda och lyckas förlora puck med följd att Pölsan blir 3 mot 1 typ och hänger 1-1 i kluppkrysset på Filip.
1-1 i Malmö, efter ett jobbmål för Apan där Lindholm står och volley-stöter framför mål, följt av ett kanonmål för Malmö av Rakhshani som pangar in ett slagskott från blå.
Tusan hakar. Pölsans imponerande junislina sätter 2-1 med två minuter kvar av perioden.
Linus Ölund 19 år Jesper Boqvist 18 år Samuel Asklöf 18 år
och kör så snabbt offensivt att vi inte hinner med och hittar varandra hela tiden. "Juniorligan" kallas de tydligen av Pölsan.
Några gånger under säsongen när jag sett Lundeström och Emanuelsson tillsammans har de visat liknande.
Härligt att se hur egna junisar kliver in utan respekt och lyckas bättre än äldre spelare, varav många är inköpte och avlönas med 10-dubbla löner jämfört med junisarna.
Hmm, Filip har 8 skott och 6 räddningar. Kunde han gjort det bättre?
Kanske. Om man jämför med Lassi i den form han var senaste säsongerna - i år är han lite lam - hade han vågat komma ut första, kanske stängt luckan även om det är snyggt krysskott. Andra tror jag ännu säkrare att Lassi skulle räddat, genom att läsa spelet och att passningen skulle komma och då kommit ut en halv meter till samt använt klubban - och det hade aldrig blivit ens skott på mål.
Men trots det anser jag det utmärkt att Filip har vår spade just nu och får spela och utvecklas. Lassi HAR varit svagare i år än tidigare två år och oklart varför. Men helt OK att han får vila ett tag för att ilska till i spelet.
Jag passar på att kolla av Pölsaplanket och läser Jaaaaasklöf av signaturen Orka och inser att nu sätter junisligan 3-1, men det tar ytterligare en halv minut innan jag får se det live på Cmore.
Skit, skit och skit. 3-1 till Pölsan och uppförsbacken är enorm.
Ska man hitta något positivt är det väl att nu ser det ut som att vi inte kommer att släppa en tvåmålsledning som så ofta senaste matcherna.
Bara att erkänna och imponeras: Pölsajunisarna - Luleå Hockey 3-1
Nej men vafan, Nu skriver Orka Granis! på Pölsaplanket och...en halvminut senare.
4-1 till Pölsan!
:-(
Det verkar fan som att så snart jag tittar in på Pölsaplanket orsakar jag ett mål i baken för Luleå. Bara att skämmas för mig.
Inser att det kan finnas en del okunniga som tror att det inte har något med saken att göra - att inte fan är det mina besök på Pölsaplanket som leder till Pölsamål - men det visar bara hur oerfarna de är.
Vi som varit med Luleå Hockey längre tid kommer så väl ihåg ON-OFF-taktiken. På den tiden fanns inga live-sändningar utan vi fick följa bortamatcherna via sportradion. Då upptäckte vi att om Luleå låg illa till passade vi alla på med att slå av radion några minuter. När vi sedan slog på igen visade det sig att Luleå kommit igen. Det var så effektivt och fungerade varje gång att det inte gick att bortförklara.
Så illa som jag uppfört mig idag väljer jag omedelbart att stänga fliken där jag har Pölsaplanket. Nu var det gjort.
Kanske jag, som kompensation för de två baklängesmål jag orsakat borde testa ON-OFF? Hmm, som spelet sett ut länge nu i perioden är jag beredd att göra det för något måste hända. Går och sätter en pizza i ugnen.
Blister Brigade: Ja, det är riktigt jobbigt att se hur vi staplar misstag som leder till motståndarmål.
BULAN, KOM TILLBAKA - ALLT ÄR FÖRLÅTET!
Däremot rullar det på bra för Apan, nu 1-3 nere i Malmö. Highsticking själv intervjuas i paus, men jag uppfattar inte vad han säger eftersom jag är så förbluffad över vilken snok mannen ligger inne med.
Lite underligt att diskutera ett slutresultat när en period återstår men allvarligt talat ser jag inte hur dagens Luleå ska kunna ändra på detta.
Dubbelmötet med Pölsan slutar - förutsätter jag - med 1-5 i poängförlust - och det är bara väntat eftersom Pölsan opassar oss rejält. De är ofta för snabba för oss, vi gör misstag vi inte har råd med.
