Luleå HF

115795 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

« · 1907310 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tjurn : Tack för information. Och för uppmaningen att se mig själv i spegeln: ett inspirerande och lyckligt ansikte, efter att ha tagit tre pinnar mot Pölsan :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Ja, det var pinsamt av Petter, denne vagabond som såldes mellan klubb efter klubb i Elitserien till dess att han tillhört hälften av lagen, men fått släppa in mål från Luleå överallt.

Uselt att SeMer smutsar ned sändningarna med denne självutnämnde expert som bara har en ledtråd bakom varje påstående: målvakten är alltid fredad. Om han inte har Luleås spade, förstås.

Den ende gång denne Petter haft rätt var när han kommenterade CryBerts sammanbrott i presskonferensen med Anders Forsberg; Stor skämskudde, sa Petter.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tarasov: Tack för kompletterande information om Jesper Sellgren. Vi håller tummarna på att hans erfarne backpartner Erik Gustafsson tar ansvar för att leda in Jesper på rätt spår nu så ordnar det sig nog. En mentor och handledare kan vara glud värd. Som t ex när Mattias Öhlund tog en ung Viktor Hedman under sina vingar:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Pungen kollapsar?

Den nationella hockeyeliten var länge en ganska liten familj, bestående av drygt 15 klubbar som tillhörde Elitserien. Vissa lag, som Södertälje, Malmö, Rögle, Trottoarkantens IF, Hammarby, Gnaget och Burkölen åkte ur ibland och kom starx upp igen, medan de bytte av varandra.

Men det kom nya tider. Runt milennieskiftet knackade LinkPing på dörren, åkte ur igen, lyckades komma upp en gång till och plötsligt höll man sig kvar.

Det blev början på fortsatta förändringar och lindansarlagen ovan (försvann förutom Malmö och Trottoarkanten som fortsatte studsa upp och ned) och ersattes av rookies som Läjkrana, Öret, Morsan, Timrå, Kronan m m.

Pungen hade av okänt anledning - förutom då de släppte in den alkoholiserade miljardären - en välfylld skattkista och köpte spelare så det stänkte om det. Plockade ofta in de bästa från andra lag genom att helt enklet lova dem höjd lön. Den som ledde Pungen under många år satt ett tag i SeMer och berättade hur de snodde alla spelare som Luleå plockade upp från Allsvenskan och utvecklade till stjärnor: Skitlätt, vi lovade bara att höja lönen 4-5 ggr över vad de hade i Luleå.

Denna "köpa stjärnor"-mentalitet innebar att Pungen länge varit ett lag för övre halvan och ofta i försnacket tippats som topplag, men det har alltid skitit sig. Eftersom Pungarne bara haft typ någon stjärnkedja och därutöver inte dugligt folk, framför allt inte som kunnat försvara sig. Ett år var man jävligt nära och skulle säkert nått Le Mat, men då sket det sig eftersom lagets stjärnor på ett hotell vid Stureplan med Tre Kronor hittade på att plocka upp en nästan medvetslös flicka på rummet för gangbang.

Nå, nu är vi framme vid 2018 och Pungarne inledde med att vinna premiärmatchen igår. Men det var mot Timrå, ett av de två lag - Timrå och Morsan - som samtliga självutnämnda experter förklarar kommer att tillhöra de fyra bottenlagen. Men det gäller också Pungen - 70% av medianissar tippar Pungen utanför slutspel, dvs på plats 11-14 i år.

Själv har jag ingen koll på Pungen i år, så jag kan inte bedöma det där, men tydligen börjar lagt, för att inte säga klubben, tappa greppet.

DamPungen har likaledes den befunnit sig på högsta nivå i landet, t o m blivit mästare. Senaste åren har ju Luleå tagit greppet om damhockeyn, men DamPungen har varit vår svåraste konkurrent, även om vi tre år i rad lyckats besegra Dampungen i liga och slutspel. Med det konstiga inslaget att varje gång DamPungen ska upp till Luleå för finalmatcher måste de tigga pengar av supportrar för att ha råd att åka upp!?

Och i år inledde vi med att spöa DamPungen borta.

Efter att ha torskat mot oss spöade DamPungen DamGötet med 14-0 och man räknade väl med att nu kommer de igång som vanligt och blir överlägset bättre än alla andra lag - förutom Luleå som i sin tur blir klart före Dampungen.

