Huge: Ja, att vinna nere i den gävliga arenan är vi inte bortskämda mer, snarare en spöarena för oss. Men desto härligare de gånger vi lyckas:-)
Senaste namnet jag "hittade på" var Apan, men det visade sig senare att BurkÖlensupportrarna hade hittat på det namnet flera år innan jag. Och det låg ju tämligen nära till hands, när man ser vilken maskot de har
Lesky: Hej, ja visst är han härlig lillebror Wolf. Första gången var han så blyg och nervös att bli intervjuad men numera har det släppt både på isen och i intervju. Härligt med norrbottniska rötter, ungefär som Mats Sundin, med farföräldrar i Tornedalen, där han tillbringade alla somrar. Pissiniemi, jag har en arbetskamrat därifrån - var får de allt ifrån.
Pölsa, ja. Ursprungligen brukade jag påstå att tecknet, på teckenspråket, för Pölsa och Gävle var identiskt och många trodde på det länge:-)
Men du ska få den verkliga förklaringen. Läs nedanstående sammanställning och ryyyys:
Lesky: Scrolla tillbaka på Svens historik några år så får du förklaringen, är visst nåt med att ordet för "pölsa" på samiska ska likna ordet "Brynäs". Eller nåt sånt. Är du riktigt snäll så kommer Sven säkert att även ge dig smek/öknamnen (vilket man föredrar) på övrig lag i SHL. Riktigt kul och träffande, faktiskt. Luleå hade marginalerna med sig idag, det avgör. Räcker som matchsammanfattning. :-)
Sven.Savage: Grattis till segern. Varför kallar du Brynäs för pölsa? Själv var jag förbannad som bara den efter slutsignalen och tänkte börja hata vilken Luleå-spelare som kom för intervju - men snubben som dyker upp är så härlig att all ilska rann av mig, har aldrig varit med om det. Ingen kaxighet efter segern, utan bara ödmjukhet! Brorsan har blivit Luleå-bo också sedan några år tillbaka & så gillar jag norrland sen gammalt då morföräldrarna bodde i Tornedalen, Pissinemi :-)
bisterfinnen: Ja, han är ju imponerande i eftermatch-intervju - tycker att han varje gång sagt precis samma sak, oberoende av resultat, en floskelsammanställning som han tycker håller varje gång.
OJ, 1.10 kvar och Erik drar på en puck som går centimeter utanför den pölserliga stolpen. Och en halvminut senare drar Petter från halva planen strax utanför den andra stolpen.
Ojoj, med 15 sekunder kvar testar Lassi att göra en Myllys, dvs lyfta in pucken över hela isen in i det tomma målet, men lyckas inte.
Och Gudars skymning! Vi vinner igen mot Pölsan och det dessutom i BURP-arenan inklusive efter ett antal obegrilpiga mygeldomslut av braknollekaraktär av Wolfram och gröningen.
Det var en lika oväntad som efterlängtad vinst:-)
Efter matchen intervjuas en spelare som "lyckats" köra över två motståndarvakter i samma match.
Om nu fysionomier säger något om karaktärer kan man ju säga så mycket som att personen i fråga inte direkt ser ut att lida av alltför stora studieskulder.
Ett Pölsaskott som Lassi kniper och in framför honom två pölsor som inte gör något. Då bultar Tyrväinen omkull den ena. Handlar väl mest om att markera och så där gör många mot oss, men vi sällan mot andra.
Zappaholic: Jag håller - inte oväntat - inte alls med.
Från det jag sett uppfattar jag att smurfen jr lyckas komma förbi Engsund och när han kör höger ben över åt höger och träffar Lassi i huvudet, finns det ingen press från Engsund som orsakar det utan det är ett vårdslöst val av lillsmurfen, utan respekt för Lassis hälsa.
Att han redan lyckats köra på Berguven som fått bryta matchen och sedan gör detsamma på Lassi... jag tycker inte att han har på isen att göra överhuvudtaget.
Smurfsonen Molin körde över Berguven i första perioden och Berguven fick lämna matchen.
Och nu gör han det igen! Kommer trängd med Engsund, men hinner klart före och utan att vara pressad viker han in mot Lassi och lyckas KNÄA Lassi i huvudet, hjälmen flyger och Lassi hårt drabbad. Samtidigt har vi ingen reservvakt i bådet.