Följden blir att Pölsan kommer åter och kämpar sig in i slaget om topsex medan vi själva missat chansen och är rejält indragna i slaget om att nå eller missa PlayIn-slutspel.
Sven.Savage: Nä, någonting allvarligt är fel i Luleå, för sånna här hockeyknattar-misstag som vi radar upp i egen zon är av samma magnitud som då man ser 7-åringar spelar hockey. Ingen jävlar anamma eller kämpaanda finns....kanske Skuggan bangar på spelarfruarna så ingen vill spela och göra sitt bästa? Ser tyvärr bara ut som misär just nu...enda trösten är att vi slipper kval iaf. Nya tider igen nästa säsong med både Rönken och Bulan tillbaka i organisationen.
Blister Brigade: Haha, det förstår jag :) Och angående Lindholm...ser att SKAIK-trollet börjar drömmar om NHL-kontrakt för Pär...visst är han bra med dagens Elitserie mått mätt, men NHL...hihihihihihi
Sven.Savage: Låter som Luleåklacken sjunger "Hem, Bulan ska hem, Bulan ska hem till Norrbotten" ...sen hör jag inte vad som sjungs :) Bra passning till de tre äggen som styr idag :)
M.Lemiux: Ja, det är för bedrövligt och femman en upprepning av det hela. Och där har vi sexan, samma sak.
Rönken och Bulan etablerade ett försvarsspel där Luleå Hockey var svårare att måla på än något annat lag någonsin i historien av Elitserien SHL. Bland annat genom att om man inte har bättre alternativ i egen zon än att lobba eller sarga ut så gör man just det.
Sedan kom mannen från Övertorneå och Skuggan och förklarade att "vi ska spela oss ur situationerna".
Och visst, ofta har det fungerat elegant och vinnande. Men. När man inte har alternativ finns inte annat än att spela på säkerhet. Idag gjorde Luleå inte så och gjorde det gång på gång. Och sex mål i baken är inte oväntat.
Det j-a skitsnacket om tråkig hockey lämnar mig helt kall. I hockey är det extremt viktigt att inte släppa in mål bakåt och med så skickliga backar samt uppdraget till linorna att göra sitt jobb i backcheckingen borde vi ha haft lika bra försvarspel som tidigare under Rönken/Bulan.
Och då skulle det räcka med enstaka mål framåt för att knäcka motståndarna.
Nu har vi i stället ett ej tillräckligt fungerande anfall; seriens första åtta lag gör alla fler, ofta betydligt fler mål än vi.
Då kan man inte lyxa sig med ett försvar som släpper in fler mål än 10 av 13 övriga lag i serien. Och efter årssiftet är det bara Röglarna som släppt in fler mål än vi.
Nej.
Osten är väl skyldig till felköpen av spetsar framåt som är alltför trubbiga. Men något kunde nog Skuggan och Burra gjort för att hantera situationen. T ex att se till att försvara oss och inte servera motståndarna våra misstag som avgör matcher. Kanske Petter är mest ansvarig - men vad vet han om ett defensivt försvarsspel? Offensivt försvarsspel, ja, men han har ju aldrig varit med om nya stilen annat än att han assisterade Bulan ett tag i Pölsan.
Hoppas vi når PlayIn-slutspel i år, men det känns tveksamt.
Vad som känns förhoppningsfullt är att kanske har vi Bulan och Rönken in i viktiga avgörande roller igen efter sommaren och om vi dessutom kan förbättra scoutingen och undvika felköp som t ex Kennedy kanske vi blir att räkna med igen.
Men för resten av den här säsongen känns det kört. Det borde man kanske ha insett redan när vi spelar gruppspel i Europamästerskapet och blir utslagna. Det hade aldrig hänt någon av våra tidigare trupper.
Mest oväntade händelsen på hockeyisen idag var väl när Röglevakten Lindbäck plötsligt kaskadspyr på Hovets is. Han får gå av matchen. Inför tredje perioden sjuknar röglaren Sylvander på samma sätt.
"Efter matchen menade C More:s expert Mike Helber att anledningen till att sjukdomen sprids är att lagen inte sköter sig. – I omklädningsrummet så sprids det här som en löpeld. Det är därför att de här lagen (som har drabbats), HV med flera, det är hygienen som man missköter. Man ska tvätta händerna med alkohol, men det gör man inte, säger han."