Men vad händer?

I onsdags torskar DamPungen med 2-1 mot Stocksund/Danderyd/Enebyberg, ett kroniskt bottenlag i SDHL som DamPungen alltid slagit tvåsiffrigt.

Och igår lyckades DamPungen med nöd och näppe vinna mot TrottoarDamen med 2-3 och i dagens match mot TrottoarDamen ligger DamPungen under med 2-0 efter första perioden!

Hmm. DamPungen har alltid levt högt på sin fantastiskt duktiga vakt Florence Schelling, men nu har hon lagt av. Därför kunde man vänta sig att de skulle få det svårare i år, men nu verkar det dessutom som att laget även offensivt tappat greppet. Om vi räknar bort skrattmatchen 14-0 på DamGötet har DamPungen på 10 perioder bara lyckats göra 4 mål, sjukt oväntat lite alltså.

Det börjar se ut som att Dampungen får svårt att bli ett topplag i årets SDHL och om inget annat lag nu överraskande går starkare än trott verkar det som att Luleå Hockey - laget som troligen tagit medalj, skulle man fått delta i OS - kommer att segla ifrån alla andra rejält. Kommer vi att gå rent i år, kanske?

Men Pungen ser ut att falla, såväl på herr- som på damsidan också.

Själv kommer jag inte att sakna "clubben" efter det extremt negativa inflytande man haft på svensk elithockey med anledning av köpgalne Helbers insatser att köpa sönder alla klubbar han kunnat.

EDIT: Drygt halva matchen spelad och nu har TrottoarDamen 4-0 på DamPungen.

Om nu inte halva Dampungen varit borta pga någon epidemi senaste veckan ser det verkligen ut som att de nu håller på att falla. Inte väntat.

Re-EDIT: TrottoarDamen har 5-0 på DamPungen efter två perioder...

Re-re-EDIT: DamPungen spottade upp sig och torskade bara matchen med 7-2...

Uppe i Delfinen har Luleå Hockey "bara" 1-0 på DamGården efter första perioden.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage:
Såg det nu. Just den biten är han problem då och då. Tvättar han bort de misstagen är en han mkt bra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux:
Har ni någon Sellgrenrapport att ge? Ursäkta om ni tagit upp det men det är väldigt mkt text att läsa igenom här;)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: träffa han i bröstet men fick sy i ansiktet titta dig i spegeln
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Hehe, jag hörde det också...tror han sa det under hans slutanalys av matchen. Fullt möjligt att Luleå klarar av att bli topp 6 men för att vi ska nå dit känns det som att det krävs att vi inte blir allt för skadedrabbade på viktiga spelare.
Ett halvt styrkebesked igår var ändå att vi vände matchbilden på ett fint sätt utan Larsson, Cehlin, Lundeström och Sondell.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Härligt med säsongsstart!
Själv blev det fiasko och missad match vid TV, fick följa lite via shl's sida 😀
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Petter sa visst också nåt om att varken luleå eller brynäs är lag för övre halvan. Det visar hur enfaldig han är. Tittar man på vårt lag denna säsong och jämför med förra måste man vara korkad om man så bestämt anser att Luleå ska bli åtta eller sämre i tabellen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Håller med dig och Sven...det Kihlström gjorde på Connolly tycker jag okså var en solklar boarding.
Irriterar mig mer och mer på denna Petter Rönnqvist....han tycker att situationen med Connolly och Kihlström är ingenting (Kihlström håller fast och åker med full fart in med en låg Connolly i sargen) men då Engsund sätter in en fin propp på en Brynäsare (minns inte vem det va) då var det ett fult tilltag minsann.
Sen när han analyserar matchen...Luleå tog till vara på de få chanser de fick och var effektiva.
Men tjena...tycker att om vi hade vart effektiva hade Luleå gjort minst två mål till...tyckewr, som jag skrev tidiagre, att vi brända 2-3 riktigt vassa lägen som var lättare att sätta än missa....pluss att vi hade en i stolpen. Det hade förvisso Brynäs också på Danielssons halvfriläge som Kovacs tokbjöd på, men Brynäs sumpade inte lika många vassa lägen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Härligt att höra :-) Håller med, tycker att det gärna får vara lite mer nedsläckt på hockeyläktare, för att allt ljus ska kännas vara på isen.