Och zebrorna "nöjer sig" med en tvåminutersutvisning för det! Plus en fånig tia.
Ja, fy fan vilka j-a zebror! Hela matchen har de hållit på med sina jävla hyss för att gynna rödpølsan!
Jahaja, dags för tredje perioden i BURP-arenan Pölsan-Luleå 1-1, trots zebrorna Wolfram och Gröningens upprepade försök att ge Pölsan matchvinnande fördelar. Men de hittar väl nya möjlightere att hjälpa till nu i tredje. Nu kör vi!
Fick se bilder från Läjkers - Trottoarkanten och det är helt sjukt hur lata och förvirrade Trottoarkantens backar är. Bulan skulle bänka hela gänget och låtit forwards spela back i stället. Men swinging Melin står väl och funderar på gårdagens och kvääens swinging i stället.
Nej men för fan, zebragävlar! Där är Sellgren i närkamp med en pölsa, båda tränger sig mot varandra - och då tycker Wolfram/gröningen att SELLGREN ska ut för holding.
Fan, också. Nog svårt för Luleå att möta Pölsan i BURP, och visst insåg man att det skulle bli ännu svårare när Wolgram och Bodenbjörken blev zebror, men att de ska rada upp misstagen - de rejäla misstagen - i pro-Pölsa riktning gång efter gång efter gång. det är skandal.
Så usla zebror som så favoriserar ett hemmalag är zebror som kan orsaka en orättvis vinst för ett lag.
DansbandsWolf: Shit, jag får skärpa mig! Har visserligen flera matcher uppe, men sådant får jag inte missa. Ser nu att Lassi tog över efter paus, hoppas att Berguven inte blev så skadad.
Väldigt misslyckat val av röd färg på pölsans tröjor, skär sig obehagligt mot de gula tigerränderna. I jämförelse med den mer blodröda färg Luleå brukar köra med, kommer Pölsan med tomatröd, mycket opassande.
Luleå i andra perioden, får PP igen och det blir bara pannkaka. men när vi fått 5 mot 5 kommer Einar Wolf med en härlig genomåkning och ett härligt skott - vilket vi sett många gånger och 1-1.
Jahaja, då kontrar zebrorna med att hitta på att ge Pölsan straff, helt sjukt för den fanns inte alls.
Mäktig insats av zebrorna efter en dryg period • en pölsa slår en annan pölsa i ansiktet och en luleåspelare utvisas för det, varpå Pölsan sätter 1-0 i PP • Pölsan Mannberg vill in på mål i kamp med en Luleåspelare - och får straff för det!
Lassi (tack Wolf!) räddar dock hur säkert som helst.
I Apschtaan harCryBert jr orsakat en straff för Oskars genom vildsint agerande och Oskars sätter 2-2.
I BURP går två pölsor på Berglund, den ena pölsan slår den andre pölsan i ansiktet med klubban, och den domare som är längst bort - ver det gröningen eller Wolfram, visar "förstås" ut BERGLUND! Så sätter Pölsan 1-0 i PP.
PP för Luleå, sedan en pölserlig smurfson kört över Barguven i målgården men det blev naturligtvis ingenting alls,
I apschtaan passar en apa på att göra ett Fläskberget, dvs köra över och flytta på vakten - det är 3-1, målet, men sedan zebrorna tittat på målet döms det bort sedan busgranberg kört på PeeWee.
Vidrigt nog är det BryBert jr som får in tvåan, ungefär som när sr visar känslor med CryBert.
Iofs ingen större insats: han stod helt ensam två meter framför målet, vakten borta och halva målet helt öppet, och fick en perfekt puck från annan Apa.
Måste vara jobbigt att bära ett sådant namn. förvånande att han inte passat på att byta till Simon SImple Says, Simon Himmler eller något annat i jämförelse mer neutralt.
Trevligare besked från Apschtaan där oskars kvittrar, 1-1. Men fyfan - nu sätter Apan 2-1 och båda Apmålen har jag först sett registrerade på swehockey och först en minut senare på "live"-sändningen SeMer. Trist, obehagligt, som typ veta ett katastroföde i förväg.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Senaste namnet jag "hittade på" var Apan, men det visade sig senare att BurkÖlensupportrarna hade hittat på det namnet flera år innan jag. Och det låg ju tämligen nära till hands, när man ser vilken maskot de har