"Expert"? På vad? Är Helber expert på hygien och smittskydd?
Det är han inte. Men det är klart att han kan han vara informerad och levererar korrekta fakta.
Men det gör han inte. Tvärtom. Det han för fram är fullständigt fel.
Att ett par personer i ett lag insjuknar med kräkningar inom en timme beror på att de insjuknat med den s k vinterkräksjukan, efter att ha smittats av calicivirus.
Men det är väl "bra" att alkoholtvätta händerna på spelarna? Kanske det. Men mot calici är alkohol tämligen verkningslöst.
När det gäller att hindra smitta av s k "sjukhusbakterier" eller resistenta bakterier är alkoholtvätt utmärkt hygien. Det gäller också andra bakterier och när vi talar kräkningar och symptom från magtarmkanalen är det också utmärkt mot salmonella, shigella och liknande.
Men mot virus? Ja, viss effekt mot höljebärande virus som t ex influensa och några blodsmittevirus.
Men mot calici? Glöm det. Den omgivande kapsiden på icke höljebärande virus bestående av proteiner och kolhydrater är tämligen inert mot alkohol. Det gäller calici men också alla andra virus som kan sprida magtarmsmittor.
Mot dessa virus är det TVÅL som gäller. Detergenter som spränger kapsiderna.
Nu är calici lite jobbigare än så. Under något dygn extremt smittsamt till omgivningen och det man bäst gör är att inte ha kontakt alls under de enstaka dagar man är sjuk utan hålla sig borta från laget.
Eldebrink förklarar vidare att röglarna nog blivit smittade av HV-spelare vid matchen ett par dagar innan. Nja. Jag kan ju inte utesluta det. HV har t ex två forwards borta i dagens match pga magtarmbesvär. De kan kanske ha varit smittsamma när de mötte röglarna - om de själva insjuknade natten efter match - och kanske i målgården varit i sådan närkontakt.
Men det är osannolikt. Det finns en betydligt mer sannolik smittväg. Calici sprids rejält bra om kökspersonal går tillbaka till jobbet direkt efter de varit sjuka och dessutom inte sköter handhygien (tvål, alltså) utan hanterar matvaror som sedan serveras råa. Det handlar alltså normalt om sallader och liknande. En enda kock kan på det sättet orsaka att massor av folk t o m hundratal insjuknar när de äter en buffé och tar av sallad och liknande. En utbrottsutredning där alla som insjuknat antecknar VAD de tagit från buffén av brukar ge svaret; vilken av godsakerna var det som orsakade detta?
Kan vi få ihop detta på något sätt; kan vi se en annan smittväg än de som herrar Helber och Eldebrink hävdade?
Jodå. Efter matchen i Jönköping stannade Rögle kvar och åt i arenans "stora matsal". Jag räknar med att HV-spelarna också ätit där. Jag bedömer att något bland salladsbuffén är skyldigt.
Enkelt åtgärdat. Kasta all sparad mat, desinficiera utrymmet. Och leta upp VEM bland kökspersonalen som är tillbaka i jobb efter nyligen vinterkräksjuka själv. Och skicka hem denne.
Att Cmore och hockeykunniga inte kan infektionssjukdomar kan vi väl leva med. Värre är när de feltolkar våld på isen och konsekvenser av detta med följd att DIFiplinnämnden luras att ta för milda eller för svåra straff. T ex när Trottoarkantens tränare förra säsongen förklarade att Åslin fick ju svår hjärnskakning sedan hann nuddat Sylvegård som blev avstängd efter den "medicinska" bedömningen; med stöd av Cmore-"expertisen". Vad de inte brydde sig om var att Åslin några veckor tidigare fått en svår hjärnskakning och vän av ordning begriper att den igen-kliga sanningen var att Trottoarkanten inte följt rehabiliteringen efter hjärnskakning korrekt - pga poängbehov - utan kastat in den sköre Åslin som drabbades av rejäla hjärnskakningssyndrom så snart någon tittade på honom på isen, typ. USCH!
I detta nu startar matchen Buffalo-Ottawa och Robin Trump Lehner har buffelspaden.
Efter Anders fina insatser har det talats en del om att han borde få hälften av matcherna i stället för att bara få hoppa in när Robin inte kan stå men det känns lite som att Robin har medvind efter monsterräddningen mot Montreal för någon vecka sedan.