Tydligen har SeMer begärt att kamerorna ska placeras längre ned och inledningsvis känns det konstigt, man får definitivt bättre överblick från högre kameror, men detta nya ger nog bättre detaljerat av situationer; ungefär som jag väljer plats när jag är live på match. Väldig skillnad det blir beroende av var man sitter. Har ibland suttit nära isen bakom sarg och jävlars vad snabbare och tuffare hockeyn upplevs när man bara är några meter från spelarna.

Känns jäkligt roligt att Luleå Hockey efter FruktHamsters initiativ och stöd gått först med denna förstärkta arena-upplevelse, på samma sätt som vi var först med entrén och björngapet, vilket fortfarande håller och är bäst, samtidigt som alla andra försökt efterlikna oss, men kopior är kopior medan originalet ändå alltid ligger främst:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: gällande introt: väldigt häftigt. Dock lite för ljust i hallen, önskar dom släcker ner mer. Nu var det rätt ljust där klacken stod, vet inte om det var pga att dom skulle köra ett tifo. Kan också vara ett krav från Cmore...men jag tycker att just under introt bör dom fasen kunna släcka ner mer lysen och alla reklamskyltar. Då skulle det synas bättre på isen!

Nya ljudanläggningen var väldigt maffig. Bara slog i bröstet när dom drog på!!! Som en knytnäve!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Håller med. rättvis Luleåvinst, även om det kunde ha gått till Pölsan också. Staarkt att vinna efter att ha varit utspelade första. Nu laddar vi frö det andra bogeyteamet - Öret! :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Jo, jag tyckte också att det var fult, att Connolly inte kunde skydda sig eftersom Kihlström låg med arm runt honom. Fast kanske var armarna fria ändå. Han var dock tydligen groggy efter smällen, så det tog inte bra och borde nog varit utvisning därmed.

Jag håller med, starkt av oss att vinna efter en så dålig start och med så många borta. Bra betyg till de som var med, ja, de flesta som var med. Men Erik får ta ett snack med Jesper och förklara för honom att nu är det bara att lira safe tills vidare, Och sedan borde det släppa.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Det som Kihlström gjorde på Connolly var en solklar boarding. Bedrövligt av domarna att inte se den alt skita i att ta för den. Sånt kan skador. Domarna missade annat med iof, och båda lagen drabbades av det. Men just när man nyper fast en spelare så han inte kan skydda sig och sen när man är en halvmeter ifrån sargen så trycker man till med armarna på den hjälplösa motståndaren. Riktigt fult och farligt. Nåja.

Ganska jämn match, hade lika gärna kunnat bli 3 poäng till Brynäs. Men att vara jämna med Brynäs trots att Lundeström, Cehlin, Larsson och Sondell är borta bådar gott för framtiden!

Ååååh så skönt att lugga pölsa på alla poäng. Känns loveley!!!!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Så var premiären avklarad. Efter en minst sagt tveksam första period rycker Luleå upp sig i andra och tredje och vi vinner till slut mot våran nemesis Brynäd med 3-1...inte illa. Ändå tycker jag vi bränner 2-3 riktigt giftiga lägen.
Däremot ska nog vara lite glada att Brynäs bara har 1-0 efter första och det är det som gör att vi lyckas vända matchen. Sett till andra och tredje perioden är det ett rättvist resultat.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Härligt med det nya arrangemanget i delfinen. Måste dit ASAP för att få känna stämningen!

Trevligt också med publikfester över hela Sverige:

10 314 Frölunda HC - Djurgårdens IF
..7 232 Warulfven - HV
..6 348 Linköping HC - Timrå IK
..6 220 Luleå HF - Brynäs IF (FULLSATT)
..4 500 Mora IK - Örebro HK (FULLSATT)

Den enda arenan där hockeyintresset inte tycks finnas är inte oväntat:

..4 838 Apan - Rögle BK

SHL-premiär och man lockar inte mycket mer än man gjorde i snitt förra säsongen, vilket också det var skamligt lite.

Men "hockeyintresset i Apschtaan är på topp och man lockar rekordmånga åskådare" om man ska lita på Apledningen och inte tro att de ljuger så förbannat.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Peja: I efterhand kan jag hålla med. Jag såg inte vad som pågick mellan Harju och Bertil, annat än att de buffade på varandra och spontant tyckte jag att Harju crossade honom högt men inte i ansiktet och då var Bertils svar a la Fläskberget Hollywood. Men träffade han Bertil i ansiktet förstår jag ju, och när jag tänker efter - hur hade jag reagerat om de haft tvärtom-färger på tröjorna - inser jag att jag likt Bulan hoppat upp på sarg. Men trist med zebror som är så sköra att de inte kan hålla jämn nivå utan det blir lite lotteri med vad som är tillåtet/otillåtet, kompletterat med kompensationer.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Riktigt härlig start på SHL-säsongen av Luleå - tre poäng efter vinst mot Pölsan! Och att efter denna första period då Pölsan var minst flera nummer större än oss komma tillbaka och vända matchen i period 2 och 3. Mycket trevligt!

Trevligt också att se att både Farley och Connolly var så pass bra. Under ett antal år har vi lagt oss till med nordamerikaner som inte levererat, men dessa två ser betydligt trevligare ut - även om det bara är en enda seriematch än så länge. Bröderna Einarsson imponerade också.

Bulan menar att linan Farley-Connolly-Petter är mycket lyckad och då kan vi nog räkna med att den linan är etablerad. Om de spelare vi saknade idag kommer tillbaka och oskadade kan lira har vi alltså att räkna med:

Cehlin-Olle-Kovacs
Emil-Isac-Einar
Farley-Connolly-Petter
Fabbe-Berglund-Foppa

Hmm, det ser ju faktiskt ut som att vi har fyra respektabla linor helt plötsligt! En brunkarlina som kan trycka tillbaka motståndaren och lämna de flesta byten med tekning i motståndarzon. Och till det tre linor som var och en kan avgöra matcher.

Mycket trevligt.

Dessutom har vi under matchen lyckats bli av med Johnston, som hamnar hos Morsan.

Man blir glad.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Oj! Pölsan ligger på hårt och kvitteringen hänger i luften. Då bryter Luleå ett uppspel och kontrar, Petter lurar emd sig backarna och lägger en snygg cross till Connolly som nyper till direkt!

3-1 för Luleå!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Peja: Jo. Helst skulle man se att klubbor aldrig lämnar isen och när de används att försvara/attackera med blir det gärna tråkiga situationer, där man kan kan tycka att det är OK eller inte beroende av om spelaren är ens egen.

Igen-kligen tror jag att det är det ideligen tillåtna grovt crosscheckande i ryggen på motståndare av backar framför egen bur som inneburit att gränsen för vad som är tillåtet förskjutits i icke önskvärd riktning.

Men oberoende av allt - Joakim highsticking Lindströms upprepade och överlagda "jockar" i ansiktet på oförberedda motståndare borde rendera avstängningar varje gång.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Avsikten med höga klubbor är altid mer svårbedömd när långa spelare gör det, deras klubbor är liksom högre upp per automatik. Större risk att de råkar köra upp klubban i ansiktet på motståndare.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Satan-i-gatan! Utvisning på Luleå. Petter lägger fram klubban bakifrån, pölsan nyper fast den under armbågen och Petter släpper klubban.

Och zebragalningarna tar utvisning! J-a Björken att i matcherna plötsligt sänka nivån ungefär hundra mil.

KÄMPA, KÄMPA, LU-LE-Å!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
2-1 av Luleå!

Foppa slänger in en puck från kanten, studsar på Berguvens skridsko ut till foppa som pressar in den!

En halv period kvar. Fortsätt mer resolut nu, Luleå! Rejält i försvar, och giftigt fram när vi får puck!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Puh! Kovacs försöker trolla i offensiv zon, tappar puck och Danielsson kommer i friläge, sätter puck i stolpen.

Åtta min spelade av tredje. Det är avvaktande spel av båda lagen framför allt inte släppa in fler mål. I detta nu känns mitt tips före match - 1-1 och Pölsan avgör i förlängning - obehagligt tänkbart.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Huge: Jo, Harjus höga klubba, som Bertilsson kastade sig bakåt efter, liksom Harju som höll i ANdersséns klubba, vad har hänt?