Men ser man till matcher 2017 har Anders haft 8 spadar och Robin - iom nattens match - också 8 spadar. Under den tiden har Anders 91,95% räddade skott och Robin 91,63% - rätt jämna alltså och sanningen är den att Bufflarna har bra målvakter, två stycken, och resultaten hänger mer på om laget i övrigt fungerar eller inte.
I slutet av 2016 och i början av detta år har Buffellaget gjort usla insatser rätt ofta men det känns som att de blivit stabilare senaste veckorna.
Nå, vi får se. Nu möter de ett av de bättre NHL-lagen Ottawa, bl a med kaptenen duktige Erik Karlsson - och det är också Robin Trumps tidigare lag. Trump har spadat mot dem under säsongen två matcher och vunnit en (Anders har spadat en och vann den).
Första perioden spelad och Bufflarna har 1-0 efter 10-8 i skott trots en Box.
Men det är långt ifrån över ännu. Ex-Frölundaspelaren Trump har att möta ex-Frölundaspelaren Erik Karlsson två perioder till och Erik har arit skitbra i år speciellt på senare tid.
Lustigt med vad Frölundor i NHL har för sig. Senast mot Rangers förklarade King Hank att för 12 år sedan hade han tränat med då 13-årige Trump Lehner på lehnarnas bakgård eftersom Trumps farsa Mikael var Henkes tränare.
11 minuter in på tredje perioden. En ottawaback har puck under kontroll vid sargen. Blir tacklad, tappar ut pucken, en annan buffel slår till från dålig vinkel men ottawavakten är oförberedd och druttar in den i femte luckan. Knäckande mål, 4-0, och en strålande bedrift an Bufflarna och av Trump också. Blir det första nollan för säsongen?
Bufflarna håller tiden ut, vinner med 4-0 och vi gratulerar Robin Trump Lehner för säsongens första nolla!
Vi uppdaterar...Buffelvaktjakten:
2016-10-13 Buffalo-Montreal 1-4, 0p Skott 31-24 ROBIN 83,3% 2016-10-16 Edmonton-Buffalo 2-6, 2p Skott 33-24 ROBIN 93,9% 2016-10-18 Buffalo-Calgary 3-4 OT, 1p Skott 21-34 ROBIN 88,2% 2016-10-20 Buffalo-Vancouver 1-2 0p Skott 28-20 ROBIN 90,0%
2016-10-25 Buffalo-Philly 4-3 SO, 1p Skott 25-41 ANDERS 92,7% 2016-10-27 Buffalo-Minnesota 0-4 0p Skott 38-22 ANDERS 85,7% 2016-10-29 Florida-Buffalo 0-3, 2p Skott 33-25 ANDERS 100%
2016-10-30 Winnipeg-Buffalo1-3, 2p Skott 38-28 ROBIN 97,4% 2016-11-01 Minnesota-Buffalo 1-2, 2p Skott 28-24 ROBIN 96,4% 2016-11-03 Buffalo-Toronto 1-2, 0p Skott 43-29 ROBIN 93,1% 2016-11-05 Ottawa-Buffalo 1-2, 2p Skott 33-32 ROBIN 97,0% 2016-11-07 Boston-Buffalo 4-0, 0p Skott 42-32 ROBIN 90,5%
2016-11-11 Buffalo-New Jersey 1-2, 1p Skott 26-43, ANDERS 95,3%
2016-11-12 New Jersey-Buffalo 4-2, 0p Skott 27-23, ROBIN 85,2% 2016-11-15 St Louis-Buffalo 4-1, 0p, Skott 30-23, ROBIN 90,0%. 2016-11-17 Buffalo-Tampa Bay 1-4, 0p, skott 33-38, ROBIN 89,5%
2016-11-19 Buffalo-Pittsburgh 2-1SO, 2p, skott 47-33, ANDERS 97,9%
2016-11-21 Buffalo-Calgary 4-2, 2p Skott 31-32, ROBIN 93,5% 2016-11-23 Buffalo-Detroit 1-2SO, 1p Skott 33-24, ROBIN 95,8%
2016-11-25 Washington-Buffalo 3-1, 0p Skott 32-33 ANDERS 90,2%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo (1-3, 0p) Skott 6-13 ROBIN 83,3%
2016-11-29 Ottawa-Buffalo 4-5 (3-2), 2p Skott 29-5 ANDERS 89,7% 2016-12-01 Buffalo-Rangers 4-3, 2p Skott 25-34 ANDERS 88,0%
2016-12-03 Buffalo-Boston 1-2, 0p Skott 33-36 ROBIN 93,9% 2016-12-05 Buffalo-Washington 2-3OT, 1p Skott 33-33 ROBIN 90,1%
2016-12-06 Buffalo-Edmonton 4-3OT, 2p Skott 26-37 ANDERS 91,9%
2016-12-09 Buffalo-Washington 1-4, 0p Skott 28-29 ROBIN 89,3% 2016-12-13 Buffalo-Los Angeles 6-3, 2p Skott 26-33 ROBIN 90,9% 2016-12-13 Islanders-Buffalo 2-3OT, 2p Skott 35-37 ROBIN 94,3%
2016-12-17 Carolina-Buffalo 1-2SO, 1p Skott 22-24 ANDERS 95,5%
2016-12-20 Florida-Buffalo 3-4SO 1p Skott 39-36 ROBIN 92,3% 2016-12-22 Buffalo-Carolina 1-3, 0p Skott 23-33 ROBIN 93,9%
2016-12-23 Islanders-Buffalo 5-1, 0p Skott 32-29 ANDERS 84,4%
2016-12-27 Detroit-Buffalo 3-4 2p Skott 44-23 ROBIN 93,0% 2016-12-29 Buffalo-Boston 2-4 0p, Skott 33-38 ROBIN 91.9% 2016-12-31 Boston-Buffalo 3-1 0p, Skott 28-27 ROBIN 89.3%
2017-01-03 Rangers-Buffalo 1-4 2p, Skott 25-19 ANDERS 96% 2017-01-05 Chicago-Buffalo 4-3OT 1p, Skott 43-20 ANDERS 90,3%
2017-01-07 Buffalo-Winnipeg 4-3 2p, Skott 36-35 ROBIN 91,4%
2017-01-10 Buffalo-Philadelphia 4-1 2p, Skott 27-40 ANDERS 97,5% 2017-01-12 Tampa-Buffalo 4-2 0p, Skott 29-26 ANDERS 91,4% 2017-01-13 Carolina-Buffalo 5-2 0p, Skott 38-38 ANDERS 86,8%
2017-01-16 Buffalo-Dallas 4-1 2p, Skott 29-32 ROBIN 96,9% 2017-01-17 Toronto-Buffalo 4-3 (1-1) 0p, Skott 16-15 ROBIN 81,3%
2017-01-17 Toronto-Buffalo 1-1 0p, Skott 16-12 ANDERS 93,8% 2017-01-20 Buffalo-Detroit 3-2OT, 2p, Skott 37-34 ANDERS 94,1%
2017-01-21 Montreal-Buffalo 2-3OT 2p, Skott 38-38 ROBIN 94,7% 2017-01-24 Nashville-Buffalo 4-5OT 2p, Skott 39-37 ROBIN 89,7%
2017-01-26 Dallas-Buffalo 4-3 0p, Skott 38-27 ANDERS 89,5%
2017-01-31 Montreal-Buffalo 5-2 0p, Skott 35-39 ROBIN 85,7% 2017-02-02 Buffalo-Rangers 2-1OT, 1p Skott 37-44 ROBIN 95,5% 2017-02-04 Buffalo-Ottawa 4-0 2p, Skott 29-36 ROBIN 100%
Luleås härliga damer går fram som en skördetröska i SDHL, vann idag med 11-2 mot Sundsvall och har formidabla +113 i målskillnad! Tidigare idag har Djurgårn slagit Stocksund medan Pungen tappade en pinne mot HV.
Luleå är ju sedan länge seriesegrare men striden om andraplatsen har tätnat. Vi har nu
2. Dampungen 72p 3. Damgårn 72p
men Dampungen rankas före som följd av en nåååågot bättre målskillnad; +60 mot +20).
Dessa rvå lag kommer med all sannolikhet att mötas i ena semifinalen för att avgöra vilket lag som får möta Luleå i final (om jag vågar påstå det utan att Jinxa).
De två lagen har mötts fyra gånger i år och Damgårn vann ena förlorade ena hemma men vann båda borta i Linköping.