Harju har ju alltid varit närmast försiktigt snäll på isen, har han blivit elak på äldre dagar?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Delfinen var inte riktigt lika förbannad när Harju crossade Bertilsson över munnen vid kvitteringen. Undrar varför? ;-)
Rätt väntat att ni skulle rycka upp er efter er bleka första, ni tar andra fram till sista 5, där jag tycker att vi studsade tillbaka en aning.
Nästa mål vinner, som det känna just nu.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Hmm, nu hoppas man:

• att slippa att vi torskar premiärmatchen efter en pinsam första period och upprepade misstag av Jesper Sellgren vilket drar ned vårt spel gång på gång.
• att vår uppryckning under andra perioden fortsätter och vi äger spelet även sista perioden och avgör.

Apropos inget. Einar Emanuelsson är vår klart bäste spelare idag. Han slog igenom rejält i fjol och hoppas att han kan hålla samma - eller ännu bättre nivå i år.

Einar - Isac - Emil - det kan bli en andralina i förstelinaklass. Att vi saknar två av dessa tre är förstås riktigt obra.

Ladda nu, Luleå, släpp inte detta nu utan avgör redan i tredje och ta tre poäng en premiär!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Domarna tappade tyvärr matchen efter 1-1-målet. De insåg antagligen att det borde ha dömts bort, men ville inte ändra domslutet. Kompensationen kom direkt efter och sen fortsatte det spåra ur med domsluten.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu är Delfinen förbannad. Lukas Kihlström förföljer Connolly mot sarg, tar ett famntag bakifrån med följd att Connolly inte kan hindra att han trycks in i sarg i hög fart utan att kunna skydda sig.

Bulan blir skitförbannad och hoppar upp PÅ sargen!

Men zebrorna utvisar inte. Känns som att zebrorna har halvtappat matchen lite, men eftersom Luleå och Pölsn spelar ganska juste urartar det inte.

Jaha, Luleå vaknade till rejält och var det klart bättre laget i andra perioden. 1-1 alltså, och lite medvind Luleå inför tredje nu. Men allt kan vända efter en paus.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Gick inte i PP.

Och bl a Sellgren som gör misstag igen! Hög tid att han väljer om när det gäller
• göra något bra
• inte göra bort sig
lägger av med att hela tiden försöka det förstnämnda och bara misslyckas utan nu kör det senare ända till dess att han blivit trygg och bättre kan läsa spel i SHL-tempo.

Sedan står Harju och håller i ANderséns klubba framför pölsamålet i 10 sekunder och åker förstås ut. Vi klarar av detta PP utan alltför bra chanser för Pölsan.

Tre minuter kvar av andra och nu sköljer spelet fram och tillbaka med chanser för båda lagen.Pölsan har vaknat igen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Nu är det fortsatt mycket Luleå, som har spelet och trycker på mot mål, varpå Pölsan försvarar sig med otillåtna medel och därför blir det nu PP för Luleå igen.

Får vi hoppas på lika snyggt PP som nyss?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Ful grej av Kovacs, crossar Alcén bakifrån i knävecken, varpå Alcén svarar genom att vräka omkull Olle. Alcén är ju en skitsnackare de luxe så han sade säkert något som retade Kovacs rejält.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Mycket mer jävlaranamma över Luleå nu, skönt att se. Varje gång Pölsan kommer in i vår zon fångar vi upp dem, tar av dem pucken och spelar ut den!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
FÖRBANNAT OCKSÅ!

Zebrauslingarna visar ut Foppa. En Pölsa bultar in Foppa lite innanför målgården, Foppa kliver ut, och hans fot råkar dra ned Berguven. INGEN UTVISNING, ZEBRANOLLOR!

PP för Pölsan nu: kämpa!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
JA! Det tar bara en halv minut PP och mycket fint PP av Connolly och bröderna Emanuelsson samt Harju och Nisse. Pölsan hinner inte med alls, och Einar sätter 1-1!

Nu klagar Pölsan på att Harju var tuff mot Bertilsson framför mål - själv tycker jag att Bertil överdrivet halvfilmar.

Målet står förstås kvar. 1-1 och Luleå HAR varit det bättre laget under de 5-6 minuter vi spelat av andra perioden.

FORTSÄTT NU!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Lite bättre första minuterna när brunkarlinan får igång spel i offensiv zon.

Därefter ser det ut som att Pölsan kommer igång igen. Men sedan har Luleå fortsatt och haft mer av spelet fakr´tiskt.