Men när det gäller semifinal tror jag att Djurgårn har chans få ett rejält hemmastöd på Hovet så det kan bli avgörande att knipa andraplatsen,
Jag ser ju gärna Damgården mot Luleå i final bl a eftersom det innebär att jag kan få se en finalmatch på Hovet i Stockhom.
Så, vilka matcher har lagen kvar nu?
DAMGÅRDEN 2017-02-15 HV 71 - Djurgårdens IF 2017-02-18 Djurgårdens IF - Brynäs IF 2017-02-19 Djurgårdens IF - IF Sundsvall Hockey
DAMPUNGEN 2017-02-15 Linköping HC - AIK 2017-02-18 MODO Hockey - Linköping HC 2017-02-19 Luleå HF - Linköping HC
Hmm, HV borta blir en tuff uppgift för Damgårn, Dampölsan hemma inte heller helt enkel medan Damsunds bör vinnas enkelt. För Dampungen blir väl Damgnaget och DamooDoo troligen hanterbara men avslutningsvis möter de seriesuveränerna i Delfinen.
Just nu goda chanser för Damgården att knipa andraplatsen tycker jag.
Frölunda-Warulfven med fyra och en halv minut kvar. Ulfven har vänt 1-0 efter tredje perioden till 1-3 trots att Frölunda fortsatt dominerat, men nyss reducerade Frölunda till 2-3 i PP.
Spännande avslutning. För oss saknar matchen förstås betydelse. Frölunda fightas om plats 1-3, Ulfven om plats 6-8, Luleå får ju kämpa för att undvika plats 11-12.
HV lyckades slå nytt publikrekord för damernas seriehockey idag!
4563 åskådare såg matchen HV-Dampungen vilket innebär att de slog Luleås tidigare rekord på 3150 i match mot DaMooDoo.
Det är faktiskt också en större publik än den på 4163 personer som såg Luleå Hockey ta SM-Glud mot Dampungen våren 2016 dessutom!
Kul att klubbarna satsar på jättepublik som ser damhockey, även om det är betydligt färre i de flesta matcher. Men det ger ett drag över serien och lockar säkert nya personer att följa damhockeyn.
Idag tog HV två rekord av Luleå. Förr eller senare kommer vårt svar:-)
Sven.Savage: En roligt skön seger och Frölunda satte nog flingorna i halsen Detta var precis som det brukar se ut (utom senast) nämligen att det laget som är överst i tabellen förlorar dessa derbyn
Warulfven håller 2-3 matchen ut och tar tre pinnar. I slutsekunden är pucken uppe vid sargen i mittzon och en Ulfv crosscheckar lätt en Frölundaspelare i ryggen. Då tycker TRE Frölundaspelare bl a Joel Lundqvist att det är modigt att alla tre hoppar på den ensamme ulfven och vevar på honom. Modigt!
Kronans sportchef Micke Sundlöf meddelar idag att de sparkar Per Hånberg och att Ove Molin tar över.
Kan det leda till någon förbättring? Kanske, men jag har lite svårt att tro det. Den hockey som Kronan lyckades så bra med tidigare under säsongen bar nog snarare Hånbergs namn än slangens och har de spelare som kan köra Molinhockey nu och lyckas bättre? Tveksamt.
Min gissning är att det ökar Luleås chanser att undvika Ingenmansland. Kronan har idag samma poäng men ett plusmål mindre än Luleå.
Avgörande blir säkert Kronans första matcher efter uppehållet, då de möter Rögle och sedan dubbelmöte med Pungen. Skulle de lyckas bra där kan de få igång ett driv och det vill vi inte se. Så vi håller tummarna för att Eldebrinks pojkar tar sig samman och slår Kronan och att därefter Pungen tar alla sex pinnarna. Då tror jag Molin får svårt att lyckas med annat än spelslut efter 52 omgångar.
Sven.Savage: Vad tror du om fortsättningen? Riktigt orolig är jag inte då det är helt omöjligt att vi får kvala men det här kan vara det sämsta jag sett Luleå spela någonsin. Att det blir soppatorsk eller att puckuslingen ibland bara inte vill in kan jag ta men misären vi bevittnade igår var något helt nytt. När bjöd Luleå senast motståndarna på så här många lägen och mål? Det var bara tur att vi inte mötte t.ex. Växjö, Frölunda eller Linköping för då hade gårdagens insats slutat med tvåsiffrig förlust.
Som jag uppfattade det så fanns det två läger då Skuggan signades som huvudtränare... Det första lägret bestod av en ganska klar majoritet som sågade honom direkt, det andra var de som var skeptiska men tyckte han iaf förtjänade en chans att visa vad han går för. Det kanske även fanns någon enstaka person som tyckte det var rätt att utnämna Skuggan till headcoach men de är lika enkla att hitta som Loch Ness-odjuret eller en leprechaun. Jag hoppas Ostens efterträdare lär sig att lyssna lite mer på fansen ibland. Denna svågerpolitik vill jag aldrig mer se igen i LHF.
Jag tror absolut inte att Skuggan är rätt man att vända på skutan och han kommer inte heller att bli kickad. Det jag tror vi får se efter uppehållet är samma tråkiga dump n chase-hockey som under Fagervalls ledning.
Luleås läge med 11 matcher kvar. • Vilka lag kan vi passera? • Vilka lag kan vi passeras av?
Luleås läge relativt andra lag:
1. Kronan ±0 poäng +1 mål 2. Djurgårn +2 poäng +15 mål 3. Öret +5 poäng +14 mål 4. Malmö -13 poäng -29 mål 5. Ulfven -16 poäng - 16 mål (men Ulfven har en match mer spelad) 6. Pölsan -16 poäng -33 mål 7. Trottoarkanten +17 poäng +35 mål
Ja, det är väl helt klart att vi aldrig kan passera eller passeras av lag 4-7. Att ta in 14-18 poäng med 11 matcher kvar, det krävs att ett lag framför oss har helt tappat allt alternativt att ett lag bakom oss går som en kanot. Nej det finns inte.
Vår kamp inriktas alltså på:
1. Kronan ±0 poäng +1 mål 2. Djurgårn +2 poäng +15 mål 3. Öret +5 poäng +14 mål
Tre lag som ligger bakom oss så för oss gäller bara att vi kan passeras. Vi ligger idag på plats 9 men kan sluta 9-12 där de två sämre placeringarna innebär att vi inte ens tar oss till PlayIn för slutspel.
Redan nu vet vi alltså att seriesäsongen måste betecknas som rejält mislyckad. På 32 spelade säsonger i Elitserien SHL innan årets säsong har vi kommit 9 en gång, 10 tre gånger men aldrig sämre än så. Och vid 28 tillfällen har vi kommit bättre än nio.
Obehagligt. Detta börjar lukta fikon. Speciellt med hänvisning till hur illa det gått på senare tid.
När det gäller våra konkurrenter har ju Kronan också gått uselt, men plockar nu fram Ove Luleådödaren Molin som huvudtränare, om det kan ändra på saken. Djurgårn gick ju länge bra, men fått lite grus i maskineriet på sistone, kanske. Öret har väl bästa trenden efter att också de ha bytt ut tränaren.
Daddeh: Ja, jag håller med dig om din mörka bild för resten av säsongen.
Frågan är om vi kommer på a) plats 9-10 och i alla fall får spela PlayIn b) plats 11-12 och då gör Luleås sämsta resultat någonsin i Elitserien SHL
Tyvärr pekar det mot det senare just nu, som jag ser det.
Om Öret, som ligger sämst till av våra konkurrenter, nu kommit igång igen kan de vara förbi Luleå på bara två matcher. Och vi har 11 omgångar då vi ska försvara vår PlayIn-placering.
Djurgårn betraktade jag länge som omöjliga att hålla bakom oss, men det har hackat lite senaste veckorna för gårdarna. Tror attd e skärper sig under uppehållet och går fortsatt bra sedan.
Och kan Kronan fortsätta sitt fria fall eller kan slangen Molin ändra på något? Mer tveksamt.
Grejen är att vi har det i egen hand men just nu är det svårt att se hur ett så illa fungerande lag som dräller misstag som rookies ska kunna ändra på något. Knepigt ändå att vi har så många starka backar - igen-kligen - så starka vakter - igen-kligen - och till det fina forwards som Emanuelssons, Sweatt, Juntilla, Forsberg, även Lundeström i sina bästa stunder, men för övrigt förstås inte så mycket mer.
Men hur kan det ha gått så ini helvitte fel? Vad beror det på? Och kan det rättas till?
Sven.Savage: Tror Karlskrona gjorde en "jättemiss" när de sparkade Hånberg. Alla lag han varit i har överpresterat sett till materialet. Almtuna/Vita Hästen/KHK. Min gissning är att det fria fallet fortsätter o kröns med en degradering nästa säs.