Jesper Sellgren har haft problem varje match jag sett honom, så också idag. Det känns dom att spelet är så mycket snabbare i SHL och när Jesper försöker lösa situationer tappar han pucken gång på gång. Gå ned till grunderna nu, Jesper, enkelt spel, sarg ut och sådant-

Mu blir det PP för Luleå!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
M.Lemiux: Jo, Pölsan spelare lirade så rörligt och passningssäkert i PP att vår box inte hann med; det var jobbigt att se.

Än jobbigare att efter det målet och spelet som föregick det under PP växte Pölsan ytterligare och kände sig trygga med det spel de kunde och ville göra. Medan Luleå krymte ihop och aldrig fick igång något spel.

Nu kommer andra. KOM IGÅNG NU, LULEÅ!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, det har var inte roligt.

Vi kommer att spela 155 ytterligare perioder under SHL, oräknat förlängningsperioder, och låt oss hoppas att samtliga dessa 155 bjuder på bättre Luleåspel än så här.

Båda lagen inledde med hög fart, där det var mer fart än spel, men Pölsan lyckades lite bättre och sedan de fått spela PP kom de igång rejält, medan Luleå inte alls presterat någon hockey utan bara jagat utan att lyckas. Att linorna inte skulle hitta varandra kunde man väl ha väntat sig men att dessutom backarna inte vet var partner är hade man inte räknar med. Pölsan påstås ha sämre rekryteringar än vanligt i år, men det märks inte; de nya har imponerat, medan Luleås nya inte direkt glänst, precis...

Nej, det här var inte bra, inte alls bra. Vi kan definitivt vara glada över att vi bara ligger under med 0-1 efter första.

Nu behöver vi få stopp på Pölsorne i andra och få igång vårt eget spel. OK för att vi saknar ett antal viktiga spelare idag, men att tappa tvålen i duschen såhär, när vi möter Pölsa - nej, det duger inte.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Tycker att Fabricius agerar fel vid Brynäs 1-0 som lämnar Kousal helt ren i slottet. Brynäs leder välförtjänt och Luleå har inte alls kommit in i spelet. Nu saknar vi förvisso fyra viktiga och tongivande spelare, men lite bättre måste vi väl kunna?
Nåväl, bara ett mål i ryggen och minst 40min kvar att spela...bara att gå in och vända detta nu :-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Fan, 0-1 för Pölsan efter ett utmärkt, snabbt och rörligt passningsspel av pölsorne som sliter sönder Luleås box.

Och därefter har Pölsan helt tagit över. Luleå har fortfarande inte visat något lagspel, medan pölsan å andra sidan nu fått allt ayy fungera och 0-2 börjar hänga i luften.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
6.24 och Kovacs åker ut, rätt billigt, snarare att Pölsan inte kan hålla balans i trångt läge.

PP Pölsan...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
5.25 spelas innan första avblåsning efter skott av Luleå som Berguven blockerar. Full fart från början i denna match, men utan något igen-kligen organiserat spel utan bara tuta och köra från båda håll.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Tommy Sjödin intervjuas före match, får tre frågor och besvarar samtliga med "Nej, men..." Han är för skön, den gode Sjödin "Vad är det för tokjävla regel?"

Bulan intervjuas också och han säger inte en enda dumhet, bl a beroende av att SeMers mikrofon inte fungerar.

Jahaja. Luleåvakt mot Luleåvakt. Lassinantti mot Berguven, Ninja vs. Ninja.

NU KÖR VI!

LIVET KAN BÖRJA...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Jaha, bara minuter kvar till nedsläpp för hockeypremiären SHL säsongen 2018-2019!

Både Luleå Hockey och Apan har hemmamatch vilket förstås betyder att vi slipper möta Apan i premiären vilket vi gärna slipper.

SeMer visar hur publiken vandrar i sol och fint väder till en slutsåld Delfin och det ser alldeles överljuivligt ut! Tänk om man hade fått vara med idag, ta en pilsner uppe i city och vandra tillsammans över mjölkuddsbron fram till hockeytempelt Delfinen! Och nu med överljävlig ljud. och ljus-show, tack vare FruktHamster:-)

Nere i Apschtaan förbereder sig supportrarna liiiite lugnare. Undrar om kommunen redan nu beslutar att sponsra genom att köpa alla platser så att det kommer publik, fler än de två nedan, som redan bänkat sig, fulla av hockeylängtan, fulla av förhoppningar, och fulla...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Laget är uppe nu:

Målvakter
Joel Lassinantti
(Niklas Rubin)

Lite överraskande. Jag hade nog trott att rubinen skulle få ta spaden, efter vakternas insatser under försäsong. Men Bulan vill ge Lassi chansen att visa att han kan skärpa till sig när det gäller.

Backar
Erik Gustafsson - Jesper Sellgren
Oscar Engsund - Pontus Själin
Joonas Jalvanti - Nils Lundkvist
Fredrik Styrman

Sondell saknas alltså fortfarande, går i hjärnskakningstrappan. Annars ganska intressant uppställning. Nisse med Jalvanti hoppas vi på och dessutom att Jesper får acklimatisera sig och ta för sig tilsammans med "SHLs bästa rekrytering" Erik. Sedan handlar det om vilken back som ska ta plats bredvid defensivt trygge Engsund: Blir det Sondell, eller kanske Själin eller Styrman?

Forwards
Austin Farley - Jack Connolly - Petter Emanuelsson
Robin Kovács - Niklas Olausson - Einar Emanuelsson
Karl Fabricius - Jonas Berglund - Johan Forsberg
Victor Edström - Johan Harju - David Lindquist
Nils Thomasson

Vi har alltså stora hål i linorna, där Isac är i Anaheim åtminstone några veckor till medan Amil och Cehlin är skadade alternativt att den ene inte blivit överens med Luleå om lönen ännu?!

Vi får alltså plocka in Victor Edström i en lina och dessutom ha Nils Thomasson som 13e.

Är väl således bara brunkarlinan som kan uppfattas som ordinarie idag medan det för övrigt är nödlösningar med hopplockade linor. Känns inte så troligt att vi kommer att spela fram så många chanser mot en Pölsa med stark backbesättning.

Björk dyker upp som zebra för att sänka oss, men han har inte det andra sänket - Öhlund - med sig utan i stället Winge som zebravinge.

Premiärmatcher senaste tio åren:

Luleå HF - Örebro HK 4 - 3 (2-0, 1-2, 0-1, 0-0, 1-0) 2p
Luleå HF - Skellefteå AIK 1 - 2 (0-0, 1-1, 0-0, 0-0, 0-1) 1p
Växjö Lakers HC - Luleå HF 2 - 3 (0-1, 2-2, 0-0) 0p
Luleå HF - Skellefteå AIK 3 - 2 (1-1, 1-1, 0-0, 0-0, 1-0) 2p
Luleå HF - Linköpings HC 5 - 1 (2-0, 1-1, 2-0) 3p
Rögle BK - Luleå HF 1 - 3 (1-1, 0-1, 0-1) 3p
Luleå HF - Växjö Lakers HC 2 - 3 (2-0, 0-0, 0-2, 0-0, 0-1) 1p
Södertälje SK - Luleå HF 1 - 3 (1-1, 0-1, 0-1) 3p
Skellefteå AIK - Luleå HF 3 - 1 (2-0, 1-0, 0-1) 0p
Djurgårdens IF - Luleå HF 2 - 1 (1-1, 0-0, 1-0) 0p

1,5 pinne i snitt, men det handlar mest om att vi spöat Pungen, Tälje och Röglarna. Jag tycker nog att Luleå ALLTID ska ta 3 poäng i premiären, för att sätta standarden för fortsatta säsongen. Men idag, med så viktiga spelare borta ser det tungt ut. En god gissning är väl att vi håller oavgjort 1-1 vid full tid bara för att förlora i förlängning?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Perro: Jo, jag såg det. Det var ju tämligen klart att det skulle ske förr eller senare, eftersom highsticking misslyckats totalt när han försökt sig på att spela i NHL/KHL. Nu ska han alltså lira vidare för Apan enligt planen till dess att han nästan är 39 år gammal, och som alla inser är han något grönjävulskt överbetald.

I fyra år till kommer han att utdela jockat alltså och man kan bara hoppas på att någon änk-ligen ledsnar och spöar denne fulspelare så att han lär sig att han inte kommer undan.