Tarasov: Jo. Förr i tiden sparkades aldrig en tränare under säsong - Luleå har fortfarande aldrig sparkat en tränare.
Men sedan började det hända och "värst i klassen" var Frölunda på den tiden de var rikast i landet och köpte spelare och tränare som de kände förr och igen-kligen bara Conny Evensson som var untouchable där; ibland kunde Frölunda ha tre tränare på avlöningslistan, en aktiv och två sparkade.
Ett annat sparka tränaren-lag var Södertälje som i princip alltid sparkade tränare vid årsskiftet varpå ny tillträdde eller sportchefen tog steget ned i båset.
Numera tror jag att sparka tränaren-åtgärden ofta är en åtgärd som ledningar tar till för att slippa klagomål från supportrar men framför allt av media, som gärna startar omröstningen "vem ska sparkas först" och liknande, för att sedan, när de fått syn på ett villebråd, starta dreeeeevet. Och då böjer sig många ledningar snabbt för att "visa kraft".
Även om det är tydligt att det igen-kligen är några spelare, alternativt sportchef eller högre ledning, som bör sparkas igen-kligen.
Därför brukar ju de allra flesta sparkar bli meningslösa, även om det finns undantag.
Håller med dig om Hånberg. Han har ju tvärtom - åtminstone innan senaste raset - haft ett utmärkt renommé i hockey-Sverige och funderingarna på senare tid har ju varit om han efterträder Bulan i Pölsan - det var ju Bengtzén som raggade Hånberg till Kronan.
Oavsett senaste kräftgången i Kronan tycker jag att Hånberg imponerat att få Kronan att lyckas så bra tidigare - även om det varit med en "rätta munnen efter matsäcken" defensiv strategi - och dessutom ger karln alltid ett sympatiskt och bra intryck i media.
Nej, jag tror du har rätt. Molin har ju inget som helst cred som får en att tro att han kan vända på ett lag.
Och för Luleås fortsatta säsong hoppas jag det visar sig att Kronan gjorde ett misstag nu;-)
Sven.Savage: Jag tror tyvärr också på plats 11 eller 12. Finns i nuläget absolut inget som talar för annat då de spelar så här apkasst och vägrar ta trepoängare till och med på sina bättre dagar. I ärlighetens namn kanske det är bättre ju tidigare vi får avsluta denna urtrista säsong för att ta nya tag till nästa. Det blir iaf intressant att se om det blir Frölunda eller Växjö som lyckas ta hem guldet :)
Exakt vad det beror på är förstås omöjligt att veta men det känns som att laget saknar harmoni och jäklar anamma. Det är mycket länge sedan jag sett Luleå vika ner sig som de gjort på sistone och det får tillskrivas lagledarna, som jag helst inte vill se i båset till nästa säsong. Vi SKA ligga högre upp i tabellen med detta lag, framförallt ska det inte kastas in så här många puckar bakåt då målvakts- och backsidan är våra starkaste lagdelar.
Jag tror som sagt tidigare att det krävs en återgång till dump n chase-hockeyn, samt förbättrad attityd hos både spelare och ledare för att kunna rädda något av den här säsongen. Någon förstärkning annat än i Mikko Pukka- eller tjocksteffe-klass tror jag inte heller på.
Jag ser gärna att vi ger ännu fler av våra duktiga juniorer chansen under nästa säsong på självklar bekostnad av t.ex. Hilding, Mulle och Legace. Det kan inte bli värre och borde spara in oss lite pengar i väntan på Klasen och Omark :)
Tarasov: ja, det var väntat. Vennergren är ju i själva verket den som startar de flesta drev för att tränare ska sparkas. Vennerqvists självutnämnda experttyckanden är ju i själva verket en kontraindikation mot vad som bör göras, till motsatsen bevisats, vilket nästan aldrig inträffar.
Dock hoppades jag att han skulle lyckats en gång och den var när han raaaasade och krääädeatt Tre Kronor skulle sparka Gnomen Mårts. I själva verket var det nära att lyckas, men det saboterades av twinsen Sedin, som kom hem några veckor och lyfte gnomensblahalag till VM-Glud. Därmed blev gnomen tyvärr osparkbar och fortsatte sabotera Tre Kronor tre år till 2013-2016.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?