Apan har alltså förlängt med båda primadonnorna Möller och highsticking och då förstår alla andra att de där - tillsammans med en tredje spelare som tvingas göra allt råslitet i linan, trots underbetalning - ska ha alla offensiva chanser inklusive vartenda PP. I somras passade ju Tim Söderlund på att dra och gick till Frölunda, eftersom han förstod att så där skulle det hålla på i många år till.

Vi såg ju när denna "OS-lina" gjorde totalfiasko av historiskt snitt i OS och helt sänkte Tre Kronor när de misslyckades hela tiden. En enda poäng av denna "OS-lina" och det var när Tre Kronors bäste poängplockare, Luleåprodukten Limpan Omark spelade fram Möller till friläge mot bur utan målvakt.

Känns ju bra för oss andra att den där OS-linan kommer att bli sämre och sämre och dessutom hindra apspelare från att få chanser.

Noterar att tränarintelligentsian satt ihop det tröga Fläskberget med två andra primadonnor - Olimb och Altonen - och vi andra tackar och tar emot igen. Vem ska ta slitet i den linan? Och vem ska idas/orka komma hem och hjälpa till i försvaret?

Det kommer att bli mycket jobb för Apans backar i år. Det gäller till att Mannekängen med spaden lyckas förbättras från sina sämre insatser senaste åren.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sven.Savage: Joakim "jocken" Lindström verkar stanna i 3 säsonger till efter denna. Vad är dina tankar kring detta? Han lär inte vara gratis och bör sakta men säkert börja bli sämre och sämre.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!
Sammanfattningsvis tror SHL-tränarna att Läjkrarna tar Le Mat medan den självutnämnda expertisen tror på Djurgårn.

Den sistnämnda gruppen är överens om att Timrå, Morsan och Öret missar slutspel och de flesta tror att Pungen hänger på bottengruppen. Intressant nog möter dessa fyra tippade bottenlag varandra idag och efter första perioden har vi Pungen-Timrå 2-1 samt Morsan-Öret 0-1.

Vad tror den självutnämnda medieexpertisen om SHL/slutspelet denna säsong?

JOHANNA DAHLÉN, reporter, ELISABETH LINDBÄCK, reporter/krönikör,
ROBIN LINDGREN, reporter/krönikör, OSKAR LINDWALL, reporter, MAGNUS NYSTRÖM, reporter/krönikör, LENA SUNDQVIST, kommentator, JOHAN SVENSSON, reporter/krönikör, Sanny Lindström, C More, Marie Lehmann, SVT, Janne Bengtsson, NHL.COM, Dusan Umicevic, SVT, Henrik Sjöberg HockeyNews, Uffe Bodin, hockeysverige.se har tippat .

Som ni väl kommer ihåg tippade Elitserietränarna vilket lag som skulle ta SM-Glud i år och nästan alla trodde på Läjkers, medan Djurgårn, Frölunda och Warulfven fick enstaka röster.

De självutnämnda experterna har andra tankar:

SM-glud
Djurgårn 6/13 röster
Läjkers 3/13 röster
Warulfven 3/13 röster
Apan 1*/13 röster

*Det är SVT:s Dragan Umisevic som tror att Apan tar hem Le Mans, och är dessutom den ende av själutnämnd expertis som tror att Apan når final, samt den ende av 27 självutnämnda experter och SHL-tränare som tror att Apan tar SM-Glud.

Vilka lag hamnar på plats 11-14 och missar slutspelet?

Timrå 13/13 röster
Morsan 13/13 röster
Öret 13/13 röster
Pungen 9/13 röster
Röglarna 2/13 röster
Malmö 2/13 röster

Som ni väl kommer ihåg tippade Elitserietränarna vilket lag som skulle ta SM-Glud i år och nästan alla trodde på Läjkers, medan Djurgårn, Frölunda och Warulfven fick enstaka röster.

De självutnämnda experterna har andra tankar:

SM-glud
Djurgårn 6/13 röster
Läjkers 3/13 röster
Warulfven 3/13 röster
Apan 1*/13 röster

Åtta av de självutnämnda experterna har dessutom tippat SHL-placering för Apan och Luleå Hockey:

Apan: 2, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 6, i snitt ungefär 5
Luleå: 5, 6, 6, 7, 7, 8, 8, 8, i snitt ungefär 7
Kommentera

« · 1907310 · »